مبانی نظری و پیشینه پژوهشی هیجان خواهی و سرسختی ورزشکاران

نوع فایل
word
حجم فایل
108 کیلوبایت
تعداد صفحه
44
تعداد بازدید
542 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری هیجان خواهی و سرسختی ورزشکاران» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

 

مقدمه

تربیت­بدنی به مثابۀ یک نیاز فطری و یک پدیدۀ اجتماعی- آموزشی در تکامل جسمانی و روانی افراد رسالتی بس بزرگ بر عهده دارد و به پرورش شخصیت و رشد روانی- اجتماعی افراد کمک­های شایانی می­کند. با این حال به نظر می­رسد که مطالعات کمتری در حیطۀ ویژگی­های روانشناختی ورزشکاران صورت گرفته است،  به­گونه­ای که پاسخ بسیاری از پرسش­ها در پردۀ ابهام باقی مانده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تفاوت برخی ویژگی­های شخصیتی(هیجان­خواهی، سرسختی روانشناختی) با جهت­گیری مذهبی در ورزشکاران نخبه و غیر نخبۀ رشتۀ ورزشی کاراته انجام شده است. با عنایت به این موضوع که برخی از ویژگی­های شخصیتی مانند سرسختی روانشناختی و هیجان­خواهی که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته­اند در ارتقاء عملکرد ورزشکاران نقش بسزایی دارند، پرداختن به عوامل دیگری از جمله ارتباط و تفاوت ویژگی­های فوق­الذکر با جهت­گیری مذهبی که می­تواند مرتبط با شخصیت باشد به منظور برنامه­ریزی و بالا بردن دانش مربیان در جهت ارتقاء عملکرد ورزشکاران می­تواند مثمر ثمر باشد.

همچنین با در نظر­گرفتن تفاوت­ها میان جهت­گیری­های مذهبی با سرسختی روانشناختی و هیجان­خواهی می­توان برای رفع مشکل روحی و روانی ورزشکاران با استمداد از راهکارهای پیشنهادی، برنامه­ریزی­های لازم را بعمل آورد و زمینه­های پیشرفت و تعالی هرچه بیشتر ورزشکاران را در سطوح برنامه ریزی کلان، استعدادیابی، برنامه­ریزی تمرین و دستیابی به اهداف عالیۀ مرتبط با رشته­های مختلف ورزشی فراهم نمود.

 

2-2 مبانی نظری

2-2-1 هیجان خواهی:

هیجان­خواهی صفت شخصیتی است که ابتدا توسط آیزنک[1]۱توصیف شد. به نظر آیزنک فرد برون­گرا، علاقمند به تعامل اجتماعی است، دوستان فراوانی دارد، هیجان­طلب است و بصورت تکانشی عمل می­کند(آیزنگ ۱۹۹۱).

همچنین هیجان­خواهی، ویژگی­ای از رفتار انسانی است که با نیاز به احساس­های متفاوت و اشتیاق برای پذیرش خطرات جسمی و اجتماعی این تجارب، تعریف می­شود(ریو، جان مارشال۲۰۰۱).

زاکرمن و همکاران( به نقل از ابوالقاسمی، ۱۳۸۴) بین هیجان­خواهی با تمایلات جنایت­کارانه و رفتارهای ضد اجتماعی، پرخاشگری، بی انضباطی و تکانشگری ارتباط مثبت و معناداری بدست آورده­اند(ابوالقاسمی، ۱۳۸۴).

انسان­ها برای کسب انگیختگی مطلوب، انگیزه نیرومندی برای پردازش اطلاعات موجود در محیط دارند اگر تحریک کمتر از سطح بهینه باشد فرد خلق و خوی منفی را تجربه خواهد کرد زاکرمن(۱۹۷۵) مطالعات مختلفی روی محرومیت حسی انجام داده است. او دریافت افرادی که برای شرکت در آزمایش­های وی داوطلب شده بودند ویژگی­های مشترکی دارند. آن­ها بسیار کنجکاو بودند، دوست داشتند تجارب جدیدی داشته باشند و مشتاق بودند که خطراتی را برای کسب این تجارب بپذیرند، بیشتر آنها به خاطر تجربه چیزی که تا کنون تجربه نکرده بودند، در این آزمایش­ها شرکت می­کردند. زاکرمن در این فکر بود که آیا این افراد نوع شخصیت خاصی را که قابل اندازه­گیری باشد دارند. وی پس از صحبت کردن با آزمودنی­های خود، پرسشنامه­ای را ساخت که آن را مقیاس هیجان­خواهی نامید. افرادی که در این مقیاس نمرۀ بالایی می­گیرند، هیجان­خواهی بالا و آنهایی که نمرۀ پایین می­گیرند، هیجان­خواهی پایین یا اجتناب­کنندگان از هیجان نامیده می­شوند. براساس نظر زاکرمن، هیجان­خواهی ویژگی­ای است که با نیاز به احساس­های متفاوت، تازه، پیچیده و نیز تجارب متفاوت و اشتیاق برای پذیرش خطرات جسمی و اجتماعی این تجارب تعریف می­شود( فرانکن، رابرت ۱۳۸۴).

بایستی توجه داشت که یکی از عناصر کلیدی در هیجان­خواهی، تمایل به پذیرش خطرهاست. کارهای انجام شده روی رفتار اکتشافی نشان می­دهند وقتی که اکتشاف مستلزم خطر کردن باشد موجود زنده تمایلی به اکتشاف(جستجوی احساس­ها و تجارب جدید) کردن ندارد. خطرات موجب ترس می­شوند که با رفتار اکتشافی سازگاری ندارند. برخی از نظرات مربوط به رفتار اکتشافی نشان می­دهند که ترس موجب سطوح بالایی از انگیختگی می­شود. اگر موجودات زنده برای افزایش انگیختگی به اکتشاف می­پردازند، منطقی به نظر می­رسد موجوداتی که ترس را تجربه می­کنند دست به اکتشاف نزنند، زیرا انگیختگی در آنها قبل از دست زدن به اکتشاف در سطح بهینه است. انگیختگی بالا، توجه به علائم وابسته به بقاء را معطوف می­سازد این نظریه با نظریۀ اکتشافی همخوانی ندارد. زاکرمن قادر بود افرادی را که برای اکتشاف کردن مایل به پذیرش خطر بودند، شناسایی کند(ریو، جان مارشال۲۰۰۱).

هیجان­خواهی نیز مانند برون­گرایی براساس توانایی برانگیختن قرار دارد. فردی که زیاد هیجان­خواه است، تحریک مغزی مداوم را ترجیح می­دهد، از کارهای یکنواخت خسته می­شود و همواره به دنبال آن است که از طریق تجارب مهیج، انگیختگی خود را به سطح بالاتری برساند. در مقابل، فردی که کم هیجان­خواه و یا هیجان­گریز است، تحریک مغزی کمتری را ترجیح می­دهد و کارهای یکنواخت را نسبتاً خوب تحمل می­کند. بطور کلی، ساختار هیجان­خواهی به مقدار تغییر و تنوعی مربوط می­شود که دستگاه عصبی مرکزی فرد نیاز دارد، بطوریکه هیجان­خواهان ترجیح می­دهند که فعالیت­های خود را پیوسته تغییر دهند، کانال­های تلویزیون را عوض کنند، مواد مخدر مصرفی خود را تغییر دهند، دوستان و شرکای جنسی خود را عوض کنند و مواردی از این قبیل(ریو، جان مارشال۲۰۰۱).

کرونیک در پژوهشی در مورد کوهنوردان نشان داد که آنان نمرات بالاتری را در مقیاس هیجان­خواهی نسبت به افراد غیر ورزشکار بدست آوردند(کرونیک ۱۹۹۱).

همچنین پژوهش­ها نشان داده­اند که در رشته­هایی مانند اسکی و کوهنوردی بین هیجان­خواهی و میزان مخاطره­آمیز بودن رفتار ورزشی رابطۀ مستقیم وجود دارد(برویک ۱۹۹۶).

نتایج بدست آمده در مورد همبستگی متغیر هیجان­خواهی با سن در دانشجویان کالیفرنیا در محدودۀ ۱۸ تا ۳۰ با میانگین سنی ۲۴ به عدم همبستگی متغیرها اشاره می­کند(فرندز و همکاران ۲۰۰۴). همچنین مطالعۀ کریستوف و همکاران (۱۹۹۹) در مورد کوهنوردان نشان می­دهد که رابطۀ بین هیجان­خواهی و سن معنی­دار نیست(کریستوف و همکاران ۱۹۹۹).

 

فهرست منابع

۱) ابوالقاسمی، ا: (۱۳۸۴)، «مقایسۀ خودپایی و هیجان خواهی در ورزشکاران حرفه ای و غیر حرفه ای» . پژوهش در علوم ورزشی: شماره نهم. صص ۱۳۷-۱۴۹.

۲) ابوالقاسمی، ع(۱۳۸۴) . مباحث عمده و شخصیت، سازه های شخصیتی، انتشارات دانشگاه اردبیل.

۳) احتشام زاده، پ؛ برنا، م؛ و يوسفى، م.(۱۳۹۰). بررسى رابطه جهت گيرى مذهبى و باورهاى غير منطقى با افسردگى بيماران MS. يافته هاى نو در روان شناسى. سال پنجم. شماره 20 . پائيز۱۳۹۰. صص ۵۶-۶۷.

۴) اسدی نوقانی، ا؛ امیدی، ش ؛ حاجی آقاخانی، س: (۱۳۸۴)، روان پرستاری: چاپ اول، تهران، انتشارات بشری.

۵) آزموده پ؛ شهیدی ش؛ دانش ع. (1386). «رابطۀ بین جهت گیری مذهبی با سرسختی و شادکامی در دانشجویان». مجلۀ روانشناسی، سال یازدهم، شمارۀ یکم.

۶) آقامحمدیان، ح؛ حسینی، س: (۱۳۸۰)، «رابطۀ هیجان خواهی، برون گرایی و خشم در نوجوانان پسر بزهکار و عادی استان تهران» . فصلنامه اصول بهداشت روانی: سال سوم، شماره یازدهم و دوازدهم، صفحه ۸۳-۸۶.

۷) آقایی، آ : (۱۳۸۶) ، «رابطۀ هوش هیجانی با موفقیت ورزشی در ورزشکاران حرفه ای و غیر حرفه ای شهر شیراز» ، پایان نامه کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.

۸)بشارت، م. ع. (1388). رابطه بین سخت رویی و مشکلات بین شخصی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه الزهرا.

۹)بهرامی احسان؛ ه، (۱۳۷۸)، «بررسی مؤلفه های بنیادین سازش یافتگی در آزادگان ایرانی» ، رساله دکتری، دانشگاه تربیت مدرس.

۱۰)بهرامی، ا؛ هادی، ا: (۱۳۸۰)، «بررسی مقدماتی میزان اعتبار و قابلیت اعتماد مقیاس جهت گیری مذهبی» . مجله روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران: سال ۳۱. شماره ۱. ص: ۱۷.

۱۱)جان بزرگی، م: (۱۳۷۸): «بررسی اثربخشی روان درمانگری کوتاه مدت« آموزش خودمهارگری» با و بدون جهت گیری مذهبی(اسلامی) بر مهار اضطراب و تنیدگی» ، رساله دکتری، دانشگاه تربیت مدرس تهران.

۱۲)حسینی، آ؛ و جعفري، ع( ۱۳۸۵). هنجاریابی آزمون هوش هیجانی زاکرمن (مطالعۀ موردي دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر). فصلنامه علوم رفتاری.

۱۳)حسینی، ف؛ فریدی، م؛ حسین چاری، م. (۱۳۸۹) . پیش بینی سبک های هویت بر اساس جهت گیری های مذهبی در میان دانشجویان دانشگاه شیراز. اندیشه های نوین تربیتی، دوره ۶، شماره ۱، صص ۵۳-۷۱.

۱۴)حسینی، م؛ طباطبایی، م؛ آقامحمدیان، ح (۱۳۸۷) . « رابطۀ هیجان خواهی، برون گرایی و خشم در جوانان پسر بزهکار و عادی شهر تهران» . مجله مطالعات تربیتی و روان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد، شماره ۲۰، صص ۷۰-۸۰.

۱۵)حیدری نسب، م: (۱۳۸۳)، «رابطۀ بین ویژگیهای شخصیتی و سوگیری مذهبی در دانشجویان دانشگاه و طلبه های حوزۀ علمیه» ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.

۱۶)خداپناهی م. (1378). «بررسی سطح تهییج طلبی دانشجویان با فعالیت ورزشی،سرعت رانندگی و شرکت در مراسم مذهبی».مجلۀ روانشناسی9، سال سوم، شمارۀ یکم.

۱۷)خداپناهی، م؛ خاکسار بلداجی، م: (۱۳۸۴)، «رابطۀ جهت گیری مذهبی و سازگاری روانشناختی در دانشجویان» . مجله روانشناسی: سال نهم، شماره ۳.

۱۸)خداپناهی، م؛ خوانین زاده، م: (۱۳۷۹)، «مطالعۀ نقش ساخت شخصیت در جهت گیری مذهبی دانشجویان» . مجله روانشناسی: سال  چهارم، شماره پنجم، صص ۱۸۵-۲۰۴.

۱۹)خدایاری فرد، م؛ غباری بناب، ب؛ نصفت، م و شمشیری، ب (۱۳۷۸) . « تهیه مقیاس اندازه گیری اعتقادات و نگرش مذهبی در دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف» . گزارش نهایی طرح پژوهشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.

۲۰)خسروجردی، ر؛ خانزاده، ع: (۱۳۸۶)، «بررسی رابطۀ هوش هیجانی با سلامت عمومی در دانشجویان دانشگاه تربیت معلم سبزوار» . مجله دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سبزوار: دوره ۱۴. شماره ۲. صص: ۱۱۰-۱۱۶.

۲۱)ریو، جان مارشال (۲۰۰۱). انگیزش و هیجان، ترجمه یحیی سیدمحمدی(۱۳۸۲) تهران:مؤسسه نشر ویرایش.

۲۲)زادهوش، س؛ نشاط دوست، ح.، حقیقت، ف.، طباطبایی، ک.، و کلانتری، م.(۱۳۹۰). بررسی اثر بخشی گروه درمانی شناختی- رفتاری با جهت گیری مذهبی یر رضایت زناشویی بانوان. فصلنامه مطالعات روان شناسی بالینی، سال اول، شماره سوم، تابستان ۹۰.

۲۳)زرگر، ی؛ نجاریان ب؛ نعامی. (1387). « بررسی رابطۀ ویژگی های شخصیتی(هیجان خواهی، ابراز وجود، سرسختی روان شناختی)، نگرش مذهبی و رضایت زناشویی با آمادگی اعتیاد به مواد مخدر در کارکنان یک شرکت صنعتی در اهواز». مجلۀ علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، سال پانزدهم، شمارۀ یکم، صص: 99-120.

۲۴)سهرابیان، ط. (۱۳۷۹). بررسی تأثیر نگرش مذهبی بر سازگاری فردی و اجتماعی دانش آموزان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا، تهران.

۲۵)شرفی، م: (۱۳۸۰)، «جوان و بحران هویت. تهران» ، سروش ص ۱۴۶.

۲۶)شریفی، خ. عریضی، ح. نامداری، ک.(۱۳۸۴). بررسی رابطۀ بین عملکرد خانواده و سرسختی روان شناختی در دانش آموزان. دو ماهنامه علمی- پژوهشی دانشور رفتار دانشگاه شاهد، سال دوازدهم، شماره دهم، صص ۸۵-۹۴.

۲۷)شهنی ییلاق، م؛ موحد، ا و شکرکن، ح. (۱۳۸۳).بررسی رابطۀ علی بین نگرش های مذهبی، خوش بینی، سلامت روان و سلامت جسمانی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز، مجلۀ علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره سوم، سال یازدهم، شماره ۱و۲، صص ۱۹-۳۴.

۲۸)صالحی، ن؛ محمدی آ؛ بشارت، م. ع(۱۳۸۹) . « بررسی ارتباط انعطاف پذیری شناختی و سرسختی روانشناختی با موفقیت ورزشی و سلامت روان در ورزشکاران» . دانشکده روانشناسی، دانشگاه تهران.

۲۹)عارفی، م؛ و محسن زاده، ف.(۱۳۹۰). ارتباط بین جهت گیری مذهبی، سلامت روان و جنسیت. زن: حقوق و توسعه( تحقیقات زنان)، سال پنجم، شماره سوم، صص۱۲۶-۱۴۱.

۳۰)عاصمی، ز: (۱۳۸۵)، «تأثیر مذهب در بهداشت روانی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت جام» ،  پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت جام.

۳۱)عسگری،پ؛ روشنی، خ؛ مهری آدریانی، م. (۱۳۸۹).رابطه اعتقادات مذهبی و سلامت معنوی دانشجویان دانشگاه اهواز. یافته های نو در روانشناسی. صص ۲۷-۳۸.

۳۲)عطاری، ی؛ عباسی سرچشمه، ا و مهرابی زاده، م. (۱۳۸۵) . بررسی روابط ساده و چندگانه نگرش مذهبی، خوش بینی و سبک های دلبستگی با رضایت زناشویی در دانشجویان مرد متأهل دانشگاه شهید چمران اهواز، مجلۀ علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره سوم، سال سیزدهم، شماره ۱، صص۹۳-۱۱۰.

۳۳)علی اکبري دهکردي، م؛ اورکی، م؛ برقی ایرانی، ز.(۱۳۹۰). بررسی رابطۀ جهت­گیري مذهبی با اضطراب مرگ و از خودبیگانگی در سالمندان استان تهران. پژوهشهاي روانشناسی اجتماعی، دوره 1، شماره 2.

۳۴)علیزاده، ش. (۱۳۷۷) . ساخت و اعتباریابی مقیاسی برای سنجش هیجان خواهی و بررسی رایطه آن با عملکرد تحصیلی، عزت نفس، جایگاه مهار و الگوی شخصیتی رفتاری تیپ الف. پایان نامه کارشناسی ارشد. مشهد: دانشکده علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد.

۳۵)غفوری، م؛ کمالی، م؛ و نوری، ا.(۱۳۸۷). رابطۀ انگیزه پیشرفت و سرسختی روانشناختی با هیجان خواهی و مسئولیت پذیری. دانش و پژوهش در روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، شماره سی و پنجم و سی و ششم، صص ۱۶۵-۱۸۸.

۳۶)فتحی، ک؛ هنرمند مهرابی زاده، م. (۱۳۸۶) . بررسی میزان افسردگی، هیجان خواهی، پرخاشگری و سبک های دلبستگی و تحصیلات والدین به عنوان پیش بین های وابستگی به مواد مخدر در نوجوانان پسر اهواز. مطالعات تربیتی و روان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد، شماره ۲۵، صص ۱۰۰-۱۱۴.

۳۷)فرانکن، رابرت، ای. (۱۳۸۴). انگیزش و هیجان، ترجمه حسن شمس نصرآباد، غلامرضا محمودی و سوزان امامی پور، تهران، انتشارات نی.

۳۸)فیض، ع؛ نشاط دوست، ح؛ و نائلی، ح.( ۱۳۸۸). بررسی رابطۀ سرسختی روان شناختی و روش های مقابله با تنیدگی. مجله روانشناسی ۲۰، صص ۳۰۳-۳۱۵.

۳۹)کرمی، ج؛ روغنچی، م؛ عطاری، ی؛ بشلیده، ک؛ شکری، م. (۱۳۸۵). بررسی روابط ساده و چندگانه ابعاد جهت گیری مذهبی با سلامت روانی در دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره سوم، سال سیزدهم، شماره ۳، صص:۳۱-۵۲.

۴۰) کلانتر، ج. (۱۳۷۷) . بررسی رابطۀ ساده و چندگانه متغیرهای سرسحتی روانشناختی، تیپ شخصیتی الف و فشارهای روانی با بیماریهای دانش آموزان پسر سال سوم نظام جدید شهرستان اهواز. پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز.

۴۱)كاميار، ك؛ و سيده منوره، ي. (1386). بررسي رابطه سرسختي با هوش هيجاني و مقايسه آن در زنان و مردان دانشجوي شاغل دانشگاههاي شهر تهران،  انديشه هاي نوين تربيتي صص 35-50.

۴۲)محمدی فر، م. ع؛ و محمدی فر، م. (1387). مقایسه سخت رویی دانش آموزان دختر ورزشکار و غیر ورزشکار.

۴۳)مداحي، م؛ كيخاي فرزانه، م؛ صمد زاده، م(۱۳۹۰).بررسي ارتباط ميان جهت گيري مذهبي و بهزيستي روان شناختي در دانشجويان. فصلنامه روانشناسي تربيتي دانشگاه آزاد اسلامي واحد تنكابن، سال دوم، شماره اول، بهار ۱۳۹۰، پیاپی ۵، صص ۵۳-۶۳.

۴۴)منصورنژاد، ز؛ کجباف، م؛ کیانی، ف؛ پورسید، س: «بررسی رابطۀ بین جهت گیری مذهبی (درونی، بیرونی) و جنسیت با اضطراب مرگ در بین دانشجویان». یافته های نو در روانشناسی: صص ۱۳۴-۱۴۱.

۴۵)میکاییلی ن؛ کلهرنیا گلکار م. (1389). «بررسی  بررسی رابطۀ جهت گیری مذهبی با ویژگی های شخصیتی دانشجویان دختر و پسر». دو فصلنامۀ علمی- تخصصی، مطالعات اسلام و روان شناسی، سال چهارم، شمارۀ هفتم، صص83-94.

۴۶)نادری، ف. حسینی، م.(۱۳۸۹). رابطۀ امید به زندگی و سرسختی روانشناختی در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران. فصلنامه زن و جامعه، سال اول، شماره دوم، صص ۱۲۳-۱۴۲.

۴۷)نریمانی م؛ عباسی م. (1388). «بررسی ارتباط بین سرسختی روان شناختی و خود تاب آوری با فرسودگی شغلی». فراسوی مدیریت، سال دوم، شمارۀ8، صص 75-92.

۴۸)نریمانی م؛ غفاری م؛ ابوالقاسمی ع؛ گنجی م. (1384). «مقایسۀ خودپایی و هیجان خواهی در ورزشکاران حرفه ای و غیر حرفه ای». پژوهش در علوم ورزشی، شمارل نهم، صص 137-149 سال دوم، شماره ۵.

۴۹) نریمانی، م؛ محمدامینی، ز؛ برهمند، ا؛ ابوالقاسمی، ع. (۱۳۸۶). « ارتباط سرسختی روانشناختی، سبک های تفکر و مهارت اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان» . فصلنامه علمی پژوهشی روان شناسی دانشگاه تبریز،

۵۰)نیکخو، م.(۱۳۸۶). رابطۀ هیجان خواهی مجرمان زن با تعداد محکومیت و نوع جرم آنها. روان شناسی کاربردی، دوره اول، شماره چهارم، صص: ۴۶-۵۶.

۵۱)همایی، ر. ( ۱۳۷۹) . بررسی رابطۀ فشارزاهای روانی دختران مراکز پیش دانشگاهی اهواز با سلامت روانی با توجه به نقش تعدیل کننده سرسختی روانشناختی در آنها. پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز.

۵۲) یاوری؛ ف: (۱۳۸۵)، «تأثیر فیلم های معناگرا با توجه به شاخص های شخصیتی بر نگرش مذهبی و احساس معنابخش بودن زندگی در دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد» . دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی.

Alport, G. W. & Ross, J, M.(1967). Personal religious orientation and prejudice. Journal of Personality and social psychology, 5, 432-443.

Anderson, G. , Brown, RI. (1984) Real and labatory gambling sensation seeking and arousal. British Journal of psychology, 5, 401-411.

Bechara, A. Dumasio, H., Tranel, D.R., Dumasio, A.(1997). Deciding advantageously befor khnowing the advantageours strategy. Since, 275, 1293-1295.

Blake, T.(2008). Department of sociology, Wake Forest University.

Boutcher, S.(1993). Emotion and Aerobic In RN. Singer, M. Murphey, LK Tennant(ETS), Handbook of research on sport psychology(pp. 779-814). New York: Mecmilan.

Brevik, G. (1996). Personality, sensation seeking and risk taking among Everest climber. International Journal of sport psychology, 308-320.

Brevik, G.(1996). Personality, Sensation seeking and risk tasking among Everest climbers. International Journal of sport psychology, 27: 308-320.

Bulter, L.(2002). Self- concept as a predictor of college freshman academic, adjustment colleg student Journal, 36(2), 234-246.

Carton, S., Jouvent, R., Widlocher,D.(1992). Cross Cultural validity of the Sensation seeking scale: Development of a french abbreviated form. Europen psychiatry, 7, 225-234.

Christoph, Boon A. Bert De Brabander, B. ArjenVan Witteloostuijin A(1999). The impact of Personality on behavior in the mountion climbers. Journal of 63. Personality and Individual Differences.20, 343-347.

Clark, D.(2004). Impulsiveness, Locus pf control, Motivation and problem gambling. Journal of Gombling studies, 20, 319-345.

Cronic, C. (1991). sensation seeking among mountain climbers. Journal of Personality and Individual Differences, 12(6): 653-654.

Daitzman, R., Zuckerman, M(1980). Disini and Individual Differences, 1, 103-110.

Desrosiers, A., Miller., L.(2007). Relational spirituality and depression in adolescent girl. Clin psychol, 63(10),1021-1037.

Estroch. A 7 et all. (2004), Astoral psychology, 52, 6, 485-489.

Eys, M. A., Carron, A. V.(2001). Role ambinguity task cohesion and task self-efficacy in hockey. Small group research 32, pp: 356-373.

Eysenck, H. J. (1991). Dimensions of Personality: 16, 5, 33 criteria for a taxonomic paradigm. Personality and Individual Differences, 12, 773-790.

Fehring, RJ, Miller, J. F, Shaw, C(1997). Spiritual well-being, religiosity, hope, depression and other mood states in elderly people coping with cancer. Marquette University in Milwaukee, WI, USA. Available from: http://www.pubmed.gov

Friends, Porn and Punk(2004). sensation seeking in Personal Relationship, Internet Activities and Music Performance among college students, California State University, Monterery Bay, 100 campus center, Building 15, seaside, California, 93-95.

Galek. K, Porter. M, (2010), A brief review of religious beliefs in research on mental health and ETAS theory. Journal of health care chaplaincy, pp.58-64.

Gebler, W. M.(2004). The Relationship of Prayer and Internal Religiosity to Mental and Spiritual well-being. Master thesis, Universit of Wisconsin-stout.

Ghiyasvand, A. (2007), National Studies, 2007, 30, pp.125-144.

Golbey,J., & Sheard, M.(2004). Mental toughness and hardiness at different levels of rugby league. Journal of Personality and Individual Differnces, 37, 933-942.

Goma-i-freixanct. M.(2004). Sensation seeking and participation in physical risk sport. Personality and Individual Differnces, 35,185-201.

Gordon, M.(1992). Self steem and Sensation seeking as predictor of leisure-time vsage and satisfaction adolescence. Journal of consulting and chinical pdychology. Vol 60, No 3pp: 595-604.

Hackney, C.H. & Sanders,G.S.(2003).Religiosity and mental health, Journal for the Sdentific study of Religion, 42.PP:43-55.

Hovavath, P., Zuckerman. M.(1993). Sensation seeking, risk appraisal, and risky behavior. Personality and Individual Differences, 14, 41-52.

Izard, C. E., & Malatesta, C. Z.(1987). Perspectives on emotional development: I. Differential emotions theory of early emotional development. In J.D. Osortosky(Ed). Handbook of infant development(2nd ed., pp: 494-554), New York: wiley-Interscience.

Khodadady, Ebrahim. Bagheri, Nader(2012). Construct Validation of a Modified Religious Orientation Scale within an Islamic Context. International Journal of Business and Social Science. Vol. 3 No. 11.

Khoshaba, D. M & Maddi, S. R.(1999). Early Expriences in hardiness development. Consulting Psychology Journal: Practice and Research. Vol 51(2), 106-116.

Kish, G. B.(1971). CPI correlation of stimulus seeking in male alcholics. Journal of clinical psychology, 27, 252-253.

Kobasa, S. C. (1979). Stressful life events, Personality and health: An inquiry into hardiness. Journal of Personality and social psychology, 37, 1-11.

Krause, N.(2003). Religious meaning and subjective wellbeing in late life. The Journal of Geruntology, 58: 160-170.

Kurtz, J. P, Zuckerman, M.(1978). Race and sex differences on sensation seeking scale. Psychological report, 43, 529-530.

Lippa, A. R.(1994). Social Psychology.(2nd ed). California Brooks/ cole Publishing.

Maltby, J & Day, L,(1998). Amending a measure of the quest religious orientation: applicability of the scale s use among religious and non-religious persons. Personality and Individual Differences25, 517-522.

Mandler, G.(1975). Mind and emotion. New York: Jhon wiley & Sons.

Mays V. M., Kilpatrick, R., Cochran, S.D., Calzo, J.P.(2004). The Relationship of religion/spirituality to optimism, perceived health status and HIV progression in seropositive African American men who have sex with men. International Conference on AIDS. University of California, school of California, United states of America.

Mccoubrie, R.& Davies, A.N. (2006). Is there a correlation between spirituality and anxiety and depression in patients wigt advanced concer? Support care cancer, 14(10), 1070-1071.

Mccutcheon, L.(1980). Running and Sensation seeking. Northern Virginia Community College Journal Fall Issue.11.

McFarland, M. J.(2009). Religion and Mental Health among Older Adults: Do the Mental Effect of Religious Involvement Vary by Gender? Department of sociology, University of Texas, Austin, TX 78705.

Mehrparvar, Atena., Moghaddam, Amir., Raghibi, Mahvash., Mazaheri, Mehrdad., Behzadi, Fatemeh.(2012). A Comparative Study of Psychological Hardiness and Coping Strategies in Female Athlete and Non- Athlete Students. International Research Journal of Applied and Basic Sciences. Vol., 3 (4), 817-821.

Messay, B.(2010). The Relationship between Quest Religious orientation, forgiveness and mental health. Master thesis, university of Dayton.

Morgan. P. D, Gaston, J & Mock. V.(2006). Spiritual well-being, religious coping, and the quality of life of African American breast cancer treatment:a pilit study. Department of Nursing, Fayettvile state university, 17(2): 73-78.

Noil, M.K.& Mingine, P.(1988). Life stress and depression in university students: clinical ustrations of recens research. Journal American College Health, 38(4), 235-240.

Ongen, D.(2007). The relationship between Sensation seeking and Gender orientations among Turkish University student. Springer sciences,57, 111-118.

Pargament KI, et all. Religion and the problem solving process: Three style of coping. Journal for the Scientific study of Religion. 1998; 27(1) : 90-104.

Patton & Goldenberg.(1999). Hardiness and Anexiety as predictors of Academic Success in first-rate Full-time and Part-time RN students. The Journal of Consulting Education in Nursing. Vd 30,ISS. 4, pq, 158, 10 pags.

Robinson, D, W.(1985). Stress seeking: selected behavioral characteristic of elite rock climbers. Journal of psychology, 7, 400-404.

Rosenbhitt, J. C., Soler, H., Jhonson, S.E, quadagno, D.M.(2001). Sensation seeking and hormons in men and women: Exploring the link. Hormons and behavior, 40, 396-402.

Rossi, B., Ceratti, L.(1993). The Sensation seeking in mountion athletes assessed by Zuckermans Sensation seeking scale. International Journal of sport psychology, 24, 417-431.

Rowat, Wade C., Shmitt, David, P.(2003). Associations Between Religious Orientation and Varieties of Sexual Experience. Journal for the Scientific Study of Religion 42:3, 455–465.

Selingman, M., & Csikszentmihalyi, M.(2000). Positive psychology: An Introduction. American Psychologist, 55, 5-14.

Show, A & Joseph S, (2004). Principal components analysis of Maltby and 107. Day s (1998) amended quest religion scale: A relationship of the three component structure, Personality and Individual Differnces, 37, 1425-1430.

Slanger, E., Rudestan,K. E.(1997). Motivation and disinhibition in high risk sport: Sensation seeking and self-efficacy. Journal of Research in personality, 31, 355-374.

Spikla B, Shaver P, Kirkpatrick L. A general attribution theory for the psychology of religion. Journal for the scientific study of Religion. 1985; 24: 1-20.

Tomkins, W.(1960). Affect, imagery and consciousness: The Positive affects(Vol.1). New York: springer.

Ward, A. M.(2010). The Relationship between Religiosity and Religious Coping to stress Reactivity and Psychological well-being. Phd dissertaions, Georgia state University.

Yanovizky, I.(2005). Sensation seeking and adolescent druguse: The mediation role of association with deviate peers and pro-drug discussions. Health communication.

Zaleski, Z.(1084). Sensation seeking and adolescent druguse:The Pesonality and Individual Difference, s, 5, 607-608.

Zuckerman, M. (1979). sensation seeking: Beyond the optimum level of arousal. Hillsdale, N. J. Lawrence Erlbaum Associates.

Zuckerman, M.(1994). Behavioral experiences and biosocial bases of sensation seeking. New York: Cambridge University Press.

Zuckerman, M., Kuhlman, D.M(1991). Five(or three) robust questionnaire scale factor of Personality without Culture. Personality and Individual Differences, 12, 929-941.

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی هیجان خواهی و سرسختی ورزشکاران”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *