مبانی نظری و پیشینه پژوهشی انشاء معتبر در عقد نکاح

نوع فایل
word
حجم فایل
143 کیلوبایت
تعداد صفحه
99
تعداد بازدید
260 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری  انشاء معتبر در عقد نکاح » که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع :انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل:WORD و قابل ویرایش با فرمت
doc

 

فهرست محتوا

مقدمه.. 2

الف ) بیان مسئله.. 3

ب ) ادبیات تحقیق.. 4

ج )اهداف تحقیق.. 5

د ) سوالات تحقیق.. 5

ه ) فرضیه های تحقیق.. 5

ن) روش تحقیق.. 6

ی ) ساختار تحقیق.. 6

فصل اول کلیات

1-1– تعریف نکاح.. 8

1-1-1- معنای لغوی نکاح.. 8

1-1-2- بررسی معنای اصطلاحی نکاح.. 8

1-2- قصدانشاء.. 12

1-2-1- تعریف قصدانشاء.. 12

1-2-2- قصد انشاء باطنی و قصد انشاء ظاهری.. 15

1-2-3- شروط قصد انشاء معتبر.. 18

1-2-3-1-  قدرت ایجاد.. 18

1-2-3-1- مقرون بودن به کاشف.. 18

1-2-3-3- قدرت تمیز.. 19

1-2-3-1-اعمال حقوقی صغیر غیر ممیز.. 19

1-2-3-3-2- اعمال حقوقی صغیر ممیز.. 19

1-2-3-3-3- اعمال حقوقی سفیه ( غیر رشید ).. 20

1-2-3-3-4- اعمال حقوقی مجانین.. 21

1-2-3-4– عدم اجبار.. 22

1-2-4- امور کاشف از قصد انشاء.. 22

1-2-4-1- الفاظ.. 22

1-2-4-2- افعال.. 23

1-2-4-3- کتابت.. 23

1-2-4-4- سکوت.. 24

فصل دوم

2-1– عربیت در صیغه عقد نکاح.. 27

2-1-1– ادله موافقین عربیت، در صیغه عقد نکاح.. 28

2-1-1-1 – اصالة الفساد.. 28

2-1-1-2– انصراف اطلاقات باب نکاح.. 28

2-1-1-3– کنایه بودن، عقد غیر عربی.. 29

2-1-1-4- اصل لزوم.. 29

2-1-1-5– توقیفیه بودن عقد نکاح.. 30

2-1-2– ادله مخالفین شرط بودن عربیت، در صیغه عقد نکاح.. 32

2-1-2-1– اطلاق ادله.. 32

2-1-2-2-  روایت.. 33

2-1-2-3- عسروحرج.. 33

2-1-2-4– عدم تاکید بر لزوم یادگیری زبان عربی.. 33

2-1-3– وضعیت عربیت صیغه عقد نکاح، در قانون مدنی.. 34

2-2– ماضویت الفاظ عقد نکاح.. 35

2-2-1- ادله طرفداران ماضویت صیغه عقد نکاح.. 35

2-2-1-1– صراحت لفظ ماضی.. 36

2-2-1-2– استناد به نظر مشهور.. 36

2-2-1-3– عموم و اطلاقات ادله عقود.. 37

2-2-1-4- اجماع.. 37

2-2-2– ادله مخالفین، ماضویت صیغه عقود.. 37

2-2-2-1– عدم انحصار صراحت، به لفظ ماضی.. 37

2-2-2-2– اطلاق ادله.. 38

2-2-2-3– بطلان اجماع.. 38

2-2-3– وضعیت ماضویت صیغه عقد نکاح، در قانون مدنی.. 39

2-3- کتبی یا شفایی بودن الفاظ عقد نکاح.. 39

2-3-1– ادله مخالفین کتابت در صیغه عقد نکاح.. 40

2-3-1-1– عدم صراحت.. 40

2-3-1-2- اجماع.. 40

2-3-1-3– خاص بودن عقد نکاح.. 40

2-3-2– ادله موافقین کتابت در صیغه عقد نکاح.. 41

2-3-2-1– اهمیت کتابت در اسلام.. 41

2-3-2-2– صریح بودن کتابت.. 41

2-3-2-3– بنای عقلا.. 41

2-3-3– وضعیت کتابت در صیغه عقد نکاح، از منظر قانون مدنی.. 42

2-4- تقدم ایجاب بر قبول در عقد نکاح.. 43

2-4-1– ادله طرفداران تقدم ایجاب بر قبول.. 43

2-4-1-1–  فرع بودن قبول، بر ایجاب.. 43

2-4-1-2– نظر مشهور.. 44

2-4-1-3–انصراف ادله.. 44

2-4-2– ادله طرفداران عدم لزوم تقدم ایجاب بر قبول.. 44

2-4-2-1– اطلاق ادله.. 44

2-4-2-2- روایت.. 45

2-4-2-3– قیاس.. 45

2-4-3-ادله طرفداران لزوم تقدم ایجاب بر قبول در عقد نکاح و عدم لزوم تقدم ایجاب بر قبول، در سایر عقود.. 45

2-4-4– وضعیت تقدم ایجاب بر قبول، در قانون مدنی.. 46

فصل سوم

3-1– تعریف معاطات.. 49

3-1-1– معنای لغوی معاطات.. 49

3-1-2-  معاطات از دیدگاه فقه و حقوق.. 49

3-1-3- تعریف نکاح معاطاتی.. 51

3-2– وضعیت نکاح معاطاتی.. 51

3-2-1– احکام نکاح معاطاتی در فقه.. 52

3-2-1-1-  ادله اثبات طرفداران صحت نکاح معاطاتی.. 53

3-2-1-1- آیات.. 54

3-2-1-1-2- روایات.. 55

3-2-1-2-  بررسی دیدگاه طرفداران عدم جواز نکاح معاطاتی.. 58

3-2-1-2-1- آیات.. 59

3-2-1-2-2- روایت.. 60

3-2-1-2-3- اجماع و سیره مسلمین :.. 61

3-2-2– احکام نکاح معاطاتی،در قانون مدنی.. 63

فصل چهارم

4-1– مفهوم موالات.. 66

4-1-1- تعریف لغوی موالات.. 66

4-1-2– تعریف اصطلاحی موالات.. 67

4-1-3– عوامل ایجاد فاصله میان ایجاب و قبول.. 67

4-1-3-1- رد یا ابطال.. 67

4-1-3-2- کلام غیر مرتبط با عقد.. 68

4-1-3-3- سکوت.. 69

4-2- احکام موالات.. 69

4-2-1– ادله موافقین موالات.. 70

4-2-1-1– عدم صدق عرفی.. 70

4-2-1-2– خَلع و لُبس.. 71

4-2-2– ادله مخالفین موالات.. 71

4-2-2-1- روایت.. 72

4-2-2-2– حالت انتظاریه.. 72

4-3– وضعیت موالات در نکاح، از دیدگاه قانون مدنی.. 73

 

مقدمه

نکاح و ایجاد زندگی مشترک خانوادگی، یک تمایل جدی و خواسته طبیعی است که، به نحو غریزی در وجود آدمیان بنا نهاده شده است، و این خود یکی از نعمات بزرگ الهی می باشد ، خداوند بزرگ و متعال در قرآن کریم در آیه بیست و یکم سوره رم ، در این باره می فرمایند : « و باز از آیات لطف الهی آن است که برای شما از جنس خودتان جفتی بیافرید که در بر او آرامش یافته و با هم انس گیرد و میان شما رافت و مهربانی برقرار فرمود، در این امر نیز برای مردم با فکرت ادله علم و حکمت حق آشکار است . » ارزش معنوی و اهمیت اجتماعی ازدواج از نظر دین مبین اسلام تا آن پایه است که رسول گرامی اسلام (ص ) در این باره فرموده اند  : « نکاح از سنت ما می باشد و هر کس این سنت را ترک نماید ، از اصحاب ما نمی باشد . »

برای انعقاد پیمان زناشویی، مطابق نظر قانونگذار، رعایت یکسری از شرایط الزامی می باشد، ازجمله شرایطی که در قانون برای صحت عقد نکاح مطرح شده است، وجود قصد، برای طرفین عقد می باشد . به این معنا که متعاقدین عقد ازدواج برای اجرای صیغه، چه در جانب ایجاب و چه در جانب قبول، باید قاصد باشند . این شرط، به عنوان شرط اول از شرایط صحت کلیه عقود، در ماده 190 ق.م نیز آمده است . علاوه بر مواد عمومی مربوط به قراردادها، لزوم قصد را از دو ماده مختلف در باب نکاح نیز می توان استنباط نمود ، اولین ماده، ماده 1062 ق.م می باشد که در خصوص لزوم قصد مقرر نموده است که : « نکاح واقع می شود به ایجاب و قبول به الفاظی که صریحاً دلالت بر قصد ازدواج نماید . » و دومین ماده، ماده 1064 ق.م می باشد که به طور صریح تری بیان نموده است که : « عاقد باید عاقل و بالغ و قاصد باشد . »

 

الف ) بیان مسئله

شرایط انعقاد عقد نکاح را به اعتبار چگونگی آثار آنها می توان به دو گروه تقسیم نمود:

اول- اموری که وجود آنها برای درستی عقد ضرورت دارد و در اصطلاح حقوقی«شرط» نامیده می شود و موضوع بحث ما نیز همین امور می باشد.

دوم- اموری که وجود آنها مانع وقوع عقد است و به عبارت دیگر عدم وجودشان شرط صحت عقد می باشد و تحت عنوان «موانع نکاح» مطرح می باشند، که از موضوع بحث ما خارج می باشد.

مطابق قواعد عمومی قراردادها، عقد حسب مورد ممکن است به صورت منجز یا معلق منعقد شود، اما با توجه به اهمیت و جایگاه عقد نکاح در جامعه، تعلیق ایجاد رابطه ی زوجیت بر امری، باطل شناخته شده است، چه در نکاح دائم باشد و چه در نکاح منقطع، زیرا قانونگذار کلمه «عقد» را به طور مطلق به کار برده است .

در خصوص کیفیت ابراز قصد انشاء معتبر در عقد نکاح، در فقه برخلاف قانون مدنی که از نظر مشهور فقها پیروی نموده است، بحث های مفصل و دقیقی صورت گرفته است و اختلاف نظرهای مختلفی در این باره وجود دارد.

در خصوص الفاظ ایجاب، اغلب فقها معتقد هستند که الفاظ ایجاب،  منحصراً  باید «زَوَجتٌکَ» و « اَنکَحتٌکَ »  باشد با این وجود، گروه دیگری از فقها نیز معتقد هستند که صیغه ی خاص، ضرورت ندارد،  بلکه کافی است که الفاظ، قصد نکاح را برسانند . اما در خصوص لفظ «مَتَعتٌکَ»،  یعنی تو را به زناشویی خود در آوردم، اختلاف نظر وجود دارد.

در خصوص چگونگی بیان قصد انشاء در عقد نکاح، گروهی از فقها معتقد هستند که ایجاب و قبول به صورت کتابی و یا اشارتی کفایت نمی کند،  زیرا کنایه است و مستقیماً بر قصد دلالت ندارد، هر چند که با اشاره به این معنا برسیم، مگر در افرادی که لال هستند . در مقابل گروهی دیگر از فقها معتقد هستند که کتابت به هیج وجه کنایه نیست؛ زیرا هیچ مانعی برای قبول کنایه در صورتی که دلالت بر قصد نکاح نماید وجود ندارد .

در خصوص چگونگی ایجاب و قبول در عقد نکاح، به این معنا که آیا باید حتما به صیغه ی عربی باشد یا خیر، چند قول وجود دارد، مشهور فقها معتقد هستند که تا زمانی که امکان بیان لفظ به زبان عربی ممکن است،بیان آن به زبان های دیگر ممکن نیست، چون آنچه از صاحب شرع معهود می باشد، عربی بودن است و این شرط، هم چنانکه در سایر عقود لازم و جاری است، در عقد نکاح به طریق اولی جریان دارد و گفته شده است که این کار واجب نیست، بلکه مستحب است. در مقابل گروه دیگری از فقها معتقد هستندکه لفظ فارسی کافی است و آنان که لفظ عربی را لازم دانسته اند دلیل ندارند .

مسائل واختلاف نظرهای از این قبیل موضوعات در خصوص شرایط قصد انشائ معتبر در عقد نکاح بسیار است که قانونگذار ما در قانون مدنی اصلاً به آنها اشاره ننموده است بنابراین برای فهم این مسائل باید به نظرات حقوقدانان و فقها رجوع نمائیم . در این تحقیق در پی آن هستیم تا ضمن بررسی و کاوش در میان نظرات فقها و حقوقدانان، به روشن شدن ابعاد مختلف کیفیت قصد انشای معتبر در فقه و حقوق ایران بپردازیم .

 ب ) ادبیات تحقیق

در خصوص موضوع مذکور تا کنون پایان نامه ای تحت این عنوان کار نشد ه است ، اما دو عنوان پایان نامه تحت عناوین « ادله اعتبار لفظ در طلاق » از سوی فرزانه کاردان و دیگری « بررسی نکاح معاطاتی در حقوق ایران و اسلام » از سوی الهام ربیع پور نگارش شده است . با این وجود در خصوص موضوع مذکور، به  طور پراکنده در کتب حقوق خانواده مطالبی از سوی فقها و حقوقدانان به رشته تحریر در آمده است که در هریک از آنها به طور مختصر به موضوع بحث پرداخته شده است  که از آن جمله می توان کتب ؛ حقوق خانواده دکتر جعفری لنگرودی ، حقوق خانواده دکتر امامی ، حقوق خانواده دکتر کاتوزیان ، حقوق خانواده دکتر صفایی و امامی  و حقوق خانواده دکتر محقق داماد اشاره را نام برد . در خصوص تالیفات فقهی  مهم نگارش شده در این زمینه هم می توان به کتب ؛ شرایع الاسلام محقق حلی ، شرح لمعه شهید ثانی ، جامع الشتات میرزای قمی ، مکاسب و النکاح  شیخ انصاری و جواهر الکلام شیخ محمد حسن نجفی اشاره نمود .

 

فهرست منابع

1 . انصاری ، مرتضی ، النکاح ، قم ، انتشارات کنگره جهانی بزرگداشت شیخ اعظم انصاری ، چاپ اول ، 1415 ه .ق .

2 – انصاری ، مرتضی ، مکاسب ، قم ، موسسه باقری ، چاپ اول ، 1420 ه. ق .

3 . جبعی عاملی ، زین الدین بن علی ( شهید ثانی )، مسالک الافهام ، جلد هفتم ، قم ، موسسه المعارف الاس ، 1413 ه.ق .

4 . حکیم ، سید محسن طباطبایی ، مستمسک العروۀ الوثقی ، جلد چهاردهم ، قم ، نشر موسسه دارالتفسیر ، چاپ اول ، 1416 ه.ق .

5 . حر عاملی ، محمد حسن ، وسائل الشیعه ، جلد سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم و  بیستم و بیست و یکم ، قم ، آل بیت ، 1409 ه.ق لامیه ، چاپ اول ، 1413 ه.ق.

6 . حلی ، علامه ، حسن بن یوسف بن مطهر اسدی ، مختلف الشیعه ، جلد هفتم ، قم ، موسسه نشر الاسلامی ، چاپ اول ، 1412 ه.ق .

7 . حلی ، علامه ، حسن بن یوسف بن مطهر اسدی ، قواعد الاحکام فی معرفۀ الحلال و الحرام ، جلد سوم ، قم ،  موسسه نشر الاسلامی ، چاپ اول  ، 1413 ه.ق .

8  . خوانساری ، سید احمد ، جامع المدارک ، جلد چهارم ، تهران ، مکتبه الصدوق ، 1355 ه.ق

9 . خویی ، سید ابوالقاسم ، مبانی فی شرح العروة الوثقی ، ج سی و سوم ، قم ، موسسه احیاء آثار الامام الخویی ، بی تا .

10 . خویی ، سید ابوالقاسم ، مصباح الفقاهه ، ج 2 ، قم ،  به قلم شیخ محمد علی توحیدی ، مکتبه الدواری ، بی تا  .

11 . خویی ،  سید ابوالقاسم ، معجم الرجال الحدیث ، جلد دهم و دوازدهم ،  قم ، مرکز نشر الثقافة ، 1413 ه .ق.

12 . خمینی ، روح الله ،البیع ، جلد اول ، قم ، موسسه مطبوعاتی اسماعیلیان ، چاپ سوم ، 1363.

13 . شبیری زنجانی ، سید موسی ، النکاح ، ج 8 ، قم ، موسسه پژوهشی رای پرداز ، چاپ اول ، 1419 ه . ق 14 . طوسی ، ابی جعفر محمد بن الحسن ، تهذیب الاحکام ، جلد هفتم ،  تهران ، داراکتب الاسلامیه ، 1365 . 15 . طوسی ، محمد بن الحسن ، النهایه فی مجرد الفقه و الفتاوی ، جلد اول ، بیروت ، دارالکتب العربی ، 1400 ه.ق .

16 . طوسی ، محمدبن علی بن حمزه ، الوسیله الی نیل الفضیلۀ ، قم ، انتشارات کتابخانه آیۀ الله مرعشی نجفی ( ره ) ، چاپ اول ، 1408 ه.ق .

17 . فیض کاشانی ، محمد محسن ، الوافی ، جلد 21 ، اصفهان ، مکتبه الامام امیر المومنین ، 1406 ه.ق .

18 . کلینی ، محمد بن یعقوب ، کافی ، جلد پنجم ، تهران ، داراکتب السلامیه ، 1365 .

19 . مکارم شیرازی ، ناصر ، انوار الفقاهة – کتاب البیع ، جلد اول ، قم ، انتشارات مدرسه الامام علی بن ابی طالب علیه الاسلام ، 1425 ه.ق

20 . مکارم شیرازی ، ناصر ، انوار الفقاهة – کتاب النکاح ، قم ، انتشارات مدرسه الامام علی بن ابی طالب علیه الاسلام ، 1425 ه. ق .

21 . محقق ثانی ( کرکی ) ،  علی بن حسین ، جامع المقاصد فی شرح القواعد ، جلد چهارم ، قم ، انتشارات موسسه آل بیت ، 1414 ه .ق .

22 . نجفی ، محمد حسن ، جواهر الکلام فی شرح شرایع السلام ، جلد بیستم و سی ام ، بیروت ، به تصیح عباس قوچانی وعلی آخوندی ، دار احیاء التراث العربی ، 1404 ه.ق

23 . نائینی ، میرزا محمد حسین غروی ، منیۀ الطالب فی حاشیۀ المکاسب ، جلد اول ، تهران ، نشر لمکتبۀ المحدیۀ ، چاپ اول ، 1373 .

24 .  نراقی ، مولی احمد بن محمد مهدی ، مستند الشیعه فی احکام الشریعه ، جلد شانزدهم ، قم ، موسسه آل البیت علیهم السلام ، 1245 ه.ق .

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی انشاء معتبر در عقد نکاح”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *