مبانی نظری و پیشینه پژوهشی مقایسه ممنوعیت ممنوعیت ازدواج در دین اسلام و یهود

نوع فایل
rar
حجم فایل
232 کیلوبایت
تعداد صفحه
190
تعداد بازدید
183 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری مقایسه ممنوعیت ممنوعیت ازدواج در دین اسلام و یهود» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

فهرست محتوا

 

 

مقدمه

بيان مسأله

فصل اول:کلیات

گفتار اول: ازدواج

گفتار دوم: اسلام

گفتار سوم: یهود

فصل دوم: ازدواج

گفتار اول:2-1- اهمیت ازدواج در اسلام

گفتار دوم:2-2- اهمیت ازدواج در یهود

2-2-1- معنای ازدواج در آیین یهود

2-2-2- شرایط ازدواج در یهود

2-2-3- مراسم واقعی ازدواج

2-2-4- مراسم شکستن شیشه و مراسم بیحود

گفتار سوم: انواع ازدواج در اسلام

فصل سوم: ازدواج های ممنوع در اسلام

3-1- ازدواج مرد مسلمان با زنان اهل کتاب

3-2- ازدواج زن مسلمان با مرد غیر مسلمان

3-3- ازدواج با زنان مطلقه

3-4- تحریم ازدواج با محارم

3-5- در بیان موانع نکاح

3-6- زن هایی که ازدواج با آنها حرام است

3-7- درخواست ازدواج چه کسانی را باید رد کرد

3-8- -طبقاتی از خوبشاوندان که ازدواج میان آنها جایز نیست

3-9- ممنوعیت ازدواج با زن شوهردار و در عدّه

3-9-1- عده

3-9-2- کتاب

 

3-9-4- اجماع

3-9-5- قیاس اولویت

3-10- موانع ازدواج در قرآن کریم

3-11- علت ممنوعیت ازدواج دائم با اهل کتاب

3-12- عکس العمل ائمه اطهار (ع) درباره نکاح ایرانیان با محارم

3-13- شرایط تحریم ازدواج با زانی و زانیه

3-14- تأثیر کفر و ارتداد بر محرمیت زن و شوهر

فصل چهارم: ازدواج های ممنوع در یهود

4-1- ازدواج با غیر هم کیش در آئین یهود

4-2-  ازدواج با مرتدان در آئین یهود

4-2-1-  ازدواج با مرتدان در سِفر خروج

4-2-2- ازدواج با مرتدان در سِفر تثتیه

4-3- منع ازدواج با غیر یهود

4-4- ممنوعیت ازدواج با بیگانگان در آئین یهود

4-5- ازدواج های ممنوع در آئین یهود

4-6- سه نوع ازدواج ممنوع در آئین یهود

4-7- ممنوعیت ازدواج با مرتدان در شریعت یهود

4-8- جدایی از زنان غیر یهودی

4-9- هشدار در مورد زنا

4-10- زنان و اعمال قبیح در یهود

فصل پنجم: مقایسه ممنوعیت ازدواج در اسلام و یهود

گفتار اول: شباهت ها

الف: ازدواج در بیگانگان

ب: ازدواج با محارم

گفتار دوم: تفاوت ها

الف: ممنوعیت ازدواج با مرتدان

ب: ممنوعیت ازدواج با غیر همکیشان

نتیجه گیری

منابع و مأخذ

 

مقدمه

اسلام با در نظر گرفتن نیازهاى واقعى و طبیعى انسان از یک سو و با عنایت به مصالح فرد و اجتماع از سوی دیگر، ازدواج را به عنوان بهترین راه و مناسب ترین شیوه برگزید. اسلام، آدمى را از تنهایى و تجرد نهى مى کند و براى تأمین و ارضاى غریزه جنسى او، ازدواج را راهکار عملى مى داند و حتى در مواردى که خطر انحراف و فساد وجود دارد، ازدواج را بر او واجب و ضرورى مى داند. در اهمیت ازدواج که پیامبر(ص) فرمود: «من تزوج احرز نصف دینه»، «کسى که ازدواج کند نیمى از دین خود را حفظ کرده است» و نیز فرمود: «النکاح سنتى فمن رغب عن سنتى فلیس منى» ازدواج سنت من است، پس هرکس از سنت من روى گردان شود از من نیست. وقتى که غریزه جنسى از راه صحیح و شرعى ارضا شود و روح پر اضطراب انسان اعتدال و آرامش یابد، حقایق زندگى را بهتر درک مى کند و به سوى دین و سعادت خود، گام هاى بزرگ ترى برمى دارد.

یکی از چیزهایی که پایه خانوادگی و محیط خانوادگی را محکم می کند مسأله روابط جنسی سالم است و علت اینکه پایه کانون خانوادگی در دنیای اروپا سست و متزلزل است همین است و امروز هم در جامعه ما به هر نسبت که از فرنگی ها پیروی کنیم کانون خانوادگی را متزلزل کرده ایم. وقتی که جامعه ما به دستور اسلام واقعاً عمل می کرد یعنی پسرها واقعاً قبل از ازدواج، با زنی و دختری در تماس نبودند و به اصطلاح فرنگی های امروز یک گرل فرند نداشتند، (رفیق دختر نداشتند) و دخترها هم همین طور، ازدواج برای یک پسر یا دختر یک آرزو بود. یک پسر به سن پانزده سالگی که می رسید، احساس طبیعی نیاز به همسر در او پیدا می شد، یک دختر هم همین طور و این طبیعی است که آرزوی یک پسر این بود که زن بگیرد چون به وسیله ازدواج از محدودیت و ممنوعیت استفاده از زن خارج می شد و به مرز آزادی استفاده از زن می رسید آن وقت «شب زفاف کم از صبح پادشاهی نبود» چون روی خاصیت روانی، اولین موجودی که این پسر را به این حظ و بهره رسانده یعنی از محدودیت به آزادی رسانده همسرش بوده و برای دختر هم این پسر اولین کسی بوده که او را از محدودیت به آزادی رسانده است. این بود که پسر و دخترهایی که اصلاً همدیگر را ندیده بودند و ازدواج کرده بودند آن چنان با یکدیگر الفت می گرفتند که وضع عجیبی بود. نمی خواهم بگویم که ندیدن کار درستی است، نه، اسلام اجازه داده است که ببینند ولی اگر هم ندیده بودند وقتی به یکدیگر می رسیدند تا آخر عمر به یکدیگر عشق می ورزیدند.

– کلینی رازی، محمدبن یعقوب، اصول کافى، ج5، ص328، حدیث2

مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج103، ص220

– GIRL FRIEND

 

فهرست منابع

قرآن کریم، ترجمه مهدی الهی قمشه ایی

ابراهیمی، محمد، درگاه پاسخگویی به مسائل دینی، مقاله ازدواج با مرتدان

ابن بابویه قمی(شیخ صدوق)،محمدبن علی، المقنع، قم، مؤسسه انتشارات اسلامی،(بی تا)

ابن حزم اندلسی، علی بن احمد، المحلی بالآثار، تحقیق عبدالغفار سلیمان بنداری، بیروت دارالکتاب العلمیه (بی تا)

ابن رشد،محمدبن احمد، بدایه المجتهد و نهایه المقتصد،قاهره، مصر، ج2

ابن زهره، عزالدین حمزه، غنیه النزوع، قم، اندیشه قم، ج1

ابن سعد، محمد، الطبقات الکبری،دارالکتب العلمیه، بیروت، ج2

ابن شاس، عقد الجواهر الثمینة‌ فی ‌مذهب‌ عالم‌المدینة‌، چاپ ‌محمد ابوالاجفان ‌و عبدالحفیظ ‌منصور، جده‌ 1416ق

ابن عابدین، محمد صلاح الدین، حاشیه ردالمختار، کلکته،1243ق، ج 2

ابن قدامه، عبدالله بن احمد، المغنی،بیروت، دارالکتب العلمیه(بی تا)، ج7

ابن منظور، جمال الدین، لسان العرب، بیروت، دارالحیاءالتراث العربی،1416ق،ج3

لسان العرب، بیروت، دارالحیاءالتراث العربی،1416ق ج14

ادیب بدیع تبریزی، محمد

اردبیلی، احمد، مجمع الفائده و البرهان فی شرح الاذهان، تحقیق مجتبی عراقی، چاپ بیروت، بی تا،ج13

استفتائات امام (ره)، قم، دفتر انتشارات اسلامی، ج3

اصفهانی راغب ، معجم مفردات الفاظ القرآن، قاهره، مصر1404ق

اصفهانی راغب، التحقیق، چاپ قاهره، مصر 1404 ق. ج 12

بحرانی، یوسف ، حدائق الناضره، چاپ بیروت، بی تا، ج 25

حدائق الناضرة، چاپ بیروت، بی تا،ج 23

تحرير الوسيله، ج2، ص268 كتاب النكاح مسئله 7

تنوخی، المدونه الکبری ، بیروت دار احیاء التراث العربی، بیروت، ج2

توضيح المسائل 12 مرجع، ج2، م2384 و 2388 و م2400

توفیقی، حسین، آشنایی با ادیان بزرگ، بخش یهودیت

جبّاران، محمد رضا، ازدواج با غیر مسمان، پژوهشگاه علوم و فرهنگ، انتشارات حوزه علمیه قم،1383 ش

جبعی عاملی (شهید ثانی)، زین الدین علی، مسالک الافهام، قم،معارف اسلامی، ج7

حکیم، سید محسن، نهج الفقاهه

حلی (محقق)، نجم الدین، شرایع الاسلام، ج3

حلی، جعفربن حسن، شرایع الاسلام، چاپ اول قم مؤسسه بعثت، 1413ق، ج2

حلی، یحیی بن سعید، الجامع للشرایع، قم، مؤسسه سیدالشهداء، 1405ق

خداپرست، طاهره، ازدواج بهائي، موسسه ملي مطبوعات، (بي تا)

خوانساری، سید احمد، جامع المدارک جامع المدارک فی شرح المختصر النافع، چاپ دوم، تهران، مکتبه الصادق، 1405ق،ج 12

————، جامع المدارک فی شرح المختصر النافع، چاپ دوم، تهران، مکتبه الصادق، 1405ق، ج 4

خوئی سید ابوالقاسم، کتاب النکاح، چاپ چهارم، قم، مدینه العلم، 1409ق، ج 1

رهبر، مهدی، مطالعات راهبردی زنان، شماره 45(علمی – پژوهشی)

ری شهری، محمدمهدی، ترجمه میزان الحکمه، مؤسسه فرهنگی دارالحدیث

زراعت، عباس، شرح قانون مجازات (بخش تعزیرات 2)

زمخشری، محمود بن عمر، تفسیر کشاف، بی تا، ج 3

، الکشّاف عن حقائق غوامض التنزیل، بی تا، ج8

سیاقی، روض النضیر، ج4

سید مرتضی، الانتصار، نجف، مکتب حیدریه، 1391ق

المسائل الناصریات، قم، دارالقرآن کریم،1405ق، ج18

شبلی، احمد، مقارنه الادیان (بخش یهود)، قاهره: مکتبه النهضه المصریه، (بی تا)، ص۲۹۹

شوکانی، محمدبن علی، نیل الاوطار، بیروت، دارالمعرفه،(بی تا)، ج7

شهید ثانی، مسالک الافهام، تحقیق محمد کلانتر،(بی تا)، ج7

شیرازی مکارم، تفسیر نمونه، ج 14

صادقی محمد، اهل تسنن و ازدواج مسیار، شماره ۴۰، تابستان ۱۳۸۷

صدوق، محمدبن علی، الهدایه، بیروت موسسه الاعلمی للمطبوعات، بی تا

من لا یحضره الفقیه، چاپ دوم، قم، مؤسسه انتشارات اسلامی، بی تا، ج4

صفائی حسین و امامی اسدالله، مختصر حقوق خانواده، تهران، نشر میزان، هشتم، بهار ۸۴.

طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیرالقرآن، چاپ سوم، بیروت مؤسسه الاعلمی للمطبوعات، 1393 ش، ج2

طباطبایی، سیدعلی، ریاض المسائل فی بیان الاحکام فی بالدلائل، چاپ اول، بیروت، دارالهادی، 1412ق،ج6

طباطبایی، محمدحسین، تفسیر المیزان ذیل/19آل عمران

طباطبائی، سید علی،ریاض المسائل فی بیان الاحکام بالدلائل، چاپ اول، بیروت دارالهادی، 1412ق، ج 6

طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، بیروت، دار احیاء التراث العربی، ج3

طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، بیروت، دار احیاء التراث العربی، ج1

مجمع البیان فی تفسیر القرآن، بیروت، دار احیاء التراث العربی، ج5

طوسی، محمدبن حسن، الاستبصار، چاپ چهارم، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1363ش، ج3

المبسوط فی فقه الامامیه، چاپ دوم، تهران،المکتبه المرتضویه لاحیاء الاثار الجعفریه، بی تا

النهایه، چاپ دوم، تهران، المکتب المرتضویه لاحیاء الاثار الجعفریه،ج 2

عاملی، محمدبن حسن ، وسائل الشیعه، چاپ سوم، تهران، چاپخانه اسلامیه، ج 2

وسائل الشیعه، چاپ چهارم، تهران، چاپخانه اسلامیه، ج 20

وسائل الشیعه، چاپ سوم، تهران، چاپخانه اسلامیه، ج6

وسائل الشیعه، چاپ سوم، تهران، چاپخانه اسلامیه، ج 14

وسائل الشیعه، چاپ سوم، تهران، چاپخانه اسلامیه، ج 11

عکبری(شیخ مفید)، محمدبن نعمان، المقنعة، قم، مؤسسه امام هادی، 1415ق

علامه حلی، جعفربن حسن، مختلف الشیعه، تحقیق مؤسسه بعثت، قم، 1413ق، ج 7

علامه حلی،حسن بن یوسف، تذکره الفقهاء، المکتبه المرتضویه لاحیاء الاثار الجعفریه، ج2

، قواعدالاحکام، چاپ دوم، مؤسسه کوشانبور، 1363ش،ج3

تذکره الفقهاء، المکتب المرتضویه لاحیاء الاثار الجعفریه، ج2

فاضل لنکرانی، القواعد الفقیهیه،ج1،ص251

فخر رازی، محمد، التفسیر الکبیر، چاپ سوم، بی تا ،ج 1

، التفسیر الکبیر، چاپ سوم، بی تا، ج 12

فراهیدی، خلیل ابن احمد، العین، چاپ اول، قم موسسه انتشارات اسلامی، 1404ق

قاضی، حسن، ازدواج دائم، مجدد و موقت،

قرطبی، محمدبن احمد،  الجامع لا حکام القرآن، بیروت،درالفکر، 1407ق، ج3

کتاب مقدس، تورات، سفرلاویان، باب ۱۸

کتاب مقدس، سفر تثنیه، باب 24

کتاب مقدس، سفر تثنیه، باب 25

کتاب مقدس، لاویان، قص18، آیه6

کرکی، علی بن الحسین، جامع المقاصد فی شرح القواعد، بیروت، مؤسسه آل البیت لا حیاء التراث، 1411ق، ج 12

کلانتری، محمد، پایان نامه، شماره 1120

کلایو لاتون، ترجمه محمد حسین وقار، اخلاق در شش دین جهان، بخش یهود، انتشارات اطلاعات

کلینی رازی، محمدبن یعقوب، الکافی، چاپ پنجم، تهران دارالکتب الاسلامیه، باب حد المرتدّ، 1363ش

الکافى، چاپ پنجم، تهران، دارالکتب اسلامیه، 1363ش، ج5

کیدری بیهقی، اصباح الشیعه

مبلغی آبادانی، عبدالله، تاریخ ادیان و مذاهب جهان، قم، حرّ، ۱۳۷۶ش، ج۲

مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار،چاپ سوم، بیروت، دار احیاء التراث العربی،1403ق، ج 100

بحارالانوار، چاپ سوم، بیروت، دار احیاء التراث العربی،1403ق، ج10

مراغی، عبدالله، الناوین، 1385ش، ج 2

مصطفوی، سید محمدکاظم، القواعد

مطهری، مرتضی،  خدمات متقابل ایران و اسلام، چاپ قم

اخلاق جنسى در اسلام و جهان غرب، چاپ قم

مطهری، مرتضی، کتاب آشنایی با قرآن 4، چاپ قم

نظام حقوق زن در اسلام، چاپ قم

آشنایی با قرآن 6، چاپ قم

مظفر، محمدرضا، اصول الفقه، ج2

موسوعه الفقه الاسلامی، بیروت، بی تا، ج9

موسوی خمینی، روح الله، تحریر الوسیله، قم، مؤسسه انتشارات اسلامی، 1410ق، ج 2

تحريرالوسيله، انتشارات اندیشه قم، ج‌2

رساله شش مرجع(محشی امام خمینی)، خانه کتاب

استفتائات امام (ره)، ج3، ص125، س122

نجفی، محمدبن حسن، جواهر الکلام، بیروت، دار احیاء التراث العربی،(بی تا)، ج 29

جواهر الکلام، بیروت، دار احیاء التراث العربی،(بی تا)، ج30

جواهر الکلام، بیروت، بی تا، ج 29

نصیری، محمد، تاریخ تحلیلی اسلام، چاپ ششم، تهران، انتشارات آگاه، 1378ش

نهج البلاغه /خطبه 189، ترجمه محمد تقی جعفری

 

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی مقایسه ممنوعیت ممنوعیت ازدواج در دین اسلام و یهود”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *