پیشینه پژوهشی انگیزش پیشرفت (رشته روانشناسی تربیتی)

تعداد بازدید
1296 بازدید
۹,۰۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی انگیزش پیشرفت (رشته روانشناسی تربیتی)» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

فهرست

  • -1- مقدمه. 13
  • -4- انگیزش پیشرفت.. 34
  • -4-1- منشأ انگیزش پیشرفت.. 34
  • -4-2- رفتار پیشرفت.. 36
  • -4-3- آموزش انگیزش پیشرفت.. 37
  • -4-4- ویژگی‌های افراد با انگیزه پیشرفت بالا. 39
  • -4-5- تفاوت انگیزه و انگیزش.. 42
  • -4-6- نظریه‌های مختلف انگیزش پیشرفت.. 42
  • -4-6-1- نظریه اسناد کلی. 424
  • -4-6-2- نظریه انتظار-ارزش اتکینسون. 45
  • -4-6-3- نظریه هیجان پیشرفت.. 44
  • -5- پیشینه‌ی تحقیق. 47
  • -5-1- پیشینه داخلی. 46

 

انگیزش پیشرفت

انگیزش به حالت درونی ارگانیسم که موجب هدایت رفتار او به سوی نوعی هدف می‌شود، اشاره می‌کند. انگیزش را به موتور و فرمان اتومبیل تشبیه کرده‌اند در این مقایسه، نیرو و جهت‌ها مفاهیم عمده‌ی انگیزش هستند (سیف، 1376).

راجرز معتقد بود که افراد توانایی بالقوه و طبیعی برای یادگیری دارند و مشتاق یادگیری هستند، او ذکر می‌کند «من از این اندیشه که دانش‌آموزان باید برانگیخته شوند رنجیده خاطر می‌شوم، کودک خردسال به صورت درونی در حد بالایی برانگیخته است بسیاری از عناصر محیط و چالش‌هایی که برای او ایجاد می‌شود او کنجکاو، مشتاق کشف، مشتاق دانستن و مشتاق حل مسائل است. بخش غم‌انگیز بیشتر نظام‌های آموزش و پرورش این است که سال‌هایی که کودک در مدرسه سپری می‌کند این انگیزه‌ی درونی به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد» (رضایی، 1395).

منشأ انگیزش پیشرفت

پژوهشگران ده‌ها سال قبل درصدد برآمدند تا منشأ نیاز کودکان به پیشرفت را در شیوه‌ی فرزندپروری و فرصت‌های یادگیری اجتماعی پیدا کنند، آنها امیدوار بودند که بتوانند عوامل تعیین کننده اجتماعی شخصیت افراد دارای نیاز به پیشرفت بالا را در برابر پایین توجیه کنند. وقتی پژوهش در این باره ادامه یافت معلوم شد که نیاز به پیشرفت پدیده‌ای چند وجهی است که یک صفت واحد را شامل می‌شود بلکه مجموعه‌ای از فرایند‌های اجتماعی، شناختی و رشدی را دربرمی‌گیرد.

  • تأثیرات اجتماعی شدن: بخشی از پرورش به تلاش‌های پیشرفت نیرومند و انعطاف‌پذیر به تأثیرات اجتماعی شدن مربوط می‌شود، کودکان در صورتی تلاش‌های پیشرفت نسبتاً نیرومندی پرورش می‌دهند که والدینشان موارد زیر را تأمین می‌کنند؛ آموزش استقلال، خودمختاری، آرمان‌های عملکرد علمی، معیارهای واقع‌بینانه برتری، خودپنداره توانایی عالی مثل «این کار برای من آسان است» ارزش مثبت برای تکالیف پیشرفتی، معیارهای روشن برای برتری، محیط خانوادگی که سرشار از توانش تحریک است مثل کتاب‌هایی برای خواندن، تجربه گسترده مثل مسافرت، فراهم آوردن کتاب‌های کودکان که سرشار از داستان‌های تخیلی پیشرفتی هستند. اما در نهایت این اقدام برای مشخص کردن شیوه‌های اجتماعی کردن کودکان که دارای نیاز به پیشرفت بالا فقط تا اندازه‌ای موفقیت‌آمیز بود عمدتاً به خاطر این‌که یافته‌های طولی نشان دادن تلاش‌های پیشرفت از کودکی تا بزرگسالی که به مقدار زیاد تغییر می‌کند و در بزرگسالی از یک دهه به دهه‌ بعدی اصلاً قابل پیش‌بینی نیستند ( نقل از محمدزاده، 1384).
  • تأثیرات شناختی: چندین پژوهشگر این نظر را که افراد شخصیت پیشرفت‌گر را درونی می‌سازند رها کرده‌اند. این پژوهشگران در عوض، توجه خود را به اساس شناختی نحوه تفکر پیشرفت‌گرا معطوف کرده‌اند (به نقل از محمد‌زاده، 1384). برخی از شیوه‌های تفکر پیشرفته‌تر از شیوه‌های تفکر دیگر هستند؛ یعنی ادراک توانایی زیاد، پذیرفتن گرایش تسلط و برتری، انتظارات زیاد برای موفقیت، ارزش قائل شدن زیاد برای پیشرفت و سبک انتسابی خوشبینانه. ادراک توانایی زیاد هم استقامت در تکلیف و هم عملکرد شایسته را تسهیل می‌کند. گرایش به تسلط در مقایسه با گرایش به درماندگی باعث می‌شود که افراد تکلیف نسبتاً دشوار انتخاب کنند و با افزایش نه کاهش تلاش به مشکل پاسخ دهند. انتظار موفقیت، معیارهای گرایشی مثل جستجو کردن چالش‌های بهینه و انجام دادن خوب کارها را به بار می‌آورد.
  • تأثیرات رشدی: شناسایی تأثیرات شناختی بر رفتار پیشرفتی باعث شده که پژوهشگران در این باره تحقیق کنند که چگونه این شیوه‌های تفکر در طول زندگی فرد پرورش می‌یابد (هانسن[1]، 2000).

عقاید، ارزش‌ها و هیجان‌های مربوط به پیشرفت همگی الگوهای رشدی قابل پیش‌بینی را نشان می‌دهند. بچه‌ها توانایی‌های واقعی‌شان را ناشیانه ارزیابی می‌کنند. آنها در مورد توانایی‌شان عقاید غیر واقع‌بینانه‌ای دارند. بعد از شکست عقاید توانایی‌شان را خوار نمی‌شمرند و از عملکرد ضعیف‌شان در مقایسه با همسالانشان چشم‌پوشی می‌کنند. اما کودکان در اواسط کودکی به طور فزاینده‌ای عملکرد خود را با همسالانشان مقایسه می‌کنند و در اواخر کودکی، برای ایجاد توانایی نسبتاً واقع‌بینانه بر اطلاعات وسیعی وابسته می‌شوند؛ به خود ارزیابی‌ها، ارزیابی‌های همسالان، ارزیابی معلمان و ارزیابی‌هایی والدین متکی می‌شوند ولی در مورد پیشرفت به تنهایی اهمیت چندانی قائل نیستند زمانی که کودکان عمدتاً از والدینشان یاد می‌گیرند که برای پیشرفت ارزش کم یا زیاد قائل می‌شوند ارزش‌های پیشرفتی آموخته می‌شوند.

منابع

الف) منابع فارسی

  • آبینکی فرد،زهرا.(1382).رابطه بین عزت نفس و انگیزش پیشرفت با
  • پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان.پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.
  • احسانی، کیومرث. (1371). بررسی رابطه عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم تهران.
  • افروز، غلامعلی. (1373). روانشناسی کمرویی و روش های درمان. تهران: انتشارات دفتر، نشر فرهنگ اسلامی.
  • براندن، ناتانیل. (1384). روانشناسی عزت نفس. ترجمه مهدی قراچه داغی. چاپ چهارم، تهران: نشر نخستین.
  • بشارت، محمد علی. (1387). نارسایی های هیجانی و سبک های دفاعی، مجله ی اصول بهداشت روانی،شماره 10 (3).ص 181-190.
  • بیابانگرد، اسماعیل. (1371). بررسی روابط بین مفاهیم کنترل، عزت نفس و پیشرفت تحصیلی پسران سال سوم دبیرستان های شهرستان تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
  • بیابانگرد، اسماعیل. (1391). روش های افزایش عزت نفس در کودکان و نوجوانان، پیوند، ماهنامه آموزشی تربیتی اولیا و مربیان، انتشارات انجمن اولیا و مربیان.
  • جلالی، داریوش و نظری، آذر. (1388). تاثیر آموزش الگوی یادگیری اجتماعی بر عزت نفس، اعتماد به نفس، رفتارهای خود ابزاری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کلاس سوم راهنمایی، تحقیقات علوم رفتاری، 70 (1). 43-53.
  • حمیدی، فریده. (1391). بررسی مقایسه ای مکانیزم های دفاعی و سلامت روانی دانشجویان تربیت معلم به تفکیک جنسیت، فصلنامه فرهنگی-تربیتی زنان و خانواده، سال هفتم، شماره 2.
  • خدیوی، اسدالله و وکیلی مفاخری، افسانه. (1390). رابطه بین انگیزه پیشرفت، منبع کنترل، خودپنداره و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال اول متوسطه نواحی پنجگانه تبریز، مجله علوم تربیتی، سال چهارم، شماره 13. 45-66.
  • رضایی، اکبر. (1395). روانشناسی در آموزش و پرورش، نظریه ها پژوهش ها و الگوها. تبریز: انتشارات آیدین.
  • رینولد،بین؛کلارک،هریس.(1386).روش های تقویت عزت نفس در نوجوانان.ترجمه ی پروین علیپور.تهران:نشر به.
  • سلحشور، ماندانا. (1390). پرورش اعتماد به نفس در کودکان و نوجوانان. انتشارات واژه آرا.
  • سید محمدی، یحیی. (1385). انگیزش و هیجان. تهران: نشر ویرایش.
  • سیف، علی اکبر. (1376). روانشناسی پرورشی. تهران: انتشارات آگاه.
  • سیف، علی اکبر. (1384). روانشناسی پرورشی و روانشناسی یادگیری و آموزش. چاپ دوم، تهران: انتشارات آگاه.
  • شاملو، سعید. (1385). بهداشت روانی. تهران: انتشارات رشد.
  • شکری، ایوب؛ کدیور، پریسا؛ نقش، زهرا؛ فنایی، زهرا؛ دانشورپور، زیور و مولایی، محمد.(1386). بررسی رابطه صفات شخصیت، استرس تحصیلی و عملکرد تحصیلی و مطالعات روانشناختی.پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران.
  • شولتز، دوان.(1376). نظریه های شخصیت. ترجمه یحیی سید محمدی .(1998).
  • شیری، فاطمه.(1395). بررسی رابطه عزت نفس با پیشرفت تحصیلی. اولین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی و مطالعات اجتماعی ایران. قم، دبیرخانه دائمی کنفرانس.
  •  عرب، علی.(1379). بررسی سبک اسناد و عزت نفس در دانش آموزان. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران.
  • عوضیان، فاطمه؛ بدری، رحیم؛ سرندی، پرویز و قاسمی، زهره.(1390). بررسی رابطه بین اهمال کاری و عزت نفس با انگیزش پیشرفت دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان کاشان. فصلنامه آموزشی و ارزشیابی، دوره 4. شماره 14.
  • فتحی آشتیانی، علی و داستانی، محبوبه.(1391). آزمون های روان شناختی ارزشیابی شخصیت و سلامت روان، تهران، انتشارات بعثت، چاپ هفتم ویرایش جدید.
  • فیروزی، سمیه (1384). بررسی رابطه عزت نفس با پذیرش اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه سوم راهنمایی شهرستان اراک، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اراک.
  • قادرنژاد، موسی (1393). بررسی رابطه بین حافظه و انگیزش پیشرفت با پیشرفت تحصیلی دانشجویان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد تبریز.
  • قنبری طلب، محمد؛ ارجمند، شیرین؛ قنبری، علی و قنبری، لیلا (1394). بررسی رابطه خلاقیت هیجانی با عزت نفس دانشجویان، دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار.
  • کیوان زاده، محمد؛ کیوان زاده، هدیه و لواسانی، مسعود (1386). رابطه فعالیت تحصیلی، انگیزه پیشرفت، هوش هیجانی و متغیرهای بافتی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، مجله روانشناسی و علوم تربیتی، دوره 3. شماره 1. 99-123.
  • مبارکی، اصغر.(1390). بررسی تاثیر آموزش گروهی عزت نفس بر خودپنداره دانش آموزان. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز.
  • محمدزاده ادملایی، رجبعلی.(1384). مقایسه دانشجویان پسر دانشگاه شهید چمران اهواز با سبک های یادگیری متفاوت از لحاظ ویژگی های شخصیتی، انگیزه پیشرفت و عملکرد تحصیلی. پایان نامه کارشناسی ارشددانشگاه شهید چمران اهواز.
  • محمدی، ملیحه.(1393). مقایسه سبک های دفاعی و سبک های مقابله ای در دانشجویان مبتلا به اختلال وسواسی جبری، اختلال افسردگی اساسی و عادی. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد تبریز.
  • مسگران ،حمید .(1378). بررسی رابطه بین انگیزش پیشرفت با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال سوم مقطع متوسطه شهرستان کرج. پایان نامه کارشناسی ارشد واحد تهران .
  • مشکی، مهدی.(1387). بررسی تاثیر برنامه آموزشی با بکارگیری عزت نفس و باورهای کنترل برای ارتقا سلامت روانی دانش آموزان. فصلنامه علمی-پژوهشی فیض، دوره 12. شماره 4.
  • مطهری، مرتضی.(1366). سیری در نهج البلاغه. قم، مرکز تبلیغات دارالتبلیغ اسلامی.
  • مفتاح، سیمین.(1381) بررسی رابطه کمرویی و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال دوم راهنمایی شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت معلم تهران.
  • موسوی نسب، سید محمدرضا. (1382). نقش انگیزش و انگیزش در یادگیری. مقاله دانشجویان دکتری روانشناسی تربیتی. فصلنامه اسلام و پژوهش های تربیتی، شماره 57.
  • موللی،کرامت. (1396). مبانی روانکاوی فروید- لکان. چاپ یازدهم ،تهران: نشرنی.
  • مهدوی، عنایت.(1389). بررسی اثربخشی آموزش مسئولیت پذیری بر عزت نفس دانش آموزان پسر مقطع متوسطه. آرشیو (SID).
  • نوبخت ساربان، فاطمه.(1393). بررسی بین باور داشتن به اتمام کارها و عزت نفس با سلامت روان دانش آموزان دختر متوسطه مشکین شهر. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد تبریز.
  • نوحی، سیما؛ حسینی، سید مرتضی؛ رخساری زاده، حمید؛ صبوری، امین و علیشیری، غلامحسین. (1391). بررسی انگیزه پیشرفت و رابطه آن با موفقیت تحصیلی در دانشجویان. مجله طب نظامی، دوره 14. شماره 3.ص 200-204.
  • نوربخش مقدم، علیرضا. (1395). دانشنامه روانشناسی مردمی.
  • هاشمی، ملیحه سادات. (1391). بررسی رابطه سهل انگاری تحصیلی و مکانیسم های دفاعی با انگیزش پیشرفت  دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
  • یزدانپور، ندا؛ یوسفی، علیرضا و حقانی، فریبا. (1390). تاثیر آموزش به روش پروژه های مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر سوم تجربی فولاد شهر در درس آمار و مدلسازی. دانش و پژوهش در علوم تربیتی و برنامه ریزی درسی.
  • یوسفی، رضا. (1374). مقایسه عزت نفس در دو گروه دانش آموزان موفق و ناموفق دبیرستانی و شیوه های بالابردن عزت نفس در گروه های ناموفق. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.

ب) منابع خارجی

  • Alves,M;Pexoto,F;Amaval,V;Pedro,I. (2002).Self-esteem and Academic Achievement amany
  •           Adolescents. Educational Psycholology,22,(1),51-62.
  • Andrews,G. ;Sigh,M.;Bond,M. ( 1993). The defenes style question naïve. Journal of nervous    
  •     and mental disorder, 18(1). 246-256.
  • Blaya,L;Rothbluam, E. (2014). Academic procrastination frequency and cognitive-bhavioval correlates.
  • Bowiner,B. (2004). Psychological defense mechanisms: a new perspective american. Journal of psychololiysis G4 (1), 1-26.
  • Brody,S;Varson, C. M. (2012). Brief report : self harm is associated with in mature deference mechanisms but not substance: use in a nonclinical scottish adolescent sample: Journal Of Adolescent, 35. 765-767.
  • Bulik,C. M; Sallivam, P.F; Carter, F. A; Juyce, P.K. (1997). Life time comorbidity of alchol dependence in women with bulimia nervosa.
  • Cramer, H. J. M. (2012). A questionnaire measure of achievement motivation : journal of appliedeal psychology. 54(4).Pp.353-363.
  • Cramer, P. (2000). Defense mechanisms in psychology today. Jam psychology. 55 (6), 637-646.
  •  Dziegielewski,S.F.(2010).DSM-IV-trinaction.new jersey:john wily and sins,Inc
  • Hanson, R.N.A, Burgess, Frith, C.D. (2000). Recoding, storage. Rehevacal and grouping in verbal shorl-term memory: An F Mri Study.
  • Hermans, H.J.M. (1970). Aguestionnaire measure of achievement motivation, journal of applidpsychology. 54(4),Pp. 353-363.
  • Jhone D; Cotherine. T; Mac Athar (2004). Research network on socioeconomic, status and lthealth. From: Www.Macees. Ucsf. Edu/Research/Psycholosocial/ Norebook/ Self-Esteam. Html
  • Mcceleland. (1965). The achieving society. New Yourk: Ree Press.
  • Nicolas, Michel, Sandal,Grmyeldneim, Wisskarne, Yuspova, Anna.(2013). Mars-105 study: time rouvs and relationship brtwean. Coping elefense mechanism soemotions and depreasion: Journal Of Envivonmental Psychology, (35): 52-58
  • Osborne,j.w;walker,c.(1997).stereotype.threat,indentification whit academics,and whit arawel from school ,why the most successful student of colour might be mostly  likely towithdvan . Educational Psychology ,26.563-577.
  • Rogers.C.E. (1969). Freedom To Learn. Colanbus, Oh: Merrill.
  • Weiner,B;Frieze,I;Kukla,A;Read, L; Rest, S; Rosenbuam, R. (1971). Perceiving the coases of successipnal failure, Morristown, Nj: General Learning Press.
  • Wise.T.N; Mannls, Epstein S. (1991). Ego defenes style and alexithymia: a discriminallt validation study. Psychother psychosom: 56: 141-5.

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “پیشینه پژوهشی انگیزش پیشرفت (رشته روانشناسی تربیتی)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *