مبانی نظری و پیشینه پژوهشی صنعت زنبورداری

نوع فایل
word
حجم فایل
289 کیلوبایت
تعداد صفحه
126
تعداد بازدید
281 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
5/5 - (2 امتیاز)

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری صنعت زنبورداری» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع :انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل:WORD و قابل ویرایش با فرمت
doc

 

مقدمه

الف) بیان و تشریح مسئله تحقیق

صنعتی همچون زنبورداری، زمینه­ای برای ارتقای سطح اقتصادی، اجتماعی، زیست­محیطی و سیاسی کشور می­باشد. از آن­جایی­که ایران دارای تنوع آب و هوایی است می­توان در فصول متفاوت سال به نحو مطلوب به زنبورداری پرداخت. در واقع می­توان این رشته را یکی از بهترین زمینه­ها جهت اشتغال­زایی دانست و البته به گونه­ای است که محدودیت جنسیتی ندارد؛ چه بسا زنبورداران خانمی که در این امر بسیار موفق عمل کرده­اند. صادرات عسل و دیگر محصولات زنبور عسل می­تواند یکی از زمینه­های رشد اقتصادی کشورمان باشد. هم­چنین عملکرد خود زنبورعسل برای محیط زیست بسیار مفید است.

قاعدتا دستیابی به نتایج مطلوب فوق، برنامه­ریزی کلان، توجه بیش از پیش مسولان ذی­ربط و بکارگیری متخصصان این عرصه را می­طلبد. متاسفانه واقعیت امر به گونه دیگر است. سود جویی افراد دخیل در این شغل (بطور مستقیم یا غیر مستقیم) باعث رکود و حتی کسادی در امور زنبورداری شده­اند. هم­چنین متاسفانه  با بکارگیری روش­های نامناسب و غیراصولی در پرورش زنبور عسل، علاوه بر تولید محصولات نامرغوب، کاهش جمعیت زنبورعسل را منتج شده است.

یکی از علل این وضعیت نامطلوب، قانون­گذاری و مقررات پراکنده­ای است که عموما کارشناسی شده و اصولی نیستند و بعضا قوانین و مقررات متروکی هستند که فقط موجب تراکم قوانین شده­اند. به عبارتی، ما به قوانین و مقررات جامع و مانعی احتیاج داریم که علاوه بر این که تمام مراحل پرورش زنبورعسل (از زمان صدور مجوز پرورش زنبور عسل گرفته تا عرضه محصولات به مصرف کننده) را در بر می­گیرد، قاعده و نظم اصولی بر این قوانین و مقررات حاکم باشد و منطبق با واقعیت جامعه ما باشد تا بتوان در جهت پیشرفت این شغل پیش رفت. چراکه نقش­های متعددی در این صنعت دخیل­اند و تنها زنبوردار نیست که باید مورد توجه قرار گیرد؛ چه بسا زنبوردار محق است در مقایسه با دیگر افراد دخیل در این امور از حمایت بیش­تری برخوردار باشد؛ زیرا در اکثر موارد زحمت اصلی را زنبوردار می­کشد و در عوض بیش­ترین اجحاف در حق وی اتفاق می­افتد. بعضا مامورین دولتی بجای این­که بر اساس قانون و اصول زنبورداری با زنبورداران برخورد کنند، متاسفانه شاهد هستیم که یا به هیچ عنوان به این قوانین وقعی نمی­نهند و یا اجرای آن­ها را منوط به تامین منافع شخصی خود می­دانند و از آن­جا که زنبوردار، مرجع صالحی برای احقاق حق خویش نمی­شناسد، مجبور به تسلیم است. گروه سومی که نه تنها موجب تضییع حقوق  زنبوردار می­شود، بلکه حقوق مصرف­کننده را نیز نادیده می­گیرد تولید کنندگان مواد اولیه و یا عرضه کنندگان داروهای غیرمجاز هستند که متاسفانه برخورد جدی با آن­ها نمی­شود. در واقع مشکل در مرحله قانون­گذاری می­باشد؛ مسامحه در برخوردبا این­گونه ناهنجاری­ها در مواد قانونی، جریح شدن مرتکبان را باعث می­شود.

از طرفی صرف وجود قوانین ومقررات کافی نمی­باشد؛ چراکه نمود قوانین اصولی در اجرای صحیح آن­هاست. در واقع نهادهای ذی­ربط دولتی در این فرآیند (پیشرفت صنعت زنبورداری)، نقش مهمی ایفا می­کنند. اگرچه زیربنای یک مجموعه منظم، قوانین و مقررات اصولی است، چگونگی اجرا واعمال این قوانین نیز به همان اندازه حائز اهمیت می­باشد. نقش نهادهای غیردولتی و بعضا خصوصی، در این راستا غیرقابل انکار است؛ تاثیر این نهادها در تعدیل و ساده­سازی قوانین و مقررات، از جمله عملکردهایی است که نباید از نظر دور داشت. تا جایی­که این نهادها را می­توان ناظران دقیقی بر عملکرد دستگاه­های اجرایی دانست؛ چراکه این نهادها بیش­تر به نفع زنبوردار وزنبورداری فعالیت می­کنند اما متاسفانه کم­رنگی این نهادها در قوانین ومقررات، مشهود است.

در آخر مقامات قضایی زبان گویای قوانین مکتوب هستند و چگونگی رسیدگی به اختلافات و ناهنجاری­های ارتکابی در این شغل حائز اهمیت است. برخی جرایم با قوانین عام جرم­انگاری شده­اند و در مورد برخی دیگر سیاست افتراقی در پیش گرفته شده است. بررسی این موضوع نیز حائز اهمیت است که آیا این قوانین عام در برخورد با متخلفان و کنترل رفتارهای آنان کفایت می­کنند یا لازم است با آنان نیز به­صورت افتراقی برخورد شود؟

این نکات، پایه کارِ این رساله قرار داده شده و در مقام قیاس با نظام حقوقیِ برخی ایالات آمریکا بر می­آییم و در ضمن بررسی دغدغه­های حقوقی این نظام و میزان دقت قانون­گذار به تصویب قوانین اصولی، در پایان، پیشنهادات مقتضی و متناسب با جامعه و نظام حقوقی وسیاسی کشورمان، ارائه خواهد شد.

ب) ضرورت و اهمیت تحقیق

صنعت زنبورداری رو به نابودی است چراکه زنبور و زنبوردار رو به کاهش است. زنبور موجودی است بسیار حساس و به همان اندازه مفید؛ اما متاسفانه اتفاقاتی که در اطراف زنبور و زنبورستان می­افتد به دلیل حساسیت زنبور باعث نابودی جمعیت زنبورستان می­شود. بسیاری از اتفاقاتی که شاید برای ما بسیار روزمره و عادی باشد اما ناخواسته به نابودی جمعیت زنبورستان کشیده می­شود و هم­چنین، دیگر اتفاقاتی که عامدا ارتکاب می­یابد. متعاقب این افعال سهوی و عامد، کسادی شغل زنبورداری شاهد هستیم و زنبورداران برای تامین معاش خود به ناچار از طرق غیر طبیعی به افزایش میزان محصول خود می­پردازند و یا در کنار زنبورداری به شغل دیگر مشغول می­شوند و به تدریج رعایت بسیاری از مسائل ضروری در پرورش زنبورعسل، به دست فراموشی سپرده می­شود. از این منظر است که احتیاج به قوانین اصولی حس می­شود که با پر کردن خلاهای قانونی، از ارتکاب این افعال جلوگیری می­شود. علی­الخصوص این­که در مقام قیاس با قوانین نظام دیگر، بهتر و دقیق­تر می­توان به نتیجه مطلوب رسید.

 

پ) سوالات تحقیق

آیا سیاست جنایی ایران و آمریکا در قبال جرایم و تخلفات زنبورداری، سیاست جنایی منسجمی می­باشد یا خیر؟

آیا برای مقابله با جرایم و تخلفات صنعت زنبورداری نیازمند نوعی سیاست جنایی افتراقی می­باشیم یا کلیات سیاست جنایی برای برخورد با این پدیده دارای کارآمدی کافی است؟

ت) روش تحقیق

این تحقیق از نظر روش تحقیق، توصیفی تحلیلی و از نظر گردآوری اطلاعات، کتابخانه­ای و میدانی می­باشد. بر اساس یافته­های میدانی، از طریق مصاحبه و پرسشنامه، با جمعی از زنبوردارانِ با سابقه­ی یک منطقه، به بررسی میزان آگاهی آنان از جرایم و تخلفاتِ ارتکابی در حوزه­ی شغلیِ آن­ها پرداخته می­شود و متعاقبا نحوه­ی برخورد و پاسخگویی به این­گونه ناهنجاری­ها نیز مورد توجه قرار می­گیرد.

ث) فرضیات تحقیق

به نظر می­رسد در ایران نتوان مدعی سیاست جنایی منسجمی در این زمینه شد چراکه قانون­گذاری­ها پراکنده و بعضا متناقض­اند و در زمینه اجرایی و پیشگیری نیز به آن سطح فرهنگی رشد نیافته­ایم؛ کاملا برعکس این امر در سیاست جنایی فدرال آمریکا مشاهده می­شود که مسائل حساس را به خوبی شناسایی کرده و در سیاست جنایی خود جای داده­اند.

در مورد سیاست جنایی افتراقی نیز می­توان به این نکته توجه داشت که جرایم ارتکابی در این شغل، صرفا صنفی نیست بلکه برخی جرایم و تخلفات عام نیز در ارتباط با این شغل ارتکاب می­یابد که به نظر می­رسد با این­گونه جرایم و تخلفات بر اساس کلیات سیاست جنایی برخورد شود. اما  دیگر جرایم و تخلفاتی که مختص این شغل است افتراقی رسیدگی شود.

ج) ساماندهی تحقیق

آن­چه در این رساله محور بحث قرار گرفته، نوع برخورد، در مقابله با جرایم و تخلفات ارتکابی در این صنعت می­باشد که در مباحث سیاست جنایی نیز بسیار حائز اهمیت می­باشد؛ کنشی یا واکنشی بودنِ برخوردهای یک نظام قضایی، از معیارهایی است که قالب سیاست جناییِ آن نظام را تعیین می­کند. بر همین مبنا، در بخش اول به اقدامات کنشی پرداخته شده، ابتدا سیاست جنایی تقنینی در فصل یک بررسی شده که متعاقبا در مبحث یک و دو، اقدامات کنشی مشترک و افتراقی، مورد بحث قرار می­گیرد، تا بتوان بهتر به سوالِ مورد نظر این رساله پاسخ داد. و در فصل دوم سیاست جنایی اجرایی و قضایی، با زیرمجموعه­ی نهادهای دولتی و غیر دولتی، در مبحث اول و دوم، گنجانده شده است. در بخش دوم اقدامات واکنشی، با همان عناوین  فصل یک و دو از بخش اول، تکرار شده، با این تفاوت که در فصل اول، سیاست جنایی تقنینی واکنشی، به دو مبحث واکنش کیفری و غیرکیفری، تقسیم شده، و در بخش دوم، سیاست جنایی اجرایی و قضایی، به تناسبِ مباحث فصل قبل، عاملان پاسخ­گو، به کیفری و غیر کیفری، تقسیم شده­اند.

 

فهرست منابع

  • لورینگ، مورای، مترجم: ذاکری مهرجردی (1375).قوانین حقوقی و زنبورعسل، انتشارات وزارت جهاد سازندگی- معاونت امور دام و آبزیان کشور.
  • نجفی ابرندآبادی،علی حسین، (1391) پیشگیری در: مباحثی در علوم جنایی، ویراست چهارم، به کوشش شهرام ابراهیمی ، جلد17.
  • قاسمی، ناصر، (1391) حقوق کیفری محیط زیست (مطالعه تطبیقی در حقوق ملی و بین­المللی)، خرسندی، چ1
  • ناصرزاده، هوشنگ،(1372) اعلامیه­های حقوق بشر، چ1، تهران، ماجد، زمستان
  • دلماس مارتی، می ری،(1381) نظام­های بزرگ سیاست جنایی، جلد نخست، برگردان: علی حسین نجفی ابرندآبادی، نشرمیزان، تهران
  • لازرژ، کریستین، (1391)، درآمدی به سیاست جنایی، برگردانِ علی حسن نجفی ابرند آبادی، نشر میزان، چاپ نخست.
  • مارتی، دلماس، (1382) نظام های بزرگ سیاست جنایی، برگردانِ علی حسن نجفی ابرند آبادی، نشر میزان، چاپ نخست.
  • لغت­نامه دهخدا، انتشاراتی دانشگاه تهران، سال 1390.
  • جعفری لنگردوی، محمد جعفر، ترمینولوژی حقوق، گنج دانش، سال 1388
  • دکتر شهرستانی، نعمت­ا…، زنبورعسل و پرورش آن، انتشارات سپهر، سال 1388
  • جعفری­پور، رحمت­ا…، (1385) سیاست جنایی ایران در قبال تعدیات غیر مالی مأمورین دولت، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران- گروه حقوق جزا و جرم­شناسی،.
  • ترابی، محمود، (1388)جایگاه شورای حل اختلاف در سیاست جنایی مشارکتی، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، گروه حقوق جزا و جرم­شناسی.
  • علامه­زاده، احمد، ۱۳۹۱.سیاست جنایی تقنینی افغانستان در قبال فساد اداری، مقطع فوق لیسانس تهران
  • گروهی از نویسندگان؛ (1384)گزارش جرم‌زدایی اروپا، ترجمه‌یی واحد ترجمه‌ی مرکز مطالعات توسعه­ی قضایی، انتشارات، سلسبیل ، چاپ اول، ص10.
  • نجفی ابرندآبادی، علی محمد، (1385)مجله تعالی حقوق، سال اول، شماره اول.
  • محقق داماد، سید مصطفی،(1371) طبیعت و محیط زیست انسان از دیدگاه اسلام، فصلنامه رهنمون، ش 2 و 3.
  • عبداللهی، محسن و همکاران،(1385) ملاحظات و راهکارها، حقوق کیفری محیط­زیست؛ نشر روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران، چ 1.
  • طهماسبی، غلامحسین و پورقرایی، حسین،(1379) بررسی نقش زنبورعسل در گرده­افشانی و افزایش تولید محصولات کشاورزی ایران، مجله اقتصاد کشاورزی و توسعه، شماره 144:30-131.
  • وفادار، علی، (1385)، مقاله­ی تعهد و مسئولیت دولت­ها در رعایت محیط زیست.
  • نجفی توانا، علی، (1393)، احکام دقیق­تر در دادسرای ادبی.
  • عظیم­زاده اردبیلی، فائزه، ساره حسابی(1390) سیاست جنایی و تطور مفهومی آن، مجله تعالي حقوق، شماره15.
  • شاددل تیلی، عبدالحد، ماهری یس، ناصر، آقاجانزاده گلشنی، ابوالفضل، اسعدی دیزجی، ابوالفضل و احمدزاده، علیرضا،(1388) مقاله بررسی اثر استفاده از گیاهان توتون، اسپند و آویشن کوهی در کنترل کنه واروای زنبور عسل، مستخرج از سایت SID.ir.
  • جمشيدي، عليرضا، (1380)، مجله تحقيقات حقوقي – گفتمان پيشگيرانه سياست جنايي مشاركتي در لوايح قضايي.
  • حسینی، سید رضا،(1390)، مقاله­ای در مورد صنعت عسل و زنبور عسل.
  • ساعد، محمدجعفر، (1390)درآمد مفهوم شناختی بر سیاست جنایی، برگرفته از سایت:

http://criminalscience.blogfa.com/post-10.aspx.

  • رسولي آذر، اصغر، (1393)، جرم‌زدایی.
  • مرادی ،دکتر مصطفی، 1391، عضو هیئا علمی موسسه­ی تحقیقات راضی.
  • الهام، غلامحسین،(1388) کیفرزدایی، جرم­زدایی مبانی حقوقی و راهکارهای علمی.
  • واکنش کیفری علیه جرم، جزوه دکتر آقایی نیا، دوره کارشناسی دانشگاه تهران.
  • قانون غذا و کشاورزی ایالت کالیفرنیا.
  • قانون کشاورزی ایالت تگزاس.
  • قانون کشاورزی و تجارت ایالت نیویورک.
  • قانون حمایت از حقوق مصرف­کننده (مصوب سال 1388).
  • قانون مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی مصوب 28/4/46.
  • قانون مربوط به مقررات امور پزشکی، دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی مصوب 1334.
  • استاندارد شماره 92، تجدید نظر هفتم، فروردین 92، بخش چهارم (اصطلاحات و تعاریف)، بند اول (عسل).
  • دستورالعمل و ضوابط اجرایی قرنطینه مبدا و مقصد، مصوب 10/12/1387، تاریخ انتشار 5/5/1388.
  • استاندرد ملی ایران، شماره 92.تجدیدنظر هفتم (عسل)، فروردین 1392.
  • پرتال حقوقی سازمان دامپزشکی: تمامی قوانین و آیین نامه­ها.ممممممممممممممممممم
  • ژرژ لِواسور، ترجمه دکتر علی حسین نجفی ابرندآبادی، سیاست جنایی: مکتوب کنفرانسی است که آقای ژرژ لِواسور در سمینار مرکز فلسفه حقوق دانشگاه پاریس در مه 1970 ارائه داد.
  • مدیرعامل اتحادیه زنبورداران کشور امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا). خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی  N-921112-01(شنبه، 12 بهمن 1392) از سایت خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا). iana.ir.
  • علامه ، دکترغلام حیدر، (1388)، سخنراني در همايش ضيافت خرد مؤسسه تحصيلات عالي كاتب سال.
  • مصاحبه شخصی با دکتر ابرندآبادی، اردیبهشت 1392.
  • سایت رشد، roshd.ir، در خصوص عسل مسموم، برگرفته در تاریخ 10 شهریور 1393.
  • سایت کندر، http://www.kiakondor.ir/fa/module.content_Page.26.html, 1393.، در خصوص عسل تقلبی و مسموم، بر گرفته در شهریور 1393.
  • سایت تخصصی عسل، blogfa.com، در خصوص تخلفات در تولید عسل، برگرفته در تیر 1392.
  • Beekeeping in United States. By A. S. MICHAEL, October 1980. Prepared by science and education administration.
  • White, J. W., JR., Subers, M. H. 1964.
  • Karabournioti, S. andZervalaki, P. 2001.
  • by Donald Ray Burger A brief overview of bee law in Texas; Attorney at Law. November 15, 2003.
  • Awad A. Mahmoud and Ayman. A)Dimins. F., Kuka. P., Kuka. M andCakste. Ilze2006.
  • Malcom T.S. 1993; protecting honey bees from pesticides Florida cooperative extention service, Institude of Food & Agriculture Sciences, University of Florida.
  • http://www.IN.gov/legislative/ic/code/.
  • http://www.news-medical.net/news/2009.
  • burger.com/beelaw.htm.
  • nums.ac.ir.
  • the American Beekeeping Federation (ABF), 2014, www.org.
  • the National Honey Board (NHB), 2014, honey.com.
  • honeytraveler.com.
  • http://zzpat.tripod.com/cvb/feb_2007/honeybees_vanish.html.
راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی صنعت زنبورداری”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *