پیشینه پژوهشی راهبردهای فراشناختی (رشته روانشناسی)

تعداد بازدید
772 بازدید
۹,۰۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی راهبردهای فراشناختی (رشته روانشناسی)» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

فهرست محتوا

  • 2-1- مقدمه. 12
  • 2-2- راهبردهای فراشناخت.. 12
  • 2-2-1- راهبردهای یادگیری.. 12
  • 2-2-1- شناخت.. 15
  • 2-2-2- تعریف فراشناخت.. 17
  • 2-2-3- تاریخچه فراشناخت.. 18
  • 2-2-4- تمایز شناخت و فرا شناخت.. 20
  • 2-2-5- تأثیر فراشناخت بر شناخت.. 22
  • 2-2-6- رشد فراشناخت.. 22
  • 2-2-7- نظریه ها و مدل های فراشناخت.. 24
  • 2-2-7-1- دیدگاه فلاول: 24
  • 2-2-7-2- نظریه فراشناختی کلیو. 27
  • 2-2-7-3- نظریه براون. 29
  • 2-2-7-4- نظریه نلسون و نارنز. 30
  • 2-2-7-5- نظریه اونیل و همکاران. 31
  • 2-2-7-6- مدل فراشناختی زیمرمن. 31
  • 2-2-7-7- مدل فراشناختی اشرو و موشمن. 34
  • 2-2-7-8- مدل فراشناختی بندورا 35
  • 2-2-8- راهبردهای فراشناختی. 38
  • 2-2-9- راهبردهای فراشناختی یادگیری.. 40
  • 2-5- پیشینه تجربی. 74
  • 2-5-1- پیشینه داخلی. 74
  • 2-5-2- پیشینه خارجی. 76
  • منابع. 107

مقدمه

مبانی نظری و پيشينه تحقيق، اساس توجيه‌پذيری علمی تحقيق‌ می باشند. مبانی نظری در واقع تئوري ها، نظريات و مدل های مختلف مربوط به موضوع را مطرح و زمينه را جهت انتخاب يکی از نظريات رايج، ترکيبی از آن ها و يا ابداع و الهام مدلی بر اساس آن ها فراهم می‌آورد. در همين راستا پس از ارائه کليات تحقيق در فصل اول، در اين فصل به مطالعه و بررسی ادبيات تحقیق اين پژوهش می‌پردازيم. ساختار فصل حاضر شامل 4 بخش است که در بخش اول به موضوع فراشناخت و راهبردهای فراشناختی پرداخته شده است. بخش دوم شامل سازگاری اجتماعی می باشد، در بخش سوم به پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و نهایتا در بخش چهارم تحقیقات انجام شده در داخل و خارج در ارتباط با موضوع تحقیق مورد بررسی قرار گرفته است.

راهبردهای فراشناخت

راهبردهای یادگیری

راهبردهای یادگیری؛ افکار، رفتارها، عقاید، یا هیجانهایی هستند که یادگیری، فهم و بعد انتقال دانش و مهارتهای جدید را تسهیل می کنند(لیانز – واگنر[2]، ۲۰۱۰). مساله ای که دانش آموزان موفق را از آنهایی که با مفاد درسی درگیری دارند متفاوت می کند، توانایی استفاده ی موثر از راهبردهای یادگیری است (سمار[3]، 2006).

مهارت های فراشناختی، مهارت های بازبینی هستند و اگر فرد نداند که چه می کند، چه وقت پاسخ هایش را وارسی کند، چگونه وقت کافی برای مطالعه صرف کند و چگونه از آموزه های خود ارزشیابی به عمل آورد، در آن صورت یادگیری با مشکل مواجه خواهد شد و این مسأله به نوبه ی خود بر چرخه یادگیری و عملکرد تأثیرگزار است. بنابراین راهبردهای فراشناختی یادگیری را آسان نموده، به عبارت دیگر راهبردهای فراشناختی ابزار هدایت و نظارت بر راهبردهای شناختی هستند (پرگاری، 1391).

دانش آموزان موفق برای هر مبحث یادگیری از یکسری راهبردهای یادگیری استفاده می کنند. همچنین دانش آموزان موفق می دانند که چطور راهبردهای خود را با هر کلاسی و با هر معلمی هماهنگ کنند(بروکمپ و ون هات – ولتر[4]، ۲۰۰۷). یکی از خصوصیات مهم دانش آموزان موفق این است که نه تنها راهبردهای یادگیری موثر را می شناسند بلکه برای انجام کارهای جالب بیشتر، انگیزه ی استفاده از آنها را نیز دارند. دانش آموزانی که از راهبردهای یادگیری موثر استفاده نمی کنند از خود کارآمدی تحصیلی پایین تر و پیشرفت تحصیلی کمتری نسبت به دانش آموزانی که ذخایر راهبردهای یادگیریشان را کاملا گسترش داده اند، برخوردارند (کاپرارا[5]، ۲۰۰۸).

کیورا[6] (2002) بیان می دارد برای اینکه دانش آموزان بتوانند به نحو کارآمدی درس بخوانند باید مجموعه ای از راهبردهای یادگیری را کسب کنند. دانش راهبردهای یادگیری موثر می تواند حتی بیشتر یادگیرندگان با استعداد را نجات دهد. برخی دانش آموزان خودشان یاد می گیرند که چطور یاد بگیرند و برخی دیگر چون اینگونه نیستند هرگز ذخیره راهبردهای یادگیری خود را رشد نمی دهند (پرگاری، 1391).

 دالتون[7] (۱۹۹۹) گزارش کرد افرادی که از راهبردهای یادگیری به طور وسیع استفاده می کنند خواهان این هستند که بیشتر موفق باشند و کسانی که در این زمینه محتاطند کمتر موفق هستند. اگر فردی از یک یا دو راهبرد بیشتر از بقیه ی راهبردهای یادگیری استفاده می کند، احتمالا از آن ها یا به صورت مفرط یا نادرست استفاده می کند زیرا راهبرد یادگیری غیر معمول و مغایر را نسبت به متن به کار گرفته است و یا راهبردش خارج از حیطه ای است که فرد در آن احساس رضایت از یادگیری می کند. اما افرادی که از راهبردهای یادگیری متنوع متناسب با موقعیت استفاده می کنند می توانند بر بسیاری از موقعیت های گوناگون سخت و دشوار فائق آیند زیرا آموخته اند که چطور درس هایی را که آن موقعیت ها به آن ها می آموزند، بیرون بکشند (آگروسا[8]، ۲۰۱۰).

عموماً راهبردهای یادگیری و مطالعه را با دو اصطلاح راهبردهای شناختی و فراشناختی معرفی می کنند. این دو راهبرد یادگیری، مکمل یکدیگر می باشند. راهبردهای شناختی همان راه های کسب دانش هستند، اما راهبردهای فراشناختی به راه های هدایت و نظارت بر راهبردهای شناختی گفته می شود. فلاول (۱۹۷۹، به نقل از سیف، ۱۳۸۹) در مقایسه ی راهبردهای شناختی با راهبردهای فراشناختی گفته است یادگیرندگان ماهر راهبردهای شناختی را به خدمت می گیرند تا به پیشرفت شناختی دست یابند و از راهبردهای فراشناختی استفاده می کنند تا بر آن پیشرفت نظارت کنند.

 شناخت

مفاهیمی مانند شناخت غالبا این ویژگی را دارند که تعریف دقیق و جامع آن مشکل است. فلاول[9] (۱۹۸۸) بیان می کند: «شناخت و تجدید معنای آن به شیوه های دقیق یا غیر قابل انعطاف نه ممکن است نه مطلوب». شناخت دامنه گسترده ای از مفاهیم را تشکیل می دهد. عام ترین و ساده ترین معنای شناخت، دانستن است. ماسن، کانجر و کیگان و هوستن[10] (۱۹۹۰) از شناخت به عنوان جریانی یاد می کند که شامل تفکر، یادگیری[11]، نحوه سازماندهی[12]، ذخیره سازی[13] و به کارگیری اطلاعات می شود و فرایندهایی مانند کشف کردن[14]، تعبیر[15]، رده بندی[16]، یادآوری[17]، ارزیابی مفاهیم[18]، استنباط مفاهیم[19]، تصویرسازی[20]، تولید راهبردها[21]، خیال پردازی[22] و رویا را نیز در برمی گیرد (پرگاری، 1391).

منابع

  • آذین، احمد و موسوی، سید محمود (1390)، بررسي نقش عوامل آموزشگاهي بر سازگاري اجتماعي دانش آموزان مقطع متوسطة شهرستان فريدونشهر، جامعه شناسی کاربردی، سال بیست و دوم، شماره 41، 183-200.
  • ابطحی؛ معصومه سادات و ندری، خدیجه (1390)، رابطه بین خلاقیت و سازگاری اجتماعی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان متوسطه شهر زنجان، فصلنامه تحقیقات مدیریت آموزشی، سال سوم، شماره 2، 15-28.
  • برزگر بفروئی، کاظم (1394)، تأثیر آموزش همدلی بر سازگاري اجتماعی و پرخاشگري دانش آموزان دختر، فصلنامه علمی پژوهشی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، سال سوم، شماره 9، 21-32.
  • برمک، محمد علی (1386)، بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر خودکارآمدی عمومی دانش آموزان پسر سال دوم دبیرستان های شهر شیراز، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم انسانی.
  • بصیر شبستری، سمیرا و همکاران (1392)، بررسي رابطه ميان سازگاري اجتماعي و پيشرفت تحصيلي دانشجويان دندان پزشكي قزوين در سال تحصيلي 89-90، مجله ي توسعه ي آموزش در علوم پزشكي، دوره 6، شماره 11، 1-10.
  • بیابانگرد، اسماعیل (1386)، روش های پیشگیری از افت تحصیلی، تهران، انتشارات انجمن اولیا و مربیان.
  • پالاهنگ، زینب (1389)، بررسی اثربخشی مطالعه کتاب های غیر درسی بر اعتماد به نفس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پنجم ابتدایی شهرستان لامرد، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم انسانی.
  • پاول، هنری ماسن (1382)، رشد و شخصیت کودک، ترجمه: مهشید یاسایی، تهران، نشر مرکز، کتاب ماد.
  • پرگاری، نسیبه (1391)، بررسی تاثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر بهبود خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دختر سوم راهنمایی منطقه 9 تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم انسانی.
  • پنیتریج، پال آر و شانک، دیل اچ (1385)، انگیزش در تعلیم و تربیت (نظریه ها، تحقیقات و راهکارها)، ترجمه: مهرناز شهرآرای، تهران، تهران، علم.
  • پور طاهریان، زبیده؛ خسروی، معصومه و محمدی فر، محمد علی (1393)، نقش راهبردهاي فراشناختي خواندن و عادت هاي مطالعه در انگيزش پيشرفت دانش آموزان دختر، مجله ي روان شناسي مدرسه، دوره 3، شماره 1، 22-36.
  • جمالی پاقلعه، زیور و همکاران (1393)، تأثير آموزش مهارتهاي زندگي بر سازگاري اجتماعي و عملكرد تحصيلي دانشآموزان دختر نوجوان، دانش و پژوهش در روانشناسي كاربردي، سال پانزدهم، شماره4، 121-129.
  • جهاندیده، جاسم (1391)، مقایسه رابطه تمایز یافتگی و تصور از خویشتن با سازگاری اجتماعی در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه شهید بهشتی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
  • چهاردولی، حسین (1386)، اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر پرخاشگری و سازگاری اجتماعی نوجوانان پسر بزهکار، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
  • حسنوندی، صبا؛ ولی زاده، مهدی و مهرابی زاده، مهناز (1392)، اثربخشی درمان فراشناختی، به شیوه گروهی بر علائم افسردگی و نشخوار فکری، مجله اصول بهداشت روانی، سال 15، شماره 1، 32-42.
  • دودانگه، محمود (1386)، بررسی رابطه بین اضطراب، منبع کنترل و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان پسر شهر قزوین، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه تربیت معلم.
  • رحیمیان، اسحق؛ حبیبی عسکرآباد، مجتبی و بشارت، محمد علی (1386)، بررسی تاثیر شیوه های جرئت ورزی بر سازگاری اجتماعی، فصلنامه نوآوری های آموزشی، سال ششم، شماره 23، 29-54.
  • رضائی نسب، اعظم (1389)، بررسی رابطه بین باورهای هوشی و خودکارآمدی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره پیش دانشگاهی شهرستان الشتر، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم انسانی.
  • رئیس سعیدی، حسن (1387)، ارائه مدل ساختاری پیشرفت تحصیلی در دانشگاه پیام نور بر اساس ویژگی های فردی دانشجویان، رساله دکتری، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم انسانی.
  • زاهد، عادل؛ رجبی، سعید و امیدی، مسعود (1391)، مقايسهي سازگاري اجتماعي، هيجاني، تحصيلي و يادگيري خودتنظيمي در دانش آموزان با و بدون ناتواني يادگيري، مجله ي ناتوانيهاي يادگيري، دوره 1، شماره 2، 43-62.
  • سعیدی, فریبا؛ سیامک سامانی و سلطانعلی کاظمی، ۱۳۹۰، تأثیر آموزش مهارتهای فراشناختی در راهبردهای مطالعه بر خودکارآمدی تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر دوره راهنمایی، اولین همایش ملی علوم شناختی در تعلیم و تربیت، مشهد، دانشگاه فردوسی مشهد.
  • سیف، علی اکبر (1383)، روانشناسی پرورشی (روانشناسی یادگیری و آموزشی)، تهران، آگاه.
  • سیف، علی اکبر (1388)، روانشناسی پرورشی نوین، تهران، دوران.
  • سیف، علی اکبر (1389)، روش های یادگیری و مطالعه، (ویرایش دوم)، تهران، دوران.
  • شجاعی میبدی، ریحانه (1388)، اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر تقویت انگیزه تحصیلی در دانش آموزان دختر پایه اول مقطع متوسطه شهر میبد، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم انسانی.
  • شهرکی پور، حسین؛ شیرمحمدی، رحمان و ندری، خدیجه (1389)، بررسی آموزش مهارت های زندگی بر میزان سازگاری اجتماعی دانش آموزان پایه ششم شهرستان الشتر از دیدگاه معلمان، فصلنامه پژوهش اجتماعی، سال سوم، شماره 7.
  • عباباف، زهره (1387)، مقایسه راهبردهای شناختی و فراشناختی دانش آموزان دوره متوسطه به تفکیک سطح توانایی، رشته تحصیلی و جنسیت و ارائه پیشنهادهایی در حوزه برنامه درسی، فصلنامه نوآوری های آموزشی، سال 7، شماره 25، 119-150.
  • کرمی، بختیار؛ الله کرمی، آزاد و هاشمی، نظام (1392)، اثربخشی آموزشراهبردهاي شناختی و فراشناختی بر خلاقیت، انگیزه پیشرفت و خودپنداره تحصیلی، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، دوره 2، شماره 4، 121-139.
  • کرمی، جهانگیر؛ پیری کامرانی، مرضیه و کریمی، پروانه (1394)، تاثیر آموزش معنویت درمانی بر سازگاری اجتماعی در دانشجویان، فصلنامه علمی-ترویجی اخلاق، سال 5، شماره 17، 183-200.
  • کریمی، ام البنین (1395)، بررسی رابطه علاقه اجتماعی معلمان و والدین بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
  • کوهستانی، حسن و دست باز، محمد حسن (1392)، افت تحصیلی، دانشگاه تهران دانشکده روان شناسی وعلوم تربیتی، 1-31.
  • کیوانی، مهسا و جعفری، اصغر (1394)، تأثير آموزش راهبردهاي فراشناختي در افزايش خلاقيت و بهبود عملكرد تحصيلي دانش آموزان، نشريه علمي-پژوهشي آموزش و ارزشيابي، سال هشتم، شماره 30، 99-116.
  • گل محمد نژاد بهرامی، غلامرضا و رحیمی، المیرا (1395)، بررسي اثربخشي آموزش راهبردهاي فراشناختي بر سازگاري اجتماعي و خودكارآمدي اجتماعي دانش آموزان دختر متوسطه شهرستان نقده، نشريه علمي-پژوهشي آموزش و ارزشيابي، سال نهم، شماره 35، 65-81.
  • متحدی، عایرضا (1386)، بررسی مقایسه ای فراشناخت و انگیزش تحصیلی در دانش آموزان دختر و پسر شهری و روستایی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.
  • محسنی ازغندی، صدیقه (1392)، بررسی تاثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر کاهش تفکرات غیرمنطقی، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم انسانی.
  • محمد امینی، زرار (1386)، بررسی رابطه باورهای فراشناختی با سلامت روانی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر شهرستان اشنویه، فصلنامه نوآوری های آموزشی، سال 6، شماره 19، 141-154.
  • محمد رحیمی، مریم (1390)، مقایسه رابطه استفاده از راهبردهای شناختی و فراشناختی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر سال سوم متوسطه و پیش دانشگاهی مدارس هوشمند و عادی، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم انسانی.
  • محمودی کهریز، بهرام؛ باقریان، فاطمه و حیدری، محمود (1393)، نقش خود نظم دهی در سازگاری اجتماعی دانش آموزان، روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، سال دهم، شماره 40، 383-392.
  • معروفی، یحیی؛ کرد نوقابی، رسول و ساعد موچشی، لطف الله (1393)، اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی، دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، سال اول، شماره دوم، 83-96.
  • ملک مکان، مراد (1387)، نگرش مادر نسبت به شیوه های فرزند پروری با یادگیری خودتنظیمی و پیشرفت درسی در دانش آموزان سال سوم راهنمایی آباده، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه تربیت معلم.
  • ملکی تبار، علیرضا (1390)، بررسی مقایسه خودپنداره و سازگاری اجتماعی در دانش آموزان پسر بینا و نابینا در شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
  • ملکی، بهرام (1384)، تاثیر آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر افزایش یادگیری و یادداری متون درسی مختلف، مجله تازه های علوم شناختی، سال 7، شماره 3، 42-50.
  • ملکیان، فرامرز؛ نریمانی، مریم و صاحب جمعی، ساغر (1389)، نقش راهبردهاي شناختي و فراشناختي در انگيزة پيشرفت فراگيران نظام آموزشي مبتني بر فناوري اطلاعات و ارتباطات، برنامه ريزي درسي  دانش و پژوهش در علوم تربيتي، دانشگاه آزاد اسلامي واحد خوراسگان (اصفهان )، شماره 25، 21-38.

  • Agrusa, E. D. (2010). Exploring the relationship of learning strategies and Transformational leadership for business managers (Doctoral dissertation, University of Southern California).
  • Ahghar, G. H., Ahmadi, A., & Ghanbari, L. (2013). The impact of storytelling on social skills. Journal of American science, 9(4), 105-112.
  • Andersen, H. (2016). The Academic and Psychological Effects of Teaching Students with Learning Disabilities to Solve Problems Using Cognitive and Metacognitive Strategies.
  • Andooz, Z. (2004). Efficacy of the Wales’ model of meta-cognitive therapy in treatment of One case Withobsessive compulsive disorder. Andeesheva Raftar, 12(1): 59-66. (Persian)
  • Bandura, A (2000 ). Self – efficacy Mechanism in Physiological and Health – Promoting Behavior. In J.Madden, IV (Ed), Neurobiology of learning, emotion and effect (PP. 229- 270). New York: Raven
  • Barrantes-Vidal, N., Lewandowski, K. E., & Kwapil, T. R. (2010). Psychopathology, social adjustment and personality correlates of schizotypy clusters in a large nonclinical sample. Schizophrenia research, 122(1), 219-225.
  • Bennett, H., Wells, A. (2010). Metacognition, memorydisorganization, and rumination in posttraumaticStress symptoms.J. Anx Dis; 24; 318-325.
  • Burchard, S. M. (2010 ). Long-Term Metacognitive Effects of a Strategic Learning Course for Postsecondary Students With and Without Disabilities. Doctoral Dissertation, George Mason University.
  • Caparara, G. V., Fida, R. Vecchione, M. Del Bove, G., Vecchio, G. M., Barbaranelli, C, et al. (2008). Longitudinal analysis of the role of perceived self-efficacy for self-regulated learning in academic continuance and achievement. Journal of Educational Psychology,100 (3),525-534.
  • Courtwrigh, D.T(2008) Gender imbalances in historg:Causes, Consequences and Social adjustment. Reproductivi Biomidicine Onlin, 16(1),32-40.
  • Desoete, A. & Ozsoy, G.(2009). Introduction: Meta cognition, more than the longs monster? International Electronic Journal of Elementary Education, 2(1), 1-6.
  • Dhingra, R., Manhas, S., & Thakur, N. (2225).Estabilishing connectivity of emotional quotient, spiritual quotient with social adjustment: a study of Kashmiri migrant woman. J. hum. Ecol. 18(4), 313-317.
  • Dunlosky, J., & Metcalfe, J. (2009). Metacognition. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Ellis, D.M., & Hudson, J.L. (2010). The MetacognitiveModel of Generalized Anxiety Disorder in Childrenand Adolescents. Clin Child Fam Psychol Rev; 13: 151-163.
  • Erskine, D. L. (2010). Effect of prompted reflection and metacognitive skill instruction on university freshmen’s use of metacognition. Brigham Young University.
  • Esen, B. K., Aktas, E., & Tuncer, I. (2013). An analysis of university students’ Internet use in relation to loneliness and social self-efficacy. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 84, 1504-1508.
  • Finn, B. (2008). Framing effects on metacognitive monitoring and control Electronic version. Memory & Cognition, 36(4), 813-821.
  • Flavell, J. H. (2000). Development of children’s knowledge about the mental world. International journal of behavioral development, 24(1), 15-23.
  • Gallardo. T. J. R. (2009 ). The Effect Of The Use Of Learning Journals On The Development Of Metacognition. In Undergraduate Student. Doctoral Dissertation, Capella University.
  • Heron, M. L. (2010). How Does Self-Regulation Impact Students’ Use Of Mathematical Strategies. In A Remedial Mathematics Course. Doctoral Dissertation, Kent State University College.
  • Jiménez, L., Dekovic, M., & Hidalgo, V. (2009). Adjustment of school-aged children and adolescents growing up in at-risk families: Relationships between family variables and individual, relational and school adjustment. Children and Youth Services Review, 31(6), 654-661.
  • Jounson AK. (2000). The peer effect on academic achievemnet amonag public elementry school students.JADA; (2) 54-80.
  • Karpicke, J. D., Butler, A. C., & Roediger III, H. L. (2009). Metacognitive strategies in student learning: do students practise retrieval when they study on their own?. Memory, 17(4), 471-479.
  • Katz, J., Joiner, T. E., & Kwon, P. (2002). Membership in a devalued social group and emotional well-being: Developing a model of personal self-esteem, collective self-esteem, and group socialization. Sex Roles, 47(9), 419-431.
  • Khodayarfard, M.. Preparing measurement scales for spiritual attitudes in Sharif university students [Dissertation].Tehran: Sharif University of Technology.
  • Kordestani, D. (2009). Improving academic achievement.Tehran: Arving.
  • Lindsay, P.C. (2010). Assessing The Relationships Among Goal Orientation, Test Anxiety, Self-Efficacy, Metacognition, And Academic Performance. Master’s thesis, Northern Illinois University.
  • Lyons-Wagner, E. C. (2010). The effects of a self-regulation learning-strategies instructional program on middle-school students’ use of learning strategies and study tools, self-efficacy, and history test performance. University of San Francisco.
  • Minnella, J. M., (2011). Achievement Goals, Self-Efficacy, Metacognition, And Learning Strategies AS Predictors Of Asynchronous Learners’ Academic SuCCeSS. Doctoral Dissertation, Capella University.
  • Nell, R. D. (2005). Stress, Coping resources and adjustment of married mothers in the teaching profession. Dissertation of MA in Counseling Psychology. The Nelson Mandela Metropolitan University.
  • Novak, Josef D.(1998). Metacognitive Strategies To Help Students Learning How To Learn. Department of Education, Cornell University .
  • O’Brien, M. T., Tang, S., & Hall, K. (2011). Changing our thinking: Empirical research on law student wellbeing, thinking styles and the law curriculum. Legal Education Review, 24 (1&2), 149-182.
  • Olofintoye, T. T. (2008). Integrated classrooms and the psycho-social adjustment of students with hearing impairment and the hearing. International Journal of Sustainable Development, 1(2), 8-14.
  • Ragozzino, R. L. (2009). A study of social desirability and self-esteem. 37th Annual waster Pennsylvania undergraduate psychology conference.
  • Reed-victor, E. (2004). Individual differences and early School Child Teacher appraisals of young children with special needs. Early Development and Care, 174 (1), 59-79.
  • Robbinson N, Robinson HB.Translated by Farid M.(2009). Mentally Retarded Children. Mashad :Astan Qods. 43-52.
  • Ronzano, S.J., (2010). Effectiveness of Metacognitive Strategies for Improving Reading Comprehension in Secondary Students. Doctoral Dissertation, California State University.
  • Roussis, P., & Wells, A. (2006). Post-traumatic stressSymptoms: test of relationships with thoughtControl symptoms. Test of relationships withthought control strategies and beliefs aspredicted by the metacognitive model. Persoand Indivi Diff, 40(1): 111-122
  • Semmar, Y. (2006). Distance learners and academic achievement: The roles of self-efficacy, self-regulation and motivation. Journal of Adult and Continuing Education, 12(2), 244-256.
  • Shannon, S. V. (2008); Using Metacognitive Strategies and Learning Styles to Create SelfDirected Learners. Journal of Institute for Learning Styles.1: 14-28.
  • Sperling, R. A., Howard, B. C., Staley, R., & DuBois, N. (2004). Metacognition and self-regulated learning constructs Electronic version). Educational Research and Education, 10 (2), 117- 139.
  • Spicer, R. R. (2009). Cognitive and metacognitive processes in grammatical subject-verb agreement problem solving of college ESL students. University of Puerto Rico, Rio Piedras (Puerto Rico).
  • Stavrianopoulos, K. (2007). Adolescents’ metacognitive knowledge monitoring and academic help seeking: The role of motivation orientation [Electronic version].College Student Journal, 41(2),444 -452.
  • Tewolde, F., Glosson, J., Messick, A., & Alloway, T. (2016). Learning Strategies and Metacognition in Students with Learning Disabilities.
  • Tobias, S. & Everson, H. (2009). The importance of knowing what you know: A knowledge monitoring framework for studying metacognition in education. In D. Hacker, J. Dunlosky, & A. Graesser (Eds.), Handbook of Metacognition in education (p 107 – 128). New York:Routledge.
  • Usher, E.L., & Pajares, F. (2008). Self-efficacy for self-regulated learning. Educational and Psychological Measurement, 68(3), 443-463.
  • Vitae, T. (2010). Meta cognition is the awareness and control of one’s own cognition. University of Maryland, Baltimore County, and Baltimore, MD, USA.
  • Wang, J., Spencer, K., & Xing, M. (2009). Metacognitive beliefs and strategies in learning Chinese as a foreign language. System, 37(1), 46-56.
  • Wang, M. T. (2009). Effects of metacognitive reading strategy instruction on EFL high school students’ reading comprehension, reading strategies awareness, and reading motivation.
  • Weiten, W., & Lioyd, M. A. (2003). Psycology applied to modern life. Blemont. Wadsworth-Thomson learning Inc.
  • Welsh, A., & Karen, L. S. (2001). Social Competence. Infant mental health Journal, 22, 67-94.
  • Yildirim, T. P. (2010) Understanding the Modeling Skill Shift in Engineering: The Impact of Self-Efficacy, Epistemology, and Metacognition. Doctoral Dissertation, Pittsburgh University.
  • Yılmaz, A. E., Gençöz, T., & Wells, A. (2011). The temporal precedence of metacognition in the development of anxiety and depression symptoms in the context of life-stress: A prospective study. Journal of Anxiety Disorders, 25(3), 389-396.
  • Zhang, L. F. (2004). Thinking styles: University students’ preferred teaching styles and their conceptions of effective teachers. The Journal of Psychology, 138(3), 233-252.
  • Zhang, L.F. (2001). Do thinking style contribute to academic achievement beyond self-rate abilities? The journal of psychology, 135(6), 621-637.
  • Zimmerman, B. J. (1973). Academic studying and the development of personal skill: a self-regulatory perspective. Educational Psychologist, 33, 86.
  • Zimmerman, B.J. (2008). Investigating self-regulation and motivation: Historical background, methodological developments, and future prospects. American Educational Research Journal, 45(1), 166.183.
  • Zimmerman, B.J., & Cleary, T. J. (2006). Adolescents’ Development of Personal Agency. In Self-Efficacy Beliefs of Adolescents. Connecticut: Information Age Publishing.
راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “پیشینه پژوهشی راهبردهای فراشناختی (رشته روانشناسی)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *