تفاوت طرح توجیهی (Feasibility Study) و طرح کسب و کار (Business Plan)

بازدید: 4375 بازدید
5/5 - (1 امتیاز)

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «تفاوت طرح توجیهی (Feasibility Study) و طرح کسب و کار (Business Plan)» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

یک طرح توجیهی ارائه طرحی کلی از مهم‌ترین مسائل مرتبط با یک ایده کسب‌وکار است. طرح کسب‌وکار تحلیل طرح توجیهی را در سطحی پیچیده‌تر و عمیق‌تر ادامه می‌دهد. همان‌طور که دیوید گامپرت می‌گوید: اگرچه یک طرح توجیهی (مطالعه امکان‌سنجی) ناموفق ممکن است در ظاهر شکست تلقی شود اما درواقع این‌گونه نیست. شکست واقعی زمانی است که شما پول خود و دیگران را سرمایه‌گذاری کرده و به خاطر برخی موانع از تحقیق پیش از انجام پروژه بازمی‌ماندید و کل آن پول را از دست می‌دادید.

واقعاً چگونه می‌توان یک برنامه کسب‌وکار موفق تدوین کرد؟

طرح توجیهی (مطالعه امکان‌سنجی) و طرح کسب‌وکار دو گام اساسی برای شروع یک کسب‌وکار به شمار می‌روند. در این بخش تفاوت طرح توجیهی و طرح کسب‌وکار مختصراً توضیح داده می‌شود.

 طرح توجیهی چیست؟

یک طرح توجیهی  طرحی کلی از مهم‌ترین مسائل مرتبط با یک ایده کسب‌وکار است و هدف آن شناسایی عواملی است که مانع موفقیت شما در بازار کار می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، طرح توجیهی است که تعیین می‌کند آیا یک ایده کسب‌وکار ایده‌ای معقول است یا نه.

یک طرح توجیهی جامع اطلاعات ضروری بسیاری برای طرح کسب‌وکار به دست می‌دهد. برای مثال، به‌منظور تعیین امکان‌سنجی یک پروژه، تحلیل خوبی از بازار ضروری است. این اطلاعات مبنای بخش بازار یک طرح کسب‌وکار قرار می‌گیرند.

ازآنجاکه تدوین یک طرح کسب‌وکار، سرمایه‌گذاری ارزشمندی از پول و زمان محسوب می‌شود، شما می‌خواهید پیش از انجام این سرمایه‌گذاری اطمینان حاصل کنید که هیچ مانع بزرگی بر سر راه ایده کسب‌وکارتان وجود ندارد. شناسایی موانع این هدف تدوین یک طرح توجیهی است.

یک  طرح توجیهی به سه حوزه اصلی نظر دارد:

  • الف: مسائل بازار
  • ب: مسائل فنی/سازمانی
  • ج: مسائل مالی

به‌علاوه، این مطالعه به معنای نگاهی دقیق در این سه حوزه است. برای مثال، یک طرح توجیهی نباید شامل تخمین‌های بلندمدت و جزئی نگرانه باشد بلکه باید تحلیلی بنیادی از متوازن نمودن درآمدها و هزینه‌ها باشد تا ببیند برای تأمین هزینه عملیات شما چه میزان درآمدی ضروری است.

هدف برنامه کسب‌وکار به حداقل رساندن خطرات مرتبط با یک کسب‌وکار جدید و به حداکثر رساندن شانس موفقیت از طریق برنامه‌ریزی و تحقیق است.

طرح کسب‌وکار چیست؟

چنانچه طرح توجیهی بیانگر این است که ایده کسب‌وکار شما محکم و مستدل است، گام بعدی تهیه یک طرح کسب‌وکار است. طرح کسب‌وکار این تحلیل را در سطحی پیچیده‌تر و عمیق‌تر ادامه داده و بر پایه‌ای که طرح توجیهی ایجاد کرده، استوار است. برای مثال، بخش مالی طرح شامل برآورد صورت‌وضعیت‌های مالی و تخمین‌های مالی خواهد بود.

یک طرح کسب‌وکار به شما این فرصت را می‌دهد که نقاط ضعف را یافته و از مشکلات پنهان پیشاپیش پرده بردارید. این طرح در خدمت دو هدف قرار می‌گیرد: نخست، تحلیلی است از اینکه کسب‌وکار شما تا چه میزان به‌خوبی کار خواهد کرد؛ و دوم، سند مکتوب و مستنداتی است که می‌تواند پشتوانه‌ای برای تأمین مالی پروژه به‌حساب آید.

اگرچه طرح‌های کسب‌وکار  و طرح‌های توجیهی اغلب به‌عنوان بخشی از فرایند تقاضای وام به بانک ارائه می‌شوند، اما این مهم‌ترین ویژگی آن‌ها نیست. مهم‌ترین ویژگی در این روند این است که آن‌ها شمارا به فکر وا‌می‌دارند.

یک طرح کسب‌وکار گاهی به‌عنوان سندی از فرایند ذهنی شما توصیف می‌شود، آنگاه‌که شما به تحلیل نیازهای کارکنان و مدیریت، هزینه عملیاتتان، بازار، رقابتتان و غیره می‌پردازید. این طرح به شما کمک می‌کند مقصودتان را روشن و مشخص کنید؛ بنابراین، اهمیت طرح توجیهی و طرح کسب‌وکار برای صاحبان شرکت بسیار بیشتر از هر کس دیگری خواهد بود، حتی اگر آن‌ها متصدیان پرداخت وام در بانک‌ها باشند.

بااین‌حال، برنامه‌ریزی به‌تنهایی ضامن موفقیت در کسب‌وکار نیست. طرح شما باید واقع‌گرایانه و بر مبنای فرضیه‌های معتبر استوار باشد. اغلب افراد، درصورتی‌که خودشان طرح توجیهی  و یا طرح کسب کار را تنظیم کنند باید تلاش کنند تا جنبه عینی آن را حفظ کنند.  اگر شما شدیداً مشغول سازمان‌دهی این کسب‌وکار هستید، پس شما از عواطفتان در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اید. افراد به‌راحتی در این موقعیت مشکلات و خطرات احتمالی را نادیده انگاشته یا آن‌ها را کوچک می‌شمارند. به خاطر داشته باشید که برنامه‌ریزی، هرچند صحیح باشد، هرگز یک ایده غلط کسب‌وکار را معقول و امکان‌پذیر نمی‌سازد.


منبع: سپینود