نمونه سوالات طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن

نوع فایل
PDF
حجم فایل
420 کیلوبایت
تعداد صفحه
150+ سوال
تعداد بازدید
8593 بازدید
۲۴,۵۰۰ تومان٪18 تخفیف
5/5 - (1 امتیاز)

با سحافایل در خدمت شما هستیم برای بررسی نمونه سوالات تستی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن که در 8 صفحه، کامل و جامع در خدمت شماست. محتوای این فایل کامل ترین و بهترین نسخه نمونه سوالات طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن می باشد که با کمترین قیمت در سایت سحافایل قرار گرفته است که با خرید و دانلود آن نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

نمونه ای از سوالات همراه با پاسخ

1- دو بال نیرومند برای پرواز انسان در تلاش های زندگی چیست؟

یاد خدا و نماز

صبر و توکل ***

نماز و توبه

صبر و توبه

2- بنده ی خدا بودن یعنی چه؟

آزاد بودن

آقا بودن

به سوی کمال رفتن

همه موارد ***

3- اول تعهد توحید چیست؟

عقیده ی عمل خیز و تعهدگرا

بندگی و تعهد

یا خدا و مسئولیت

عبودیت و اطلاعت ***

مقدمه:

طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کتابی از سید علی حسینی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، درباره تبیین عقاید اسلامی بر مبنای قرآن است. این کتاب متن پیاده شده سخنرانی‌های وی در ماه رمضان ۱۳۵۳ش (چهار سال پیش از انقلاب اسلامی ایران) در مسجد امام حسن مجتبی(ع) در مشهد است.

این کتاب را از اقدامات آیت‌الله خامنه‌ای در راستای احیای تفکر اسلامی و بازگوکننده نظام فکری وی شمرد‌ه‌اند. او این جلسات را پایه‌های فکری برای ایجاد یک نظام اسلامی خوانده است.

از ویژگی‌های کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن مطالعه هماهنگ و پیوسته مسائل فکری اسلام به عنوان اجزای یک مجموعه واحد، استنباط اصول اساسی اسلام از قرآن و دوری از سلیقه‌ها و نظرهای شخصی، ‌ارائه نگاهی نو به مفاهیم دینی همچون ولایت است.

طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن،‌ از چهار بخش اصلی با عناوین ایمان، توحید، نبوت و ولایت تشکیل شده و ذیل هر بخش، جلسات مرتبط آمده است. خلاصه سخنرانی‌ها نخستین بار در سال ۱۳۵۴ش از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی و متن کامل پیاده شده سخنرانی‌ها در سال ۱۳۹۲ش از سوی مرکز ایمان جهادی صهبا منتشر و بارها تجدید چاپ شد. این کتاب به زبان‌های عربی، انگلیسی، آلمانی، ایتالیایی، آذری و چینی ترجمه شده است.

کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، از اقدامات آیت‌الله خامنه‌ای در راستای احیای تفکر اسلامی و نیز بازگوکننده نظام فکری وی شمرده شده است. به گفته آیت‌الله خامنه‌ای، مطالب این کتاب، پایه‌های فکری برای ایجاد یک نظام اسلامی بوده است.[۳]

دوره‌های مختلفی در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها پیرامون این کتاب برگزار شده است؛ از جمله دوره تربیت مدرس، دوره‌های مطالعاتی، مسابقه کتاب‌خوانی و همخوانی کتاب. همچنین کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن در برخی از دانشگاه‌ها تدریس می‌شود.

بخشی از متن کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن

در زمان پیغمبر، هم پیغمبر مدعی عبودیت و اطاعت خدا بود، هم آن‌کسانی‌که در جبههٔ مقابل او، با او می‌جنگیدند، اخلال می‌کردند، رهبران و آقایان و رهبانان مسیحیت و احبار یهود، اینها هم ادعا می‌کردند. «وَ قالَتِ الیَهودُ وَ النَّصاریٰ نَحنُ اَبناءُ اللّهِ»، یک‌ذره هم بالاتر از پیغمبر؛ او می‌گفت من بندهٔ خدا هستم، اینها می‌گفتند ما فرزندان و پسران خدا هستیم. آنها فکر می‌کردند که اطاعت خدا دربست در اختیار آنهاست.

یا به تعبیر دیگر بگویم، خودشان فکر نمی‌کنند؛ بعضی از نافرمانان خدا این‌جور وانمود می‌کنند که مطیع خدایند، درست است یا نه؟ عده‌ای هستند که خودشان وقتی با خود خلوت می‌کنند، می‌یابند که چه نامهٔ سیاهی دارند؛ می‌فهمند که آنچه می‌گویند سرا پا دروغ است، اما به مردم این‌جور وانمود می‌کنند که بندگان خوب خدا و مطیعان و عابدان پروردگارند. اینها درمقابل مردم حق‌پرستِ واقعی باید ممتاز بشوند، باید مشخص بشوند. این است که اینجا خدای متعال، در مقام بیان اطاعت و لزوم آن برای مؤمنان، این‌جور می‌گوید: «وَ اَطیعُوا اللّهَ وَ الرَّسولَ» اطاعت کنید خدا را و پیامبر را. اگر نمی‌گفت پیامبر را، دشمنان پیامبر هم می‌گفتند ما مطیع خداییم؛ لذا بایستی مشخص بشود که اطاعت خدا یعنی چه. آن‌کسانی‌که خود را بندهٔ خدا می‌دانند، اما بندهٔ فرمانِ قانون خدا نیستند، عمل به قانون نمی‌کنند، ملتزم به لوازم این بندگی نیستند، اینها چطور می‌توانند بگویند ما بندهٔ خداییم؟ «اَطیعُوا اللّهَ وَ الرَّسولَ» اطاعت کنید خدا را و رسول را، «لَعَلَّکم تُرحَمونَ» شاید مورد رحم پروردگار قرار گیرید.

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

  1. زهرا ( خریدار محصول )

    سوالات خوبی بود.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات مشابه