مبانی نظری و پیشینه پژوهشی مطالعه ارتباط بین رفتار هزینه ها و پاداش هیأت مدیره در صنایع دارویی، شیمیایی، غذایی، خودرو و فلزات اساسی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

نوع فایل
rar
حجم فایل
110 کیلوبایت
تعداد صفحه
32
تعداد بازدید
321 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری مطالعه ارتباط بین رفتار هزینه ها و پاداش هیأت مدیره در صنایع دارویی، شیمیایی، غذایی، خودرو و فلزات اساسی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

فهرست محتوا

 

فصل دوم: ادبیات تحقیق

مقدمه 10

2-1 تئوری نمایندگی 10

2-1-1 مفروضات تئوری نمایندگی 11

2-1-2 مشکلات نمایندگی 12

2-1-3 راهکارهای کاهش مشکلات نمایندگی 13

2-2 پاداش مدیران 14

2-2-1 مبنای قراردادها و طرح های پاداش به مدیران 14

2-2-2روش های اعطای پاداش به مدیران 14

2-2-3 نحوه پرداخت پاداش در شرکت های ایرانی 16

2-3 رفتار هزینه ها 16

2-3-1 مدل های رفتار هزینه ها 17

2-4 پاداش مدیران و رفتار هزینه ها 18

2-5 پیشینه تحقیق 19

2-5-1- تحقیقات خارجی 19

2-5-2- تحقیقات داخلی 22

2-5-3 خلاصه ای از تحقیقات انجام شده 23

2-6 مدل مفهومی تحقیق 27

منابع و مآخذ

الف- منابع و مآخذ فارسی 64

ب- منابع و مآخذ خارجی 65

 

مقدمه

برای کاهش تضاد نمایندگی قرارداد مهم “مالکان _ مدیران” عموما پاداش راه حل اصلی تصور می شود. بر اساس این اعتقاد، در ادبیات حسابداری طرح ها و مبانی مختلفی برای پرداخت پاداش به مدیران برای همسوئی اهداف آنان با سهامداران وکاهش تضاد منافع میان آنان مطرح شده است که از جمله این طرح ها و مبانی می توان به طرح پاداش مبتنی بر عملکرد که در آن از مبانی حسابداری مانند بازده دارایی ها استفاده می شود نام برد. همچنین با توجه به تئوری نمایندگی[1] انتظار می رود رابطه مستقیم بین پاداش و عملکرد مدیر وجود داشته باشد اما طبق تحقیقات انجام شده این رابطه از تقارن برخوردار نبوده بدین صورت که واکنش پاداش به افزایش و کاهش در بازده دارایی ها  متفاوت بوده است. تحقیقات گذشته دو دسته عوامل عملکرد مدیر و رفتار هزینه ها را در این ارتباط نامتقارن موثر می دانند. لذا شناخت رفتار هزینه ها هم برای مدیران به منظور استفاده در تصمیم گیری های مهم مدیریتی همچون برنامه ریزی و بودجه بندی و …. و هم برای افراد برون سازمانی برای کسب ارزیابی صحیح از عملکرد شرکت و به تبع عملکرد مدیر بسیار مهم می باشد.

طبق تحلیل بنیادی سنتی تغییرات در هزینه ها متناسب با تغییرات در فروش می باشد. فلذا، افزایش نسبت هزینه های عملیاتی به فروش علامتی از ناکارآمدی مدیر در نظر گرفته می شود. اما تحقیقات دهه های اخیر نشان داده است که چنین تجزیه و تحلیل هایی در دوره های افزایش درآمد صادق است و در دوره های کاهش درآمد تجزیه و تحلیل بنیادی باید با توجه به ثابت بودن و چسبندگی هزینه ها[2] صورت گیرد. بدین صورت در این تحقیق با توجه به جزء ثابت بودن هزینه ها به دنبال بررسی ارتباط نامتقارن تغییرات عملکرد (تغییرات بازده دارایی ها) و تغییرات پاداش از طریق بررسی رفتار هزینه ها (به عبارت دیگر ارتباط بین درآمد و هزینه ها) که به دو حالت عادی و غیر عادی تقسیم شده است، پرداخته می شود.

با عنایت به مطالب فوق در این فصل با ارائه مفاهیم نظری تحقیق، به بررسی ادبیات و تحقیقات گذشته مرتبط با موضوع مورد بحث پرداخته می شود.

 

فهرست منابع

  1. افلاطونی، عباس. (1392). تجزیه و تحلیل آماری با ایی ویوز در تحقیقات حسابداری و مدیریت مالی. تهران: انتشارات ترمه، چاپ اول.
  2. انصاری، عبدالمهدی؛ کریمی، محسن. (1387). بررسی معیارهای ارزیابی عملکرد مدیریت در ارزش آفرینی برای سهامداران با تاکید بر معیارهای اقتصادی. مجله حسابدار، شماره 200، 11-3.
  3. انواری رستمی، علی اصغر؛ تهرانی، رضا؛ سراجی، حسن. (1383). بررسی ارتباط میان ارزش افزوده اقتصادی، سود قبل از بهره و مالیات و جریان های نقدی فعالیت های عملیاتی با ارزش بازار سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. فصلنامه بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره 37، 21-3.
  4. جهانخانی، علی؛ ظریف فرد، احمد. (1375). شیوه های مالی هدایت دیدگاه ها و عملکرد مدیران در جهت افزایش ثروت سهامداران. مجله تحقیقات مالی، شماره 11 و 12، 36-5.
  5. جهانخانی، علی؛ قربانی، سعید. (1384). شناسایی و تبیین عوامل تعیین کننده سیاست تقسیم سود شرکت های پذیرفته شده در سازمان بورس اوراق بهادار تهران. مجله تحقیقات مالی، شماره 20، 48-27
  6. حافظ نیا، محمدرضا. (1377). مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی. تهران: انتشارات ترمه.
  7. حقیقت، حمید؛ مرتضوی، سید مرتضی. (1393). بررسی تاثیر رفتار هزینه های عملیاتی بر سودآوری آینده. مجله دانش حسابداری، سال پنجم، شماره 18، 24-7.
  8. خاکی، غلامرضا. (1378). روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی. تهران: وزارت فرهنگ و آموزش عالی با همکاری کانون فرهنگی انتشاراتی درایت، چاپ اول.
  9. خوش طینت، محسن؛ خانی، عبدالله. (1382). مدیریت سود و پاداش مدیران: مطالعه ای جهت شفاف سازی اطلاعات مالی. فصلنامه‌ی مطالعات حسابداری، شماره‌ی 3، 153-127.
  10. ذوالفقاری، عاطفه. (1392). فرصت های رشد، پایداری سود و ارزیابی جریان نقدی آزاد. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان.
  11.  رحیمی، صادق. (1390). بررسی ارتباط بین جریان وجوه نقد آزاد با حق الزحمه حسابرسی (در شرکت های پذیرفته در بورس اوراق بهادار تهران). پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه مازندران.
  12.  سجادی، سید حسین؛ حاجی زاده، سعید؛ نیک کار، جواد. (1393). چسبندگی هزینه بر تقارن زمانی سود با تاکید بر ارتباط میان چسبندگی هزینه و محافظه کاری شرطی. مجله دانش حسابداری، شماره 16، 99-81.
  13.  سلطانی، اصغر؛ نادم، مسعود. (1392). بررسی تاثیر ساختار سرمایه و ساختار مالکیت بر محتوای اطلاعاتی EPS و DPS گزارش شده با استفاده از روش سود و بازده تجمعی برای شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. مجله ی پیشرفت های حسابداری، شماره 2، 73-47.
  14.  عربصالحی، مهدی؛ صالحی کهریزسنگی، هاجر. (1391). مبانی تئوری نمایندگی. مجله حسابداری و مدیریت مالی، سال سوم، شماره11، 176-166.
  15.  کبیرزاده، مسعود. (1387). سازه های موثر در تعیین پاداش هیات مدیره (یک بررسی تجربی در بورس اوراق بهادار تهران). پیک نور، شماره 1، 145-127.
  16.  کردستانی، غلامرضا؛ مرتضوی، سید مرتضی (1391). شناسایی عوامل تعیین کننده چسبندگی هزینه های شرکت ها. پژوهش های حسابداری مالی، شماره 13، 32-13.
  17. کرمی، مرتضی؛ گودرزی، احمد. (1388). مدیریت پاداش. بازیابی در تاریخ 1393 از  www.modiryar.com.
  18.  گجراتی، دامور. (1389). مبانی اقتصادسنجی (ترجمه ابریشمی، حمید). تهران: انتشارات دانشگاه تهران (1995).
  19.  مرادی، الهام. (1388). رابطه بین ارزیابی عملکرد و پاداش سالیانه مدیران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
  20.  مرتضوی، مرتضی. (1390). شناسایی عوامل تعیین کننده چسبندگی هزینه های شرکت ها. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره).
  21.  محمدیان، معروف. (1392). مطالعه ارتباط همزمان بین پاداش هیات مدیره و مدیریت سود با بیش سرمایه گذاری در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه مازندران.
  22.  نمازی، محمد. (1384). بررسی کاربردهای تئوری نمایندگی در حسابداری مدیریت. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دوره بیست ودوم، شماره 2، 164-147.
  23.  نمازی، محمد؛ دوانی پور، ایرج. (1389). بررسی تجربی رفتار چسبندگی هزینه ها در بورس اوراق بهادار تهران. فصلنامه بررسی های حسابداری و حسابرسی، دوره هفدهم، شماره 62، 102-85.
  24. نمازی، محمد؛ سیرانی، محمد. (1383). بررسي تجربي سازه هاي مهم در تعيين قراردادها، شاخصها و پارامترهاي پاداش مديران عامل شركتها در ايران. فصلنامه بررسي‌هاي حسابداري و حسابرسي، سال یازدهم، شماره٣٦، 94-65.
  25.  نیکبخت، محمدرضا؛ دیانتی دیلمی، زهرا. (1392). حسابداری مدیریت (ویرایش دوم). تهران: مؤسسه کتاب مهربان نشر، چاپ اول.
  26.  هورن گرن، چارلز تی؛ فاستر، جورج؛ داتار، سریکانت ام (1381). حسابداری صنعتی با تاکید بر مسائل مدیریتی (ترجمه پارساییان، علی؛ بزرگ اصل، موسی). تهران: انتشارات ترمه، چاپ دوم (1999).
  27. Anderson, M.; Banker, R.; Huang, R.; Janakiraman, s. (2007). Cost Behavior and Fundamental Analysis of SG&A Costs. Journal of Accounting Auditing and Finance, 22(1), 1-28
  28. Anderson, M. C.; Banker, R.; Ravindran, S. (1999). Interrelations Between Components of  Executives Compensation and Market and Accounting Based Performance Measures.Working Paper AIM-98-2, http://ssrn.com/abstract=147206.
  29. Anderson, M.; Banker, R.; Janakiraman, S. (2003). Are selling, general, and administrative costs “sticky”? Journal of Accounting Research, 41(1), 47-63.
  30. Arora, Alka. (1996). Executive compensation contracts and earnings response coefficients. Kent State University.
  31. Baber, W.; Kang, S.; Kumer, K. (1999). The explanatory power of earnings levels vs. earnings changes in the context of executive compensation. The Accounting Review, 74(4), 459-472.
  32.   Balakrishnan, R.; Petersen, M.; Soderstrom, N. (2004). Does Capacity Utilization Affect The “Stickiness” of Cost? Journal of Accounting Auditing and Finance, 19(3), 283-299.
  33. Bebchak, L.; Fried, J. (2004). Pay Without Performance: The Unfulfilled Promise of Executive Compensation. Cambridge, Massachusetts and London, England: Harvard University Press.
  34. Caylor, M. L.; Lopez, T. J. (2013). Cost behavior and executive bonus compensation. Advances in Accounting, Incorporating Advances in International Accounting, vol 29, 2, 232-242.
  35. Ely, K. (1991). Interindustry Differences In The Relation Between Compensation and Firm Performance. Journal of Accounting Research, 29, 37-58.
  36.  Fernandes, P. (2001). Optimal Capital Structure: Problems With the Harvard and Damodoran Approaches. Working Papers, www.ssrn.com.
  37.  Gaver, J.; Gaver, K. (1998). The relation between nonrecurring accounting transactions and CEO cash compensation.The Accounting Review, 73(2), 235-253
  38.  Gregg, Paul; Jewell, Sarah; Tonks, Lan. (2005). Executive Pay and Performance in the Uk 1994-2002. The Centre for Market and Public Organization University of Bristol working paper, No. 05/122.
  39.  Gu, Z.; Jain, P.; Ramnath, S. (2006). In-sync and out-of-sync? The  joint information in revenues and expenses. http://ssrn.com/abstract=579381.
  40.  Ittner, C. D.; Pizzini, M. (2003). Performance Based Compensation In Professional Service Firms. http://ssrn.com/abstract=468340.
  41.  Jackson, S.; Lopez, T.; Reitenga, A. (2008). Accounting fundamentals and CEO bonus compensation. Journal of Accounting & Public Policy, 27(5), 374-393.
  42.  Jensen, Michael C.; Willian, H. Meckling. (1976). Theory of the firm: Managerial behavior, agency cost, and ownership structure. Journal of Financial Economics, 3, 305-360.
  43.  Jensen, M.; Murphy, K. (1990). Performance Pay and Top Management Incentives. Journal of Political Economy, 98(2), 225-263.
  44.  Kato, T.; Kubo, K. (2004). CEO Compensation and Firm Performance In Japan :Evidence From New Panel Data On Individual CEO Pay. http://ssrn.com/abstract=687791.
  45.  Lambert, R.; Larcker, D. (1987). An Analysis of the Use of Accounting and Market Measures of Performance in Executive Compensation Contracts. Journal of Accounting Research, 25, 85-125 (supplement).
  46.  Leone, A.; Wu, J.; Zimmerman, J. (2006). Asymmetric sensivity of CEOcash compensation to stock returns. Journal of Accounting and Economics, 42(1-2), 167-192.
  47.  Murphy, K. J. (1985). Corporate Performance and Managerial Remuneration: An Empirical Analysis. Journal of Accounting and Economics, Vol. 7, 11-42
  48.  Murphy, K. J. (1986). Top Executive Are Worth Every Nickel They Get. Harvard Business Review, 64, 125-132.
  49.  Matsunaga, S.; Park, C. (2001). The Effect of Missing a Quarterly Earnings Benchmark on the CEO’S Annual Bonus. The Accounting Review, 76(3), 313-332.
  50.  Natarajan, Ramachandran. (1992). The Use of Discretionary Accounting Reports in Management Compensation Contracts. University of Pennsylvania.
  51.  O’Connell, V. (2006). The impact of accounting conservation on the compensation.
  52.  Show, K.; Zhang, M. (2010). Is CEO Cash Compensation Punished for Poor Firm Performance? The Accounting Review, 85(3), 1065-1093.
  53.  Sloan, R. (1993). Accounting earnings and top executive compensation. Journal of Accounting and Economics, 16(1-3), 55-100.

 

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی مطالعه ارتباط بین رفتار هزینه ها و پاداش هیأت مدیره در صنایع دارویی، شیمیایی، غذایی، خودرو و فلزات اساسی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *