مبانی نظری و پیشینه پژوهشی جایگاه درس تربیت‌بدنی مدارس

نوع فایل
rar
حجم فایل
5303 کیلوبایت
تعداد صفحه
45
تعداد بازدید
326 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری جایگاه درس تربیت‌بدنی مدارس » که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

 

مقدمه

امروزه جایگاه و اهمیت تحقیق در علوم مختلف به خوبی شناخته شده است و محققان بسیاری در رشته های گوناگون علمی جهت پیشبرد و توسعه علم فعالیت می‌کنند. علوم وابسته به تربیت‌بدنی و ورزش نیز از این امر مستثنی نبوده و تحقیقات بسیاری در زمینه های مختلف آن انجام شده است. به منظور سازماندهی و برنامه ریزی در هر کاری، داشتن اطلاعات کافی از وضع موجود و آنچه در گذشته بوده، نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. مبانی نظری و مطالعات پژوهشی، بخش‌های اصلی فصل دوم را تشکیل داده است. بخش مبانی نظری به بیان اهداف و اهمیت درس تربیت‌بدنی در آموزش و پرورش، اهمیت این درس در دوره­ی نوجوانی، استانداردهای درس تربیت‌بدنی و وضعیت و جایگاه آن در ایران و کشورهای دیگر پرداخته شده است. در پیشینه پژوهشی سعی شده مطالعات مربوط به موضوع تحقیق در ایران و سایر کشور ها بررسی شود.

 

2- 2) مبانی نظری

2-2-1 )اهمیت درس تربیت‌بدنی در آموزش و پرورش

پیشرفت و توسعه هر کشوری در زمینه های مختلف، به عوامل فراوانی مانند سیستم تعلیم و تربیت آن کشور بستگی دارد. هدف آموزش و پرورش رشد ابعاد گوناگون شخصیت کودکان و نوجوانان در همه جنبه های جسمانی، ذهنی، اجتماعی و روانی است. دستیابی به اهداف عالی تعلیم و تربیت در هر جامعه ای مستلزم شناخت عوامل اثر گذار بر فرایند رشد و تکامل انسان است[3]. از طرف دیگر در مسیر رشد و تکامل انسان باید استعدادهای نهفته در درون او را شناخت و بارور کرد و بهترین محیط برای تحقق این موضوع مدرسه است. هدف تعلیم و تربیت در مدارس، فقط انتقال دانش و معلومات نیست، بلکه دانش آموز باید مهارت‌های مختلفی را نیز یاد بگیرد. آموزش مهارت‌های حرکتی و ورزشی از نیازهای اساسی دانش آموزان است که به مثابه یک مهارت اجتماعی و مهارت استفاده از اوقات فراغت برای لذت و سرگرمی، پذیرش در گروه های اجتماعی سالم و مهارت یادگیری رفتارهای بهداشتی مورد تاکید قرار گرفته است. از این رو، ورزش دوست و آشنای دانش آموزان و بازوی توانای آموزش و تربیت اجتماعی-عاطفی آنان است. درس تربیت‌بدنی و ورزش، جزو ضروری تعلیم و تربیت است[27]. این درس فرصتی برای نوجوانان و جوانان فراهم می‌کند تا بتوانند به پرورش جسم و توانایی‌های بدنی خود بپردازند و از اثرات مثبتی مانند کسب انرژی، هماهنگی، تعادل، بهبود قدرت و استقامت برخوردار شوند. همچنین این درس به دانش آموزان کمک می‌کند، تا آگاهی‌های درونی و حسی خود را از طریق حرکات تقویت کنند و به خود آگاهی[1] و خودشناسی برسند[27].

ید اذعان کرد که ورزش مدارس می‌تواند از جنبه تفریحی یا قهرمانی فراتر رود و به مثابه یک مقوله­ی آموزشی و تربیتی، توسعه و انتقال بسیاری از ارزش‌های فردی، اجتماعی، بهداشتی و اخلاقی را بر عهده گیرد. ارزش خوب زیستن و سالم بودن از پیامد های مهم هر نظام تربیتی و فرهنگی تلقی شده است و مسئولیت پایه ریزی بخشی از این ارزش بر دوش ورزش مدارس است. دانش آموزان می‌توانند با فعالیت‌های مرتبط با اهداف دانشی(شناختی)، نگرشی(عاطفی) و رفتاری(مهارتی) در تربیت‌بدنی و ورزش، الگوها و رفتارهای بهداشتی و سالم را یاد بگیرند. هزینه­ی ورزش در مدارس احتمالاً سایر هزینه های بهداشتی و درمانی، کنترل اجتماعی و سایر ناهنجاری‌های فردی و گروهی آینده را در جامعه کاهش می‌دهد. همچنین از آنجا که فرد ورزشکار در جامعه به عنوان یک الگو و مدل مورد پذیرش و مقبول است؛ تربیت ورزشی می‌تواند نقش الگو بودن را در دانش آموزان افزایش دهد. دانش آموزان با شرکت در فعالیت بدنی و ورزش یاد می‌گیرند چگونه از اوقات فراغت خود به طور فعال استفاده کنند. آنها در جهان کوچک ورزش، تعهد به ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی را تجربه می‌کنند و حتی ممکن است آن را به نسل بعدی انتقال دهند. درس تربیت‌بدنی و ورزش در مدارس به دانش آموزان می‌آموزد تا فراتر از مرزهای طبقاتی، جنسیت، نژاد، قوم و سن با هم فعالیت و رقابت کنند[27].

فهرست منابع

[1]. آدینه­ای، پروانه. (1378). توصیف نظرات مدیران و معلمان و دانش آموزان مدارس ابتدایی دخترانه شهرستان اراک پایه های چهارم و پنجم درباره­ی چگونگی اجرای درس تربیت‌بدنی در مدارس مذکور، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه ازاد اسلامی- واحد تهران مرکزی.

[2]. آذربانی، احمد. و کلانتری، رضا. (1386). اصول و مبانی تربیت‌بدنی و ورزش، چاپ سوم، تهران، انتشارات آییژ.

[3].  آزمون، جواد. (1389). مقایسه ادراک دانش آموزان دختر و پسر ایرانی از تربیت‌بدنی و ورزش مدرسه­ای، نشریه علمی-پژوهشی المپیک، سال هجدهم، شماره 3، ص ص 108-95.

[4]. اسپنسرا، راتوس. (1382). روانشناسی عمومی، ترجمه حمزه گنجی، انتشارات نشر ویرایش، چاپ چهارم، تهران.

[5] اسماعیلی، محمد رضا. (1383). مطالعه تطبیقی برنامه درس تربیت‌بدنی دوره ابتدایی ایران با کشورهای منتخب جهان و ارائه الگو، رساله دوره دکتری، دانشکده تربیت‌بدنی دانشگاه تربیت معلم تهران.

[6] اصلانخانی، محمدعلی. (1375). تربیت‌بدنی مدارس، رفتارهای حرکتی مطلوب را نهادینه می­کند، نشریه ورزش و ارزش، وزارت آموزش و پرورش، معاونت تربیت‌بدنی و تندرستی، شماره 175، خرداد 1385، ص ص 11-10.

[7] اصلانخانی، محمدعلی . و فتحی واجارگاه، کوروش. و قلعه نوعی، علیرضا. (1381). مقایسه دیدگاه­های مدیران و معلمان تربیت‌بدنی و دانش­آموزان درباره­ی جایگاه و وضعیت کمی و کیفی اجرای درس تربیت‌بدنی در مدارس راهنمایی و متوسطه، نشریه علمی و پژوهشی حرکت، شماره 12، ص ص 17-5.

[8] اعرابی، محمود. (1383). نیاز سنجی درس تربیت‌بدنی و ورزش در دوره راهنمایی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه گیلان.

[9] افضل پور، محمد اسماعیل. و زرنگ، محمود. و خوشبختی، جعفر. (1386). ارزشیابی وضعیت اجرای درس تربیت‌بدنی در پایه­های اول و دوم مدارس ابتدایی خراسان جنوبی، پژوهش در علوم ورزشی، شماره 16، ص ص 125-107.

[10] اکرمی، شهرام. (1373). بررسی میزان گرایش دانش آموزان به ورزش، ص ص 98 -90، مجموعه مقالات اولین کنگره علمی ورزش مدارس کشور، معاونت مطالعات اداره کل تربیت‌بدنی وزارت آموزش و پرورش، تهران، وزارت آموزش و پرورش، اداره کل تربیت‌بدنی.

[11] اندام، رضا. و مهدی زاده، رحیمه. (1383). بررسی ارتباط بین پرداختن به فعالیت­های بدنی و وضعیت تحصیلی دانش­آموزان دوره­های راهنمایی و متوسطه شهر شاهرود، مجموعه مقالات چهارمین همایش علمی تربیت‌بدنی و تندرستی مدارس، تهران، انتشارات دفتر تحقیقات و توسعه  وزارت آموزش و پرورش.

[12] انوشه، سروناز. (1386). بررسی دیدگاه اولیای دانش آموزان مدارس ابتدایی شهر تهران نسبت به وضعیت فعلی درس تربیت‌بدنی و ورزش، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی-واحد علوم و تحقیقات، تهران.

[13] بلالی، شیرزاد. (1379). بررسی امکانات ورزشی و منابع انسانی مدارس متوسطه­ی پسرانه­ی شهرستان تالش و شناخت مشکلات و تنگناهای آن، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان.

[14] بهزاد پور، فرزانه. (1383). ارزشیابی اجرای درس تربیت‌بدنی در مدارس متوسطه ناحیه 2 کرمان. مجموعه مقالات چهارمین کنگره بین‌المللی علمی تربیت‌بدنی و تندرستی مدارس، ص ص 78-70، تهران، انتشارات دفتر تحقیقات و توسعه  وزارت آموزش و پرورش.

[15] پازوکی، بهرام. (1379). بررسی مشکلات موجود درس تربیت‌بدنی مقاطع تحصیلی راهنمایی و دبیرستان استان تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

[16] تابش، محسن. (1375). بررسی مسائل آموزشی درس تربیت‌بدنی از دیدگاه مدیران و معلمان شهرستان فسا، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس تهران.

[17] توتوني، مجتبي. (1387). اولویت‌های ورزشي دانش آموزان و تسهيلات ورزشي مدارس ابتدايي و راهنمايي اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.

[18] جوادی پور، محمد. (1385). طراحی و اعتبار بخشی الگوی برنامه درسی تربیت‌بدنی در مدارس ابتدایی ایران. رساله دکترا، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم تهران.

[19] حسنی، اسدالله. و همتی نژاد، مهر علی. و نوربخش، مهوش. و مهدی پور، عبدالرحمن. (1387). توصیف و مقایسه مدیریت ایمنی در کلاس‌های تربیت‌بدنی مدارس دوره راهنمایی شهر اهواز. پژوهش نامه علوم ورزشی، سال چهارم، شماره 8، ص ص 87-65.

[20] حیات غیبی، ربابه، حاتمی، مهران. (1383). بررسی وضعیت و سرانه آموزشگاه­های متوسطه استان چهارمحال و بختیاری و میزان بهره­گیری از آن، اولین همایش تربیت‌بدنی و تندرستی استان­های منتخب کشور، یزد.

[21] خادمی، علی. (1385). مقایسه رشد اجتماعی دانش­آموزان ورزشکار و غیر ورزشکار، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان.

[22] خاوری، لیلا. و یوسفیان، جواد. (1387). بررسی وضعیت اجرای درس تربیت‌بدنی در مدارس راهنمایی و متوسطه استان یزد، پژوهش در علوم ورزشی، شماره 18، بهار87، ص ص 100-87.

[23] خبیری، محمد. (1376). تجزیه و تحلیل نظرات تعدادی از معلمان ورزش دوره ابتدایی مدارس تهران در مورد زنگ ورزش و پیشنهادهای اصلاحی، مجموعه مقالات دومین کنگره علمی ورزش مدارس با تاکید بر دوره­ی ابتدایی، تهران، تربیت‌بدنی وزارت آموزش و پرورش.

[24] دقیقه رضایی، سعید. (1371). بررسی وضعیت تربیت‌بدنی در مدارس پسرانه استان خراسان، پایان نامه کارشناسی ارشد گروه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، تهران، دانشگاه تربیت معلم.

[25] رضایی، مهین. (1374). بررسی نگرش والدین به ورزش دانش آموزان دختر ابتدایی مدارس تبریز، پایان نامه کارشناسی ارشد، گروه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تبریز.

[26] رمضانی نژاد، رحیم. (1382). نیازسنجی درس تربیت‌بدنی در مدارس، طرح پژوهشی، پژوهشکده تربیت‌بدنی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.

[27] رمضانی نژاد، رحیم. (1385). فرهنگ سازی ورزشی با توسعه تربیت‌بدنی مدارس محقق می­گردد، نشریه ورزش و ارزش، وزارت آموزش و پرورش، معاونت تربیت‌بدنی و تندرستی، شماره 175، خرداد1385، ص ص 12-14.

[28] رمضانی نژاد، رحیم. (1385). مقایسه اهداف اختصاصی درس تربیت‌بدنی و ورزش از دیدگاه متخصصان، معلمان، دانش آموزان و والدین کشور، نشریه علوم حرکتی ،دانشگاه تربیت معلم تهران، شماره 134، ص ص 21- 18.

[29] رمضانی نژاد، رحیم. (1388). تربیت‌بدنی در مدارس، چاپ پنجم، تهران، انتشارات سمت.

[30] رمضانی نژاد، رحیم. و همتی نژاد، مهرعلی. و بنار، نوشین. (1381). بررسی هدف دانش­آموزان از فعالیت در کلاس‌های تربیت‌بدنی و ورزش، نشریه حرکت، شماره17، ص­ص 122-107.

[31] رمضانی نژاد، رحیم. و همتی نژاد، مهرعلی. و مالکی گندمانی، غلامرضا.(1382). بررسی مشکلات مدیریت کلاس‌های تربیت‌بدنی از دیدگاه معلمان، نشریه المپیک، سال یازدهم، شماره 3 و 4، ص ص 50-41.

[32] زندی، بهمن. و فراهانی، ابوالفضل. (1387). مطالعه تطبیقی وضعیت تربیت‌بدنی آموزش و پرورش در ایران با کشورهای آمریکا و کانادا. دو فصلنامه علوم حرکتی و ورزش، سال ششم، جلد دوم، شماره 6 (پیاپی 12).

[33] سنجری، بتول. و نادریان، مسعود. و احمدی، غلامرضا. (1383). بررسي نگرش مديران مدارس و دبيران تربيت بدني دبیرستان‌های دخترانه شهر اصفهان نسبت به درس تربيت بدني و ارائه راهكارهاي مؤثر در اين زمينه. دو فصلنامه علوم تربیتی و روانشناسی، سال اول، شماره 1.

[34] شریفی، مسلم. (1384). بررسی اماکن و تجهیزات ورزشی مدارس راهنمایی پسرانه استان گلستان و مقایسه با استانداردهای موجود. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه مازندران.

[35] شعبانی بهار، غلامرضا. و عرفانی، نصرا.. . و بختیار، زهرا. (1386). نظرسنجی و نیازسنجی از دانش­آموزان در خصوص درس تربیت‌بدنی در مدارس متوسطه شهرستان ملایر، نشریه حرکت، شماره 33، پاییز 86، ص ص 164-153.

[36] شعبانی، حسن. (1374). مهارت‌های آموزشی و پرورشی. ، چاپ ششم، تهران، انتشارات سمت.

[37] شفیع نیا، پروانه. (1383). طراحی الگویی برای محتوای تدریس و ارزشیابی درس تربیت‌بدنی، رساله­ی دکترای تخصصی مدیریت و برنامه ریزی درسی تربیت‌بدنی، تهران، دانشگاه تربیت معلم تهران.

[38] شکروش، بهجت. (1378). شیوه­ی زندگی ورزش و سلامتی، مجموعه مقالات دومین کنگره­ی علمی ورزش مدارس با تاکید بر ورزش دوره­ی ابتدایی، تهران، انتشارات کل تربیت‌بدنی وزارت آموزش و پرورش.

[39] شیرعلی ، محسن. (1383). بهترین تعریف علمی از تربیت‌بدنی و ورزش. مجله ورزش و ارزش،  معاونت تربیت‌بدنی و تندرستی وزارت آموزش و پرورش، شماره 173، ص ص 37 -36.

[40] صانعی فرد، سکینه. و کاشف، میرمحمد. و محرم زاده، مهرداد. (1386). بررسی و مقایسه اهمیت و وضعیت اجرایی درس تربیت‌بدنی از دیدگاه مدیران و دبیران تربیت‌بدنی مدارس متوسطه دولتی شهرستان ارومیه. پژوهش نامه علوم ورزشی، سال سوم، شماره ششم، پاییز 86، ص ص 44-27.

[41] ضرابیان، فروزان. (1384). عوامل مؤثر بر توسعه درس تربیت‌بدنی در مدارس راهنمایی تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور تهران.

[42] علم، شهرام. (1381). بررسی عوامل مؤثر در افزایش کارایی درس تربیت‌بدنی و ورزش از دیدگاه مدیران مدارس و معلمین تربیت‌بدنی و ورزش مقاطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و متوسطه شهرستان اهواز. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس تهران.

[43] علی محمدی، حسین. (1385). مقایسه نگرش مدیران، معلمان و والدین دانش آموزان نسبت به برنامه تربیت‌بدنی و ورزش در مدارس ابتدایی شهرستان اقلید. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران.

[44] عمادزاده، مصطفي. (1372). کیفیت آموزش و پرورش و رشد اقتصادی. فصلنامه دانش مديريت، شماره 22، ص ص 45-37.

[45] عوض زاده سامانی، سکینه. (1383). بررسی مسائل و مشکلات موجود درس تربیت‌بدنی در سطح کشور و ارائه راهکارهای کاربردی. مجموعه مقالات چهارمین کنگره بین‌المللی علمی تربیت‌بدنی و تندرستی مدارس. تهران، انتشارات دفتر تحقیقات و توسعه  وزارت آموزش و پرورش.

[46] فلاح علی آبادی، محسن. (1380). توصیف و مقایسه نگرش مدیران و اولیای مدارس راهنمایی و متوسطه شهر یزد نسبت به درس تربیت‌بدنی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی- واحد تهران مرکزی.

[47] قاسم پور، طاهره. و رضوی، سید محمد حسین. (1388). بررسی دیدگاه اولیای دانش آموزان مدارس ابتدایی شهرستان ساری نسبت به وضعیت فعلی درس تربیت‌بدنی و ورزش، پژوهش نامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، سال پنجم، شماره نهم، بهار و تابستان 88، ص ص 41-31.

[49] گلدانی مقدم، مهدی. (1375). بررسی و مقایسه عوامل آموزشی موثر در تربیت‌بدنی از نظر مدیران و معلمان ورزش مدارس دولتی و غیر انتفاعی شهرستان تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه تربیت مدرس.

[50] مظفری، سید امیر احمد. (1384). وضعیت اجرای درس تربیت‌بدنی و ورزش سه پایه اول مدارس ابتدایی کشور، طرح پژوهشی معاونت تربیت‌بدنی و تندرستی وزارت آموزش و پرورش، ص ص 55-8.

[51] مهدي پور، عبدالرحمن؛ شفیع نیا، پروانه؛ پرهام، غلامعلی؛ خانمحمدی، رحمت الله. (1388) توصيف موانع اجراي روش‌هاي فعال تدريس تربيت بدني از ديدگاه دبيران مرد و زن مدارس راهنمايي نواحي چهارگانه شهر اهواز. فصلنامه پژوهش در علوم ورزشی، سال ششم، شماره، ص ص 35-25.

[52] هاردمن، کن. و مارشال، جو. (1382). درس تربیت‌بدنی در مدرسه های جهان(مجموعه مقالات)، گزینش و ترجمه جواد آزمون، انتشارات دفتر تحقیقات و توسعه معاونت تربیت‌بدنی و تندرستی وزارت آموزش و پرورش.

[53] هاشمی بنی، محمد رضا. (1379). بررسی عوامل تأثیر گذار بر درس تربیت‌بدنی شهرستان شهرکرد از دیدگاه معلمان تربیت‌بدنی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.

[54] هژبری،کاظم. (1390).  جایگاه درس تربیت‌بدنی در میان سایر دروس از دیدگاه دانش آموزان و والدین، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه گیلان.

[55] همتی نژاد، مهرعلی. (1369). تجزیه و تحلیل و ارزشیابی برنامه های تربیت‌بدنی مدارس متوسطه استان گیلان، پایان نامه کارشناسی ارشد، گروه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تربیت مدرس.

[56] A Wagner, C Klein-Platat, D Arveiler, MC Haan, JL Schlienger, C simon, ( 2004), Parent-child physical activity relationship in 12-year old French student do not depend on family socioeconomic status, Diabetes and Metabolism, 30(4): pp 359-366.

[57] Abdullah Hamed Nasser AL-Liheibi, B. A., M.S., (2008), Middle and High School Students’ Attitudes Toward Physical Education in Saudi Arabia, A dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy, University of Arkansas.

[56] Adey, K. and Biddulph, M., (2001), The influence of pupil perceptions on subject choice at 14+ in geography and history, Educational Studies, 27(4): pp 439–50.

[59] Anderssen N, Wold B, Torsheim T, (2006), Are parental health habits transmitted to their children? an eight year longitudinal study of physical activity in adolescents and their parents. J Adolesc, 29: pp 513–524.

[60] Andrew Stables & Felicity Wikeley, (1997), Change in Preference for and Perceptions of Relative Importance of Subjects During a Period of Educational Reform, Educational Studies, 23(3): pp 393-403.

[61] Bailey, R. ad Dismore, H., (2004), The role of physical education and sport in education, project report presentation to 4th International Conference of Ministers and Senior Officials Responsible for Physical Education and Sport(MINEPS IV), Athens, Greece.

[62] Biddle, S.J., & Chatzisarantis, N.L., (1999), Motivation for a physically active lifestyle through physical education, In Y. Vandeen Auweele, F.Bakker, S. J. Biddle, M. Durand, & R. Seiler (Eds.), Psychology for physical educators, pp 5-26, Champaign, IL: Human Kinetics.

[63] Brid, Patrick J. Gansneder, bruce M. (1979), The preparation of schools to meet the physical education requirements of p. l. 94, 142.

[64] Brustad, R., (1993), Who will go out and play? Parental and psychological influences on children’s attraction to physical activity, Paediatric Exercise Science, 5, pp 210-223

[65] Carlson, T. B., (1995), We Hate Gym: Student Alienation from Physical Education, Journal of Teaching in Physical Education, 14(4): pp 467-477.

[66] Colley, A., Eglinton, E., & Elliott, E., (1992), Sport participation in secondary childhood: Association with styles of play and parental participation, International Journal of Sport Psychology, 23: pp 193-206.

[67] Daley, A. J., (2002), School Based Physical Activity in the United Kingdom: Can it Create Physically Active Adults?, QUEST, 54: pp 21-33.

[68] Darst, P.W. & Pangrazi, R.P. (2001), Dynamic Physical Education for Secondary School Students. Pearson Ed, Inc. 4th Edition.

[69] Dishman, R. K., & Dunn, A. L., (1988), Exercise adherence in children and youth: Implications for adulthood. In R. K. Dishman (Ed.), Exercise adherence: It’s impact on public health: pp 155-200, Champaign, IL: Human Kinetics.

[70] Duncan, S. C., (1993), The role of cognitive appraisal and friendship provisions in adolescents’ affect and motivation toward activity in physical education, Research Quarterly for Exercise and Sport, 64(3): pp 14-323.

[71] Earl, L. M., & Stennett, R. G., (1987), Student attitudes toward physical and health education in secondary schools in Ontario, Canadian Alliance of Health, Physical Education and Recreation Journal, 53 (4): pp 4-11.

[72] Ennis, cathrine, D. (1992), Developing a physical Education curriculum based on learning goals, JOPERD, September, 63 (7), pp 74- 77.

[73] Erik Sigmund, Katerina Turonova, Dagmar Sigmundova, Miroslava Pridalova, (2008), The Effect of Parents’ Physical Activity and Inactivity on Their Children’s Physical Activity and Sitting, Acta Univ, Palacki Olomuc., Gymn., 38(4): pp 17-23.

[74] Eriksson, M., Nordqvist, T., & Rasmussen, F., (2008), Associations between Parents’ and 12-year-old Children’s Sport and Vigorous activity: The Role of Self-Esteem and Athletic Competence, Journal of Physical Activity and Health, 5: pp 359-373.

[75] Freeman, William H. (1988), Physical education and sport in a changing society. 2nd Edition, India.

[76] G Linda Rikard, Dominique Banville, (2006), High school student attitudes about physical education, sport education and society, 11(4): pp 385-400.

[77] Gustafson, S. L., & Rhodes, R. E., (2006), Parental correlates of physical activity in children and early adolescents, Sports Medicine, 36(1): pp 79-97.

[78] Hardman, ken & Marshall, Joe. (2000), World- wide Survey of the state and status of school Physical Education. Summary of findings, European Physical Education review, Volume 6, No. 793, pp 203- 229.

[79] Hayden, T., (2005), Pupil perceptions of history at key stage 3: final report, QCA.

[80] Jarrett. O.S, Maxwell D.M, Dickerson C, Hoge P, Davies G, Yetley A. (2006), Impact of recess on classroom behavior: group effects and individual differences. J Educ Res. 92. pp 121-126.

[81] Kalakanis, L. E., Goldfield, G. S., Paluch, R. A., & Epstein, L. H., (2001), Parental activity as a determinant of activity level and patterns of activity in obese children, Research Quarterly for Exercise and Sport, 72(3): pp 202–209.

[82] Koca C., Hiilya F., Demirhan G., (2005), Attitudes toward physical education and class preferences of turkish adolescents in terms of school gender composition, Adolescence, 40(158), Summer Libra Publishers. Inc., 3089C Clairemont Dr., PMB 383, San Diego, CA 92117.

[83] Kuh, D. J. & Cooper, C., (1992), Physical activity at 36 years: patterns and childhood predictors in a longitudinal study. Journal of Epidemiology and Community Health, 46: pp 114-119.

[84] Maria Hassandra, Marios Goudas, Stiliani Chroni, (2003), Examining factors associated with intrinsic motivation in physical education: a qualitative approach, Psychology of Sport and Exercise 4: pp 211–223.

[85] Medekova, H., Zapletalova, L., & Havliček, I., (2000), Habitual physical activity in children according to their motor performance and sports activity of their parents, Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Gymnica, 30(1): pp 21–24.

[86] Mohnsen, B. S., (2003), Teaching middle school physical education: A standards-based approach for grades 5-8 (2nd ed.) Champaign, IL: Human Kinetics.

[87] National standards for physical education in Maryland, www.education.com.

[88] Office for Standards in Education [OFSTED], (2005), Specialist schools: a second evaluation, Girl’s Perception of Physical Education at key Stage 3 at Earlham High School, London: HMSO.

[89] Pellett Tracy L; et al. (2001). An analysis of Taiwanese female senior high schools students attitudes toward PE. RQES. March supplement, A- 76.

[90] Psmith, Mark A, St. Pierre, Peter, (2009), Secondary students’ perceptions of enjoyment in physical education: an American and English perspective, physical educator, 00318981, 66(4).

[91] Prithwi Raj, Subramaniam  & Stephen Silverman, (2007), Middle school student’s attitude toward physical education, teaching and teacher education, 23(5): pp 602-611.

[92] Rajmund Tomik, ( 2008), Adolescent Attitudes towards Sport Depending on School Level, Gender and School Sports Club Membership, Journal of Human Kinetics, 20: pp 121-130.

[93] Ramiz Arabaci, (2009), Attitude toward physical education and class preferences of Turkish secondary and high School students, Elementary Education Online, 8(1): pp 2-8.

[94] Rink, E. Judith; French, E. Karen & T jeerdsma, L. Bonnic. (1996). Foundations for the learning and instruction of sport and games, J. TPE, 15 (4), pp 399- 417.

[95] Ruddock, J., Chaplain, R. & Wallace, G., (1996), School improvement: What can pupils tell us? London, David Fulton.

[96] Russell Jago, Kenneth R Fox, Angie S Page, Rowan Brockman and Janice L tompson, (2010),  Parent and child physical activity and sedentary time: Do active

parents foster active children? BMC Public Health, 10(194),

http://www.biomedcentral.com/1471-2458/10/194

[97] Ryan, S., Fleming, D., & Maina, M., (2003), Attitudes of middle school students toward their physical education teachers and classes, Physical Educator, 60: pp 28-42.

[98] Saffici, C, (1999), The Perceived Relevance of Physical Education, Physical Educator, 56(3): pp 138-214.

[99] Sallis, J. F., & Owen, N., (1999), Physical activity and behavioral medicine, Thousand Oaks, London: SAGE.

[100] Sallis, J. F., Alcaraz, J. E., McKenzie, T. L., Howel, M. F., Kolody, B., & Nader, P. R., (1992), Parental behavior in relation to physical activity and fitness in 9 year old children, American Journal of Diseases of Children, 146: pp 1383–1388.

[101] Sallis, J. F., Prochaska, J. J., Taylor, W. C., Hill, J. O. & Geraci, J. C., (1999), Correlates of physical activity in a national sample of girls and boys in grades 4 through 12, Health Psychology, 18(4): pp 410-415.

[102] Sallis, J. F., Taylor, W. C., Dowda, M., Freedson, P. S., & Pate, R. R., (2002), Correlates of vigorous physical activity for children in grades 1 through 12: Comparing parent reported and objectively measured physical activity, Pediatric Exercise Science, 14: pp 30-44.

[103] Silverman, S., & Subramaniam, P. R., (1999), Student attitude toward physical education and physical activity: A review of measurement issues and outcomes, Journal of Teaching in Physical Education, 19: pp 97-125.

[104] Tannehill, D., & Zakrajsek, D., (1993), Student attitudes towards physical education: A multicultural study, Journal of Teaching in Physical Education, 13(1): pp 78-826.

[105] Tannehill, Debron and et al., (1999), Journal of teaching in physical education: pp 406-420

[106] Thompson, lind. (2001), Faculty of physical education and recreation. Albert  Physical education study (ALPES).

[107] United States Department of Health and Human Services [USDHHS], (1996), Physical activity and health: A report of the surgeon general. Atlanta, GA: U. S. Department of Health and Human Services, Centers for Disease Control and Prevention, National Center for Chronic Disease Prevention and Health Promotion.

[108] Wuest, Debron, A. & Bucher, Charles A., (2003), Foundation of Physical Education, Exercise Science and Sport, 14th Edition, McGraw-Hill Companies, New York, US.

[109] Zakarian, J. M., Hovell, M. F., Hofstetter, C. R., Sallis, J. F., & Keating, K. J., (1994), Correlates of vigorous exercise in a predominantly low SES and minority high school population, Preventive Medicine, 23: pp 314-321.

[110] Zalakanis, L. E., Goldfield, G. S., Paluch, R. A., & Epstein, L. H., (2001), Parental activity as a determinant of activity level and patterns of activity in obese children, Research Quarterly for Exercise and Sport, 72(3): pp 202–209.

 

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی جایگاه درس تربیت‌بدنی مدارس”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *