پیشینه پژوهشی نقش فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش (رشته برنامه ریزی آموزشی)

نوع فایل
Word
حجم فایل
92 کیلوبایت
تعداد صفحه
80
تعداد بازدید
592 بازدید
۹,۰۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی نقش فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش (رشته برنامه ریزی آموزشی)» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

فهرست محتوا

مقدمه. 4

فناوری.. 5

تاریخچه فناوری اطلاعات وارتباطات… 10

تاریخچه فناوری اطلاعات وارتباطات درایران. 12

حوزه های فناوری اطلاعات وارتباطات… 16

کامپیوترچگونه میتواندبه یادگیری افرادکمک میکند؟. 17

گوش دادن به عنوان یک مهارت… 26

تأثیرفناوری اطلاعات وارتباطات دریادگیری.. 27

فاواوکیفیت آموزشی.. 28

فناوری اطلاعات وارتباطات درآموزش…. 29

اهمیت وضرورت فناوری اطلاعات درنظام آموزشی کشور. 30

تأثیرفناوری اطلاعات وارتباطات (فاوا) برکارکردهای نظام آموزش وپرورش…. 32

جایگاه فناوری اطلاعات درآموزش…. 34

فناوری آموزشی.. 35

ویژگی های فناوری آموزشی.. 37

کاربردفناوری درتعلیم وتربیت… 39

کارکردهای فناوری های آموزشی دریادگیری.. 40

فوایدفناوری آموزشی درآموزش ویادگیری.. 42

تاریخچه پیدایش وتحول فناوری آموزشی.. 46

وظایف،مسئولیتهاونقشهای دبیران درنظام پویای آموزش مبتنی برفناوری اطلاعات و ارتباطات… 48

ایجادانگیزه دردبیران نسبت به کاربرد فاوا 59

انعطاف پذیری فرصت های رشدوتوسعه حرفه ای.. 62

ویژگیهای آموزشی دبیران امروز. 64

دانش آموزان وفاوا 66

فناوری اطلاعات و ارتباطات ونقش های جدید دبیر ودانش آموز. 68

چالش های دبیران درکاربردفاوا ..70

پیشینه پژوهشی.. 72

منابع و مآخذ .. 76

مقدمه:

امروزه آموزش مهارتهای پایه از مرز خواندن، نوشتن، حساب کردن و استدلال کردن فراتر رفته و آموزش مهارت های فناوری اطلاعات تا قلب و هسته مرکزی بسیاری از نظام های آموزش و پرورش جهان را تشکیل داده است. ادغام فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظام آموزشی کشور علاوه بر ملاحظات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، ارزشی و تکنولوژی، مستلزم بسترسازی و آماده سازی دقیق و عالمانه، آگاهانه و همه جانبه نگری است. از آنجا که نهادینه کردن فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظام آموزشی کشور گذر از مراحل انتقال ایده، ایجاد، جذب و بومی سازی و مستندسازی را طلب می کند. لذا نقش دبیران در کاربرد و استفاده از آن نقش اجتناب ناپذیری است (احمدیان راد 1386).

فناوری اطلاعات و ارتباطات

فاوا که عبارت است از گردآوری، سازمان دهی، ذخیره سازی و بازتاب اطلاعات در قالب صوت و متن های نوشتاریو عددی که با استفاده از ابزارهای رایانه ای و به کارگیری سیستم های مخابراتی محقق می شود. فاوا مشخصه های فراوانی دارد که از میان آنها می توان فعالیت گسترده اطلاعاتی و ارتباطی، ارتباط شبکه ای سهل و آسان در میان استفاده کنندگان را به عنوان مشخصه های اصلی آن برد (جاریانی، 1382).

تاریخچه فناوری اطلاعات و ارتباطات

ارتباط و پیوستگی مفاهیم فناوری اطلاعات IT و فناوری اطلاعات و ارتباطات فاوا چنان پیچیده است که بعضی مواقع به نظر می رسد جدا کردن آنها از یکدیگر عملا غیرممکن است. دلیل موضوع نیز این است که هر دو این مفاهیم با اختراع رایانه و البته با کمی فاصله پا به عرصه مفاهیم مورد استفاده نهادند. پس می توان گفت مهم ترین وجه مشخصه این دو فناوری از فناوری های دیگر، محور بودن استفاده از رایانه است، با تذکر این نکته که فاصله و تمایز این دو فناوری از زمانی است که اینترنت و کاربردهای روزافزون آن خود را به عنوان یک پدیده جهانی مطرح کرد.

حوزه های فناوری اطلاعات و ارتباطات

انقلاب ارتباطات و اطلاعات در نتیجه اختراع فناوری هایی چون پنج فناوری زیر پا به عرصه وجود نهاده است. این پنج فناوری یا پنج حوزه در مقوله ارتباطات و اطلاعات به شرح زیر است:

1- رادیو

2-تلویزیون

3-ویدئو

4-کامپیوتر شخصی(PC)

5-اینترنت

تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در یادگیری

فاوا در مدت زمان کوتاهی که از پیدایش آن می گذرد توانسته است تغییرات فراوانی را در نحوه زندگی بشر به وجود آورد. یکی از زمینه هایی که سهم عمده ای از این تغییرات را به خود اختصاص داده است، یادگیری است. نقش فاوا در چرخه ی یادگیری بسیار اهمیت دارد. در یادگیری به شیوه سنتی، فرد مجبور است که به طور مداوم بخواند و بنویسد و ارتباط تقریبا یک طرفه بود. اما در به کارگیری فاوا در یادگیری، فرد علاوه بر این مهارت های پایه نیازمند داشتن مهارت در استفاده از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی می باشد.یادگیری مبتنی بر فناوری های نوین اطلاعاتی، با ایجاد تغییرات بنیادین در مفاهیم آموزشی سنتی، توانسته است بسیاری از ناکارآمدی های نظام آموزشی را رفع کرده و دگرگونی های اساسی را در آموزش به وجود آورده با استفاده از دنیای مجازی و یادگیری می توان به روش های نوین و کارآمدی از یادگیری دست یافت. علت کاربرد فاوا در یادگیری، آموزش بهتر و سریعتر می باشد. کاربرد فاوا در آموزش، نوع جدیدی از یادگیری را به وجود آورد، که یادگیری تنها به صورت حضوری انجام نمی شود.زیاد ضرورتی ندارد که یادگیری حضوری و رو در رو باشد و انتظار می رود که یادگیری در محیط های غیرکلاس، امکان پذیر باشد، به نحوی که بتواند اطلاعات را به راحتی با سایر یادگیرندگان به اشتراک گذاشت. این تحول سبب تغییر نقش دبیر و نیز نقش کتابخانه ها شده است. به این ترتیب نوع جدید یادگیری، یادگیری الکترونیکی، نام دارد (وتیکر، 1995)

فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش

در بسیاری از کشورها فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظام آموزشی به منظور ارتقای کیفیت روش های یاددهی-یادگیری مورد توجه خاصی قرار گرفته است. فناوری اطلاعات و ارتباطات چهارچوب و یا ساختاری را به وجود می آورد که از این طریق کیفیت آموزشی و پرورشی اتقاء یافته، دانش آموزان و دبیران می توانند با استفاده از این فناوری به منابع یادگیری وسیعی دست یابند، انگیزه یادگیری خود را افزایش دهند و شکل های مختلف یادگیری را مورد استفاده قرار دهند. یادگیری مشارکتی، یادگیری مبتنی بر پروژه و یادگیری خودگردان چند نمونه از روش هایی است که با استفاده از فاوا تسهیل می شود. از سوی دیگر نقش های فرهنگی، اجتماعی و حرفه ای فاوا به واسطه کاربرد مؤثر و وسیعی که برای تمامی دست اندرکاران تعلیم و تربیت از قبیل دانش آموزان، دبیران، مدیران و والدین دارد، باید مورد توجه قرار گیرد. امور اجرایی و مدیریتی در سطوح مختلف کلاس درس، مدرسه و نظام آموزشی را نیز می توان با استفاده از ابزارهای این فناوری به نحو مطلوبی انجام داد.

جایگاه فناوری اطلاعات در آموزش

فاوا، تحولات همه جانبه ای در عرصه های مختلف نظامی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی ایجاد کرده است، مهم تر از همه تغییراتی در عرصه تولید و نشر دانش و اطلاعات و دانایی ایجاد کرده است، و بیش از همه نهادها و سازمان ها و نهادهای آموزشی را متأثر ساخته است و اصولاً بستر کسب آگاهی و دانایی و فرایند یاددهی و یادگیری را متحول کرده است.

فناوری آموزشی

تردیدی نیست که انتقال از اندیشه گرایی به عمل گرایی، تلاش های نو و حرکت های مجدانه ای را
می طلبد تا میدان بهره گیری از نظریه ها را وسعت بخشد. سرعت کند این انتقال، سبب شده است تا تعریف جدید فناوری آموزشی، هنوز در ذهن برخی از متخصصان به پختگی کامل نرسیده باشد. هرچند این جابجایی ذهنی، به صورت یک جریان ناآشکار در حال پیشروی است و در آینده جای اصلی خود را پیدا خواهد کرد، تعاریف گوناگون و زیادی از فناوری آموزشی توسط متخصصان این رشته و انجمن های مختلف ارائه گردیده است. این تنوع در تعاریف، ناشی از تحولاتی است که این رشته را تحت تأثیر خود قرار داده است. در اینجا تعدادی از تعاریف، بر حسب نوع نگرش ها و چالش ها آورده شده است. قبل از بررسی تعاریف فناوری آموزشی باید اضافه کرد، در سال های اخیربا مطرح شدن اصطلاح هایی چون ” فناوری اطلاعات” و ” فناوری اطلاعات و ارتباطات” اصطلاح فناوری آموزشی به جای تکنولوژی آموزشی به کار می رود (محقق). در زیر این تعاریف مورد مقایسه قرار می گیرند.

جی. آر. گاس (به نقل احدیان، 1377) مدیر مرکز تحقیقات و نوآوری های آموزشی وابسته به سازمان همکاری های اقتصادی کشورهای اروپایی فناوری آموزشی را چنین تعریف می کند: ” طرح سازمان یافته و سیستم فراگیری را که از مزایای روش های نوین ارتباطی، ابزار و وسایل بصری، سازمان بندی کلاس درس و روش های جدید تدریس، بهره گیری می کند، ولی در عین حال از آنها انتظار معجزه نیز ندارد”.

منابع و مأخذ

الف منابع فارسی :

  • احمدیان ، محمد ( 1374 ) ، مقدمات تکنولوژی آموزشی ، تهران : نشر و تبلیغ بشری
  • احمدیان ، محمد و رمضانی ( 1378 ) ، مقدمات تکنولوژی آموزشی ، تهران : آییژ
  • احمدیان ،محمد و محمدی، داود(1377) ، مباحث تخصصی در تکنوژی آموزشی ، تهران : ققنوس
  • احمدی ، نور الدین ( 1380) ف بررسی میزان و نحوه گذران اوقات فراغت دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه شهرستان قم در سال تحصیلی 79-80 ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، قم ، پژوهشکده تعلیم و تربیت .
  • اخوتی ، مریم ( 1377) ، بررسی وضعیت استفاده از اینترنت توسط اعضا هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ، تهران و شهید بهشتی ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه علوم پزشکی ایران .
  • اسلامی ، محسن (1382) ، ( بررسی قابلیت های آموزشی اینترنتی و میزان دسترسی ، استفاده و دیدگاه دانش آموزان دبیران مدارس متوسطه نسبت به آن در شهر تهران ) ، چکیده مقالات همایش برنامه درسی در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات ، تهران ، انجمن برنامه درس ایران .
  • اسلامی ، رجبعلی ،(1382) بررسی زمینه های توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات ICT در مدارس آموزش عمومی استان مازندران ، سازمان آموزش و پرورش مازندران ، مرکز تحقیقات.
  • امام جمعه کاشان ، طیبه (1382) سواد اطلاعات ، سواد فناوری اطلاعات ، مجله رشد تکنولوژی آموزشی ، دوره نوزدهم ، شماره 4 ، ص23 .
  • آصفی راد ، ساشا (1381)تاثیر فناوری و نشر الکترونیک بر توسعه سواد ، وب سال سوم شماره22.
  • آمار ، فریان و طیبی ، اکرم (1382) استفاده از فناوری اطلاعات در مدرسه امروز ، دانش فردا ، مجله رشد تکنولوژی ، دوره 19 ، شماره 5
  • پاک نظر ، ثریا(1381) مدارس مجازی ، چالش جدی قرن حاضر ، وب ، سال سوم ، شماره 23.
  • تصویری قمصری ، فاطمه (1378) بررسی اطلاع یابی اعضا هیئت علمی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران و چگونگی تاثیرات اینترنت به آن ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه شیراز .
  • جاریانی ، ابوالقاسم (1381) فناوری اطلاعات ، رویکردی جدید در آموزش و پرورش ، مجله رشد تکنولوژی آموزشی ، دوره هجدهم ، شماره 3 ، ص 2 .
  • جاریانی ، ابوالقاسم (1382) تغییرات عمده آموزشی ، تکنولوژی آموزشی ، دوره 19 ، شماره 1.
  • جاریانی ، ابوالقاسم (1382) معلمان برای تغییرات آماده شوند ، طراحی محیط های یادگیری در هم تنیده ، تکنولوژی آموزشی ، دوره 19 ، شماره 5.
  • جاریانی ، ابوالقاسم (1382) طراحی محیط یادگیری در هم تنیده ، مجله رشد تکنولوژی آموزشی ، دوره 19 شماره 1.
  • حکیمی ، رضا (1375) تعیین میزان استفاده از تکنولوژی اطلاعات موجود در کتابخانه های مرکزی دانشگاه شهر زاهدان در امر آموزش و پرورش . پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه زاهدان
  • دلاور ، علی (1380) مبانی روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی ، گران .
  • دویت ،هلن(1381)شش اصل یادگیری در جوامع فناورانه (تکنولوژی)،ترجمه توحید صیامی ، مجله رشد تکنولوژی آموزشی ، دوره 17 ، شماره 4 ، ص 6
  • دیلحقانی ، میرزاده (1382) نقش ICT در آموزش و پرورش ،مجله رشد تکنولوژی آموزشی دوره 19 شماره 1 رووف ،علی (1380) فناوری آموزشی به کدام سو حرکت میکند ؟ (1) مجله رشد تکنولوژی آموزشی ، دوره 17،ش2
  • زارعی زوارکی ،اسماعیل (1382) ، (کاربرد اطلاعات و ارتباطات شبکه ای در آموزش عالی ) گاه نامه پژوهش و ارزیابی سازمان سنجش آموزش کشور ، سازمان سنجش آموزش کشور
  • سرمد،زهره و بازرگان و مجازی(1381) ، روشهای تحقیق در علوم رفتاری ، تهران ،آگاه ،
  • سلاجقه ، مژده (1377) بررسی نگرش کاربران مرکز اینترنت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مورد شبکه اینترنت و دستیابی به اطلاعات از طریق آن، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز
  • شهیدی، سید محمد مهدی (1381) مدرسه مطلوب اولین برنامه استراتژیک آموزش و پرورش در عرصه IT وب ، سال سوم ، شماره 33
  • ضمیمه ماه نامه وب (1383) ، در تاریخچه کامپیوتر در ایران
  • طلایی،ابراهیم (1382) سواد رایانه، مدارس مجازی و کتاب الکترونیکی ، تکنولوژی آموزشی ، دوره 19 ، شماره 2
  • عشری ، جلیل ،پور طهماسبی ، سیاوش ، موسوی ، مرتضی ، زوارقی ، رسول (1389) بررسی رابطه بین میزان استفاده اعضای علمی از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی با عملکرد آموزشی و پرورش های آنان در دانشگاه تربیت معلم تهران ..مجله کتابداری و علم و اطلاعات . داشهید چمران اهواز دوره دوم شماره 1 . تابستان
  • عطاران ، محمد (1381) جهانی شدن فناوری اطلاعات و ارتباطات ، تعلیم و تربیت آینده آن ، چکیده مقاله های همایش ملی و مهندسی ، اصلاحات در آموزش و پرورش ( با کوشش منیژه رضایی)خرداد 1381 دانشگاه تهران
  • غنودی ، علیرضا (1381) نقش ITدر آموزش ماهنامه وب ،سال ، شماره 31 ، فهیمی مهدی (1381)
  • فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش پیام کتابخانه سال دهم،ش3
  • فرمهیمی فراهانی محسن (1376) مطالعات تطبیقی جهانی و امکان سنجی به کارگیری آموزشی از راه دوردر آموزش متوسطه کشور تحقیق انجام شده در معاونت فنی حرفه ای آموزش و پرورش
  • فهیمی مهدی (1380)(فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش )مجله رهیافت ش 25
  • فهیمی مهدی (1381) فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش ،پیام کتابخانه سال دهم ،تکنولوژی آموزشی دوره 19 شماره 2
  • قاضی عصمت (1381)فناوری و ارتقای آموزشی عالی مجموع مقالات همایش کاربرد تکنولوژی آموزش عالی دانشگاه اراک
  •  کمیته سواد فناوری اطلاعاتی شورای ملی پژوهشی ایالات متحده (1381)تبحر در فناوری اطلاعات ترجمه علی حسین قاسمی تهران چاپار
  • مجیدی موسی (1381) با اینترنت آشنا شوید . مجله رشد تکنولوژی آموزشی دوره 18 شماره 7
  • مک دا لن مک وین وچیونی چنگ (1382) انتظارات جامعه فردا هوشمند چندگانه ( ترجمه اعظم ملایی زاده )تکنولوژی آموزشی دوره 19 شماره 6
  • نفیسی عبدالحسین فناوری اطلاعات و ارتباطات عامل موثر در تقویت نقش مدرسه در توسعه
  • روستایی ارائهده در همایش کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در روستا تهران دانشگاه علم و صنعت اسفند 82
  • نیکنام ،مرداد (1372) مطالعه و آموزش استفاده کننده از کتابخانه و اطلاعات فصل نامه کتاب تابستان ص 113
  • الوانی ،مهدی (1382) سازمان های یاد دعهنده نسل جدید سازمان های یاد گیرنده فصل نامه مدیریت و توسعه دوره 5 شماره 18 ص 8
  • وسیل دونالدسی (1382 )( انتظار از یک معلم ترجمه فاطمه صادات میر عارفین ) تکنولوژی آموزشی دوره 19 شماره 1
  • وقیپور عباس و قفاری صمد ( 1384) مدارس چند رسانه ای گامی به سوی مدارس هوشمند مجموعه مقالات اولین کنفرانس IT در آموزش و پرورش یزد سازمان آموزش و پرورش
  • یغما ،عادل (1382) معلم و فناوری آموزشی تکنولوژی آموزشی دوره 19 شماره 1
  • یغما ، عادل (1379) سودمندی های فناوری آموزشی و مجل رشد و تکنولوژی ، آموزشی دوره 15 شماره 7
  • یغما ، عادل (1379) ویژگی های آموزشی مجله رشد تکنولوژی آموزشی دوره 16 شماره 5

منابع انگلیسی :

  • Chadwick clifton2002 why computers are failing in the
  • Education of our children , eductional technology,vol.42.no.5.p
  • Chedwick, clifton(2001) ,why computerR failing in the aeducation our children education technology 42no5p
  • Hadd . w.d.and jurich.s.2002.ict for Education: potential and potency.w.d.haddad and a.draxler (eds)technologies for Education : potential parameterf and prospects.unesco and acadeny for Education development,pp.28-40
  • Hulme , r,8 hulme , M(2000) how good practice in virgine cvn influence
  • Chenge in england : trvns-atletic lesson drawing in the use of technology in teching cite issue in – technology and teacher Education.1.2
  • Mehmet nuri (2014) use of Education technology in english classes .the turkish online gourmal of Education technology . vol.3
  • Issue2.article11.avaliable at : http://tojet.net/volunes/v3i2.pdf
  • Milleken .j.and bames . l.p.2002 teching and technology in higher Education : stuent perceptions reflections.computer and Education journal. Vol39.no.3pp.223-235
  • Tileston.donna walked 2014 . what evry teacher shuld know ebaut media and technology . united states of america . corwin press . inc guldberyg . helen 2002 from ABC to ICT . spiked IT .5 march .

 

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “پیشینه پژوهشی نقش فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش (رشته برنامه ریزی آموزشی)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *