مبانی نظری و پیشینه پژوهشی محصول ورزشی و تماشاگر

نوع فایل
word
حجم فایل
176 کیلوبایت
تعداد صفحه
52
تعداد بازدید
555 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری محصول ورزشی و تماشاگر» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

فهرست محتوا

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش

1.2. مقدمه 11

2.2. تولید کنندگان محصول ورزشی در رشته­های 1- فوتبال 2-  کشتی. 11

1.2.2. تولید کنندگان فوتبال. 11

2.1.2. تولید کنندگان کشتی. 14

3.2. مفاهیم بازاریابی. 18

1.3.2.  بازاریابی. 18

2.3.2. بازاریابی ورزشی. 18

3.3.2. مفاهیم عرضه و تقاضا 25

4.2. محصول ورزشی. 30

1.4.2. محصول ورزشی چیست؟ 30

2.4.2. پیوستار محصول ورزشی. 31

3.4.2. متغیرهای کلیدی محصول ورزشی. 31

4.4.2. طبقه بندی محصولات ورزشی. 32

5.2. مشتریان. 33

1.5.2. انواع مصرف کننده ورزشی. 33

2.5.2. تماشاچی. 34

6.2. مدل نظری تحقیق و پیشینه تحقیق. 40

1.6.2. تحقیقات انجام شده در داخل. 40

2.6.2. تحقیقات انجام شده در خارج. 44

منابع. 92

 

مقدمه:

مطالب این فصل در دو بخش آورده شده است. در بخش اول به تاریخچه­ای در باره2  لیگ فوتبال و کشتی، به عنوان تامین کننده محصول ورزشی (رقابت) پرداخته شده است. سپس در بخش دوم درباره مفاهیم بازاریابی، بازاریابی ورزشی، عرضه و تقاضا، عرضه و تقاضای در ورزش و تقاضای بازار ورزشی به بحث پرداخته ایم. بخش سوم محصول ورزشی را  در بر میگیرد. در بخش چهارم مشتریان ورزشی را به عنوان مصرف کننده مورد بررسی قرار میدهیم. سپس در بخش پنجم مدل نظری تحقیق و پیشینه­های داخلی و خارجی را مرور می­کنیم.

بررسی پیشینه تحقیق معمولا نقدی از دانش موجود در مورد پژوهش است که اگر به درستی صورت گیرد به فهم بهتر مسئله مورد تحقیق کمک شایانی نموده و یافته­های تحقیق را به
پژوهش­های قبلی مرتب می­سازد.

2.2. تولید کنندگان محصول ورزشی در رشته­های 1- فوتبال 2-  کشتی:

1.2.2. تولید کنندگان فوتبال:

کار اصلی سازمان­های خدمات محور مانند باشگاه­ها تولید و فروش یک محصول خالص به نام بازی است (معماری، 1386).

الف: آغاز فوتبال در ایران:

بیش از یک قرن پیش در سال 1286 هجری شمسی1907 (میلادی) یک سال پس از انقلاب مشروطه با مساعی کمپ بل سفیر دولت وقت انگلستان در ایران، یک دوره مسابقات فوتبال با عنوان ( آسوسییشن کاپ ) میان تیم­های (سفارت خانه)، (تلگراف خانه)، (بانک شاهی) و یکی دو تیم ایرانی مرکب از کارکنان سفارت خانه، تلگراف خانه و بانک شاهی در تهران بر پا شد.

گرچه نخستین بار کارکنان ایرانی سفارت خانه انگلستان در تهران و یا فرزندان آن­ها در محوطه سفارت خانه و سپس دانش آموزان ایرانی مدارس خارجی در تهران با ورزش­های نوین همچون فوتبال، بیسبال، گلف و تنیس آشنا شدند و شیوه بازی و قوائد و قوانین آن را به بیرون منتقل کردند وسرایت بخشیدند اما برپایی مسابقات ورزشی میان انگلیسی­های مقیم ایران در میدان مشق، محل کنونی وزارت خارجه، شور و شوق به وجود آمده میان نوجوانان و جوانان گرد آمده در آنجا زمینه­ای جدی برای تشکیل گروه­های ورزشی در پایتخت، فراهم آورد. به این ترتیب سال­هایی چند پس از برگذاری رقابت­های آسوسییشن کاپ، اولین “کلوب” ورزشی در تهران اعلام موجودیت کرد: در سال 1299 ه-ش با مراجعت برادران خان سردار از سوئیس به ایران، “کلوب ایران” با مساعی این سه برادر و مشارکت تنی چند از نخستین توپ زن­های ایرانی که در بانک شاهی و سفارت خانه پا به توپ شده بودند تشکیل شد (باستانی راد و همکاران).

ب: شکل گیری نخستین باشگاه ها:

اما مرحله بعد حال و هو ا، سازمان دهی و قوائد دیگری داشت. در دوران شش ساله 1316 – 1323 و به بیانی دیگر قبل از جنگ جهانی دوم و بخشی از دوران جنگ که نیرو­های متفقین نیز در ایران حضور داشتند باشگاه­ها ظهور پیدا کردند و ورزش­های نوین در باشگاه­های نو تأسیس، مأوی یافتند ضمن آنکه ورزش در سطح محلات هم چنان زنده بود.

در این شش ساله سه باشگاه دولتی راه آهن (1377)، بانک ملی (1318)، کارگر آبادان (1321) و شش باشگاه خصوصی در تهران به نام های: نیرو وراستی (1320)، جوان (1318)،  شاهین (1321)،درارایی (1321)، آرارات (1322)، دوچرخه سواران و سپس تاج (1323) حیات آغاز کردند. در پی آن باشگاه­های دولتی دخانیات و آتش نشانی و باشگاه­های خصوص جم آبادان و بوستان ورزش نیز موجودیت اعلام کردند. آن چه که در خور عنایت بود، سازمان یافته شدن ورزش در ایران از مجرای باشگاه­های نو تاسیس با حداقل امکانات مادی و مالی بود که خود انگیختگی، خود جوشی و امکان آفرینی از ویژگی­های بارز این باشگاه­های نو حیات، قلمداد می­شد. باشگاه­های دولتی از امکانات دولتی بهره مند بوده و باشگاه تاج نیز پس از سال 1332  از ردیف بودجه دولتی برخوردار شد. شایان توجه آنکه دو باشگاه تاج و شاهین که از طیف­های گسترده هواداران برخوردار بودند، از همان سال­های پایانی دهه بیست و آغازین دهه 1330، به گسترش تشکیلاتی دست پازدند و در شهر­های مختلف اقدام به تأسیس شعبه کردند. باشگاه شاهین تا سال 1346 دارای  62 شعبه در سراسر کشور بود. باشگاه تاج نیز شعب متعددی را در سراسر کشور دارا بوده و زیر مجموعه­هایی با عناوین افسر و دیهیم را نیز در بر می­گرفت. در سال­های اولیه دهه 1340، اتفاق دیگری در عرصه باشگاه داری به وقوع پیوست و آن رخ نمایی باشگاه­های تحت مدیریت نهاد­های نظامی و انتظامی بود. با شگاه عقاب تحت مدیریت نیروی هوایی، باشگاه­های پاس و شهربانی تحت مدیریت شهربانی کل کشور و باشگاه دژبان وابسته به دژبان مرکز. هنگامی که باشگاه برق وابسته به مدیریت برق منطقه­ای تهران نیز به جرگه رقابت­های ورزشی وارد شد کفه ترازو به نحو محسوسی به جانب باشگاه­های دولتی –  نظامی سنگین­تر شد و باشگاه داری در ایران بیش از پیش سمت دولتی شدن به خود گرفت. رخداد­های نیمه دهه  1340 و مشکلات به وجود آمده در سازمان تربیت بدنی وقت به کناره گیری باشگاه­های صاحب پیشینه­ای چون شاهین، دارایی و تهران از مسابقات انجامید. گرچه این باشگاه­ها در ابتدای دهه  50 حیات مجدد خود را آغاز کردند اما وقفه چند ساله و غیبت از عرصه رقابت­ها به طور طبیعی آثار و عوارض خود را بر کیفیت حضور آن­ها گذاشته بود.

به رغم آنکه باشگاه­های کوچکی همچون کیان و شعاع که در دهه­های قبل شکل گرفته بودند تا میانه دهه 40 فعالیت داشتند و در سال  1342 ه- ش نیز باشگاه پیکان و پرسپولیس نیز به عرصه رقابت­ها وارد شدند و باشگاه آرارات نیز به سان گدشته در رقابت­ها حضور می­یافت، اما وزن باشگاه­های دولتی نظامی در میانه میدان رقابت­ها بسیار سنگین­تر شده بود.

اما جدی­ترین مرحله باشگاه داری در ایران در دهه 50 رقم خورد. آغاز رقابت­های منظم و سراسری لیگ در رشته فوتبال و سپس در رشته­های والیبال، بسکتبال و کشتی نیاز به سازمانی منسجم­تر و تعریف شده­تر داشت. شروع رقابت­های جام تخت جمشید و رقابت­های زیر گروه آن از سال 1352، فوتبال باشگاهی را به دوران شبه حرفه­ای رهنمون ساخت و حدود دو سال پس از آن پیش پرداخت­ها و حقوق­های ماهانه باب شد (باستانی راد و همکاران، 1386).

اما این مسیر نیز در همان مراحل اولیه خود باقی ماند. اتفاق تاریخی سیاسی سال  1357 و تغییر نظام سیاسی، وضعیت عرصه­های گوناگون از جمله ورزش را دگرگون ساخت. گرچه در اثر وقوع انقلاب بر هم خوردن نظم پیشین و استقرار نظم نوین، بسی طبیعی است، اما نظم نوین در ورزش کشور به زودی مستقر نشد. برخورد سیاسی با مقوله ورزش، زیر سئوال رفتن ورزش قهرمانی، دولتی شدن باشگاه­های بزرگ، جایگزینی مناسبات آماتوری در قبال مناسبات شبه حرفه­ای دهه 50، بی سازمانی فدراسیون­های ورزشی، در هم ریختن سازمان رقابت­های سراسری داخلی، بی امکاناتی باشگاه­ها و. . . مدت زمان مدیدی مانع از آن بود که سازمان قهرمانی و مدیریت باشگاه داری متناسب با آن به گونه­ای منطقی و ضروری شکل گیرد. در دوران جدید بیش از یک دهه زمان صرف شد تا نظم تازه­ای برقرار شود. در دهه 70 با برپا شدن لیگ سراسری ضرورت سازمان یافتگی ورزش در چارچوب باشگاه­ها، بیش از گذشته احساس شد. در وضعیت جدید و در شرایطی که مناسبات مالی مجدداً به عرصه ورزش قهرمانی بازگشت، بانک­ها و صنایع و ادرات دولتی در مدار باشگاه داری، فعالیت آغاز کردند. در آستانه دهه 70 به این سو بانک­های تجارت، صنعت و معدن و کشاورزی و صنایع ایران خودرو، سایپا، بهمن، صنام، صبا باطری و همچنین برق شیراز، فجر سپاه و. . . باشگاه دار شدند که تعدادی از آن­ها هنوز در عرصه رقابت­ها فعالند و در زمره باشگاه­های پر هزینه به حساب می­آیند. حضور در رقابت­های سراسری فوتبال بسیار پر هزینه است. در نتیجه در عمل عرصه به طور کامل در اختیار باشگاه­ای دولتی است اعم از اینکه منشأ نظامی –  انتظامی، بانکی، صنعتی یا خدماتی داشته  باشند و یا چون دو باشگاه بزرگ استقلال و پرسپولیس، اساساً باشگاه دولتی با مدیریت انتصابی و ارتزاق کننده از بودجه عمومی به حساب آیند. در این دوران، معدود تجارب باشگاه داری خصوصی همچون شموشک نوشهر و استقلال اهواز، شکل گرفته­اند  که با انواع تهدید­های ناپایدار کننده مواجه­اند و تضمینی برای سیر طبیعی آن­ها وجود ندارد (باستانی راد و همکاران، 1386).

 

فهرست منابع

آذر عادل. رجب زاده علی(1389) تصمیم گیری کاربردی انتشارات نگاه دانش چاپ چهارم

اسمائیل پور، حسن (1384)، مبانی مدیریت بازاریابی، نگاه دانش.

الهی، علی رضا (1387)، موانع و راهکار­های توسعه اقتصادی صنعت فوتبال ایران، رساله دکتری، دانشگاه تهران.

الهی، علی رضا (1383)، بررسی عملكرد سازمان لیگ حرفه­ای فوتبال جمهوری اسلامی ایران و مقایسه آن با سازمان لیگ ژاپن, پایان نامه كارشناسی ارشد دانشگاه تهران.

برومند دولق، محمد رضا (1384)، بررسی میزان بروز رفتار­های پرخاشگرانه بازیکنان تیم پگاه گیلان در رقابت­های لیگ حرفه­ای فوتبال ایران، رسانه کارشناسی ارشد، دانشگاه گیلان.

بلوریان تهرانی، محمد (1387)، بازاریابی و مدیریت بازار، نشر موسسه مطالعلت و پژوهش­های بازرگانی، چاپ دوم.

پارسائیان، علی (۱۳۷۹)، مبانی رفتار سازمانی، تهران، دفتر پژوهش­های فرهنگی.

جلالی فراهانی، مجید (1383)، برسی تطبیقی ساختار سازمانی و اساسنامه فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران و کشور­های منتخب و نیز فیفا جهت ارائه الگوی بهینه، رساله دکتری، دانشگاه تهران.

جلیلیان، غلام رضا (1383)، توصیف وضعیت باشگاه­های فوتبال حرفه­ای ایران و مقایسه با چند کشور منتخب، رساله دکتری، دانشگاه تربیت معلم.

جهانفر، باقرزاده، شیخ و غلامعلی زاده (1383)، تحلیل عوامل خشونت زا در تماشاچیان از نظر برگزار کنندگان فوتبال، حرکت، 20، 87-112.

باستانی راد حسن، حسینی سید میر و صیرفی هایده (1386)، تاریخنامه ورزش ایران زمین (1)، انتشارات کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران.

حسن زاده، مهرداد (1384)، بازاریابی ورزشی، انتشارات پرسمان.

كیالاشكی، حمتی نژاد، رحمانی نیا، صالحی (1379) بررسی عوامل پرخاشگری در میدان­های ورزشی از دیدگاه ورزشكاران تماشاگران و متخصصان تربیت بدنی، المپیك، 18 صص 39-46.

رحمتی، محمد مهدی (1381)، بررسی جامعه شناختی عوامل موثر بر خشونت و پرخاشگری در فوتبال، پایان نامه دکتری، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه تهران.

رحمتی محمد مهدی، تبریزی علی رضا (1382)، بررسی عامل­های جامعه شناختی خشونت و پرخاشگری تماشاگران فوتبال، المپیك 24 صص 77-91.

روستا احمد، ونوس داور، ابراهیمی عبدالحمید (1383)، مدیریت بازاریابی، نشر سمت.

سایت فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران

شبیبی، هاشم (1376) خوزستان قلب فوتبال ایران، نشر صمد، اهواز.

عنبری، موسی (1381)، بررسی علل خشونت گرایی در ورزش فوتبال، پژوهش نامه علوم اجتماعی شماره 19 صص 265-269

قراخانلو، رضا؛ نیسیان، فریده (1383)، بررسی نگرش اقشار مختلف در خصوص حضور تماشاچیان زن در میادین و رقابت­های ورزشی مردان، پژوهش در علوم ورزشی زمستان 5(17) صص33-50.

کاتلر، فیلیپ (1382). مدیریت بازاریابی: تجزیه و تحلیل، برنامه ریزی، اجراء و کنترل. ترجمه بهمن فروزنده، نشر آتروپات.

کاتلر، فیلیپ (1383). مبانی مدیریت بازاریابی، ترجمه پارسائیان، تهران، نشر ترمه.

کاظمی، رضا محمد (1386)، توصیف عناصر آمیخته بازاریابی در صنعت فوتبال ایران و مقایسه آن با کره جنوبی و ژاپن و ارائه الگوی مناسب، رساله دکتری، دانشگاه تربیت معلم.

کلاین، پل (1380)، راهنمای آسان تحلیل عاملی، ترجمه سید جلال صدر السادات، اصغر مینایی، تهران، نشر سمت.

معصومی، سیاوش (1387)، بررسی انگیزه­ها و عوامل مؤثر بر حضور تماشاگران در بازی فوتبال. پایانامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس.

معماری، ژاله (1386)، مدل سازی و تحلیل آمیخته بازاریابی صنعت ورزش کشور (با رویکرد تصمیم محور)، رساله دکتری، دانشگاه تهران.

مؤمنی منصور (1386)، تحلیل­های آماری با استفاده از SPSS، تهران، نشر کتاب نو.

نور‌علی ‌وند، علی (1386)، بررسی‌ جامعه ‌شناختی ‌عوامل‌ موثر بر وندالیسم ‌و اوباشگری ‌درورزش فوتبال، رساله کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان، گروه علوم اجتماعی.

ویلیام جی، کوکران (1385)، تکنیک­های نمونه گیری، عباس صالح اردستانی، محمد رضا سعدی، انتشارات اتحاد ص133.

Abel, Correia, and Sandra, Esteves (2007). An exploratory study of spectators’ motivation in football. Sport Management and Marketing, Vol. 2, 5/6

Alan, Tapp (2000). From carefree casuals to professional wanderers: segmentation possibility for football supporters. European Journal of Marketing, 35,1248-1269.

Anna Eckerstein (2002). Evaluation of Event Marketing Important indicators to consider when evaluating Event Marketing. School of Economics and Commercial Law Göteborg University

Aminuddin Yusof, Lee Hooi See, (2008). Spectator Perceptions of Physical Facility and Team Quality: A Study of a Malaysian Super League Soccer Match. Research Journal of Internatıonal Studıes, Issue 8, 132-140

Amis, J., Slack, T. and Hinings, C.R. (2004). “The pace, sequence, and linearity of radical change”. Academy of Management Journal, Vol. 47 No. 1, pp. 15-39.

Anderson, D. F., Fink, J.S., & Trail , G. T., (2002). Environmental factors associated with spectator attendance and sport consumption behavior: gender and team differences. Sport Marketing Quarterly, 11 (1), 8-19.

Armstrong, K. L., & Peretto Stratta, T. M. (2004). Market analyses of race and sport consumption. Sport Marketing Quarterly, 13 (1), 7-16.

Baker, D., & Crompton, J.(2000). Quality, satisfaction and behavioral intentions. Annals of Tourism Research, 27, 785-804.

Bonnie L. Parkhouse, (2001). The Management of Sport: Its Foundation and Application. Third edition. Mcgraw-Higher Education.

Branscombe, N.R., & Wann, D.L. (1991). The positive social and self concept, Consequences of sports team identification. Journal of Sport and Social Issues,1 15, 115-127.

Bernthal, M.J. & Graham, P.J. (1999). The effect of sport setting on fan Attendance motivation: The case of minor league vs. collegiate Baseball. Journal of Sport Behavior, 26(3), 223 – 238.

Conn, D. (1997). The Football business. Edinburgh, Scotland: Mainstream

Deloitee and Touche (1999). Annual Review of Football Finance. Deloite and Touche, London.

Deloitee and Touche (2008). Annual Review of Football Finance. Deloite and Touche, London.

Dietz-Uhler, Beth, End, Christian, Harrick, Elizabeth A., acquemotte,Lindy J (2000). ”Sex Differences in Sport Fan Behavior and Reasons for Being a Sport Fan”. Journal of Sport Behavior, Vol. 23

DeSchriver, T. D. & Jensen P. E. (2002). Determinants of spectator attendance at NCAA Division II football contests. Journal of Sport Management, 16, 311 – 330.

Farmer, Peter J.; Mulrooney, Aaron L.; Ammon, Rob, Jr. , (1996). Sport Facility Planning and Management. Sport Management Library. Fitness Information Technology, Inc, University Ave, Morgantown.

Fazio, Powell, & Williams, (1989). The Role of Attitude Accessibility in the Attitude-to-Behavior Process. Journal of Consumer Research, Vol, 16, Pp, 280-289

Fink, J.S., Trail, G. T., & A nderson, D. F. (2002). An examination of team identification: Which motives are most salient to its existence?. International Sports Journal/Summer, 195 – 207

Gantz, W., & Wenner, L. A. (1995). Fanship and the television sports viewing experiences. Sociology of Sport Journal, 12, 263-275.

Galan T. Terial, Janet S. Fink, Dean, F. Anderson, (2003). Sport spectator Consumption Behavior. Sport marketing Quarterly, Vol 12, 7-17

George R. Milne & Mark A. McDonald, (1999). Sport Marketing: managing the exchange process. Jones & Bartlett Publishes Canada

Gladden, J.M., & Funk, D.C. (2002). Developing an Understanding pf association in team sport: Empirical evidence from consumers of professional sport. Journal of Sport Management, 16, 54-81.

Gladden, J.M., Irwin, R.L., & Sutton W.A. (2001). Managing north American major professional sport team in a new millennium: A focus on building brand equity. Journal of Sport Management, 15, 297-317.

Gladden, J.M., Milne G.R., & Sutton W.A. (1998). A conceptual framework for assessing  brand equity in division I college athletics. Journal of Sport Management, 12, 1-19.

Greenwell, T. C., Fink, J. S., & Pastore, D., (2002). Assessing the influence of the physical sports facility on customer satisfaction within the context of the service experience. Sport Management Review, 5, 129-148.

Hemphil, D.A. (1995). Provisioning spot spectarorism. Journal of Philosophy of spot, 22, 48-60

Hong, J. B., McDonald, M. A., Yoon, C. S., & Fujimoto, J. (2005). Motivation for Japanese baseball fan’s interest in Major League Baseball. International Journal of Sport Management and Marketing, 1 (1/2), 141-154.

James, J.D. and Ross, S.D. (2004). Comparing sport consumer motivations across multiple sports’. Sport Marketing Quarterly, Vol. 13, pp.17–25.

Janet Hoek, Philip Gendall, Don Esslemont, (1996). market segmentation, Journal of Marketing Practice: Applied Marketing Science, 2/1, pp 25-34

Jeffry, D. James, Stephan, D. Ross, (2004). comparing sport consumer motivations Across multiple sports, Sport Marketing Quarterly, 13 , 17-25

Jones, J.C. H., D. G. Ferguson and K. G. Stewart, (1993). “Blood Sports and Cherry Pie, American Journal of Economics and Sociology, Volume 52, Issue 1, Pp: 63-78.

Jung-uk Won, and Kaoru Kitamura, (2006). Motivational Factors Affecting Sports Consumption Behavior of K-league and J-league Spectators, International Journal of Sport and Health Science Vol.4, 233-251.

Kahle, L.R., Kambara, K.M., Rose, G.M. (1996). ”A functional model of fan attendance motivations for college football” Sport Marketing Quarterly

Keller, K.L (1993). Conceptualizing, Measuring, and customer-based Brand Equity. Journal of Marketing, 57, 1-22.

Kim, D. & Kim, S.Y. (1995). QUESC: An instrument for Assessing the Service Quality of Sport Centers in Korea. Journal of Sport Management, 9, 208-220.

Kim, D. & Kim, S.Y. (1998). Segmentation of sport center members in Seoul based on attitudes towards service Quality. Journal of Sport Management, 12, 273-287.

Kotler, Philip, (2001). Marketing Management. 9th edition

Kotler, Philip; Armstrong, Gary, (1991). Principles of Marketing, Prentice Hall.

Laugh, N.L., Kim, A.R. (2004). Analyze of socio-motivations affecting spectator attendance at Woman’s professional basketball games in South Korea. Sport Marketing Quarterly, 13(1), 35-42

Lee, Minyong, (2007). AAHPERD National Convention and Exposition Convention Center: Exhibit Hall Poster Area I. University of Connecticut,Storrs, CT

Lewis G & Appenzeller H (1985). Successful sport management. Virginia Michigan, USA

Lyndon Simkin, (2000), marketing is marketingm, Marketing Intelligence & Planning, 18/3, pp: 154-158

Madrigal, R. (1999). Measuring the multidimensional nature or sporting event consumption. Manuscript submitted for publication.

Maehr, M.L. and Braskamp, L.A. (1986). The Motivation Factor: A Theory of Personal Investment. Lexington, MA: Lexington Books.

Mahony, D. F., & Howard, D.R. (1998). The impact of attitudes on the behavioral intentions of. Sport spectators. International Sports Journal, 2 (2), pp, 96-110.

Mahony, D.F., Funk, D.C., Nakazawa, M., and Hirakawa, S. (2000). Spectator Motives: Differentiating Among Objects of Attraction in Professional Football. European Journal of Sport Management, Vol.7, pp.51-67.

Mahony, D.F., Funk, D.C., Nakazawa, M., James, J.D., & Gladen, J.M. (2002). Motivational factors influencing the behavior of j-league spectators. Sport Management Reviw, 5, 1-24

Matthew J. Bernthal and Peter J. Graham (2003). ”The effect of Sport Setting on Fan Attendance Motivation: The Case of Minor League vs. Collegiate Baseball”. Journal of Sport Behavior 26(3); Academic Research Library. 223- 224.

Melnick, M.J. (1993). Searching for sociability in the stands: A Theory of the sports Spectatory. Sociology of Sport Journal,7(1),44-60

Mull et all, (1997). Recreational sport management. Human Kinetics.

Mullin B.J, Hardy S & Sutton W.A. (2007). Sport marketing. Third edition, Human kinetics Publishers: USA.

Mulroony & Farmer, (1996). Managing the facility. The management of sport: its foundation & application, (2nd ed), St. Louis, MO:mosb.

Neale, Larry, Funk, Daniel, (2006). Investigating motivation, attitudinal loyalty and attendance behaviour with fans of Australian Football. International Journal of Sports Marketing & Sponsorship, 307, 317, N, 7.

Pan, D.W., & Baker. J.A. (1999). Mapping of intercollegiate sports relative to selected attributes as determined by a product differentiation strategy. Journal of Sport Behavior, 22, 69-82.

Pan, D.W., Gabert, T.E., mcgaugh, E.C., & Branvold, S.E. (1997). Factors and aifferential demographic effects on purchases of seasion tickets for intercollegiate basketball games. Journal of Sport Behavior. 20, 447-464.

Piercy, N. (1997). Market Led Strategic Change, Butterworth Heinemann, oxford

Pitts B.G, Stotler D.K. (2002). Fundamentals of Sport marketing. Fitness Information Technology: USA

Richard, Giulianotti (2002). Supporters, Followers, Fans, and Flaneurs: A Taxonomy of Spectator Identities in Football.  Journal of Sport & Social Issues, 26, 24 -46.

Rishe, P., & Mondello, M. (2004). Ticket price determination in professional sports: An empirical analysis of the NBA, NFL, NHL, and Major League Baseball. Sport Marketing Quarterly, 13 (2), 104-112

Rodney J. Paul, Kristin K. Paul,Michael Toma, and Andrew Brennan, (2007). Attendance in the NY-Penn Baseball League: Effects of Performance, Demographics, and Promotions. New York Economic Review, vol38, 72-85

Ross, S.D., James, I.D., & Varges P. (2006). Development of a scale to measure team brand associations. Journal of Sport Management, 20(2).

Robinson, M. J., & Trail, G. T. (2005). Relationships among spectator gender, motives, points of attachment, and sport preference. Journal of Sport Management, 19, 58-80.

Scott, D.(1996). A comparison of visitor’s motivations to attend three urban festivals. Festival Management and Event Tourism, 3,121-128.

Shank, M.D (1999), Sport marketing A Strategic Perspective, Saddlle River NJ: Prentice Hall

Sleight, P. (1993). Targeting Customers. NTC Books, London.

Stanton, W.J., Etzwl, M.J., & Walker. B.J., (1991). Fundamentals of marketing. Ninth edition, Mcggrew-Hill, USA

Stewart, R. & Smith, A. (1997). Sport watching in Australia: a theoretical & empirical overview, SMAANZ, annual conference processdings. Auckland, pp1-32.

Stoldt, G.C., Dittmore, S.W. & Branvold, S.E (2006). Sport Public Relations, Human Kinetics.

Sutton, W.A., mcdonald, M.A., Milne, G.R. and Cimperman, J. (1997). creating and fostering fan identification in professional sports. Sports Marketing Quarterly, Vol. 6,pp. 15-22.

Tapp A., and Clowes, J. (1999). the role of database marketing in football clubs: a case study of Coventry City FC. Journal of Database Marketing, Vol. 6No.4.

Trail, G.T.,Fink, L.S., and Anderson, D.F. (2002). Environmental Factors Associated With Spectator Attendance and Sport Consumption Behavior: Gender and Team Differences. Sport Marketing Quarterly, Vol.11, No.1, pp 8-19

Trail, G. T., & James, J. D. (2001). The motivation scale for sport consumption: Assessment of the scale.s psychometric properties. Journal of Sport Behavior, 24(1), 108-127.

Terry Macpherson, Ron Garland & Kay Haughey, (2004). Rugby Fan Attraction Factors. Marketing Bulletin,15, Article3

Terry Macpherson, Ron Garland & Kay Haughey, (2000). Attracting fan to the game. Visionary Marketing for the 21st Century: Facing the Challenge 745-749

Turner, B. S. (1999). The possibility of primitiveness:T owards a sociology of body marks in cool societies. Body & Society, 5(2-3), 39-50.

Van Heerden C.H. (2001). Factors Affecting Decision making in South African sport sponsorships. Doctoral Thesis, Supervisor, Prof PJ du Plessis, South African, University of Pretoria.

Wakefield. K.L., & Sloane, H.J. (1995). The effect of team loyalty and selected stadium factors on spectators attendance. Journal of Sport Management, 9 (2), 153-172.

Wakefield. K.L., Blodgett, J.G., & Sloane, H.J. (1996). Measurement and management or the sportscape. Journal of Sport Management, 10, 15-31.

Wann, Melnick, Russell, & Pease, (2001). Sport Fans. Routledge. London

Wann, D.L., & Branscombe, N.R. (1993). Sports fans: Measuring degree of identification with their team. International Journal of Sport Psychology, 24, 1-17.

Wann, D.L., & Ensor C.L. (1999). Further validation of the economic subscale of sport Fan Motivation scale. Perceptual & motor skills, 88, 659-670.

Wann, D.L. (1995). Preliminary Validation of The Sport Fan Motivation Scale. Journal of Sport & Social Issues, Vol. 19, No. 4, 377- 396.

Wann, D.L., Branscomb, N.R. (1990). Die-hard and fair-weather fans: Effects of identification on birging and corfing tendencies. Journal of Sport & Social Issues, 14, 103-117.

Wells, W. And Tigert, D. (1977). Activities, interests and opinions. Journal of Advertising Research, Vol. 11 No.4, pp. 27-35.

Wenner, L. A., & Gantz, W. (1989). ”The audience experience with sports On television” In L.A. Wenner (Ed.), Media, Sports, and Society, pp.241–269.

Westerbeek, H. M. (2000). The influence of frequency of attendance and age on “place”-specific dimensions of service quality at Australian rules football matches. Sport Marketing Quarterly, 9 (4), 194-202.

htpp//www.Wikipedia.com

William D. Perreault, E. Jerome mccarthy, (1999). Applications in Basic Marketing. Published by Irwin.

Yousof Al-Thibiti, (2004). A Scale Development For Sport Fan Motivation. Department of Sport Management, Recreation Management, and Physical Education, PHD Dissertation, Florida state university

Zhang, J.J., Pease, D. G., Hui, S. C., & Michaud, T. J. (1995). Variables affecting the spectator decision to attend NBA games. Sports Marketing Quarterly, 4, 29-39.

Zhang, J.J., Pease, D.G., Smith, D.W., Lee, J.T., Lam, E.T.C., & Jambor, E.A. (1997). Factors Affecting the Decision Making of Spectators to Attend Minor League Hockey Games, International Sports Journal, 1(1), 36-53

Zhang, J.J., Pease, D.G., Smith, D.W., Lee, J.T., Lam, E.T.C., & Jambor, E.A. (1998). Relationship between broadcasting media & minor league hockey game attendance. Journal of Sport Management, 12, 103-112.

Zillman & Paulas, (1993). Spectators: reactions to sports events and erects on athletic performance. Handbook of research on sport psychology. New York: Macmillan

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی محصول ورزشی و تماشاگر”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *