اقدام پژوهی چگونه توانستم ميزان علاقه مندی دانش آموزان پايه اول را به درس قرآن و فعاليت های مربوط به آن افزايش دهم

نوع فایل
Word
حجم فایل
161 کیلوبایت
تعداد صفحه
35
تعداد بازدید
533 بازدید
۷,۹۰۰ تومان
5/5 - (2 امتیاز)

با سحافایل در خدمت شما هستیم با اقدام پژوهی “اقدام پژوهی چگونه توانستم ميزان علاقه مندی دانش‌آموزان پايه اول را به درس قرآن و فعاليت های مربوط به آن افزايش دهم؟”

اقدام پژوهی

اقدام پژوهی

اقدام پژوهی یکی از روش های تحقیق به شمار می آید و به شکل نظام مند، کارآمد و سازنده می باشد. با توجه به اینکه اتفاق نظر بر سر مفاهیم مربوط به اقدام پژوهی وجود ندارد یکی از بحث برانگیزترین روش های تحقیق در علوم اجتماعی می باشد. اقدام پژوهی از طرفی روش خاص خود را دارد و از طرف دیگر به پژوهشگر اجازه می دهد براساس تفکر خلاقانه، تجربه و دانش خود به راه حل و نتایج جدید دست یابد. اقدام پژوهی در مباحث اجتماعی، تربیتی، روانشناختی و مخصوصاً مسائل مربوط به آموزش و پرورش و مدارس از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است.

بی تردید مطالعه منابع مربوط به اقدام پژوهی به پژوهشگران کمک می کند تا در انجام تحقیقات و پژوهش های خود تخصص و مهارت لازم را کسب نمایند. در زمینه اقدام پژوهی منابع متعددی به نگارش درآمده است. اما براساس تجربه می توان گفت معلمان و دانشجویان در مسیر اقدام پژوهی به منبعی آسان و در عین حال جامع و علمی تحت عنوان «اقدام پژوهی » نیاز دارند.

فهرست محتوا

چکیده 5

واژگان کلیدی : 5

مقدمه. 6

بیان مسأله. 8

توصیف وضع موجود ( شواهد 1) 10

الف. شاخص های کیفی وضع موجود. 10

ب. شاخص‌های کمّی وضع موجود. 11

اهداف تحقیق.. 12

ب. اهداف اختصاصی : 12

گردآوری داده ها و اطلاعات برای ارایه راه حل‌ها 13

الف. مشاهده 13

ب. پرسش نامه. 14

ج. مصاحبه. 14

د. بررسی پرونده های تحصیلی دانش‌آموزان. 15

الف: پیشینه ی نظری.. 16

ب. پیشینه عملی.. 17

تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها و اطلاعات.. 21

راه حل های پیشنهادی.. 22

انتخاب راه حل ها 26

اعتبار بخشی به راه حل ها 28

اجرای راه حل ها (شواهد2 ) 29

پیشنهاد ها و راهکارها 33

فهرست منابع و مآخذ. 35

چکیده

عنوان اقدام پژوهي حاضر اين است که ، چگونه توانستم ميزان علاقه مندي دانش‌آموزان پايه اول را به درس قرآن و فعاليت هاي مربوط به آن افزايش دهم؟ و هدف اصلي آن نيز افزايش ميزان علاقه مندي دانش‌آموزان ياد شده به درس قرآن و فعاليت هاي مربوط به آن مي باشد. اما نکته اي که اشاره به آن خالي از لطف نمي باشد ، آن است که اگر چه موضوع و عنوان اقدام پژوهي حاضر، تکراري به نظر مي رسد ، اما بايد اذعان نمود که گاهي از اوقات ، تکرار نه تنها زيبا و ضروري ست ، که بسيار حياتي نيز مي باشد ! از آن جمله مي توان به تکرار شب و روز، تکرار نمازهاي پنج گانه در هر روز وغیره اشاره نمود. علاوه بر اين ، آشنا نمودن کودکان با اصول و مباني دين اسلام، به ويژه قرآن کريم ، آن هم در پايه اول دبستان ، همواره نيازمند تکرار است. زيرا عامل « تکرار » در فرايند تدريس ، امري اجتناب ناپذير مي باشد.

بدون شک ، انجام این تحقیق ، از ابعاد گوناگون دارای اهمیت و ضرورت بسیار بوده است. زیرا از یک سو، علاوه بر ایجاد علاقه مندی در دانش‌آموزان پایه اول دبستان ……… به درس قرآن ، میزان فعالیت و مهارت آنان در روخوانی ، روان خوانی ، قرائت و حفظ آیات ، پیام ها و داستان های قرآنی را افزایش می داد و از دیگر سو، موفقیت دانش‌آموزان در یادگیری دیگر دروس( قرائت فارسی ، جمله نویسی ، املا و غیره ) را نیز امکان پذیر می ساخت.

بیان مسأله

بیان مسأله (Problem ) عبارت از توضیح ابعاد گوناگون مسأله ای است که محقق با آن مواجه گردیده و شامل توصیف وضع موجود ، همراه با بیان اهمیت و ضرورت حل آن می باشد.( سیف اللهی ، 1384 : 95)

اینجانب ……….. با میزان تحصیلات ………. در رشته ………… و ….. سال سابقه ی خدمت ، در سال تحصیلی ……… با سمت آموزگار ، در پایه اول دبستان دخترانه …..  ، مشغول به انجام وظیفه بودم. این آموزشگاه در شهرستان ……….. واقع گردیده است.

نکته ی دیگر، در خصوص وضعیت خانواده های دانش‌آموزان دبستان یاد شده می باشد که از نظر اقتصادی و فرهنگی و هم چنین میزان سواد ، در وضعیت خوبی قرار نداشتند. بر این اساس ، دانش‌آموزان کلاس اینجانب نیز با فراوانی 28 نفر، از این قاعده مستثنی نبوده و دارای وضعیت خانوادگی مشابه با دیگر دانش‌آموزان این آموزشگاه بودند. بدون شک ، پایه اول دبستان ، در شکل گیری شخصیت انسان ، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

حال چنان‌چه در این پایه ، روش های مورد استفاده در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان ، برگرفته از آیات قرآنی و روایات اسلامی باشد ، اثر بخشی آن در نوع گفتار و رفتارآنان ، همواره پایدار و ماندگار است. گواه این ادعا نیز، فرمایش نورانی امیر مؤمنان ، علی(ع) است که می فرماید: یادگیری علم و دانش در کودکی ، همانند حکاکی بر روی سنگ است.(حیدری ابهری ، 1387 : 40)

با دانلود فایل می توانید به تمامی مطالب در قالب word و قابل ویرایش، دسترسی پیدا کنید.

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “اقدام پژوهی چگونه توانستم ميزان علاقه مندی دانش آموزان پايه اول را به درس قرآن و فعاليت های مربوط به آن افزايش دهم”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *