مبانی نظری و پیشینه پژوهشی ماهیت قراردادهای الکترونیکی

نوع فایل
word
حجم فایل
257 کیلوبایت
تعداد صفحه
152
تعداد بازدید
342 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
5/5 - (1 امتیاز)

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری ماهیت قراردادهای الکترونیکی » که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع :انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل:WORD و قابل ویرایش با فرمت
doc

 

مقدمه:

خاصیت علم حقوق پویایی آن است و این علم به مانند سایر علوم با رشد تکنولوژی و تحّول نیاز های بشری همگام بوده و لحظه ای از حرکت بازنمانده است. پیشرفت های اقتصادی و تکنولوژیک موجب شده است تا انسان ها برای رفع نیاز های خود، قراردادهای متعددی را منعقد کنند. نیاز های بشری موجب بروز تکنیک های حقوقی می شود، همچنان که نیاز های گذشتگان باعث پیدایش نهاد های حقوقی مطابق وضعیت آنها شده است.

پس از اختراع و توسعه اینترنت و شبکه های اطلاع رسانی وابسته به آن، پدیده تجارت الکترونیک نیز پا به عرصه ظهور و رو به توسعه نهاد.[1] قراردادهای الکترونیک، یکی از پدیده­های نوظهور در تجارت الکترونیک است. اساساً یکی از مهمترین مباحث حقوقی تجارت الکترونیک انعقاد قراردادهای الزام آور است. فنّاوری اطلاعات این امکان را فراهم آورده است که بسیاری از مبادلات تجاری، داد و ستد ها و ارائه خدمات از طریق اینترنت انجام شوند. گسترش این نوع از روابط معاملاتی و تجاری بین افراد با طرح برخی مسائل حقوقی در زمینه قواعد حاکم بر روابط قراردادی افراد همراه بوده است.[2]

به رسمیت شناختن فنّاوری­های نوین ارتباطی در تشکیل قراردادها، نحوه تشکیل و اعتبار آنها، قابلیت انتساب اسناد الکترونیک، مسائل مربوط به امضای الکترونیک، نحوه پرداخت­های الکترونیک و… از جمله مسائل مهم مطرح در این زمینه بوده است. اساساً، طرح از موارد وضع قواعد جدیدی را نیز طلب نمی­کند، بلکه با تحلیل و بررسی قواعد موجود نیز می­توان برای چالش­های مطروحه حقوق قراردادها در فضای مجازی، پاسخ مقتضی را یافت و حتی المقدور از وضع قوانین جدید در این عرصه پرهیز کرد.[3]

طبعاً آنچه که گفته شد بدان معنا نیست که محیط جدید بستر مبادلات الکترونیک بی نیاز از وضع قوانین و مقرّرات جدید باشد. باید پذیرفت که اینترنت به عنوان محل انجام روابط حقوقی افراد، دارای ویژگی هایی است که در فنّاوری­های پیش از ظهور اینترنت وجود نداشته است. به همین دلیل تحولات و تغییرات ایجاد شده در روابط حقوقی و معاملاتی افراد مورد توجّه و پذیرش نظام­های حقوقی قرار گرفته و بیشتر آنها برای ایجاد چارچوب قانونی و بسترسازی تقنینی اقدام به وضع قوانین و مقرّرات جدید یا اصلاح قوانین موجود کرده­اند که در ادامه، در جهت ذکر این مقرره­ها، ضمن تعریف و اشاره به ابعاد اساسی ماهیت قراردادهای الکترونیک، نسبت به تعیین حدود و قلمروی قراردادهای الکترونیک، مبادرت خواهیم نمود.

در همین راستا این نگاشته تحت عنوان «ماهیت قراردادهای الکترونیک و اثر آن در حمل و نقل زمینی کالا» تنظیم گردیده است. امید آن می رود که پژوهش حاضر که ره آورد یک مطالعه نظری در حوزه قراردادهای الکترونیکی و اثر آن می باشد چراغ راهی برای علاقه مندان و محققان این مسیر باشد.

بیان مسأله

بدون شک ما امروز در دوره ای متفاوت با گذشته به سر مي­بريم و تغيير و تحول دائمي با سرعتی غیر قابل پیش بینی، به واقعيت انکارناپذير و اساسي حيات اجتماعي بدل شده‌ است. آنچه که زمينه چنين تغيير و تحولات ژرف و شگرفي را پديد آورده و اين برهه از تاريخ را واجد برجستگي و اهميت فوق­العاده­اي ساخته، دستاوردهاي تکنولوژيک جديد و متأخر بشري است. انقلاب ارتباطي- اطلاعاتي سده بيست و يک را بايد بسيار فراتر از صرف الکترونيکي­کردن رابطه انسان­ها دانست. تکنولوژي­هاي نوين ارتباطي و اطلاعاتي، با فراهم­آوردن امکان پيدايي «جامعه شبکه­اي» که افراد و جوامع را در قالب­هاي تازه، هويت­هاي تازه بخشيده، نه تنها قواعد و قوانين حاکم بر ارتباط و تعامل ميان انسان­ها، بلکه دیدگاه ما را نسبت به خود، ديگران و جهان تغيير داده‌است. بنابراین با وجود اینترنت و ایجاد تبادل اطلاعات در فضای مجازی و پیدایش خدمات الکترونیکی، قرارداد های الکترونیک نیز به وجود آمد و تعامل افراد در فضایی جدید شکل گرفت.

با توجه به گسترش این نوع از قرارداد ها و انعقاد آن در فضای مجازی حتی با مسافت های مختلف این نیاز احساس شد که در همه شقوق معاملات افراد این امکان برقرار شود لذا نگارنده بر این فرض استوار است که با توجه به قرارداد حمل و نقل زمینی کالا و گاهاً مسافت های متفاوت افراد می توان این گونه از قرارداد ها نیز الکترونیکی شد و در فضای مجازی منعقد شود و درخواست حمل و نقل داده شود. بنابراین اگر این امکان مهیا شود قطعاً حمل و نقل زمینی کالا نیز توسعه و گسترش خواهد یافت.

النهایه باید گفت که موضوع این پژوهش بررسی اثر قراردادهای الکترونیکی در حمل و نقل زمینی کالا می باشد که در قالب پنج فصل ارائه می شود. از آنجا که لازمه شناخت اثر قراردادهای الکترونیکی در حمل و نقل زمینی کالا، آشنایی با قرارداد الکترونیکی و ادبیات مربوط به آن می باشد.

 

فهرست منابع

  1. اریک، ن.لیمونزد، تاریخ تجارت، ترجمه حالت، ابوالقاسم، ناشر امیر کبیر، 1362.
  2. اشرف زاده حمید رضا، طارم سری مسعود، با همکاری کمیته اصطلاحات و تعریفات، آشنایی با تعاریف اصطلاحات بازرگانی (مجموعه چهار جلدی در یک جلد) ناشر موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، چاپ اول 1370.
  3. اشرفی حجتی، غلامرضا، قانون مدنی ایران، انتشارات گنج دانش، چاپ اول، 1382.
  4. اش‍م‍ی‍ت‍وف‌، ک‍لای‍و ام، ح‍ق‍وق‌ ت‍ج‍ارت‌ ب‍ی‍ن‌ال‍م‍ل‍ل؛ ت‍رج‍م‍ه‌ ب‍ه‍روز اخ‍لاق‍ی‌… [و دی‍گ‍ران‌]؛ زی‍رن‍ظر ب‍ه‍روز اخ‍لاق‍ی‌، ت‍ه‍ران‌: س‍ازم‍ان‌ م‍طال‍ع‍ه‌ و ت‍دوی‍ن‌ ک‍ت‍ب‌ ع‍ل‍وم‌ ان‍س‍ان‍ی‌ دان‍ش‍گ‍اه‍ه‍ا (س‍م‍ت‌)‏‫‏، ۱۳۹۰.
  5. اعظمی زنگنه، عبدالحمید، حقوق بازرگانی، به اهتمام سهراب امینیان، چاپ چهارم، 1351.
  6. امید، هوشنگ، حقوق دریائی، جلد اول، نشریه شماره سه مدرسه عالی بیمه ایران، 1353.
  7. افتخاری، جواد، حقوق تجارت (3) عملی، کاربردی، اسناد تجاری، بانکی خزانه، اوراق قرضه و اسناد حمل و نقل، ناشر ققنوس، 1379.
  8. امیری قائم مقامی، عبدالمجید، حقوق تعهدات، جلد1، انشارات میزان، 1385.
  9. امیری قائم مقامی، عبدالحمید، حقوق تعهدات، ج 2، تهران، نشر میزان، 1378.
  10. بختیاروند، مصطفی، مطالعه تطبیقی مقررات حاکم بر داد و ستد های الکترونیکی، مجموعه مقاله های همایش بررسی جنبه های حقوقی فناوری اطلاعات، قم، انتشارات سلسبیل، 1384.
  11. جعفری لنگرودی، محمد جعفر، دانشنامه حقوقی، ج5. تهران: امیر کبیر، ۱۳۵۸.
  12. ج‍ع‍ف‍ری‌ ل‍ن‍گ‍رودی‌، م‍ح‍م‍دج‍ع‍ف‍ر، ‏‫ت‍رم‍ی‍ن‍ول‍وژی‌ ح‍ق‍وق‌، ت‍ه‍ران‌: ک‍ت‍اب‍خ‍ان‍ه‌ گ‍ن‍ج‌ دان‍ش‌‏‫، ۱۳۶۷
  13. جعفری لنگرودی، محمد جعفر، ، دوره حقوق مدنی، ج 1، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، 1369.
  14. جعفری‌لنگرودی، محمدجعفر، وسیط در ترمینولوژی حقوق، تهران: انتشارات گنج‌دانش‏‫، 1388.
  15. حضائی سعید، و همکاران، حمل و نقل و بانکداری بین المللی، ناشر کمیته ایرانی اتاق بازرگانی ایران، چاپ معراج، سال 1379.
  16. دستباز، هادی، ذوقی، محمد صالح، شهبازی شهباز، محبی، محسن، شیوه های عملی صادرات، (ترجمه) انتشارات کمیته ایرانی اتاق بازرگان بین المللی سال 1379.
  17. دوبلفون، زویه لینان،‏‫ حقوق تجارت الکترونیک همراه با تحلیل قانون تجارت الکترونیکی ایران، ترجمه و تحقیق ستار زرکلام، تهران: موسسه مطالعات و پژوهشهای حقوقی شهر دانش‏‫، 1388.
  18. دهخدا؛ علی اکبر، ل‍غ‍ت‌ن‍ام‍ه‌؛ زی‍ر ن‍ظر م‍ح‍م‍د م‍ع‍ی‍ن‌، ج‍ع‍ف‍ر ش‍ه‍ی‍دی‌؛ [با نظارت] موسسه لغت‌نامه دهخدا، ت‍ه‍ران‌: دان‍ش‍گ‍اه‌ ت‍ه‍ران‌، م‍وس‍س‍ه‌ انتشارات و چاپ: روزنه‏‫،۱۳۷۷.
  19. ستوده تهرانی، حسن، حقوق تجارت؛ تحقیق و تعلیق محسن صفری، جلد 4، تهران: دادگستر‏‫، 1384.
  20. شهید ثانی، تحریرالروضة فی شرح‌اللمعة ، علیرضا امینی، سیدمحمدرضا آیتی ؛ ‏‫با مقدمه ابوالقاسم گرجی‏‫، ‏‫تهران: ‏‫سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)‏‫؛ قم: ‏‫موسسه فرهنگی طه، کتاب طه، ۱۳۸۵.
  21. شکوری مقدم، محسن، حقوق تجارت الکترونیک، تهران، ذره، ج1، 1384.
  22. شهیدی، مهدی، تشکیل قراردادها و تعهدات، چاپ سوم، انتشارات مجد، تهران، 1382.
  23. شهیدی، مهدی، آثار قراردادها و تعهدات، تهران، انتشارات مجد‏‫، ۱۳۹۳.
  24. شیبانی، احمدعلی، تاریخچه پیدایش و تحول بیمه، انتشارات مدرسه عالی بیمه ایران، 1352.
  25. صفایی، سید حسین، دوره مقدماتی حقوق مدنی، جلد دوم، قواعد عمومی قراردادها، تهران، نشر میزان، 1382.
  26. طارم سری، مسعود، حقوق بازرگانی بین المللی، ناشر شرکت چاپ و نشر بازرگانی وابسته به موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، چاپ دوم، سال 1379.
  27. طباطبائی، سید علی، ریاض المسائل، موسسه اتنشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین قم، چاپ اول، ج8، 1412.
  28. طریحی، فخرالدین، مجمع البحرین، کتابخانه نشر فرهنگ اسلامی، چاپ دوم، ج1، 1408.
  29. عرفانی، توفیق، قرارداد بیمه در حقوق اسلام و ایران، ناشر موسسه کیهان، چاپ دوم، 1380.
  30. عرفانی، محمود، حقوق تجارت، جلد نخست، جهاد دانشگاهی، چاپ اول، 1372.
  31. عرفانی، محمود، حقوق تطبیقی و نظام های حقوقی معاصر، تهران،جلد اول، انتشارات جهاد دانشگاهی- چاپ چهارم، 1373.
  32. فرمانفرمائیان، ابوالبشر، حقوق دریائی، بحث تحلیلی درباره حقوق دریایی، بی جا- بی نا، چاپ 1349.
  33. فیضی چکاب، غلام نبی، لحظه انعقاد قرارداد از رهگذر واسطه های الکترونیکی، مجموعه مقالات همایش بررسی جنبه های حقوقی فناوری اطلاعات، قم، سلسبیل، 1384.
  34. قاسم زاده مرتضی، مبانی مسئولیت مدنی، انتشارات میزان، چاپ چهارم، 1385.
  35. کاتبی، حسینقلی، حقوق تجارت، چاپ پنجم، انتشارات گنج دانش، 1368.
  36. کاتوزیان، ناصر، قواعد عمومی قراردادها، ج اول، ت‍ه‍ران، شرکت سهامی ان‍ت‍ش‍ار، شرکت بهمن برنا‏‫،۱۳۸۵
  37. کاتوزیان، ناصر، اعمال حقوقی، تهران، شرکت سهامی انتشار، 1383.
  38. کاتوزیان، ناصر، الزامهای خارج از قرارداد، تهران: دانشگاه تهران، موسسه انتشارات و چاپ، ۱۳۸۶.
  39. کاتوزیان، ناصر، ضمان قهری- مسئولیت مدنی، انتشارات دانشگاه تهران، 1370.
  40. کاتوزیان، ناصر، عقود معین، تهران: شرکت سهامی انتشار‏‫، ۱۳۹۲.
  41. ل‍ورراس‍ا،  م‍ی‍ش‍ل، م‍س‍وول‍ی‍ت‌ م‍دن‍ی‌، ت‍رج‍م‍ه‌ م‍ح‍م‍د اش‍ت‍ری‌؛ ب‍ا م‍ق‍دم‍ه‌ ح‍س‍ی‍ن‌ ص‍ف‍ای‍ی، ن‍ش‍ر ح‍ق‍وق‍دان‌، ۱۳۷۵.
  42. معین، محمد، فرهنگ معین، انتشارات پیام عدالت‏‫، ‏‫۱۳۸۹.
  43. میر محمد صادقی، حسین (مترجم)، مروری بر حقوق قراردادها در انگلستان، نشر حقوقدان، تهران،  1377.
  44. مکملی، محمد کاظم، تاریخ جامع راه آهن، ناشر راه آهن جمهوری اسلامی ایران، جلد 2، 1379.
  45. نوری، محمد علی و نخجوانی، رضا، حقوق تجارت الکترونیکی، چاپ اول، تهران: گنج دانش، 1382.
  46. هاردی، ایوامی، حقوق دریایی، حقوق حمل و نقل دریایی کالا، ترجمه دکتر منصور پور نوری، انتشارات مهد حقوق، چاپ دوم، 1384.
  47. ابوالحسنی، اکبر، سفارشات خارجی، ناشر ماهنامه صنعت حمل و نقل، چاپ اول، 1375.
  48. اخلاقی، بهروز، بحثی پیرامون قراردادهای حمل و نقل از دیدگاه قانون مدنی، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، ش29.
  49. اسماعیلی، حسن، بارنامه ستون فقرات حمل و نقل، ماهنامه صنعت حمل و نقل، شماره 57، تیرماه،1366.
  50. السان، مصطفی، ایجاب و قبول معاملات الکترونیکی، مجله تحقیقات حقوقی، ش43، 1385.
  51. بی نام، بانکداری بین المللی و حمل و نقل کالا، ماهنامه صنعت حمل و نقل، اردیبهشت، 1362.
  52. بنیاسری، ماشالله، تشکیل قرارداد در فضای سایبر، مقدمه ای بر حقوق تجارت، فصلنامه پژوهش های مدیریت راهبردی، ش35.
  53. (بی نام) بارنامه در حمل و نقل بین المللی، ماهنامه صنعت حمل و نقل، تیرماه 1366.
  54. ملاصالحی،حجت الله، آشنایی با تجارت الکترونیک و گسترش آن در ایران، قسمت اول، ماهنامه گزارش، سال هفتم، بهمن ماه، ش83. 1385.
  55. کیوان آذری، آذر، «نقدی بر ماده سه قانون تجارت ایران»، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، شماره 20.
  56. محمدزاده، علیرضا، 1372، ترابری چند نوعی و نارسائی قانون داخلی، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، شماره سی ام (30).
  57. نوربخش، نصرت الله، 1361، مسئولیت متصدی حمل و نقل در نظام حقوقی ایران، ماهنامه صنعت حمل و نقل، اردیبهشت ماه.
  58. هنرمند، مهدی، تجارت الکترونیک و قراردادهای الکترونیکی، ماهنامه دادرسی، ش85، سال پانزدهم، فروردین و اردیبهشت، 1390.
  59. آهنی، بتول، انعقاد و اثبات قراردادهای الکترونیکی، دانشگاه تهران،
  60. ابهری، حمید، زمان و مکان تشکیل قراردادهای الکترونیکی (مطالعه‌ی تطبیقی در حقوق ایران، قانون نمونه آنسیترال در مورد تجارت الکترونیکی (1996) و کنوانسیون سازمان ملل متحد درباره‌ استفاده از ارتباطات الکترونیکی در قراردادهای بین المللی (2005) )، دانشگاه مازندران،
  61. اخلاقی، مهرداد، “اعتبار قراردادهای الکترونیکی با امضای دیجیتال در حقوق ایران“، پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق خصوصی، دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، 1387.
  62. اسدی نژاد، سید محمد، بررسی تطبیقی قانون حاکم در حوزه قراردادهای سنتی و الکترونیکی بین المللی در فضای سایبر در حقوق ایران، انگلیس، اتحادیه اروپا و آمریکا، دانشگاه گیلان،
  63. انصاری، علی، انعقاد قراردادهای الکترونیکی، دانشگاه تربیت معلم تهران، 1389.
  64. شفقت، عبرت علی، «زمان و مکان وقوع عقد در تجارت الکترونیک»، پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق خصوصی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، 1386.
  65. فیضی چکاپ، غلام نبی، بررسی حقوقی کنواسیون 2005 سازمان ملل متحد درباره استفاده از ارتباطات الکترونیکی در قرارداد های بین المللی، دانشگاه پیام نور تهران،
  66. محمدی، مرتضی، بررسی تطبیقی رسمی سازی اسناد الکترونیکی، دانشگاه قم، 1388.
  67. اخلاقی، دکتر بهروز، حقوق تجارت، جزوه کارشناسی ارشد، دانشکده حقوق دانشگاه تهران، 1378.
  68. راهنمای جامع حمل و نقل ایران و جهان، آشنایی با سازمانهای بین المللی حمل و نقل جاده ای، ناشر ماهنامه صنعت حمل و نقل، سال 1375.
  69. صغری، منصور، حقوق تجارت (تقریرات) دانشکده حقوق دانشگاه تهران، 1384.
  70. مجموع قوانین و مقررات معابر حمل و نقل جاده ای، انتشارات دفتر استانداردها و تدوین مقررات وزارت راه و ترابری، شهریور 1367.
  71. مجموعه قوانین سال 1345، ناشر روزنامه رسمی کشور (روزنامه رسمی “6270” /”7/6/47″ )
  72. مقررات UNCTAD/ ICC برای اسناد حمل مرکب کالا مصوب اجلاس ۱۱ ژوئن ۱۹۹۱ هیئت اجرائی اتاق بازرگانی بین المللی، ترجمه رضا ملک پور، تهران، کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین المللی، ۱۳۷۶.
  73. Accord concernant le transport international des marchandises par chemins de fer (SMGS) (1966).
  74. American Jurisprudence, Building Contracts to Carriers, V. D. by the edition staff of the Publishers 1937.
  75. Audit, La vente internationale de marchandises, L.G.D.J, Paris, 1990, p.57.
  76. Chitty on Contracts Volume II, Specific contracts, London, Sweet and maxwill, 1968.
  77. Convention concerning international carriage by rail (COTIF) (1980).
  78. Convention international pour les marchandises- (C.I.M).
  79. Convention for the unification of certain rules relating to international carriage by air (WARSAW-1929).
  80. Convention de Geneve Concernant les transports de marchandises par route (C.M.R). Convention on the contract for the international carriage of goods by road (C.M.R) (GENEVA; 1956).
  81. Comite maritime international (C.M.I).
  82. F. pad field. Law made simple seventh edotion
  83. Convention des Etats-Unies sur l’Utilisation de Communications Electroniques dans les Contrats Internationaux, New York, 23 novembre 2005.
  84. Gerald Spindler and Fritgof Borner, E-comerce Law in Europe and the USA.
  85. Archamnault, La fornation du contrat de vente en ligne et la protection du consommateur, Memoire, Dess Droit de l’Internet, Administration et Entreprise, Universite paris l Pantheon- Sorbonne, Annee 2003-2004.
  86. Michel Chissick and Alistair Kelman, E-Commerce: Law & Practice, London, Sweet & Maxwell, 3th ed, 2002.
  87. Michel Chissick, electronic commerce Law and practice.
  88. Quatted Rezai to Allen. Tom,and Widdison,Robin.Can Computers Make Contracts.Harvard Journal of Law and Technology,Vol,p302,p1.
  89. M. Kierkegaard, E-Contract Formation: U.S. and EU Perspectives, 3 Shidler J. L. Com. & Tech. 12 (Feb. 14, 2007), http://www.lctjournal.
  90. UNCITRAL Model Law On Electronic commerce, United Nations Commission on International trade Law Commission on Internaional trade law, Vienna 1996, Art 2 (a), UNICITRAL Model Law an Electronic.
  91. Uniform Electronic Commence Act of Canada.
  92. UNCITRAL Model Law on Electronic Commerece, Art15(2) .
  93. United nations convention on the carriage of goods by sea 1978 (HAMGURG).
  94. edu/Vol3/a012Kierkegaard.html.
  95. J. Brown, GCSE Law, Sweet & Maxwell, 1989.

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی ماهیت قراردادهای الکترونیکی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *