مبانی نظری و پیشینه پژوهشی آثار مالکیت ادبی و هنری

نوع فایل
word
حجم فایل
200 کیلوبایت
تعداد صفحه
142
تعداد بازدید
298 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری آثار مالکیت ادبی و هنری » که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع :انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل:WORD و قابل ویرایش با فرمت
doc

 

مقدمه :

 

1)بيان مسأله:

از ابتداي خلقت، انسان بنا بر فطرت و طبيعتش براي تلاش‌هاي كم يا زياد خود ارزش قائل بوده و در آنچه به دست مي‌آورده اعمال سليقه مي‌كرده و ديگران را نيز از تصرف در آن باز مي‌داشته به طوري كه اين حس غريزي در بشر منشاء پديدآوردن اندوخته‌هاي شخصي و احساس تعلق به آنها گرديده است. اين احساس تنها نسبت به اندوخته‌هاي غيبي او محدود نمي‌شده، بلكه در مورد اشعاري كه مي‌سروده، نقاشي‌هايي كه مي‌كشيده و يا مطالبي كه مي‌نوشته نيز اعمال مي‌گشته. به عقيده برخي از زماني كه انسان توانسته قلم يا قلم‌مويي در دست بگيرد اين احساس وجود داشته است. موارد متعددي از دوران باستان در اين مورد وجود دارد به عنوان مثال: هومودور شاگرد افلاطون پس از استفاضه از محضر استاد، يادداشت‌هاي خود را به سيسيل برد و در آنجا فروخت. اين عمل كه بدون اجازه افلاطون صورت گرفته بود نه تنها مورد شماتت اهل علم و ادب قرار گرفت بلكه خشم مردم را نيز برانگيخت. مالکیت فکری بر مبنای مصادیق مورد حمایت، به دو بخش «مالکیت ادبی-هنری» و «مالکیت صنعتی» تقسیم بندی می شود که در هر بخش مصادیق متفاوتی مورد شناسایی و حمایت قرار می گیرند. حقوق مالکیت ادبی- هنری از سابقه ی طولانی تری نسبت به حقوق مالکیت صنعتی برخوردار است. در روم و یونان قدیم، سرقت ادبی عملی مذموم شمرده می شده است، در دوران قرون وسطی از آن جایی که آثار، مظهری از الهام الهی بود حق انحصاری برای مولف قائل نبودند و اکثر آثار آن عصر به صورت گمنام منتشر شده است، در اروپا به طور روشن اين بحث در عهد رنسانس و با انقلاب فكري- صنعتي كه در آنجا خصوصاً در صنعت چاپ پديد آمد، آغاز شد و بايد نخستين آثار حمايت از نوشته‌ها را در امتيازاتي جستجو كرد كه حكام و سلاطين اروپايي در قرن 16 به ناشران و كتاب‌فروشان اهدا مي‌كردند كه باعث مي‌شد ناشران و چاپخانه‌داران اين احكام را وسيله‌اي براي دست‌اندازي به حقوق مولفين قرار دهند. اين وضع طي دو قرن در اروپا ادامه يافت تا اينكه براي نخستين بار در سال 1709 در انگليس قانوني به تصويب ملكه رسيد كه حقوقي را براي مولفين اثر به رسميت مي‌شناخت. در اوايل همين قرن در فرانسه نيز قانوني به همين مضمون به تصويب رسيد و كم‌كم بسياري از كشورهاي ديگر در اروپا، آمريكاي لاتين و آسيا دست به وضع چنين قوانيني زدند. در اواخر قرن 19 با گسترش ارتباطات و پيشرفت علوم و صنايع نجومي، روشن شد كه قوانين ملي هرچند جامع و كامل نباشند، نمي‌توانند به خوبي از حقوق معنوي مولفين و مخترعين دفاع نمايند؛ چرا كه سوءاستفاده كنندگان با كمك وسايل ارتباط جمعي در خارج از مرزهاي ملي اقدام به سرقت‌هاي ادبي و هنري و صنعتي مي‌نمايند. لذا موافقت‌نامه‌هاي دوجانبه و چندجانبه و بالاخره بين‌المللي در اين زمينه فراهم شد تا اين كه در زمينه مالكيت صنعتي و حقوق مخترعين به كنوانسيون پاريس 1883 براي حمايت از مالكيت صنعتي انجاميد كه تا 1996، 140 عضو داشته و در زمينه حقوق مولفين آثار ادبي و هنري و علمي نيز به كنوانسيون برن سوييس در سال 1886منتهي شد. با ادغام دفاتر اين دو كنوانسيون بين‌المللي در سال 1893 نخستين سنگ بناي سازمان جهاني مالكيت معنوي گذاشته شد.

در ايران اولين قرارداد مالكيت ادبي ميان ايران و آلمان در سال 1309 ه.ش منعقد شد و نخستين رويكردهاي قانوني آن نيز در فصل 11 قانون جزا مبحث دسيسه و تقلب در كسب مصوب 1310 مي‌باشد. در سال 1348 قانون حمايت از حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان در سال 1352 ،نيز قانون ترجمه و تكثير كتب و نشريات حقوقي به تصويب مجلس شوراي ملي رسيد و در سال 1337 ايران به كنوانسيون پاريس در زمينه حمايت از مالكيت صنعتي پيوست.

پس از پيروزي انقلاب اسلامي مسأله حقوق مولفين و مخترعين، به دليل فتواي حضرت امام در تحريرالوسيله مبني بر عدم ثبوت چنين حقوقي در شرع، به بحث پيچيده‌اي تبديل شد.

مالكيت حقوقی عبارت است از احاطه و سلطنت كسي بر چيزي كه اين قسم امري است كه عقلا آن را بر حسب نياز جامعه براي اشخاص حقيقي و حقوقي اعتبار كرده‌اند. لذا هر كس هر چيزي را تاليف مي‌كند چون نتيجه كار فكري اوست مالك و صاحب آن مي‌شود. البته ملكيت او مطلق نيست و دليل بر حرمت امتناع و تصرفات معنوي وجود ندارد. آنچه جايز نيست نسخه‌برداري و تكثير بدون اجازه مولف است كه در اين صورت مولف مي‌تواند مطالبه حق نمايد.

گروهي ديگر بر اين نحو مالكيت (مالكيت فكري و معنوي) خرده مي‌گيرند به اين دليل كه به رسميت شناختن حقوق معنوي باعث مي‌شود توليد‌كنندگان آثار فرهنگي و علمي بدون دريافت پول آثار خود را در اختيار جامعه قرار ندهند و از اين بابت جامعه لطمه ببيند. مثلاً چنانچه اختراعي مثل برق انجام شود و مخترع آن بخواهد آن را به قيمت گزافي به دنيا عرضه كند معلوم است كه بخش عمده‌اي از جامعه توانايي بهره‌مندي از آن را نخواهند داشت و شكاف بين غني و فقير روز به روز بيش‌تر مي‌شود و اين مسأله‌اي است كه هرگز شارع مقدس به آن راضي نخواهد بود و مصداق آيه شريفه: إن الذين يكتمون بما انزلنا من البينات و الهدي من بعد ما بيناه للناس في الكتاب اولئك يلعنهم الله و يلعنهم اللاعنون ،[1]هستند و پيامبر اكرم نيز فرموده‌اند هر كس دانشي را بداند و آن را كتمان كند روز قيامت با افساري از آتش آورده مي‌شود. با توجه به توضیحات فوق این پژوهش در پی آن است که به بررسی  تطبیقی ماهیت و آثار مالکیت ادبی و هنری در ایران و حقوق بین الملل   بپردازد.

 

فهرست منابع

کتب

  1. امید بخش (اسفندیار)، طارم سری (مسعود)، آشنایی با موافقت نامه عمومی تعرفه و تجارت (گات) و بررسی تبعات الحاق جمهوری اسلامی ایران به آن، مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، تهران، 1372.
  2. اومدیو،دیوید، ضمانت اجرای حقوق مالکیت ادبی و هنری : مبارزه با سرقت ادبی و هنری (2)،ترجمه زیر نظر سعید حبیبا و مرتضی شفیعی شکیب،مندرج در سخنرانیها و مقالات بررسی حقوق مالکیت ادبی و هنری ،خانه کتاب، تهران،1383
  3. آیتی، حمید، حقوق آفرینش های فکری، با تأکید بر حقوق آفرینش های ادبی و هنری، نشر حقوقدانان، چاپ اول، تهران، 1375.
  4. برکشلی، فریدون، نظم نوین اقتصاد جهانی و کشور های جنوب، نشر قومس، 1374.
  5. پاکزاد ،بتول، اقدام های سازمان های بین المللی و منطقه ای در خصوص جرمهای رایانه ای ،مندرج در مجموعه مقاله های همایش بررسی جنبه های حقوقی فناوری اطلاعات ،معاونت حقوقی و قضایی قوه قضائیه،چاپ اول،انتشارات سلسبیل. 1384
  6. تیلور، یان، ضمانت اجرای حقوق مالکیت ادبی و هنری : مبارزه با سرقت ادبی و هنری (1)، ترجمه زیر نظر سعید حبیبا و مرتضی شفیعی شکیب،مندرج در سخنرانیها و مقالات بررسی حقوق مالکیت ادبی و هنری ،خانه کتاب، 1383.، ص 231- 238 .
  7. شیخی،مریم ، ضمانت اجراهای حقوق مالکیت ادبی و هنری در حقوق ایران و موافقت نامه های بین المللی ،مندرج در مجله حقوقی دادگستری ،شماره های 50 و 51 ،1384
  8. صفایی، دکتر سید حسین، بررسی حقوق مؤلف و نارسایی های آن در ایران، نشر میزان، 1379.
  9. عبادی، شیرین، حقوق ادبی و هنری، نشر چشمه، تهران، 1380.
  • کاتوزیان ، دکتر ناصر ، حقوق مدنی، عقود معین 1، انتشارات مدرس، چاپ ششم ، 1377.
  • لایقی، غلامرضا، کپی رایت در کشور های پیشرفته صنعتی، خانه کتاب، 1381.
  • ممتاز، دکتر جمشید، در تفاهم نامه سازمان تجارت جهانی راجع به قواعد و رویه های حاکم بر حل اختلافات، نوآوری ها و ابداعات، مجموعه مقالات همایش بررسی جنبه های حقوقی سازمان تجارت جهانی (15/5/75)، نشریه مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، 1376.
  • میر حسینی، دکتر سید حسین، مقدمه ای بر حقوق مالکیت معنوی، نشر میزان، تهران، 1384.
  • نوروزی، غلامرضا، حقوق مالکیت فکری، نشر چاپار، پاییز 1381.
  • وکیل، امیر ساعد، حمایت از مالکیت فکری در سازمان جهانی تجارت و حقوق ایران، انتشارات مجد، چاپ اول، اسفند 1383.

 

مقالات، نشریات و همایش ها

  1. سمیعی، صادق، پیامد های پذیرش پیمان بین المللی کپی رایت، همایش تخصصی بررسی حقوق نشر کتاب در ایران، چالش ها و رهیافت ها، خانه کتاب، 1381.
  2. شفیعی شکیب، مرتضی، همایش تخصصی بررسی حقوق نشر کتاب در ایران، خانه کتاب، 1381.
  3. صفا، ذبیح اللّه، روزنامه اطلاعات، 4 اسفند ماه 1354.
  4. صفایی، دکتر سید حسین، حقوق مالکیت ادبی و هنری، بررسی قانون حمایت حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان، دانشگاه تهران، اسفند 1381.
  5. صفایی، دکتر سید حسین، مسایل حقوقی حمایت از مالکیت ادبی و هنری در ایران، مقاله ارائه شده در سمینار WIPO، تهران 1381.
  6. ضرورت عملی کردن مالکیت معنوی، روزنامه آفرینش، 27 شهرویور 1379.
  7. طارم سری، مسعود، الزامات موافقت نامه راجع به جنبه های مرتبط با تجارت مالکیت معنوی و مقررات مربوط به اجرای حقوق مالکیت در ایران، همایش ملی بررسی حقوق مالکیت صنعتی در جمهوری اسلامی ایران و جنبه های تجاری در حقوق مالکیت معنوی در تجارت بین الملل، تهران 26 و 27 آذر 1375.
  8. عرفانی، دکتر محمود، بررسی تطبیقی تحول جدید حقوق مالکیت ادبی و هنری، مجله حقوق تطبیقی، دوره جدید، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، مؤسسه حقوق تطبیقی، بهار 1386.
  9. محمد بیگی، علی اعظم، ارزیابی پیامد های الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی در حوزه کپی –  رایت، مجموعه مقالات همایش بررسی جنبه های حقوقی سازمان تجارت جهانی (15 مرداد 1375)، مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، 1376.

 

پایان نامه ها

  1. آموزگار، مریم، آثار حقوقی عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی در خصوص حق مؤلف، رساله دکتری دانشکده حقوق و علوم سیاسی تهران، سال 383.
  2. صادقی نشاط، امیر، حمایت از حقوق پدید آورندگان نرم افزار های کامپیوتری، رساله دکتری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، آذر ماه 1375.

قوانین و مقررات

  1. «اهداف و سیاست ها و ضوابط نشر کتاب» مجموعه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، اداره کل قوانین و مقررات کشور، چاپ اول، 1372.
  2. «سندیکای دور اروگوئه- گات» مؤسسه مطالعات و پژوهش ها بازرگانی، چاپ اول، 1373.
  3. پیش نویس لایحه حمایت از حقوق مالکیت ادبی و هنری
  4. قانون ترجمه و تکثیر کتب و نشریات و آثار حقوقی، مصوب 1352.
  5. قانون حمایت از حقوق پدید آورندگان نرم افزار های رایانه ای، مصوب 1379.
  6. قانون حمایت حقوق مؤلفان، مصنفان و هنرمندان، مصوب 1348.
  7. میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی روزنامه رسمی 29/2/1355- 24/2/1354.

2- منابع خارجی

Books:

  1. Claude, Colombet: grands principles du droit d’ auteur et des droits voisins dans le mond (paris unesco. 1990).
  2. Correa, Carlos “The TRIPS Agreement Intellectual property and International Trades”, London, 1998.
  3. E. U., “Backgrand Reading Material on Intellectual Property” World Intellectual Property Organization (1998) reprinted, (1993).
  4. Stephen M. Stewart: International copyright and neighbouring rights. London, Butter Worths, 1989.
  5. Sterling J. A. L., :The world copyright law”. London, Sweet & Maxwell, 1999.

 

WIPO Articles & Document:

  1. Agreement between the world intellectual property organization and the world trade organization (1995), WIPO publication No. 223.
  2. Mihaly Ficsor, “International protection of copyright and related rights: The WIPO treateis”, WIPO/CR/THR/03/2(a).
  3. Henry Olsson, “Copyright and related rights under the TRIPS agreement and further developments there of”, WIPO/IP/THR 2000.
  4. J. Kuigper,”The new WTO dispute settlement system, the impact on the European community”, Journal of world trade, vol. 29 No. 3, 1995.
  5. US Congress, office of technology assessment, “intellectual rights in an age of Electronics information, OTA CIT 302, Washington DC. US Government painting office April 1986.
  6. WIPO,” Background reading on intellectual property” world intellectual property organization.
  7. General information Geneva 1996.

Conventions

  1. Agreement on trade- related aspects of intellectual property rights.
  2. The Paris convention for the protection of industrial property.
  3. WIPO copyright traty (wct) (1996), WIPO Publication (1997) reprinted 1999, 2002.
  4. WIPO, Berne Convention for The Protection of literary and Artistic Works, Gevena.
راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی آثار مالکیت ادبی و هنری”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *