جزوه فلسفه اخلاق

نوع فایل
PDF
حجم فایل
616 کیلوبایت
تعداد صفحه
43
تعداد بازدید
288 بازدید
۴,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

دانشجویان و کاربران گرامی محتوای این فایل کامل ترین و بهترین جزوه فلسفه اخلاق می باشد که با کمترین قیمت در سایت سحافایل قرار گرفته است که با خرید و دانلود آن نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود

دانلود جزوه فلسفه اخلاق:

مقدمه:

نظریه اخلاق اسلامی:

– شرایط لازم برای یک نظام اخلاقی معقول و مقبول:

1- انتزاعی دانستن مفاهیم اخلاقی : موضوع قضیه اخلاقی عبارتست از آن دسته از قوانین انتزاعی که بر افعال اختیاری انسان صدق می کند. مثل عدالت ورزی، راست گویی، ستم گری و ….

محمول قضایای اخلاقی از قبیل مفهوم باید، نباید، خوب، بد و … در واقع از ضرورت بالقیاس حکایت می کنند و این ها هم انتزاع ذهن ما هستند و جنبه ماهوی ندارند و از واقعیت هایی نیستند که از راه های ادراکات حسی به طور مستقیم حاصل شوند.

مثلاً عدالت یک ماهیت خارجی و واقعیت عینی و ماهوی نیست بلکه عنوانی است که مثلاً از رعایت حقوق دیگران انتزاع می شود. ظلم، تقوا، فسق و … هیچ کدام واقعیت های عینی و ماهوی نیستند بلکه ذهن ما با ملاحظه خاص که روی مفاهیم اولیه دارد، این مفاهیم را انتزاع می کند.

2- اخباری دانستن حقیقت جمله های اخلاقی: مهم ترین بحث در فلسفه اخلاق، مساله انشایی یا اخباری دانستن یا واقع گرایی یا غیر واقع گرایی در اخلاق است. احکام اخلاقی را هر چند می توان به گونه انشایی و در قالب باید و نباید و امر و نهی بیان کرد اما احکام اخلاقی حقیقتاً از سنخ جمله خبری بوده و خبر از واقعیت نفس الامری می دهند و از نظر کاشفیت از واقع هیچ فرقی با احکام و جملات تجربی و ریاضی ندارند. احکام و قضایای اخلاقی نیز قابلیت اتصاف به صدق و کذب دارند.

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “جزوه فلسفه اخلاق”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *