جزوه روانشناسی تربیتی ویژه آزمون استخدامی آموزش و پرورش

نوع فایل
PDF
حجم فایل
4 مگابایت
تعداد صفحه
378
تعداد بازدید
1437 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
5/5 - (1 امتیاز)

با سحافایل در خدمت شما هستیم برای بررسی جزوه روانشناسی تربیتی ویژه آزمون استخدامی آموزش و پرورش که در 378 صفحه به همراه فهرست، کامل و جامع در خدمت شماست. محتوای این فایل کامل ترین و بهترین نسخه جزوه روانشناسی تربیتی ویژه آزمون استخدامی آموزش و پرورش می باشد که با کمترین قیمت در سایت سحافایل قرار گرفته است که با خرید و دانلود آن نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

مقدمه:

روانشناسی تربیتی یک زیر شاخه نسبتاً جوان است که رشد فوق‌العاده‌ای را تجربه کرده است. روانشناسی تا اواخر دهه ۱۸۰۰ به عنوان یک علم جداگانه ظاهر نشد، بنابراین علاقه قبلی به روانشناسی تربیتی عمدتاً توسط فیلسوفان تربیتی تقویت شد.
هربارت معتقد بود که علاقه دانش آموز به یک موضوع تأثیر زیادی بر نتیجه یادگیری دارد. او معتقد بود که معلمان باید این را در هنگام تصمیم‌گیری در مورد اینکه کدام نوع آموزش مناسب تر است در نظر بگیرند.

ویلیام جیمز، روانشناس و فیلسوف سهم قابل توجهی در این زمینه داشت. متن مهم او در سال ۱۸۹۹ در گفتگو با معلمان در مورد روانشناسی، اولین کتاب درسی روانشناسی تربیتی به حساب می‌آید. تقریباً در همین دوره، آلفرد بینه روانشناس فرانسوی، در حال توسعه تست‌های هوش معروف خود بود.
این تست‌ها در ابتدا برای کمک به دولت فرانسه طراحی شده بودند تا کودکانی را که دارای تاخیر رشدی هستند شناسایی کند و برنامه های آموزشی ویژه‌ای را ایجاد کند.

در کشور آمریکا، جان دیویی تأثیر قابل توجهی بر آموزش داشت. عقاید دیویی مترقی بود. او معتقد بود که مدارس باید بر دانش‌آموزان تمرکز کنند تا دروس. او از یادگیری فعال حمایت کرد و استدلال کرد که تجربه عملی بخش مهمی از فرآیند است. اخیراً بنجامین بلوم، روانشناس تربیتی، طبقه‌بندی مهمی را طراحی کرده است که برای دسته‌بندی و توصیف اهداف آموزشی مختلف طراحی شده است.

در طول تاریخ، تعدادی از شخصیت های اضافی نقش مهمی در توسعه روانشناسی تربیتی داشته‌اند. برخی از این افراد شناخته شده عبارتند از:

  • جان لاک: لاک یک فیلسوف انگلیسی است که مفهوم ταβυλα ρασα یا این ایده را پیشنهاد کرد که ذهن اساساً در بدو تولد یک لوح خالی است. این بدان معناست که دانش از طریق تجربه و یادگیری توسعه می یابد.
  • ژان پیاژه: یک روانشناس سوئیسی که بیشتر به خاطر نظریه بسیار تأثیرگذار رشد شناختی‌اش شناخته شده است، تأثیر ژان پیاژه بر روانشناسی تربیتی امروزه نیز مشهود است.
  • بی اف اسکینر: اسکینر یک روانشناس آمریکایی بود که مفهوم شرطی سازی عامل را معرفی کرد که بر دیدگاه‌های رفتارگرایانه تأثیر می‌گذارد. تحقیقات او در مورد تقویت و تنبیه همچنان نقش مهمی در آموزش بازی می کند.

دیدگاه‌ها در روانشناسی تربیتی

همانند سایر حوزه‌های روان‌شناسی، محققان در روان‌شناسی آموزشی هنگام بررسی یک مشکل، دیدگاه‌های متفاوتی را در نظر می‌گیرند. این دیدگاه‌ها بر عوامل خاصی تمرکز می‌کنند که بر یادگیری افراد تأثیرگذار است از جمله رفتارهای آموخته‌شده، شناخت، تجربیات و موارد دیگر.

دیدگاه رفتاری

این دیدگاه نشان می دهد که همه رفتارها از طریق شرطی سازی آموخته می‌شوند. روانشناسانی که این دیدگاه را در نظر می گیرند، برای توضیح چگونگی وقوع یادگیری، به طور جدی بر اصول شرطی سازی عامل تکیه می‌کنند.
به عنوان مثال، معلمان ممکن است با دادن نشانه‌هایی به دانش آموزان که می‌توانند با اقلامی مانند آب نبات یا اسباب بازی مبادله شوند، به یادگیری آن‌ها پاداش دهند. دیدگاه رفتاری بر اساس این نظریه عمل می‌کند که دانش‌آموزان زمانی که برای رفتار “خوب” پاداش می گیرند و برای رفتار “بد” تنبیه می شوند، یاد می گیرند.
در حالی که چنین روش‌هایی می‌توانند در برخی موارد مفید باشند، رویکرد رفتاری به دلیل عدم توجه به نگرش‌ها، احساسات و انگیزه‌های درونی برای یادگیری مورد انتقاد قرار گرفته است.

دیدگاه توسعه

این دیدگاه بر چگونگی کسب مهارت‌ها و دانش جدید کودکان در حین رشد تمرکز دارد. مراحل رشد شناختی ژان پیاژه نمونه‌ای از یک نظریه مهم رشدی است که به چگونگی رشد فکری کودکان می‌پردازد. با درک نحوه تفکر کودکان در مراحل مختلف رشد، روانشناسان تربیتی بهتر می‌توانند درک کنند که کودکان در هر مرحله از رشد خود قادر به انجام چه کارهایی هستند. این می‌تواند به مربیان کمک کند تا روش ها و مواد آموزشی را با هدف گروه های سنی خاص ایجاد کنند.

دیدگاه شناختی

رویکرد شناختی بسیار گسترده‌تر شده است، عمدتاً به این دلیل که عواملی مانند خاطرات، باورها، احساسات و انگیزه‌ها را در فرآیند یادگیری توضیح می‌دهد نه در نتیجه پاداش های بیرونی.
هدف روانشناسی شناختی این است که بفهمد مردم چگونه فکر می‌کنند، یاد می‌گیرند، به یاد می‌آورند و اطلاعات را پردازش می‌کنند.
روانشناسان تربیتی که دیدگاه شناختی دارند، علاقه‌مند به درک این موضوع هستند که چگونه بچه‌ها برای یادگیری انگیزه پیدا می‌کنند، چگونه چیزهایی را که می آموزند به خاطر می آورند و چگونه مشکلات را حل می‌کنند و….

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “جزوه روانشناسی تربیتی ویژه آزمون استخدامی آموزش و پرورش”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *