با سحافایل در خدمت شما هستیم برای بررسی دانلود مقاله نگاهی به پيشينه نظريه اتحاد عاقل و معقول که در 26 صفحه به همراه فهرست، کامل و جامع در خدمت شماست. محتوای این فایل کامل ترین و بهترین نسخه دانلود مقاله نگاهی به پيشينه نظريه اتحاد عاقل و معقول می باشد که با کمترین قیمت در سایت سحافایل قرار گرفته است که با خرید و دانلود آن نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.
مقدمه:
اگر فرآيند ادراك را حاصل تعامل سه عنصر فاعلشناسا، متعلقشناسايي و شناخت بدانيم، بسياري از نظريات مطرح شده در حوزة انديشة اسلامي در خصوص علم و ادراك را ميتوان حول محور دو نسبت موجود بين سه عنصر ياد شده سازماندهي كرد. تعدادي از نظريات مهم عهدهدار تبيين نسبت علم و ادراك و محكيعنه آن است و برخي از نظريات ناظر به رابطه ادراك با فاعلشناسايي است. نظرية «اتحاد عاقل و معقول» از آن دسته نظرياتي است كه به رابطة اخير راجع ميشوند. در اين مقاله، نظرية اتحاد عاقل و معقول از منظر تاريخي مورد بررسي قرار گرفته است. نگارنده قبل از گزارش تاريخي، اصطلاحات و مفاهيم مأخوذ در عنوان بحث را ايضاح نموده است.
نظرية «اتحاد عاقل و معقول» و به تعبير دقيقتر «اتحاد عالم و معلوم» را ميتوان نظريهاي عرفاني ـ فلسفي دانست. عارفان مسلمان، پيش از حكماي اسلامي متعرض اين مسأله شدهاند و در آثار خود به بحث دربارة آن پرداختهاند . ] فناري چاپ سنگي: 82؛ ابن تركه چاپ سنگي: 68، 86، 89؛ ابن عربي 1405: 360؛ قونوي 1362: 197؛ قيصري 1375: 92 [ اين نظريه در فلسفة اسلامي معركة آرا بوده است. گروهي، كه در رأس آنان ابن سينا (428 ـ 370 ق.) قرار دارد، بشدت با اين نظريه مخالفت كردهاند؛ و گروه ديگري به تبعيت از ملاصدرا (1050 ـ 980 ق.) ضمن قبول اين نظريه براهين عديدهاي بر آن اقامه كردهاند و آن را بر مبناي محكم فلسفي استوار نمودهاند ] صدرالدين شيرازي 1981 ج 3: 324 [ .
عارفاني كه متعرض اين مسأله شدهاند، در چند و چون آن اختلاف نكردهاند، و اساساً رويكرد آنان به اين بحث از منظر متفاوتي بوده است. آنان نظريه «اتحاد عالم و معلوم» را در پاسخ به اين پرسش كه حقيقت آدمي چيست مطرح كردهاند و گوهر انساني را چيزي جز علم و انديشه ندانستهاند. در حالي كه فيلسوفان عمدتاً از منظر هستيشناسي به اين مسأله نگاه كردهاند و پس از تبيين جايگاه وجودشناختي علم، عالم و معلوم، به بررسي دو نسبتي كه ميان اين سه عامل وجود دارد، پرداختهاند. در واقع «اتحاد عالم و معلوم» بيانگر نسبت ميان عالم يا فاعل شناسا با علم است.
- به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.