پیشینه پژوهشی سازگاری اجتماعی (رشته روانشناسی تربیتی)

نوع فایل
Word
حجم فایل
326 کیلوبایت
تعداد صفحه
96
تعداد بازدید
3454 بازدید
۷,۹۰۰ تومان
5/5 - (1 امتیاز)

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی سازگاری اجتماعی (رشته روانشناسی تربیتی)» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

فهرست

  • 2-1- مقدمه 17
  • 2-3- سازگاری اجتماعی. 49
  • 2-3-1- مفهوم سازگاری.. 49
  • 2-3-2- فرآیند سازگاری.. 52
  • 2-3-3- سازگاری اجتماعی. 53
  • 2-3-4- تعریف سازگاری اجتماعی. 54
  • ۲- 3-5- عوامل مؤثر بر سازگاری.. 55
  • 2-3-6- ویژگیهای افراد سازگار 59
  • 2-3-7- رویکردهای سازگاری.. 61
  • 2-3-7-1-  رویکرد روانکاوی.. 61
  • 2-3-7-2- رویکرد رفتاری.. 62
  • 2-3-7-3- رویکرد شناختی. 63
  • 2-3-7-4- رویکرد انسان گرایی. 63
  • 2-6- پیشینه تجربی. 89
  • 2-6-1- پیشینه داخلی. 89
  • 2-6-2- پیشینه خارجی. 91

سازگاری اجتماعی

مفهوم سازگاری

سازگاری یکی از مسایل مهمی بوده که از زمان های دور مورد توجه بشر و انسان شناسان بوده است، اما کار عملی در مورد سازگاری از سال ۱۹۸۴ آغاز شده است، یعنی زمانی که راتوس و نوید مدلی علمی برای سازگاری ارائه کردند و به دنبال آن لازاروس و فولک من[1] (۱۹۹۲) کار آنها را ادامه داده و مدل جدیدی برای سازگاری ارائه دادند (جهان دیده، ۱۳۹۱).

سازگاری مفهومی گسترده است و جنبه هایی همچون خانواده، همسالان و اجتماع شامل آن میباشند که در رأس همه سازگاری اجتماعی قرار دارد. گوداستاین و لانیون (۱۹۹۵) سازگاری را فرآیند پیوسته ای تعریف کرده اند که در آن، تجارب یادگیری اجتماعی شخصی، توانایی و مهارتهایی را فراهم میسازد که از آن طریق میتوان به ارضای نیازها پرداخت (بارانتز، لواندوسکی و واپیل[2]، 2010). سازگاری جریانی است که در آن فرد برای وفق دادن خود با فشارهای بیرونی و درونی تلاش می کند (رید – ویکتور[3]، ۲۰۰۴).

در لغت نامه دهخدا، سازگاری موافقت در کار و حسن سلوک و… تعریف شده است. واژه سازگاری، به معنای نرمش و انعطاف است. البته در این جا سازگاری از راه فرهنگ پذیری مدنظر است نه همرنگ شدن (اکبری، ۱۳۸۸). بارلو به نقل از چهاردولی (۱۳۸۶) نیز در این رابطه می گوید: سازگاری عبارت است از رفتار آدمی در تطبیق با محیط فیزیکی و روانی به گونه ای که تنها با تغییرات محیطی همرنگی نکرده و به پیروی ناهشیار از آن کفایت نمی کند، بلکه خود نیز می تواند در محیط تأثیر گذاشته و آن را به گونهای مناسب تغییر دهد.

سازگاری به روش پذیرش و انجام رفتار و کردار مناسب و تغییرات محیطی اشاره دارد و مفهوم متضاد آن ناسازگاری است، یعنی نشان دادن واکنش نامناسب به محرکهای محیط و موقعیتها، به نحوی که برای خود یا دیگران و یا هردو زیان بخشی باشد و فرد نتواند انتظارات خود و دیگران را برآورده سازد (کورت رایت[4]، ۲۰۰۸). به عبارتی دیگر، منظور از سازگاری، شرایط یا حالتی است که در ان رفتار فرد با نیازهای فرهنگ یا جامعه – ای که به آن تعلق دارد، منطبق می شود و فرد احساس می کند که نیازهایش ارضا شده اند و یا ارضا خواهند شد (ابطحی و ندری، ۱۳۹۰). مفهوم سازگاری دارای ابعاد گستردهای است. فوکه و گروبلار[5] (1983) سازگاری را فرآیندی پویا میدانند که به واسطه آن فرد تلاش می کند تا نیازهای درونی خود را به واسطه پاسخ – های رشد یافته، کارآمد و سالم ارضا نماید. در حالی که به طور همزمان با تقاضاهای محیط مقابله می کند، تا رابطهای هماهنگ بین خود و محیط ایجاد کند . آنان برای سازگاری یازده مؤلفه در نظر گرفته اند که در چهار زمینه اصلی طبقه بندی می شوند. روابط فردی، روابط خانه، روابط اجتماعی و روابط رسمی .

۱- روابط فردی که شامل پنج مؤلفه اعتماد به نفس، عزت نفس، خود کنترلی، سطح عصبانیت و سلامت است.

2- روابط خانوادگی که به ارتباطهایی اشاره دارد که فرد به عنوان یک عنصر وابسته به خانواده و محیط خانه آنها را تجربه میکند. این حوزه شامل دو مؤلفه تأثیرات خانواده و آزادی فردی میباشد. درجه ای که یک فرد از عواملی چون موقعیتش در خانواده، میزان با هم بودن خانواده، ارتباطات بین والدین و وضعیت اقتصادی – اجتماعی خانواده تأثیر می پذیرد، در مؤلفه تأثیرات خانواده منعکس می شود. آزادی فردی با دامنه ای از احساسات فردی مرتبط است که به وسیله والدین محدود نمی شود.

3- روابط اجتماعی به روش مشغول بودن فرد در رابطه ای غیررسمی و همساز با محیط اجتماعی اشاره می کند . این زمینه سازگاری از سه مؤلفه تشکیل شده است . جامعه پذیری عام که به میزان درون – گرایی و برون گرایی فرد اشاره دارد و جامعه پذیری خاصی که با میزان نیاز فرد به تعامل اجتماعی نزدیک با یک فرد خاص مرتبط است. سومین مؤلفه نیز حبس اخلاقی است که میزان احساسات فرد را به تعهدات رفتاری وی به هنجارهای اجتماعی پذیرفته شده نشان می دهد.

 ۴- زمینه روابط رسمی که به ارتباطات در موقعیتهای رسمی اشاره دارد. این زمینه سازگاری دامنه موفقیت فرد را در ارتباطات رسمی با دیگران در مدرسه، دانشگاه یامحل کار خود در بر میگیرد (نل[6]، ۲۰۰۵). بر اساس تعریف ارایه شده از سوی انجمن روانپزشکی آمریکا (APA[7]، ۲۰۰۰)، یکی از جوانب مهم سازگاری به عدم حضور نشانه های اختلال و علایم بیماریهای روانی معطوف می شود. در چنین شرایطی می توان از حضور سطح قابل قبولی از بهداشت و سلامت روانی اطمینان حاصل کرد. از این منظر، سازگار بودن یعنی بهره مندی از سلامت روانی، و کاهش سطح سازگاری با اختلال روانی همراه است (کریمی، 1395).

فرآیند سازگاری

جریان سازگاری از مراحل به هم پیوسته ای تشکیل شده است. آغاز فرآیند سازگاری از نیاز یا سائق شروع شده و با ارضای آن خاتمه می یابد (بیلر، به نقل از جهاندیده، ۱۳۹۱). میزان سازگاری به دو عامل بستگی دارد: یکی خصوصیات شخص یعنی مهارتها، نگرش ها و شرایط جسمانی و دیگری موقعیتهایی که افراد با آن مواجه می شوند مانند کشمکشهای خانوادگی، تعارض در محیط کار و …. این دو عامل با هم در تعیین سازگاری، خشنودی، کامیابی و شکست و کناره گیری فرد مؤثرند، چون شخصی و محیط در حال تحول اند، بنابراین سازگاری اجتماعی وی نیز مرتبا دستخوش تغییر میشود (ویتن و لوید[8]، ۲۰۰۳).

منابع

  • ابطحی؛ معصومه سادات و ندری، خدیجه (1390)، رابطه بین خلاقیت و سازگاری اجتماعی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان متوسطه شهر زنجان، فصلنامه تحقیقات مدیریت آموزشی، سال سوم، شماره 2، 15-28.
  • احمدی, فرشاد و فاطمه رضایی (1395)، اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر سازگاری اجتماعی و مهارت های ارتباطی دانش آموزان پسر پایه نهم متوسطه اول شهر شهرکرد سال تحصیلی 95-94، کنگره بین المللی جامع روانشناسی ایران، برگزاری بصورت وبینار، موسسه نمودار توسعه داتیس.
  • اصلانی، بهمن (1393)، اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری بر راهبردهای مقابله ای دانش آموزان مقطع راهنمایی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
  • انیسی، جعفر و همکاران (1386)، بررسي مشكلات رفتاري نوجوانان، مجله علوم رفتاری، دوره 1، شماره 2، 163-170.
  •  به پژوه، احمد؛ سلیمانی، منصور؛ افروز، غلامعلی و غلامعلی لواسانی، مسعود (1389).، تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر سازگاری اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دیرآموز، فصلنامۀ نوآوری های آموزشی، شمارۀ 33 ، سال نهم، 163-186.
  • بیان زاده، اکبر و ارجمندی، زهرا (1382)، تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر رفتار سازشی كودكان عقب مانده ذهنی خفیف، اندیشه و رفتار، سال نهم، شماره 34، 1-27.
  • بیرامی، منصور و موحدی، یزدان (1394). اثربخشی آموزش مهار تهای اجتماعی بر سرمایه روا نشناختی دانشجويان شهر تبریز، فصلنامه مددکاری اجتماعی، سال چهارم، شماره 1، 30-37.
  • پروین، لارنس (1394)، روانشناسی شخصیت، ترجمه کدیور و جوادی، تهران، آییز.
  • تاجری، بیوک (1389).، بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی بر عزت‌نفس دانش‌آموزان نابینا، پژوهش در سلامت روان‌شناختی، دانشگاه تربیت معلم تهران- قطب علمی روان‌شناسی استرس، دوره اول، شماره سوم.
  • تاجیک، سمیه (1392)، رابطه سطح نیازهاي دبیران با مهارت هاي اجتماعی آنان، مطالعات رسانه ای، سال هشتم، شماره 22، 115-125.
  • تبرائی، رحیم (1389)، بررسی جایگاه معنویت در الگوهای عمده سلامت روان، روانشناسی و دین، شماره 5، 3-29.
  • جهاندیده، جاسم (1391)، مقایسه رابطه تمایز یافتگی و تصور از خویشتن با سازگاری اجتماعی در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه شهید بهشتی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
  • چاووش زاده، زهرا السادات (1388)، بررسی رابطه بین متغیرهای سلامت روان با اعتیاد به اینترنت در بین جوانان شهر یزد، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته مشاوره خانواده، دانشگاه علامه طباطبایی.
  • چرخابی، محمد (1390)، طراحی و آزمودن الگویی از پیشایندهای مهم سلامت روانی جسمانی بر پرستاران بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران، اهواز.
  • چهاردولی، حسین (1386)، اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر پرخاشگری و سازگاری اجتماعی نوجوانان پسر بزهکار، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
  • خلعتبری, جواد؛ شهره قربان شیرودی؛ سیدمحمود حسینی و یعقوب بیات، (1395)، تعیین اثر بخشی آموزش هوش هیجانی و مهارت های اجتماعی هیجانی بر سلامت عمومی، شادکامی و انگیزه پیشرفت دانش آموزان پسر.، چهارمین همایش ملی مشاوره و سلامت روان، قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان.
  • خلعتبری، جواد؛ قربان شیرودی، شهره؛ رهبر طارمسری، خدیجه و کیخای فرزانه، محمد مجتبی (1389).، مقايسه ي اثر بخشي آموزش مهارت هاي اجتماعي بر ابراز وجود و سلامت روان دانش آموزان كم توان ذهني، فصلنامه روانشناسي تربيتي دانشگاه آزاد اسلامي واحد تنكابن، سال اول، شماره 4، 71-86.
  • دانش، عصمت (1389)، مقايسة سطح شادكامي و سلامت جسمي و رواني دانشجويان دختر و پسر متأهل و مجرد دانشگاه، فصلنامه روان شناسي كاربردي، سال 4، شماره 4، 56-71.
  • رادمنش، عصمت (1394)، بررسی اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر بهبود روابط والد-فرزند، معلم-شاگرد و عملکرد تحصیلی دانش آموزان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
  • رحیمی، غلامرضا (1389)، سازمان بهداشت جهانی (WHO)، مجله دانشکده پیراپزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، سال پنجم، شماره 1.
  • رحیمیان، اسحق؛ حبیبی عسکرآباد، مجتبی و بشارت، محمد علی (1386)، بررسی تاثیر شیوه های جرئت ورزی بر سازگاری اجتماعی، فصلنامه نوآوری های آموزشی، سال ششم، شماره 23، 29-54.
  • رحیمیان، علی (1390)، اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر کاهش باورهای غیرمنطقی دانش آموزان دختر دبیرستانی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
  • رییسی، حمیرا (1392).، اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر سازگاری اجتماعی و شادکامی نوجوانان، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه محقق اردبیلی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزش.
  • رئیسی، مرضیه؛ احمدی، هدی؛ حیدری، سعیده؛ جعفریگلو، عصمت؛ عابدینی، زهرا و بطحایی، سید احمد (1392)، ارتباط هوش معنوی با شادکامی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، شماره 13، 431-440.
  • زارعی، آسیه (1387)، اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی در کاهش نشانه های اختلال نافرمانی مقابله ای دانش آموزان پسر، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
  • زرینی، سحر (1394)، اثربخشی آموزش خلاقیت بر شادکامی و جهت گیری زندگی دانش آموزان دختر شهرستان ساری، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
  • سعدی پور، اسماعیل و نعمتی، علی (1382)، روش های برقراری ارتباط با دیگران (روانشناسی روابط بین فردی)، تهران، موسسه کتاب.
  • شاهسوندی بغدادی، طیبه (1385)، بررسی اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر بهبود روابط اجتماعی زنان مبتلا به اسکیزوفرنی مزمن، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
  • شهرکی پور، حسین؛ شیرمحمدی، رحمان و ندری، خدیجه (1389)، بررسی آموزش مهارت های زندگی بر میزان سازگاری اجتماعی دانش آموزان پایه ششم شهرستان الشتر از دیدگاه معلمان، فصلنامه پژوهش اجتماعی، سال سوم، شماره 7.
  • صادقی، حسن؛ عابدینی، زهرا و نوروزی، مهدی (1392)، بررسی ارتباط بین سلامت روان و موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1390، مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، دوره هفتم، شماره دوم، ویژه نامه آموزشی، 17-22.
  • صبحی قراملکی، ناصر؛ حاجلو، نادر و محمدی، سکینه (1394)، بررسی اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر سازگاری اجتماعی کودکان پیش دبستانی، مجله روانشناسی مدرسه، دوره 5، شماره 3، 118-131.
  • صفری، شهربانو (1389)، بررسي ميزان شادكامي و ارتباط آن با متغيرهاي جمعيت شناختي در بين دانشجويان، فصلنامه تازه هاي روانشناسي صنعتي، سال اول، شماره 2، 79-87.
  • عبدی، فاطمه و سلیمی، حسین (1381)، اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر اظطراب، افسردگی و شادکامی مادران دانش آموزان مقطع راهنمایی، نشریه مطالعات روانشناسی بالینی.
  • علوی، امین (1392)، تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی پرخاشگری کودکان عقب مانده ذهنی متوسطه شهر اهواز، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اهواز.
  • علیزاده، مرتضی (1395)، اثربخشی آموزش مهارت های سازگاری اجتماعی بر نشانه های نافرمانی مقابله ای و نظریه ذهن در کودکان دارای اختلال نافرمانی مقابله ای، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
  • قاسمی، افشان؛ عابدی، احمد و باغبان، ایران (1388)، اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر امید اشنایدر بر میزان شادکامی سالمندان، فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، شماره 41، 17-40.
  • کار، آلان (2004)، روانشناسی مثبت، علم شادمانی و نیرومندی های انسان، ترجمه حسن پاشا شریفی و باقر ثنایی (1385)، تهران، انتشارات سخن.
  • کاشانی، صاحبه (1394)، نقش پیش بینی کننده ویژگی شخصیتی والدین بر مهارت های اجتماعی دانش آموزان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
  • کریمی، المیرا (1396)، مقایسه اثربخشی آموزش مهارت های حل مسئله اجتماعی و مهارت های کنترل هیجان در دانش آموزان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
  • کریمی، ام البنین (1395)، بررسی رابطه علاقه اجتماعی معلمان و والدین بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
  • کسروی، حیدر (1392)، اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر افزایش شادکامی و هدفمندی در بین افراد HIV مثبت تحت مراقبت مرکز مشاوره بیماری های رفتاری کرمانشاه، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
  • گنجی، حمزه (1393)، بهداشت روانی، تهران، انتشارات ارسباران.
  • مقدم فر, فاطمه؛ حسین رجبی و محمدرضا بلیاد (1395)، رابطه مهارت های اجتماعی و خودکارآمدی با سلامت روان زنان سرپرست خانوار کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان کرج، دومین کنفرانس سراسری دانش و فناوری علوم تربیتی مطالعات اجتماعی و روانشناسی ایران، تهران، موسسه برگزار کننده همایش های توسعه محور دانش و فناوری سام ایرانیان،
  • ملکی تبار، علیرضا (1390)، بررسی مقایسه خودپنداره و سازگاری اجتماعی در دانش آموزان پسر بینا و نابینا در شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
  • نژاد شاهبداغی، اعظم (1395)، مقایسه مهارت های اجتماعی در کودکان طلاق و عادی مقطع ابتدایی شهرستان سیرجان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
  • نسائیان، عباس و اسدی گندمانی، رقیه (1395)، اثربخشی آموزش مهار تهای اجتماعی بر مشکلات رفتاری نوجوانان با کم توان ذهنی، مجله توانبخشی، دوره 17، شماره 2، 159-167.
  • نفر، زهرا (1396)، رابطه میان میزان و نحوه استفاده از شبکه های اجتماعی با سلامت روان و صمیمیت اجتماعی در دو گروه دانش آموزان با عملکرد تحصیلی بالا و پایین، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
  • یاسینی فرید، علی؛ غیاثی زاده، مهدی و نثاروند براتی، معصومه (1392)، اثربخشی آموزش مهارتهاي اجتماعی بر کمرویی در دانش آموزان دختر، فصلنامه علمی-پژوهشی زن و فرهنگ، سال پنجم، شماره هجدهم، 71-80.
  • Ageranioti-Bélanger, S., Brunet, S., D’Anjou, G., Tellier, G., Boivin, J., & Gauthier, M. (2012). Behaviour disorders in children with an intellectual disability. Paediatrics & child health, 17(2), 84.
  • Ahghar, G. H., Ahmadi, A., & Ghanbari, L. (2013). The impact of storytelling on social skills. Journal of American science, 9(4), 105-112.
  • Alavi, S. Z., Savoji, A. P., & Amin, F. (2013). The effect of social skills training on aggression of mild mentally retarded children. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 84, 1166-1170.
  • Amanda, W. Harrell, Street, h, Mercer & Melissa, E. Derosier. (2008). Improving the Social. Behavioral Adjustment of Adolescent: the Effectiveness of a Social; Skill group Intervention.
  • Attar Y; Shani Yaylagh M; Beshlideh K; Ashori M. (2005). The effect of social skills training on individual compatibility – Social juvenile offenders in the city Gnbdgavvs. Journal of Education and Psychology. 3 (12), 46-25.
  • Barrantes-Vidal, N., Lewandowski, K. E., & Kwapil, T. R. (2010). Psychopathology, social adjustment and personality correlates of schizotypy clusters in a large nonclinical sample. Schizophrenia research, 122(1), 219-225.
  • Beidel, D. C., Alfano, C. A., Kofler, M. J., Rao, P. A., Scharfstein, L., & Sarver, N. W. (2014). The impact of social skills training for social anxiety disorder: A randomized controlled trial. Journal of anxiety disorders, 28(8), 908-918.
  • Bierman, K. L. (2004). Peer rejection: Developmental processes and intervention strategies. New York, NY: Gullford press.
  • Carr, A. (2011). Positive psychology: The science of happiness and human strengths. Routledge.
  • Carr, Alan.,( 2003). Positive Psychology . Handbook of psychology. New York : runner  Routledge Press.
  • Chen, H., Wang, Q, & Chen, X. (2001). School achievement and social behaviors: A cross-lagged regression analysis. Acta Psychological Sinica, 33(6), 532-536.
  • Cheng, H., & Furnham, A. (2001). Attributional style and personality as predictors of happiness and mental health. Journal of Happiness Studies, 2(3), 307-327.
  • Cook, C. R., Gresham, F. M., Kern, L., Barreras, R. B., Thornton, S., & Crews, S. D. (2008). Social skills training for secondary students with emotional and/or behavioral disorders: A review and analysis of the meta-analytic literature. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 16(3), 131-144.
  • Cook, CR. Gresham, F. M. Thomton, A, Grews. (2001). Skills training for secondary student with emotion and behavioral disorders a review and analysis of the meta-analytic literature journal of emotional and behavioral disorders, 203. 2, 19-33..
  • Coppersmith, J-B., & Dodge, K. A. (2004). Preadolescent peer status aggression and schod adjustments predictors of externalizing problems in adolescence child Development,01, 1350-1362.
  • Courtwrigh, D.T(2008) Gender imbalances in historg:Causes, Consequences and Social adjustment. Reproductivi Biomidicine Onlin, 16(1),32-40.
  • Craig, A. B., Brown, E. R., Upright, J., & DeRosier, M. E. (2016). Enhancing children’s social emotional functioning through virtual game-based delivery of social skills training. Journal of Child and Family Studies, 25(3), 959-968.
  • Deater, De kard K. (2007). Annotation recent research exminiate role of peer relationships in the development of psychology, J., child psychiatry 42 (5): 565-579.
  • Deci, L., Ryan, M., Gagne, M., Leone, D. R., USunOv, J& kornazheva, B. P. (2000). Need satisfaction, motivation, andwell-being in the Work organization of aformer eastern bloc Country: Cross-Cultural study self-determination, journal of Society foe personality and Social psychology, 27, 930-942.
  • Demissie, Z., & Brener, N. (2017). Mental health and social services in schools: Variations by school characteristics. United States, 2014. Mental Health & Prevention, 5, 5-11.
  • DICKEY, M.T. (1999). The pursuit of happiness, http: //www. dikey ory/ happy. htm.- Journal of clinical psychology. Vol. 54 (4), 537-544. (1998).1998 John Wiley & Sons, Inc.
  • Diener, E., & Biswas-Diener, R. (2011). Happiness: Unlocking the mysteries of psychological wealth. John Wiley & Sons.
  • Dodge, K. A., Lansford, J. E., Burks, V. S., Bates, J. E., Pettit, G. S., Fontaine, R., & Price, J. M. (2003). Peer rejection and social information‐processing factors in the development of aggressive behavior problems in children. Child development, 74(2), 374-393.
  • Elliot, N. (2005). On a scale: A social history of writing assessment in America (Vol. 3). Peter Lang.
  • Engels, R., Dekovic, M., & Meeus, W. (2002). Parenting practices, social skills and peer relationships in adolescence. Social Behavior and Per sonality: An International Journal, 30, 1, 3-17.
  • Fischer, M., Barkley, R. A., Fletcher, K. E., & Smallish, L. (1993). The stability of dimensions of behavior in ADHD and normal children over an 8-year followup. Journal of Abnormal Child Psychology, 21(3), 315-337.
  • Folkman, S. Cohen, H. L. (2004). An examination of the contribution of interactive peer play to salient classroom. Competencies for urban head start children psychology in the school, 41, 323-326 ·
  • Fredrickson, B. L. (2001) The Role of positive Emotion in Positive Psychology: The Broaden and Build Theory of Positive Emotion. American Psychologist, 56, 218-226.
  • Freeman, J. (2006). Giftedness in the Long Term, Professor. Journal for the Education of the Gifted, 29(4), 384-403.
  • Gehlbach, H., Brinkworth, M. E., & Harris, A. D. (2012). Changes in teacher–student relationships. British Journal of Educational Psychology, 82(4), 690-704.
  • Gresham, F, M., (2006). Social skills for teaching replacement behaviors: Remediating acquisition deficits in at risk student. Behavioral disorder.3,363-377.
  • Gresham, F.M., Watson, T.S. & Skinner, C. H. (2001). Functional behavioral assessment: Principles, procedures, and future directions, School Psychology Review, 30(2), 156-172.
  • Groeben, M., Perren, S., Stadelmann, S., & von Klitzing, K. (2011). Emotional symptoms from kindergarten to middle childhood: associations with self-and other-oriented social skills. European child & adolescent psychiatry, 20(1), 3-15.
  • Hamidullah, J. M. (2011). Appraisal of Middle School Students’ Participation in a Social Skills Training Program. Union Institute and University.
  • Hennessey, B. A. (2007). Promoting social competence in school-aged children: The effects of the open circle program. Journal of School Psychology, 45(3), 349-360.
  • Henricsson, L., & Rydell, A. M. (2004). Elementary school children with behavior problems: Teacher-child relations and self-perception. A prospective study. Merrill-palmer quarterly, 50(2), 111-138.
  • Hills, P., & Argyle, M. (2001). Happiness, introversion–extraversion and happy introverts. Personality and individual Differences, 30(4), 595-608.
  • Hirsch, B. (2016). Cooperative Group Play Social Skills Training for Children with Social, Emotional, and Behavior Challenges: Impact on Self-Esteem and Social Skills.
  • Horner, R. H., Sugai, G., Todd, A. W., & Lewis-Palmer, T. (2000). Elements of behavior support plans: A technical brief. Exceptionality, 8(3), 205-215.
  • Huan, V. S; Ouek, G, ch; Yeo, L. S; Ang, P. R & chong, H. N (2012). How Teacher Student Relationship influenced Student Attitude Towards Teachers and School The Asia- pacific Education Researcher 21: (1) pp. 151-159.
  • Jiménez, L., Dekovic, M., & Hidalgo, V. (2009). Adjustment of school-aged children and adolescents growing up in at-risk families: Relationships between family variables and individual, relational and school adjustment. Children and Youth Services Review, 31(6), 654-661.
  • Kamps, D.M & Kay, P. (2002). Preventing problems though social skills instruction of successful prevention strategies (pp-57-84).
  • Katz, J., Joiner, T. E., & Kwon, P. (2002). Membership in a devalued social group and emotional well-being: Developing a model of personal self-esteem, collective self-esteem, and group socialization. Sex Roles, 47(9), 419-431.
  • Kickbusch, I. (2003). The contribution of the World Health Organization to a new public health and health promotion. American journal of public health, 93(3), 383-388.
  • Kolb, S. M. & Hanley-maxwell (2003). Critical social skills for adolescents with high incidence disability: parental perspectives. Exceptional children, 69 (2),103.
  • Lamers, S. M., Westerhof, G. J., Kovács, V., & Bohlmeijer, E. T. (2012). Differential relationships in the association of the Big Five personality traits with positive mental health and psychopathology. Journal of Research in Personality, 46(5), 517-524.
  • Lewis, Roman. (2001). Classroom discipline and student Responsibility teaching teacher education , 307.
  • Mangrulkar, L., Whitman, C. V., & Posner, M. (2001). Life skills’ approach to child and adolescent healthy human development. Washington DC: Pan American Health organization.
  • Martin, N. K. Shan, A. K. (2000). The influence of Teacher characteristic on classroom management, Eric Identifer.
  • Matson, J. L., Fee, V. E., Coe, D. A., & Smith, D. (1991). A social skills program for developmentally delayed preschoolers. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 20(4), 428-433.
  • Mayers, D.G. (2000). The funds. Friends and faith of happy people. American psycho, 55(1): 56-70
  • Mayers, D.G. (2002). Happy and health. Psychology science. MC Mahon, D.M. (2006). Happiness a history. New York: Atlantic monthly.
  • Moore, P., Karr-Kodwell, P.J. (2001). Violent children in schools today: Ali Terary review and a behavioral plan for administrators retrieved from Eric Document Reproduction Service.
  • Mueser; K. T. and Gottlieb, J. D. (2014). Social Skills and Problem-Solving Training the willery Handbook of cognitive Behavioral Theraphy, firs Edition. Edited by Stefan, G. Hofmann.
  • Munoz, M. (2002). Early prevention of violence: The impact of School based program social skills and conflict resolution. Retrieved From Eric Document Reproduction service.
  • Nell, R. D. (2005). Stress, Coping resources and adjustment of married mothers in the teaching profession. Dissertation of MA in Counseling Psychology. The Nelson Mandela Metropolitan University.
  • Nettle, D. (2008). Happiness. The science behind your Smile. Oxford university press. New York.
  • Olofintoye, T. T. (2008). Integrated classrooms and the psycho-social adjustment of students with hearing impairment and the hearing. International Journal of Sustainable Development, 1(2), 8-14.
  • Poulou, M. S. (2014). How are trait emotional intelligence and social skills related to emotional and behavioural difficulties in adolescents?. Educational Psychology, 34(3), 354-366.
  • Ragozzino, R. L. (2009). A study of social desirability and self-esteem. 37th Annual waster Pennsylvania undergraduate psychology conference.
  • Rahimian I; Shoreh H, Habibi Sgrabad M; Basharat (2007). “The effect of assertiveness on social adjustment practices”. Innovation educational psychology. 6, (23): 54-29.
  • Raudino, A., Fergusson, D. M., & Horwood, L. J. (2013). The quality of parent/child relationships in adolescence is associated with poor adult psychosocial adjustment. Journal of Adolescence, 36(2), 331-340.
  • Reed-victor, E. (2004). Individual differences and early School Child Teacher appraisals of young children with special needs. Early Development and Care, 174 (1), 59-79.
  • Saks, S. Z., Wolfe, K. E. (2006). Teaching Social skills to students with visual Impairments: from theory to practice. New York, AFB press, American Foundation for the Blind.
  • Scott, G. (2005). Adjustment problem international students in Scotland journal of international Education,4.
  • Segrin, C. (2000). Social skills deficits associated with depression. Clinical psychology Review, 20, 319. 403.
  • Seligman, M. E. (2004). Authentic happiness: Using the new positive psychology to realize your potential for lasting fulfillment. Simon and Schuster.
  • Sengar K. (2013(. Models of Mental illness. Retrieved from Slide Share: http://www.slideshare.net/Sudarshana Dasgupta models-of-mental-health-illness
  • Slobodskaya, H. R., Safronova, M. V., & Windle, M. (2005). Personality temperament and adolescent adjustment in modern Russia. Personality and Individual Differences, 39, 167-178.
  • Snoep, L. (2008). Religiousness and happiness in three nations: A research note. Journal of Happiness Studies, 9(2), 207-211.
  • Sobhi-Gharamaleki, N., & Rajabi, S. (2010). Efficacy of life skills training on increase of mental health and self esteem of the students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 5, 1818-1822.
  • Spence, S. H. (2003) Social Skills Training with children and Young people: Theory, Evidence and practice child and Adolescent mental Health. Vol 8. NO 2. 84-96.
  • Susniene, D., & Jurkauskas, A. (2009). The concepts of quality of life and happiness–correlation and differences. Engineering Economics, 63(4).
  • Talvio, M., Berg, M., & Lonka, K. (2015). How does Continuing Training on Social Interaction Skills Benefit Teachers?. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 171, 820-829.
  • Teodoro, M.L.; Kappler, K.C.; Rodrigues, J.L., de Freitas, P.M. & Haase, V.G. (2005). The Matson Evaluation of Social Skills with Youngsters (MESSY) and its Adaptation for Brazilian children and adolescents. International Journal of Psychology, 39, 2, 239-246.
  • Vecchio, G. M., Pastorelli, C., Delbove, G. (2007). Multi- faceted selfefficacy belief as predietors of life satisfaction in late adolescence. Personality and Individual differences, 43(7):1807-1818.
  • Vincent, C., Horner, R. H., & Sugai, G. (2002). Developing Social. Competence foe all students Eric clearinghouse on Disabilities and Gifted Education Arlington. Va. Eric OSEP special project.
  • Waenes, E. D. Sheridan, S. M., Geske, J. & Warnes, W. A. (2005). A contextual approach to the assessment of social skills Identifying meaningful behaviors for social competence. Psychology in school 42 (2).
  • Weiten, W., & Lioyd, M. A. (2003). Psycology applied to modern life. Blemont. Wadsworth-Thomson learning Inc.
  • Welsh, A., & Karen, L. S. (2001). Social Competence. Infant mental health Journal, 22, 67-94.
  • World Health Organization. (2014). Mental health: A state of well-being. Retrieved April 20, 2015.
راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “پیشینه پژوهشی سازگاری اجتماعی (رشته روانشناسی تربیتی)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *