مبانی نظری و پیشینه پژوهشی اخلاط وامزاج اربعه

نوع فایل
word
حجم فایل
2309 کیلوبایت
تعداد صفحه
172
تعداد بازدید
306 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری اخلاط وامزاج اربعه » که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع :انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل:WORD و قابل ویرایش با فرمت
doc

 

-1- مقدمه

عصر ما، زمان اضطراب‌ها و گسیختگی‌هاست: دلهره‌های دائمی از بدیهایی که بیش از پیش ما را نگران می‌کنند، گسیختگی‌های- بیشتر اخلاقی تا مادی- انسان را به خشکسالی تدریجی عواطف و قحطی فضائل بشری انجامیده است. انسان امروز در خطر غرق در این نگرانی‌هاست و تنها امید به رهائی از آنچه در دایره زمان با تارهای رنج و زشتی بافته‌اند روشنابخش زندگانی اوست.این امید به حقیقت دلبستگی به بقاء صیانت، لیاقت و شخصیت آدمیست که بیش از هر زمان دیگر و به انحاء مختلف در مخاطره کینه‌توزیها، عداوتها، حقارتها و جاه‌طلبی‌های فراوان قرار گرفته، به نحوی که انسان متعالی با گریز از خویش و به تمنای وصل وجودی دیگر، به حیات خود ادامه می‌دهدتا شاید بدیها پایان گیرند و از لابلای بقعه‌های زندگی نور گرم و روشن وجودش را در بر گیرد و از هراس و دلهره  دورش نماید.در میان بدیهای گوناگون که انسان مضطرب و نگران را در بر گرفته، بزهکاری همچنان عامل چشمگیر و دلهره‌آور زمان ماست.وجود «اجتماع» به عنوان یک واقعیت با جریانی دائمی و تقسیم نقش افراد (با این توضیح که برای هرکس حقی وجود دارد و وظیفه‌ای) ایجاب می‌کند که جامعه در صلح و آرامش به سر برد.به عبارت دیگر جامعه باید «ایمنی دائمی» را در رگهای خود حس کند.اما این آرامش همیشه امکان پذیر نیست، چه« حاشیه نشینان اجتماع» اعم از تهدیدکنندگان امنیت و بزهکاران با یورش به این احساس دائمی، ایمنی آن را به طور مداوم در خطر قرار می‌دهند.بنابراین«بزهکار» که به زعم جامعه طغیانگریست علیه مصالح عمومی همچنان دوران قدیم«ضد اجتماعی»،« خطرآفرین» و « ترس‌آور» می‌نماید. حکایتی است تقریباً بدین مضمون:« هر روز که از خانه برای رفتن به محل کار خود خارج می‌شدم پیرزن همسایه را می‌دیدم که تحمل سالهای طولانی زندگی قدش را خمیده کرده بود و نفسهایش حتی یارای کشیدن بار سبک تن نحیف او را نداشتند و با این همه با سبدی در دست راه کوتاه خانه خود را تا مغازه نانوائی که در چند متری آن قرار داشت دور می‌زد و دور می‌کرد و با طی مسافتی چند برابر بیشتر از راه کوتاه موجود، خود را به مغازه نانوا می‌رسانید.متعجب از این عمل او، روزی سؤال کردم که چرا راه کوتاهتری را که وجود دارد انتخاب نمی‌کند و خود را بدین رنج و مرارت می‌کشاند؟

نگاهم کرد و گفت چون نمی‌خواهم هر روز دیوار زندان را که در کنار خانه ماست ببینم و از کنار آن عبور کنم.»

بی تردید چه کسانی رگ‌های آزادی خود را بریده‌اند و تنفس در هوای باز و آزاد مخارج را با تحمل در محیط غم گرفته و نامطلوب زندان مبادله کرده‌اند؟ و از زندان، اعدام و دیگر مجازاتهاست که سوالها یکی پس از دیگری به ذهن می‌رسد:

چگونه است که فردی  کلاه دیگری را برمی‌دارد و یا به ناموس انسانی دیگر تجاوز می‌کند و حیات دیگران را نادیده می‌انگارد؟ برای چه این کارها را انجام می‌دهد و در جستجوی چه بدین راه قدم می‌گذارد؟

بشر از خویشتن می‌پرسد: چطور می‌شود که شخص «آزادی» این گرانبهاترین نعمت وجود را بی‌بها انگارد و کدامین منطق می‌پذیرد که انسان حیات خود، این شریفترین موهبت را در گروی لحظه‌ای از احساسات خویش قرار دهد و با دست خود پایان بر دفتر زندگی خویش بنویسد؟ و عقل چگونه توجیه می‌کند تا بشر، آبرو و حیثیت خود را که سالها برای به چنگ آوردن آن زحمت کشیده و رنج برده به سادگی چون کاغذ پاره‌ای در زباله‌دان بریزد؟

چه در آنجا که فرد با «دیگری» در کشمکش و خصومت است و چه در اینجا که با « خویشتن» در مجادله و جنگ، ما را به تفکر در پدیده جرم و علل آن می‌کشاند.

جرم و مجرم هنوز از نگرانیهای عمیق بشر سرگشته قرنی است که تلألؤ خیره کننده علم را در آن می‌توان دید.

دلهره جامعه از بزه و بزهکار بیهوده نیست.چه همچنانکه یکی از جرم شناسان می‌گوید:«همه می‌ترسند از اینکه مالشان را به سرقت برند، به ناموسشان تجاوز کنند، کلاهشان را بردارند و آبرویشان را بریزند و جانشان را بگیرند.» و این ترس نه تخیلی است بافته شده در ذهن و نه تصوری خالی از واقعیت.از سویی ترس و دلهره و از سوی دیگر سؤال و پرسش. چرا جرم و چرا مجرم؟

مروری بر کثرت جرائم در عالم و در کشور ما بازگو کننده این واقعیت است که بزهکاری یکی از بلاهای بزرگ امروز ماست اما چرا جرم – چرای جرم ؟ برخی به دنبال آنند که بفهمند چه علت و یا عللی وجود دارد که در جامعه ‌ای معین و با ساختاری مشخص عده‌ای با ارتکاب جرائم زندگی می‌کنند و گاه زندگی خود را نیز برای اینگونه زیستن از دست می‌دهند و چگونه است که در چنین جامعه‌ای «الف» و نه «ب» آدم می‌کشد؟و یا «ج» و نه«دال» سرقت میکند؟جامعه در این میان چه نقشی دارد و چگونه می‌تواند پیشگیری از جرم نماید؟ چرا برخی جرائم بیشترند و برخی کمتر؟چرا برخی از نقاط جرم پرور است و برخی نیست؟چرا مردان بیشتر از زنان مرتکب جرم می‌شوند؟ و چرا با دوران بلوغ بیش از دوره‌های دیگر زندگی بحرانی است؟آیا اخلاط و مزاج در شکل گیری جرم تأثیر دارد و آیا بین تیپ های مختلف مزاجی و شکل گیری جرم ارتباطی وجود دارد؟ و بالاخره همانطور که گفته شد چگونه است که مجرم با ارتکاب جرم هم خود را دچار خطر می‌سازد و هم دیگری را؟ و بسیاری از چراهای دیگر که قرنها بی‌جواب مانده بود.

علم جوان جرم شناسی کوشش می‌کند تا به این پرسشها و بسیاری دیگر در حد توان پاسخ گوید.جرم‌شناسی به عنوان شاخه‌ای از علوم اجتماعی به دلیل تحول سریع علم در قرن اخیر سعی در شناخت علمی قسمتی از مسائل تخیلی بشر کرده و به ویژه همّ خود را بر توجه علل وقوع جرم معطوف داشته است بی‌آنکه گرفتار تخیلات تازه‌ای شود و یا دستخوش پیش‌داوریهای زودگذر گردد.در این راه جرم‌شناسان نه مدعی شناخت همه علتها هستند و نه امیدوار به نتیجه‌بخش بودن همه درمانها، بلکه کوشش ایشان در حد امکان و استطاعت کمک به دیگر علما،کارشناسان و متخصصان علوم انسانی و اجتماعی است تا بتواند اولا با شناختن علل جرم، اقدامات پیشگیرنده‌ای برای مصونیت جامعه از بزه پیدا نمایند و با تفسیر و تجربه نتایج حاصله در تکمیل این اقدامات موفق شوند ثانیاً انسان مجرم را بشناسند و وبدانند برای چه مرتکب جرم شده و چگونه می‌توان او را برای بازگشت به جامعه آماده کرد، ثالثاً مجازاتها و به خصوص زندان را با اقداماتی جدی به محیطی درمانی و تربیتی تبدیل کنند تا کیفر بیش از آنکه جرم‌پرور باشد، اصلاح کننده گردد، که نتیجه این شناخت و درمان هم به نفع مرتکب جرم است و هم جامعه را مصون خواهد داشت و نیز تلاش نماید تا از تدابیر و اقداماتی پیشگیرنده به جای مجازاتها بهره‌گیری کنند.

هراس از شناخت درد ما را از برخورد با واقعیات دور می‌سازد،چه ناشناخته رها کردن ناهنجاریها از ترس مورد سؤال قرار گرفتن و عدم توانایی برای پاسخ دادن بیشتر هراس انگیز است تا شناختن خلل و آسیبها و درمان آنها.

پايان نامه‌اي كه پيش رو داريد مقدمه و رهنمودي است در اسلوب شناخت عوامل و علل بروز و پيدائي دردها، بيماريها، ضايعات انساني، ريشه‌هاي ناسازگاري و نابساماني و آسيب‌هاي اجتماعي به نام بزهكاري.

شايد بتوان گفت نگارنده پس از صدها سال بار ديگر سراغ موضوعي شگرف و تأثير گذار آمده است. موضوعي كه اگرچه بسيار تنها و غريب در معركه علم تجربي به گوشه‌اي رانده شدهاما اين غربت چيزي از تأثيرگزاريش و عمق و نگاه زيركانه‌اش كم نمي‌كند – اخلاط اربعه – آري، مزاج و اخلاط اربعه تاثير ه بر روي جرم دارد. موضوع اين پايان نامه است، مي‌خواهيم اين موضوع را مورد بازشناسي قرار دهيم كه آيا بين نبض قوي و پر قدرت (مزاج گرم) و بروز جرم ارتباط وجود دارد؟ آيا بدن افراد سردمزاج و ضربان ضعيف و سست آنها ونوع خاصي از جرم‌ها را در پي خواهد داشت؟

آيا اخلاط اربعه (صفراء – دم – بلغم و سوداء) و نوع خاص از سوخت و ساز يا فعل و انفعالات شيميايي كه بر مي‌انگيزد با كميت و كيفيت جرم و بزه ارتباط دارد؟ و در ادامه سيستم اسيدي و بازي چيست؟ در اين پايان نامه ابتدا به تعريف جامعي شخصيت دست مي‌يابيم. عناصر و اركان تشكيل دهنده و هم‌چنين انواع طبقه‌بندي آن را بررسي مي‌كنيم و در عش دوم به مركز ثقل بحث خود يعني تيپ شناسي يا همان اخلاط اربعه و جرم مي‌پردازيم.

بسیار واضح است قبل از انکه به موضوع اخلاط یا مزاج بپردازیم باید از کل به سمت جزء برویم. اخلاط و مزاج جزئی از شخصیت محسوب می شود. دانشمندان و پژوهشگران که در طبقه بندی شخصیت و تعریف آن به تأثیر تن و خصوصیات آن توجه داشته اند شخصیت را به مزاج های مختلف طبقه بندی کرده اند. بنابراین مناسب است قبل از ورود به بحث اخلاط و مزاج تعریف جامع و خاصی از بحث شخصیت به عنوان یک موضوع مادر و کلی بپردازیم.

 

فهرست منابع

ابن سینا الف، 1332. قراضۀ طبیعیات. ترجمه م مشکوۀ، چاپ دوم. تهران: انتشارات انجمن آثار ملی. 155 صفحه.

ابن سینا الف، 404 ا ق. الشفاء. ترجمه س زاید و الف مذکور، ج2، قم: انتشارات ذوی القربی، ناشر کتابخانه آیت ا… مرعشی نجفی. 860 صفحه.

الطافی ر. 1372. جرم شناسی جبر روانی. چاپ اول. تهران: انتشارات بعثت، 105 صفحه.

ابوالحبیب ع. 1387 دوره طب  سنتی و تغذیه و شناخت طبایع. جلد دوم. چاپ دوم. تهران: انتشارات علی ابوالحبیب، 235 صفحه.

ابوالحبیب ع. 1387. دوره طب سنتی و تغذیه و شناخت طبایع. جلد اول. چاپ دوم. تهران: انتشارات علی ابوالحبیب، 187 صفحه.

ابوالحبیب ع. 1388. دوره طب سنتی و تغذیه و شناخت طبایع. جلد سوم. چاپ اول. تهران: انتشارات زعیم،

288 صفحه.

احمدی ع. 1390. روان شناسی شخصیت از دیدگاه اسلامی. چاپ هشتم. تهران: انتشارات امیرکبیر، 258 صفحه.

احمدی.ح. 1377. نظریه انحرافات اجتماعی. چاپ اول. شیراز: انتشارات رز. 250 صفحه.

احمدی.الف. 1368. روان شناسی نوجوانان. چاپ اول. اصفهان: انتشارات مشعل. 220 صفحه.

حسینی ب. 1391. تیپ شناسی های شخصیت در نظام های روان درمانی. چاپ اول. تهران: انتشارات جنگل،

389 صفحه.

خدادادی ج. 1389. کلید ورود به طب قدیم، جلد سوم. چاپ دوم. تهران: انتشارات نشر شهر، 307 صفحه.

خمینی. نجفی، م. 1398هـ ق. تفسیر آسان. تهران: انشارات اسلامی.

دادستان پ، 1390. روان شناسی جنایی. چاپ چهارم. تهران: انتشارات سمت، 455 صفحه.

دهخدا ع، 1373. جلد اول. چاپ اول. تهران: انتشارات دانشگاه تهران، 4200 صفحه.

دیوید ال س. مارتین س. 1389. آسیب شنایس روانی. ترجمه‌ی محمد، تهران: نشر ارسباران، 103 صفحه.

راس، آلن. 1375. روان شناسی شخصیت. چاپ اول. ترجمه جمال فرس، تهران: انتشارات روان، 372 صفحه.

رجبی م. 1381. انسان شناسی. چاپ ششم. تهران: انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، 231 صفحه.

ریموند، گسن، 1388. جرم شناسی نظری. چاپ چهارم. ترجمه م کی نیا، تهران: انتشارات مجد.

سیاسی ع. 1372. نظریه های شخصی. چاپ دوم. تهران: انتشارات دانشگاهتهران، 180 صفحه.

سیاسی ع. 1376. مکاتب روان شناسی. چاپ چهارم. تهران: انتشارات دانشگاه تهران، 200 صفحه.

شعاری نژاد.ع. 1386.روان شناسی رشد. چاپ هجدهم. تهران: انتشارات اطلاعات، 715 صفحه.

صفایی م. 1389.گلچین جامع از کتب گیاهان دارویی و عطاری ایران. چاپ اول. اصفهان: انتشارات چهارباغ،
1139 صفحه.

طریقتی ش. 1345. مقدمه ای بر روان شناسی و روان پزشکی کیفری. چاپ او. تهران: انتشارات دهخدا، 150 صفحه.

طیب س، 1378. طیب البیان فی تفسیر القرآن. تهران: انتشاراتاسلام، 775 صفحه.

عبدی ع، کلهر س. 1388. مجموع مقالات جامعه شناختی درباره جرم، مجرم و مجازات در ایران. چاپ اول. تهران: انتشارات علم، 221 صفحه.

فدایی ق. 1381. جزوه روان شناسی کیفری، ترم تحصیلی 82-81، نیمسال  دوم تحصیلی دانشگاه تهران، 3: 41-39.

فروم الف، 1390. انسان برای خویشتن. ترجمه الف تبریزی، چاپ پنجم. تهران: انتشارات بهجت، 272 صفحه.

فیست ج، جی فیست. گ. 1389. نظریه شخصیت. ترجمه سید محمدی ی، چاپ پنجم تهران: انتشارات روان، 683 صفحه.

قرائتی م، 1385. تفسیر نور. چاپ چهارم. تهران: انتشارات مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن.

قرشی ع، 1383. تفسیر احسن الحدیث. تهران: انتشارات بنیاد بعثت.

کرد افشاری غ، محمدی ح، اسماعیلی س. 1387. تغذیه در طب ایرانی و اسلامی. چاپ دهم. ساری: اتشارات امیرکبیر شهرساری، ناشر نسل نیکان، 215 صفحه.

کریمی ی. 1390. روان شناسی شخصیت. چاپ بیست و سوم. تهران:انتشارات دانشگاه پیام نور، 228 صفحه.

کی نیا م. 1383. روان شناسی جنایی. جلد اول. چاپ چهارم. تهران: انتشارات رشد، 530 صفحه.

کی نیا م. 1388 مبانی جرم شناسی. جلد اول. چاپ سیزدهم. تهران: انتشارات دانشگاه تهران، 581 صفحه.

مظلومان ر. 1345. جامعه شناسی کیفری. چاپ اول. تهران: انتشارات دهخدا، 210 صفحه.

ملاصدرا ص، 1360. اسرار الایان. ترجمه م خواجویی، چاپ سوم. تهران: انتشارات حکمت و فلسفه ایران.

419 صفحه.

ملاصدرا ص، 1363. مفاتیح الغیب. ترجمه ح شیرازی، تهران: انتشارات مؤسسه تحقیقات فرهنگی، 701صفحه.

موسوی همدانی، م. 1374. ترجمه تفسیر المیزان. قم: انتشارات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.

ناصری م، رضایی زاده ح، چوپانی ر، انوشیروان م. 1388. مروری بر کلیات طب سنتی ایران. چاپ او. تهران: انتشارات نشر شهر، 276 صفحه.

نوربهار. 1386. زمینه جرم شناسی. چاپ سوم. تهران: انتشارات گنج دانش، 230 صفحه.

هنری ماسن پ، کیگال ج، هوستون الف، کانجر ج.  ترجمه یاسایی م. 1387. رشد و شخصیت کودک. چاپ یازدهم. تهران: انتشارات مرکز(ماد). 815 صفحه.

ماروتز الف. 1388. روان شناسی رشد و نیم رخ رشد از بارداری تا نوجوانی. چاپ اول. مترجمان سعدی پور الف، رسولی ف، احمدی ه. تهران: انتشارات دیدار.

مقالات

احمدی. ح، کونانی س. 1389. اوصاف و ویژگی های شخصی نوجوانان پسر بزه کار. مجله تعالی حقوق، 7: 99-115.

آهنچی مرکز الف. 1390. بازخوانی مفهوم مزاج بر پایه‌ی پزشکی مدرن، فلسفه علم، 2: 9-11.

بهشتی م. 1375. کیفیت ارتباط ساختمانی وجود انسان، مجله حوزه و دانشگاه، 9: 37-29.

پوررشیدی ر. 1389. شکل گیری شخصیت از دیدگاه روان شناسی قرآن و سنت، مجله کارآفرینان امیرکبیر، 64.

رضازاده ز.1390. شرایط تکوین جرم از نظر اجتماعی. مجله ماهنامه دادرسی، 86: 50-53.

رشادتی ج، زعفری ز. 1390. زمینه های جسمی و نقش آنها در وقوع جرم از منظر قرآن کریم. ماهنامه دادرسی. 86: 8-3.

عابدینی ز. 1387. ویژگی های شخصیتی مجرمین خطرناک، مجله کاراگاه، 3: 105-94.

فرید حسینی ف، کاویانی ح، اسعدی م، ملایری ن، مقدس م. 1386. الگوی سرشت و منش در افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی و مقایسه آن با هنجار جامعه ایران، مجله تازه های علوم شناختی، 2: 60-54.

غروری م. 1375. رابطه نفس و بدن، مجله حوزه و دانشگاه، 9: 84-88.

گروسی م، علیلو م، اسماعیلی الف. 1386. مقایسه ویژگ یهای شخصیتی و سبک های مقابله ای مجرمین با افراد بهنجار، مجله روان شناسی معاصر، 1: 30-24.

مصطفوی ج. 1351. تعریف مزاج در طب قدیم، مجله موسسه تحقیقات فرهنگی دانشگاه تهران، 2: 77-73.

مظلومان ر. 1349. آیا مجرم گناهکار است؟، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، 3:

میراب زاده م، شمس م، کشاورز م، ناظم الف، مینایی م. 1389. امور طبیعیه و ارکان در مکتب طی ایرانی، مجله طب سنتی اسلام و ایران، 4: 321-315.

ناصری م، رضایی زاده ح، طاهری پناه ط، ناصری و . 1389. نظریه مزاج در طب سنتی ایران و تنوع پاسخ دهی درمانی بر اساس فار،کوژنتیک، مجله طب سنتی اسلام و ایران، 3: 241-237.

پایان نامه

حسینی هـ. 1364. تأثیر خانواده بر بزهکاری. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شیراز.

رمضانی ن. 1375. عوامل مؤثر بر پیدایش رفتارهای وندالیستی در میان برخی از پسران 16-8 ساله ساکن مناطق خطوط راه آهن جنوب شهر تهران.

نقدی ع. 1374. بررسی عوامل خانوادگی مؤثر بر بزهکاری. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم و تحقیقات واحد تهران مرکز.

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی اخلاط وامزاج اربعه”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *