چگونه توانستم گوشه گیری رضا را برطرف کنم؟

تعداد بازدید
1657 بازدید
۳,۰۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

در خدمت شما هستیم با اقدام پژوهی “چگونه توانستم گوشه گیری رضا را برطرف کنم؟”

اقدام پژوهی

اقدام پژوهی

اقدام پژوهی یکی از روش های تحقیق به شمار می آید و به شکل نظام مند، کارآمد و سازنده می باشد. با توجه به اینکه اتفاق نظر بر سر مفاهیم مربوط به اقدام پژوهی وجود ندارد یکی از بحث برانگیزترین روش های تحقیق در علوم اجتماعی می باشد. اقدام پژوهی از طرفی روش خاص خود را دارد و از طرف دیگر به پژوهشگر اجازه می دهد براساس تفکر خلاقانه، تجربه و دانش خود به راه حل و نتایج جدید دست یابد. اقدام پژوهی در مباحث اجتماعی، تربیتی، روانشناختی و مخصوصاً مسائل مربوط به آموزش و پرورش و مدارس از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است.

بی تردید مطالعه منابع مربوط به اقدام پژوهی به پژوهشگران کمک می کند تا در انجام تحقیقات و پژوهش های خود تخصص و مهارت لازم را کسب نمایند. در زمینه اقدام پژوهی منابع متعددی به نگارش درآمده است. اما براساس تجربه می توان گفت معلمان و دانشجویان در مسیر اقدام پژوهی به منبعی آسان و در عین حال جامع و علمی تحت عنوان «اقدام پژوهی » نیاز دارند.

 معلمان پس از فراگیری مفاهیم اقدام پژوهی

  • علاوه بر پرداختن به مباحث نظری به طور آسان و صریح مراحل علمی و کاربردی را در کلاس اجرا می کنند.
  •  گام های پژوهش با ذکر موارد و مثال های مرتبط معرفی شده است.
  • از منابع علمی معتبر و تجربیات دیگر پژوهشگران استفاده می نمایند.
  • بخش های مربوط به (متغیر، فرضیات، جامعه آماری، نمونه گیری، جمع آوری اطلاعات، و بخش تجزیه و تحلیل در ابعاد آماری) را در اقدام پژوهی به صورت عملی اجرا می کنند.

اقدام پژوهی در عصر کنونی

در سال های اخیر انقلابی عظیم در عرصه تحقیق و پژوهش رخ داده است. شناخت و کاربرد روش های تحقیق پیشرفت بیشتر در این امر را سرعت بخشیده و راه حل های مناسب پیش روی بشریت قرار داده است. مهمترین عامل تسریع این پیشرفت، ابداع و به کار بردن روش های علمی تحقیق بوده است. از جمله این شیوه ها می توان به شیوه اقدام پژوهی ( پژوهش در عمل ) اشاره نمود.

این تحول عظیم در امر پژوهش حاصل پژوهش های صاحب نظرانی است که با استفاده از اصول علمی، پژوهش های ارزشمندی را انجام داده اند و به گردآوری منابع مرتبط با این عنوان پرداخته اند.

مطالعه اقدام پژوهی

به طور کل اهداف مطالعه و آموزش اقدام پژوهی شامل موارد زیر مشود:

۱ – فراگیری روش بیان و پیگیری مسائل و مشکلات که در محیط پیرامون با آن مواجه هستیم.

۲- کسب مهارت لازم جهت اجرای پروژه های اقدام پژوهی

۳- کسب مهارت لازم در ارائه گزارش اقدام پژوهی.

اقدام پژوهی چه اهدافی را دنبال می کند؟

اقدام پژوهی روش منظم و دقیق برای طرح سوال و جمع آوری داده ها و تجزیه و تحلیل آنهاست که منجر به تولید دانش جدید و ارائه راه حل برای مشکلات با استفاده از مراحل و روش علمی می شود.

می توان گفت اقدام پژوهی عبارت است از:

  • رسیدگی ، پژوهش ، مطالعه حقیقت و واقعیت؛
  • تجسس و جستجوی مجدد؛
  • شیوه فکر کردن برای پاسخ به چرایی و چگونگی؛
  • شیوه هدفمند و سیستماتیک اطلاعات مشاهده شده برای یافتن پاسخ یا راه حل مناسب؛
  • شیوه ای جهت توسعه و آزمایش نظریه های جدید.

اقدام پژوهی به منظور توصیف ، توضیح ، کشف روابط و کنترل پدیده ها انجام می شود.

هدف اولیه شامل روشن کردن مسأله خاصی است که با آن روبه رو شده است و هدف نهایی دستیابی به معلوم کلی و پاسخ به یک سوال یا ارائه راه حل یک مسأله، رد یا قبول فرضیه و یا گسترش علم می باشد.

ویژگی ها و قواعد اقدام پژوهی

ویژگی های اقدام پژوهی عبارتند از: نظم و کنترل، نوآوری، عینیت، تعمیم پذیری، صبر، جرأت، دقت، تخصص، قاعده تجاهل و رعایت اصل بی طرفی.

۱- نظم و کنترل: اقدام پژوهی یک روش منظم است و محقق از گام های متوالی پیروی می کند که به دنبال هم انجام شده و موجب رسیدن به هدف می شود.

۲- نوآوری و توسعه ای بودن : در اقدام پژوهی باید بر مسائلی تأکید شود که تکراری نباشد و از زاویه ای جدید به مسأله نگریسته شود و انجام آن منجر به توسعه دانش بشر گردد.

۳- عینیت، واقعی بودن: اقدام پژوهی با پدیده های قابل سنجش و اندازه گیری سرو کار دارد و شواهد باید به روش عینی جمع آوری شود.

۴- تعمیم پذیری: اقدام پژوهی باید توانایی تعمیم ( عمومیت بخشیدن ) نتایج از مشاهدات محدود به کل را داشته باشد.

۵- صبر: اقدام پژوهی فعالیتی منظم است که باید با صرف زمان کافی انجام شود و با حوصله تک تک مراحل پیگیری و انجام شود.

۶- جرئت: در مواردی، اجرای یک اقدام پژوهی نیاز به جرأت و شهامت دارد، زیرا همیشه نتایج حاصل از اقدام پژوهی مورد قبول همگان نیست و مخالفت هایی را به وجود می آورد.

۷- دقت: دقت در انجام اقدام پژوهی موجب می شود که در صورت ایجاد شرایط یکسان قبلی بتوان اقدام پژوهی مشابه انجام داد و نتایج را از جوانب مختلف مورد مقایسه قرار داد.

۸- تخصص: اقدام پژوهی باید از روش های متنوع و گسترده آگاهی داشته باشد و با تسلط بر آنها و استفاده از مهارت خود، اقدام پژوهی را انجام دهد.

۹- قاعده تجاهل: اقدام پژوه باید ابتدا ذهن خود را از موضوع مورد نظر خالی فرض کند و پیرامون موضوع، خود را به نادانی بزند، سپس به پژوهش و تحقیق بپردازد و از هرگونه قضاوت و پیش داوری عجولانه بپرهیزد.

۱۰- رعایت اصل بی طرفی: هر اقدام پژوه دارای علایق، نظرات، آرزوها، باورها و … خاص خود است. به برخی علاقه مند و نسبت به برخی دیگر بی علاقه و حتی مخالف است. هیچ یک از این موارد در فرِند و ماهیت اقدام پژوهی نباید تأثیر بگذارد.

چکیده :

اقدام‌پژوهي (پژوهش در عمل) رويكردي سازنده در جهت گسترش تواناييهاي كارورزان در عرصه‌هاي مختلف شغلي است. در حوزة آموزش و پرورش نيز اين انديشه گامي اساسي در جهت اصلاح و بهبود محسوب مي‌شود كه با تكيه بر توانايي‌‌ها و مشاركت عمومي به‌ثمر مي‌رسد. بكارگيري اين انديشه در حوزة آموزش و پرورش، توسعة ظرفيت بهبود در نظام آموزشي از طريق انديشه هزاران معلم و مديري است كه مي‌توانند در مسير كاميابي دانش‌آموزان از آموزش و تحصيل حركتي اساسي به‌عمل آورند. با اين وصف بايد براي فهم و گسترش اين انديشه در نظام آموزشي كوشش‌هاي بيشتري به‌عمل آيد، تا جايي كه هر معلم و مدير اقدام‌پژوهي را يكي از وظايف خود در جريان آموزش به‌حساب آورد ( دکتر ساکی ، 83 ) .بر همین اساس نوشته ای که هم اکنون ان را مطالعه میکنید درخصوص رفع مشکل گوشه گیری دانش آموزی به نام رضا می باشد که در آن ابتدا به توصیف وضعیت موجود ، گرداوری شواهد و اطلاعات پرداخته شده و پس از تجزیه و تحلیل هریک از انها و راه حل های موجود به انتخاب بهترین راه دست زده و و بر روی دانش آموز اجرا کرده ام . مسئله ای که ابتدا ذهنم را درگیر کرده بود این موضوع بود که مسئله مورد بررسی ما دقیقا این است که گوشه گیری و انزوا طلبی چیست ؟ گوشه گیر کیست و چه راهکارهایی برای درمان و یا به حداقل رساندن آن وجود دارد ؟ بنابراین با اجرای راه حل بر روی دانش آموز و سپس مقایسه وضعیت او نسبت به قبل شاهد پیشرفت بسیار زیادی در روند تحصیل وی شدم و همچنین همکاری که معلم راهنما در این امر میکردند قابل ستایش بود . چرا که يكي از مشكلات كودكان در دوران حساس و پراهميت كودكي كه در همان دوران ابتدايي بايد مورد توجه قرار گيرد گوشه‌گيري و دور بودن از اجتماع است، اين مشكل به‌صورت حاد در دوران نوجواني خود را نشان مي‌دهد. نوجواني دوره‌اي است كه در آن دانش‌آموز بيش از هر زمان ديگر نياز به راهنمايي و مشاوره دارد. نوجوان ضمن مشورت با اوليا و مربيان،  دست‌كم بايد بداند كه چگونه خود را بهتر بشناسد و از برخوردهاي زيان‌بخش در محيط خانه و مدرسه پپرهيز كند. بديهي است كه خلاقيت و ابتكار فردي معلمان و اولياي خانه با توجه به تفاوت‌هاي فردي كودكان و نوجوانان، نقش سازنده‌اي در امر مشاوره خواهد داشت.اکثر معلمان و مسوولان مدارس، در طول خدمت آموزشگاهی خود با دانش آموزانی برخورد می کنند که رفتارهایی متفاوت با سایر همکلاسان از خود نشان می دهند. یکی از این رفتارها که نگرانی بزرگترها را برمی انگیزد مشکل کمرویی و گوشه گیری دانش آموزان است که در گستره وسیعی جای می گیرد که با سکون، سکوت، غمگینی و درخود فرورفتگی و انزوا همراه است. روان شناسان کمرویی و گوشه گیری را رفتاری ناسازگارانه تلقی می کنند که بعضا مزمن و با دوام است. این رفتارها سازگاری کودک را با مشکلات زیادی مواجه می کند و برای زندگی سایر اشخاص که به نوعی با کودک در تماس هستند، عامل مزاحمی به حساب می آید و باید خیلی زود رفع شود .

مقدمه :

  علم از آن نقطه و آن زمان آغاز شد كه بشر به فكر حل مسائل مختلف زندگي افتاد. به عبارت ديگر، تاريخ تولد بشر است. بشر اوليه براي حل مسائل و مشكلات خود از ابتدايي ترين مرحله شروع كرد و به كمك برخي از روابط تجربي قادر شد پيرامون خويش را كم و بيش بشناسد و بدين طريق پيچ  و تاب و فراز و نشيب هستي آگاه شد . یکی از این علوم، علم روانشناسی است. منظور از روانشناسی، علاوه بر پیشرفت علمی و صنفی بهبود بخشیدن به زندگی انسان نیز هست. این علاقه روزافزون روانشناسان به مسائل روزمره و علمی بشر ، موجب شده است که دانش ما در افراد،به ویژه کسانی که دچا مشکلات روانی هستند، به طور قابل ملاحظه ای افزایش یابد.عدم سازش و وجود اختلالات رفتار در جوامع انسانی بسیار مشهود و فراوان است. در هر طبقه و صنفی و در هرگروه و جمعی ، اشخاص نامتعادلی زندگی می کنند. بنابراین در مورد همه افراد، اعم از کارگر و دانش پژوه، پزشک و مهندس، زارع ، استاد دانشگاه و غیره، خطرابتلا به ناراحتیهای روانی وجود دارد. به عبارت دیگر هیچ فرد انسانی در برابر امراض مصونیت ندارد (شاملو،78 ). حال ممکن است بعضی از این مشکلات در محیط مدرسه رخ دهد . مدرسه از مهم ترین نهادهاى اجتماعى، تربیتى و آموزشى و اصلى ترین رکن تعلیم و تربیت است که به منظور تربیت صحیح دانش آموزان در ابعاد دینى، اخلاقى، علمى، آموزشى، اجتماعى و کشف استعدادها و هدایت رشد متوازن روحى و معنوى و جسمانى آنان براساس اهداف مصوب دوره هاى تحصیلى و برابر ضوابط و دستورالعمل هاى وزارت آموزش و پرورش تأسیس و اداره مى شود. در مدارس معلم با شناخت امکانات، به تجهیز محیط آموزشى مى پردازد و با شناخت علایق و توانایى شاگردان، آنان را در جهت صحیح یادگیرى هدایت مى کند.( خبرگزاری فارس , 92 ) . معلّم، كسى است كه ركن اصلى مدرسه را تشكيل مى دهد و تمام امور مدرسه بر بودن او مى چرخد. اگر معلّم نبود، مدرسه به وجود نمى آمد و متعلّمى يافت نمى شد; هيچ گاه ظلمت جهل به نور علم مبدّل نمى گشت; انسانها حقيقت را نمى يافتند و از كمال انسانى خويش باز مى ماندند. خداوند متعال آن هنگام كه انسان را آفريد، زمين را مدرسه او قرار داد و خود، معلّم او شد تا با تعليم به درجه اى برسد كه خداوند او را به جانشينى خويش برگزيند و معلّم ديگران قرار بدهد; «وَ عَلَّمَ ءادَمَ اْلأَسْماءَ كُلَّها…»( بقره , آیه 31 ) . خداوند همه اسمها را به آدم آموخت و پس از آن . ( جمعی از نویسندگان , 77 ) . معلم فردی است که در طول سال تحصیلی با دانش آموزان در ارتباط است و از برخی مشکلات آنان آگاه می باشد . گوشه گیری یکی از این مشکلات می باشد . گوشه گیری از نظرلغوی به معنای تنها و مجرد و در خلوت نشستن و از جمع کناره گرفتن است. گوشه گیر کسی است که از مردم دوری می کند وعزلت می گزیند و بدان وسیله خود را با محیط اطراف سازگار می سازد,البته هرنوع عزلت و در تنهای ماندن گوشه گیری تلقی نمی شود هر انسان گاه گاهی دوست دارد تنها باشد تا به خود شناسی وحل مشکلات زندگی بپردازد گوشه گیری زمانی حالت بیماری پیدا می کند که فرد از آمیزش با جمع و همنوعان بیزار و بیمناک باشد در این مورد اگر گوشه گیری بموقع درمان نشود به پیدایش حالات روانی شدید و افسردگی منجر می شود. (شفیع آبادی ، 74 ) . هدف من از انجام این اقدام پژوهی حل مشکل گوشه گیری رضا دانش آموز کلاس چهارم می باشد . رفتار کم رویی و انزواطلبی ، یکی از رفتارهای نسبتاً شایع است که فرد را به شدت آزار می دهد و اگر درمان نشود نوجوان را به سمت و سوی مشکلات دیگری مثل عدم اعتماد به نفس، افسردگی، اضطراب و زود رنجی سوق خواهد داد. عدم احساس توانمندی و کمی عزت نفس و نیز ناتوانی در بروز احساسات، بیان افکار و نظریات، خود باعث جدایی فرد از فعالیت های گروهی است . در بسياری از کلاسهای درسی ، دانش آموزانی ديده می شوند که آرام ، کمرو و خجالتی هستند. اين افراد در زندگی روزمهی خود اغلب اوقات با اعضاء خانواده و همسالان آشنا بازی می کنند . و از غريبه ها اجتناب می ورزند . شرم و خجالت اين افراد ممکن است آنها را از اکتساب مهارت ها و آمادگی های لازم برای بسياری از فعاليت هايی که همسالانشان از آن لذت می برند و يا اصولاً برای رشد شخصيت آن ها ضروری است ، بازدارد.ارزيابی والدين و معلمين از اين گروه متفاوت است . بعضاً آن ها را دانش آموزانی بی آزار و خوب می شناسند و گاه ممکن است با حالت دلسوزانه به آن ها بنگرند و با اين گونه رفتارآن ها را غير عادی تلقی کنند ، ليکن در مقايسه با اختلالات رفتاری ديگر کمتر اتفاق می افتد که اين گروه افراد به عنوان موارد حاد مشکلات کلاس و مدرسه بر شمرده شوند . اين دانش آموزان گرچه برای معلم و همکلاسی ها ی خود مشکلی ايجاد نمی نمايند ، ولی ممکن است به علت رنج ناشی از احساس نا امنی و بی کفايتی در خود ، يکی از ناشادترين کودکان باشند . (احمدوند ، 72)

 

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “چگونه توانستم گوشه گیری رضا را برطرف کنم؟”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *