پرسشنامه علائم اختصاصی افسردگی

نوع فایل
word
حجم فایل
27 کیلوبایت
تعداد صفحه
8
دسته بندی
تعداد بازدید
368 بازدید
۳,۹۰۰ تومان
5/5 - (1 امتیاز)

دانشجویان و کاربران گرامی محتوای این فایل کامل ترین و بهترین پرسشنامه علائم اختصاصی افسردگی می باشد که با کمترین قیمت در سایت سحا فایل قرار گرفته است که با خرید و دانلود آن نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

دانلود پرسشنامه علائم اختصاصی افسردگی

این پرسشنامه در قالب word و در 8 صفحه و 28 گویه، قابل ویرایش، شامل: توضیحات جدول توصیف نمره گذاری متغیر عادت های خواندن ضریب پایایی پرسشنامه عبارات پرسشنامه

مقدمه

هدف اصلی هر پژوهش، گسترش دامنه دانش و یافته های جدید در آن مورد خاص می باشد. برای رسیدن به این هدف رعایت اصول علمی لازم و ضروری است؛ در پژوهش حاضر پژوهشگر سعی نموده است با بهره گیری از اصول علمی، روشها و ابراز مناسبی را برای مطالعه برگزیند. در این فصل به روش شناسی تحقیق حاضر پرداخته شده است که نخست طرح پژوهش و جامعه و نمونه مورد بحث قرار گرفته اند و سپس ابرارهای استفاده شده در این مطالعه معرفی شده اند. همچنین ، در این فصل نحوه اجرا و گردآوری داده ها و شیوه تجزیه و تحلیل آنها مورد اشاره قرار گرفته است.

3-2 طرح پژوهشی

طرح این پژوهش طرحی توصیفی –  همبستگی می باشد.این پژوهش با توجه به اهداف ترسیم شده، از نوع همبستگی است:یعنی دراین تحقیق روابط بین دویاچندمتغیرکمی بااستفاده ازضریب همبستگی توصیف،کشف وتعیین می شود. با توجه به شیوه جمع آوری داده ها از نوع توصیفی است:یعنی دراین تحقیق سعی شده تاآنچه هست یاوضعیت موجودرابدون هیچگونه دخالت یااستنتاج ذهنی گزارش داده ونتایج عینی ازموقعیت بدست آورده شود.

3-3 جامعه آماری پژوهش:

جامعه آماري اين پژوهش راکلیه فرزندان تک والد (که تحت سرپرستی ماردان خودبودند)ومشغول به تحصیل درسطح متوسطه بوده،كه درحال حاضر تحت پوشش بهزيستي شهرستان تبریزمی باشند.

3-4 نمونه آماری وروش نمونه گیری :

حجم جامعه موردمطالعه 1500نفرمی باشد.که براساس جدول کرجسی- مورگان نمونه آماری این پژوهش برابر 320نفر برآورد گردید.از این تعداد 40 آزمودنی به علت مخدوش بودن پرسشنامه ها کنار گذاشته شده و در نهایت 280 پرسشنامه واردتحلیل شدند.

روش نمونه گیری درپژوهش حاضر،نمونه گیری تصادفی ساده بوده است.بدین صورت که پس دریافت لیست فرزندان زنان سرپرست خانواده مشغول به تحصیل درسطح متوسطه بین سنین14الی19سال تحت پوشش بهزيستي شهرستان تبریز،فرزندان کدگذاری شده وبه صورت قرعه کشی320نفراز بین آنها انتخاب شدند.

پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ وهیلر

پرسش نامه 28 سوالی سلامت عمومی گلدبرگ و هيلر[1](1972) به منظور شناسایی اختلالات روانی غیر روان گسسته تهیه شده است.یک پرسش نامه غربالگری (سرندی)مبتنی بر روش خودگزارش دهی است که در مجموعه های بالینی با اهداف ردیابی کسانی که دارای یک اختلال روانی هستند مورد استفاده قرار می گیرد.هدف این پرسش نامه دستیابی به یک تشخیص خاص در سلسله مراتب بیماری روانی نیست بلکه منظوراصلی آن ایجاد تمایز بین بیماران روانی و سالم است (گلدبرگ،به نقل از حقیقی و همکاران، 1378). این پرسش نامه دارای 28 پرسش در مقیاس های 4 گانه می باشد 4 خرده آزمون این پرسش نامه عبارتنداز:

1- مولفه جسمانی:استرس یا فشار روانی در دیدگاههای روان شناختی نوعی کنش روان شناختی محسوب می شود که در اثر قرار گرفتن در موقعیت های مختلف زیستی، روانی و اجتماعی  حاصل می گردد. تقریباً همه ما در زندگی روزمره در معرض تجارب فشا زا قرار می گیریم. این در نتیجه رویارویی با مسایل و مشکلاتی است که بطور طبیعی برای هر فردی وجود دارد. به همین جهت معتقدند که ماهیت فشار روانی همواره در زندگی بشر وجود داشته است (شاملو، 1382).

دراین خرده مقیاس(سوالات ازسوال1 شروع می شودوتا سوال7 ادامه پیدا می کند)وضعیت سلامت عمومی از روی علایم جسمانی که فرد در یک ماه گذشته تجربه کرده است مورد بررسی قرار می دهد.

2- مولفه اضطراب:شواهد مربوط به همه گیر شناسی این فرضیه را که اختلالات روانی از همدیگر کاملاً متمایز هستند را تأیید نمی کند اضطراب در برابر موقعیت های تهدید کنند، بطور طبیعی بعنوان یک واکنش سیتز يا گريز ظاهر می شود. اما وقتی نشانه های عمومی اضطراب بصورت دائمی و ناخوشایند وجود داشته باشند و غلبه بر آنها غیر ممکن نباشد و نیز با موفقیعت مورد نظر تناسب نداشته باشد تشخیص این اختلالات ضروری به نظر می رسد(نیکخو، 1376).

دراین خرده مقیاس از سوال 14-8 علایم و نشانه های بالینی اضطراب شدید مانند بی خوابی، تحت فشار بودن، عصبانیت، دل شوره و … مورد بررسی قرار می گیرد.

3- مولفه کارکرد اجتماعی:کارکرد و کارایی شخصی ـ اجتماعی هر فرد به میزان زیادی تحت تأثیر حالات روانی و جسمانی است. اختلالات روانی از جمله افسردگی و اضطراب و همچنین نشانه های بدنی مانند سردرد، ناراحتی های قلبی و … باعث افت کارایی و کارکرد افراد در این زمینه ها می­شود. تحقیقات مختلف در باب فشار روانی نشان می­دهد که اختلال در عملکردهای اجتماعی، روان شناختی، جسمانی و خانوادگی با میزان بالای فشار روانی ارتباط دارد تداوم فشار روانی، توانایی فرد را در ایفای نقشهای فردی و اجتماعی کاهش می­دهد و همچنین باعث ضعف سیستم ایمنی بدن در مقابله با بیماريها می­گردد (کاپلان سادوک، 1997، ترجمه پورافکاری، 1382).

 

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “پرسشنامه علائم اختصاصی افسردگی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *