مبانی نظری و پیشینه پژوهشی بررسی برنامه درسی تربیت بدنی دوره راهنمایی از دیدگاه معلمان و کارشناسان تربیت بدنی استان کرمان

نوع فایل
rar
حجم فایل
183 کیلوبایت
تعداد صفحه
60
تعداد بازدید
566 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری بررسی برنامه درسی تربیت بدنی دوره راهنمایی از دیدگاه معلمان و کارشناسان تربیت بدنی استان کرمان » که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

فهرست محتوا

 

فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق

1-2-  مقدمه15

2-2- مباني نظري15

2-2-1- برنامه ی درسی ملی16

2-2-2- برنامه ریزی درسی 16

2-2-3- معنی لغوی برنامه درسی17

2-2-4- عناصر برنامه درسی17

2-2-5- برنامه ی درسی تربیت بدنی22

2-2-6- راهبردهای تدریس در برنامه ی درسی تربیت بدنی23

2-2-7-تاریخچه تربیت بدنی در ایران24

2-2-8-تدوین برنامه ی درسی تربیت بدنی دوره ی راهنمایی و متوسطه در ایران26

2-2-9-خلاصه تاریخچه تربیت بدنی در مدارس ایران27

2-3- پیشینه تحقیقات27

2-3-1- تحقیقات توصیفی وضعیت تربیت بدنی  در داخل ایران  27

2-3-2- تحقیقات انجام شده در خارج ایران48

2-3-3-. جمع بندی تحقیقات56

فهرست منابع و ماخذ125

 

مقدمه

برنامه درسي تربيت بدني در سايه پيشرفت هاي علمي برنامه ريزي درسي از دهه 1960 به بعد و تدوين نظريه هاي علمي اين رشته و تقسيم آن به بخش هاي برنامه درسي و طراحي برنامه درسي و تعيين جايگاه نظريه هاي برنامه درسي در حوزه آموزش و پرورش روند رو به رشد خود را آغاز نموده است.. بررسی پیشینه معمولاً نقدی از دانش موجود در باره موضوع پژوهش است که اگر به درستی صورت گیرد، به فهم بهتر مسئله مورد تحقیق کمک شایانی نموده و یافته های تحقیق را به پژوهش های قبلی متصل و مرتبط می سازد. با توجه به مطالب عنوان شده و بر اساس چارچوب از پیش طراحی شده محقق مطالب در پژوهش های صورت گرفته مطابق با الگوی ذیل دنبال می گردد.لذا این فصل در 2 بخش آورده شده است. در بخش اول خلاصه ای از مفهوم برنامه درسی ،برنامه ی درسی تربیت بدنی  ،برنامه درسی تربیت بدنی در مقطع راهنمایی  و بطور کلی مبانی نظری در این زمینه ارائه می شود و در بخش دوم مروری بر پیشینه تحقیق ارائه می شود.

 

2-2- مباني نظري

2-2-1- معرفی برنامه درسی: اصلاح برنامه درسي به منظورهاي گوناگوني به كار برده شده است. از جمله به عنوان برنامه هاي براي يك موضوع درسي خاص در يك پايه تحصيلي مشخص، در طول يك دوره تحصيلي، يا به عنوان برنامه موضوعهاي مختلف درسي در طول يك دوره تحصيلي. با وجود اين در بسياري از موارد برنامه درسي از فهرستي از هدفهاي آموزشي و مطالبي كه بايددر مدارس تدريس شود، تجاوز نمي كرده. در سالهاي اخير مفهوم “برنامه درسي” گسترش يافته است، تا آنجا كه برنامه تفصيلي كليه فعاليتهاي يادگيري فراگيرنده، انواع وسايل آموزشي، پيشنهاداتي در مورد راهبردهاي يادگيري و شرايط اجراي برنامه و… را شامل شده است. برنامه درسي مجموعه اي از وقايع از قبل پيش بيني شده است كه به قصد دستيابي به نتايج آموزشي و تربيتي براي دانش آموزان در نظر گرفته     مي شود. برنامه درسي از جنبه نظري به دو خانواده بزرگ يعني طراحي آموزشي و مهندسي برنامه درسي تقسيم مي شود(مهرمحمدي، 1381

 

فهرست منابع

آزمون ، جواد ، 1381،کتاب معلم تربیت بدنی (راهنمای تدریس ) ، سازمان پژوهش و برنامه آموزشی وزارت آموزش و پرورش ،

اسماعیلی ، محمدرضا ، امیرتاش ، علی محمد ، مشرف جوادی ،بتول، 1383، مطالعه تطبیقی برنامه درسی تربیت بدنی دوره ابتدایی ایران و کشورهای منتخب جهان ، حرکت ، شماره 28 صفحه 100-87

اسماعیلی ، محمد رضا ، 1389، مطالعه تطبیقی برنامه درسی تربیت بدنی دوره ابتدایی ، راهنمایی ، متوسطه ایران و کشور های منتخب جهان و ارائه ی الگوی مناسب برای تدوین راهنمای برنامه درسی، ، موسسه پژوهشی برنامه درسی ، زمستان ، شماره 49 ،

اصلانخانی ، محمد علی ، فتحی واجارگاه ، کوروش ،قلعه نوعی ، علی رضا ، 1381 ، مقایسه دیدگاههای مدیران و معلمان تربیت بدنی و دانش آموزان درباره جایگاه وضعیت کمی و کیفی اجرای درس تربیت بدنی در مدارس تربیت بدنی در مدارس راهنمایی و متوسطه ، شماره 12 ، صفحه 17-5

اصل سعيدي پور، سعيد، 1373، بررسي وضعيت تربيت بدني در مدارس استان خوزستان، ،پايان نامه كارشناسي ارشد، ، دانشگاه تربيت معلم، تهران.

افضل پور ، محمد اسماعیل ، زرنگ ، محمود ، خوشبختی ، جعفر ، 1386، ارزشیابی وضعیت اجرایی درس تربیت بدنی در پایه های اول و دوم مدارس ابتدایی خراسان جنوبی ، ، پژوهش در علوم ورزشی ، شماره 16 ، صفحه 125-107

اکرمی ، سید کاظم ، حسینی ، سید محمد حسن ، 1377، مقایسه نقش معلمان در نظام های برنامه ریزی درسی متمرکز و غیر متمرکز ، ،همایش تمرکز و عدم تمرکز در فرایند برنامه ریزی درسی، صفحه 91-64

الف لوی، 1390،کتاب مبانی برنامه ریزی آموزشی برنامه ریزی درسی مدارس ، مشایخ ، فریده ،انتشارات مدرسه ، ،

بازرگانان، عباس، 1381.ارزشيابي آموزشي، مفاهيم، الگوها و فرايند عملياتي، سمت..

بخردی ،محمد ، عابد نظری ، حسین ، ذکایی ، حسین ، 1380، راهنمای تدریس تربیت بدنی (دوره راهنمایی) ، انتشارات تربیت بدنی آموزش و پرورش ، صفحه 3

بررسي مشكلات، نارسائيها، تنگناها و نياز سنجي تربيت بدني مدارس ابتدايي دخترانه به منظور ارايه يك برنامه جامع و كاربردي (1379-1381 ). دفتر تربيت بدني دختران وزارت آموزش و پرورش.

پازوكي، بهرام،1376، بررسي مشكلات موجود درس تربيت بدني مقاطع تحصيلي راهنمايي و دبيرستان استان تهران،پايان نامه كارشناسي ارشد، دانشگاه تهران.

تابش ، محسن ، 1375، بررسي مسايل آموزشي و اجرايي تربيت بدني از نظر مديران و معلمان ورزش سه مقطع تحصيلي دختر و پسر در شهرستان فا،پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه تهران

تصدقی ،زهرا ،اعتضادی ، سارا ، 1390، ضرورت نیاز سنجی در برنامه ریزی درس تربیت بدنی در مدارس ، مجله رشد آموزش تربیت بدنی ، شماره 3 ، صفحه 61-60

حبیب‌پور، کرم؛ صفری، رضا،1390 ، راهنمای جامع کاربرد SPSS در تحقیقات پیمایشی، تهران: لویه، متفکران.

حسين آبادي، فريبا ،1381، ارزشيابي برنامه جديد تربيت بدني پايه اول ابتدايي در مرحله اجراي آزمايشي دوم، سازمان پژوهش وبرنامه ريزي وزارت آموزش و پرورش، دفتر برنامه ريزي و تأليف كتب درسي .

حمايت طلب، رسول، 1380 ، مقايسه وضعيت آمادگي جسماني دانش آموزان مدارس مقطع ابتدايي داراي معلم تربيت بدني با مدارس فاقد معلم تربيت بدني، پايان نامه كارشناسي ارشد، دانشگاه تهران.

حيدرپور، قنبر، 1377 ، بررسي نگرشي مديران مدارس ابتدايي، راهنمايي، متوسطه دختر و پسر شهرستان مياندوآب به درس تربيت بدني، پايان نامه        کارشناسي ارشد، دانشگاه تهران.

جدول دروس و ساعات هفتگي دوره هاي ابتدايي و راهنمايي تحصيلي و متوسطه عمومي، ( 1362 )،وزارت آموزش و پرورش، دفترتحقيقات و برنامه ريزي و تأليف.

جوادي پور، محمد ، 1385، طراحي و اعتبار بخشي الگوي برنامه درسي تربيت بدني دوره ابتدايي- رساله دوره دكتري برنامه ريزي درسي، دانشكده روان شناسي و علوم تربيتي دانشگاه تربيت معلم تهران.

جوادی پور ، محمد ، علی عسگری ، مجید ، کیا منش ، علیرضا ، خبیری ، محمد ، 1385 ،طراحی و اعتبار بخشی الگوی مطلوب برنامه درسی تربیت بدنی دوره ابتدایی ایران، پژوهش در علوم ورزشی  ، شماره 12 ، صفحه 86-71

خاوری ، لیلا ، یوسفیان ، جواد ، 1387، بررسی وضعیت اجرای درس تربیت بدنی در مدارس راهنمایی و متوسطه استان یزد ، پژوهش در علوم ورزشی ،شماره 18 ،صفحه 100-87

خواجوی ، داریوش ، هاشمی مقدم ، سید شمس الدین ، خلجی ، حسن ، 1387، بررسی برنامه درسی تربیت بدنی دانش آموزان کم توان ذهنی از دیدگاه کارشناسان ، پژوهش در حیطه کودکان استثنایی  شماره 28

دقيقه رضائي، سعيد، 1371 ، بررسي وضعيت تربيت بدني در مدارس پسرانه استان خراسان، پايان نامه كارشناسي ارشد، دانشگاه تربيت معلم

دهقانی ، محمد رضا ، 1379 ، تربیت بدنی مدارس راهنمایی از دیدگاه مدیران مدارس ،معلمان تربیت بدنی و دانش آموزان شهر میبد ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان

راهنماي برنامة درسي تربيت بدني در دورة ابتدايي، 1379 ،گروه برنامه ريزي درس تربيت بدني، وزارت آموزش و پرورش،سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي.

رشيدي، احمد،1375،توصيف و تحليل وضعيت درس تربيت بدني در آموزشگاههاي پسرانه و دخترانه آموزش و پرورش منطقه مهدي شهر و شهميرزاد از ديدگاه مديران و معلمان تربيت بدني، پايان نامه كارشناسي ارشد، دانشگاه تربيت مدرس.

رمضانينژاد ،رحيم ، همتينژاد، مهرعلي ، محبي ، حميد ، نيازي ، سيدمحمد ، 1384،بررسي نيازهاي آموزشي درس تربيت بدني و ورزش مدارس متوسطه ايران ، فصلنامه پژوهش در علوم ورزشي ، سال ششم، شماره 2 (پياپي 23)

رهبري نژاد، يداله ،1384 ، گزارش ارزشيابي اجراي آزمايشي برنامه درسي تربيت بدني پايهي چهارم ابتدايي در سال تحصيلي 84 -83 . طرح پژوهشي سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي، دفتر برنامه ريزي و تأليف كتب درسي. ناظر: زهرا ميرزا رضايي.

زحمتكش، علي اصغر، 1379 ، توصيف وضعيت اجراي درس تربيت بدني و ورزش در مدارس غير انتفاعي راهنمايي پسرانه تهران، پايان نامه كارشناسي ارشد، دانشگاه تربيت معلم تهران.

زندی ، فراهانی،ابوالفضل ، 1376 ، مطالعه تطبیقی وضعیت تربیت بدنی آموزش و پرورش در ایران با کشورهای کانادا و آمریکا ، نشریه علوم حرکتی و ورزش ، ،دوره ششم ،شماره 12 ،صفحه 109-97

سپاسي ، حسين ، مشرف جوادي، بتول ، مهرعلي زاده ، يداله  ، شفيع نيا ، پروانه ، 1384، بررسي وضعيت محتواي درس تربيت بدني در مدرسه هاي راهنمايي دخترانه كشور و ارائه الگوي پيشنهادي ، المپيک  ، (پياپي 31)):27-40

سجادي، نصرالله، 1368، بررسي نحوه اجراي درس تربيت بدني در مدارس ابتدايي آموزش و پرورش مناطق بيست گانة تهران،پايان نامه كارشناسي ارشد، دانشگاه تربيت مدرس.

سرابندي، محمد، 1375، بررسي وضعيت درس بدني در مدارس پسرانه مقطع متوسطه شهرستان زاهدان ، پايان نامه كارشناسيارشد، دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مركزي.

سيلر، گالن ،1372، برنامه ريزي درسي براي تدريس و يادگيري بهتر، ،مترجم: غلامرضا خوئي نژاد- موسسه نشر آستان قدس رضوي

شعباني، حسن ،1382، روش تدريس پيشرفته (آموزش مهارتها و راهبردهاي تفكر)، انتشارات سمت.

شفیع نیا، پروانه ، 1387، بررسی ارزشیابی در درس تربیت بدنی از دیدگاهدبران مدارس دخترانه ایران و ارائه ی الگو ، پژوهش در علوم ورزشی ،شماره 20 ، 51-22

عسكريان، مصطفي، 1379، فرآيند برنامه ريزي درس تربيت بدني در مدرسه. مجموعه چكيده مقالات “اولين كنگره علمي بين المللي تربيت بدني و ورزش دانش آموزان دختر “. تهران: اداره كل تربيت بدني دختران وزارت اموزش و پرورش

عصاره، فريده، 1382، ارزشيابي از درس تربيت بدني در پايه اول ابتدايي سال تحصيلي ( 82 -81 )، سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي، دفتر برنامه ريزي و تأليف كتب درسي.

عصاره، فريده، 1382 ، ارزشيابي از برنامه درسي جديد تربيت بدني در پايه دوم ابتدايي در فرايند اجراي آزمايشي (مرحله اول، سال تحصيلي 82-81 )، سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزش، دفتر برنامه ريزي و تأليف كتب درسي.

عصاره، فريده، 1383، ارزشيابي از درس تربيت بدني در پايه دوم ابتدايي (سال تحصيلي 83-82) ، سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزش،.

عصاره، فريده، 1383، ارزشيابي از درس تربيت بدني در پايه سوم ابتدايي (سال تحصيلي 83-82) سازمان پژوهش و برنامه ريزي – دفتر برنامه ريزي و تأليف كتب درسي

فتحی واجارگاه ،کوروش،شفیعی ،ناهید،1386،ارزشیابی کیفیت برنامه درسی دانشگاهی(مورد برنامه درسی آموزش بزرگسالان)، فصل نامه مطالعات برنامه ی درسی،سال اول، شماره 5،تابستان 1386

فتحي واجارگاه،كوروش ، 1385، برنامه درسي: به سوي هويت هاي جديد (از برنامه ريزي درسي تا فهم برنامه درسي) ، سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي وزارت علوم،تحقيقات و فناوري

قاسمی، وحید، 1389، مدل سازی معادله ساختاری در پژوهش‌های اجتماعی با کاربرد Amos Graphics، تهران: جامعه شناسان.

كاشف، ميرمحمد، 1371، بررسي و تجزيه و تحليل وضعيت برنامه هاي جاري تربيت بدني مدارس استان آذربايجان غربي، پايان نامه كارشناسي ارشد، دانشگاه تربيت معلم تهران.

لاورنس اس. میرز؛ گامست، گلن، گارینو، ا. جی، 1391، پژوهش چند متغیری کاربردی،ترجمه حسن پاشاشریفی، ولی‌الله فرزاد، سیمین‌دخت رضاخانی و همکاران،  ،تهران: رشد

محمدی ، شراره ،1389 ، تربیت بدنی ، اهداف و الگوها ، رشد آموزش تربیت بدنی ، پاییز دوره 11 ، شماره ا1 ، صفحه 45-43

مظلومي سادات، طاهره،1375، ارايه يك چهار چوب نظري در خصوص اصول و معيارهاي انتخاب محتوي درس تربيت بدني براساس تجربيات يادگيري حركتي در مقطع ابتدايي از ديدگاه متخصصان، كارشناسان و معلمان تربيت بدني در شهر تهران، پايان نامه كارشناسي ارشد، دانشگاه تربيت معلم تهران.

ملکی ، حسن ، 1389 ، کتاب برنامه ریزی درسی (راهنمای عمل) ، انتشارات پیام اندیشه ، ویراست دوم

مهر محمدي، محمود، 1381 ، برنامه درسي، نظرگاهها، رويكردها و چشم اندازها، نشر آستان قدس رضوي

مهموئی مومنی ، حسین ، 1389، نقش و کارکرد ارزشیابی در مراحل تدوین برنامه درسی ، مجله راهبردی آموزش ، ، دوره 3 شماره 2 صفحه 72-67

منصورفر، کریم، 1385،روش های پیشرفته آماری، همراه با برنامه های کامپیوتری، تهران، انتشارات دانشگاه تهران

ميرزا رضايي، زهرا، 1380، ارزشيابي برنامه جديد تربيت بدني پايه اول ابتدايي در فرايند اجراي آزمايشي، سازمان پژوهش وبرنامه ريزي وزارت آموزش و پرورش، دفتر برنامه ريزي و تأليف كتب درسي.

نيكلس، ادري و نيكلس، هاوارد، 1363، راهنماي عملي برنامه ريزي دسي، ترجمة داريوش دهقان، انتشارات قدياني.

وزيري،جمشید ، 1376، بررسي و ارزشيابي وضعيت موجود تربيت بدني در مدارس استان كردستان ، پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تهران

ويژه نامه ي برنامه درسي ملي ، 1387، وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي.

همتی نژاد ، مهرعلی ، 1384 ،نیاز سنجی درس تربیت بدنی و ورزش در دوره دبیرستان از دیدگاه معلمان و دانش آموزان، حرکت ، دوره 6 ، شماره 12 ،صفحه 67-61

هومن، حیدر‌علی، 1390، مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل، تهران: سمت.

يار محمديان، محمد حسين، 1379، اصول برنامة درسي، انتشارات يادوارة كتاب.

Angela Dills, Hillary N. Morgan, Kurt W,(2011),Rotthoff , Recess, physical education, and elementary school student outcomes , Economics of Education Review 30 889– 900

Brooker, Ross & Macdonald, Doune, (1995). Mapping Physical Education in the Reform Agenda for Australian Education: Tensions and Contradictions, European Physical Education Review, Volume 1, No. 2, P.101-110.

David , Andy Smith , (2010),Inclusive physical education? A study of the management of national curriculum physical education and unplanned outcomes in England , British Journal of Sociology of Education. Oxford: . Vol. 31, Iss. 3; pg. 291

Davis, Kathryn L., (1997). Chinese National Curriculum in Physical Education, In ICHPER.SD Journal, Vol. XXXIII, No.3, Spring 1997

Ellin,Sigelton,(2009)From Command to Constructivism: Canadian Secondary School Physical Education Curriculum and Teaching Games for Understanding , Curriculum Inquiry. New York: Mar. Vol. 39, Iss. 2; pg. 321

Goodlad, J. I., Klein M. F. and Tye, K. A. (1989). The Domains of Curriculum and Their Study. In: J. I. Goodlad, eds., Curriculum Inquiry, (43-76). New York: McGraw-Hill.

Hu, L., & Bentler, P.M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modelling, 6, 1-55

Jeongae You , (2011) A self-study of a national curriculum maker in physical education: challenges to curriculum change , Journal of Curriculum Studies. London. Vol. 43, Iss. 1; pg. 87

Jones, Robin, (1999). Sport and Physical Education in School and University, In: Sport and Physical Education in China, Riordan, James & Jones, Robin, Editors, International Society for Comparative Physical Education and Sport, ISCPES, London: E & FN Spon.

Morgan , Phil, (2002), physical education educatior’s perceptions about physical education: an analysis of the prospective and practing teacher – university of Newcastel

Naul, Roland, (2002). Physical Education in Schools, In: Sport and Physical Education in Germany, Roland Naul & Ken Hardman (Editors), New York: Routledge.

Penney, Dawn & Evans, John, (1997). Naming the Game, Discourse and Domination in Physical Education and Sport in England and Wales, In: European Physical Education Review, Volume 3, No. 1, P.21-32

Susan Chedzoy, (2009) , Robert Burden , Primary school children’s reflections on Physical Education lessons: An attributional analysis and possible implications for teacher action , Thinking Skills and Creativity 4 185–193

Thomson, Ian, (1993). Physical Education in the Government’s 5-14 Programme for Scottish School, In: Physical Education Review, Volume 16, No. 2, P. 122-130.

Whitehead, N. J. & Hendry, L. B., (1976). Teaching Physical Education in England, Description and Analysis, London. Journal of Comparative Physical Education and Sport, 17(1), 1985, 2-11.

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی بررسی برنامه درسی تربیت بدنی دوره راهنمایی از دیدگاه معلمان و کارشناسان تربیت بدنی استان کرمان”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *