مبانی نظری و پیشینه پژوهشی صلاحیت تکمیلی دیوان کیفری

نوع فایل
word
حجم فایل
1836 کیلوبایت
تعداد صفحه
341
تعداد بازدید
377 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری صلاحیت تکمیلی دیوان کیفری » که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع :انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل:WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

 

مقدمه

تبیین موضوع

 

وقوع جنایات دهشتناک بین المللی که در آن هزاران انسان بی گناه قربانی افزون طلبی های ارباب زر و زور می گردند همواره وجدان بشر را آزرده و آرامش خاطر او را برای زیستن در فضایی امن با مخاطره روبه رو نموده است.

ارتکاب جنایات بین المللی که نمادی از توحش برخی ابناء بشر است موجبات انشقاق جوامع انسانی را فراهم می آورد و صلح و امنیت بین المللی را به مخاطره می اندازد و در صورتی که با آن مبارزه ای موثر صورت نگیرد، دیگر این کره خاکی زیستگاه مناسبی برای انسانها نخواهد بود.

جنایات بین المللی مورد بحث آن قدر شدید، غیر قابل تحمل و منفور هستند که در قاموس حقوق بین المللی کیفری جنایتی شدید تر از آنها وجود ندارد. لذا نه تنها به لحاظ حقوقی و نظری هیچ عاملی توجیه کننده آن جنایات نیست و هیچ وجدان آزادی در نکوهش و تقبیح آن تردید به خود راه نمی دهد، بلکه غیر قابل عفو و اشتمال مرور زمان نیز می باشند و انتظار جامعه بشری، اجرای عدالت در مورد همه جنایتکاران و حداقل سردمداران آن اعمال وحشیانه می باشد؛ چرا که اجرای عدالت لازمه ضروری صلح پایدار می باشد؛ چه گفته اند صلح بدون عدالت صلح نیست.

مبارزه با عاملان جنایات بین المللی همواره با مصاعب و مشکلات عدیده ای مواجه بوده است. عمده این مشکلات ریشه در استنادی ناموجه به حق حاکمیت دولت ها  و توابع آن دارد؛  همچنین، خروج مرتکبان جنایات از کشور محل وقوع جنایت، پناهنده شدن عاملان جنایات به دولتهای هم داستان با خود، وجود مناسبات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دولتهای مختلف بایکدیگر و احیاناً با جنایت کاران، مصونیت سران دولتها در حقوق بین المللی، مشکلات ناشی از استرداد مجرمان، حاکم بلامنازع بودن جنایت کاران در محل وقوع جنایت، ویا قدرتمند بودن آنان به نحوی که دولت مرکزی را یارای مقابله با آنان نباشد، و همچنین فقد سازوکاری مشخص که در عین صلابت در برخورد با چنین جنایاتی بتواند با اتکاء بر انصاف و عدالت به دادگستری بپردازد، از آرزوهای دیرین بشر بوده است.

تلاش های صورت گرفته در عرصه بین المللی منجر به اعمال دو شیوه در مبارزه با جنایات بین المللی شد. نخست، تحمیل تکلیف محاکمه و مجازات جنایت کاران بین المللی در مراجع ملی دولت ها و در کنار آن توسعه صلاحیت قضایی داخلی در قالب توسعه اصل صلاحیت جهانی و دیگری تشکیل مراجعی که حاصل اراده جمعی دولت ها بوده و به نام محاکم بین المللی در ادبیات حقوق بین المللی کیفری شناخته شده است. این تلاش ها به تشکیل چهار گروه دادگاه به اصطلاح بین المللی انجامیده است.

نسل نخست این دادرسی ها را محاکمات مغلوبین توسط غالبان جنگ ها تشکیل می داد، در نسل دوم، محاکمات توسط مراجعی که به موجب قطعنامه شورای امنیت تشکیل شده اند صورت می گرفت و نسل سوم محاکم بین المللی را دادگاه های ترکیبی بین المللی شده که از تعامل مراجع داخلی و بین المللی تشکیل شده اند را تشکیل می داد. ایرادات و نواقصی که به شرح آتی فرا روی سه نسل مذکور محاکم بین المللی وجود داشت، همچنین مشکلات دولتها در برخورد با جنایات بین المللی به استناد صلاحیت جهانی، انگیزه ها را برای تاسیس دیوانی دائمی که حاصل تعامل تعداد بیشتری از دولتها و هم افزایی آنان در مبارزه با جنایات بین المللی باشد را تقویت نمود.

تلاش ها برای مبارزه جامع با جنایات سرانجام با تصویب اساسنامه دیوان بین المللی کیفری در ژوئن 1998 به ثمر نشست. این امر پس از سلسله فعالیت های گسترده نهادهای درگیر در موضوع، در نشست رم حاصل گردید. به حکایت مشروح مذاکرات  نشست رم و همچنین مذاکرات و گزارش های کارگروه های مقدماتی تهیه پیش نویس اساسنامه، گنجاندن اصل صلاحیت تکمیلی در اساسنامه اثر غیر قابل انکاری در موافقت دولتها با تصویب دیوان بین المللی کیفری داشته است.

اصل صلاحیت تکمیلی ناظر براجرای صلاحیت قضایی دیوان است . صلاحیت تکمیلی، ویژگی اختصاصی دیوان بین المللی کیفری است که آن را از سایر نهادهای قضایی شناخته شده بین المللی همچون دادگاه بین المللی رسیدگی به جنایات ارتکابی در یوگسلاوی سابق[1]  و دادگاه بین المللی رسیدگی به نسل زدایی در رواندا[2] به جهات مختلف مجزا می کند. اساسنامه رم دولتها را اولین مسئول در تعقیب جنایات بین المللی می شناسد. دیوان صرفاً زمانی اقدام به رسیدگی می کند که مراجع قانونی داخلی اقدام لازم را انجام ندهند و یا اقدام توام با ناتوانی و عدم تمایل به انجام دادرسی حقیقی به عمل آورند . اصل صلاحیت تکمیلی بر دو امر استوار است : احترام به صلاحیت نخستین دولتها و در ثانی ضرورت تاثیر گذاری و موثر بودن مداخله بین المللی.

این اصل بسیار مهم که از آن به عنوان سنگ بنای دیوان بین المللی کیفری یاد می شود، ابتدائاً بیان گر نقطه انتقال اجرای عدالت از سطح ملی به سطح بین المللی است و سازوکار تعامل دیوان بین المللی کیفری با مقامات مسوول در سطح داخلی در برخورد با جنایات بین المللی را بیان می کند. داعیه تدوین کنندگان اساسنامه دیوان، خاتمه دادن به بی کیفری مسوولان عمده جنایات بین المللی است و البته تلویحاً در دیباچه اساسنامه تاکید دارد که این مهم مگر با همکاری دولتها و التزام آنان به تعهدات بین المللی خود در تعقیب و مجازات مرتکبان جنایات محقق نخواهد شد.

اصل صلاحیت تکمیلی، با استقبال ها و تردیدهای گوناگونی مواجه بوده است و در مسیر تکوین و تکامل خود کارکردهای متفاوتی یافته است که در کنفرانس بازنگری کامپالا 2010 نیز از موضوعات اصلی بود که در کانون توجه دولتها قرار داشت.

از آنجا که اصل صلاحیت تکمیلی، سازوکار ورود نهادی بین المللی با حیثیتی جزایی را  به موضوعاتی باز می کند که اصالتاً به اقتضای حاکمیت و استقلال دولت در صلاحیت مراجع ملی همان دولت است، و علیرغم آنکه این دیوان بر مبنای معاهده پدید آمده است ممکن است صلاحیتش به واسطه ارجاع موضوع از سوی شورای امنیت به دولتهای غیر عضو نیز تحمیل گردد، و خصوصاً اینکه ضابطه طرح هر وضعیتی در دیوان، احراز شرایط مورد نظر اساسنامه رم در قالب صلاحیت تکمیلی دیوان که مرکب از صلاحیت و قابلیت پذیرش است می باشد و اینکه مادامی که دولتی توانایی و تمایل کافی برای انجام دادرسی حقیقی در خصوص مرتکبان جنایات را داشته باشد موضوع قابل پذیرش در دیوان نخواهد بود و در عین حال هر چند تلاش شده تا ضوابطی را که اساسنامه برای معرفی ناکارآمدی نظام قضایی داخلی معرفی می کند تا حد امکان عینی باشد لکن همچنان تاب تفسیر از سوی دادستان را می یابد و ممکن است هدف اولیه تشکیل دیوان بین المللی را که کمک به نظام های ملی و یا جبران نقص و نارسایی آنان در سزادهی مرتکبان جنایات  بین المللی است را به بن بست بکشاند و ابزاری برای اعمال مواضع سیاسی برخی دولتهای تاثیرگذار در عرصه بین المللی گردد و آن گونه شود که دولتها در ابتدا از تشکیل چنین مرجعی هراسان بودند. علاوه بر شناسایی چیستی و معیارهای تشخیص صلاحیت و قابلیت پذیرش، پس از ورود دیوان به موضوع، نحوه تعامل آن با دولت محلی از حساسیت های ویژه ای برخوردار است. چرا که در این رسیدگی ها نحوه گزینش شیوه تحقیق و بررسی مسائلی که مرتبط با امنیت ملی یک دولت است و اطلاعات به دست آمده به علاوه ترتیب دادن یک محاکمه عادلانه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. لذا از نظر اینجانب، موضوع، بسیار حائز اهمیت و واجد جذابیت های ویژه قلمداد شده است.

شایان ذکر است که این تاسیس بسیار مهم از زوایا و ابعاد گوناگون شایستگی مطالعه و بررسی دارد؛ لکن رویکرد نویسنده _با توجه به رشته ای که این رساله در حوزه آن تهیه گردیده است_ متمرکز بر تبیین این اصل و نحوه اجرای آن در موارد ناتوانی و عدم تمایل دولت در رسیدگی حقیقی به جنایات بین المللی می باشد. تلاش نگارنده در جهت به دست دادن ضوابطی است که  حاکی از ناتوانی و عدم تمایل دولت به اجرای حقیقی عدالت است و می تواند اقدام دیوان در اعلام دستگاه  قضایی ملی به عنوان نهادی ناتوان یا غیر مایل به رسیدگی حقیقی با ضوابطی عینی تر همراه سازد تا از این رهگذر ضمن واکنشی موثر در برابر جنایتکاران بین المللی، حق و تکلیف دولتها در واکنش به جنایات بین المللی مورد تاکید قرار گیرد و آیین تعامل دیوان و دولت تشریح گردد.

 

فهرست منابع

الف) كتابها

  • 1) آشوری، محمد، عدالت کیفری(مجموعه مقالات)، انتشارات گنج دانش، (تهران – 1376)
  • 2) آشوری، محمد و گروهی از نویسندگان، حقوق بشر و مفاهیم مساوات، انصاف، عدالت انتشارات گرایش و دانشکده حقوق وعلوم سیاسی (تهران – 1383)
  • 3) آل حبيب، اسحاق، ديوان كيفري بين‌المللي و جمهوري اسلامي ايران، دفتر مطالعات سياسي و بين‌المللي، تهران، 1378.
  • 4) اردبيلي، محمدعلي، حقوق بين‌الملل كيفري، نشر ميزان،‌ تهران، 1385.
  • 5) استفانی، گاستون و لواسور، ژرژ ؛ آیین دادرسی کیفری، ترجمه حسن دادبان، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، دو جلد 1377
  • 6) توحیدی فرد، محمد، ضمانت اجراهای کیفری منشور ملل متحد، چاپ نخست، تهران ، مرکز چاپ و نشر وزارت امور خارجه ، 1381
  • 7) حسینی، سیدمحمد، سیاست جنایی در اسلام و در جمهوری اسلامی ایران انتشارات سمت و دانشگاه تهران،(تهران-1383)
  • 8) حسيني‌نژاد، حسين‌قلي، حقوق كيفري بين‌المللي،‌ دفتر مطالعات سياسي و بين‌المللي، تهران، 1384.،(تهران – 1373)
  • 9) حسینی­نژاد، حسینقلی، حقوق کیفری بین­المللي اسلامی، انتشارات میزان،(تهران – 1383)
  • 10) خالقی، علی، آیین دادرسی كیفری، انتشارات شهر دانش (موسسه مطالعات وپژوهشهای حقوقی)،(تهران – 1387)
  • 11) خالقی، علی، جستارهایی در حقوق جزای کیفری، انتشارات شهر دانش(موسسه مطالعات وپژوهشهای حقوقی)،(تهران – 1386)
  • 12) ديهيم، عليرضا، درآمدي بر حقوق كيفري بين‌المللي، دفتر مطالعات سياسي و بين‌المللي، تهران، 1384.
  • 13) دلبروک، جوست، حمایت بین المللی از حقوق بشر و حاکمیت دولتها، ترجمه حسین شریفی طرازکوهی، تهران ، نشر دادگستر، 1378
  • 14) ذوالعین، پرویز، مبانی حقوق بین الملل عمومی ، تهران ، مرکز چاپ و نشر وزارت امور خارجه ،1377
  • 15) سادات میدانی، حسین، صلاحیت قانونگذاری شورای امنیت، چاپ نخست، ، تهران ، دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه ، 1384
  • 16) شبث، ويليام، مقدمه‌اي بر ديوان كيفري بين‌المللي،‌ ترجمه باقر ميرعباسي و حميد الهويي نظري، انتشارات جنگل، تهران،‌ 1384.
  • 17) شريعت باقري،‌ محمد جواد، حقوق كيفري بين‌المللي، چاپ سوم، انتشارات جنگل، تهران،‌ 1385.
  • 18) شريفي طرازكوهي، حسين، قواعد آمره و نظم حقوقي بين‌المللي، انتشارات وزارت امور خارجه، تهران، 1375.
  • 19) ضیایی بیگدلی، محمدرضا، حقوق بین الملل عمومی، انتشارات گنج دانش، (تهران – 1374)
  • 20) فيوضي، ‌رضا، حقوق بين‌المللي كيفري، انتشارات دانشگاه تهران، تهران، 1386.
  • 21) فضائلی، مصطفی، دادرسی عادلانه محاکمات کیفری بین المللی، انتشارات شهر دانش (موسسه مطالعات وپژوهشهای حقوقی)،(تهران-1387)
  • 22) قاضی شریعت پناهی، ابوالفضل، حقوق اساسی و نهادهای سیاسی، انتشارات میزان (تهران – 1383)
  • 23) کاسسه، آنتونیو، حقوق بین الملل در جهانی نامتحد، ترجمه مرتضی کلانتریان، انتشارات دفتر خدمات حقوقی بین المللی جمهوری اسلامی ایران،(تهران – 1370)
  • 24) كاسه، ‌آنتونيو، حقوق بين‌الملل،‌ ترجمه حسين شريفي طرازكوهي، نشر ميزان، 1385.
  • 25) کنعانی، محمدطاهر و دیگران؛ حقوق بین الملل بشردوستانه ناظر بر حمایت از افراد در درگیری های مسلحانه(مجموعه اسناد ژنو) کمیته بین ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران، چاپ دوم، انتشارات دالاهو، 1385
  • 26) كيتي شيايزري،‌ گريانگ ساك، حقوق بين‌المللي كيفري، ترجمه بهنام يوسفيان و محمد اسماعيلي،‌ انتشارات سمت، تهران، ‌1383.
  • 27) محمد نسل، غلامرضا،‌ مجموعه مقررات ديوان كيفري بين‌المللي،‌ نشر دادگستر، تهران،‌ 1385.
  • 28) محقق داماد، حقوق بشردوستانه بین المللی(رهیافت اسلامی)، مرکز نشر علوم اسلامی، 1383
  • 29) مركز مطالعات حقوق بشر، گزيده‌اي از مهم‌ترين اسناد بين‌المللي حقوق بشر، انتشارات دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران، تهران، 1382.
  • 30) ممتاز، جمشيد، حقوق بشر درپرتو تحولات بين المللی، نشر دادگستر، (تهران ـ 1377)
  • 31) ممتاز، جمشيد و رنجبريان،‌ اميرحسن، حقوق بين‌الملل بشردوستانه مخاصمات مسلحانه داخلي، چاپ دوم، نشر ميزان، تهران، 1386.
  • 32) ميرمحمد صادقي، حسين، دادگاه كيفري بين‌المللي، نشر دادگستر، تهران، 1383.
  • 33) ميرمحمد صادقی، حسين، حقوق جزای بین الملل(مجموعه مقالات)، انتشارات میزان، (تهران – 1377)

 

ب) مقالات

  • 1) آقایی، داوود، بررسی عملکرد شورای امنیت در حل بحران بوسنی و هرزگوین، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، شماره 36 بهار 1376

2) آکاندی، داکاپو، صلاحیت دیوان کیفری بین المللی نسبت به اتباع دولتهای غیر عضو: مبانی حقوقی و محدودیت ها، ترجمه حسین آقایی جنت مکان، مجله تحقیقات حقوقی، دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی، شماره 43 بهاروتابستان1385

  • 3) اخوان، پیام، مجازات جنایات جنگی در یوگسلاوی سابق: بحرانی برای نظم نوین جهانی، ترجمه حسین شریفی طرازکوهی، مجله سیاست دفاعی، شماره 2 سال دوم، بهار 1373
  • 4) ابراهیمی، نصرالله، درآمدی بر تأسیس دیوان کیفری بین المللی و ارزیابی اساسنامه آن، دیوان کیفری بین المللی و جمهوری اسلامی ایران به اهتمام آل حبیب، اسحاق، مرکز چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه(تهران – 1378)
  • 5) اجتهادی، عباس، جایگاه دادسرای دیوان کیفری بین المللی و نقش دادستان آن، دیوان کیفری بین المللی و جمهوری اسلامی ایران به اهتمام آل حبیب، اسحاق، مرکز چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه(تهران – 1378)
  • 6) اردبیلی، محمدعلی، دیوان کیفری بین المللی: ناکامی و کامیابی ها، گزیده مقالت، چاپ نخست، تهران نشر میزان، بهار 1383
  • 7) ارسنجانی، ماه نوش، اساسنامه دیوان کیفری بین المللی رم، دیوان کیفری بین المللی و جمهوری اسلامی ایران به اهتمام آل حبیب، اسحاق، مرکز چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه، (تهران – 1378)
  • 8) بیگ‌زاده، ابراهيم، «بررسي جنايت نسل كشي و جنايات بر ضد بشريت در اساسنامه ديوان كيفري بين‌المللي»، مجله تحقيقات حقوقي، شماره 22، از زمستان 76 تا تابستان 77، صص 69-104.
  • 9) بيگ‌زاده،‌ ابراهيم، «سازمان ملل متحد،‌ محاكم كيفري بين‌المللي: تئوري و عمل»، مجله تحقيقات حقوقي، شماره 18 (ويژه)، 1375، صص 39-146.
  • 10) پروین، فرهاد، دیوان کیفری بین المللی و جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه اطلاعات سیاسی اقتصادی، شماره 153و154، (تهران – 1379 )
  • 11) پلاوسکی، استانیسلاو، اصول اساسی حقوق بین الملل کیفری، ترجمه دکتر علی آزمایش، جزوه درسی کارشناسی ارشد حقوق بین الملل، سال تحصیلی 83-82، دانشکده حقوق دانشگاه تهران.
  • 12) پورچیا، ارنلا، روابط دیوان بین الملی کیفری و سازمان ملل متحد، ترجمه دکتر ابراهیم بیگ زاده، مجله تحقیقات حقوقی دانشگاه شهید بهشتی. شماره 40.
  • 13) پوربافرانی، حسن، ماهیت و انواع صلاحیت در حقوق جزای بین الملل، مجله مجتمع آموزش عالی قم، سال چهارم، شماره 12 ، بهار 1381
  • 14) تاورنیه ، پل، قوانین اساسی کشورها واساسنامه دیوان کیفری بین المللی، ترجمه مرتضی کلانتریان، مجله حقوقی، شماره29، (تهران -1382)
  • 15) جيل، آمپاروسان خوزه، «مسئوليت بين‌المللي دولتها در قبال نقض حقوق بشر»، ترجمه ابراهيم بيگ‌زاده، مجله تحقيقات حقوقي، شماره 30-29، بهار و تابستان 1379، صص 308-255.
  • 16) جمالی، حسن: تاریخ و اصول روابط بین الملل، مرکز تحقیقات اسلامی، قم 1380
  • 17) خالقي، علي، «بلژيك و پايان ده سال روياي صلاحيت جهاني در جرايم بين‌المللي»، مجله پژوهشهاي حقوقي، شماره 6، سال سوم، پاييز و زمستان 1383، صص 31-11.
  • 18) خالقي، علي، «مقدمه‌اي بر مطالعه اصول حاكم بر صلاحيت كيفري در حقوق جزاي بين‌الملل»، مجله پژوهشهاي حقوقي، شماره 2، 1381، صص 57-35.
  • 19) خالقی، علی، محتوای جايگاه قاعده منع محاکمه مجدد در حقوق جزای بين الملل و ايران، علوم جنايی (مجموعه مقالات در تجليل از استاد دکتر محمد آشوری) انتشارات سمت، (تهران ـ 1383)
  • 20) دستمالچی، اصغر، دیوان کیفری بین المللی: رویای شیرین و واقعیت تلخ،، دیوان کیفری بین المللی و جمهوری اسلامی ایران به اهتمام آل حبیب، اسحاق، مرکز چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه(تهران – 1378)
  • 21) رنجبريان، اميرحسين، «جايگاه قاعده منع شكنجه در حقوق بين‌الملل معاصر»، مجله حقوق و علوم سياسي، شماره 70، زمستان 1384، صص 184-147.
  • 22) رنجبريان، اميرحسين، «قانون 1999-1993 بلژيك، راي 14 فوريه 2002 ديوان بين‌المللي دادگستري،‌ صلاحيت كيفري جهاني در بوته آزمايش»، مجله دانشكده حقوق و علوم سياسي، شماره 58، زمستان 1381، صص 166-127.
  • 23) زماني، سيدقاسم، «استقرار ديوان كيفري بين‌المللي: بيم‌ها و اميدها»، مجله پژوهشهاي حقوقي، شماره 2، 1381، صص 79-59.
  • 24) زماني، سيدقاسم، «شوراي امنيت و ارجاع وضعيت دارفور (سودان) به ديوان كيفري بين‌المللي»، مجله پژوهشهاي حقوقي، شماره 6، سال سوم، پاييز و زمستان 1383، صص 78-59.
  • 25) زماني، سيدقاسم، «صلاحيت جهاني: نقطه پاياني بر بي‌كيفري جرايم بين‌المللي»، مجله ايراني حقوق بين‌الملل (الكترونيكي)، شماره اول، 1385.
  • 26) زمانی، سید قاسم، دیوان کیفری بین المللی کیفری،و صدور قرار جلب عمرالبشیر، مجلۀ پژوهش های حقوقی، سال هفتم، شمارۀ 14، (تهران -1387)
  • 27) زمانی، سید قاسم، صلاحیت جهانی و بی کیفری، مجموعه مقالات همایش سازمان ملل متحد و مقابله با بی کیفری(1385)، چاپ اول 1387 ، ناشر: انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحد.
  • 28) شريعت باقري، محمد جواد، «نگاهي به اساسنامه ديوان كيفري بين‌المللي»، فصلنامه ديدگاههاي حقوقي، شماره 12، زمستان 1377، صص 110-77.
  • 29) عنایت، سیدحسین، «قابلیت پذیرش دعوی در دیوان کیفری بین المللی»، مجموعه مقالات دیوان کیفری بین المللی و جمهوری اسلامی ایران، چاپ نخست، مرکز چاپ و نشر وزارت امور خارجه ، 1378
  • 30) کریر، رابرت و نایجل دی پوینت وایت، «شورای امنیت و دادگاه کیفری بین المللی»، ترجمه فرید محسنی و علی قاسمی، فصلنامه دیدگاه های حقوقی، دانشکده علوم قضایی و خدمات اداری شماره های 34 و 35 بهار و تابستان 1384
  • 31) كليپ، آندره، «صلاحيت تكميلي و صلاحيت متقارن در اساسنامه ديوان كيفري بين‌المللي»، ترجمه مهدي حدادي، مجله فقه و حقوق، شماره 6، سال دوم، پاييز 1384، صص 182-162.
  • 32) لاهه، ایوو، «صلاحیت دیوان کیفری بین المللی: اختلاف نظرها در مورد پیش شرط های اعمال صلاحیت دیوان»، ترجمه محمدجواد شریعت باقری، فصل نامه دیدگاه های حقوقی دانشکده علوم قضایی و خدمات اداری، شماره 26، سال 1381
  • 33) ممتاز، جمشيد، »تدوين توسعه حقوق بين‌الملل كيفري»، مجله تحقيقات حقوقي، شماره 15، از پاييز 1373 تا تابستان 1374، صص 168-143.
  • 34) میرزایی ینگجه، سعید، رابطه سازمان ملل متحد و دیوان کیفری بین المللی، مجموعه مقالات دیوان کیفری بین المللی و جمهوری اسلامی ایران، چاپ نخست تهران ، مرکز چاپ و نشر وزارت امور خارجه ، 1378
  • 35) ميرمحمد صادقي، سيدحسين، «صلاحيت دولتها در رسيدگي به جرايم بين‌المللي»، فصلنامه ديدگاههاي حقوقي، شماره 8، زمستان 1376، صص 149-136.
  • 36) میرمحمد صادقی، حسین، «بررسی تعارضات احتمالی قانون اساسی…،» علوم جنايی (مجموعه مقالات در تجليل از استاد دکتر محمد آشوری) انتشارات سمت، (تهران ـ 1383)
  • 37) میرمحمدصادقی، حسین، «اعتبار امر مختومه در اساسنامه دادگاه کیفری بین المللی»، مجله تحقیقات حقوقی، شماره 38، دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی، پاییز و زمستان 1382

 

ج) پايان‌نامه‌ها و تقریرات

  • 1) آزمایش، علی، تقریرات درس حقوق جزای بین المللی، تحصیلات تکمیلی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران (دورۀ دکتری 84-1383)
  • 2) آزمایش، علی، تقریرات درس حقوق بین المللی کیفری، دوره دکترای حقوق بین الملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران84- 1383
  • 3) آزمایش، علی، تقریرات درس حقوق بین المللی کیفری، دوره دکترای حقوق بین الملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، 85-1384
  • 4) براتی، شهرام، صلاحیت شورای امنیت در ارتباط با دیوان بین المللی کیفری، کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس 1381
  • 5) حسینی اکبرنژاد، هاله، تعامل صلاحیت جهانی دادگاه های ملی و صلاحیت تکمیلی دیوان کیفری بین المللی در قبال نقض حقوق بشر، کارشناسی ارشد حقوق بشر، دانشگاه علامه طباطبایی 1387
  • 6) حیدری، بهرام، بررسی صلاحیت تکمیلی دیوان بین المللی کیفری، کارشناسی ارشد حقوق بین الملل دانشگاه شهید بهشتی 1385
  • 7) سلیمی، محمد، بررسی حقوقی درخواست دادستان دیوان کیفری بین المللی برای صدور حکم جلب رییس جمهور سودان، گزارش راهبردی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام شماره 17 سال 1387
  • 8) صفایی فراشاه، سودابه، تعهدات دولتهای عضو در مقابل دیوان بین المللی کیفری، پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق بین الملل دانشگاه شهید بهشتی1388
  • 9) شغفی پوپک، بررسی و نقش دیوان بین المللی کیفری در تداوم و توسعه حقوق بشر، پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق بین الملل دانشگاه شهید بهشتی1387
  • 10) صفایی عبدالحسین، بررسی اساسنامه دیوان بین المللی کیفری، پایان نامه کارشناسی حقوق بین الملل دانشگاه شهید بهشتی 1379
  • 11) فخر بناب، الحاق ایران به اساسنامه رم برای تاسیس دیوان کیفری بین المللی موانع و مقتضیات، رساله دکتری دانشگاه تربیت مدرس 1385
  • 12) فروغي، فضل …، «اصل صلاحيت جهاني در حقوق كيفري داخلي و بين‌المللي»، رساله دكتري، دانشگاه تهران، 86-1385.
  • 13) قاسمی قطب آبادی، حمید، دادگاه کیفری بین المللی برای یوگسلاوی سابق، پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق بین الملل، دانشگاه شهید بهشتی (1376)

 

 

بخش دوم: منابع انگلیسی

 

الف). کتابها:

  • 1) Agirre, Xabier, et al. Informal expert paper: the principle of Complementarity in practice, ICC- Otp 2003
  • 2) Ali, Wasil, ICC prosecutor says UN Security Council must force Sudan to Cooperate, Sudan Tribune 19 Nov 2007
  • 3) Alvarez, Adrian et al. Balancing peace justice and stability: A grate lakes regional justice commission and special Tribunal in the Democratic Republic of The Congo, Princeton University Woodrow Wilson School of Public and International Affairs, March 2004
  • 4) Annan, Kofi. A. We the peoples: The role of the united nations in the 21th century, New York UN (2000)
  • 5) Bassiouni, Cherif. Crime against international law, Second edition (Cambridge – 1999)
  • 6) Bassiouni, M. Cherif. Edward. M. Wise, Aut dedere, Aut Judicare: the duty to … (Dordrecht. Boston. London.1995)
  • 7) Bassiuoni, M. Cherif. Introduction to International criminal law, Transnational Publishers Inc (2003)
  • 8) Cassese, Antonio.. P. Gaeta and. R. W. D. Jones, The Rome statute of the international criminal court : A Commentary (Oxford-2002)
  • 9) Cassese, Antonio. The international criminal law, (Oxford. 2003)
  • 10) Lattansi, Flavia, The complementary character of the jurisdiction of the court … in the ICC comments on the draft statute (Naples – 1998)
  • 11) Lattanzi and Schabas, Essays on the Rome statute, (Rome – 2000)
  • 12) Schwarzberger, G. Interuational law as applied by international courts and tribunals, Vol. 2 (Loudon – 1968)
  • 13) Schabas, William. A. An introduction to the ICC (Cambridge – 2001)
  • 14) Triffterer, Otto. Commentary on the Rome Statute of the international criminal court observers. Notes. article by article (Baden Baden – 2008)

ب) مقالات

  • 1) Akanda, Dapo. The Jurisdiction of the international criminal court over nationals of Non-Parties, Int. Cri, Jus, No.1 (2003)
  • 2) Antoniadis, Antonio. and Olympia. Bekou, The European Union and the ICC: An Awkward symbiosis in interesting times, Int. Cri. L. Rev, Vol.7 (2007)
  • 3) Arsanjani, Mahnoosh, Jurisdiction and trigger mechanisms of ICC in h.a.m.Von Hebel J.G. Lamers and J.Schukking (eds.) Reflections on the International Criminal court, T.M.C. Asser Press The Hague 1999a
  • 4) Arsanjani, Mahnoosh, The Rome Statute of the International Criminal court: expectations to the jurisdictional criminal court: the challenge to impunity edited by Mauro Politi and Giuseppe Nesi, Published by Ashgate 2001
  • 5) Bassiouni, M. Sherif, Searching for peace and achieving justice: the need for accountability, Law and Contemporary problems, 59(4) 1996
  • 6) Bassiouni, M. Sherif, International criminal investigation and prosecutions: from Versailles to Rwanda in the international criminal law (ed.) , 1999
  • 7) Bassiouni, M. Cheriff, the Time has come for an international criminal court, Indian International and Comparative Law Rev. 1991. Vol 1 No.1
  • 8) Bassiouni, M. Sherif, crimes against humanity in international law. Boston Martins Nijhoff 1992
  • 9) Bassiouni, M. Cheriff, Negotiating the treaty of the Rome on the establishment of an international criminal court , Cornell International law Journal, No 3, 1999
  • 10) Chineda. Olugbuo, The implementation of Rome statute of the international criminal court in Africa: …, Eyes on the ICC, Vol.2 (2004) No.1
  • 11) Bassiouni, M. Cherif. Justice and peace: The importance of choosing accountability over realpolitik, Case western Reserve J. Int. L, Vol.35 (2003)
  • 12) Bassiouni M. Cherif. and Christopher. L. blakesley, The need For an international criminal court in the new international world order, Vanderbilt J. Transnational L, Vol. 25 (1992) No. 2
  • 13) Bassiouni, M. Cherif. The perennial conflict between international criminal Justice and realpolitik, Georgia State Uni. L. Rev, Vol. 22 (2006) No.3
  • 14) Bassiouni, M. Cherif. Observations concerning the 1997 – 98 preparatory committees work, Denver J. Int. L & policy, Vol.25, No. 2 (1997)
  • 15) Bassiouni, M. Cherif. The time has come for an international criminal court, Indiana Int. L & Comparative L. Rev, Vol. 1 (1991) No.1
  • 16) Bassiuoni, M. Cherif. Human rights in the context of criminal justice, Duke J. Comparative & Int. L, Vol. 3 (1994)
  • 17) Bassiuoni M. Cherif. The ICC in historical context, St. Louise Warsaw Transatlantic L. J, No.56 (1999)
  • 18) Bassiouni, Cherif. Bassiouni, The ICC Que Vadis? J. Int. Cri. Jus, Vol. 4 (2006)
  • 19) Bassiuoni, M. Chief. A functional approach to general principles of international law, Michigan J. Int. L, Vol. 11 (1990)
  • 20) Bergsmo, Morten, Occasional remarks on certain state concerns about the jurisdictional reach of the international court, and their possible implications for the relationship between the court and security council , in the Olympia Bekou and Robert Cryer , Dartmouth published company, 2004
  • 21) Bergsmo, Morten & Kruger, Peter, Initiation of an investigation, in Otto Triffterer (ed.2) Commentary on the Rome Statute of the international Criminal Court, Observers Note, Article by Article, Baden Baden 2008
  • 22) Bergsmo, Morten & Pejic Jelena, Article 15 Prosecutor, in Otto Triffterer (ed.2) Commentary on the Rome Statute of the international Criminal Court, Observers Note, Article by Article, Baden Baden 2008
  • 23) Benzing, Marcus, The Complementarity Regime of the international criminal court: International Criminal Justice Between State Sovereignty and the fight against impunity, in Armin Von Bogdanady & Rudiger Wolfrum (eds.) Maxplanck year book of united nations law. 7, 2003
  • 24) Bleich, Jeffrey, L. Complementarity, in M. Cherif Bassiouni (ed) in the International Criminal Court: Observations and issues before the 1997 – 98 Preparatory Committee and administrative and financial implications, Novelles Etudes Penales, 13, 1997
  • 25) Bos A. The role of an international criminal court in the light the principle of Complementarity, in Eric M. G. Dnters and Nico Schrijver (eds.) Reflections on international law from the low countries, Kluwer Law International Hague 1998
  • 26) Bottini, Gabriel. Universal Jurisdiction after the Creation of the Intermational Criminal Court, Internal Law and politics, vol. 36, (2004)
  • 27) Withe, William. W. International legal pluralism, Michigan. J. Int. L, Vol. 25 (2004)
  • 28) White, William. W. Proactive complementarily the ICC and national court in the Rome system of international justice, Harvard Int. L. J, Vol. 49 (2008) No. 1
  • 29) White, William. W. The ICC and the future of accountability, ILSA. J. Int. Comparative L, Vol. 10 (2003)
  • 30) Cassese, Antonio. On the current trends towards criminal prosecution and …, in. Eur. J. Int. L, Vol.9 (1998)
  • 31) Cassese, Antonio. The statue of the ICC, some preliminary reflections, Eur. J. Int. L, Vol.10 (1999)
  • 32) Dogard, John. Immunity human rights and international crimes, in. J.S. Afr. L, vol. 3 (2005)
  • 33) El Zeidy , Mohammad, The principle of complementarity : A new Machinery to implement the national criminal law, Michigan journal of international law, Vol 23
  • 34) Ferencz, Benjamin. B. A world of peace under the Rule of law: The view from America, Washington Uni. Global Studies. L. Rev,Vol.6 (2007)
  • 35) Ferencz, Benjamin. B. An International criminal code and court: where they stand and where they’re going, Colombia J. Transnational L, Vol. 30 (1992)
  • 36) Ferencz, Benjamin. B. Misguided fears about the international criminal court, pace. Int. L. Rev, Vol.15 (2003)
  • 37) Ferencz, Benjamin. B. The Future of Human Rights in international Jurisprudence: An optimistic appraisal, Hofstra L. Rev, Vol. 10 (1982)
  • 38) Ferencz, Benjamin. An international criminal code and court: where they stand and where they’re going, Columbia J. Transnational L, Vol. 30 (1992)
  • 39) Ferencz, Benjamin. B. Enabling the ICC to punish aggression, Washington. Uni. Global Studies. L. Rev, Vol. 6 (2007)
  • 40) Garapon, Antonio. Tree challenges for international criminal justice, Int. Cri. Jus, Vol.2 (2004)
  • 41) Gianaris, William. N. The new world order and the need for an ICC, Fordham Int. L, Vol.16 (1993)
  • 42) Gilmore, William. G. The proposed international criminal court: Recent development, Transnational L. &. Contemporary Problems, Vol. 5 (1995)
  • 43) Gropengiesser Helmut. And Jorg. Meissner, Amnesties and the Rome statute of the ICC, in. Int. Cri. L. Rev, No.5 (2005)
  • 44) Hafner, Gerhard. Pros and cons ensuing from fragmentation to international law, Michigan. J. Int. L, Vol.25 (Summer 2004)
  • 45) Holms, John, The principle of Complementarity, in the  Roy S. Lee the international criminal court- The making of the Rome Statute Issues Negotiations. Results, Kluwer Law International Hague Netherlands 1999
  • 46) Holms, John, Complementarity national courts V. The ICC in Cassese, ( The Rome Statute of the international criminal court Commentary, Oxford University press 2002)
  • 47) Jereschek, Hans. Heinrisch. The general principles of international criminal law, J. Int. Cri. Jus, Vol. 2 (2004)
  • 48) Kahl, Hans. Peter. Construction site for more justice: the ICC after two years, American. J. Int. L, Vol. 99 (2005) No. 2.
  • 49) Kahl, Hans. Peter. Germany methods and techniques used to deal with constitutional sovereignty and criminal law issues, in Roy. S. Lee, States responses to issues arising from the ICC statute: Constitutional sovereignty and .., Transitional Public Inc.(Ardsley NY-2005)
  • 50) Kelsen, Hans. Peace though law, the law book exchange. (Nijhoff, 2002)
  • 51) Kirsch, Phillip. and John. J. Holmes, The birth of ICC. The 1998 Rome conference, Canadian Yearbook of International law, (1998)
  • 52) Kirsh, Philip, QC and Darryl Robinson, Reaching agreement at the Rome conference, in the Cassese ( The Rome Statute of the international criminal court Commentary, Oxford University press 2002)
  • 53) Kress, Claus. The procedural law of The International Criminal Court  In Outline; INT,L CRIM. JUST. 603, 615, 2003
  • 54) Charles. Dembousky, The international criminal court: Complimentarily and its consequences, in. Jane.E. Stromseth, Accountability for atrocities (national and international responses), Transnational Publisher Ink, Ardsely (2003)
  • 55) Levie, Howard. Terrorism in war: the law of war crimes, (New York – 1992)
  • 56) Nsereko, Daniel. D. The role of the international criminal tribunals in the promotion of peace and Justice: the case of the ICC, Criminal Law Forum, (2008)
  • 57) Marty, M. Delmas. Interactions between national and international criminal law in the …, J. Int. Cri. Jus, Vol.4 (2006)
  • 58) Marty, M. Delmas. The contribution of comparative law to a pluralist conception of international criminal law, J. Int. Cri. Jus, Vol. 1(2003) No. 1
  • 59) Marty, M. Delmas. Global crime calls for Global Justice, J. Crime Criminal law & Criminal Justice, Vol.10 (2002)
  • 60) Murphy, Ray Gravity Issues and the International Criminal Court_, 17 CRIM. L. FORUM 281 (2006)
  • 61) Ntanda, Nsereko, Daniel D. The international criminal court jurisdiction and related issue, 1999, 10th criminal Forum 87.
  • 62) Ocampo, Luis. Moreno. The international criminal court: seeking global Justice, Case western Reserve J. Int. L, Vol.40 (2008) No1.2
  • 63) Pace, William. R. The relationship between the international criminal court and Non-Governmental organizations, in, Herman. Von. Hebel and others, Reflection on the ICC: Essays in honor of Adrian. Bos (the Hague-Asser-1999)
  • 64) Rastan, Rod. Testing cooperation: The ICC and national authorities, Leiden. J. Int. L, Vol. 21 (2008)
  • 65) Daniel. Han, The international Criminal court and national amnesty, in. Aukw. Uni. L. Rev, No. 12 (2006)
  • 66) Sharon, William A., Commentary about Article 17, , issue of Admissibility, in Triffterer Otto, Commentary on the Rome statute of the international criminal court observers notes article by article Austria Baden Baden 2008
  • 67) Sharon. A. Williams, The Rome Statue on the International criminal court from 1947 to 2000 and beyond, Osgood hall L. J, Vol. 38 (2000) No. 2
  • 68) Schabas , William A., Article 11, Jurisdiction ratione Temporis in the Triffterer Otto, Commentary on the Rome statute of the international criminal court observers notes article by article Austria Baden Baden 2008
  • 69) Schabas, William A. A critique to Yugoslavia war crimes tribunal, Denver J. Int. L, Vol.25 (1997)
  • 70) Schabas, William. A. General principles of Criminal law in the international criminal court statute, Eur. J. Crim Criminal Law & Criminal Jus, No. 6 (1998)
  • 71) Schabas, William. A. US hostility to the ICC: It’s all about the SC, Eur. J. Int. L, Vol.15 (2004)
  • 72) Schabas, William. A. International Justice for international crimes: An Idea whose time has come, European Review, Vol.14(2006) No. 4
  • 73) Scheffer, David. J. Article 98(2) of the Rome statute: American’s original intent, J. Int. crime. Jus, Vol.3 (2005)
  • 74) Scheffer , David, How to turn the tide using the Rome statute temporal jurisdiction, Jurnal of intenational criminal justice 2 (2004) Oxford University press
  • 75) Sluiter, Goran. Implementation of the ICC statute in the Dutch legal order, Int. Cri. Jus, Vol.2 (2004)
  • 76) Solera Oscar, Complementary Jurisdiction and international criminal justice, irrc March 2002 vol 84 No. 845
  • 77) Werle, Gerhard, Principles of international criminal law , Netherlands , T.M.C asser press 2005
  • 78) Zimmermann, Andreas. The creation of Permanent ICC, Max Planck Yearbook of United Nations L, (1998)

 

بخش سوم) سایت های مرتبط:

  • 1) HTTP://COMPARATIVELAW.METAPRESS.COM
  • 2) HTTP://HOSTED.LAW.WISC.EDU/WILJ/
  • 3) HTTP://ICLQ.OXFORDJOURNALS.ORG
  • 4) HTTP://JICJ.OXFORDJOURNALS.ORG
  • 5) HTTP://JSDLP.MCGILL.CA
  • 6) HTTP://LIBRARY.USASK.CA/EJOURNALS
  • 7) HTTP://WINGS.BUFFALO.EDU/LAW/BCLC/RESOURCE.HTM
  • 8) AMICC.ORG
  • 9) AMNESTY.ORG
  • 10) ASIL.ORG/RESOURCE/CRIM1.HTM
  • 11) ASSER.NL/INDEX.HTM
  • 12) AUSTLII.EDU.AU/AU/JOURNALS
  • 13) BENFERENCZ.ORG/BOOKS.HTML
  • 14) CRIME-PREVENTION-INT.ORG
  • 15) CRIMESOFWAR.ORG/ICC_MAGAZINE
  • 16) EISIL.ORG/INDEX.PHP
  • 17) EJIL.ORG
  • 18) GLOBALPOLICY.ORG/INTLJUSTICE/ICC/
  • 19) GLOBALSOLUTIONS.ORG
  • 20) HARVARDILJ.ORG/DIGEST/ARCHIVES
  • 21) HEINONLINE.ORG
  • 22) HRWL.ORG
  • 23) HUMANRIGHTSFIRST.ORG/IJP/ICC
  • 24) ICC-CPI.INT/HOME
  • 25) ICCLR.LAW.UBC.CA
  • 26) ICCLR.UBC.CA/
  • 27) ICCNOW.ORG
  • 28) ICHRDD.CA/SITE/HOME
  • 29) ICJ-CIJ.ORG
  • 30) LAW.STANFORD.EDU/LIBRARY/BIBLIO/DISS.HTML
  • 31) MPICC.DE/WW/EN/PUB/HOME.CFM
  • 32) NOORMAGES.COM
  • 33) NPWJ.ORG/INDEX.PHP
  • 34) PGACTION.ORG/PRIG_INTE.ASP
  • 35) PROQUEST.COM/
  • 36) SAGEPUB.CO.UK/
  • 37) SALZBURGLAWSCHOOL.COM
  • 38) SPRINGERLINK.COM
  • 39) UN.ORG/LAW/ILC/INDEX.HTM
  • 40) UNODC.ORG/UNODC/EN/UNCJIN.HTML

WWW.UTEXAS.EDU/LAW/JOURNALS/TILJ/

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی صلاحیت تکمیلی دیوان کیفری”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *