جزوه فراوانی نشانه های افسردگی و عوامل مرتبط با آن در دانش آموزان

نوع فایل
PDF
حجم فایل
320 کیلوبایت
تعداد صفحه
9
تعداد بازدید
126 بازدید
۳,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

دانشجویان و کاربران گرامی محتوای این فایل کامل ترین و بهترین جزوه فراوانی نشانه های افسردگی و عوامل مرتبط با آن در دانش آموزان می باشد که با کمترین قیمت در سایت سحافایل قرار گرفته است که با خرید و دانلود آن نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

دانلود جزوه فراوانی نشانه های افسردگی و عوامل مرتبط با آن در دانش آموزان:

مقدمه:

افسردگي يکي از شايع ترين اختلالات روانشناختي در کودکان و نوجوانان است. از دهه قبل، همزمان با افزايش شيوع افسردگي در سنين پايين تر توجه زيادي به تشخيصو درمان افسردگي در کودکان و نوجوانان جلب شده است.
هدف: اين پژوهش با هدف تعيين فراواني نشانه هاي افسردگي در کودکان مقطع راهنمايي و ارتباط آن با برخي عوامل فردي و خانوادگي مي باشد.
روش کار: اين پژوهش مقطعي از نوع توصيفي تحليلي و روش نمونه گيري از نوع تصادفي به صورت خوشه اي چند مرحله اي بود. به اين ترتيب که ابتدا نواحي 1 و 2 آموزش و پرورش شهر رشت به عنوان دو خوشه اصلي در نظر گرفته شد. در مرحله دوم در هر خوشه به طور جداگانه بر اساس جنسيت (مدارس دخترانه پسرانه)، نوع مدرسه (دولتي- غيردولتي) و پايه تحصيلي (ششم، هفتم و سوم راهنمايي)، جمعا 24 طبقه در دو ناحيه 1 و 2 محاسبه گرديد. تعداد کل نمونه 618 نفر بر اساس نتايج مطالعه مقدماتي تعيين گرديد. با توجه به اينکه کل هر کلاس خوشه در نظر گرفته شد، تعداد نمونه ها به 775 نفر (31 خوشه) افزايش يافت که در نهايت 753 نفر از والدين فرم تکميل شده را برگرداندند. ابزار تحقيق شامل پرسشنامه افسردگي کودکان و نوجوانان (CDI) Children Depression Inventory و پرسشنامه مشخصات دموگرافيک (فردي- خانوادگي) بود. پرسشنامه همراه با پاسخ نامه و از طريق پرسشگران آموزش ديده در اختيار آزمودني ها قرار داده شد و از آنان خواسته شد آنچه را در همان لحظه احساس مي کنند با صداقت و دقت جوابدهند. پرسشنامه افسردگي کودکان و نوجوانان قبلا روانسجي شده و بهترين نقطه برش براي آن در ايران، 22 تعيين شده است. داده ها با استفاده از آمار توصيفي و آزمون هاي آمار استنباطي (آزمون هاي مجذور کاي، رگرسيون لجستيک و تي مستقل)، مورد تجزيه و تحليل آماري قرار گرفتند.
نتايج: بيشتر واحدهاي مورد پژوهش (%37.6) 13 سال سن داشتند. فراواني دخترها 398 نفر (%52.9) و پسرها 355 (%47.1) نفر بود. فراواني کودکان در کلاس هاي ششم،هفتم و سوم راهنمايي به ترتيب 268، 249 و 236 نفر بود. 70.8 درصد از کودکان در مدارس دولتي و 29.2 درصد در مدارس غيردولتي مشغول به تحصيل بودند. اکثريت واحدهاي مورد پژوهش داراي پيشرفت تحصيلي مثبت (%64.1) و فاقد پدر و مادر با سابقه افسردگي (به ترتيب %87 و %87.9) بودند. نتايج بيانگر فراواني نشانه هاي افسردگي در ده درصد نمونه ها بود. وجود نشانه هاي افسردگي در پسران در 8.5 درصد و در دختران در 11.3 درصد ، بر حسب پايه هاي کلاسي در پايه هاي ششم، هفتم، سوم راهنمايي به ترتيب 11.6، 5.2 و 13.1 درصد، در مدارس دولتي و غيردولتي به ترتيب 12.2 و 4.5 درصد، بر حسب داشتن و نداشتن پيشرفت تحصيلي به ترتيب 10.6 و 8.9 درصد، بر حسب سابقه افسردگي پدر و مادر به ترتيب 2 و 7.7 درصد و برحسب وجود بيماري هاي مزمن در پدر و مادر به ترتيب 7.9 و 10.5 درصد بوده است. از نظر درآمد ماهيانه، خانواده هاي با درآمد ماهيانه کمتر از پانصد هزار تومان، بيشترين (%14.4) ميزان افسردگي را داشته اند. بيشترين ميزان نشانه هاي افسردگي در کودکان از نظر تحصيلات پدر و مادر به ترتيب با سطح تحصيلي بي سواد و ديپلم (%12.3 و %4.8) بوده است. بيشترين ميزان نشانه هاي افسردگي در کودکان از نظر شغل پدر و مادر به ترتيب با مشاغل بيکار و خانه دار 19 و 10.3 درصد بوده است. بيشترين ميزان نشانه هاي افسردگي (%10.9) در کودکان از نظر وضعيت سکونت، در خانواده هايي با مساکن استيجاري بوده و بيشترين ميزان افسردگي (%33.3) در کودکان از نظر ساختار خانواده، در خانواده هايي با فوت مادر بوده است.
نتايج نشان داد نشانه هاي افسردگي با پايه کلاسي (P=0.008)، نوع مدرسه (p=0.001) و عدم سابقه افسردگي در پدر (p=0.005)، از لحاظ آماري داراي ارتباط معني دار مي باشد. بطوريکه ميزان نشانه هاي افسردگي در پايه سوم راهنمايي بيشترين مقدار بوده است. دانش آموزان مدارس دولتي نشانگان افسردگي بيشتري نسبت به دانش آموزان مدارس غيردولتي داشتند (odds ratio:2.5، 1.3-5.1: CI%95) دانش آموزاني که داراي پدري با سابقه افسردگي بودند، از علايم و نشانه هاي افسردگي کمتري برخوردار بودند (%2 در برابر %11).

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “جزوه فراوانی نشانه های افسردگی و عوامل مرتبط با آن در دانش آموزان”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *