پیشینه پژوهشی اختلالات یادگیری (رشته روانشناسی)

نوع فایل
Word
حجم فایل
67 کیلوبایت
تعداد صفحه
28
تعداد بازدید
1347 بازدید
۹,۰۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی اختلالات یادگیری (رشته روانشناسی)» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

فهرست محتوا

2-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………… 4

2-2- سیرتحولی تاریخی اختلالات یادگیری…………………………………………………………………….. 4

2-3- تعاریف اختلال یادگیری………………………………………………………………………………………….. 7

2-4-  مشکلات ویژه اختلال یادگیری……………………………………………………………………………… 10

2-4-1- نقص توجه…………………………………………………………………………………………………… 10

2-4-2- پردازش اطلاعات………………………………………………………………………………………….. 11

2-4-3- مشکلات هماهنگی حرکتی…………………………………………………………………………… 12

2-4-4- مشکلات اجتماعی………………………………………………………………………………………… 12

2-4-5-  اختلال خواندن…………………………………………………………………………………………… 13

2-4-6- مشکلات زبان شفاهی…………………………………………………………………………………… 14

2-4-7- اختلال نوشتن……………………………………………………………………………………………… 15

2-4-8- اختلال حساب……………………………………………………………………………………………… 15

2-4-9- مشکلات حافظه……………………………………………………………………………………………. 16

2-5- سبب شناسی اختلال یادگیری……………………………………………………………………………….. 16

2-5-1- عوامل عصب شناسی…………………………………………………………………………………….. 16

2-5-2-عوامل ژنتیکی………………………………………………………………………………………………… 16

2-5-3- عوامل محیطی……………………………………………………………………………………………… 16

2-5-4- تاخیر در تحول…………………………………………………………………………………………….. 17

2-6- شیوع اختلال یادگیری ویژه……………………………………………………………………………………. 17

2-8- پیشینه پژوهش……………………………………………………………………………………………………… 18

2-8-1- پردازش اطلاعات در افراد با اختلال یادگیری………………………………………………… 18

2-8-2- پردازش اطلاعات در افراد با نیازهای ویژه……………………………………………………… 19

2-9- نتیجه­گیری از تحقیقات پیشین……………………………………………………………………………… 21

منابع و مآخذ ………………………………………………………………………………………………………………………………… 22

2-1- مقدمه

این بخش در دو فصل مجزا به 1- سیر تحولی تاریخی اختلالات یادگیری، تعاریف اختلالات یادگیری، مشکلات ویژه اختلال یادگیری، سبب شناسی و شیوع اختلال یادگیری 2- پیشینه پژوهش در زمینه پردازش شناختی در افراد با اختلالات یادگیری و نیازهای ویژه در ایران و جهان اشاره خواهد شد.

2-2- سیرتحولی تاریخی اختلالات یادگیری

مطالعه بر روی تاریخچه نارساخوانی مشخص می­کند که بقراط حکیم(460-337 ق.م.) پزشک و دانشمند بزرگ یونانی اولین حکیمی است که اعصاب مغز را متقاطع می­دانست و عقیده داشت که فرد مبتلا به فلج راست بدن، اشکال در نیمکره چپ مغز دارد و لذا توانایی خواندن خود را از دست می­دهد (سیف­نراقی و نادری، 1389).

2-3- تعاریف اختلالات یادگیری  

تعاریف متعددی از اختلال یادگیری وجود دارد که در ادامه به چند تعریف اشاره می­شود: اختلالات یادگیری را می توان در دو گروه  اختلالات یادگیری تحولی و اختلالات یادگیری تحصیلی طبقه­بندی کرد، 1- اختلالات یادگیری تحولی؛ ناتوانی در فرآیندهای روانشناختی که پیش نیاز یادگیری و کسب موضوعات درسی هستند، محسوب می­شود. اختلال توجه: اختلال در توانایی انتخاب عوامل مناسب و یا مربوط و مقتضی از میان محرک­های رقابت کننده و بی­شماری است که به طور همزمان با ارگانیسم برخورد می­کند. اختلال حافظه: اختلال در توانایی بخاطر آوردن چیزی است که دیده، شنیده یا تجربه شده است. کودکانی که مشکلات قابل ملاحظه­ای در حافظه دیداری و شنیداری خود دارند احتمالا در یادگیری خواندن، نوشتن، هجی کردن یا محاسبه کردن مشکل خواهند داشت. اختلالات ادراکی: شامل نقص در هماهنگی دیداری-حرکتی، انحراف بینایی، شنوایی و لامسه، ارتباط فضایی و غیره  می­باشد. اختلالات تفکر: شامل مشکلاتی است که به کارکردهای ذهن، مانند قضاوت، مقایسه، محاسبه، تحقیق و سوال کردن، استدلال کردن، ارزشیابی، تفکر انتقادی، حل مسئله و تصمیم­گیری مربوط است. اختلالات زبان شفاهی: شامل مشکلات کودک در فهمیدن زبان، تلفیق زبان درونی و بیان عقاید به صورت شفاهی می­باشد(کرک، 1377).

2-5- سبب­ شناسی اختلالات یادگیری

یکی از چالش ­برانگیز­ترین مسائل در حوزه اختلالات یادگیری، بحث علت­شناسی می­باشد. در زمینه علت­شناسی اختلال یادگیری نظریه­های گوناگونی وجود دارد و با وجود کارهای قابل توجه که در این زمینه صورت گرفته است، تعیین سبب شناسی دقیق اختلال یادگیری کار دشواری است، احتمالا، علل گوناگونی را می­توان برای اختلال یادگیری تعیین کرد و در برخی موارد ممکن است نوع خاصی از یک اختلال یادگیری علل چندگانه­ای داشته باشد (سیلور، 1999). پذیرفته شده­­ترین علل اختلال یادگیری عبارت است از: عوامل عصب شناختی، ژنتیک، عوامل محیطی و تاخیر رشدی.

2-6- شیوع اختلال یادگیری

دانش آموزان دارای اختلال یادگیری بزرگترین طبقه کودکان استثنایی به شمار می­روند. اگر چه اختلال یادگیری در تمام سنین یافت می­شود اما در بحث شیوع تمرکز بر روی سنین آموزشی یعنی 6 تا 21 سال است. طبقه اختلالات یادگیری حدودا 44 درصد از همه دانش­آموزان با ناتوانی را در بر می­گیرد (دپارتمان آموزش آمریکا، 2010، به نقل از کرک و همکاران، 2011 ). با اینکه کودکان با اختلال یادگیری بزرگترین طبقه از کودکان با ناتوانی هستند اما در طی دهه اخیر تعداد آنان به 7 درصد کاهش یافته است. این کاهش به چند دلیل اتفاق می­افتد که شامل مداخلات زودهنگام برای حمایت کودکانی که در سن خواندن هستند، تغییر تعاریف و ملاک­های شناسایی و استفاده از تحقیق مبنی بر روش­های آموزشی بوده است (کورتیلا، 2009؛ به نقل از کرک و همکاران، 2011) . با وجود این کاهش، اختلال یادگیری همچنان بزرگترین طبقه از ناتوانی میان همه گروه­های قومی و نژادی است، اگر چه تفاوت­هایی در الگوهای شناسایی همه گروه­ها وجود دارد (کرک و همکاران، 2011).

منابع و مأخذ

منابع فارسی

  • احدی، بتول. (1373). “مقایسه عملکرد دانش­آموزان با اختلال یادگیری و دانش­آموزان بدون اختلال یادگیری  در مقیاس هوش وکسلر کودکان-تجدید نظر شده“. پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.
  • افتخاری، زهرا، سعداللهی، علی آقا. (1385). بررسی تمیز بینایی کلامی و حافظه بینایی کلامی در کودکان 5 ساله شهر سمنان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان 8 (4)،
    31-25.
  • امیریانی، فرشته، طاهایی، علی­اکبر و کمالی، محمد. (1389). ” بررسی مقایسه­ای توجه شنیداری در   دانش­آموزان مبتلا به اختلال یادگیری و عادی سنین9-7ساله. مجله شنوایی شناسی، 20 (1)، 63-55.
  • ایلوارد، الیزابت اچ، براون، فرانک آر. تشخیص و ساماندهی ناتوانی­های یادگیری. ترجمه  رضا برادري (1377)، تهران : نشرسازمان آموزش و پرورش استثنایی.
  • برقی­ایرانی، زیبا، شقاقی، فرهاد و صادقیان، منیر. (1389). “مقایسه پاسخ دانش­آموزان عادی و دانش‌آموزان‌ با اختلالات یادگیری در آزمون تلفیق بینایی-حرکتی بییری“. مجله تحقیقات روانشناسی، 2(6)، 71-59.
  • بشرپور، سجاد، عیسی­زادگان، علی و احمدیان، لیلا. (1391). “نارسایی­های پردازش حسی در کودکان مبتلا به  ناتوانی­های یادگیری” . مجله ناتوانی­های یادگیری، 2 (1)، 42-25.
  • خیاط زاده ماهانی، محمد. (1383). “هنجاریابی مهارت­های ادراک بینایی غیر وابسته به حرکت در کودکان 9-7 ساله تهران”. پایان­نامه کارشناسی ارشد کاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران.
  • دالوندی، حسن. (1382). “بررسی و مقایسه مهارت­های ادراک بینایی با مهارت­های درشت و ظریف در کودکان 6-7 ساله منطقه 8 آموزش و پرورش شهر تهران”. پایان­نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران.
  • درتاج، فریبز، ربیعی وزیری، نسترن. (1385). بررسی رابطه نقص ادراک بینایی با اختلال خواندن در دانش­آموزان پایه اول و دوم ابتدایی شهر کرمان. مجله روانشناسی تربیتی، 3، 100-81.
  • درستکار، حسین. (1375). “مقايسه مهارت­هاي پردازش اطلاعات متوالي و فضایي دانش­آموزان پسر ناشنوا شده پيش از زبان­آموزی و دانش­آموزان شنواي 6 تا 12 ساله شهر مشهد”. پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس تهران.
  • دهقان، علی (1383). “هنجاریابی آزمون­ مهارت­های ادراک بینایی غیر وابسته به حرکت در کودکان 7-4 ساله تهران”. پایان­نامه کارشناسی ارشد کاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران.
  • رضایی، اکبر، سیف­نراقی، مریم. (1385). “مقایسه ویژگی­های روانشناختی دانش­آموزان نارسانویس و عادی پایه  سوم ابتدایی” . مجله پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 6 (1)،  514-497.
  • ژهالاهان، دانیل.پی؛ کافمن، جمیز.ام. (1988). کودکان استثنایی ( مقدمه­اي بر آموزش­هاي وي‍ژه). ترجمه مجتبی جوادیان (1390)، چاپ دوازدهم. مشهد: به نشر.
  • سلطانی، سیما شیرازی، مرادی، لوری زاده. (1386). “بررسی و مقایسه مهارت­های ادراک بینایی در کودکان نارساخوان رشدی وعادی”. مجله پژوهش در علوم توانبخشی، 3(1)،32-27.
  • سوسولو، رابرت. (1983). روانشناسی شناختی. ترجمه فرهاد ماهر (1371)، تهران: انتشارات رشد.
  • سیف، علی اکبر. (1389). روانشناسی پرورشی نوین، تهران: نشر دوران.
  • سیف­نراقی، مریم، نادری، عزت­اله. (1389). نارسایی­های ویژه یادگیری، چاپ دوم. تهران: ناشر    ارسباران.
  • سیمین قلم، مونا، علی بخشی، حسین (1390). مهارت­های ادراک بینایی غیر وابسته به حرکت در دانش­آموزان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر و بدون اختلال هماهنگی رشدی. دانش و پژوهش در  روانشناسی کاربردی، 12(3)، 78-72.
  • شریف درآمدی، پرویز، مالمیر، مریم. (1390). “بررسی و مقایسه سرعت پردازش اطلاعات شنیداری در نوجوانان نابینا و بینا 16-14 شهر تهران”. فصلنامه افراد استثنایی، 2 (6)، 60-47.
  • شریف، سیدمصطفی، نصرآبادی، حسنعلی و سپنتا، ماندانا. (1385). “رابطه بین آگاهی مدیران از ناتوانی­های ویژه یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان در مدارس ابتدایی”. دوماهنامه علمی-پژوهشی دانشور رفتار/ دانشگاه شاهد، 13(18)، 44-33.
  • صیادی، سیمین. (1386). “مقایسه مهارت­های ادراک بینایی در دانش­آموزان فلج مغزی اسپاستیک 10 تا 8 ساله شهر تهران”. پایان­نامه کارشناسی ارشد کاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران.
  • عابدی، احمد، ملک­پور، مختار، مولوی، حسین، عریضی، حمیدرضا و امیری، شعله. (1387). “مقایسه  کارکردهای اجرایی و توجه در کودکان پیش­دبستانی دچار ناتوانی­های یادگیری عصب روانشناختی/تحولی با کودکان عادی”. تازه­های علوم شناختی، 10(2)، 48-38.
  • علیرضایی مطلق، مرجان، مرادی، علیرضا، فرزاد، ولی­اله. (1387). بررسي و مقايسه حافظه کاري کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بيش فعالي با کودکان عادي”. پژوهش در حیطه کودکان  استثنایی، 8(3)، 171-280.
  • علیزاده، حمید. (1373). “مقایسه حافظه بینایی دانش­آموزان نارساخوان با حافظه بینایی دانش‌آموزان عادی پایه دوم ابتدایی شهر تهران” . پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
  • فلاول، جان اچ. (1988). رشد شناختی. ترجمه فرهاد ماهر (1377)، تهران: انتشارات رشد.
  • کرک، ساموئل؛ چالفانت، جمیز. (1984). اختلال یادگیری تحولی و تحصیلی. ترجمه: سیمین رونقی، زینب خانجانی، مهین وثوقی رهبری(1377)، تهران: سازمان آموزش و پرورش استثنایی.
  • لرنر، ژانت دبلیو. (1997). ناتوانی­های یادگیری (نظریه ها، تشخیص­ها و راهبردهای موثر). ترجمه عصمت دانش (1390)، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
  • محسنی، نیک چهر. (1383). نظریه­ها در روانشناسی رشد، تهران: انتشارات پردیس 57.
  • محمدی، رقیه، بهنیا، فاطمه و فرهبد، مژگان. (1388). “کاردرمانی و مهار­ت­های ادراکی –حرکتی در اختلالات ویژه یادگیری”. تعلیم و تربیت کودکان استثنایی، 93، 51-44.
  • مقدم، کاوه، استکی، مهناز، سعادت، مهرناز و کوشکی، شیرین. (1390). “تاثیر آموزش نقاشی و سفالگری بر بهبود ادراک مهارت­های دیداری-فضایی و حافظه دیداری دانش­آموزان با مشکلات حساب”. فصلنامه ایرانی کودکان استثنایی، 11(2)، 151-141.
  • نریمانی، محمد، رجبی، سوران. (1384). “بررسی شیوع و علل اختلالات یادگیری در دانش­آموزان ابتدایی استان اردبیل” . پژوهش  در حیطه کودکان استثنایی ،5 (3)، 253-231.
  • نیکخو، محمدرضا، آوادیس یانس، هامایاک. (1381). راهنمای تشخیصی و آماری اختلال­های روانی، انجمن روانپزشکی آمریکا. تجدید نظر شده،2000. تهران: انتشارات سخن.
  • هارون رشیدی، همایون. (1384). “مقایسه عملکرد کودکان دارای اختلال یادگیری کلامی و کودکان دارای اختلال یادگیری غیر کلامی در مقیاس تجدیدنظر شده هوشی وکسلر، آزمون دیداری حرکتی بندرگشتالت و مقیاس ریاضیات ایران کی مت”. پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.
  • هالاهان، دانیل.پی؛ کافمن، جمیز.ام، لوید،جان و، پی.ویس، مارگارت، مارتینز، مارتینز، الیزابت ا. (2005). اختلال­های یادگیری (مبانی، ویژگی­ها و تدریس موثر). ترجمه: حمید علیزاده، قربان همتی، صدیقه رضایی دهنوی، ستاره شجاعی (1390). تهران: نشر  ارسباران.

منابع انگلیسی

  • Aizawa, K. (1997). Explaining systematicity. Mind and Language, 12, 115-136.
  • Alarcon-Cazares, M. (1998). Neuroanatomical Correlates of Reading Disability:  Atwinstudy. Dissertation Abstracts International: Section B: The Sciences and Engineering, 58 (10-B), 5662.
  • average academic achievement in second through forth graders?,  optometric
  • Barrett, T. (1965). The relationship between measures of pre-reading visual   discrimination    and first grade reading achievement. 1(1), 51-76.
  • Bechtel, W. )1988.( Connectionism and Rules and Representation Systems: Are The    Compatible?. Philosophical Psychology. 1, 5–15.
  • Bell, TK. (1990). Rapid sequential processing in dyslexic and ordinary readers.      Journal of  Abnormal Child Psychology. 71 (3), 1155-1159.
  • Bender, W. N. (1998). Learning disabilities: characteristics, identification and teaching strategies. Boston: Allyn and Bacon.
  • Bonifacci, P.,  Snowling, M. (2008). Speed of processing and reading disability: a cross- linguistic investigation of dyslexia and borderline intellectual functioning. Cognition. 107( 3), 999–1017.
  • Brazilian children norms and validity. Brazilian journal of medical and  biological  Research. 29 (11), 1513-18.
  • Brito, GN., Santos, TR. (1996). The bender–Gestalt test for 5 to 15 years old.
  • Clark, J. M., & Paivio, A. (1991). Dual coding theory and education. Educational Psychology  Review, 3, 149–210.
  • Conlon, E. G., Sanders, M. A., Wright, C. M. (2009). Relationships between global   motion and global form processing, practice, cognitive and visual processing in adults with dyslexia or visual discomfort. Neuropsychologia, 47, 907–915.
  • Craik, F.I.M., & Lockhart, R.S. (1972). Levels of processing. A framework for memory    research. Journal of Verbal Learning and  Verbal Behaviour, 11 , 671-684
  • Crouse, S. ( 2010). CPI –Cognitive Processing Inventory Technical Manual. On Training &  Educational Portal.  Available : http ://otep. com /documents /CPI_Manual _ 2010 v.2.0. pdf.
  • deficits of reading-disabled children: sex artifact?. Journal of Abnormal Child Psychology.  8(1), 111-115.
  • Demaree, H. A., DeLuca, J., Gaudino, E. A., Diamond, B. J. (1999). Speed of information processing as a key deficit in multiple sclerosis: implications for rehabilitation. Journal of  Neurol Neurosurg Psychiatry, 67,661–663.
  • Drew, C. J., & Hardman, M. L. (2000). Mental Retardation: A Life-Cycle Approach.   Columbus, OH: Merrill.
  • Fassett, D.R. (2002). How Can I Help Myself? Self-Knowledge, Self-Advocacy, and Academic Success. The Educational Resources information Center (ERIC). Retrieved March 13, 2014, from  :  http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED468711.pdf.
  • Georgiou, G.,  Papadopoulos, T.,  Zarouna, E., Parrila, R. (2012). Are auditory and visual processing deficits related to developmental dyslexia?, Dyslexia,  18(2),  110–129.
  • Hargreaves, H,. Rowbotham, M., Phillips., M. (2009). A Handbook on Learning Disabilities.   “Walk a Mile in my Shoes” Workshop, Ontario. Retrieved August 25,2013, from: http ://www. integra.on.ca/ WAM%20LD %20 handbook. pdf.
  • Kail, R. (1992). General slowing of information-processing by persons with mental retardation. , American Journal on Mental Retardation, 97(3),
    333-341.
  • Kenyon, R. (2003). Bridges to  Practice. A Project of Florida Human Resources Development, Inc. A State Leadership Project Funded by the State of Florida, Office of Workforce Education . Retrieved February, 19, 2013, from  : http ://www. Mylakelibrary .org /pdfs.
  • Kirk, S., Gallagher, J. J., Coleman, M., Anastasiow, N. (2011). Educating Excepional Cildren. Emerican: Cengage Learning Publisher.
  • Korkman, M., & Pesonen, A. E. (1994). A comparison of neuropsychological test profiles of children with attention deficit-hyperactivity disorder and/or learning disorder. Journal of Learning Disabilities, 27 (6), 383-392.
  • Kulp, MT., Edward, KE,. Mitchell, GL. (2002) Is visual memory predictive of below –
  • Lahey, BB., Lefton, LA., Sperduto, GR., Beggs, VE. (1980). Visual discrimination
  • Learning Disabilities, A Guide for Teachers. Retrieved January 18, 2013, from:  http:// www.bced. gov.bc.ca.
  • Lerner, J. W. (1993). learning disability: theories disagnosis and teaching strategies. Boston:    Houghton Mifflin.
  • Lerner, J., Johns, B. (2008). Learning Disabilities and Related Mild Disabilities: Characteristics, Teaching Strategies, and New Directions. England: Wadsworth Publishing.
  • Lieberman. L. (1984). Visual perception versus visualfunction, journal of learning disabilities,   17,182-185.
  • Lutz, S., &  Huitt, w. (2003).  Information Processing and Memory: Theory and Applications.  Educational Psychology Interactive.  Valdosta, GA: Valdosta State University. Retrieved November 4, 2013, from:  http://www.edpsycinteractive.org/papers/infoproc.pdf.
  • Lyon, R. (1996). Learning Disabilities. The Future of Children Special Education   for  Student  with  Disabilities, 6 (1), 54-76.
  • MacWhinney. B., Leinbach. J., Taraban. R., & McDonald. J. (1989). Language   learning: cues or rules?. Journal of Memory and Language, 28, 255-277.
  • Mamen, M. (2002). Non verbal learning disabilities and their clinical subtypes:     assessment, diagnosis and management. Canada: Centrepointe Professional    Services Inc.
  • McClelland, J. L., Rumelhart, D. E. (1998). Explorations in parallel distributed processing: A handbook of models, programs, and exercises. Computational models of cognition and perception. Cambridge, MA, US: The MIT Press.  Ministry of Education of British Columbia. (2011). Supporting Students with
  • Mindfully Plan When Writing. Exceptional Children. 65(2), 235-252.
  • Molennar-Klumper, M. (2002). Non-Verbal Learning Disabilities Characteristics, Diagnosis and        Treatment within an Educational Setting. Britain: Athenaeum Press.
  • National Center for Learning Disabilities. (2010) | NCLD.org – NCLD. Retrieved August 1, 2013, from: http://www.ncld.org/.
  • Paivio, A. (2006). Dual Coding Theory and Education . Draft Chapter for the Conference on    “Pathways to Literacy Achievementfor High Poverty Children,” The University of Michigan School of Education.  Retrieved November 10, 2013, from: http://www.umich.edu.
  • Rateau, F., Laumonier, B., Hyndman, RJ. (2003). Normative data for the Rosner
  • Rumelhart, D.E., Hinton, G.E., & McClelland, J.L. (1986). A General Framework for Parallel Distributed Processing. In Rumelhart, D.E., & McClelland, J.L. and the PDP Research Group (1986) Eds. Parallel Distributed Processing: Explorations in the Microstructure of Cognition. Volume 1: Foundations. MIT Press: Cambridge, MASamango- Sprouse, C. (1999). Frontal Lobe Development in Childhood. In B. L. Miller & J. L. Cummings (Eds.), The Human Frontal Lobes: Functions and Disorders (pp. 584-603). New York: Guilford.
  • Schneck, CM. (2006). Visual perception. Case – Smith J, Allen AS.Occupational therapy for children. USA: Mosby.
  • Shanahan, M.A., Pennington, B.F.,  Yerys. B. E.,  Scott, A., Boada. R., Willcutt, E. G., Olson,    R. K., DeFries, J. C. (2006). Processing speed deficits in attention deficit/hyperactivity disorder and reading disability. Journal of Abnormal Child Psychology, 34, 585–602.
  • Silver, L. B. (1999). Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: A Clinical Guide to Diagnosis and Treatment for Health and Mental Health Professionals. Washington, DC: American Psychiatric Press.
  • Smits-Engelsman, B., Van Galen, G.P. (1997). Dysgraphia in children: Lasting psychomotor     deficiency or transient developmental delay?. Journal Of Experimental Child Psychology, 67, 164-184.
  • Society, 80(6),431-436.
  • Stenneken, P., Egetemeir, J., Schulte-Korne, G., Müller, H.J., Schneider, W. X., Finke K. (2011). Slow perceptual processing at the core of developmental dyslexia: A parameter-based assessment of visual attention. Nneuropsychologia, 49(12), 3454-3465.
  • Test of Visual Analysis Skills on an Australian population. Optometric and vision
  • Troia, GA., Harris, KR., Graham, S. (1999). Teaching Students with Learning Disabilities to
  • Umphred, DA., Jewell, MJ. (2007). Neurological rehabilitation. USA: Mosby.
  • vision society, 79(7), 431-434.
  • Weiler, M.D.,  Bernstein, J.H.,  Bellinger, D., &  Weber, D.P. (2002). Information processing  deficits  in children with  attention  deficits/hayper activity disorder ,inattentive type, and children with reading disability. Journal of  Learning  Disabilities, 35(5), 448-461.
  • Wilmer, J. B., Richardson, A.J., Chen, Y.,  Stein, J. F. (2004). Two visual motion processing deficits in developmental dyslexia associated with different reading skills deficits. Journal of Cognitive Neuroscience, 16 (4), 528-540.
راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “پیشینه پژوهشی اختلالات یادگیری (رشته روانشناسی)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *