چگونه توانستم رفتارهای اجتماعی دانش آموزان مدرسه را بهبود بخشم؟

تعداد بازدید
1045 بازدید
۳,۰۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

در خدمت شما هستیم با اقدام پژوهی “چگونه توانستم رفتارهای اجتماعی دانش آموزان مدرسه را بهبود بخشم؟”

اقدام پژوهی

اقدام پژوهی

اقدام پژوهی یکی از روش های تحقیق به شمار می آید و به شکل نظام مند، کارآمد و سازنده می باشد. با توجه به اینکه اتفاق نظر بر سر مفاهیم مربوط به اقدام پژوهی وجود ندارد یکی از بحث برانگیزترین روش های تحقیق در علوم اجتماعی می باشد. اقدام پژوهی از طرفی روش خاص خود را دارد و از طرف دیگر به پژوهشگر اجازه می دهد براساس تفکر خلاقانه، تجربه و دانش خود به راه حل و نتایج جدید دست یابد. اقدام پژوهی در مباحث اجتماعی، تربیتی، روانشناختی و مخصوصاً مسائل مربوط به آموزش و پرورش و مدارس از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است.

بی تردید مطالعه منابع مربوط به اقدام پژوهی به پژوهشگران کمک می کند تا در انجام تحقیقات و پژوهش های خود تخصص و مهارت لازم را کسب نمایند. در زمینه اقدام پژوهی منابع متعددی به نگارش درآمده است. اما براساس تجربه می توان گفت معلمان و دانشجویان در مسیر اقدام پژوهی به منبعی آسان و در عین حال جامع و علمی تحت عنوان «اقدام پژوهی » نیاز دارند.

 معلمان پس از فراگیری مفاهیم اقدام پژوهی

  • علاوه بر پرداختن به مباحث نظری به طور آسان و صریح مراحل علمی و کاربردی را در کلاس اجرا می کنند.
  •  گام های پژوهش با ذکر موارد و مثال های مرتبط معرفی شده است.
  • از منابع علمی معتبر و تجربیات دیگر پژوهشگران استفاده می نمایند.
  • بخش های مربوط به (متغیر، فرضیات، جامعه آماری، نمونه گیری، جمع آوری اطلاعات، و بخش تجزیه و تحلیل در ابعاد آماری) را در اقدام پژوهی به صورت عملی اجرا می کنند.

اقدام پژوهی در عصر کنونی

در سال های اخیر انقلابی عظیم در عرصه تحقیق و پژوهش رخ داده است. شناخت و کاربرد روش های تحقیق پیشرفت بیشتر در این امر را سرعت بخشیده و راه حل های مناسب پیش روی بشریت قرار داده است. مهمترین عامل تسریع این پیشرفت، ابداع و به کار بردن روش های علمی تحقیق بوده است. از جمله این شیوه ها می توان به شیوه اقدام پژوهی ( پژوهش در عمل ) اشاره نمود.

این تحول عظیم در امر پژوهش حاصل پژوهش های صاحب نظرانی است که با استفاده از اصول علمی، پژوهش های ارزشمندی را انجام داده اند و به گردآوری منابع مرتبط با این عنوان پرداخته اند.

مطالعه اقدام پژوهی

به طور کل اهداف مطالعه و آموزش اقدام پژوهی شامل موارد زیر مشود:

۱ – فراگیری روش بیان و پیگیری مسائل و مشکلات که در محیط پیرامون با آن مواجه هستیم.

۲- کسب مهارت لازم جهت اجرای پروژه های اقدام پژوهی

۳- کسب مهارت لازم در ارائه گزارش اقدام پژوهی.

اقدام پژوهی چه اهدافی را دنبال می کند؟

اقدام پژوهی روش منظم و دقیق برای طرح سوال و جمع آوری داده ها و تجزیه و تحلیل آنهاست که منجر به تولید دانش جدید و ارائه راه حل برای مشکلات با استفاده از مراحل و روش علمی می شود.

می توان گفت اقدام پژوهی عبارت است از:

  • رسیدگی ، پژوهش ، مطالعه حقیقت و واقعیت؛
  • تجسس و جستجوی مجدد؛
  • شیوه فکر کردن برای پاسخ به چرایی و چگونگی؛
  • شیوه هدفمند و سیستماتیک اطلاعات مشاهده شده برای یافتن پاسخ یا راه حل مناسب؛
  • شیوه ای جهت توسعه و آزمایش نظریه های جدید.

اقدام پژوهی به منظور توصیف ، توضیح ، کشف روابط و کنترل پدیده ها انجام می شود.

هدف اولیه شامل روشن کردن مسأله خاصی است که با آن روبه رو شده است و هدف نهایی دستیابی به معلوم کلی و پاسخ به یک سوال یا ارائه راه حل یک مسأله، رد یا قبول فرضیه و یا گسترش علم می باشد.

ویژگی ها و قواعد اقدام پژوهی

ویژگی های اقدام پژوهی عبارتند از: نظم و کنترل، نوآوری، عینیت، تعمیم پذیری، صبر، جرأت، دقت، تخصص، قاعده تجاهل و رعایت اصل بی طرفی.

۱- نظم و کنترل: اقدام پژوهی یک روش منظم است و محقق از گام های متوالی پیروی می کند که به دنبال هم انجام شده و موجب رسیدن به هدف می شود.

۲- نوآوری و توسعه ای بودن : در اقدام پژوهی باید بر مسائلی تأکید شود که تکراری نباشد و از زاویه ای جدید به مسأله نگریسته شود و انجام آن منجر به توسعه دانش بشر گردد.

۳- عینیت، واقعی بودن: اقدام پژوهی با پدیده های قابل سنجش و اندازه گیری سرو کار دارد و شواهد باید به روش عینی جمع آوری شود.

۴- تعمیم پذیری: اقدام پژوهی باید توانایی تعمیم ( عمومیت بخشیدن ) نتایج از مشاهدات محدود به کل را داشته باشد.

۵- صبر: اقدام پژوهی فعالیتی منظم است که باید با صرف زمان کافی انجام شود و با حوصله تک تک مراحل پیگیری و انجام شود.

۶- جرئت: در مواردی، اجرای یک اقدام پژوهی نیاز به جرأت و شهامت دارد، زیرا همیشه نتایج حاصل از اقدام پژوهی مورد قبول همگان نیست و مخالفت هایی را به وجود می آورد.

۷- دقت: دقت در انجام اقدام پژوهی موجب می شود که در صورت ایجاد شرایط یکسان قبلی بتوان اقدام پژوهی مشابه انجام داد و نتایج را از جوانب مختلف مورد مقایسه قرار داد.

۸- تخصص: اقدام پژوهی باید از روش های متنوع و گسترده آگاهی داشته باشد و با تسلط بر آنها و استفاده از مهارت خود، اقدام پژوهی را انجام دهد.

۹- قاعده تجاهل: اقدام پژوه باید ابتدا ذهن خود را از موضوع مورد نظر خالی فرض کند و پیرامون موضوع، خود را به نادانی بزند، سپس به پژوهش و تحقیق بپردازد و از هرگونه قضاوت و پیش داوری عجولانه بپرهیزد.

۱۰- رعایت اصل بی طرفی: هر اقدام پژوه دارای علایق، نظرات، آرزوها، باورها و … خاص خود است. به برخی علاقه مند و نسبت به برخی دیگر بی علاقه و حتی مخالف است. هیچ یک از این موارد در فرِند و ماهیت اقدام پژوهی نباید تأثیر بگذارد.

 

فهرست مطالب

  • چکیده 1
  • مقدمه  2
  • بیان مسئله و توصیف وضع موجود  3
  • ضرورت موضوع اقدام پژوهی   5
  • گرد آوری اطلاعات (شواهد یک) 6
  • پیشینه پژوهش    6
  • تعریف رفتار و نظریه های رفتارگرایی   6
  • نظریه های رفتارگرایی   8
  • نظريه ي رفتار گرايي در برنامه ريزي درسي   10
  • نظر خواهی از مدیروهمکاران در مدرسه  12
  • نظر خواهی از دانش آموزان  12
  • نظر خواهی از والدین   12
  • نمونه هایی از فعالیت های انجام شده  دوم 2، سوم2 آذر ماه (مرحله اول) 15
  • نتایج فرم ارزیابی اولیاء  ، کلاس دوم 2  ،  مرحله اول ( آذر 91 ) 18
  • نتایج فرم ارزیابی اولیاء  ، کلاس سوم 2 ،  مرحله اول ( آذر 91 ) 19
  • تجزیه وتحلیل شواهد مرحله اول  20
  • انتخاب راه حل وراهکارهای مناسب    21
  • اطلاعات گرد آوری شده (شواهد مرحله دوم ) 23
  • نمونه ها یی از فعالیت های عملی دانش آموزان کلاس دوم 2وسوم 2-مرحله دوم (اسفندماه91) 23
  • نتایج فرم ارزیابی اولیاء  ، کلاس دوم 2 ،  مرحله دوم ( اسفند ماه 91 ) 27
  • نتایج فرم ارزیابی اولیاء  ، کلاس سوم 2 ،  مرحله دوم ( اسفند ماه 91 ) 28
  • ارزشیابی تاثیر اقدام جدید(مقایسه شواهد یک و دو) 29
  • نمونه های تکمیلی فعالیت های انجام شده کلاس دوم2 ، سوم2  29
  • تحلیل و مقایسه کلاس دوم 2  31
  • تحلیل و مقایسه کلاس سوم 2  37
  • تعيین اعتبار پژوهش انجام گرفته  43
  • نتیجه گیری   43
  • ارائه راهکارهها و پیشنهادات    44
  • محدودیت های پژوهش    45
  • منابع و مآخذ  45

چکیده

اجتماعي شدن و ارائه رفتار مناسب، يك سيستم دو جانبه ارتباطي، ‌ميان فرد درجامعه است به همين جهت هم تاثيرات فرهنگي و هم الگوهاي رشدي فرد بطور هم زمان مد نظر قرار داده مي شود.

خانواده و آموزش وپرورش دو نهادی هستندکه بیشرین نقش الگویی و تاثیر گذاری در رفتارهای فردی و اجتماعی دانش آموزان را دارند. هدف این مقاله بررسی تاثیر نقش  دبیر اجتماعی در آموزش  واصلاح رفتارهای زندگی دانش آموزان  است. اجتماعي شدن و ارائه رفتار مناسب، يك سيستم دو جانبه ارتباطي، ‌ميان افراد درجامعه است به همين جهت هم تاثيرات فرهنگي و هم الگوهاي رشدي فرد بطور هم زمان مد نظر قرار داده مي شود و به همين دليل آموزش اجتماعي را نمي‌توان از زمينه هايي كه رفتار در آن واقع مي شود (مدرسه) جدا كرد. . اگر مدرسه ها كاركرد اجتماعي كردن افراد را به درستي انجام ندهند ،‌افرادي به جامعه تحويل مي دهند كه نه تنها شهروندان وظيفه شناسي براي جامعه نخواهند بود بلكه به وظايف خود در آينده به عنوان پدرومادر نمی توانند عمل نمایند.نتایج حاصل ازفعالیت هاواقدامات انجام شده دردوکلاس دوم 2 وسوم2 درحالت میا نگین به ترتیب 49درصد و51 درصد ودر سنجش تک به تک عنوان های رفتاری در کلاس دوم 2وسوم2به ترتیب 15 تا20 و20 تا 25 درصد تغییر ورشد را نشان می دهد.حال با عنایت به ارزیابی های حاصله در می یابیم که فعالیت عملی دانش آموزان در مدرسه وخارج از محیط مدرسه(خانواده) مثمر ثمر بوده و دانش آموزان توانسته اند درزمینه ی  نظم و برنامه ریزی ، همکاری با اعضای خانواده ، میزان گرایش های مذهبی،میزان مشارکت های اجتماعی، بهداشت محیط و خانواده ودیگر عناوین رفتاری ، موفقیت های خوبی را در رفتارهایشان از خود بروز داده ورضایتمندی اولیاء ودبیرخود را فراهم نمایند.

کلید واژه ها :  رفتار (Behavior) – نظریه تبادل(Exchange)- کنش متقابل – رفتار اجتماعی –  احساس مسئولیت  – آموزش شهروندی

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “چگونه توانستم رفتارهای اجتماعی دانش آموزان مدرسه را بهبود بخشم؟”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *