مبانی نظری و پیشینه پژوهشی مواد روان گردان

نوع فایل
word
حجم فایل
420 کیلوبایت
تعداد صفحه
121
تعداد بازدید
261 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری مواد روان گردان» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع :انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل:WORD و قابل ویرایش با فرمت
doc

 

مقدمه

با نگاهی به جوامع گذشته روشن می شود که مردم و دولتها از گذشته های دور  با معضل مواد مخدر درگیر بوده‌اند و روز به روز هم انواع مواد ، مخصوصا زمانی که از شیوه سنتی به صنعتی تبدیل شده، گسترش یافته است.به طوریکه امروزه مواد جدیدی به نام مواد روان گردان با اثرات مختلف بر اراده و قدرت تصمیم گیری و تفکر فرد به وجود امده است. سوء استعمال مواد روان گردان پيامدهاي زيانبار اجتماعي و اقتصادي دارد و به ويژه بهداشت فردي و همگاني را تهديد مي كند. اين موضوع، جامعه جهاني را به همكاري براي كنترل و سركوبي اقدامات و رفتارهايي كه استفاده نابه جا از اين مواد را ترويج مي كند واداشت، كه تصويب كنوانسيون  1971 مواد روان گردان سازمان ملل بهترين جلوه ان است.قانون گذار ايراني نيز برای اولین بار در قانون مربوط به مواد روان گردان (مصوب 1354) به جرم انگاري پاره اي اقدامات كه مرتبط يا منجر به سوء استعمال مواد روان گردان مي شود اقدام كرده است ولي تنوع و تكثر مواد روان گردان و گسترش سوء استفاده از اين مواد به همراه اثار بسيار زيانبار ان براي سلامت عمومي، ضرورت اصلاح قانون مربوط و پيش بيني اقدامات حمايتي موثر و تدابير سركوبي مناسب را ايجاد نمود ،که که متعاقبا قانونگذار ایران در سال 1389 و در قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر به جرم انگاری مصرف مواد روان گردان ،حمل،و …ان همت گمارد. از سوي ديگر سوء استفاده از مواد روان گردان گاه به اختلال رواني و تزلزل در پايه هاي مسئوليت كيفري و ارتكاب جرم منجر مي شود كه بررسي اهلیت جزایی و مسئوليت كيفري فرد در اين هنگام موضوعي است كه مي توان ان را به مدد تاسيس مستي و بی ارادگی بررسي و در حالات مختلف، احكام ان را تبيين كرد.گاه مصرف مواد روان گردان و گاه نیاز به دستیابی و مصرف مواد روان گردان فردد را در وضعیتی قرار می‌دهد که قدرت و فکر و توان تمیز خود را از دست داده و غالبا تصمیمات غیر معقول او منجر به بروز رفتارهای مجرمانه (قتل، تجاوز، تصادف و …) می شود.

از انجایی که شرط عمده اثبات مسئولیت کیفری و به تبع ان اعمال مجازات علیه فرد، احراز اهلیت جزایی و سلامت اراده و فقدان عوامل مختل کننده و سالب اراده می باشد؛ حالات ایجاد شده در اثر مواد روان گردان و تاثیر ان بر اراده یکی از مهم ترین عوامل رافع مسئولیت کیفری محسوب می شود.

در حال حاضر با توجه به تصویب قانون مجازات اسلامی مصوب 1/2/1392مجلس شورای اسلامی و ماده 154 ان که به صراحت عنوان نموده است ” مستی و بی ارادگی ناشی از استعمال اختیاری مواد روان گردان مانع مجازات نیست مگر اینکه ثابت شود مرتکب حین ارتکاب جرم به طور کلی مسلوب الاختیار بوده است و…..” می توان گفت نظام عدالت کیفری ایران گام بلندی در جهت همسان سازی سستی ناشی از استعمال مواد روان گردان و مواد مخدر و مسئولیت کیفری ناشی از ان با سستی ناشی از مسکرات که سابقه جرم انگاری در حقوق کیفری ایران را دارد ،برداشته است.

در این نوشتار، اینجانب ضمن بررسی انواع مواد روان گردان و اثرات مختلف انها بر اراده و قدرت تصمیم گیری فرد و تبیین و بررسی موضوع حقوق کیفری ایران و دیدگاه فقهاء اسلام ، به بیان مفهوم جایگاه مسئولیت کیفری ناشی از مصرف سعی در تبیین اثار استعمال مواد روان گردان بر اراده فرد و میزان این تاثیر بر مسئولیت کیفری فرد دارد.

1.بیان مساله

امروزه مصرف مواد روان گردان(دارویی و غیردارویی) یکی از مسائل و معضلاتی است که گریبانگیر جوامع انسانی شده است. در گذشته مواد مخدري كه توسط افراد معتاد مصرف مي شد، ترياك، شيره ترياك و در نهايت هرويين بود ولی با ورود مواد روان گردان به ویژه قرص‌ها و داروهاي روان گردان به عنوان داروي ترك اعتياد، نوع جدیدی از اعتياد تحت عنوان اعتياد به قرص و داروهاي روان گردان پا به عرصه وجود گذاشت كه يكي از مخرب ترين انواع اعتياد به‌شمار مي رود و اعتياد به ان به مراتب وخيم‌تر و مخرب‌تر از اعتياد به هرويين و ترياك است. بعضي از مصرف كنندگان این قرص‌ها در روز بيش از 30 عدد قرص مصرف مي كنند كه تخريب ان بسيار وحشتناك و در نهايت به اغتشاش شعور و معمولا خودكشي فرد معتاد منتهي مي شود. بررسي سير تاريخي داروهاي ترك اعتياد كه توسط بعضي از متخصصين تجويز مي‌شده، نشان مي‌دهد كه اين داروها نه تنها كمكي به حل مسئله درمان اعتياد نكرده اند بلكه باعث حاد شدن مسئله نيز شده است و هر بار با ورود دارويي جديد به عرصه داروهاي ترك اعتياد، در واقع ماده مخدر جديد و خطرناكي به جمع مواد مخدر و اعتياد اور اضافه شده است. در بسياري از مراكزي كه مصرف كنندگان مواد روان گردان يا معتادان را به صورت شبانه روزي نگهداري مي كنند ديده شده است كه مصرف كنندگان قرص با قطع ناگهاني مصرف قرص و يا عدم دسترسي به قرص دچار اغتشاش شعور در حد بالا و یا دست به خودكشي زده‌اند. مصرف مواد روان گردان باعث ايجاد توهماتي مي‌شود كه ممكن است بر اثر ان شخص صداهاي عجيب و غريب بشنود و يا تصاوير عجيب و غريبی را ببيند كه البته براي او كاملا واقعي است. در نتيجه درك صحيحي از مكان و زمان و اطرافيان نداشته باشد .همه این عوامل به‌خاطر ناخالصی‌هایی است كه در این مواد وجود دارد و موجب بروز انواع بیماری‌های عصبی، گوارشی، سرطان و حتی مرگ می شود.حال از نظر جرم‌شناسی که بنگریم، قانونگذار ارتكاب جرم را تنها براي«برخي انسان‌ها» مقدور مي داند چراکه لازم است در انسان شرايطي خاص جمع باشد تا قابليت و اهليت ارتكاب جرم را پيدا كند و اين نوع اهليت را اهليت جنايي یا جزایی می‌نامند. پس حدوث اهليت جزایی در گرو تحقق شرايطي ويژه در يك انسان است تا از نظر قانون بتوان او را مجرم يا مرتكب جرم ناميد. در صورت فقدان اين شرايط در يك انسان، اهليت ارتكاب جرم يا اهليت جنايي و بالتبع عنوان مجرم از او سلب مي شود. به عبارت دیگر، اهليت جزايي به يك حالت خاص يا وضعيت معين در شخص گفته مي شود كه چنانچه در ان حالت يا وضعيت به ارتكاب جرم مبادرت كند از قابليت تحمل مجازات برخوردارخواهد شد. اهليت جزايي يك نهاد حقوقي مستقل و قائم به ذات است كه ارتباطي با رفتار مادي مجرم ندارد و یک رابطه ذهنی و روانی فاعل با رفتار مجرمانه است .همه موارد فوق این اندیشه راتداعی می‌کندکه ایااستعمال موادروان گردان تاثیری براهلیت جزایی و مسئولیت کیفری استفاده‌کننده ازانهاداردیاخیر؟ مثلاچنان‌چه استفاده‌کننده مرتکب توهین،فحاشی یااعمال منافی عفت شدیاحتی به قتل دیگری اقدام کرد، اعمال مجازات ازجمله قصاص‌علیه اوموجه است یاخیر؟ همچنین اگرشخص ازوجودموادروان گردان مطلع نبوده وجرمی انجام‌دهد، مسئولیت اقدام بزهکارانه اومتوجه کیست؟تا قبل از تصویب قانون مجازات جدید (1/2/1392) حکم صریحی در مقررات کیفری ایران نسبت به این موضوع وجود نداشت .

لذا در این پایان نامه علاوه بر تبیین انواع مواد رونگردان و مبانی فقهی ادله حرمت مصرف ان به رویکرد قانون گذار داخلی و همچنین اسناد بین المللی در خصوص مواد روان گردان و…پرداخته می شود تا مقدمه ای برای مباحث جرم انگاری مصرف مواد رون‌گردان شود و از سوی دیگر  به  تاثیر مصرف این مواد بر اهلیت جزایی و مسئولیت کیفری اشخاص توجه می شود.درحال حاضراصولا،استفاده ازموادروان گردان جرم است ولی  اگرشخصی ازماده‌روان گردان استفاده کندوبابروزحالاتی نظیرپرخاشگری جنایتی رامرتکب شود، صرف ادعای وی دایربرنداشتن حال عادی و بی ارادگی تاثیریبررفع مسئولیت کیفری اونداشته،مگر اینکه ثابت شود مرتکب حین ارتکاب جرم به طور کلی مسلوب الاختیار بوده است و او این مواد را به منظور ارتکاب جرم ،مصرف ننموده است و الامسئول شناخته می شوند.

 

فهرست منابع

  • قران كريم
  • اتشین، شعله،81 –، ماه اعتیاد- جامعه ( [بی جا)، چاپ اول، گوهر منظوم.
  • اقا بخشی ،حبیب،1379،اعتیاد و اسیب شناسی خانواده،چاپ دوم، انتشارات دانش افرین تهران.
  • ابادینسکی،هوارد،1387،جامعه شناسی مواد مخدر ،ترجمه محمد علی زکریایی،تهران،ستاد مبارزه با مواد مخدر، پژوهشکده ملی مقالات مواد مخدر ایران ،ایینه کتاب.
  • اخوندی، محمد، 1384،ایین دادرسی کیفری، جلد 1، چاپ دهم، تهران،انتشارات مجد.
  • اداره مطالعات و همکاری های بین المللی،1373، دایره مطالعات داخلی اشنایی با مواد مخدر و روان گردان– ناشر اداره کل مبارزه با مواد مخدر ناجا.
  • اسعدی، سید حسن،1372،پژوهش نامه ای درباره بحران جهانی مواد مخدر و …، چاپ اول، سازمان تبلیغات اسلامی.
  • اسعدی، نگار،1386، ایران پاک، ماهنامه فرهنگی، اجتماعی دوره جدید، انتشارات روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، شماره دوم.
  • اسعدی، سید حسن،1388، مواد مخدر و روان گردان در حقوق جنایی ملی و بین المللی، انتشارات میزان.
  • استفانی،گاستون و لواسور ،ژرژ و بولوک ؛برنار ،1377،حقوق جزای عمومی، جلد 1 و 2،چاپ اول ،انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
  • اردبیلی، محمد علی ،1386،حقوق جزای عمومی، جلد2 ، چاپ هفتم، نشر میزان.
  • اصفهانی ،سید ابوالحسن،1366، وسیله النجات، جلد 2 ،چاپ پنجم، انتشارات وجدانی فخر.
  • باقر زاد میانجی، احد، 1378، همکاری های بین المللی در مبارزه با مواد مخدر از دیدگاه حقوق بین الملل،مرکز انتشارات دانشگاه ازاد اسلامی.
  • بهرامی احسان، هادی،1383، اعتیاد و فرایند پیشگیری، چاپ دوم، تهران، انتشارات سمت.
  • تاجیک، محمدرضا، 1376، مدخلی بر مفاهیم و دکترین امنیت ملی، مجموعه مقالات همایش توسعه و امنیت عمومی و معاونت ایمنی و انتظامی وزارت کشور.
  • توشه، شیما،1387، بررسی حقوقی مواد روان گردان در حقوق کیفری و اسناد بین المللی، مجله حقوقی – دانشگاه تهران – ش14.
  • جعفری لنگرودی ،محمد جعفر،1388، مبسوط در ترمینولوژی حقوق ، جلد پنجم ،چاپ چهارم، انتشارات گنج دانش.
  • حمیدیان ، حسن،1378،کنترل قوه مقننه ، چاپ اول، تهران، نشر تیر.
  • حكمت، سعيد، 1371، پزشكي قانوني قضایی ، چاپ چهارم، انتشارات خرم.
  • خدایی، فرید،1377، تقریرات درس روان شناسی کیفری، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران.
  • خرابی، محمدجواد،1386، فرهنگ پزشکی دورلند، تهران ،یادواره کتاب.
  • خلیلی ، عباس،1387، مقاله قرص های روان گردان در حقوق بین الملل، نشریه کانون، ش61.
  • خوش فر، غلامرضا، 1384، بررسی مشارکت مردم در ایجاد، حفظ و گسترش امنیت اجتماعی، مجموعه مقالات همایش امنیت اجتماعی معاونت اجتماعی ناجا (بی جا) گلپونه.
  • دانش، تاج زمان، 1379، مقاله معتاد کیست؟ مواد مخدر چیست؟ ، کیهان .
  • دورلند ،1386، فرهنگ پزشکی ،ترجمه دکتر حمید نام اور، ویراستار دکتر محمدجواد خرازی، یادواره کتاب.
  • دهخدا، علي اكبر،1373، «لغت نامه دهخدا»، چاپ اول از دوره جديد، انتشارات دانشگاه تهران.
  • راغب اصفهانی، حسین بن محمد،1387، مفردات الفاظ قران، ترجمه حسن خداپرست ، چاپ اول، انتشارات نوید اسلام.
  • رزقی، جواد،1389، مواد مخدر و قاچاق ، نشریه مدرسه حقوق، ش 24.
  • ریموند گسن،1370، جرم شناسی کاربردی، ترجمه دکتر کی نیا، چاپ اول، نشر مترجم.
  • ریموند گسن ،1374،جرم شناسي نظري، ترجمه مهدي كي نيا، چاپ اول، تهران، انتشارات مجد.
  • ری شهری، محمد،1362، سیستم قضایی اسلام ، چاپ اول، قم، دفتر تبلیغات اسلامی.
  • ژان پرادل، 1373، تاریخ اندیشه های کیفری، ترجمه دکتر حسین نجفی ابرند ابادی، چاپ اول، تهران،انتشارات یلدا.
  • ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری، 1377، گزارش همایش بین المللی مواد مخدر در زمینه های مسائل قضایی، تهران، انتشارات فرهنگ و ارشاد اسلامی.
  • سجادی، علی، 1387، مقدمه ای بر امنیت و مؤلفه های ان، فصلنامه دانشگاه علوم انتظامی ،پیش شماره 1.
  • سروستانی ، صدیقه ،1376، حاشیه نشینی و امنیت، مجله امنیت ،شماره 1.
  • سیاح، احمد، 1379، فرهنگ بزرگ جامع نوین (عربی فارسی)، جلد 2 ،تهران، انتشارات اسلامی تهران.
  • سمیر، عالیه ،1996،اصول قانون العقوبات ،القسم العالم ،الطبعه الاولی ،بیروت ،الموسسه الجامعیه للدراسات و النشر و التوزیع.
  • سمیر، عالیه، بی تا، مجموعه اجتهادات محکمه التمییز الجزائیه، جلد چهارم، بیروت: الموسسه الجامعیه للدراسات.
  • شریفی، یاسر،1385، مواد مخدر در سطح گسترده، نشریه عدالت، دانشگاه ادیان و مذاهب تهران،ش11.
  • شكري، رضا،1388، قانون مجازات اسلامي در نظم حقوقي كنوني، چاپ ششم، تهران، انتشارات مهاجر.
  • صالح ولیدی، محمد، 1369، تبیین مفاهیم نظم، امنیت و اسایش عمومی و فردی، فصلنامه دانشگاه علوم انتظامی (پیش شماره 2).
  • صالح وليدي، محمد،1373، حقوق جزاي عمومي، جلد3، چاپ اول، اورامان.
  • طباطبائی، سید محمد حسین، بی تا، اصول فلسفه و روش رئالیسم،با مقدمه و حواشی شهید مرتضی مطهری ،جلد اول،شرکت افست.
  • عظیمان بجستانی و دیگران،1386، سیر تحول قانون گذاری در زمینه مواد مخدر و روان گردان ها و اعتیاد، انتشارات مرکز پژوهش، مطالعات و اموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر.
  • علومی ، رضا، 1348،کلیات حقوق ، چاپ اول، تهران، موسسه عالی حسابداری.
  • علی ابادی، عبدالحسین، 1373، حقوق جنایی، جلد اول ، چاپ سوم ، تهران، انتشارات فردوسی.
  • غفاری، سیدمحمد خالد،1380، فرهنگ اصطلاحات اثار شیخ اشراق (شهاب الدین یحیی سهروردی)، چلد اول، تهران، انجمن اثار و مفاخر فرهنگی.
  • فتح علی زاده، علی،1379، واژه قانون و ورود ان به حقوق ایران، مجله کانون وکلای دادگستری مرکزی، دوره ی جدید ، شماره 6.
  • فيض ، عليرضا،1369، مقارنه و تطبيق در حقوق جزاي عمومي اسلام ، جلد 1 ، چاپ دوم ، تهران ، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي.
  • قانون مجازات اسلامی جدید، 1392،انتشارات جاودانه،چاپ چهارم.
  • کاتوزیان، ناصر،1383 ، حقوق مدنی قواعد عمومی قراردادها، جلد ششم، چاپ اول، تهران، شرکت سهامی انتشار.
  • کاکویی، عیسی،1385،گامی در شناخت مواد روان گردان، انتشارات دانشگاه علوم انتظامی – معاونت پژوهش دانشگاه علوم پزشکی.
  • گل محمدی خامنه، علی ،1379، مجموعه مقالات برگزیده، مقاله اعتیاد به مواد مخدر، پیشگیری یا سرکوبی؟ ، چاپ اول، روزنامه رسمی جمهوری اسلامی.
  • گنجی ، حمزه،1371، روان شناسی عمومی، انتشارات بعثت.
  • گودرزی، فرامرز،1387، پزشکی قانونی، جلد دوم، چاپ اول، تهران، انتشارات انشتین.
  • قربان حسین، علی اصغر،1368، پژوهشی نو در مواد مخدر و اعتیاد، چاپ دوم، تهران،  انتشارات سپهر.
  • مجلسی ، محمدباقر ،1383، بحارالانوار، جلد 17 ، چاپ دوم، مؤسسه الوفاء.
  • مجموعه قوانین و مقررات جزایی،1386، تدوین جهانگیر منصور، چاپ چهاردهم، تهران نشر دیدار.
  • مجموعه قوانین و مقررات حقوقی ،1386، تدوین جهانگیر منصور ، چاپ اول ، تهران،  نشر دوران،
  • مجموعه کامل قوانین و مقررات مواد مخدر ،1390، تدوین فخر الدین بدریان ، چاپ چهارم ، تهران انتشارات دانشور .
  • مشيري ،مهشيد، 1369،فرهنگ زبان الفبايي – قياسي، چاپ اول، تهران، سروش.
  • معاونت اموری فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی،1377، راهنمایی پیشگیری و درمان اعتیاد ، چاپ اول، تهران: نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
  • معین، محمد،1379، فرهنگ فارسی، جلد 3،  تهران، امیر کبیر.
  • ميرسعيدي، منصور،1383، مسئوليت كيفري قلمرو و ارکان، جلد اول، چاپ اول، نشر ميزان.
  • موسوي الخميني ،سيد روح الله، 1389،تحرير الوسيله ،جلد دوم، چاپ دهم.
  • موسوي مجاب ،سيد دريد،1388، نقش اراده در مسئوليت كيفري با رويكردي به نظام حقوقي ايران،چاپ اول، انتشارات بهنامي.
  • مهرانی ، ناصر ،1356، « مستي و تاثير ان بر مسئووليت كيفري»، رساله دكترا، دانشگاه تهران.
  • میرزمانی، محمود ، 1383، مجموعه مقالات همایش امنیت اجتماعی ، معاونت اجتماعی ناجا و انتشارات گلپونه، شماره یک.
  • میر سعیدی،سید منصور،1383 ، مسؤلیت کیفری :قلمرو و ارکان ،جلد اول،چاپ اول، انتشارات میزان.
  • النوری الطبرسی ،حسین،1998، مستدرک الوسایل، جلد 17 ، چاپ دوم، بیروت: ال البیت لاحیاء التراث.
  • یوسفی، ابراهیم و مظلومی ،علیرضا ، 1386،تجدید نظر در احکام مواد مخدر، چاپ اول، تهران: انتشارات صابریون.

 

منابع خارجی

1.Ashworth, Andrew: Principles of Criminal,fifthEdition,OxfordUniversity Press, 2006

2.Campbell Black, Henry, Black’s law Dictionary, op. cit, p.107

3.Johnson Conrad : philosophy of law, York McmillanpublishingCompany 1993

اینترنت

1-http://www.iransco.org

2-http://www.tebyan.net

3-http://www.hawzah.net

4–http://www.ghavanin. com

5- –http://news.gooya.eu/politics/archives

6-http://www.senat.fr

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی مواد روان گردان”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *