دانشجویان و کاربران گرامی محتوای این فایل کامل ترین و بهترین پرسشنامه آشنایی با روش و فلسفه QFD می باشد که با کمترین قیمت در سایت سحا فایل قرار گرفته است که با خرید و دانلود آن نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.
فهرست محتوا
دانلود پرسشنامه آشنایی با روش و فلسفه QFD
این پرسشنامه در قالب word و در 9 صفحه و 41 گویه، قابل ویرایش، شامل: توضیحات جدول توصیف نمره گذاری متغیر عادت های خواندن ضریب پایایی پرسشنامه عبارات پرسشنامه
تعریف QFD
بسیاری از شرکتها امروزه با یک فشار روزافزون در اثر تغییرات شدید و سریع که به دلیلِ تغییر در تکنولوژی و تقاضای مشتری میباشد، روبرو هستند. علاوه بر آن تهیهی محصول باکیفیت در زمان لازم و ارائه آن به بازار یکی از ویژگی های مهم است که سازمانها باید برای دستیابی به مزایای رقابتی دارا باشند[47]. به این منظور تکنیک QFD ابداع شده و به کار می رود.
QFD یکی از تکنیک های TQM میباشد که برای گسترش و تعریف ویژگی های مدنظر مشتری مطرح شده است[48].
میتوان گفت QFD ابزاری است که به دنبال پاسخگویی به سه سؤال است:
1- چه کسانی مشتری های ما هستند؟
2- مشتریان ما چه میخواهند و چه نیازهایی دارند؟
3- چگونه این نیازمندیها را میتوان تأمین کرد؟[49]
میتوان گفت ایده اصلی QFD ترجمه نیازمندی های کیفی(الزامات کیفی) به نیازمندی های فنی(الزامات فنی) میباشد[50].
این ابزار با مطالعه بازار و شناسایی مشتریان محصول اقدام به شناسایی خواستهها و نیازمندی های مشتریان میکند و در ادامه از سلسله خانههای کیفیت به هم پیوسته استفاده میکند تا اطمینان ایجاد کند صدای مشتری و خواستههای مشتری به شکلی سیستماتیک در طرحریزی و طراحی محصول و طرحریزی و طراحی و کنترل فرآیندِ ساخت محصول لحاظ میگردد[47, 51, 52].
روش QFD در مراحل اجرای خود دو هدف زیر را تأمین میکند:
- ترجمه و لحاظ کردن نیازمندی های مشتری در طراحی
- ترجمه مشخصات طراحی به کلیه فرآیندهای ساخت و سپس ایجاد و شناسایی نقاط کنترل پیش از شروع تولید واقعی[52].
حیطه کاری QFD طراحی محصول/سرویس جدید و بهبود طرح های محصولات/سرویسهای موجود و به طور کلی برای هر فعالیتی که بر روی آن توانایی اعمال کنترل دارید از جمله طراحی محصول جدید، طرح توجیهی
و … قابل کاربرد میباشد[53, 54].
مزایای استفاده از QFD
استفاده از QFD علاوه بر اینکه به سازمانها کمک میکند که محصولات خود را زودتر از رقبا و با کیفیت بهتر از رقبا به بازار ارائه کنند، به سازمانها کمک میکند تا نقاط ضعف سازمان از مرحله طراحی تا ساخت را شناسایی کرده و بهبود بخشند؛ همچنین تصمیمات و سطح ارتباط کارکنان را نیز بهبود میدهد[55-57].
QFD امکان ایجاد لذت در مشتریان را به سازمانها میدهد که باعث شیفتگی مشتریان و وفاداری آنها خواهد شد. این ابزار به شکل سیستماتیک اقدام به شناسایی و رتبهبندی نیازمندی های مشتریان مینماید و بهترین محلها برای بهبود در کیفیت محصول را نشان میدهد[58]. سایر مزایای استفاده از روش QFD به شکل خلاصه و فهرستوار عبارتاند از:
- تغییرات کمتر و زودتر در طراحی
- کمتر شدن مشکلات شروع عرضه محصول
- زمان کوتاهتر توسعهی محصول
- کاهش هزینههای اولیه معرفی محصول به بازار
- رضایت بیشتر مشتریان در اثر ارضای بیشتر خواستههایشان
- بهبود قابلیت های ساخت محصول
- ایجاد زبان مشترک بین واحدهای سازمان
- ایجاد یک بانک اطلاعاتی مناسب برای کارهای آتی
- تغییرات در سیستم طراحی و مستندسازی محصول
- ایجاد تیم های چندکاره برای بهبود مستمر فرآیندها
- شناسایی و حل مشکلات و مسائل بالقوه از طریق مشارکت متخصصان قسمت های مختلف و نیز همکاری آنها در جهت حل مشکلات
- حصول حجم اطلاعات ارزشمندی راجع به محصول از مشتریان، کارکنان، متخصصان و محصول[47, 52]
روش اجرای QFD
تاکنون روش های مختلف و متنوع QFD ابداع شدهاند؛ که روش های چهار ماتریسی سی ماتریس و 13 ماتریسی و 7 ماتریسی را شامل میشوند. روش 4 ماتریسی پر طرفدارترین روش و پر کاربردترین روش است و جزو اولین روش های ابداع شده است. به طور کلی باید گفت که هر پروژه QFD شامل یک مرحله اولیه برای طراحی جدول و ساختار QFD میباشد[52, 59].
- به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.