مبانی نظری و پیشینه پژوهشی اعتبارات اسنادی

نوع فایل
word
حجم فایل
144 کیلوبایت
تعداد صفحه
88
تعداد بازدید
340 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری

اعتبارات اسنادی » که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع :انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل:WORD و قابل ویرایش با فرمت
doc

 

مقدمه

الف طرح مسئله                                                                                       

امروزه ابعاد روابط تجاری بین المللی بیش از پیش گسترش یافته و این امر اهمیت یک تجارت بین الملل پویا و قدرتمند را که ضامن یک اقتصاد قوی  که عاملی مهم دراقتدار یک کشور در صحنه بین المللی محسوب می گردد را افزایش داده است ؛یکی از عوامل مهم که نقش بسزایی در این امر دارد مسئله پرداخت و شیوه های آن در تجارت بین الملل است  به این دلایل که در معاملات تجاری بین المللی طرفین معامله در یک کشور سکونت ندارند و تعامل تجاری مابین دو یا چند کشور مختلف که دارای قوانین و عرف های تجاری مخصوص به خود می باشند است و این امر ریسک یک معامله تجاری را بالا می برد و اهمیت شناخت شیوه ای که خطرات احتمالی یک معامله را تا حداکثر خود کاهش دهد افزایش می دهد ؛لذا تجار بسیار تلاش می نمایند تا با ملاحظه عوامل روانی،فیزیکی،سیاسی و اقتصادی متناسب با منافع خویش بهترین شیوه پرداخت را انتخاب نمایند.در حال حاضر چندین روش پرداخت وجود دارد که بیش از سایر روشها در بین تجار و عرصه بانکداری مقبولیت یافته این روشها عبارتند از اعتبارات اسنادی ،ضمانت نامه های بانکی ،برات و وصولی اسنادی که دو روش نخست طرفداران  بیشتری دارند ودر سیر پژوهش نیز بررسی و تشریح سازو کارهای آنها پر رنگ ترخواهد بود علی الاخصوص اعتبارات اسنادی که بحث اصلی ماست و با نگاهی کوتاه به سیرتلاشهای بین المللی در جهت یکسان سازی قواعد آنها در عرصه بین المللی این امر را به وضوح می بینیم .

ب: هدف                                                                                      

هدف ما در این پژوهش بررسی ابعاد گوناگون اعتبارت اسنادی نظیراطراف،مقررات وماهیت آن و مقایسه این ابعاد  با سایر روشهای پرداخت برای یافتن مطمئن ترین  ،سریعترین و ارزان ترین شیوه پرداخت در عصر حاضر با توجه به مقتضیات زمان و تحولات جهان کنونی است.

پ: سوالات اصلی وفرعی

اصلیترین سوالی که در سیر این پژوهش با آن رو به رو هستیم عبارت است ازاینکه آیا در حال حاضر اعتبارات اسنادی بهترین شیوه پرداخت است ؟که ضمن پرداختن به این مسئله در جریان پژوهشمان با سوالاتی فرعی نظیر اینکه بعد از اعتبارات اسنادی کاربردی ترین شیوه پرداخت کدام است؟ ماهیت حقوقی اعتبارات اسنادی چیست و چه تفاوتی با ماهیت سایر روشهای پرداخت دارد ؟ جایگاه اعتبارات اسنادی در قوانین ایران کدام است؟ اطراف هر کدام از شیوه های پرداخت چه تعهداتی درجریان پرداخت دارند؟ در حال حاضر برهرکدام از شیوه های پرداخت در عرصه بین المللی  چه قوانینی حاکم است؟و….دیگر سوالاتی که در طی این پژوهش به آنها پاسخ داده خواهد شد .

 

ت: فرضیه ها

هرگز نمی توان نادیده گرفت که فرضیه های یک تحقیق و پژوهش مهمترین قسمت های آن پژوهش و تحقیق هستند که مطمئنا پژوهش ما نیز از این امر مستثنی نخواهد بود فرضیاتی که ما در جهت اثبات آنها در این پژوهش کوشش نموده ایم عبارتند از اینکه اعتبارات اسنادی در حال حاضر بهترین شیوه پرداختی است که در آن منافع هردو طرف یک معامله تأمین می گردد .در حال حاضر هیچ جایگزین مطمئنی که دارای تمامی مزایای اعتبارات اسنادی باشد برای این شیوه پرداخت وجود ندارد. ضمانت نامه های   بانکی بین المللی بعد از اعتبارات اسنادی در حال حاضر پرطرفدارترین هستند.

ث:روش پژهش       

روش تحقیق ما در این پژوهش بیشتر  کتابخانه ای است و بیشتر پژوهش ما از طریق مراجعه به کتب ،مقالات و بعضا سایتهای علمی تخصصی در این مورد والبته  چندین مورد مراجعه حضوری به بانکها و اتاق بازرگانی بین المللی بوده است.

ح :سابقه پژوهش   

در ارتباط با سابقه پژوهش باید گفت در این رابطه متنی واحدکه اختصاصا و بدین روش به این مسئله پرداخته باشد  وجود ندارد  و اکثرا به صورت موردی ما کتابها و یا مقالات ویا پایان نامه هایی  را در این زمینه در دسترس داریم اما با توجه به این مطلب که ما  حدود چند سالی می باشد که شاهد   ویرایش جدید(( یوسی پی500)) که ((یو سی پی600)) است هستیم اما هنوز آنگونه که باید در این مورد کتب و تالیفاتی نداشته ایم علی الخصوص در زمینه ماهیت شیوه های پرداخت ما واقعا در فقر منابع فارسی به سر می بریم ناگفته نماند این مطلب  در مورد مقررات حاکم براین شیوه ها نیز صادق است وما به جز در مورد برات که آن هم بیشتر از جنبه داخلی است دیگر در مورد هیچکدام از این شیوه ها ماده قانونی در قانون تجارت کشورمان نداریم .

 

فهرست منابع

1- اخلاقی بهروز ا، بهروز، مقاله بحثی پیرامون ضمانتنامه بانکی ، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی تهران شماره 149 و.148

2-اشمیتوف،کلایوم. حقوقتجارتبینالملل،ترجمهبهروزاخلاقیودیگران،انتشاراتسمت،چاپ اول1387..

3- اسکینی، ربیعا؛ حقوق تجارت، تهران، (برات، سفته، قبض انبار، اسناد در وجه حامل، چک) انتشارات سمت، چاپ دهم1385.

4-اسناد بین المللی، کنوانسیون 1930ژنوپیرامون برات و سفته بین المللی ،مجله حقوقی ،شماره دوازدهم مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.

5-افتخاری، جواد؛ حقوق تجارت 3/ نظر ی و کاربردی، اسناد تجاری، بانکی، خزانه، و اوراق قرضه و اسناد حمل و نقل، تهران، انتشارات ققنوس، چاپ اول،1380.

6-الهلویی زارع ،فاطمه،مسئولیت بانک دراعتبارات اسنادی،دانشگاه تربیت مدرس،پایان نامه کارشناسی ارشد جقوق خصوصی1387 .

8-امامی ،سید حسن،حقوق مدنی،جلددوم،،چاپ چهار،تهران،کتابفروشی،اسلامیه،1366.

9-آقایی فر،حسن،روابط حقوقی طرف های اعتباراسنادی،پایان نامه ،،دانشگاه شهیدبهشتی،1377..

10بناءنیاسری ،ماشاءا…،جنبه های حقوقی اعتبارات اسنادی بین المللی،دانشگاه شهید بهشتی،رساله1389..

11-پیروزفر،اکبر،ضمانت نامه های بانکی،مجله بانک و اقتصاد،شماره16 ،اردیبهشت1380..

12-تحلیلی برمقررات کاربرد UCP600آن در معاملات اعتبار اسنادی ,انتشارات کمیته اجرایی اتاق بازرگانی ,چاپ سوم ,. 1377

13-خادمان، محمود، مقررات جدید اعتبارات اسنادی یوسی پی600 ،فصل نامه دیدگاه های حقوقی ,دانشکده علوم قضایی و خدمات اداری،شماره چهل وهشتم ،زمستان1388.

14-جمشیدی محمد رضا ,ضمانتنامه های بانکی،چاپ سارگل، 1390..

15-خزاعی، حسین؛ حقوق تجارت/ اسناد تجاری، تهران، مؤسسه‌ی نشر قانون، 1385، چاپ اوّل، جلد سوم.

16-رحمانیان سمیه ,بررسی قوانین و مقررات مربوط به اعتبارات اسنادی در معاملات تجاری بین المللی به ویژه قوانین ایران ,پایان نامه,تیر1386..

17-رفیعی،محمد تقی،تحلیل حقوقی قرارداد گشایش اعتبار اسنادی در ایران،اندیشه های حقوق خصوصی،سال پنجم،شماره 12،بهار و تابستان1387..

18-سماواتی حشمت ا…حقوق معاملات بین المللی ,نشرققنوس,تهران1383.

19-شهیدی ،مهدی ،حقوق مدنی وتشکیل قراردادها تعهدات،تهران انتشارا ت مجد 1380،.

20-شهبازی نیا ،مرتضی ،ضمانت نامه بانکی بین المللی، رساله دکتری حقوق خصوصی،1380.

21-عرفانی، محمود؛ حقوق تجارت، اسناد تجارتی، جلد3،تهران، انتشارات جنگل، 1388.

22-کاشانی،سیدمحمود،نارسایی های حقوقی بانکداری در ایران،مجله تحقیقات حقوقی شماره42،پاییزوزمستان1383،انتشارات دانشگاه شهید بهشتی

23-کاشانی ،سید محمود،ضمانت نامه های بانکی،موسسه عالی بانکداری جمهوری اسلامی ایران،چاپ اول ،1387،

24-کاتوزیان، ناصر، حقوق مدنی، عقود معین، جلد 4، چاپ دوم،انتشارات انتظار 1376 .

25-کاتوزیان، ناصر، عقود معین و جعفری لنگرودی – محمد جعفر – عقد ضمان  چاپ اول  شرکت سهامی کتب جیبی، 1352.

26-گائوایکس یانگ و روس پی بوکلی ترجمه بناء نیاسری، ماشاءالله, ماهیت حقوقی ویژه و منحصر به فرد اعتبارات اسنادی منشأ اعتبارات اسنادی و منبع آن،مجله حقوقی شماره 35،پاییزو زمستان1385..

27-مسعودی ،علیرضا،،دانشکده حقوق و علوم سیاسی تهران ضمانتنامه های بانکی در حقوق ایران و تجارت بین الملل،پایان نامه حقوق خصوصی،1382  .

28-مختصری پیرامون برات بعنوان یکی از اسناد اعتباری در معاملات بین المللی ،دفترمطالعات اقتصادی وزارت بازرگانی،آذر1383،.

29-صغری،محمد،ارزیابی کلی پیشنویس ضمیمه اول کنوانسیون برات و سفته بین المللی مصوب 30بیستمین اجلاس آنسیترال وین 14اوت1987،مجله حقوقی شماره دوازدهم مرکز تحقیقات اسلامی علوم کامپیوتری.

).www.bih.ir 31-اعتبارات اسنادی،مقالات بازرگانی غریبی(،

).khamseh.blogfa.com32-امیر علی خمسه(

).www.arshadalame.blogfa.com 33-حسین پور شرفشاد،ایمان ،مقالات حقوقی،دانشگاه علامه(

).iraninternationallaw.loxblog.ir34-سلامتی ،یعقوب،(

قوانین

35-قانون مدنی

36-قانون تجارت

37-دستورالعمل اعتبارات اسنادی داخای ریالی

38-مجموعه مقررات متحد الشکل اعتبارات اسنادی (UCP500)

39-مجموعه مقررات متحد الشکل اعتبارات اسنادی (UCP600)

40-مجموعه مقررات متحد الشکل وصولی ها(URC522)

41-کنوانسیون بین المللی راجع به برات وسفته ژنو1930

42-مقررات یکنواخت اتاق بازرگانی بین المللی (URDG)

43-مقررات اتاق بازرگانی بین المللی درخصوص اعتبارنامه های تضمینی بین المللی(ISP98)

 

منابع انگلیسی

44-Pierce,Anthony,Demand Guarantees in InternationalTrade ,London Sweet 8maxwell publications,1993,p8.

45-ICC  Uniform rules for Demand Guarantees(URDG958),publication cc in458,ICC  publishing S.A, International Chamber  of Commerce ,the world Business organization 1992),Article z (a).

46- Hoogland, J.H., Exporters’ practical guide to letter of credit, collections , contract guarantees, Bank of monteral, Canada ,1986, p 623.

47-Institute Nacional De comercilizacion Aricola(INDCA) v. Continental Illionis National Bank, THCIR, U.S.

48- Case studies on documentary credits, problems queries, answers. ICC    publication No 459, 1989.P.19.

49 -ZSUZSANNA TOTH ,A JOURNEY OF THE THOUSAND MILES :THE DEVELOP MENT OF THE UCP (UNIFIED CUSTOMS AND PRACTICE FOR DOCUMENTRY CREDITS (2005) 58REVUE HELLENIQUE DE DVOIT INTERNATIONAL 617.618

50-Charlhugo ,the development of documentary letters o credits reflected in the uniform customs and practice mercan tile law journal 44.49.

51- E.P.ellinger,the ucp-500 :considering a new revision [2004]lioyd`s maritime 8 commercial law quarterly 30.31.                                                                                           52-chal hugo. The legal nature of the uniform customs and practice for documentary creditsilexmercation,custom or contravts ? supranote 448 at 155

53- E.P.Ellinger, the uniform customs and practice for documentary credits (UCP) : their development and the current revision,super note 429 at 174

  • 54- S..s.isabellachung . developing a documentary creadit dispute resolution system :an icc perspective , upranot 62 at 1356

55-Standby Letter of Credit and Guarantees ,Uncitral Report of the secretary General, butter worth’s Journal of International Banking and Financial law,October(1988,p.458-461.

56-Good,Roy,cude to ICCUniform Rules for Demand Guarantees,ICCPublication,s NO510,1993

57-Surety ship in the law of the member –State of the European ,Communities Series competition , Harmonization of legislation ,1921   ,N o 14.

58-charl hugo, documentary credits:the basis of the banks obligation,supra not 1 ,at 241

59–london H. Rowland. Letters of  Credit-Article 5 of the Uniform Commercial code.(1965)30Missouri Law  Reviw288.

60- Alphones M squilant.letter of credit : ADiscourse(part II) (1979)84 Commercial law sournal

61-Peter a.alces,the efficacy of guaranty contrats in spophistkated commercial Transactbns .(1983) 61 north corolina law review 655.665 thus the modification of the contract between the creditor and the principal debtor released the guarantors.

62-Malgrzata Karolina chmielewska .documentary letter of credit apivotal case for the inefficiency of the law of contract .supranote 496.at 500-502.

63-Philippe Simleret Philippe delebecque – Droiet Civil – les suretes .-.

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی اعتبارات اسنادی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *