پیشینه پژوهشی بررسی رابطه بین مدیریت دانش و عملکرد کارکنان (فصل 2 پایان نامه)

تعداد بازدید
993 بازدید
۹,۰۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی بررسی رابطه بین مدیریت دانش و عملکرد کارکنان (فصل 2 پایان نامه)» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

 

فهرست محتوا

2-1- مقدمه 5

2-2- مختصری از تاریخچه موضوع تحقیق 16

2-3- تعاریف مدیریت دانش و دانش 17

2-3-1- تعاریف مدیریت دانش 17

2-3-2- اهداف مدیریت دانش 19

2-3-3- مزایای مدیریت دانش 20

2-3-4- تعریف دانش 22

2-3-5- انواع دانش 23

2-3-6- ابعاد مدیریت دانش 23

2-3-7- فرآیندهای دانش 24

2-3-8-فرآیند تبدیل دانش 25

2-3-9- چرخه دانش 27

2-3-10- فرآیندهای مدیریت دانش 29

2-3-11- عوامل تأثیر گذار در تشکیل فرهنگی دانشی 38

2-3-12- آمادگی برای مدیریت دانش 39

2-3-13- موانع و چالش های پیش روی مدیریت دانش 40

2-3-14- عوامل موثر در اجرا و نهادینه کردن مدیریت دانش 44

2-4- سازمان های آموزشی در پرتو مدیریت دانش 49

2-4-1-سازمان یاد گیرنده 50

2-4-2- اهمیت دانش در سازمان های آموزشی 51

2-4-3- چالش های مدیریت در سازمانهای آموزشی 52

2-4-4- مدیریت منابع انسانی در سازمانهای آموزشی ومدیرت دانش 55

2-4-5- چگونگی اجرای موفقیت آمیز مدیریت دانش در سازمان های آموزشی 57

2-5- مفهوم و تعاریف عملکرد 58

2-5-1- ارزیابی عملکرد 59

2-5-2- ضرورت ارزیابی عملکرد 60

2-5-3- روش ها و فنون مختلف ارزیابی عملکرد 61

2-5-4- اهداف بهبود عملکرد نیروی انسانی 62

2-5-5- عوامل موثر بر بهره وری و عملکرد نیروی انسانی 62

2-5-6- علل ضعف عملکرد 63

2-5-7-عملکرد و شرایط ارتقاء آن 67

2-6- تحقیقات پیرامون مدیریت دانش و عملکردکارکنان 68

2-7- جمع بندی و نتیجه گیری 70

مقدمه

رشد بی وقفه دانش و تکنولوژی در جهان فرا مدرن و گستردگی دامنه آن ، کشورهای در حال توسعه را ملزم به سرمایه گذاری بلند مدت در تربیت و پرورش افرادی شایسته و توانمند نموده است که بنیادهای علمی را قوام بخشد و به ارتقای علمی و تکنولوژیک کشور همت بگذارند.

امروزه یکی از مهمترین و با ارزش ترین سرمایه های هر سازمانی دانش است. تغییرات سریع و رشد روزافزون دانش و اطلاعات، هر سازمانی را برآن می دارد تا برای بقا تمام تلاش خود را در مدیریت دانش به کار گیرد؛ لذا سازمان ها در پی شناسایی عوامل زمینه ساز و نیز بستر سازی به منظور ایجاد مدیریت دانش برآمده اند تا به موقع از منابع دانشی خود و محیط پیرامون بهره برداری کنند.

زندگی انسان در هزاره جدید با مفاهیم تازه ای چون دانایی ، مدیریت دانش و جامعه معرفتی شکل تازه ای رابر تن کرده است. برخورداری از دانش جدید و اطلاعات بروز شرط حیات و بقا در این دوره است.

سازمان های آموزش به دلیل آگاهی و علاقه فزاینده به دانش ، نیاز به تجارت محوری و دسترسی گسترده به تکنولوژی به عنوان ابزارهای همکاری الکترونیکی با هدف پاسخگویی به این نیازها، به مدیریت دانش توجه می نمایند. موسسات آموزشی در نقش سازمان های دانشی ، فعالیت های اصلی خود را معطوف به یادگیری، خلق و نشر دانش می کنند.

در این فصل پس از مرور مختصری از تاریخچه ابتدا به مبانی نظری تحقیق و دیدگاههای صاحب نظران، دانشمندان و محققین در مورد مدیریت دانش می پردازیم و در قسمت دوم به بررسی مطالعات مربوط به عملکرد کارکنان پرداخته می شود موضوعاتی چون عملکرد سازمان، عملکردکارکنان و مفاهیم مرتبط با عملکرد، دیدگاههای تاریخی در مورد عملکرد و ارتباط مدیریت دانش با عملکرد موضوعات بحث این قسمت را تشکیل می دهندودرآخر تحقیقات انجام شده (داخل کشور و خارج از کشور ) مرتبط با موضوع تحقیق مورد بررسی قرار گرفته است.

مختصری از تاریخچه موضوع تحقیق

خاستگاه مدیریت دانش به گذشته بر می گردد؛ یعنی زمان گذر از دانش بر تکنولوژی که در انقلاب صنعتی رخ داد همان طور که پیتردراکر عنوان نموده کاربرد دانش به عنوان ابزارها، فرآیندها و محصولات در نتیجه انقلاب صنعتی به وقوع پیوسته است.

بعد ازخاتمهجنگ جهانی دوم انقلاب مدیریت صورت پذیرفت و دانش به صورتکاربردی جایگاهاجتماعی خود را پیدا کرد..

در حوالی سالهای 1980 دانش به صورت فزاینده ای به عنوان یک منبع ضروری موجود مورد توجه واقع شد و در این زمان بود که مفهوم مدیریت دانایی شناخته شد، که به طور گستردهدر تشریح ابزارها ، فرایندها، سیستمها، ساختارها، فرهنگ ها و به صورت صریح و آشکار در بهبود خلاقیت و مشارکت مورد استفاده قرار گرفت. در اواسط سالهای 1980 با کوچک سازی سازمانها افرای که سازمان را ترک می کردند و دارای دانش ارز شمندی بودند،مشکلاتی را به وجود آوردند از این جهت لازم بود این دانش را که منجر به استراتژی مدیریت دانش می شد برای منافع آینده سازان حفظ و حراست شود یکی ازپیشگامان مدیریت دانایی ایکیونوناکا است. او بابنا نهادن بنیان مدیریت دانایی به عنوان یک موضوع قانونی و ارائه مشاوره و توضیح در مورد این عقیده دارای اعتبار زیادی شد.

او در سال 1990 با ارائه مقاله ای تحت عنوان ( شرکت دانش آفرین)مفاهیم ایجاد دانش را بنا نهاد.

مدیریت دانش 

سازمانها اکنون به اهمیت دانش ومدیریت آن علاوه براطلاعات آگاه شده اند و آن را به عنوان یک منبع با اهمیت تشخیص داده اند و با توجه به اهمیت آن، بایستی فرایندی برای مدیریت دانش مشابه مدیریت اطلاعات ایجاد شود. در سراسر دنیا بسیاری از بخش های حکومتی، راههایی برای استفاده بهتر از منابع دانش برای بهبود عملکرد و عملیاتشان را بررسی کرده اند امروزه اگر سازمانها تصمیم به پذیرش یک استراتژی رقابتی داشته باشند باید ظرفیت هایی برای بهره برداری از دانش و قابلیت های یادگیری بهتر از رقیبان را داشته باشند. این قابلیت ها بستگی به نحوه ی مدیریت دانش و عملکرد سازمان رادارد و بنابراین اهمیت دارد که بررسی کنیم چگونه سازمان وکارکنانش می توانند با استفاده از مدیریت دانش عملکرد خود را بهبود بخشند.

 تعاریف مدیریت دانش و دانش

تعاریف مدیریت دانش

علاقه بند (1384)، مدیریت دانش را فرا گرد استفاده فکری برای توفیق سازمان در رقابت با سازمان های همتا میداند و بیان می دارد برتری رقابتی از عمل کردن به طریق موفقیت آمیزی که تقلید آن دشوار است ناشی می شود. حیدری(1386) بر این عقیده است؛ مدیریت دانش، مدیریت آشکار و نظام مند دانش اساسی و فرایندهای خلق، جمع آوری، سازماندهی،  پخش و استفاده و بهره برداری مرتبط آن است؛ که مستلزم انتقال دانش شخصی به دانش شرکت است که بتواند به طور گسترده تمام اوقات در دسترس باشدواحتمالا به کاربرده شود.

مدیریت دانش فرایندی است که به واسطه آن سازمانها دریادگیری (درونی کردن دانش) ، کد گذاری دانش (بیرونی کردن دانش) و توزیع و انتقال آن مهارتهایی را کسب می کنند (ابطحیوصلواتی،1385).

به تعبیر دیگری مدیریت دانش را می توان به عنوان فرایند بهینه سازی کاربرد سرمایه فکری به منظور دستیابی به اهداف سازمانی دانست (نوروزیان،1385).

مدیریت دانش را می توان توانایی یک سازمان در استفاده از سرمایه های معنوی یعنی تجربه و دانش فردی افراد و دانش دسته جمعی به منظور دستیابی به اهداف از طریق فرایندهای تولید، تسهیم و استفاده از آن به کمک فن آوری تعریف کرد بر این اساس اصول مدیریت دانش شامل توسعه اجرا و نگهداری زیر ساخت های فنی و سازمانی به عنوان بستر والزام انتشار دانش و انتخاب فناوری خاص میباشد در واقع مدیریت دانش در دید فنی، مفهوم توسعه یافته سیستم های مدیریت اطلاعات است که بر مدیریت اطلاعات و دانش و ارتباطات داخلی تکیه می کند (رفعتی و دیگران ،1387).

بقایی نیا (1386) معتقد است مدیریت دانش استفاده از تجربه و دانش فردی و جمعی از طریق فرایند تولید دانش، تسهیم دانش و به کارگیری آن به کمک فناوری به منظور دستیابی به اهداف سازمان می باشد.

به طور کلی، مدیریت دانش به شناسایی و توسعه دارایی های دانشی یک سازمان با هدف و پیشبرد اهداف سازمانی می پردازد تمامی انواع دانش از جمله ضمنی و آشکار باید در مدیریت دانش مد نظر قرارگیرد. مدیریت دانش با فرایندهای مرتبط با شناسایی، اشتراک و خلق دانش در ارتباط است این امر نیازمند سیستمی برای خلق و تقویت منابع دانش سازمانی و نیز تسهیل اشتراک دانش و یادگیری سازمانی است سازمانهایی در برنامه های مدیریت دانش موفق عمل خواهند کرد که دانش را به عنوان یک سرمایه تلقی کنند و به توسعه ی هنجارها و ارزشهای سازمانی بپردازند و از خلق و اشتراک دانش حمایت کنند.

 

منابع فارسی:

  • آرمیچل، ترنس (1373) ، مردم در سازمانها ، ترجمه حسین شکر کن، تهران، انتشارات رشد
  • اصل آذرنژاد، مهدی (1389)،بررسی موانع و انتقال و تسهیم دانش در شرکت تراکتورسازی ایران، پایاننامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
  • الوانی ، سید مهدی (1379)، مدیریت عمومی، تهران، نشرنی
  • احمدی، حسین (1381)،تجارت الکترونیک ، تهران، انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران
  • الدفت، ریچارد (1388) ، تئوری و طراحی سازمان، ترجمه علی پارسائیان و محمد اعرابی، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی
  • افرازه، عباس (1384)، مدیریت دانش (مفاهیم، مدلها، اندازه گیری و پیاده سازی دانش )، تهران، انتشارات دانشگاه امیرکبیر
  • ابطحی، سید حسین، صلواتی، عادل (1385)، مدیریت دانش در سازمانها، تهران: انتشارات پیوند نو
  • برگرن، برایان (1386) ، مبانی مدیریت دانش ، ترجمه محمد قهرمانی و محمد باقری ، تهران، موسسه تحقیقات آموزش مدیریت
  • بابائی، ایازاله (1383)، بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و عملکرد مدیران، مدارس متوسط پسرانه دولتی تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی
  • بقایی، مریم (1386)، مدیریت دانش، نشریه پرتوملت، شماره 6 ، سال دوم، ص 15
  • بحیرانی، عادل (1388)، بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و عملکرد مدیران مدارس متوسط پسرانه دولتی تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی
  • حیدری تفرشی، غلام حسین، خدیوی، اسداله و یوسفی، رضا (1390)، تئوری های سازمان و مدیریت در دنیای پسا مدرن، تهران، انتشارات فرهنگ سبز
  • حیدری تفرشی، غلامحسین(1386)، مبانی سازمان ومدیریت، تهران، انتشارات نویسنده
  • حمیدی، فاطمه (1387)، نگاهی به مدیریت دانش: مفاهیم و زیرساخت ها، تهران ، نشر کتابدار
  • حسن زاده،محمد (1386)، مدیریت دانش: مفاهیم و زیرساختها ، تهران ، نشر کتابدار
  • جعفری مقدم، سعید (1382)، فرایند مدیریت دانش از یادگیری سازمانی تا حافظه سازمانی، فصل نامه مدیریت توسعه، شماره 12، ص88
  • داونپورت، توماس و پروساک، لارنس (1379)، مدیریت دانش، ترجمه دکتر حسین رحمان سرشت، تهران، انتشارات ساپکو
  • دسلر، گری (1371)، مبانی مدیریت، ترجمه داود مدنی، تهران، انتشارات آذین
  • رجائی پور، سعیدورحیمی، حمید (1387) ، بررسی رابطه بین فرایند تبدیل مدیریت دانش و عملکرد اعضای هیئت علمیدانشگاه اصفهان، پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی،شماره چهار، سال هشتم (پیایی 31)، ص 76 – 59
  • رحیمی، حمید ونجفی، محمد (1386)، مدیریت دانش در سازمانهای آموزشی، تهران، نشر جاودانه
  • رابینز، استیفن (1376) ، تئوری سازمان ؛ ساختار، طراحی و کاربردها، ترجمه سید مهدی الوانی و حسن دانایی فرد ، تهران، نشر صفار
  • رادینگ، آلن (1383) ، مدیریت دانش (موفقیت در اقتصاد جهانی مبتنی بر اطلاعات )، ترجمه دکتر محمد حسین لطیفی، تهران ، انتشارات سمت
  • رمضانی، احسان (1383)، فرایند مدیریت دانش، تدبیر، شماره ،147، ص 85-84
  • زعفریان، رضا، اسماعیل زاده، مونا و شاهی، نساء (1387)، ارایه الگوی پیاده سازی مدیریت دانش در کسب و کارهای کوچک و متوسط، توسعه کارآفرینی، شماره دوم ، سال اول ، ص 102-75
  • سید جوادین، رضا (1381)، مدیریت منابع انسانی و امور کارکنان، تهران ، انتشارات نگاه دانش
  • سرمد،زهره، بازرگان، عباس و حجازی، الهه (1385)، روش های تحقیق در علوم رفتاری، تهران، انتشارات آگه
  • سعادت، اسفندیار (1376)، مدیریت منابع انسانی، تهران ، انتشارات سمت
  • شیرزاد، بهارکوخوش نظر ،حسین (1388)،بررسی رابطه بین مدیریت دانش و عملکرد پژوهشی دبیران متوسطه شهرستان سقز در سال تحصیلی 89-88 ، فصلنامه تحقیقات مدیریت آموزشی ، دوره2، ص 36-11
  • صائبی، محمد (1381)، روندها و چالش های مدیریت منابع انسانی در بخش دولتی، مجله مدرس، شماره 3، دوره 6 ، ص 82-67
  • طبرسا، غلامعلیو اورمزدی، نوشین (1387)،تبیین وسنجش عوامل زمینه ای برای استقرار مدیریت دانش، مطالعه موردی در شرکت ملی پخش فراورده های نفت ایران، پیام مدیریت، شماره 26،ص70 – 39
  • عالم تبریز،اکبرورحیمی، محمد (1387)، مدیریت دانش وبرنامه ریزی منابع انسانی سازمانی ،تهران،انتشارات صفار
  • عدلی، فریبا (1384) ، مدیریت دانش حرکت به سمت فراسوی دانش ، تهران، انتشارات اندیشه
  • عبدالرحمانی،سردرود (1388)، بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی با عملکرد مدیران در دبیرستانهای دخترانه شهر تبریز در سال تحصیلی 89-88،پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
  • علاقه بند، علی (1384)، مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی، تهران، انتشارات روان
  • فارسی، راضیه (1389)، بررسی رابطه ارتباطات اثر بخش مدیران با عملکرد معلمان مدارس ابتدایی شهرستان خوی، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
  • فرائیالو،کارل،383،«مدیریت دانش» ،ترجمه عیسی شیرگیر ، تهران ، نشر نقش سیمرغ
  • قادری، علی(1386)، بررسی رابطه جو سازمانی مدارس با عملکرد دبیران دبیرستان های پسرانه شهرستانهای بوکان و مهاباد در سال تحصیلی 87-86 ، پایان کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
  • کالست ، کارل (1383)، مدیریت دانش از دیدگاه یک استراتژیک تجاری، پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، شماره ، دوره 8 ، ص111-104
  • گودرزی، علی محمد (1385)، هوش هیجانی و رهبری سازمانی، تهران، انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران
  • مانیان، امیر، اصغری زاده؛ عزت اله و دهقان، محمد(1390)، نقش مدیریت دانش در توسعه محصول و عملکرد (عملکرد نرم افزارهای کوچک و متوسط استان یزد، نشریه مدیریت فناوری،شماره 8،دوره3 ، ص150 – 133
  • محبوبی، طاهر(1382 )، بررسی رابطه جو سازمانی و عملکرد دبیران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی
  • مرادی باروجی (1387)، اثربخشی نظام ارزشیابی عملکرد کارکنان اداره کل پزشکی قانونی استان آذربایجان شرقی، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
  • مورهد، گریفین (1388)، رفتار سازمانی، ترجمه دکتر سید مهدی الوانی و دکتر غلام رضا معمارزاده ، تهران ، انتشارات مروارید
  • موسوی، عباس(1384)، مدیریت دانش، مجله اصلاح و تربیت، شماره46، ص23-12
  • میر غفوری، سید حبیب اله،فرهنگ نژاد، محمد علی و آرانی، زهرا (1388)،ارزیابی عملکرد بخش بهداشت و درمان شهرستان یزد در بکارگیری فرایند مدیریت دانش ، فصل نامه مدیریت سلامت، شماره 13، ص 39
  • میرسپاسی، ناصر(1382)، مدیریت منابع انسانی و روابط کار، تهران، انتشارات امیر
  • میرسپاسی،ناصر(1368)، پژوهش تحلیلی در زمینه ارزشیابی کارکنان و مدیران دولتی، مجله مدیریت دولتی، شماره ششم، دوره جدید، ص45
  • میر فخر الدینی ،سید حیدر، حاتمی نسب، سید حسین و طالعی فر، رضا (1389)، مدیریت دانش نوآوری دانش و عملکرد نوآوری در شرکت های کوچک و متوسط شهرک های صنعتی استان فارس، چشم اندازمدیریتبارگانی، شماره2، پیاپی 35، ص 118-103
  • نیازی آذر، کیومرث و عمویی،فتانه (1386)، عوامل موثر بر استقرار مدیریت دانش در دانشگاه های استان مازندران، مجله دانش و پژوهش در علوم تربیتی دانشگاه ازاد اسلامی واحد خوارسگان، شماره 14 ص 106-93
  • نوروزیان، میثم (1385)، دانش مدیریت دانش، مجله تدبیر، شماره 76، ص 26
  • وکیلی، مریم (1385)، رابطه ثبات شغلی مدیران با عملکرد آنان در مدارس متوسطه شهر تبریز از دیدگاه دبیران، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزش، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز

منابع انگلیسی

  • Athey, T.R &orth, m, s(1999), Emerging competency Methods for Futvre, Human Resource Management , volume 38 , Issue3 , pp 215 – 225
  • Bahtt,g,(1998),managing knowledge through people knowledge and orocess management, jurnal of business transformational,vol 5, no 3, pp71
  • Barney , J.B & Wright.p.m (1998) , on becom a strategic partner : the releofhuman resources  in gaining competitive advantage , Human resource management , volume 37 , lssue 1 , pp 31  – 46
  • J (2001) , Knowledge management (Review) , Journal of the Americam society for information science an the technology , vol52 , no 13. pp 1190-1192
  • Dovenport , I.H (1998) , working knowledge How organization manage what they Know Harvard Business school press , Boston, mA
  • Dessler , G (2000) , management Foundation ،publication ofPishbord , (in persian).
  • Dubrin , A , J & Ireland , D , R & Williams , C , J (1989) , management and organization،(ohio , sout – western publishing co) , pp 118-419
  • Davenport , T..Delonge , D &Deers , M(1998) , successful knowledge management projects , sloan management Review , vol 39 , No 2 , pp 43-57
  • Evans , c(2000).Dveloping a knowledge creating culture , Roffey park Institute: In(53).
  • Halawi , Leila(2005), Knowledge managemet systems success in knowledge base organization , Nova South , Eastern university.
  • Hall، Heather Leigh (2005) , Knowledge management in items of change : that and explicit knowledge transfers , university of north tedas
  • Lee , H &choi. B (2003).knowledge management Enablers. processes and organizational performance: on integrative view and empirical examination , management Information Gournal , volume 20 , Issue 1 , p 184
  • Malhotra , yogesh(2000) , from information management TO Knowledge management , beyond the ” lth – tech H idebound” systems , vol 5 , pp 13-30
  • NoNaka , I & Takeuchi , H (1995),The knowledge creating company , oxford university press oxford , uk
  • Nohr , H (2002) , Information squalityaetals in strumentdeeswissens management , Arbitspapierwissens management
  • Noaka , I (1994) , Adynamic theory of organization knowledge , vol5 , No 1 , pp 14-37
  • Nonaka,I,&Takeuchi,H(1995),the knowledge creating company,oxford university presoxford,uk
  • Robbins, stephen p &Decenzo, David A (2002), Human resource JoHNwiley& sons , InC , U , S, A
  • Taylor, w, A, wright, C,H (2004), organizational Readiness for successful knowledge sharing: Challenges for public sector managers Idea Group INC.
  • Ward, Tomas, E (2006), implementing knowledge management to support executives dexidion making in a Joint military environment, Capella university.
  • Wright, p. m, Dunford , B. B &snell, s. A (2001), Human resource and the resource based view of the firim , Journal of management, 277, pp. 701-721
  • Wright, p. m & Snell, S.A (1991), Toward an integrative view of Strategic human resource management, Human Resource Management Review, 1, pp 203-335
  • zack, M (1999), Developing a knowledge strategy, California management Review, Vol 41, No 3, pp 125-145

23-zaho, f &Bryar,p(2001),integrating  knowledge management  andtotal quality:complementary  process ,procecding of the 6 thinternational  conference on Iso 9000 and TQM,uk

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “پیشینه پژوهشی بررسی رابطه بین مدیریت دانش و عملکرد کارکنان (فصل 2 پایان نامه)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *