پیشینه پژوهشی بهبود عملکرد تحصیلی (رشته روانشناسی)

تعداد بازدید
1313 بازدید
۹,۰۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی بهبود عملکرد تحصیلی (رشته روانشناسی)» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

فهرست محتوا

  • 2-1- مقدمه. 12
  • 2-3- بهبود عملکرد تحصیلی. 46
  • 2-3-1- تعریف بهبود تحصیلی. 47
  • 2-3-2- اهمیت بهبود تحصیلی. 48
  • 2-3-3- عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی. 49
  • 2-3-3-1- خانواده و پیشرفت تحصیلی. 51
  • 2-3-3-2- شیوه های تربیتی و پیشرفت تحصیلی. 52
  • 2-3-3-3- ارزش ها و انتظارات والدین و پیشرفت تحصیلی. 54
  • 2-3-3-4- شرایط اجتماعی و اقتصادی و پیشرفت تحصیلی. 54
  • 2-3-3-5- تعداد افراد و اندازه خانواده و پیشرفت تحصیلی. 55
  • 2-3-3-6- سطح تحصیلات والدین و پیشرفت تحصیلی. 55
  • 2-3-3-7- مدرسه و پیشرفت تحصیلی. 55
  • 2-3-3-8- انتظارات معلم و پیشرفت تحصیلی. 56
  • 2-3-3-9- نمره و ارزشیابی و پیشرفت تحصیلی. 57
  • 2-3-3-10- معیارهای پیشرفت تحصیلی. 57
  • 2-5- پیشینه تجربی. 74
  • 2-5-1- پیشینه داخلی. 74
  • 2-5-2- پیشینه خارجی. 76
  • منابع. 107

مقدمه

مبانی نظری و پيشينه تحقيق، اساس توجيه‌پذيری علمی تحقيق‌ می باشند. مبانی نظری در واقع تئوري ها، نظريات و مدل های مختلف مربوط به موضوع را مطرح و زمينه را جهت انتخاب يکی از نظريات رايج، ترکيبی از آن ها و يا ابداع و الهام مدلی بر اساس آن ها فراهم می‌آورد. در همين راستا پس از ارائه کليات تحقيق در فصل اول، در اين فصل به مطالعه و بررسی ادبيات تحقیق اين پژوهش می‌پردازيم. ساختار فصل حاضر شامل 4 بخش است که در بخش اول به موضوع فراشناخت و راهبردهای فراشناختی پرداخته شده است. بخش دوم شامل سازگاری اجتماعی می باشد، در بخش سوم به پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و نهایتا در بخش چهارم تحقیقات انجام شده در داخل و خارج در ارتباط با موضوع تحقیق مورد بررسی قرار گرفته است. 2-3- بهبود عملکرد تحصیلی

دوران تحصیل و تحصیل در آموزشگاه سال های مهم شخصیت ساز کودکان و نوجوانان است. خوش بینی نسبت به زندگی و هستی، پشتکار و تن آسانی، علاقه مندی و بی علاقه گی، اعتماد به نفس و بی اعتمادی نسبت به خود و حتی سلامت روان به مقدار زیادی ناشی از تجارب موفق و ناموفق دانش آموزان در دوران تحصیل و واکنش های معلمان و والدین نسبت به آنان است (محمد رحیمی، 1390).

تعریف بهبود تحصیلی

 بهبود یا پیشرفت تحصیلی به عنوان یکی از شاخص های پیشرفت در نظام آموزش و پرورش مورد استفاده قرار می گیرد. وجه مخالف پیشرفت تحصیلی، افت تحصیلی است که یکی از معضلات نظام آموزشی است. بنابراین برای اینکه مفهوم پیشرفت تحصیلی روشن شود. ابتدا باید مفهوم افت تحصیلی که واژه ای در مقابل آن به شمار می آید، روشن گردد.

افت تحصیلی[1]، افت عملکرد تحصیلی و درسی دانش آموزان و دانشجویان از سطحی رضایت بخش به سطحی نامطلوب است. چنانچه فاصله قابل توجهی بین استعداد بالقوه و استعداد بالفعل فرد در فعالیت های درسی مشهود باشد چنین فاصله ای را افت تحصیلی می نامند (پالاهنگ. ۱۳۸۹).

به عبارت دیگر می توان گفت که افت تحصیلی فقط در برگیرنده مردودی یا تجدیدی نیست بلکه در مورد هر دانش آموز یا دانشجویی که یادگیری های او کمتر از توان و استعداد بالقوه و در حد انتظار باشد صدق می کند. یعنی حتی یک دانش آموز تیزهوش هم ممکن است دچار افت تحصیلی شود.

افت تحصیلی به شیوه های گوناگون همچون عدم موفقیت دانش آموزان در دست یابی به هدف های مقاطع تحصیلی مر بوطه، مردودی و تکرار پایه های تحصیلی، ترک تحصیل زودرس، بلاتکلیفی و بیکاری خود را نشان می دهد (پالاهنگ،۱۳۸۹).

با روشن شدن مفهوم افت تحصیلی اکنون می توانیم مفهوم پیشرفت تحصیلی را به صورت شفاف دریافت. چنانچه آموخته های آموزشگاهی فرد متناسب با توان و استعداد بالقوه او باشد یا آموخته های فرد متناسب با توان و استعداد وی بوده و در یادگیری فاصله ای بین توان بالقوه و بالفعل او نباشد می توان بگوییم که دانش آموز به پیشرفت تحصیلی نائل گردیده است (پالاهنگ , ۱۳۸۹).

سیف (۱۳۸۸) پیشرفت تحصیلی را این گونه تعریف می کند:

سنجش عملکرد یادگیرندگان و مقایسه نتایج حاصل با هدف های آموزشی از پیش تعیین شده، به منظور تصمیمی گیری در این باره که آیا فعالیت های آموزشی معلم و کوشش های یادگیری دانش آموزان یا دانشجویان به نتایج مطلوب انجامیده اند و به چه میزانی (سیف، 1388).

اهمیت بهبود تحصیلی

علی رقم این حقیقت که مدارس و دانشکده ها برنامه آموزشی هماهنگ کلاسی را به کل دانش آموزان ارائه می دهند، تفاوت های گسترده ای در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان مشاهده می شود. این حقیقت کاملا مشهود است که هرساله دانش آموزان بسیاری با آسیب شکست که تاثیر نامطلوبی بر سازگاری فردی آنها دارد مواجه می شوند. افزایش ناکامی و از دست دادن علاقه کاری نشان دهنده چنین آسیبی هستند. پیشرفت تحصیلی در درک سلسله مراتب مبتنی بر پشرفت به دانش آموزان کمک می کند. به عبارت دیگر پیشرفت بیشتر به دانش آموزان در کسب مسیر و شغل بهتر در کلیه رشته های تحصیلی مانند: علوم فناوری، آموزش و پرورش و… کمک می کند. پیشرفت تحصیلی بالا در پیشرفت و ارتقا در هر رشته ای فوق العاده مهم می باشد. هرچه دانش آموزان به سطوح بالای پیشرفت برسند می توانند شانس بهتری در کسب سطوح بالای شغلی داشته باشند و این امر حتی در نوع کاری که به آنها داده می شود موثر است. نقش مهم دیگری که پیشرفت تحصیلی ایفا می کند عبارت است از: ارتقا پایگاه اجتماعی – اقتصادی، فردی و خانوادگی افراد به واسطه این که فرصت های شغلی بالا و بهتری را فراهم می کند. پیشرفت تحصیلی شاخصی از سطح هوش، اثربخشی معلمان و همه نهادها می باشد. امروزه جهان بیش از پیش رقابت پذیر می شود در نتیجه کیفیت یا عملکرد فرد عامل مهمی در پیشرفت شخص محسوب می شود. والدین آرزومندند که کودکان آنان تا آنجا که ممکن است از نردبان ترقی بالا بروند و چنین میلی به سطوح عالی پیشرفت، در نگرش آنها نسبت به نظام تربیتی اثر می گذارد. در حقیقت گویی کل نظام تربیتی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان استوار است. از این رو تمام تلاش و دقت مدارس صرف کمک به کسب پیشرفت های تحصیلی بیشتر دانش آموزان می شود (کردستانی[2]، ۲۰۰۹).

بنابراین پیشرفت تحصیلی از مهمترین عواملی است که فرصت ها و بار آوری زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. به پایان رساندن دوره دبیرستان تا حدود زیادی مرتبط با پیشرفت تحصیلی است، به همین دلیل دارای اهمیت ویژه ای است. به گونه ای ترک تحصیل از دبیرستان به صورت جدی فرصت های بعدی فرد را محدود می سازد و با رفتارهای مخرب اجتماعی و خود تخریبی نظیر: سومصرف مواد، بی کاری، درآمد کم، بزهکاری و جنایت ارتباط دارد (محمد رحیمی، 1390).

عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی

سالهای زیادی است که محققان و پژوهشگران تعلیم و تربیت مطالعات فراوانی را در مورد عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان انجام داده اند و این امر همیشه مدنظر آنها بوده است.

علت این امر این است که پیشرفت تحصیلی موضوعی است که به خصوص در حال حاضر مورد توجه تمامی کشور های جهان است و هر ساله مقدار زیادی از بودجه جوامع صرف تحصیل کودکان و نوجوانان می شود و پژوهش های زیادی به بررسی عوامل مختلفی که می تواند بر پیشرفت تحصیلی تاثیر داشته باشد مانند: خانواده، محیط زندگی، مدرسه و برنامه های آموزشی اختصاص یافته است (محمد رحیمی، 1390).

منابع

  • آذین، احمد و موسوی، سید محمود (1390)، بررسي نقش عوامل آموزشگاهي بر سازگاري اجتماعي دانش آموزان مقطع متوسطة شهرستان فريدونشهر، جامعه شناسی کاربردی، سال بیست و دوم، شماره 41، 183-200.
  • ابطحی؛ معصومه سادات و ندری، خدیجه (1390)، رابطه بین خلاقیت و سازگاری اجتماعی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان متوسطه شهر زنجان، فصلنامه تحقیقات مدیریت آموزشی، سال سوم، شماره 2، 15-28.
  • برزگر بفروئی، کاظم (1394)، تأثیر آموزش همدلی بر سازگاري اجتماعی و پرخاشگري دانش آموزان دختر، فصلنامه علمی پژوهشی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، سال سوم، شماره 9، 21-32.
  • برمک، محمد علی (1386)، بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر خودکارآمدی عمومی دانش آموزان پسر سال دوم دبیرستان های شهر شیراز، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم انسانی.
  • بصیر شبستری، سمیرا و همکاران (1392)، بررسي رابطه ميان سازگاري اجتماعي و پيشرفت تحصيلي دانشجويان دندان پزشكي قزوين در سال تحصيلي 89-90، مجله ي توسعه ي آموزش در علوم پزشكي، دوره 6، شماره 11، 1-10.
  • بیابانگرد، اسماعیل (1386)، روش های پیشگیری از افت تحصیلی، تهران، انتشارات انجمن اولیا و مربیان.
  • پالاهنگ، زینب (1389)، بررسی اثربخشی مطالعه کتاب های غیر درسی بر اعتماد به نفس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پنجم ابتدایی شهرستان لامرد، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم انسانی.
  • پاول، هنری ماسن (1382)، رشد و شخصیت کودک، ترجمه: مهشید یاسایی، تهران، نشر مرکز، کتاب ماد.
  • پرگاری، نسیبه (1391)، بررسی تاثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر بهبود خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان دختر سوم راهنمایی منطقه 9 تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم انسانی.
  • پنیتریج، پال آر و شانک، دیل اچ (1385)، انگیزش در تعلیم و تربیت (نظریه ها، تحقیقات و راهکارها)، ترجمه: مهرناز شهرآرای، تهران، تهران، علم.
  • پور طاهریان، زبیده؛ خسروی، معصومه و محمدی فر، محمد علی (1393)، نقش راهبردهاي فراشناختي خواندن و عادت هاي مطالعه در انگيزش پيشرفت دانش آموزان دختر، مجله ي روان شناسي مدرسه، دوره 3، شماره 1، 22-36.
  • جمالی پاقلعه، زیور و همکاران (1393)، تأثير آموزش مهارتهاي زندگي بر سازگاري اجتماعي و عملكرد تحصيلي دانشآموزان دختر نوجوان، دانش و پژوهش در روانشناسي كاربردي، سال پانزدهم، شماره4، 121-129.
  • جهاندیده، جاسم (1391)، مقایسه رابطه تمایز یافتگی و تصور از خویشتن با سازگاری اجتماعی در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه شهید بهشتی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
  • چهاردولی، حسین (1386)، اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر پرخاشگری و سازگاری اجتماعی نوجوانان پسر بزهکار، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
  • حسنوندی، صبا؛ ولی زاده، مهدی و مهرابی زاده، مهناز (1392)، اثربخشی درمان فراشناختی، به شیوه گروهی بر علائم افسردگی و نشخوار فکری، مجله اصول بهداشت روانی، سال 15، شماره 1، 32-42.
  • دودانگه، محمود (1386)، بررسی رابطه بین اضطراب، منبع کنترل و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان پسر شهر قزوین، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه تربیت معلم.
  • رحیمیان، اسحق؛ حبیبی عسکرآباد، مجتبی و بشارت، محمد علی (1386)، بررسی تاثیر شیوه های جرئت ورزی بر سازگاری اجتماعی، فصلنامه نوآوری های آموزشی، سال ششم، شماره 23، 29-54.
  • رضائی نسب، اعظم (1389)، بررسی رابطه بین باورهای هوشی و خودکارآمدی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره پیش دانشگاهی شهرستان الشتر، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم انسانی.
  • رئیس سعیدی، حسن (1387)، ارائه مدل ساختاری پیشرفت تحصیلی در دانشگاه پیام نور بر اساس ویژگی های فردی دانشجویان، رساله دکتری، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم انسانی.
  • زاهد، عادل؛ رجبی، سعید و امیدی، مسعود (1391)، مقايسهي سازگاري اجتماعي، هيجاني، تحصيلي و يادگيري خودتنظيمي در دانش آموزان با و بدون ناتواني يادگيري، مجله ي ناتوانيهاي يادگيري، دوره 1، شماره 2، 43-62.
  • سعیدی, فریبا؛ سیامک سامانی و سلطانعلی کاظمی، ۱۳۹۰، تأثیر آموزش مهارتهای فراشناختی در راهبردهای مطالعه بر خودکارآمدی تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر دوره راهنمایی، اولین همایش ملی علوم شناختی در تعلیم و تربیت، مشهد، دانشگاه فردوسی مشهد.
  • سیف، علی اکبر (1383)، روانشناسی پرورشی (روانشناسی یادگیری و آموزشی)، تهران، آگاه.
  • سیف، علی اکبر (1388)، روانشناسی پرورشی نوین، تهران، دوران.
  • سیف، علی اکبر (1389)، روش های یادگیری و مطالعه، (ویرایش دوم)، تهران، دوران.
  • شجاعی میبدی، ریحانه (1388)، اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر تقویت انگیزه تحصیلی در دانش آموزان دختر پایه اول مقطع متوسطه شهر میبد، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم انسانی.
  • شهرکی پور، حسین؛ شیرمحمدی، رحمان و ندری، خدیجه (1389)، بررسی آموزش مهارت های زندگی بر میزان سازگاری اجتماعی دانش آموزان پایه ششم شهرستان الشتر از دیدگاه معلمان، فصلنامه پژوهش اجتماعی، سال سوم، شماره 7.
  • عباباف، زهره (1387)، مقایسه راهبردهای شناختی و فراشناختی دانش آموزان دوره متوسطه به تفکیک سطح توانایی، رشته تحصیلی و جنسیت و ارائه پیشنهادهایی در حوزه برنامه درسی، فصلنامه نوآوری های آموزشی، سال 7، شماره 25، 119-150.
  • کرمی، بختیار؛ الله کرمی، آزاد و هاشمی، نظام (1392)، اثربخشی آموزشراهبردهاي شناختی و فراشناختی بر خلاقیت، انگیزه پیشرفت و خودپنداره تحصیلی، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، دوره 2، شماره 4، 121-139.
  • کرمی، جهانگیر؛ پیری کامرانی، مرضیه و کریمی، پروانه (1394)، تاثیر آموزش معنویت درمانی بر سازگاری اجتماعی در دانشجویان، فصلنامه علمی-ترویجی اخلاق، سال 5، شماره 17، 183-200.
  • کریمی، ام البنین (1395)، بررسی رابطه علاقه اجتماعی معلمان و والدین بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
  • کوهستانی، حسن و دست باز، محمد حسن (1392)، افت تحصیلی، دانشگاه تهران دانشکده روان شناسی وعلوم تربیتی، 1-31.
  • کیوانی، مهسا و جعفری، اصغر (1394)، تأثير آموزش راهبردهاي فراشناختي در افزايش خلاقيت و بهبود عملكرد تحصيلي دانش آموزان، نشريه علمي-پژوهشي آموزش و ارزشيابي، سال هشتم، شماره 30، 99-116.
  • گل محمد نژاد بهرامی، غلامرضا و رحیمی، المیرا (1395)، بررسي اثربخشي آموزش راهبردهاي فراشناختي بر سازگاري اجتماعي و خودكارآمدي اجتماعي دانش آموزان دختر متوسطه شهرستان نقده، نشريه علمي-پژوهشي آموزش و ارزشيابي، سال نهم، شماره 35، 65-81.
  • متحدی، عایرضا (1386)، بررسی مقایسه ای فراشناخت و انگیزش تحصیلی در دانش آموزان دختر و پسر شهری و روستایی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.
  • محسنی ازغندی، صدیقه (1392)، بررسی تاثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر کاهش تفکرات غیرمنطقی، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم انسانی.
  • محمد امینی، زرار (1386)، بررسی رابطه باورهای فراشناختی با سلامت روانی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر شهرستان اشنویه، فصلنامه نوآوری های آموزشی، سال 6، شماره 19، 141-154.
  • محمد رحیمی، مریم (1390)، مقایسه رابطه استفاده از راهبردهای شناختی و فراشناختی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر سال سوم متوسطه و پیش دانشگاهی مدارس هوشمند و عادی، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم انسانی.
  • محمودی کهریز، بهرام؛ باقریان، فاطمه و حیدری، محمود (1393)، نقش خود نظم دهی در سازگاری اجتماعی دانش آموزان، روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، سال دهم، شماره 40، 383-392.
  • معروفی، یحیی؛ کرد نوقابی، رسول و ساعد موچشی، لطف الله (1393)، اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی، دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، سال اول، شماره دوم، 83-96.
  • ملک مکان، مراد (1387)، نگرش مادر نسبت به شیوه های فرزند پروری با یادگیری خودتنظیمی و پیشرفت درسی در دانش آموزان سال سوم راهنمایی آباده، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه تربیت معلم.
  • ملکی تبار، علیرضا (1390)، بررسی مقایسه خودپنداره و سازگاری اجتماعی در دانش آموزان پسر بینا و نابینا در شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
  • ملکی، بهرام (1384)، تاثیر آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر افزایش یادگیری و یادداری متون درسی مختلف، مجله تازه های علوم شناختی، سال 7، شماره 3، 42-50.
  • ملکیان، فرامرز؛ نریمانی، مریم و صاحب جمعی، ساغر (1389)، نقش راهبردهاي شناختي و فراشناختي در انگيزة پيشرفت فراگيران نظام آموزشي مبتني بر فناوري اطلاعات و ارتباطات، برنامه ريزي درسي  دانش و پژوهش در علوم تربيتي، دانشگاه آزاد اسلامي واحد خوراسگان (اصفهان )، شماره 25، 21-38.
  • Agrusa, E. D. (2010). Exploring the relationship of learning strategies and Transformational leadership for business managers (Doctoral dissertation, University of Southern California).
  • Ahghar, G. H., Ahmadi, A., & Ghanbari, L. (2013). The impact of storytelling on social skills. Journal of American science, 9(4), 105-112.
  • Andersen, H. (2016). The Academic and Psychological Effects of Teaching Students with Learning Disabilities to Solve Problems Using Cognitive and Metacognitive Strategies.
  • Andooz, Z. (2004). Efficacy of the Wales’ model of meta-cognitive therapy in treatment of One case Withobsessive compulsive disorder. Andeesheva Raftar, 12(1): 59-66. (Persian)
  • Bandura, A (2000 ). Self – efficacy Mechanism in Physiological and Health – Promoting Behavior. In J.Madden, IV (Ed), Neurobiology of learning, emotion and effect (PP. 229- 270). New York: Raven
  • Barrantes-Vidal, N., Lewandowski, K. E., & Kwapil, T. R. (2010). Psychopathology, social adjustment and personality correlates of schizotypy clusters in a large nonclinical sample. Schizophrenia research, 122(1), 219-225.
  • Bennett, H., Wells, A. (2010). Metacognition, memorydisorganization, and rumination in posttraumaticStress symptoms.J. Anx Dis; 24; 318-325.
  • Burchard, S. M. (2010 ). Long-Term Metacognitive Effects of a Strategic Learning Course for Postsecondary Students With and Without Disabilities. Doctoral Dissertation, George Mason University.
  • Caparara, G. V., Fida, R. Vecchione, M. Del Bove, G., Vecchio, G. M., Barbaranelli, C, et al. (2008). Longitudinal analysis of the role of perceived self-efficacy for self-regulated learning in academic continuance and achievement. Journal of Educational Psychology,100 (3),525-534.
  • Courtwrigh, D.T(2008) Gender imbalances in historg:Causes, Consequences and Social adjustment. Reproductivi Biomidicine Onlin, 16(1),32-40.
  • Desoete, A. & Ozsoy, G.(2009). Introduction: Meta cognition, more than the longs monster? International Electronic Journal of Elementary Education, 2(1), 1-6.
  • Dhingra, R., Manhas, S., & Thakur, N. (2225).Estabilishing connectivity of emotional quotient, spiritual quotient with social adjustment: a study of Kashmiri migrant woman. J. hum. Ecol. 18(4), 313-317.
  • Dunlosky, J., & Metcalfe, J. (2009). Metacognition. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Ellis, D.M., & Hudson, J.L. (2010). The MetacognitiveModel of Generalized Anxiety Disorder in Childrenand Adolescents. Clin Child Fam Psychol Rev; 13: 151-163.
  • Erskine, D. L. (2010). Effect of prompted reflection and metacognitive skill instruction on university freshmen’s use of metacognition. Brigham Young University.
  • Esen, B. K., Aktas, E., & Tuncer, I. (2013). An analysis of university students’ Internet use in relation to loneliness and social self-efficacy. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 84, 1504-1508.
  • Finn, B. (2008). Framing effects on metacognitive monitoring and control Electronic version. Memory & Cognition, 36(4), 813-821.
  • Flavell, J. H. (2000). Development of children’s knowledge about the mental world. International journal of behavioral development, 24(1), 15-23.
  • Gallardo. T. J. R. (2009 ). The Effect Of The Use Of Learning Journals On The Development Of Metacognition. In Undergraduate Student. Doctoral Dissertation, Capella University.
  • Heron, M. L. (2010). How Does Self-Regulation Impact Students’ Use Of Mathematical Strategies. In A Remedial Mathematics Course. Doctoral Dissertation, Kent State University College.
  • Jiménez, L., Dekovic, M., & Hidalgo, V. (2009). Adjustment of school-aged children and adolescents growing up in at-risk families: Relationships between family variables and individual, relational and school adjustment. Children and Youth Services Review, 31(6), 654-661.
  • Jounson AK. (2000). The peer effect on academic achievemnet amonag public elementry school students.JADA; (2) 54-80.
  • Karpicke, J. D., Butler, A. C., & Roediger III, H. L. (2009). Metacognitive strategies in student learning: do students practise retrieval when they study on their own?. Memory, 17(4), 471-479.
  • Katz, J., Joiner, T. E., & Kwon, P. (2002). Membership in a devalued social group and emotional well-being: Developing a model of personal self-esteem, collective self-esteem, and group socialization. Sex Roles, 47(9), 419-431.
  • Khodayarfard, M.. Preparing measurement scales for spiritual attitudes in Sharif university students [Dissertation].Tehran: Sharif University of Technology.
  • Kordestani, D. (2009). Improving academic achievement.Tehran: Arving.
  • Lindsay, P.C. (2010). Assessing The Relationships Among Goal Orientation, Test Anxiety, Self-Efficacy, Metacognition, And Academic Performance. Master’s thesis, Northern Illinois University.
  • Lyons-Wagner, E. C. (2010). The effects of a self-regulation learning-strategies instructional program on middle-school students’ use of learning strategies and study tools, self-efficacy, and history test performance. University of San Francisco.
  • Minnella, J. M., (2011). Achievement Goals, Self-Efficacy, Metacognition, And Learning Strategies AS Predictors Of Asynchronous Learners’ Academic SuCCeSS. Doctoral Dissertation, Capella University.
  • Nell, R. D. (2005). Stress, Coping resources and adjustment of married mothers in the teaching profession. Dissertation of MA in Counseling Psychology. The Nelson Mandela Metropolitan University.
  • Novak, Josef D.(1998). Metacognitive Strategies To Help Students Learning How To Learn. Department of Education, Cornell University .
  • O’Brien, M. T., Tang, S., & Hall, K. (2011). Changing our thinking: Empirical research on law student wellbeing, thinking styles and the law curriculum. Legal Education Review, 24 (1&2), 149-182.
  • Olofintoye, T. T. (2008). Integrated classrooms and the psycho-social adjustment of students with hearing impairment and the hearing. International Journal of Sustainable Development, 1(2), 8-14.
  • Ragozzino, R. L. (2009). A study of social desirability and self-esteem. 37th Annual waster Pennsylvania undergraduate psychology conference.
  • Reed-victor, E. (2004). Individual differences and early School Child Teacher appraisals of young children with special needs. Early Development and Care, 174 (1), 59-79.
  • Robbinson N, Robinson HB.Translated by Farid M.(2009). Mentally Retarded Children. Mashad :Astan Qods. 43-52.
  • Ronzano, S.J., (2010). Effectiveness of Metacognitive Strategies for Improving Reading Comprehension in Secondary Students. Doctoral Dissertation, California State University.
  • Roussis, P., & Wells, A. (2006). Post-traumatic stressSymptoms: test of relationships with thoughtControl symptoms. Test of relationships withthought control strategies and beliefs aspredicted by the metacognitive model. Persoand Indivi Diff, 40(1): 111-122
  • Semmar, Y. (2006). Distance learners and academic achievement: The roles of self-efficacy, self-regulation and motivation. Journal of Adult and Continuing Education, 12(2), 244-256.
  • Shannon, S. V. (2008); Using Metacognitive Strategies and Learning Styles to Create SelfDirected Learners. Journal of Institute for Learning Styles.1: 14-28.
  • Sperling, R. A., Howard, B. C., Staley, R., & DuBois, N. (2004). Metacognition and self-regulated learning constructs Electronic version). Educational Research and Education, 10 (2), 117- 139.
  • Spicer, R. R. (2009). Cognitive and metacognitive processes in grammatical subject-verb agreement problem solving of college ESL students. University of Puerto Rico, Rio Piedras (Puerto Rico).
  • Stavrianopoulos, K. (2007). Adolescents’ metacognitive knowledge monitoring and academic help seeking: The role of motivation orientation [Electronic version].College Student Journal, 41(2),444 -452.
  • Tewolde, F., Glosson, J., Messick, A., & Alloway, T. (2016). Learning Strategies and Metacognition in Students with Learning Disabilities.
  • Tobias, S. & Everson, H. (2009). The importance of knowing what you know: A knowledge monitoring framework for studying metacognition in education. In D. Hacker, J. Dunlosky, & A. Graesser (Eds.), Handbook of Metacognition in education (p 107 – 128). New York:Routledge.
  • Usher, E.L., & Pajares, F. (2008). Self-efficacy for self-regulated learning. Educational and Psychological Measurement, 68(3), 443-463.
  • Vitae, T. (2010). Meta cognition is the awareness and control of one’s own cognition. University of Maryland, Baltimore County, and Baltimore, MD, USA.
  • Wang, J., Spencer, K., & Xing, M. (2009). Metacognitive beliefs and strategies in learning Chinese as a foreign language. System, 37(1), 46-56.
  • Wang, M. T. (2009). Effects of metacognitive reading strategy instruction on EFL high school students’ reading comprehension, reading strategies awareness, and reading motivation.
  • Weiten, W., & Lioyd, M. A. (2003). Psycology applied to modern life. Blemont. Wadsworth-Thomson learning Inc.
  • Welsh, A., & Karen, L. S. (2001). Social Competence. Infant mental health Journal, 22, 67-94.
  • Yildirim, T. P. (2010) Understanding the Modeling Skill Shift in Engineering: The Impact of Self-Efficacy, Epistemology, and Metacognition. Doctoral Dissertation, Pittsburgh University.
  • Yılmaz, A. E., Gençöz, T., & Wells, A. (2011). The temporal precedence of metacognition in the development of anxiety and depression symptoms in the context of life-stress: A prospective study. Journal of Anxiety Disorders, 25(3), 389-396.
  • Zhang, L. F. (2004). Thinking styles: University students’ preferred teaching styles and their conceptions of effective teachers. The Journal of Psychology, 138(3), 233-252.
  • Zhang, L.F. (2001). Do thinking style contribute to academic achievement beyond self-rate abilities? The journal of psychology, 135(6), 621-637.
  • Zimmerman, B. J. (1973). Academic studying and the development of personal skill: a self-regulatory perspective. Educational Psychologist, 33, 86.
  • Zimmerman, B.J. (2008). Investigating self-regulation and motivation: Historical background, methodological developments, and future prospects. American Educational Research Journal, 45(1), 166.183.
  • Zimmerman, B.J., & Cleary, T. J. (2006). Adolescents’ Development of Personal Agency. In Self-Efficacy Beliefs of Adolescents. Connecticut: Information Age Publishing.
راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “پیشینه پژوهشی بهبود عملکرد تحصیلی (رشته روانشناسی)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *