تحقیق در مورد تاثیر قرآن و حدیث بر ادب فارسی از ديدگاه حافظ

تحقیق در مورد تاثیر قرآن و حدیث بر ادب فارسی از ديدگاه حافظ
نوع فایل
Word
حجم فایل
32 کیلوبایت
تعداد صفحه
92
تعداد بازدید
120 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم برای بررسی تحقیق در مورد تاثیر قرآن و حدیث بر ادب فارسی از ديدگاه حافظ که در 92 صفحه به همراه فهرست، کامل و جامع در خدمت شماست. محتوای این فایل کامل ترین و بهترین نسخه تحقیق در مورد تاثیر قرآن و حدیث بر ادب فارسی از ديدگاه حافظ می باشد که با کمترین قیمت در سایت سحافایل قرار گرفته است که با خرید و دانلود آن نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

مقدمه:

پیشینه ی بهره گیری و اثر پذیری سخنوران پارسی از قرآن و حدیث به آغاز پیدایی  شعر فارسی یعنی نیمه های سده سوم می رسد . البته می دانیم که بیشینه ی سروده های پارسی گویان آن روزگار دستخوش آسیب و آفت گشته و جز اندکی از آنها به دست ما نرسیده است .

تاریخ ادبیات نشان می دهد که هر چه زمان گذشته است ، نفوذ معنوی قرآن کریم در ادبیات مردم مسلمان بیشتر شده است . مقصود این است که در صدر اسلام یعنی قرن اول و دوم ، ادبیات عرب آن مقداری که قرآن باید جای خود را باز کند نکرده است ، هر چه زمان می گذرد قرآن بیشتر آنها را تحت نفوذ قرار می دهد .

می آییم سراغ شعر های مسلمانان فارسی زبان ، رودکی که از شعرای قرن سوم است اشعارش فارسی محض است یعنی نفوذ قرآن آنقدر ها زیاد به چشم نمی خورد . کم کم که پیش می رویم به زمان فردوسی و بعد از او که می رسیم نفوذ قرآن را بیشتر مشاهده می کنیم .

وقتیکه به قرن ششم و هفتم یعنی به دوران مولوی می رسیم ، می بینیم مولوی حرفی غیر از قرآن ندارد ، هر چه می گوید تفسیر های قرآن است منتهی از دیدگاه عرفانی .

حال می آییم سراغ تحقیق هایی که امروزه درباره ی این موضوع و شاخه های آن انجام شده است :

تأثیر قرآن بر اشعار و اندیشه های سعدی – نویسنده : سید غلام رضا طغرایی

پژوهشی در شخصیت حضرت یوسف (ع) در قرآن کریم و ادب فارسی – نویسنده : سید جواد جلیلی

تأثیر قرآن بر شعرای مشهور قرن ششم – نویسنده : مریم زیبایی نژاد

تضمین های قرآن در شعر فارسی از قرن ششم تا نهم – نویسنده : علی عبدی

بررسی تفسیر متداول ترین آیات قرآنی در امهات کتاب عرفانی فارسی سلطانی‌، منظر، کارشناسی‌ ارشد زبان‌ و ادبیات‌ فارسی‌، دانشگاه‌ تربیت‌ مدرس‌، استاد راهنما: انصاری‌، قاسم‌، 1370.از جمله‌ مضامینی‌ که‌ در ادبیات‌ فارسی‌، به‌ چشم‌ می‌خورد و بدان‌ عمق‌ ببخشیده‌ است‌، اندیشه‌های‌ باریک‌ و بلندی‌ است‌ که‌ از قرآن‌ سرچشمه‌ گرفته‌ است‌.

بدین‌ سبب‌ لازم‌ بود میزان‌ و نوع‌ تأثیر قرآن‌ در متون‌ بررسی‌ شود. برای‌ این‌ منظور، ابتدا کتاب‌های‌ عرفانی‌ فارسی‌ مطالعه‌ و جدولی‌ تنظیم‌ شد که‌ نشان‌ می‌داد هر آیه‌، در هر کتاب‌ چند بار به‌ کار رفته‌ است‌.

بدین‌ ترتیب‌، آیاتی‌ که‌ بیشتر از همه‌ در این‌ کتاب‌ها به‌ کار رفته‌ بودند، مشخص‌ شدند و تعداد 48 آیه‌ به‌ منزله‌ متداول‌ترین‌ آیه‌های‌ قرآنی‌، از مهمترین‌ متون‌ عرفانی‌ برگزیده‌ شدند. در مرحله‌ بعدی‌، نوع‌ و برداشت‌ عرفا از این‌ آیه‌ها بررسی‌ و درنهایت‌ دسته‌بندی‌ شد و به‌ شرح‌ زیر در متن‌ پایان‌نامه‌ قرار گرفت‌. ابتدا ترجمه‌ و تفسیر هر یک‌ از آیات‌، از متون‌ تفسیری‌ مختلف‌ عربی‌ و فارسی‌ نقل‌ شده‌ و در پايان نظر شیخ‌ ابوالفتوح‌ رازی‌ به‌ منزله‌ یک‌ تفسیر عرفانی‌ شیعه‌ آورده‌ شده‌ است‌ تا خواننده‌ بین‌ تفسیرهای‌ عرفانی‌ و عادی‌ نیز بتواند مقایسه‌ای‌ اجمالی‌ انجام‌ دهد. آنگاه‌، مطالب‌ و شواهد مثال‌های‌ مختلف‌ از آثار عرفانی‌ نقل‌ شده‌ و در نهایت‌، نظر عرفا درباره‌ آن‌ آیه‌ها، بررسی‌ و دسته‌بندی‌ شد.

تاثیر قرآن و حدیث بر ادب فارسی از ديدگاه حافظ
تاثیر قرآن و حدیث بر ادب فارسی از ديدگاه حافظ
راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “تحقیق در مورد تاثیر قرآن و حدیث بر ادب فارسی از ديدگاه حافظ”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات مشابه