مبانی نظری و پیشینه پژوهشی تبیین حدیث غدیر با توجه به آیات اکمال و تبلیغ و پاسخ به شبهات آن

نوع فایل
rar
حجم فایل
250 کیلوبایت
تعداد صفحه
176
تعداد بازدید
702 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
5/5 - (2 امتیاز)

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری تبیین حدیث غدیر با توجه به آیات اکمال و تبلیغ و پاسخ به شبهات آن» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

فهرست محتوا

 

 

فهرست مطالب

بخش اول كليات

‌فصل اول : كليات

خاستگاه و جايگاه امامت در انديشه اسلامي

اولويّت وليّ الهي

فصل دوم : واژه شناسي 1

  1. غديرخم
  2. دين
  3. اكمال و اتمام
  4. ابلاغ و تبليغ
  5. مولي و واژه هاي همرديف

بخش دوم تبین سند و دلالت حدیث غدیر

فصل اول : گونه شناسي حديث غدير

گفتار اول : قصۀ غدير به روايات شيعه

  1. واقعه غدير به روايت الغدير
  2. واقعۀ غدير به روايت ارشاد شيخ مفيد
  3. واقعه غدير به روايت احتجاج طبرسي

گفتار دوم :«قصه غدير به روايت اهل سنت »

  1. حديث غدير خم به روايت براء ابن عازب
  2. قصه غدير از زبان زيد بن ارقم
  3. قصه غدير به روايت شهر بن حوشب
  4. احمد بن يحيي بلاذري و ماجراي غدير
  5. ابي سعيد خدري در روايتي گويد :
  6. نسائي در كتاب الخصائص از سعد بن ابي وقاص
  7. ابن عبدريه در اسد الغابه به نقل از زهري

جمع بندي و نتيجه گيري :

فصل دوم: بررسي سند حديث غدير

1راويان حديث غدير از اصحاب پيامبر(ص)

2راويان حديث غدير از تابعان

3طبقات راويان از علما

  1. نويسندگان پيرامون حديث غدير

5.حافظان مورد اطمينان و سرشناسان اهل سنت

6داوري پيرامون سند حديث

فصل سوم: دلالت و سبب صدور حديث غدير

نگرشی در معانی مولی

محبّ و ناصر

امّا احتمال اوّل

و امّا احتمال دوم

امّا احتمال سوم

و احتمال چهارم

معاني قابل اراده از حديث

قرينه هاي متصل و منفصل تعيين كننده معناي «مولي»

فصل چهارم : پاسخ به شبهات ناظر به دلالت حدیث غدیر

  1. استدلال به روايت نه قرآن
  2. «ولي در لغت اسم كلمه وَلايت( به فتح ) است و معناي آن محبّت نصرت است »
  3. دو ولي در يك زمان
  4. مراد از ولاء در غدير خم ولاي نصرت و محبّت
  5. استدلال نکردن علی(ع) و اهل بیت(ع) به حدیث
  6. اشكالات وارد بر قضيه حارث فهري
  7. مكي بودن سوره انفال
  8. مكي بودن سوره معارج
  9. واقع غدير در مكه يا مدينه
  10. ثبت نشدن نام حارث فهري در فهرست اسامي صحابه
  11. عذاب نشدن هيچ مسلماني در عصر رسالت
  12. نيامدن ماجراي حارث فهري در آيات و آثار

اشكال سندي بر حديث غدير

  1. نیامدن حدیث در کتاب بخاری و مسلم
  2. ذکر حدیث فقط در مسند احمد

بخش سوم تبیین حدیث غدیر بر اساس آیه تبلیغ

فصل اول : معنايابي واژگان آيه تبليغ

يا ايها الرسول( خطاب تشريفي و تكريمي خاص )

مراد از «ناس »

فصل دوم : شأن نزول و دلالت آيۀ تبليغ

فصل سوم : تفسیر آیة تبلیغ

سیاق درونی

سیاق بیرونی :

بررسی موانع احتمالی تبلیغ پیامبر(ص)

حفظ شخصیت پیامبر(ص)

حرمان کافر از هدایت تکوینی

بخش چهارم تبیین حدیث غدیر بر اساس آیه اکمال

فصل اول : معنا یابی واژگان آیه اکمال

واژه «الیوم »

احتمالات نامعقول درباره «الیوم »

احتمال معقول درباره «الیوم »

واژه ی نعمت

فصل دوم‌: شأن نزول( زمان و مكان‌) و دلالت آيه اكمال

فصل سوم : تفسير آيه اكمال

يأس كافران از نفوذ در اسلام

تهديد بزرگ كفران نعمت ولايت

نهي ارشادي

علت نا اميدي كافران

دليل تقديم كلمه(اليوم)

اشاره به ولايت در قالب جمله اي معترضه

بخش پنجم نقد و بررسي اشكالات اهل سنت بر آيات تبليغ و اكمال

فصل اول : نقد وبررسی اشكالات وارد بر آيه تبليغ

  1. اختصاص آيه تبليغ به اهل كتاب
  2. پنهان سازي وحي
  3. اختصاص آیه تبلیغ به اصل دین و نزول آن در اوایل بعثت در مکه
  4. حذف نام علی(ع) از آیه

فصل دوم : نقد وبررسی اشكالات وارد بر آيه اكمال

  1. دروغ و رکیک بودن خبر ابوسعید خدری بر اثبات امامت علی(ع)
  2. آیه اکمال و بطلان ادعای شیعه بر منصوص بودن امامت علی(ع)
  3. نقصان دین لازمة آیة اکمال

نتیجه گیری

فهرست منابع

 

‌فصل اول : كليات

خاستگاه و جايگاه امامت در انديشه اسلامي

گرچه رسول اکرم(ص) از آغاز بعثت به مناسبت هاي گوناگون بارها خلافت و امامت علي(ع) را بيان کرده بود، اما آنچه در غدير خم به وقوع پيوست، به منزله سندي ماندگار و قطعنامه اي جهاني بود که در حضور بيش از صدهزار مسلمان که از اطراف جهان آمده بودند، قرائت شد .

اين سند تاريخي به دست مبارک پيامبر اکرم(ص) امضا شد و در تاريخ به ثبت رسيد و در سيره علمي و عملي رهبران معصوم(عم) و شيفتگان ولايت در طول تاريخ جلوه گر شد . امامان(عم) همراه بر محوري بودن اصل ولايت و امامت تاکيد و تکيه داشته اند، چنان که امام باقر(ع) فرمود : اسلام بر پنج پايه استوار است : نماز، زکات، روزه، حج و ولایت، و هيچ يک از آن ارکان به پاي رکن رکين ولايت نمي رسد:

«بني الاسلام علي خمس : علي الصلاة و الزکاة و الصوم و الحج و الولایة و لم يناد به شي کما نودي بالولایة»

در برخي روايات نيز از مطرح شدن ولايت در روز غدير سخن به ميان آمده است :

«بني الاسلام علي خمس … و لم يناد بشئ کما نودي بالولايه يوم الغدير »

زراره مي‏گويد: پس از اين‏كه امام باقر(ع) اركان پنج‏گانه اسلام را بيان كرد، از آن حضرت پرسيدم، كدام يك از اين اركان برتر است؟ امام(ع) فرمود: ولايت برترين پايه است، زيرا ولايت در ميان اركان دين نقش كليدي دارد و امام راهنماي دين است؛

«قال زراره: فقلت وأيّ شئٍ من ذلك أفضل؟ قال: الولاية أفضل لأنها مفتاحهنّ والوالي هو الدليل عليهن» .

در ادامه حديث امام باقر(ع) فرمود: بلنداي امر و قله بلند و كليد آن و دَرِ هرچيز و رضايت خداي رحمان پس از شناخت امام(ع) پيروي از اوست و خداوند فرموده: هركس از رسول پيروي كند. از خدا پيروي كرده است…. اگر كسي تمامي شب‏ها به نماز ايستد و همة روزها را روزه بدارد و همة اموالش را صدقه بدهد و هر ساله حج خانه خدا كند، امّا ولايت ولي خدا را نشناسد تا آن را بپذيرد و همة كارهايش را با راهنمايي او انجام دهد، از طرف خدا هيچ ثوابي ندارد و از اهل ايمان نيست؛ «ذروة الأمر وسنامه ومفتاحه وباب الأشياء ورضي الرحمان الطاعة للإمام بعد معرفته. إنّ اللّه عزّوجلّ يقول:(ومن يطع الرسول فقد أطاع اللّه ومن تولّي فما أرسلناك عليهم حفيظاً)  أما لو أن رجلاً قام ليله و صام نهاره و تصدّق بجميع ماله و حجّ جميع دهره ولم يعرف ولاية وليّ اللّه، فيواليه ويكون جميع أعماله بدلالته إليه ما كان له علي اللّه حقّ في ثوابه ولا كان من أهل الإيمان»

خداي سبحان در موطن خاص گرفتن ميثاق از انسان‏ها، آنان را بر خودشان گواه ساخت و به آنان فرمود: آيا من پروردگار شما نيستم؟ گفتند: چرا گواهي داديم؛

(وإذ أخذ ربّك من بني ادم من ظهورهم ذرّيتهم وأشهدهم علي أنفسهم ألست بربّكم قالوا بلي شهدنا أن تقولوا يوم القيامة إنّا كنّا عن هذا غافلين.)

«به خاطر بیاور زمانی را که پروردگارت از پشت و صلب فرزندان آدم، ذریه آنها را برگرفت و آنها را گواه بر خویشتن ساخت(و فرمود) آیا من پروردگار شما نیستم؟! گفتند آری، گواهی می‌دهیم (چرا چنین کردی) برای اینکه در روز رستاخیز نگوئید ما از این غافل بودیم.»

خليفةاللّه و انسان كامل، يعني رسول‏اكرم‏(ص) نيز كه آثار خدايي در او جلوه كرده است، به عنوان آيت كبراي حق در روز غدير از مردم اقرار گرفت و فرمود: اي مردم! آيا من از خود شما به شما اولي نيستم؟ گفتند: آری؛ «ايّها النّاس ألست أولي بكم من أنفسكم؟ قالوا بلي» .

آنچه در ميثاق الهي گذشت، اشهاد و اقرار و اعتراف به ربوبيّت خدا وعبوديّت انسان‏ها بود و در غدير خم اشهاد براي ولايت و رهبري و خلافت.

شاهد گرفتن براي آن است كه انسان بر اساس واقعيتي تصميم بگيرد و تسليم شود. خدا ربوبيّت خود و عبوديّت ما را به ما نشان داد و براي گرفتن پيمانِ اطاعت و پذيرشِ شريعت و تكليف از ما پرسيد: آيا من پروردگار شما نيستم؟ ما گفتيم: آري. پيامبر نيز مردم را بر نبوّت خود شاهد گرفت و حاضران در صحنه غدير گفتند: آري. بعد فرمود لازمه پذيرش نبوّت و ولايت من پذيرش امامت و ولايت وصي من علي(ع) است.

بسياري از ائمّه(عليهم‌السلام) به واقعه غدير احتجاج و استدلال كرده‏اند. اميرالمؤمنين(ع) نيز پس از حادثه خلافت استشهاد كرد و فرمود: مردم! مگر در غدير و موارد ديگر شاهد نبوديد كه پيامبر مرا وصي قرار داد، پس بايد رهبري مرا بپذيريد.

وجود مبارك اميرالمؤمنين(ع) در نهج‏البلاغه مي‏فرمايد: به خدا سوگند من از همه مردم حتي از خود مردم به آن‏ها أولي هستم: «فواللّه إنّي لأولي النّاس بالنّاس»

اين اولويت تعييني است، نه تفضيلي. آنچه وجود مبارك حضرت امير(ع) در اين خطبه نهج‏البلاغه بيان فرمود، از خطبه غديريه پيغمبر(ص) استفاده كرده است.

اولويّت وليّ الهي

پس از نزول آيه (النّبي أولي بالمؤمنين من أنفسهم وأزواجه أمهاتهم واُولوا الأرحام بعضهم أولي ببعض)، مردم تفسير آن را از رسول گرامي پرسيدند. آن حضرت فرمود: «السّمع والطّاعة» يعني من دو سِمَت دارم: يكي رسالت كه بر اساس آن احكام الهي را نقل و خود نيز به آن عمل مي‏كنم، ديگري ولايت و امامت و رهبري جامعه؛ من فرمانده جنگ و صلح هستم و مسائل كشوري و لشكري بر عهده من است. فرمانم را بايد اطاعت كنيد. «اولي بالمؤمنين» يعني قلمرو ولايت همه مؤمنانند؛ «بأنفسهم وأموالهم و حقوقهم».

پيامبر اكرم‏(ص) در غدير خم ابتدا معارف و اصول دين را بازگو كرد و همگان به آن اقرار كردند. سپس آيه ﴿ألنّبي أولي بالمؤمنين من أنفسهم﴾را تلاوت كرد و از حاضران اقرار گرفت: «ألست أولي بالمؤمنين من أنفسهم». آنگاه فرمود: هر كس صاحب اختيار خويش است، امّا پيامبر والي، متولّي، ولي و أولي بر همه است؟ اولويت(أولي) در آيه سوره احزاب و در سخن پيامبر اكرم‏(ص) تعييني است، نه تفضيلي. اگر گفته شود ديگري نيز مي‏تواند اين كار را انجام بدهد، ولي زيد أولي است، اين افعل تفضيل است، ولي أفعل تعيين مثل ﴿اُولوا الأرحام بعضهم أولي ببعضٍ﴾كه معنايش اين نيست كه در ارث همگان مساوي‏هستند، ليكن طبقه اوّل سزاوارتر است، بلكه بدين معناست كه با بودن طبقه اوّل، ارث به طبقه دوم نمي‏رسد و هم‏چنين با بودن طبقه دوم به طبقه سوم نمي‏رسد.

بنابراين، چون اولويت تعييني است، با بودن پيامبر انسان صاحب اختيار نيست؛ نه اين كه ما صاحب اختيار خود هستيم و پيامبر نيز صاحب اختيار ما است، ولي بهتر است كه او كارهاي ما را اداره كند كه آن اولويت تفضيلي است، نه تعييني. پس معنايش اين است كه وقتي پيامبر چيزي را اراده كرد، انسان در برابر او حقي ندارد. مردم در كارهاي شخصي خود، بر خود سلطه دارند، ولي هنگامي كه در تحت رهبري رسول اكرم‏(ص) قرار گرفتند، حرف اول و آخر را رسول گرامي مي‏زند. پيغمبر اكرم‏(ص) در غدير همين بهره را از ششمين آيه سوره احزاب گرفت.

 

فهرست منابع

قرآن

  1. ا بن حنبل،احمد، مسنداحمد، دار الفکر،الطبعه الثانیه 1414 ق
  2. ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه ، مؤسسه اسماعیلیان
  3. ابن اثیر، اسد الغابة فی معرفة الصحابة، دار الفکر،الطبعه الاولی، 1419 ق
  4. ابن اثیر، الکامل فی التاریخ، دار الکتاب العربی،الطبعه الثالثه 1422 ق،بیروت
  5. ابن اثیر،مبارک بن محمدالجرزی، النهایة فی غریب الحدیث و الاثر، دار الفکر، 1399 ق
  6. ابن جوزی، تاریخ الخلفاء
  7. ابن جوزی،ابی الفرج عبدالرحمن، تذکرة الخواص، مکتبة نینوی الحدیثه،بی تا
  8. ابن حجر العسقلانی ، احمد ابن علی ، تقریب التهذیب ابن حجر العسقلانی ، احمد ابن علی ، دار المکتبة العلمیة ، بیروت ، لبنان ، الطبعة الثانیة ،1415ق
  9. ابن حجر العسقلانی ، احمد بن علی ، تهذیب التهذیب ، دار الفکر ، الطبعة الاولی ، 1404ق
  10. ابن حجر العسقلانی ، احمد بن علی ، فتح الباری دار المعرفة ، الطبعة الثانیة ،بیروت،بی تا
  11. ابن درید الازدی، ترتیب جمهرة اللغة ، مجمع البحوث الاسلامیة ،الطبعه الاولی 1426 ق
  12. ابن سعد، الطبقات الکبری، دار صادر، 1418 ق
  13. ابن کثیر،ابی الفداء اسماعیل، البدایة و النهایة ، دار ابن کثیر،الطبعه الاولی 1428 ق،بیروت
  14. ابن ماجه قزوینی،ابی عبدالله محمدبن یزید، سنن ابن ماجه، الرسالة العالمیة ،الطبعه الاولی، 1430 ق
  15. ابن منظورالفریقی المصری،ابی الفضل جمال الدین محمدبن مکرم، لسان العرب، دار و مکتبة الهلال،بی تا
  16. ابن یسار المطلبی ، ابو عبدالله محمد ابن اسحاق ، السیرة النبویة
  17. الاربلی، علی بن عیسی، کشف الغمة فی معرفه الائمه،مجمع العالمی لاهل البیت(ع)، 1381 ق
  18. الازهری، محمد احمد، تهذیب اللغة، دارمعرفه ،الطبعه الاولی ،1422ق ،بیروت
  19. اسماعیل بن عمر،طبقات الشفعیه،دارالمدارالاسلامی،الطبعه الاولی،بی تا
  20. امینی ،عبدالحسین ،مترجم ،محمدحسن شفیعی شاهرودی، داستان غدیر خم، مؤسسه میراث نبوت،چاپ سوم، 1432 ق
  21. امینی، عبدالحسین ، الغدیر،مرکزالغدیرللدراسات الاسلامیه،الطبعه الاولی،1416 ق ،قم
  22. آلوسی البغدادی، سیدمحمود،تفسیر روح المعانی، دار احیاء التراث العربی،الطبعه الاولی، 1420 ق،بیروت
  23. بخاری، محمد اسماعیل، الجامع الصحیح، دار الفکر، 1419 ق
  24. بلاذری، انساب الاشراف، دار الفکر، 1420 ق
  25. تفتازانی، سعد الدین، مسعود بن عمر، شرح المقاصد، دار الکتب العلمیة ،الطبعه الاولی 1422 ق،بیروت
  26. جمعی از محققان ، تفسیر نمونه، دار الکتب الاسلامیة ،چاپ چهلم، 1388 ش،تهران
  27. جوادی آملی، عبدالله ، شمیم ولایت،مرکزنشراسراء،چاپ سوم،1385ش
  28. جوادی آملی، عبدالله ، تفسیر تسنیم، مرکز نشر اسراء، 1390 ش
  29. حسینی قزوینی، سید محمد، نقد کتاب اصول مذهب شیعه، مؤسسه ولی عصر(ع)، 1430 ق
  30. الحلبی، نور الدین، السیرة الحلبیة ، دار الکتب العلمیه، 1422
  31. الحموی، یاقوب بن عبدالله، معجم البلدان، دار صادر، 1397 ق
  32. الحویزی، تفسیر نور الثقلین، دار التفسیر، 1382 ش
  33. الخزرجی الانصاری الیمینی ، صفی الدین احمد ابن عبد الله ، خلاصة تهذیب الکمال ، مکتب المطبوعات الاسلامیة ، حلب ، الطبعة الاولی ، 1301ق
  34. الخطیب البغدادی، ابی بکراحمدبن علی،تاریخ بغداد،دارالکتب العلمیه،الطبعه الاولی،1417ق،بیروت
  35. الخوارزمی،موفق بن احمدبن محمد المناقب، مؤسسه النشر الاسلامی،الطبعه الثالثه، 1417 ق
  36. خوئی، سید ابوالقاسم، البیان فی تفسیر القرآن، دار احیاءآثارالامام الخوئی ، 1413 ق
  37. الدار قطنی ، ابی الحسن علی ابن عمر ابن احمد ابن مهدی ، علل الدار قطنی ، دار الطیبة ، الریاض ، الطبعة الاولی ، 1405ق
  38. راغب اصفهانی،ابی القاسم الحسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، مکتبة المرتضویه،چاپ دوم،1362ش
  39. رشید رضا، محمد، المنار فی تفسیر القرآن، دار احیاء التراث العربی،الطبعه الاولی، 1423 ق،بیروت
  40. زبیدی، مرتضی، تاج العروس من جواهر القاموس، دار الفکر، 1414 ق
  41. سلیم بن قیس، کتاب سلیم بن قیس، دلیل ما،الطبعه الثالثه 1381 ش
  42. شمس الدین الذهبی ، ابوعبدالله ، تذکرة الحفاظ ، دار احیاء التراث العربی
  43. شیخ مفید،الارشاد،مترجم ،رسولی محلاتی، دفترنشرفرهنگ اسلامی،چاپ یازدهم،1389ش، تهران
  44. طاووس الحلی ، سید ابن ابوالقاسم علی ابن موسی ، الطرائف ، مطبعة الخیام ، قم ، 1399ق
  45. طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان، دفتر نشر اسلامی،چاپ بیست وسوم، 1386 ش
  46. الطبرانی ، ابی القاسم سلیمان ابن احمد ، المعجم الکبیر ، الطبعة الثانیة 1405ق
  47. الطبرسی ، علی ابن فضل ابن الحسن ، مجمع البیان ، موسسة الاعلمی للمطبوعات ، بیروت ، لبنان ، الطبعة الاولی ، 1415ق
  48. طبرسی، الاحتجاج علی اهل اللجاج، مؤسسه الاعلمی للمطبوعات، 1421 ق
  49. الطریحی ، فخر الدین ، مجمع البحرین
  50. عبد الرحمن جلال الدین السیوطی ، الدر المنثور، انتشارات دارالفکر ، بیروت لبنان ،1414ق
  51. عظیمی‌فر، علیرضا، قرآن و امامت اهل بیت، مهر امیرالمؤمنین(ع)،چاپ اول، 1388 ش
  52. علم الهدی، سید رضی، نهج البلاغة ،مترجم،اسدالله مبشری،دفترنشرفرهنگ اسلامی،چاپ پنجم،1371ش
  53. علم الهدی،سیدمرتضی، الشافی فی الامامة، موسسه الصادق ،الطبعه الثانیه، 1410 ق،تهران
  54. فخر رازی، تفسیر کبیر، دار احیاء التراث العربی، 1420 ق
  55. فراهیدی، العین، انتشارات اسوه، 1414 ق
  56. فواد افرام بستانی، المنجد الابجدی، انتشارات فقیه، 1363 ش
  57. فیصل نور، الامامة و النص، 1388
  58. فیض کاشانی، محمد محسن، الصافی، نشر نوید اسلام، 1386 ش
  59. القرطبی، الجامع الاحکام القرآن، دار احیاء التراث العربی، 1405 ق
  60. القسطلانی، ارشاد الساری شرح صحیح البخاری، دار الکتب العلمیة ، 1416 ق
  61. القفاری، اصول مذهب الشیعة الاثنی عشریة
  62. القمی، تفسیر قمی، انتشارات کتابفروشی علامه، قم
  63. الکلینی الرازی،الاوصول من الکافی، دارالکتب الاسلامیه ،چاپ پنجم،1363 ش،تهران
  64. مجلسی، بحار الانوار، مؤسسه الوفاء، 1403 ق
  65. محمد بن علی بن محمد الشوکانی ، فتح القدیر ف انتشارات دار الخیر، بیروت لبنان 1413ق
  66. معرفت، محمد هادی، علوم قرآن، مؤسسه فرهنگی التمهید، 1380 ش
  67. مفید، الارشاد فی معرفة حجج الله علی العباد، المؤتمر العالمی للفقیه الشیخ المفید، 1413 ق
  68. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر الامثل، مؤسسه الاعلمی للمطبوعات، 1428 ق
  69. النیشابوری، المستدرک علی الصحیحین، دار الکتب العلمیه،الطبعه الاولی، 1411 ق،بیروت
  70. الواحدی النیسابوری ، ابی الحسن علی ابن احمد ، اسباب نز ول الآیات ، موسسة الحلبی و شرکاء للنشر و التوزیع، 1388ق
  71. الهندی،علی المتقی بن حسام الدین ،کنز العمّال فی سنن الاقوال و الافعال، مؤسسه الرسالة ،الطبعه الثالثه، 1409ق،بیروت
راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی تبیین حدیث غدیر با توجه به آیات اکمال و تبلیغ و پاسخ به شبهات آن”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *