تحقیق در مورد فرم ها و نقش های نمادین در مساجد ایران

تحقیق در مورد فرم ها و نقش های نمادین در مساجد ایران
نوع فایل
Word
حجم فایل
20 کیلوبایت
تعداد صفحه
10
تعداد بازدید
63 بازدید
۶,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم برای بررسی تحقیق در مورد فرم ها و نقش های نمادین در مساجد ایران که در 10 صفحه به همراه منابع ، کامل و جامع در خدمت شماست. محتوای این فایل کامل ترین و بهترین نسخه تحقیق در مورد فرم ها و نقش های نمادین در مساجد ایران می باشد که با کمترین قیمت در سایت سحافایل قرار گرفته است که با خرید و دانلود آن نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

فهرست محتوا

مقدمه:

مساجد اسلامی درسرزمین ایران،مثل همۀ ممالک اسلامی،جلوه ای اززیباییهای بصری ونمونۀ بارزی ازتلفیق وارتباط فرم های نمادین با باور-های عمیق اعتقادی است. اشکال الگویی وارتباطات سمبولیک درتمامی جوانب ونماهایشان به وضوح دیده می شود.

« اساساً هنرهای دینی،به خصوص مساجد اسلامی دریک امر مشترکند وآن جنبۀ سمبولیک آنهاست،زیرا درهمۀ این هنرها،جهان سایه ای ازحقیقت ومرتبتی متعالی-ازآن است. ازاینجا درهنرهاهرگزقید به طبیعت که درمرتبۀ سایه است وجود ندارد.

به همین جهت هرسمبولی،حقیقتی ماوراء این جهان پیدا می کند.سمبول ها اینجادرمقام دیداری است که از مرتبۀ خویش نزول کرده است تا بیان معانی متعالی کند.

این معانی جزبا این سمبول ها وتشبیهات به بیان نمی آیند،هم چنان که قرآن ودیگرکتب دینی برای بیان حقایق معنوی،به زبان رمزواشاره سخن می گویند.»

درمعماری مساجد نیز،نقوش گچبری ها،آجرکاری ها وکاشیکاری ها برمبنای معنای سمبولیک – هریک ازآنها وحس پویای زیبا پسندی مذهبی مردمان انتخاب می شوند.

ختایی ها،اسلیمی ها ودیگرنقوش کاشیکاری که با رنگ های ملایم وتضادهای دلنشین کنارهم ودرلابلای هم می خزند،چشم را با منحنی های بیکران به هم بافته شان به مسیرهای بی انتهای ماًمنی نامعلوم وبهشتی گم شده سوق می دهند.

بیشترین قسمت سطوح کاشیکاری به رنگ های سردی چون زنگاری ها،فیروزه ای ها ولاجوردی ها تعلق دارد. لاجوردی ها ورنگ های آبی خام ، عمق دارند که آدمی رابه بی نهایت وبه جهانی خیالی ودست نیافتنی می برند.آبی گستردگی ووسعت آسمان صاف رابه یاد می آورد.

نشانۀ صلح است وبهجت وفرحناکی ورنگ بی گناهی ؛ نورآبی، کسانی راکه بی قرارند،آرام می کند. آبی همواره متوجه درون است وجنبه های -گوناگون روح آدمی را نشان می دهد.

 

مساجد ایرانی
مساجد ایرانی

 

منابع و ماخذ:

محمد مددپور،حکمت معنوی و ساحت هنر،چاپ اول(1371)،انتشارات سروش،ص198.

یوهانس اتین،کتاب رنگ،ترجمۀ محمد حسین حلیمی،انتشارات وزارت ارشاد(1367)،ص216.

سهراب سپهری،اتاق آبی،چاپ اول،انتشارات سروش(1369)،ص23.

حکمت معنوی و ساحت هنر،صص195و197.

هرمان ملویل،دیک،ترجمۀ پرویزداریوش،چاپ چهارم،انتشارات امیرکبیر(1368)،ص152.

هرمان ملویل،همان،صص153و155.

شاید به خاطراین سنخیت ها ودلایل مرموز بوده که در سالهای گذشته،مردگان را درمسجد غسل و کفن می کردند،ودر شبهای زمستانی میت های سرشب مرده را در خانه نگه نمی داشتند،بلکه آنان را بعد ازغسل و تکفین درمیانۀ مسجد،جلو منبرمی نهادند تا صبح تشییع کنند.

  مونیک دوبوکور،رمزهای زنده جان،ترجمۀ جلال ستاری،چاپ اول،نشرمرکز(1373)،ص104.

سهراب سپهری،همان،صص16و19.

مونیک دوبوکور،همان،ص86.

تیتوس بورکهارت،هنرمقدس،ترجمۀ جلال ستاری،چاپ اول،انتشارات سروش(1369)،ص136.

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “تحقیق در مورد فرم ها و نقش های نمادین در مساجد ایران”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *