مبانی نظری و پیشینه پژوهشی تحولات اجتهاد در ادوار مختلف فقه اماميه

نوع فایل
rar
حجم فایل
176 کیلوبایت
تعداد صفحه
277
تعداد بازدید
396 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری تحولات اجتهاد در ادوار مختلف فقه اماميه» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

فهرست محتوا

 

مقدمه2

الف) بيان مساله4

ب) پيشينه پژوهش 4

ج) سوالات تحقيق7

د) فرضيه ها7

ه) روش تحقيق 7

و) اهداف پژوهش 7

ز) ساماندهي تحقيق8

فصل اول: کليات(تعاريف، مفاهيم و تاريخچه)

1-1 معناي لغوي اجتهاد 9

1-2 اجتهاد در اصطلاح شرعي 10

1-3 فقه در لغت و اصطلاح شرعي 11

1-4 تعريف اماميه 13

1-5 آيات الاحکام 13

1-6 تاريخچه اجتهاد 14

1- 6-1 الف) دوره تشريع14

1-6-2 ب) دوره تفريع15

1-7 سير فقه و اجتهاد در تاريخ اسلام17

1-8 پيوند فقه واجتهاد18

1-9 ريشه ديني اجتهاد19

1-10 اجتهاد و چگونگي آن 20

1-11 آموزش صحيح اجتهاد20

1-12 اصل اجتهاد از ديدگاه قرآن21

1-13 مقدمات اجتهاد22

1-14 آيا اسلام اجازه ي اجتهاد را در هر عصري و براي هر فرد ميد هد يا تنها براي برخي افراد يا عصرها اجازه مي دهد؟ 24

1-15انوع اجتهاد26

1-15-1 اجتهاد مشروع26

1-15-2 اجتهاد ممنوع 27

1-16 اجتهاد داراي دو معنا و مفهوم است29

1-16-1 الف) اجتهاد از راه راي و تفکر شرعي 29

1-16-2 ب) اجتهاد از راه منابع شرعي29

1-17 روند آينده حرکت اجتهاد چيست؟ 29

1-18 فقه و اجتهاد در عصر غيبت 30

1-19 منابع فقه از ديدگاه شيعه 31

1-20 منابع اجتهاد و ديدگاه ها 33

1-21 نمونه هايي از مسائل فقهي و اجتهادي از منظر فقها شيعه و اهل سنت 34

1-21-1 احکام وضو 34

1-22 اجتهاد واجب کفايي 36

فصل دوم: تاثیر مكان و زمان و عرف و احوال آدميان در اجتهاد

2-1 عوامل تحول اجتهاد39

2-2 مفاهيم زمان و مکان39

2-3 معناي لغوي مکان42

2-3-1 نمونه هايي از نقش تحول مکان در تحول اجتهاد..42

2-4 معناي لغوي زمان………………………….43

2-4-1 نمونه هايي در زمينه تحول اجتهاد با تحول زمان 43

2-5 معناي لغوي عرف44

2-5-1 نمونه اي از نقش تحول عرف در تحول اجتهادي45

2-6 نقش احوال آدميان در تحول فقه اجتهادي46

2-6-1 نمونه اي از تحول آدميان در تحول فقه اجتهادي 46

2-7 اسلام و مقتضيات زمان46

2-8 نقش زمان و مکان در اجتهاد47

2-9 دخالت دو عنصر زمان و مکان در اجتهاد48

2-9-1 احکام و قوانين ثابت و پايدار48

2-9-2 احکام متغيير و غير ثابت48

2-10 مفهوم نسخ در احکام49

2-11 علت تغيير قبله مسلمانان51

2-12 مفهوم تاثير گذاري زمان و مکان52

2-12-1 تبعيت احکام اسلام از ذوق و سليقه52

2-12-2 تبعيت احکام ديني از پديده هاي جديد اجتماعي، صنعتی و علمي53

2-12-3 تاثير به معناي تغيير و نسخ احکام الله53

2-12- 4 تغيير حکم الله واقعي54

2-13 نقش زمان و مکان در اجتهاد از ديدگاه قران کريم و ارائه مصاديق و نمونه هاي از آن کتاب سعادت بخش و انسان ساز55

2-14 تعريف مساله تدريجي بودن احکام و فلسفه آن56

2-15 جايگاه زمان و مکان در روايات58

2-15-1 زمان و مکان در روايات اهل بيت عليهم السلام..58

2-15-2 رنگ کردن مو58

2-15-3 شکل لباس58

2-15-4 برخورد با اسيران59

2-15-5 فروش ادوات جنگي به مخالفان59

2-16 نقش زمان و مکان در سيره معصومين59

2-17 ادله امکان تغيير برخي از احکام60

2-17-1 اصل تبعيت احکام از مصالح و مفاسد واقعي61

2-17-2 اصل ولايت فقيه و اختيارات ولي امرمسلمين63

2-18 مثالهايي از احکام حکومتي واختيارات حاکم اسلامي از نظر مطهري64

2-19 قاعده هاي که مصصح برخي از تغييرات و تحولات در احکام اسلامي است عبارتند از65

2-19-1 قاعده لاضرر65

2-19-2 قاعده نفي عسر و حرج65

2-19-3 اصل تقدم اهم بر مهم در باب تزاحم67

2-20 تاثير زمان و مکان در اجتهاد از نظر امام خميني(ره)   68

2-21 نقش زمان و مکان در آراي فقهي فقها70

2-21-1 نظريه مرحوم آيت الله العظمي بروجردي70

2-21-2 نظريه علامه شهيد صدر70

2-22 نظر فقهاي اماميه درباره تحول اجتهاد71

2-22 نتايج قايل شدن به تاثير زمان و مکان در ابعاد مختلف جامعه اسلامي، از اين قرار است73

 

فصل سوم: مهمترن مباحث تحول اجتهاد در ادوار مختلف اماميه

3-1 تحولات اجتهاد در ادوار فقه اماميه76

3-1-1 دوره اول، عصر پيدايش مبادي اجتهاد76

3-1-2 آسان بودن اجتهاد در دوره اول78

3-2 منابع اجتهاد و تفقه80

3-2-1 عوامل پيدايش تدريجي اصول احکام81

3-3 دومين دوره عصر تمهيد و زمينه سازي به کارگيري اجتهاد  81

3-4 زمان پيدايش پديده انسداد باب اجتهاد82

3-5 دلايل گسترده تر اجتهاد در دوره دوم82

3-5-1 امر امامان به تفريع و تطبيق82

3-5-2 امر امامان به صادر کردن فتوا83

3-5-3 پذيرش امام شيوه معاذ را در بيان فتوا83

3-5-4 تدوين کتابهاي اصولي در اين دوره84

3-5-5 ارجاع امامان به بعضي از عالمان84

3-5-6 منع از فتواي بدون علم85

3-5-7 امر امام به رها کردن اراء ديگران85

3-6 اجتهاد صحابه85

3-7 اجتهاد تابعين85

3-8 از پيشوايان ديگر شيعه در عصر تابعين86

3-8-1 اجتهاد در عصر امام باقر(ع86

3-8-2 نمونه اي از اجتهاد امام باقر87

3-8-3 نقش امام صادق در گسترش اسلام88

3-9 مشهورترين فقيهان در زمان تابعان عبارتند از90

3-10 اجتهاد در زمان تابعان تابعين90

3-10-1 امامان شيعه در زمان تابعان تابعين91

3-11 کتابهاي حديثي شيعه92

3-12 دوره سوم، عصر تدوين قواعد اصول و عناصر مشترک اجتهادي    92

3-12-1 نخستين کسي که علم اصول را تدوين کرد93

3-12-2 ويران شدن بنياد اخباريگري توسط ابن جنيد93

3-13 دوره چهارم، عصر به کارگيري عناصر مشترک اجتهاد منابع 94

3-13-1 نتايج مفيد عمل شيخ طوسي 95

3-13-2 ايستايي و رکود اجتهاد پس از شيخ96

3-14 دوره پنجم، عصر گسترش استدلال در مسائل اجتهاد 96

3-14-1 ابن ادريس طلايه دار دوره پنجم97

3-14-2 نتايج مفيد کار ابن ادريس98

3-14-3 آثار ابن ادريس98

3-15 دوره ششم، عصر تکامل اجتهاد99

3-16 دوره هفتم، عصر ژرف انديش در بحث هاي اجتهادي. 100

3-16-1 نوآوريهاي شيخ در علم اصول101

3-17 دوره هشتم، عصر کاربرد فارگير اجتهاد نوين101

3-17-1 امام خميني طلايه دار دوره هشتم101

3-17-2 منابع اجتهاد از ديدگاه امام103

3-17-3 ويژگيهاي امام در مقام استنباط103

3-17-4 اجتهاد معتبر از ديدگاه امام104

3-17-5 شيوه اجتهادي امام105

3-17-6 روش امام راحل در طرح مسائل فقهي106

3-17-7 نتايج مفيد کار عظيم امام راحل در حوزه فقه اجتهادي 106

3-18 معناي لغوي ادوار108

3-19 ملاک ادوار فقه شيعه108

3-20 ادوار فقه شيعه109

3-21 دوره اول حضور امام110

3-22 ويژگي اين دوره(اول112

3-23 دوره تشريع از آغاز بعثت تا رحلت پيامبر112

3-23-1 کيفيت پيدايش فقه در اين مرحله113

3-23-2 خاستگاه فقه و تشريع در اين دوره113

3-23-3 مکان و زمان وحي114

3-23-4 چگونگي دعوت پيامبر114

3-23-5 تدوين فقه و شريعت115

3-23-6 اجتهاد پيامبر115

3-23-7 اجتهاد در زمان صحابه117

3-23-8 وضعيت کلمه فقه و فقيه در مرحله تشريع117

3-24 دوره دوم، تفسير و تبيين شريعت از سال 11 ه ق تا آغاز غيبت صغري(260 ه ق118

3-24-1 امتيازات فقه شيعه119

3-25 دوره سوم: عصر محدثان يا شکوفايي اجتهاد و قانونمندي فقه از آغاز غيبت صغري(260 ه ق) تا ظهور شيخ الطايفه 436 ه ق) 120

3-25-1 ويژگي هاي دوره سوم فقه شيعه120

3-25-2 امتيازات دوره سوم121

3-26 دوره چهارم: عصر کمال و اطلاق اجتهاد از ظهور(شيخ الطائفه 436 ه ق تا رحلت او 360 ه ق122

3-26-1 امتيازات دوره چهارم123

3-27 دوره پنجم: رکود دانش فقه يا عصر تقليد124

3-28 دوره ششم: عصر نهضت مجدد مجتهدان126

3-28-1 امتيازات دوره ششم126

3-29 دوره هفتم: عصر پيدايش مذهب اخباريان129

3-29-1 امتيازات دوره هفتم128

3-30 دوره هشتم: عصر جديد استنباط يا عصر اعتدال و تکامل اجتهاد 129

3-30-1 نقش وحيد بهبهاني در نوسازي علم اصول130

3-30-2 پيدايش اخباريان و مقاومت اصوليون130

3-31 موارد اختلاف بين اصوليين واخباري132

3-31-3-1 اجتهاد و تقليد132

3-31-3-2 ضرورت علم اصول فقه132

3-31-3-3 بحث حجيت ظن132

3-31-3-4 ادله احکام132

3-31-3-5 دليل عقل133

3-31-3-6 اصول عمليه133

3-32 امتيازات دوره هشتم133

3-34 ويژگي هاي دوره هشتم134

3-35 دوره نهم، عصر حاضر يا تعميق و توسعه مباحث و اوج گيري اجتهاد از مرجعيت شيخ انصاري(1266 ه ق تا تدوين قانون اساسي ايران 1399 ه ق135

3-35-1 امتيازات دوره نهم136

3-35-2 ويژگي هاي دوره نهم137

3-36 دوره دهم، عصر تجربه عملي ساختن فقه يا عصر حاکميت فقه از تدوين فقه قانون اساسي جمهوري اسلامي(1399 ه ق تا زمان حاضر) 138

3-36-1 دیدگاه امام خميني در خصوص فقه واجتهاد139

3-36-2 ديدگاه رهبر معظم انقلاب درباره بايسته هاي حوزه و فقه   140

فصل چهارم: انفتاح و انسداد در باب اجتهاد

4-1 معني لغوي انفتاح و انسداد142

4-2- زمان انسداد143

4-3 علل پيدايش پديده انسداد باب اجتهاد143

4-4 پيامد هاي منفي انسداد باب اجتهاد146

4-5 زمزمه هاي اوليه پيدايش اخباريون146

4-6 تاريخ اخباريون147

4-7 احياگران مکتب اخباري148

4-8 گوشه هايي از طرز تفکر اخباريون149

4-9 برخورد اخباريان با قران150

4-10 شکست مکتب اخباري 151

4-11امتيازات مبارزات وحيد بهبهاني153

4-12 فتح باب عملي در اجتهاد154

فصل پنجم: نتيجه گيري و پيشنهادات

5-1 نتيجه گيري156

منابع فارسي160

منابع عربي164

مقالات و مجلات 165

 

مقدمه

اجتهاد يكي از برجسته‌ترين شاخصه هاي فقه اسلامي به ويژه شيعه است. بدون شك دانستن تاريخ پيدايش و تحوّل هر علم در درك مسائل آن علم نقش بسزايي دارد. پيشينه اجتهاد به عصر پيامبر اكرم ص باز مي‏گردد عمده احكام و اوامر و نواهي الهي در دوران اقامت در مدينه و تشكيل حكومت اسلامي توسط آن حضرت، در قالب آيات مدني قرآن كريم ابلاغ گرديد. به اين ترتيب، در زمان حيات رسول خدا ص هر دو منبع اصلي استنباط احكام، كتاب و سنت، در كنار يكديگر شكل گرفتند. اجتهاد در طول تاريخ زندگي بشري نيرويي است که فقه را با مظاهر نوين زندگي همگام مي کند و از ناحيه مصاديق، تطور و گسترش مي بخشد. در عين حال، اصل تشريع را همواره ثابت نگاه مي دارد. پس اجتهاد وسيله‌اي است كه فقه را از ركود و توقف در برابر رويدادهاي زمان حفظ و آن را با احتياجات و نيازهاي نوين زندگي بشري، هماهنگ مي‌نمايد. پس اجتهاد براي فقه اسلامي امري ضروري است. زيرا بدون آن فقه هيچ گاه نمي تواند پويا و متحرک و همگام با رويدادهاي زندگي انسان ها در بستر زمان باشد. آن چه امروز گاهي به عنوان نارسايي فقه عنوان مي شود، واقعاً نارسايي موهومي است. انسداد باب اجتهاد، پيامدهاي ناگوار و دردناک تر از همه، رکود و جمود در فقه و اصول را در حوزه هاي علميه اکثر بلاد اسلامي به همراه داشت که دامنه آثار منفي آن، فقه ديگر مذاهب را نيز فرا گرفت و حتي فقه شيعي نيز از تأثيرات منفي آن در امان نماند. اجتهاد آن قدرها صعب الوصول نيست، از آن جايي كه اجتهاد، هدف علم اصول فقه و ثمره آن است؛ در ميان شيعه و ديگر مذاهب داراي پايگاه ويژه‌اي مي‌باشد، همه مشكلات ناشي از بي‌قانوني، در پرتو شايستگي و كارداني اجتهاد پويا، حل و فصل مي‌گردند. در اين روزگار بر اساس انديشه شيعه، به خاطر دوري از رهبران معصوم، راهي به سوي علم به احكام شريعت جز اجتهاد وجود ندارد و هيچ مرجع ديگري را جز مجتهد نمي‌توان سراغ داشت كه براي حوادث روزافزوني كه در جوامع بشري پديد مي‌آيند، حكم و قانون جامعي ارائه كند. بنابراين، اجتهاد و مرجعيت ديني، از اعتقادات مهم شيعيان در عصر غيبت به حساب مي‌آيد. فقه اجتهادي و احكام شريعت مبتني بر منابع اجتهاد و پايه‌هاي معتبر شرعي است. نخستين و مهمترين آن ها اصول احكام و قوانين كلي است كه خداوند آن ها را در ضمن حدود 500 آيه بيان نموده است و دومين منبع مهم، شناخت سنت رسول خدا است كه در آن شرايط و موانع احكام به گونه كامل بيان گرديد و اين منبع از براي مجتهد در مقام استنباط احكام حوادث واقعه و موضوعات مستحدثه، نقش بسيار مهمي را دارد بايد دانست در صورتي كه اجتهاد در منابع فقهي به كار گرفته نشود، منابع فقه هيچ گاه نمي‌توانند در برابر رويدادها و مسائل تازه پاسخگو شوند و نيز فقه هيچ گاه نمي‌تواند از توسعه مصاديق و فروع برخوردار گردد، و بدين سبب برخي از عالمان و دانشيان اسلامي، اجتهاد را واجب عيني و برخي ديگر واجب كفايي دانسته‌اند، و اين بدين جهت است زيرا با اعمال آن در منابع فقهي، نه تنها موجب مي‌شود كه‌ تفكر فقهي را در قالب هاي ثابت متحجر و منجمد و راكد نگردد و قوانين و احكام ديني به صورت سنت هاي راكد و اعمال تكراري و بي روح در نيايد و در برابر رويدادها و پديده‌هاي جديد و مسايل تازه از حركت باز نايستد و در برابر مقتضيات زمان و شرايط آن بيگانه نگردد، بلكه علاوه بر اين عاملي است كه طرز تفكر اسلامي را پيشاپيش زمان و پديده‌هاي آن همواره در حركت قرار مي‌دهد.

 

فهرست منابع

1- قرآن کريم، مترجم: فولادوند، محمد مهدي، چاپ اول، تهران، انتشارات دارالقرآن کريم، 1415 ق.

2- اخوان کاظمي، بهرام، 1378، کلياتي در باب اجتهاد و شيوه هاي آن، انتشارات انقلاب اسلامي.

3- احتشامي نيا، محسن، پژوهشهاي ادوار اجتهاد و دکتر گرجي

4- اسلامي، رضا، 1391، مدخل علم فقه، انتشارات قم

5- اسلامي، رضا، درآمدي بر فقه اسلامي، 1385 ش، قم، نشر مرکز مديريت حوزه علميه قم.

6- احيايي، ماشاالله، 1387، کاربرد علوم در قبله يابي

7- بديعي، محمد، 1389، معنويت تشيع به ضميمه چند مقاله ديگري، قم، چاپ پنجم.

8- جعفري لنگرودي، محمد،1388 ش، ترومينولوژي حقوق، چاب بيست و دوم، تهران، انتشارات گنج دانش.

9- جمعي از پژوهشگران زير نظر شاهرودي و محمود هاشمي،1426، فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بيت عليه السلام، موسسه دائره المعارف فقه اسلامي بر مذهب اهل بيت عليهم السلام، ج1

10- جناتي، محمد ابراهيم، 1372، ادوار اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي، انتشارات کيهان

11- جناتي، محمد ابراهيم، منابع اجتهاد از ديدگاه مذاهب اسلامي،تاريخ نشر ه ق، ج 1

12- جمعي از مولفان، مجله فقه اهل بيت عليهم السلا(فارسي) ناشر: موسسه دائره المعارف فقه اسلامي بر مذهب اهل بيت عليهم السلام، ج 1

13- جناتي، محمد ابراهيم، 1388،مصادر اجتهاد از منظر فقيهان، موسسه انتشارات امير کبير

14- جناتي، محمد ابراهيم، سير تطور فقه اجتهادي در بستر زمان، ج1

15- جناتي، محمد ابراهيم، ادوار فقه و کيفيت بيان آن، تاريخ نشر ه ق.

16- جمعي از بزرگان، تاريخ نشر ه ق، تاريخ الفقه و تطوراته(المنتخب) خدمات متقابل، ج 22

17- جمعي از مولفان، مجله فقه اهل بيت عليهم السلام(فارسي) ج 55

18- جمعي از مولفان، مجله فقه اهل بيت عليهم السلام(فارسي) ج 15

19- جمعي از مولفان، مجله فقه اهل بيت عليهم السلام(فارسي) ج 49

20- جمعي از مولفان، مجله فقه اهل بيت عليه م السلام(فارسي) ج 36

21- جمعي از مولفان، مجله فقه اهل بيت عليهم السلام(فارسي) ج 4

22- جواهري، محمد رضا، 1381، اجتهاد در عصرا ئمه معصومين، موسسه بوستان کتاب حوزه علميه قم

23- جمعي از نويسندگان،1372، دايره المعارف تشيع، ج 2، تهران،

24- حسيني، سيد محمد، فرهنگ لغات و اصطلاحات فقهي

25- حلي، مقدادي عبدالله سيوري،مترجم: بخشايشي، عبدالرحيم عقيقي، ناشر: پاساژ قدس،قم، ه ق

26- رضايي، محمد علي، مجموعه مقالات، ج 2

27- دهخدا، علي اکبر، 1385، فرهنگ متوسط دهخدا،چاپ اول، انتشارات دانشگاه تهران

28- دفتر فرهنگستان علوم اسلامي، اجتهاد و بررسي روشهاي آن

29- راغب اصفهاني، حسين بن محمد،1357 ش، ترجمه حسين خداپرست، مفردات الفاظ قران کريم، چاپ اول، قم، انتشارات نويد اسلام.

30- سجادي، سيد جعفر،1344 ش، فرهنگ علوم، انتشارات موسسه مطبوعاتي علمي

31- شرف الدين، سيد عبدالحسين، 1396، اجتهاد در مقابل نص،مترجم: علي دواني،کتابخانه بزرگ اسلامي

32- شفيعي، سيد علي، 1374، زمان و مکان و تحول موضوعات احکام، مجموعه مقالات کميته علمي کنگره بررسي مباني فقهي امام خميني، ج 1، قم.

33- طباطبايي بروجردي، آقا حسين،1429 ه ق، منابع فقه شيعه، مترجمان: حسينيان قمي، مهدي، صبوري، م، انتشارات فرهنگ سبز، ج 22

34- عميد، حسن، 1374، فرهنگ عميد، چاپ هفتم، انتشارات امير کبير، ج 1.

35- عميد زنجاني، عباس علي، 1421ه ق، فقه سياسي، ج 1، تهران، انتشارات امير کبير

36- عظيمي، حبيب الله، 1385،فقه و فقها، انتشارات اساطير

37- عزيزي،حسين، 1384، مباني و تاريخ تحول اجتهاد، حوزه علميه قم

38- فيض، عليرضا،1374ش، مبادي فقه و اصول، انتشارات دانشگاه تهران.

39- فيض، عليرضا،1382، ويژگيهاي اجتهاد و فقه پويا(فقه پويا در مکتب سه فقيه) ناشر، پژوهشگاه علوم انساني و م طالعات فرهنگي

40- فرحناک، عليرضا، 1390،موضوع شناسي در فقه، ناشر پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامي وابسته به تبليغات قم، ج1.

41- کلانتري، ابراهيم، قرآن و چگونگي پاسخ گويي به نيازهاي زمان، پژوهشکده فرهنگ قم، ج 2.

42- کميته علمي،1374، کنگره بررسي مباني فقهي حضرت امام خميني”نقش زمان و مکان در اجتهاد”، اجتهاد و زمان و مکان(1)،موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره)

43- گرجي، ابوالقاسم، 1412 ق، تاريخ فقه و فقها، تهران موسسه سمت.

44- لقماني، احمد، 1374، شيخ مفيد معلم امت، مرکز چاپ و نشر سازمان تبليغات اسلامي

45- معين، محمد، 1350، فرهنگ فارسي، امير کبير، ج 1.

46- موگهي، عبدالرحيم، 1377، احکام تقليد و اجتهاد مطابق با فتاواي و نظريات حضرت امام خميني، قم.

47- مير عمادي، سيد احمد،1387، ائمه عليهم السلام

48- مطهري، مرتضي، فقه و حقوق(مجموعه آثار) ناشر: قم، ج 20

49- مطهري، مرتضي،ه ق، اسلام و مقتضيات زمان، ج2، بي تا

50- مطهري، مرتضي،1380، فقه و حقوق(مجموعه آثار) انتشارات صدرا، ج 2

51- مسجد جامعي، عليرضا،1380، پژوهش در معارف اماميه، ج 1، انتشارات فرهنگ و ارشاد قم

52- مطهري، مرتضي، فقه و حقوق(مجموعه آثار) قم، ج 19، تاريخ نشر ه.ق

53- مطهري، مرتضي، فقه و حقوق(مجموعه آثار) تاريخ نشر ه.ق،ج 21، قم

54- ميرخاني، سيد احمد، 1372، تاريخ اجتهاد و تقليد، مکتب ولي عصر(عج)

55- مکارم شيرازي، ناصر،1427 ه ق، دائره المعارف فقه مقارن، ناشر: انتشارات مدرسه امام علي(ع)

56- مدرسي طباطبايي، سيد حسين، 1410 ه ق، مقدمه اي بر فقه شيعه، مترجم: محمد آصف فکرت،مشهد، بنياد پژوهش هاي اسلامي.

57- واسعي، سيد محمد، 1387، انتشارات کانون انديشه جوان، ج 1.

58- يوسفي مقدم، محمد صادق، 1387، درآمدي بر اجتهاد از منظر قرآن، انتشارت دفتر تبليغات اسلامي قم.

منابع عربي:

59- ابن فارسي، احمد، معجم مقائيس اللغه، ج 6، چاپ اول، قم انتشارات دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه 1404 ق

60- حکيم، سيد منذر طباطبايي، مراحل تطور الاجتهاد في الفقه الامامي، چاپ اول، قم، انتشارات مجله فقه اهل بيت عليهم السلام، بي تا

61- جوهري، اسماعيل بن حماد، الصحاح- تاج اللغه و صحاح العربيه، چاب اول، بيروت، نشر دارالعلم للملائين 1410 ق

62- حلي، مقداد بن عبدالله سيودي، مترجم: بخشايشي، عبدالرحيم عقيقي، کنز العرفان في فقه القران، ج 1،

63- حلي، حسن بن يوسف، شرح تجريد، مقصد چهارم، مساله هفتم، دارالاحیا التراث الحدیث، بیروت 1392 ق

64- حسيني حائري، سيد کاظم، ولايه الامر في عصر الغيبه، دارالفکر، قم، 1402 ه ق.

65- شهرستاني، ابوالفتح محمد بن عبدالکريم،1350، الملل و النحل،مترجم، صدرترکه اصفهاني،افضل الدين، ج1، انتشارات اقبال

66- شيخ مفيد، الفصول المختاره، 1402ق، ج 2، دارالحيا العربي، بيروت

67- عاملي حر، محمد بن حسن، وسائل الشيعه، ج 9، 77 حديث 11564، دارلاحيا اتراث بيروت 1981 م

68- صدر، سيد محمد باقر، اقتصادنا، 1417ه ق، دفتر تبليغات اسلامي شعبه خراسان

69- کليني، يعقوب، فروع کافي، 1379 ه ش، کتاب معيشت باب ضرار، ج 8، حيدريه نجف 1379 ه ش

70- کليني، يعقوب، اصول کافي، ج 1، باب البدع و المقاییس، حدیث 15، حیدریه نجف، 1379 ه ق.

71- کليني، يعقوب، فروع کافي، ج 5، کتاب الجهاد باب 13، حيدريه نجف 1379، ه ق

72- کليني، يعقوب، فروع کافي، ج 6، کتاب الزی و النجمل باب اللباس، حدیث 15 حیدریه نجف 1379 ه ش.

73- مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج 6، موسسه وفا، بیروت 1402 ه ق.

مقالات و مجلات

74- علي پور تولون، ناهيد، ادوار فقه شيعه، 1390

75- جناتي، محمد ابراهيم، سيري در منابع اجتهاد، کيهان انديشه،1365، مهر و آبان، ش 8. www.noormags.com

76- جناتي، محمد ابراهيم، فقه و اصول، کيهان انديشه، شماره 34    www.noormags.co m

77- جناتي، محمد ابراهيم، ادوار اجتهاد، کيهان انديشه،1371، آذر و دي، شماره 45. www.noormags.com

78- جناتي، محمد ابراهيم، غلبه اجتهاد بر اخباريگران، کيهان انديشه، شماره   www.noormags.com

79- جناتي، محمد ابراهيم، 1365، اجتهاد در جامعه اسلامي، کيهان انديشه، ش 10 www.noormags.com

80- جناتي، محمد ابراهيم، ادوار اجتهاد، کيهان انديشه، ش 34 www.noormags.com

81- جناتي، محمد ابراهيم، نخستين دوره از ادوار اجتهاد، کيهان انديشه، 1370،فروردين و ارديبهشت، شماره 35.                www.noormags.com

82- جناتي، محمد ابراهيم، دومين دوره از ادوار اجتهاد، کيهان انديشه، 1370، خرداد و تير، شماره 36. www.noormags.com  

83- جناتي، محمد ابراهيم، سومين دوره از ادوار اجتهاد، کيهان انديشه، 1371، خرداد و تير، شماره 42. www.noormags.com   

84- جناتي، محمد ابراهيم، عصر گسترش استدلال در مسائل اجتهادي، کيهان انديشه، 1371، شماره 44. www.noormags.com                            85- جناتي، محمد ابراهيم، عصر تکامل اجتهاد، کيهان انديشه، 1371، شماره 45.  www.noormags.com

86- نشريه اعتماد به ضميمه 1802.

87- مجله فقه دفتر تبليغات اسلامي قم، برگرفته از مقاله سير تحول فقه اجتهادي

88- هادي منش، ابوالفضل، اجتهاد در عصر امام باقر(ع) نشريه مبلغان،1383،دي و بهمن، شماره 66 – www.noormags.com

89- جعفري، محمد مهدي، تاريخ تحول فقه شيعه، نشريه اعتماد سال چهارم، 1379، ضميميه 1802

90- متن سخنراني رهبر معظم انقلاب اسلامي، مجله حوزه، سال چهارم، 1374، شماره 72

91- احتشامي نيا، محسن، پژوهشهاي ادوار اجتهاد و دکتر گرجي، نشريه علمي و پژوهشي

سايتها:

92- سايت اهل بيت

93- سايت راسخون

94- سايت اطلاع رساني حوزه

95- سايت پژوهشکده امام محمد باقر(ع)

96- سايت ويکي

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی تحولات اجتهاد در ادوار مختلف فقه اماميه”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *