دانلود مقاله تأثير تجارت خارجي و سرمايه انساني بر بهره وری

دانلود مقاله تأثير تجارت خارجي و سرمايه انساني بر بهره وری
نوع فایل
Word
حجم فایل
24 کیلوبایت
تعداد صفحه
56
تعداد بازدید
37 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم برای بررسی دانلود مقاله تأثير تجارت خارجي و سرمايه انساني بر بهره وری که در 56 صفحه به همراه فهرست، کامل و جامع در خدمت شماست. محتوای این فایل کامل ترین و بهترین نسخه دانلود مقاله تأثير تجارت خارجي و سرمايه انساني بر بهره وری می باشد که با کمترین قیمت در سایت سحافایل قرار گرفته است که با خرید و دانلود آن نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

مقدمه:

بيشتر اقتصاددانان معتقدند كه تجارت، موتور رشد و توسعه در جوامع امروزي است. تجارت خارجي با فرآهم آوردن امكان بهره گيري از صرفه هاي مقياس، تكنولوژي هاي پيشرفته، امكان تخصيص بهينه منابع و افزايش رقابت در توليد محصولات، مي تواند موجبات افزايش بهره وري عوامل توليد و رسيدن به رشد اقتصادي را فرآهم آورد. اما جذب تكنولوژي ها و فناوري هاي مدرن و پيشرفته در جريان تجارت و انطباق آنها با شرايط داخلي توليد نياز به سرمايه گذاري در منابع انساني و تربيت نيروي انساني ماهر، متخصص و كارآمد دارد. لذا تجارت خارجي و سرمايه انساني و اثر تركيبي اين دو عامل مي توانند بر ارتقاي بهره وري عوامل توليد و افزايش رشد اقتصادي اثر گذار باشند.

هدف ازاين پژوهش، بررسي تأثير تجارت خارجي و سرمايه انساني بر بهره وري عوامل توليد و رشد اقتصادي است. اين تحقيق با استفاده از مدل لوپز و سرانو (2002) به بررسي تاثير تجارت خارجي و سرمايه انساني بر بهره وري عوامل توليد پرداخته و با استفاده از مدل سدربم و تيل (2003) به بررسي نقش اين دو عامل در رشد اقتصادي كشورهاي منتخب عضو سازمان كنفرانس اسلامي طي سال هاي 2003-1980 پرداخته است.

نتايج حاصله بيانگر تأثير مثبت سرمايه انساني بر بهره وري كل عوامل توليد و رشد اقتصادي است. اما به دلايل مختلف نظيرفقدان ساختارهاي مناسب و يا سوء مديريت اقتصادي در بخش تجارت خارجي در اين كشورها، تاثير صادرات صنعتي، واردات صنعتي و تجارت صنعتي (مجموع صادرات و واردات صنعتي)  بر بهره وري عوامل توليد و رشد معني دار نبوده است. تأثير متغيرهاي صادرات مواد خام و اوليه و واردات مصرفي نيز بر بهره وري كل عوامل توليد و رشد منفي بوده است.

اما اثر تركيبي هر يك از شاخص هاي مربوط به تجارت خارجي توانسته است بر بهره وري عوامل توليد و رشد اقتصادي كشورهاي منتخب عضو سازمان كنفرانس اسلامي تاثير مثبت و معناداري را ايجاد نمايد. در مجموع، يافته هاي اين تحقيق بر اين واقعيت استوار است كه چنانچه كشورهاي منتخب به دنبال توسعه ي بازارهاي تجاري و بهره مندي از مناسبات بين المللي هستند، بايد به توسعه سرمايه انساني ، ارتقاء مهارت ها و تحقيق و توسعه نگاه استراتژيك داشته باشند.

تأثير تجارت خارجي و سرمايه انساني بر بهره وري
تأثير تجارت خارجي و سرمايه انساني بر بهره وري
راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “دانلود مقاله تأثير تجارت خارجي و سرمايه انساني بر بهره وری”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *