مبانی نظری و پیشینه پژوهشی خلاقیت و نوآوری، مدیریت کیفیت، بهره وری

نوع فایل
word
حجم فایل
178 کیلوبایت
تعداد صفحه
109
تعداد بازدید
380 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
5/5 - (2 امتیاز)

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری خلاقیت و نوآوری، مدیریت کیفیت، بهره وری» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

فهرست محتوا

فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق

مبانی نظری 18

خلاقیت 18

خلاقيت و نوآوري: ارتباط و تفاوت ها 22

چهار P خلاقيت و نوآوري 25

فرايند خلاقيت 26

محركهاي فرايند خلاقيت 28

اصول حاكم بر خلاقيت 30

روش هاي ايجاد تفكر خلاق 30

اهميت خلاقيت 32

عوامل موثر در خلاقيت 33

اعتقاد بر اين است كه براي پرورش خلاقيت سه عامل بايد تحقق يابد: 33

نحوه ترغيب به خلاقيت 35

نقش مديران در ايجاد سازمان هاي خلاق 35

موانع خلاقيت 36

پيشنهادهاي عملي براي خلاقيت 37

تكنيك هاي خلاقيت 39

مفهوم كيفيت 41

تاريخچه كيفيت 43

ابعاد كيفيت 43

مديريت كيفيت فراگير چگونه به وجود آمد؟ 45

تاريخچه مديریت كيفيت فراگير 45

مفهوم مديريت كيفيت جامع 48

تعريف مديريت كيفيت فراگير 51

ويژگي هاي كليدي مديريت كيفيت فراگير 51

اصول اساسي در مديريت كيفيت فراگير 52

اصول مشترك در اجراي مديريت كيفيت فراگير 52

گامهاي پياده سازي مديريت كيفيت فراگير 53

اصول مدیریت کیفیت جامع 54

مزاياي مديريت كيفيت فراگير 56

اجراي مديريت كيفيت فراگير (جامع) 66

دلايل شكست اجراي مديريت كيفيت فراگير 72

بهره وری و کنترل کیفیت فراگیر (جامع) 74

بهره‌وری 75

مفهوم بهره‌وری 77

تعریف بهره وری 78

انواع بهره‌وری 82

چرخه بهره‌وری 84

عوامل مؤثر بر افزایش بهره‌‌وری 85

بهره‌وری نیروی انسانی 87

الگوهای بیانگر عوامل مؤثر بر بهره‌وری منابع انسانی 89

مدل‌ هرسي و گلداسميت 90

پیشینه های تحقیق 94

تحقیقات انجام شده در داخل کشور 94

تحقیقات انجام شده خارج از  کشور 101

منابع و ماخذ 150

 

در این فصل  که به ادبیات تحقیق مرسوم است به ترتیب متغیر های موجود در پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است.در ابتدا به مبانی نظری خلاقیت، بهره وری و مدیریت کیفیت جامع پرداخته شده و درنهایت به نتایج پژوهش های انجام شده پیرامون متغیرها در داخل و خارج از کشور پرداخته شده است.

مبانی نظری

خلاقیت

همه سازمانها براي رشد و بقاء نيازمند انديشه هاي نو و نظرات بديع و تابع مي باشند. افكار و نظرات جديد همچون روحي در كالبد سازمان دميده مي شود و آن را از نيستي و فنا نجات مي دهد. در عصر ما براي بقاء و پيشرفت و حتي حفظ وضع موجود جريان تازه اي را در زمان تداوم بخشد و از ركود و نابودي آن جلوگيري كرد. همچنين براي آنكه بتوان در دنياي متلاطم و متغير امروز به حيات ادامه داد، بايد به نوآوري و خلاقيت روي آورد. از تجمع انواع يك برنامه شكل مي گيرد و برنامه ريزي را براي كسب هدف معني مي بخشد.(سيدجوادين، 1388).سازمان هاي امروزي در محيطي پر از رقابت فعاليت مي كنند. در شرايط متغير كنوني ادامه روند گذشته و تكيه بر تجربه هاي گذشتگان به  تنهايي كافي نيست. براي بهبود و يا  دست كم حفظ وضع موجود، بايد از انديشه هاي نوع و بديع بهره جست. در غير اين صورت، هر چند ممكن است سازمان ها در كوتاه مدت، توفيقي حاصل كنند، ولي سرانجام با ركود و شكست رو به رو از صحنه رقابت حذف مي شوند. از اين رو نيازمند خلاقيت و نوآوري هستند(توكلي، 1383).

 

فهرست منابع

ایمانی،م.،آذرخش،ت.،اسماعیل تبار،م. (1385) مدیریت ازآغازتاپست مدرن، چاپ دوم تهران: انتشارات فرهنگ سبز

احمدپور داریانی،م،(1388)،کارآفرینی:101تکنیک حل خلاق مسئله،تهران،انتشارات امیر کبیر.

احمدي، س.(1388)، رهيافتي بر سازمان و مديريت، چاپ اول، فيروزآباد (فارس)، انتشارات دانشگاه ازاد و اسلامي فيروزآباد

ابوطالبی،ر.، (1388)، s5مبنای پیاده سازیTQMورسیدن بهBusiness Excellence،چاپ دوم تهران: انشتارات بازتاب

ابطحي ،س ،کاظمی،ب(1382) بهره وري“.تهرانی :انتشارات ،مطالعات و پژوهش هاي بازرگاني.

الوانی،م.(1383) . مدیریت عمومی ، تهران : انتشارات سمت

اورعي ،ك. ( 1378) ، تحليل و محاسبه بهره وري ،انتشارات نشر علوم دانشگاهي .

افشه،م(1390)،بررسی کاربرد فن آوری اطلاعات در آموزش و تاثیر آن بر بهره وری کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اندیمشک ،سال چهارم،بهار 90.

بهنام ، ف. (1388) ، بررسي تاثير خلاقيت و نوآوري بر بهره وري منابع انساني در كاركنان پالايشگاه شيراز (پايان نامه كارشناسي ارشد )

بنوويتز، آ . (1387 )، اصول مديريت ، (ترجمه امين شايان جهرمي ، شاپور، معافيان ، جعفر )، شيراز ، انتشارات كوشامهر،چاپ دوم.

باقری،ک(1391)،رابطه مدیریت کیفیت جامع با ارتباطات شازمانی وتحلیل رفتگی شغلی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس،پایانامه کارشناسی ارشد ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی واحد مرودشت.

پورکیانی.م، بلال زاده(1387)،پرورش استعدادهای همگانی ابداع و خلاقیت.ترجمه:حسن قاسم زاده،چاپ اول :تهران،نیلوفر.

پال ،ه.و بلانچارد ،ك (1373) ، مديريت رفتار سازماني (ترجمه قاسم كبيري ) ، انتشارات جهاد دانشگاهی.

پرچ ودیگران(1389)،کتاب جامع مدیریت،تهران:انتشارات موسسه کتاب مهربان نشر.

پور حسینی ،ر (1377)، بررسی رابطه میان رعایت اصول روابط انسانی و بهرهوری مدیران دبیرستان‌های دخترانه شهر تهران، فصلنامه نوآوری‌های آموزشی، شماره 29، سال هشتم، بهار 1377.

تقوی،ع،شریفی میلانی،ه(1389)،الفبای مدیریت ،تهران:انتشارات جهاد دانشگاهی.

تولايي ،ر. (1387) ،راهكارهاي تقويت نو آوري و شكوفايي در سازمان ، فصلنامه منابع انساني  در صنعت نفت ، سال دوم ، شماره 3.

-توكلي، ع. (1383)، اصول و مباني مديريت، چاپ دوم، قم: انتشارات زمزم هدايت

جعفری،م ( 1388)،مدیریت کیفیت جامع (جلداول ) ،تهران،انتشاراتکیفیتومدیریت

جعفري ،م(1388)، مصطفي، مديريت كيفيت فراگير، (جلد دوم) تهران،انتشارات موسسه خدمات فرهنگي رسا،چاپ پنجم

جهانیان، ر،(1389)، بررسی رابطه مدیریت کیفیت جامع و اثربخشی مدیران در مدارس متوسطه شهر تهران، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، سال چهارم، شماره3.

جدیدی.م،(1385).مدیر خلاق ،تهران.noormags.com

جوئل. ا.ر. (1390)، مدیریت کیفیت جامع (ترجمه مجید پسران قادر ،علی جباری و عباس کمال زاده )،چاپ اول ،تهران : مرکز نشر دانشگاهی

حقیقت‌جو،ز.ناظم،ف (1386)،خلاقیت مدیران، سلامت سازمانی و بهره‌وری کارکنان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور، فصلنامه مدیریت اطلاعات سلامت ،دوره چهارم ،شماره اول.

حقيقي، م. (1382)، مديريت رفتار سازماني، چاپ دوم، تهران: انتشارات ترمه

حسيني، ا. (1378)، ماهيت خلاقيت و شيوه هاي پروش آن، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوي.

خاکی، غ (1388)، مدیریت بهره‌وری (با رویکرد تحلیلی آن در سازمان)، تهران، انتشارات کوهسار

خطيري، ب. (1390)،: كتاب تحليلي مباني سازمان و مديريت، چاپ چهارم، تهران انتشارات راه

خورشیدی،ع.(1389).رفتار سازمانی با رویکرد پژوهشی.تهران:یسطرون،

دسلر.گ(1381)، مدیریت منابع انسانی ، تهران : انتشارات ترمه.

رجب بیگی،م.،سلیمی،م. (1378) مدیریت کیفیت جامع،تهران،انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر.

رئوفی،م(1390)،تاثیرآموزش ضمن خدمت بر میزان کارائی و بهره وری مدیران و کارکنان مدارس شهر مشهد.

ریاحی، م(1390)،تاثیر آموزش ضمن خدمت بر میزان کارائی و بهره‌وری مدیران و کارکنان مدارس شهر مشهد.

رضائیان ،ع.(1386)،مبانی سازمان و مدیریت ، تهران : انتشارات سمت.

رضائیان،ع.(1372)،مدیریت رفتارسازمانی،تهران: انتشارات سمت.

زمانی ،ا. (1383)،مقایسه بهره وری با تحصیلات تخصصی در حیطه مدیریت با میزان سایر رشته ها در دوره متوسطه شهرستان شاهرود از دیدگاه دبیران ،پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.

زارعی،صدیقه(1391)،رابطه مدیریت کیفیت جامع با توانمندسازی و ارزیابی عملکرد کارکنان ،پایانامه کارشناسی ارشد مرودشت:دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.

سعیدی نیا ،ع. (1369) ،ضرورت آموزش خلاقیت،تهران ،نشر روان

سيدجوادين، س. (1388)، مباني سازماني و مديريت، چاپ پنجم، تهران: انتشارات نگاه دانش

سازمان استانداردوتحقیقات صنعتی ایران (معاونت توسعه مدیریت،وامورپشتبانی) 1387،مدیریت کیفیت درآموزش،دفترنوسازی وتحول اداری،اداره آموزش

سلامي، ع. (1390)، تئوري مديريت، چاپ اول، تهران: انتشارات مكتب ماهان.

سیادت ،س ع،زارع،ح،قاسمی نژاد،ا،ربانی،ر،(1383)،مباحثی در سازمان و مدیریت آموزشی،چاپ اول:تهران انتشارات آوای نور.

صادقی مال امیری،م(1386)،خلاقیت(رویکرد سیستمی،فردی،گروهی،سازمان)نشر دانشگاه امام حسین(ع).

شیخ،ش،(1384)،بررسی تاثیر اجرای مدبریت کیفیت جامع و نقش آن بر خلاقیت در شهرستان مرودشت،پایانامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد شیراز.

شریف زاده،ف،محمدی مقدم،ی.(1388)ارتباط توانمند سازی کاکنان،با بهره وری نیروی انسانی کارکنان فرماندهی انتظامی استان لرستان،فصلنامه مطاعات مدیریت انتظامی سال چهارم،شماره اول:7-19.

شریف زاده،ف.،کاظمی،م. (1377) مدیریت وفرهنگ سازمانی (بررسی مفاهیم،نظریات والگوها برای شناخت وارزیابی فرهنگ سازمانی) چاپ اول،تهران،نشرقومس.

صحت ،آو خلاقی،ع( 1391)، رابطه خلاقیت و سبک هنری مدیران با بهره‌وری آموزشی در آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای، نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش ،سال ششم ،جلد 6،شماره 4.

صبور زاده ، م. (1386) ، بررسي رابطه بين مديريت كيفيت فراگير و نقش آن بر خلاقيت مديران مقطع متوسطه شهرستان مرودشت(پايان نامه كارشناسي ارشد ).

صنعتی،غ.م،عین آبادی،د(1388)،اندازه گیری بهره وری واحدهای تولیدی،تهران :انتشارات دانشکده اقتصادومدیریت.

صالحی،م،قلتاش،ع،ابراهیمی،س،(1387)،بررسی رابطه میان میزان آمادگی دبیران جهت اجرای مدیریتکیفیت فراگیربا فرهنگ سازمانی و اثربخشی مدیران متوسط شهر مرودشت .فصلنامه رهیافت نو در مدیریت آموزشی داشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت1387.سال اول،شماره دوم،91-110.

صوغانی،ع(1391)،رابطه مدیریت کیفیت جامع با خلاقیت و توانمندسازی کارکنان آموزش و پرورش شهرستان رودان،مرودشت:پایانامه کارشناسی ارشد،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی

طاهری، ش، 1389، بهره وری و تجزیه و تحلیل آن در سازمان ها ، تهران:انتشارات مستان، چاپ چهاردهم

عسکریان، م.(1387 ) ، نقش مدیریت کیفیت جامع TQM  در اثربخشی آموزش و پرورش،فصلنامه پژوهشی مدارس کارآمد، شماره چهارم، سال تحصیلی 87-86.

-علاقه‌بند، ع. (1383)، مدیریت عمومی، تهران، نشر روان

عابديان، م.، ف-جعفری ،م. (1388) مدیریت کیفیت جامع (جلداول) تهران،انتشارات کیفیت ومدیریت

غلام علی،ا(1370)،بهره وری در کشورهای صنعتی،مجله صنعت روز،شماره18.

فيضي، ط. (1388)، مباني سازمان و مديريت، چاپ پانزدهم، تهران: انتشارات دانشگاه پيام نور

فرجو، ل. (1384)، بررسی نقش مدیریت کیفیت جامع در بهره‌وری دستگاه‌های دولتی، ماهنامه بازاریابی، شماره49، ص40.

مبینی، م. (1388)، ارتباط TQMو اثربخشی در سازمان تربیت بدنی و فدراسیون سه‌گانه جمهوری اسلامی ایران، سومین کنگره ملی مدیریت، شهرکرد 19و20 آبان 1388.

مشبكي ، ا.(1389) ، مديريت استراتژيك با رويكردي بر مديريت كيفيت فراگير ، تهران ، انتشارات ترمه ، چاپ دوم.

مقیمی،س.(1388) سازمان و مدیریت رویکردی پژوهشی،تهران:نشر ترمه،

موسوي، .ع. (1382)، مباني سازماني و مديريت، چاپ اول، شيراز: انتشارات ساسان

مهربان،ر. (1388) مدیریت کیفیت جامع (روش پیاده سازی مدیریت کیفیت جامع) مشهد،انتشارات جهان فردا.

ميرابي، و.(1383)، مديريت (مباني و استراتژي)، چاپ سوم، تهران: انتشارات شهر آشوب.

مک دونالد ،ج.(1382) مدیریت کیفیت جامع (ترجمه محمدحسین نفیسی)،تهران،انتشارات کیفیت ومدیریت.

مک دونالد، ج.(1384)،مدیریت کیفیت جامع،ترجمه بدری نیک فطرت تهران،انتشارات کیفیت ومدیریت.

مجرم ،م(1373)،عوامل موثردر افزایش بهره وری ،دومین کنگره ملی مهندسی صنایع و بهره وری ،دانشگاه صنعتی شریف.

مصدق راد، ل. (1381)، بررسی نقش مدیریت کیفیت جامع در بهره‌وری دستگاه‌های دولتی، ماهنامه بازاریابی، شماره49، ص40.

محمدنیا،س.(1391)رابطه مدیریت دانش و خلاقیت با بهره وری کارکنان آموزش و پرورش شهرستان لامرد،پایانامه،کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحدمرودشت.

نیازآذری،ک(1385) نظریه های سازمان ومدیریت با تاکید برسازمانهای آموزشی،چاپ اول،تهران: انتشارات فراشناختی اندیشه.

نصيرزاده، آ.(1388)، مباني خلاقيت در مديريت، چاپ اول، تهران: انتشارات انستيتوايز ايران.

نورتون،ب.. اسمیت. ک. (1389) شناخت مرشدان مدیریت، (ترجمه بدری نیک فطرت) تهران،انتشارات کیفیت ومدیریت،تاریخ انتشاربه زبان اصلی، 2005)

نکوئی‌مقدم، م، میررضائی، ن. (1384)، تاثیر آموزش‌های ضمت خدمت در بهره‌وری کارکنان دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان، مجله مدیریت و اطلاعات در بهداشت و درمان، دوره دوم، شماره اول ، بهار و تابستان 1384.

وروم،چ،و(1964).مبانی مدیریت رفتار سازمانی،تألیف و ترجمه دکتر علی رضائیان.تهران،سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاها(سمت)،مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی،1379.

هیگینز ،ج (1388) کارآفرینی : 101 تکنیک  حل خلاق مسئله ( ترجمه  محمود احمد پور داریانی )،تهران ،  انتشارات امیر کبیر.

یزدی،ا.(1383)،توسعه منابه انسانی و راهبردی کارآمددر بهره وری سازمانی،فصلنامه امداد پژوهان ،شماره8،زمستان1383.

Abroon hosadmora, B. (2008). The last word: lesson of a lifetime in managing for quality, Quality World, pp. 30-32

Daniel L.Prajogo, Amirik, S,Sohal(2007),The Relationship between organizationStrategy, total quality managment (TQM) , and organization performance- the mediating role of TQM, uropean Daniel L.Prajogo, Amirik, S,Sohal,The Relationship between organization Strategy, total quality managment (TQM) , and organization performance- the mediating role of TQM, uropean journal of operational research 168 (2006)

Deming, W.E. (1986). Out of the Crisis, Cambridge, MIT Centre for Advanced Engineering Study

Deming, W.E. (1993). The New Economics for Industry, Government, Education, Massachusetts Institute of Technology, Center for Advanced – –Engineering Study, US-welsh.jak. Developing a TQM Excellence Model: Part 2, TQM Magazine, MCB, Vol. 7, No. 1, pp. 24-32

Evans, James.R&Lindsay, William.M(2007),”The management and controlof Qualhty ” , fifth edition.

James W. clark, Southern Arkansas university, 2005, “Career Plateausing In Retall Management.

(1955). The last word: lesson of a lifetime in managing for quality, Quality World, pp. 30-32

Lengan,R.H,Information Richness:(1998) A New Approach to Managerial Behavior Organizational Design New York ,198

(1998). “A Theory of Organizational Knowledge Creation”. International Journal of Technology Management, Vol. 11, Iss. 7, 8, PP. 833-845.

Robinson, Alan G. & Schroeder Dean M. (2004) “- Idea Revolution Is Liberating People and Transforming Organizations”, Barrett-Koehler Publishers, ISBN: 1576752828

Warn timouty (2006). The Relationship between organization Strategy, total quality managment (TQM) , and organization performance- the mediating role of TQM, european journal of operational research 168

wanker taraman (2007). TQM: An Integrated Approach? Implementing TQM through Japanese 5-S and ISO 9000

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی خلاقیت و نوآوری، مدیریت کیفیت، بهره وری”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *