پیشینه پژوهشی توانمند سبک های رهبری بس واولیو (رشته مدیریت)

تعداد بازدید
1160 بازدید
۹,۰۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی توانمند سبک های رهبری بس واولیو (رشته مدیریت)» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

فهرست محتوا

۲-۲-۱ بخش اول: سبکهای رهبری

۲-۲-۱-۱ مفهـوم رهبـری

۲-۲-۱-۲ تعـريف رهبـری

۲-۲-۱-۳ تفاوت رهبری و مديريت:

۲-۲-۱-۴ نظـريه های رهبـری

۲-۲-۱-۴-۱ مطالعات دانشگاه اوهايو

۲-۲-۱-۴-۲ مطالعات دانشگاه ميشيگان

۲-۲-۱-۴-۳ شبكه مديريتی بليک و موتون

۲-۲-۱-۴-۳-۱ مديريت رهبـری(مديريت بی تفاوت)

۲-۲-۱-۴-۳-۲ مديريت رهبـری( مديريت استبدادی)

۲-۲-۱-۴-۳-۳ مديريت رهبـری( مديريت ميانه روی)

۲-۲-۱-۴-۳-۴ مديريت رهبـری( مديريت باشگاهی)

۲-۲-۱-۴-۳-۵ مديريت رهبـری( مديريت تيمــی)

۲-۲-۱-۴-۴ نظريه رهبـری تبديلی

۲-۲-۱-۴-۵ نظريه رهبـری تيمی

۲-۲-۱-۵ سبکهای رهبری بس و اولیو

پیشینه تحقیق

۲-۲-۳-۱ مقدمه

۲-۲-۳-۲ تحقیقات انجام گرفته در خارج از کشور

۲-۲-۳-۳ تحقیقات انجام گرفته در داخل کشور

منابع وماخذ

مفهـوم رهبـری

       رهبری و مديريت دو مقوله جدا از هم هستند كه تداخل قابل توجهی نيز با هم دارند. اختلاف آن ها از آنجا ناشی شده است كه مديران اغلب بر وظايف سنتی خود نظير برنامه ريزی، سازمان دهی، كارگزينی و كنترل تكيه می ‌كنند و حال آنكه رهبری بر روند تغييرات عمومی تاكيد دارد. طبق نظر برخی محققان مديريت اغلب دنبال ايجاد ثبات و نظم است در حالی كه رهبران به دنبال تغييرات سازنده اند. ساير محققان حتی تا آنجا پيش رفته اند كه می‌ گويند اصولا مديران و رهبران دو انسان متفاوت هستند. مديران بيشتر عكس العملی و كمتر احساساتی اند ولی رهبران بيشتر حامی پيروان و احساساتی هستند. نقطه مشترك و مركزی تداخل رهبری و مديريت در چگونگی ايجاد تغيير در گروه جهت تحقق هدفهای پيش بينی شده است( افجه ای، ١٣٨٠).

تعـريف رهبـری

       مديريت يكی از مهم‌ترين فعاليت‌های انسان به شمار  آمدهاست. اهميت و ضرورت مديريت از زمانی كه انسان متوجه شد كه خيلی از كارهای خود را به تنهايی نمی‌ تواند انجام دهد، معلوم شد. هر چقدر جامعه از گروه‌های بيشتری برای انجام فعاليت‌ها استفاده می كند، فعاليت گروه‌ها پيچيده‌تر و هدايت آنها برای رسيدن به هدف مشكل‌تر می شود. بنابراين مبحث مديريت به صورت علم آن هم در ابعاد و حوزه‌های گوناگون مورد پژوهش متخصصان اين امر قرار گرفته است.

       در اين پژوهش سعی می ‌شود يكی از ابعاد مديريت تحت عنوان « رهبری » مورد مطالعه قرار گيرد. البته بحث رهبری در علوم اجتماعی، سياسی و اقتصادی توسط دانشمندان مربوط به اين رشته‌ها، دسته‌بندی‌ های مربوط به خود را دارند به عنوان مثال ماكس وبر در كتاب اقتصاد و جامعه خود، رهبری را به سه گروه سيادت سنتی، سيادت كاريزمايی و سيادت عقلانی تقسيم می ‌كند كه هيچ‌كدام از اين تقسيم‌بندی ‌ها علی ‌رغم نزديكی به انواع رهبری در مديريت، مورد بحث ما نيست.

تفاوت رهبری و مديريت:

       درباره مديريت از سوی افراد صاحب‌نظر در اين حوزه، تعريف‌های گوناگونی ارائه شده است كه به اختصار به تعاريف زير می ‌پردازيم. كلمه مدير به معنای كسی كه اداره‌كننده و هماهنگ‌كننده گروهی برای رسيدن به هدفی مشترك می ‌باشد و گاهی اوقات در فرهنگ ما به معنای مرشد، راهنما، رهبر نيز به كار می ‌رود (شريعتمداری، ١٣٨٨، ٢٥). بعضی با ذكر وظايف مدير از جمله برنامه‌ريزی، سازماندهی، تأمين نيروی انسانی، هدايت و كنترل به تعريف مديريت می ‌پردازند( ویريچ و كونتز، ١٣٨٦، ٤).

       كلمه رهبری در بسياری از سطوح مختلف علوم انسانی از جمله علوم سياسی، اجتماعی، مذهبی و مديريتی به كار رفته است كه در همه اين علوم با كمی اختلاف به معنای نفوذ در افراد و ايجاد تغيير و هدايت در رفتار آنها برای رسيدن به هدف است( ميركمالی، ١٣٨٥، ١٢٧). استاد مطهری معتقد است كه: « رهبر به يك تعريف كسی است كه سبب تسهيل گروه در نيل به هدف رهبری شود، به عبارت ديگر وی آسانگر نيل  به مقصود است. »( مطهری، ١٣٧٤، ٢٩).

       جايگاه رهبری در مديريت به قدری حائز اهميت است كه گاهی اوقات رهبری و مديريت را در همه سازمان‌ها به يك معنا به كار می ‌برند ولی با توجه به نقش‌هايی كه مينتزبرگ برای مديريت در نظر می ‌گيرد كه شامل نقش رابط، نقش رهبری، نقش ناظر، نقش توزيع‌كننده، نقش سخنگو، نقش كارآفرين، نقش آشوب‌زدا، نقش تخصيص‌دهنده منابع و نقش مذاكره‌كننده، رهبری فقط يكی از اركان مديريتی است و نمي‌توان رهبری و مديريت را به يك معنا به كار برد( يوكل، ١٣٨٢، ٤٤).

       بعضی فرماندهی و رياست را با « ديكتاتوری »، مديريت را با « بوروكراسی » و رهبری را با « دموكراسی » مرتبط دانسته اند( ايمانی و همکاران، ١٣٨٥، ١٢٦).

        به طور كلی مدير در جايی می ‌تواند ايفای نقش كند كه ساختار سازمانی وجود داشته باشد، در حالی كه رهبر نيازی به ساختار سازمانی ندارد و هر جا عده‌ای برای رسيدن به هدفی مشترك گرد هم آمده باشند، رهبری معنا پيدا مي‌كند. در چنين شرايطی سلسله ‌مراتب مفهومی ندارد مضاف بر اينكه ممكن است در يك سازمان هدف رهبری با هدف سازمان مخالف باشد. در يك سازمان افراد طبق قوانين و دستورالعمل‌ها ملزم به اطاعت از مدير هستند در حالی كه اطاعت از رهبر از روی ميل درونی و كاملاً ارادی است. تفكيك رهبری از مديريت باعث می ‌شود رهبر را از زاويه‌ای مورد مطالعه قرار داد كه الزامی به داشتن ويژگی ‌های يك مدير نداشته باشد و اين در حالی است كه يكی از ويژگی ‌های مدير موفق داشتن رهبری كارآمد( اثربخش) است( ویريچ و كونتز، ١٣٨٦، ٥٤٦-٥٤٥).

       آقای دكتر ميركمالی بعضی از تفاوت‌های رهبری و مديريت را به صورت خلاصه در جدولی به شرح ذيل آورده است:

جدول ١-٢ تفاوتهای رهبری با مدیریت

ويژگی مورد مقايسه

مديريت

رهبری

دربرگيرندگی

محدود

وسيع

اطلاق

خاص (زمان و مكان)

عام (زمان و مكان)

رسميت

رسمی

غير رسمی و رسمی

منبع قدرت

سازمان و قانون

مردم و شخص

نوع قدرت

قانونی

فرهمندی

جهت قدرت

از بالا به پايين

از پايين به بالا

گزينش

انتصابی

انتخابی

تبعيت

اجباری

داوطلبانه

كانال ارتباطی

عمومی

همه‌جانبه

دامنه تصميمات

محدود

نامحدود

مباني تصميمات

قوانين و مقررات

مصلحت و اقتضاء

اهداف

سازمانی

جمعی و فردی

منبع:( ميركمالی، ١٣٨٥، ٧٧)

منابع وماخذ

فارسی)

  • ابراهیمی، ایرج. صالحی صدقیانی، جمشید، 1381، آمار و کاربرد آن در مدیریت، چاپ اول، تهران، نشر هستان.
  • ادوارز ، جك و همکاران ، 1379 ، تحقيق پيمايشی : راهنمای عمل ، ترجمه سيد محمد اعرابی و داود ايزدی ،  تهران : دفترپژوهشهای فرهنگی ،چاپ اول .
  • آذر ، عادل. مومنی، منصور. 1381، آمار و کاربرد آن در مدیریت، جلد دوم،چاپ پنجم، تهران،انتشارات سمت.
  • استرون ، حسین (۱۳۷۷): تعهد سازمانی، مدیریت در آموزش و پرورش، دوره پنجم، شماره مسلسل ۱۷، ص ۷۴-۷۳٫.
  • اسدی، حسن. (1380)، رابطه فرهنگ سازمانی با بهرهوری مدیران سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران. مجله حرکت، شماره 7.
  • اسماعیلی، ایوب. (1383)، اهمیت تدوین شاخص ها در سیستم ارزیابی، مجله تدبیر، شماره 148.
  • اسماعیلی، کوروش (۱۳۸۰): تعهد سازمانی، ماه‌نامه تدبیر، شماره ۱۱۲ .http://www.sciencecenter.ir/index.php?newsid=1276.
  • اشرفی، اكبر، 1387، مبانی رهبری سياسی امامخمينی(ره)، تهران، مركز اسناد انقلاب اسلامی.
  • افجه ای، علی اکبر.1385، مبانی فلسفی و تئوری های رهبری و رفتار سازمانی، چاپ چهارم، تهران، انتشارات سمت.
  • الحسینی، سید حسن (1380)، بالندگی سازمانی. تهران: انتشارات بهاریه. ص 31.
  • الوانی، مهدی (1372)، آسیب‌شناسی گروه‌اندیشی در تصمیم‌گیری، مجموعه مقالات سمینار بررسی مسایل اداری ایران. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی،ص 86-82.
  • امین بیدختی، علی اکبر، (1381)، بهره وری نیروی انسانی در سازمان، مجله دانشکده علوم انسانی دانشگاه شیراز، شماره 1.
  • اوپنهایم،ا،ان.(1369).«طرح پرسشنامه و سنجش نگرش‏ها»،ترجمه مرضیه کریم نیا، مشهد:انتشارات آستان قدس رضوی.
  • ايمانی، محمدتقی و همکاران ، 1385، مديريت از آغاز تا پست‌مدرن، چاپدوم، تهران، فرهنگ سبز.
  • برهانی، فاطمه. (1381)، بررسی عوامل موثر بر تعهد سازمانی کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
  • برورتون، پل. میلوارد، لینه. 1385. تحقیق سازمانی، ترجمه: محمد اعرابی و هاشم آقازاده، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی.
  • بريچ، هاينزوی، كونتز، هرولد، 1386، اصول مديريت،ترجمه علی پارسائيان،ويرايش يازدهم،تهران، ترمه.
  • بست، جان، 1377، روشهای تحقیق در علوم تربیتی و رفتاری، ترجمه حسن پاشا شریفی و نرگس طالقانی، چاپ هفتم، انتشارات رشد.
  • پروکوپنکو، جوزف، (1380)، مدیریت بهره وری، ترجمه محمدرضا ابراهیمی مهر، انتشارات موسسه کار و تامین اجتماعی، چاپ سوم.
  • پورتر، مایکل. (1384)، استراتژی رقابتی، ترجمه جهانگیر مجیدی و عباس مهرپویا، موسسه خدمات فرهنگی رسا.
  • خاکی، غلامرضا، 1382، روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی، تهران، انتشارات بازتاب.
  • خداداد کاشی، شعله. (1385) ارتباط بین سبک های رهبری(تحول گرا، عمل گرا و بدون رهبری)و تعالی سازمانی دانشکده های تربیت بدنی شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی، دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران.
  • دانایی فرد،حسن؛الوانی،مهدی؛آذر،عادل(1386) روش شناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع، تهران، انتشارات صفار.
  • رنجبریان ، بهرام (۱۳۷۵): تعهد سازمانی ، مجله دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، سال دهم ، شماره ۱و۲، ص ۵۷-۴۱٫.
  • ساروقی ، احمد (۱۳۷۵): تعهد سازمانی و رابطه آن با تمایل به ترک خدمت، فصل‌نامه مدیریت دولتی ، شماره ۳۵، ص ۷۳-۶۵٫
  • ساعتچی، محمود، (1382)، روانشناسی بهره وری، تهران، موسسه نشر، چاپ چهارم.
  • سرمد ، زهره . بازرگان، عباس. حجازی، الهه ، 1391، روشهاي تحقيق در علوم رفتاري ،تهران : انتشارات فروزش ،ویرایش اول چاپ بیست و چهار.
  • سعیدیان، نرگس. مرادی، مصیب.(1388)، رابطه سبکهای رهبری بس با وجدان و تعهد کاری مدیران مدارس متوسطه پسرانه شهر اصفهان،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، ص 140-119.
  • سکاران، اوما، 1381، روشهای تحقیق در مدیریت، ترجمه: محمد صائبی و محمود شیرازی، چاپ دوم، تهران، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‏ریزی.
  • صادقی فر، جعفر؛ ارزش­فردی و تعهد سازمانی، شیراز، نوید شیراز، 1386، چاپ اول، ص43-41.
  • عراقی ، محمود (۱۳۷۳): بررسی رابطه رضایت شغلی و تعهد سازمانی در کارکنان مجتمع فولاد اهواز، پایان نامه کارشناسی ارشد، چاپ نشده ، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان .
  • قهرمان تبریزی، کوروش. ( 1384) ، ارتباط بین سبک رهبری و فرهنگ سازمانی با خلاقیت اعضای هیات علمی گروههای تربیت بدنی در سراسر کشور، رساله دکتری، دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تربیت معلم تهران، ص 91.
  • کیوی، ریمون. کامپنهود، لوک وان. 1392، روش تحقیق در علوم اجتماعی، ترجمه عبدالحسین نیک گوهر. چاپ نهم ، انتشارات توتیا.
  • گریفین، مورهد. 1379، رفتار سازمانی، ترجمه مهدی الوانی و معمارزاده، چاپ چهارم، انتشارات مروارید.
  • مجیدی، عبدالله(1377)، «بررسی تأثیر جابجایی بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان » پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت، تهران، دانشگاه تربیت مدرس.
  • مختاری پور، مرضیه.(1385). بررسی رابطه تعهد کاری و سبک رهبری چندگانه در دانشگاه اصفهان، پایان نامه کارشماسی ارشد. ص 1.
  • مدنی، حسین. زاهدی، محمدجواد.(1384)، تعیین اولویت عوامل موثر بر تعهد سازمانی کارکنان شرکتهای پالایش گاز فجر و بیدبلند، پایان نامه کارشناسی ارشد، مجله جامعه شناسی ایران، دوره ششم، شماره 1، ص 33-3.
  • مطهری، مرتضی.(1385)، مجموعه آثار شهید مطهری، انتشارات صدرا.
  • مقیمی، محمد،1377. سازمان و مدیریت رویکردی پژوهشی. نشر ترمه، چاپ اول.
  • ملازمیان، حسین، 1387، تعهد سازمانی و سازمان متعهد، انتشارات شریعه توس مشهد.
  • موغلی، علیرضا. (1382)، طراحی الگوی رهبری تحول آفرین در سازمانهای اداری ایران. دانش مدیریت، 62 ،ص 100-77.
  • موغلی، علیرضا.1383، رهبری تحول آفرین و ابزار سنجش آن، فصلنامه مطالعات مدیریت، شماره 44-43.
  • ميركمالی، سيدمحمّد، 1385، رهبری در مديريت آموزشی، چاپ پانزدهم، تهران، يسطرون.
  • نورشاهی، نسرین. یمنی دوزی سرخابی، محمد. (1384). بررسی رابطه سبک شناختی و سبک رهبری در میان روسای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی،ص 41،17.
  • وبر، ماكس، 1384، اقتصاد و جامعه، ترجمه عباس منوچهری و ديگران، تهران، سمت.
  • يوكل، گری، 1382، مديريت و رهبری در سازمان‌ها، ترجمه محمّد ازگلی و قاسم قنبری، تهران، دانشگاه امام حسين(ع)، موسسه چاپ و انتشارات.

خارجی:

  • Allen,N.J.& Meyer, J.P.,(1990),Commitment to organizational and occupations: extension and test of a three-component conceptualization. Journal of Applied Psychology, 78(4),p: 1-180.
  • Allen, N.J.& Meyer, J.P.(1990) “The measurement and antecedents of affective, continuance and normative commitment to the organization”. Journal of Occupational Psychology, Vol.63, PP:1-18.
  • Baker, D. K. (2000). An examination of the relationship between employee empowerment and organizational commitment. The University of I, WA. DAI-A61.11.
  • Bass,B.M.,Avilio, B.J.(2000). MLQ multifactor leadership questionnaire sampler set: technical report, leader form, rater form, and scoring key for MLQ form 5x – short, Mind Garden ,
  • Palo Alto, CA.
  • Bommer, Wiliam, H. & Rubin Roberts. (2004), setting the stnge for effective leadership Antecedents of Transformational. Leadership behavior, The Leadership Quarterly, No. 15. pp. 195-210.
  • Brown,R.(2003), Organizational commitment in perspective : Re-configuring the multidimensional approach. California State University. Retrieved 2003, from: http://www.sbaer.uca.edu/ research.
  • CRAMER, D,(1996). “JOB SATISFACTION AND ORGANIZATIONAL CONTINUANCE COMMITMENT: A TOW – WAVE PANEL STUDY”, JOURNAL OF ORGANIZATIONAL BEHAVIOR, VOL 17. NO 4. pp: 389-390.
  • Gilbert, P.K. (1997). Transformational and trasactional leadership by community college presidents. International Dissertation Abstracts, 58(1).
  • Green,B.,Hartman,L.C.& Bambacas,M.(2003).Organizational commitment : A multi method scale analysis and test of effects, International Journal of organizational Analysis, 8(1).p: 89-108.
  • GREENBERG, J & BARON, R.A,(1997). “BEHAVIOR IN ORGANIZATIONS”. PRENTIC-HALL, INC, 6th ed,pp:190-191.
  • Hackett, R. D. , Lapierre, L. M. & Hausdorf, P.A. (2001). “Underestanding the Links Between Work Commitment Constructs”, Journal of Vocational Behavior, No. 58 , PP: 392 – 409.
  • Horwitz, I.B.,Horwitz, S.K., Daram, P., Brandt, m.l., Brunicardi, Fch. And Awadm, S.S.(2008). Transformational, transactional, and passive- avoidant leadership characteristics of a surgical resident cohort ; Analysis using the multifactor leadership questionnaire and implications for impoving surgical education curriculums, Journal of surgical Research, 148 , 1 , pp : 49-59.
  • Jackson. R. L. (1999). Transformational and Transactional leadership In Ddivision Administration At Three In situations of Higher Education. EdD. University of cincinnati.pp: 89.
  • Judeg, T.A., Piccolo, R.(2004). Transformational and transactional leadership: ameta-analytic test of their relative validity. Journal of Applied Psycholgoy, 89, PP: 755-768.
  • Lambert, V.A, Nugent,K.E.(1999), Leadership style for facilitating the integration of culturally appropriate health care, semin nurse manage, 7(4),p: 172-178.
  • Lofstrom, Erika (2005); The Role of Cognitive Style in Experiences of Work Contexts; Academic Dissertation University of Helsinki. PP: 78-89.
  • Lok, Peter. Westwood, Rabert, Carawford, John.(2005), Perceptions of organizational subculture and their significance for organizational commitment, Applied Psychology : An International Reviwe , 54(4), p: 490-514.
  • Luthans, F (2008): Organizational behavior. Boston: McGraw Hill.pp: 58.
  • Mathieu, J.E.&Zajac,D.M.(1990). A review and Meta analysis of the antecedents correlates and consequences of organizational commitment, Psychological Bulletin, 108, p: 171-199.
  • Mayer,J & Hrrscovitch, L (2002): Commitment in the workplace toward a general model. Human Resource management review. 2(9).pp: 306-307.
  • Mayer, R .C & Shoorman, D. F (2000): Differentiating antecedents of organizational commitment, a test of March & Simon model. Journal of organizational behavior. 19(1). 15-16.
  • Mowday,R.T.(2000),Chickens, Pigs, Breakfast, and Commitment.The organizational Behavior Division.p: 3.
  • MOWDAY, R.T,(1998) “REFLECTIONS ON THE STUDY AND RELEVANCE OF ORGANIZATIONAL COMMITMENT”. HUMAN RESOURCE MANAGEMENT REVIEW, VOL 8, NO 4. pp: 390.
  • Nguni, S.,Sleegers, P.,Penessen,E.,(2006). Transformational and transactional leadership effects on teachers Job satisfaction, organizational commitment, and organizational citizenship behavior in primary schools: the Tanzanian case, school effectiveness school improvement, 17, 2, PP: 145-177.
  • O’Gorman,B.& Trehy,J,(2000). Retaning the most valuable resources in a high-tech company-can a connection between an employee’s motivational needs and their organizational commitment OC be used to achieve this goal? University College Cork, Ireland.
  • . Pawar, B. S. (2003), “Central conceptual issues”, in transformational leadership recearch, Leadership & Organization Development Journal, Vol. 24, No. 7, pp. 397-406.
  • Pearce, C. L., Sims Jr, H. P., Cox, J. F. , Ball, G., Schnell, E., Smith, K. A. and Trevino, L. (2003), “Transactors, transformers and beyond( A multi- method development of atheortical typology of leadership)”, Journal of Management Development, Vol. 22, No. 4, pp. 273-307.
  • Reynolds,D.(2004), An exploratory investination of multiunit restaurant productivity assessment using data envelopment analysis, Journal of Travel and Tourism Marketing ,16(2/3),p: 19-26.
  • Santos, S. and N.L.Emmalou, (1998). Factors Related to Coomitment of Extension Professionals in the Dominican Republic … , Journal of Agricultural Education, Vol. 35, No. 3. pp: 57-61.
  • SHIUAN, C.B & YU, J.D & RELLEY, J.H,(2003). “ORGANIZATIONAL COMITMENT, SUPERVISORY COMMITMENT AND EMPLOYEE OUTCOMES IN THE CHINESE CONTEXT PROXIMAL PHYOTHESIS OR GLOBAL HYPOTHESIS”, JOURNAL OF ORGANIZATIONAL BEHAVIOR, VOL 24, NO 3. pp: 313.
  • STEERS, R.M, (1989). “INTRODUCTION TO ORGANIZATIONAL BEHAVIOR”. SCOTT-FORSMAND AND COMPANY 3rd ed. Pp: 576-577.
  • Stone,A,G., Russell, R.F., Patterson, K.,(2004). Transformational versus servant leadership : a difference in leader focus. Leadership and Orgenization Development Journal, 25(3/4),PP: 346-361.
  • Thompson, F. (2000), the relationship between leadership style and organizational commitment in selected Wisconsin schools, No.33. pp.119-135.
  • Tsai , K. , & Wang, J.(2004). ” The R & D Performance in Taiwan’s Electronic Industry…”.R & D Management,Vol. 34 , No. 2, PP:179 -189.
  • Ugboro, I.O.(2003),Influence of the job in security and organizational commitment in a post restructuring and downisizing environment. The Journal of Behavioral and Applied management, 4(3). P: 230-252.
  • William, A.H.(1993).The assessment of transactional analysis ago states via the adjective cheklist. Journal of personality Assessment, 44, 2, p: 120-129.
  • Williams, L. J and John, T. Hazer (1986). Aatecedents and consequences of satisfaction and commitment in turn over models : A reanaliysis using latent variable equation methods. Journal of applied Psychology. 71, 219- 231.
  • Wright,B.E.& Rohrbaugh,J.(2002),Antecedents and correlates of organizational commitment: Testing the contributions of a four-tier conceptual model. State University of New York. Retrieved 2003, from: http://www.bush.tamu.adu/ pubman/paper.
  • Yukl,g.,(2002). Leadership in organizations (Fifth edition) , Upper Saddle River. New Jersey: Prentice Hall.

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “پیشینه پژوهشی توانمند سبک های رهبری بس واولیو (رشته مدیریت)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *