مبانی نظری و پیشینه پژوهشی جبران خسارت مسافران

نوع فایل
word
حجم فایل
183 کیلوبایت
تعداد صفحه
148
تعداد بازدید
372 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری تحدید مسئولیت » که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع :انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل:WORD و قابل ویرایش با فرمت
doc

 

مقدمه

امروزه وسايل نقليه علي رغم فوايد بسياري كه براي بشريت داشته اند، حوادث و زيانهاي بسياري نيز براي او به ارمغان آورده اند. با اينكه هواپيما يكي از مهم ترين و گسترده ترين وسايل حمل و نقل به حساب مي آيد، ليكن سوانح هوايي از جملة مخاطرات مهم براي اين نوع ترانزيت تلقي مي‌شود.آمار تلفات انسان ها نيز ساليانه در دنيا ناشي از سوانح هوايي در اذهان مردم تاثير مخربي بر جاي گذارده است، لذا اين امر لزوم پرداختن به مباحث تعهدات و مسئوليت هاي استفاده از اين وسيله‌ي سريع حمل و نقل را دو چندان مي‌نمايد. محدوديت منابع علمي منسجم و همچنين فقد پژوهش راجع به نظام مسئوليت به ويژه در زمينه مسافر و توسعه روز افزون مخاطرات هوايي در كشورمان نگارنده را مصمم بر تدوين مجموعه‌اي با راهنمايي اساتيد محترم مطابق با آخرين مقررات هوايي، نمود. طبيعتا اولين گام در هر امري با كاستي‌هاي خاص خود همراه است. لكن به هر حال تحليل و بررسي و مطالعه در موضوعات جديد حقوقي، ضمن قابليت استفاده براي حقوقدانان، محاكم دادگستري را نيز جهت استنباط صحيح از مقررات هواپيمايي ياري مي‌رساند.

موضوع نوشتارحاضر«شيوه جبران خسارات وارده بر مسافران در سوانح هوايي در حقوق ايران با مطالعه تطبيقي در كنوانسيون هاي بين المللي» مي‌باشد. متصدي حمل در برابر لوازم شخصي همراه مسافر و نيز كالاهايي كه فرستنده به او مي‌دهد متعهد و مسئول است و از طرفي ممكن است در برخي موارد مسئوليت در برابر اشخاص ثالث به وجود آيد. در سال‌هاي نخست استفاده از هواپيما فقدان قوانين و مقررات متحدالشكل در سطح بين المللي در خصوص حمل و نقل هوايي مورد توجه مجامع بين المللي قرار گرفت. مشكلات فراواني به چشم مي‌خورد، زيرا كشور‌هاي مختلف هر كدام قوانين و مقررات مختلفي داشتند و اين امر موجب سرگرداني مسافراني مي‌شد كه از كشوري به كشور ديگر مسافرت مي‌كردند. اين امر به خصوص وقتي اهميت پيدا مي‌كرد كه مسافري مجبور بود در پرواز از مبدا به مقصد، از كشور ثالثي عبور كند و در آن كشور فرود آيد. در سال1925 به ابتكار و دعوت دولت فرانسه كنفرانسي با عنوان«حقوق خصوصي هوا»در پاريس تشكيل شد. شركت‌كنندگان در اين كنفرانس تصيم گرفتند كميته بين‌المللي متخصصان حقوق هوايي را تشكيل دهند. اين كميته در ايجاد و توسعه حقوق هوايي، به خصوص حقوق حمل و نقل هوايي بسيار موثر بود. در تاريخ12اكتبر1929 طي تصويب كنوانسيون يكسان كردن برخي از مقررات حمل و نقل هوايي بين‌المللي نخستين مباحث مسئوليت مدني متصدي حمل و نقل هوايي در ورشوي لهستان پديدار گشت. اين مقررات به جهت عدم وجود سابقه در اين زمينه با نواقصي رو به‌رو بود. دولت‌هاي تصويب كننده كنوانسيون معروف به ورشو به لحاظ جلوگيري از ورشكستگي شركت‌هاي نوبنياد هواپيمايي با پايين قرار دادن سقف مسئوليت متصديان حمل و نقل حمايت بيشتري از صنعت هواپيمايي نمودند. پس از سال‌ها به لحاظ پيشرفت صنايع هواپيمايي و افزايش مسافرت‌هاي هواپيمايي مقررات كنوانسيون ورشو دچار تغيير و اصلاح گرديد. اولين اصلاحيه توسط پروتكل 1955لاهه صورت پذيرفت. از ديگر اصلاحيه ها پروتكل 1971گواتمالاسيتي مي‌باشد كه سقف مسئوليت متصدي را افزايش داده است. ايران تا قبل از سال1354در مورد مسئوليت متصدي به قوانين تجارت و مدني استناد مي‌ورزيد، كه در تاريخ22خرداد1354به لحاظ مشكلات عديده ناشي از عدم وجود مقررات يكسان به كنوانسيون ورشو و اصلاحيه‌هاي بعدي آن پيوست.

سرانجام ناكارآمدي سيستم ورشو و عدم انسجام احكام و ابهامات قانوني موجب شد تا سازمان بين‌المللي هواپيمايي كشوري(ايكائو)با دعوت از دولت‌هاي عضو اين سازمان، كنوانسيون راجع به يكنواخت كردن برخي مقررات حمل و نقل هوايي بين المللي را در شهر مونترال كانادا در تاريخ28 مي 1999به تصويب رساند تا در عرصه حمل و نقل هوايي يكنواختي لازم وجود داشته باشد.

 

بيان مساله

چیزی که برای یك شركت هواپیمایی در هنگام بروز سانحه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است‏، تصفیه خسارات وارد به مسافران در اسرع وقت، به منظور جلوگیری از ایجاد حساسیت‌های اجتماعی، تصفیه خسارت با اشخاص ثالث و جوابگویی به افراد ثالث و زیان‌دیده و در نهایت جبران خسارت وارد به هواپیما به‌ منظور عملیاتی ساختن هرچه سریع‌تر هواپیما و یا تامین هواپیمای جدید برای پاسخگویی به نیازهای شركت هواپیمایی است.

در زمینه مقررات حاکم بر مسئولیت متصدی حمل و نقل هوایی قوانین پراکنده‌ای وجود دارند که در حقوق داخلی قوانینی مثل قانون مدنی، قانون تجارت، قـانـون تعيـين حـدود مـسئوليت شركتهاي هواپيمايي ايران، قانون مسئولیت مدنی، قانون مجازات اسلامی و در زمینه‌ی بین المللی کنوانسیون ورشو و پروتکل لاهه می‌باشند که این امر موجب دشواری تعیین قانون حاکم در حالات متعدد خواهد شد که ایجاب می‌کند راهکاری برای حل این تعارض ارائه شود.

بنابراين نمي‌توان با قوانين و مقررات داخلي هر كشوري، مسائل پيچيده مسئوليت متصدي را در سطح بين‌المللي بررسي نمود، بلكه نياز به مطالعات دقيق و كارشناسانه دارد. به خصوص اينكه قواعد و مقررات بين‌المللي در مورد مسئوليت متصدي حمل و نقل هوايي در مورد مسافر با تغييراتي روبه‌رو شده است و همين امر باعث گرديده رساله‌اي با مطالعه شيوه جبران خسارات وارده به مسافران در حقوق داخلي و كنوانسيون هاي بين‌المللي مورد تدوين قرار گيرد.

 

سؤالات تحقيق

در اين پژوهش به سوالات متعددي در زمينه‌ي مسئوليت متصدي حمل هوايي پاسخ داده شده لكن در ذيل مي‌توان به برخي اشاره نمود:

-شیوه‏ی جبران خسارات وارده بر مسافران در سوانح هوایی در حقوق ایران وکنوانسیون‌های بین‏المللی چگونه است؟

-مسافر در حمل و نفل هوايي به چه كسي اطلاق مي‌شود؟

-محدوده مسئولیت متصدی حمل ونقل هوایی به چه اندازه است؟ آیا فقط خسارات مادی را شامل می‌شود یا خسارات معنوی را در بر می‌گیرد؟

-خسارت مازاد بر دیه در سوانح هوایی با توجه به مقررات حاکم در حقوق ایران بر چه مبنایی قابل مطالبه است؟

 

اهميت و ضرورت تحقيق

در این پژوهش تلاش می‌شود تا رویه قوانین متعددی که در حقوق داخلی و مقررات بین‌المللی وجود دارد را درباره سوانح هوایی مورد بررسی قرار داده و نتیجه گیری نماییم که:

در قوانین موجود مسئولیت متصدی حمل و نقل هوایی از چه مبنایی برخوردار است و آثار حقوقی مترتب بر این امر چیست؟

از سوی دیگرتعارضی که بین قوانین موجود درباره محدوده این مسئولیت وجود دارد چگونه قابل حل است؟ و در فروض متعدد کدام قانون قابل اعمال است؟

در نهایت این که آیا خسارت مازاد بر دیه در حقوق داخلی قابل مطالبه است یا خیر؟ بررسی این مسایل می‌تواند از جهت نظری در آثار حقوقی مفید واقع شود.

تبیین خسارات ناشی از سوانح هوایی به لحاظ عملی، از آن جایی اهمیت پیدا می‌کند که: هواپيما نيز مانند هر وسيله حمل و نقلي داراي آسيب پذيري و در معرض حوادث انساني و طبيعي مختلف قرار دارد. سوانح هواپيمايي يا ناشي از علل و عوامل عمومي يا منبعث از شرايط خاص اين وسيله پرنده است. مطالعات حوادث هواپيمايي نشان مي‌دهد اين وسيله نيز مانند اتومبيل، كشتي و قطار به طور نسبي در معرض حادثه قرار دارد. اما ميزان و صدمات آن در انطباق با امنيت پرواز و احساس ايمني پرواز در اكثر كشورهاي دنيا در سطح قابل قبولي قرار دارد به گونه‌اي كه اين وسيله در تحليل نهايي به نسبت ساير وسايل حمل و نقل ايمن تر تلقي مي‌شود.

از سوی دیگر نظرات شوراي نگهبان مبني بر عدم شمول كنوانسيون ورشو و پروتكل لاهه در پروازهاي داخلي مسافران ايراني، در عمل اعمال مقررات مندرج در اين كنوانسيون را براي مسافران ايراني در پروازهاي داخلي با مشكل مواجه ساخته است، كه برخي از مسائل حقوقي ناشي از سوانح هوايي در حقوق كه ضامن احقاق حقوق مسافران هواپيماست را بررسي می‌كنيم.

 

فهرست منابع

اخلاقي، بهروز(1372) بحثي پيرامون قراردادهاي حمل و نقل از ديدگاه حقوق تجارت. مجله كانون وكلا.

آذری قمی، احمد (1373)،دیدگاههای فقهی و دیه قتل نفس، قم، فصلنامه رهنمون.

اسكيني، ربيعا(1380) حقوق تجارت-كليات معانلات تجاري و سازمان دهي فعاليت تجاري. چاپ دوم، تهران، انتشارات سمت.

اصغري آقمشهدي، فخرالدين(1382) مطالبه خسارت مازاد بر ديه. پژهشنامه علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندران.

اعظمی زنگنه، عبدالحمید (1353) حقوق بازرگانی. چاپ چهارم، تهران، نشر افست رشدیه.

امامي، سيد حسن (1356) مسئوليت مدني. چاپ اول، تهران، مجله دانشكده حقوق دانشگاه ملي(سابق).

انصاری، محمود، طاهری، محمدعلی (1384) دانش نامه حقوق خصوصی. چاپ اول، تهران،انتشارات محراب فکر.

باديني، حسن(1389) مطالعه تطبيقي مسئوليت غير قراردادي متصدي حمل و نقل هوايي. فصل نامه حقوق، مجله دانشكده حقوق و علوم سياسي.

پاپلو مندس، دوليون، ورنه ايسكنس(1383) كنوانسيون مونترآل تجزيه و تحليل از جنبه هاي روزآمد و ادغام شده سيستم ورشو، ترجمه ماشاالله نياسري، مجله حقوقي، نشريه خدمات حقوقي بين الملل جمهوري اسلامي ايران.

پروين، فرهاد (1380) خسارات معنوي در حقوق ايران. تهران، انتشارات ققنوس.

پیکارجو، کامبیز(1381) بررسی نقش بیمه هواپیما در افزایش ضریب ایمنی پرواز و کاهش بار خسارت مالی و جانی ناشی از حوادث هوایی. ارائه شده در دومین همایش ایمنی هوایی.

توانا، شكر علي (1368) حمل هوايي- قرارداد- تعهدات طرفين. تهران، مجله صنعت حمل و نقل.

تيموري،محمد صادق(1389) وظايف و مسئوليت هاي متصدي حمل و نقل هوايي در قبال مسافر بر اساس كنوانسيون1999مونترال و مقايسه آن با مقررات قبل آن،پايان نامه كارشناسي ارشد.

جباري، منصور، عزيزي، ابراهيم (1385) افزايش يا كاهش قراردادي مسئوليت متصديان حمل و نقل هوايي. هفته نامه مفيد.

جباري، منصور، عزيزي، ابراهيم (1387)دادگاه صلاحيتدار در دعوي مطروحه در حمل و نقل هوايي.مجله پژوهش حقوق و سياست، دانشكده حقوق و علوم سياسي دانگاه علامه طباطبايي.

جباری، منصور (1381) حقوق بین الملل هوایی. تبريز، انتشارات فروزش.

جباری،منصور(1385)قانون قابل اجرا در حمل نقل هوايي.بررسي سوانح هوايي فوكر28وسي130، مجله پژوهش هاي حقوق،شماره9.

جباری،منصور(1387) جبران خسارات روحی و روانی در حمل و نقل هوايي. مجله تحقيقات حقوقيدانشکده حقوق و علوم سياسي دانشگاه شهيد بهشتي، شماره 48.

جباری،منصور(1388)مروري بر اسناد حاكم بر حقوق حمل و نقل بين الملل هوايي و بررسي سير تحول آن. مجله پژوهش حقوق و سياست، دانشكده حقوق و علوم سياسي دانگاه علامه طباطبايي.

جباری،منصور(1389)مفهوم حادثه در حقوق حمل و نقل هوايي. مجله مدرس دانشگاه تربيت مدرس، شماره67.

جباری،منصور(1389)مقايسه نحوه صدور اسناد در حمل و نقل بين المللي هوايي در كنوانسيون هاي ورشو و مونترال و بررسي حقوق و تكاليف طرفين قرارداد. مجله تحقيقات حقوقي، شماره51.

جباری،منصور(1389)نقش تقصير يا عمد در مسئوليت متصدي حمل و نقل بين المللي هوايي.مجله پژوهش حقوق و سياست، دانشكده حقوق و علوم سياسي دانگاه علامه طباطبايي.

جعفری لنگرودی، محمدجعفر(1380) ترمينولوژي حقوق. جلد پنجم، چاپ چهارم، تهران، انتشارات کتابخانه گنج دانش.

جعفری لنگرودی، محمدجعفر(1380) فلسفه حقوق مدنی. جلد اول، چاپ اول، تهران، انتشارات کتابخانه گنج دانش.

حسنی،محمد(1387) مسئولیت مدنی خسارات ناشی از تصادفات. فصلنامه ندای صادق، شماره 26 و 27.

دهخدا، علی اکبر (1373)لغت نامه دهخدا. جلد 12، تهران، نشر سرایش.

ذوالعین، پرویز (1377) حقوق بین الملل عمومی. دفتر مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه، موسسه چاپ و انتشار.

رضی‎پور، فریبا(1384) مسئولیت سازندگان هواپیما و اجزای آن در سوانح هوایی. ارائه شده در دومین همایش ایمنی هوایی.

ستوده تهراني، حسن(1344) حقوق دريايي و هوايي. چاپ اول، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.

شهلايي، ناصر(1374) مسئوليت متصدي حمل و نقل هوايي و شركت هاي بيمه در قبال مسافر و بار همراه وي. فصلنامه علمي، فني، اقتصادي بيمه مركزي ايران.

شهیدی، مهدی(1382) آثار قراردادها و تعهدات. جلد سوم، چاپ اول، تهران،  انتشارات مجد.

صفايي، سيد حسن (1355) مفاهيم و ضوابط جديد در حقوق مدني. تهران،  انتشارات مركز تحقيقات.

صفایی،سید حسین، رحیمی، حبیب اله(1390) مسئولیت مدنی(الزامات خارج از قرارداد). چاپ دوم، تهران، انتشارات سمت.

صفوی، سید حسن (1362) حقوق بین الملل هوایی و فضایی. چاپ اول، تهران، نشر موسسه چاپ.

ضیایی بیگدلی، محمدرضا (1379) حقوق بین الملل عمومی. چاپ چهاردهم، تهران، انتشارات کتابخانه گنج دانش.

عرفانی، توفیق (1385) مسئولیت مدنی حمل و نقل زمینی (جاده وریل). چاپ اول، تهران، انتشارات اندیشه.

عزيزي، ابراهيم(1378) موارد معافيت متصدي حمل و نقل هوايي از مسئوليت در مقابل مسافر و كالا. مجله تحقيقات حقوقي دانشكده حقوق دانشگاه شهيد بهشتي.

فخاري، امير حسين، محمد زاده، مسلم (1386) اركان تحقق مسئوليت قراردادي متصدي حمل و نقل هوايي در برابر مسافر در سيستم ورشو و كنوانسيون مونترال. معارف اسلامي و حقوق، سال هشتم، شماره اول.

فخاري، امير حسين، محمد زاده، مسلم (1386)، اركان تحقق مسئوليت قراردادي متصدي حمل و نقل هوايي در برابر مسافر در سيستم ورشو و مونترال، معارف اسلامي و حقوق، سال هشتم، شماره اول.

قیاسی، جلال الدین (1376)قانون دیات و مقتضیات زمان. تهران، انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری.

کاتبی، حسینقلی (1385) حقوق تجارت. چاپ يازدهم، تهران، انتشارات کتابخانه گنج دانش.

كاتوزيان، ناصر (1374) حقوق مدني( الزام‌هاي خارج از قرارداد). جلد اول، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.

كاتوزيان، ناصر(1373) ماهيت و قلمرو ديه زيان ناشي از جرم. مجله كانون وكلا، شماره 6 و 7.

کاتوزیان، ناصر(1380) حقوق مدنی(ضمان قهری). چاپ سیزدهم، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.

کریمی‎مجد،فرج‎الله(1384) بررسی و نقدی بر وضعیت هوانوردی کشوری و حمل و نقل هوایی. ارائه شده در دومین همایش ایمنی هوایی.

محمدزاده وادقانی، علیرضا (1372) ترابری چند نوعی و نارسایی قانونی داخلی. مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، شماره 30.

معین، محمد (1383) فرهنگ فارسی. تهران، نشر سرایش.

نواده توپچي، حسين (1377) مقدمه اي بر حقوق بين الملل هوايي. چاپ اول، تهران، انتشارات عقيدتي سياسي نيروي هوايي ارتش.

نیاسری،بناء(1386) کنوانسیون راجع به یکپارچه کردن برخی مقررات حمل و نقل هوایی بین المللی.مجله پژوهش‎های حقوقی.

نیاسری،بناء(1386) کنوانسیون مونترال تجزیه و تحلیل برخی از جنبه های روزآمدو ادغام شده سیستم ورشو. مجله پژوهش‌های حقوقی.

هاشمی شاهرودی، سید محمود (1378)بایسته های فقه جزا (مجموعه مقالات). چاپ اول، تهران، نشر میزان.

هوشیار،مصطفی(1384) راههای ارتقاء ایمنی هوانوردی در ایران. ارائه شده در دومین همایش ایمنی هوایی.

ب) منابع خارجي

Barthelemy M.(2011) Repertoire de dorit commereial,transport  aeriens encyclopedie juridique dalloz,Paris:Esition .528p.

Cook J(2001) Law of Tort, Fifth Edition, Langman Publishing. 446p.

Houdin R(1961) Panair De Brazilo, Tribunal de Grande Instance de la seine. July9, Revue General.285p.

Juglar T M De(1992) de droit aerien 2 ed, Par E.DU Pontavice, J Dutheil de la Rochere, LGDJ.264p.

Kammergericht(1962) Federal Republic of Germany . march11.zlw.272p.

Mankiewicz R.(1981) The liability Regime of theinternational air carrier,first Edition, Canada Publishing. 259p.

Matte NM(1981) Treatise on air – Aeronautical Law,Institute and center of Air and space Law,Mc Gill university carswell,425p.

Miller G.(1977) Liability in international air transport, first Edition Newyork, Publishing. 402p.

Starck B.(1972) Driot civil-obligation, libraire, paris.659p.

Vershoor D.(1983) An Introduction to Air Law,Me Gill University, cars well Introduction to Air law. 13p.

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی جبران خسارت مسافران”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *