پیشینه پژوهشی مزیت رقابتی درونی (رشته مدیریت اجرایی)

تعداد بازدید
1002 بازدید
۹,۰۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی مزیت رقابتی درونی (رشته مدیریت اجرایی)» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

فهرست مطالب

  • مقدمه
  • رقابت
  • دلایل رقابتی
  • جهانی شدن و رقابت در صنایع جهانی
  • مزیت رقابتی حاصل از تکنولوژی اطلاعات
  • دیدگاه مبتنی بر منابع سازمان در مزیت رقابتی
  • رویکرد­های مرتبط با عوامل مزیت رقابتی مبتنی بر منابع
  • منابع ایجاد مزیت رقابتی
  • صنایع کوچک
  • ویژگیهای صنایع کوچک
  • نقش صنايع كوچك و متوسط در توسعه صنعتي و اقتصادي
  • نقش صنایع کوچک در اقتصاد جهانی
  • استراتژي رقابتي در صنايع نوظهور
  • موانع رشد و توسعه صنایع کوچک در ایران
  • تأثیر فن­آوری اطلاعات و ارتباطات بر عوامل ایجاد کننده مزیت رقابتی
  • مقدمه
  • پیشینه تحقیق
  • مقدمه
  • تحقیقات انجام گرفته در خارج از کشور
  • تحقیقات انجام گرفته در داخل کشور

مقدمه

     مزیت رقابتی وضعیتی است که یک بنگاه را قادر می سازد با کارایی بالاتر  و بکارگیری روشهای برتر، محصول را با کیفیت بالاتر عرضه نماید و در رقابت با رقبا سود بیشتری را برای بنگاه فراهم آورد. یک واحد اقتصادی زمانی دارای مزیت رقابتی است که بتواند به دلایل خاص که ناشی از ویژگیهای آن واحد است (مانند وضعیت مکانی، تکنولوژی،پرسنلی و…) به طور مداوم تولیدات خود را نسبت به رقبایش با هزینه پایین تر و کیفیت بالاتر عرضه کند (حسینی، 1385، 175). در چشم انداز قرن 21 بنگاهها در یک وضعیت رقابتی و پیچیده ناشی از عوامل متعدد نظیر جهانی شدن، توسعه تکنولوژی وسرعت فزاینده انتشار تکنولوژی های جدید قرار گرفته اند در چارچوب این چشم انداز جدید بنگاهها برای بقا وپیشرفت خود باید متفاوت از قبل عمل کنند بروز بنگاهها  باید به دنبال منابع جدید مزیت  رقابتی باشند و اشکال جدید رقابت را به کار گیرند که خود نیازمند درک روشن از ماهیت و پویایی های رقابت است (راسخی، 1387، 31). از این رو صنایعی موفق­تر هستند که دارای مزیت رقابتی باشند و مزیت رقابتی هم عاملی است که سبب ترجیح سازمان بر رقیب از  سوی مشتری می شود استراتژی اثر بخشی باید بتواند برای شرکت مزیت رقابتی و برای مشتریان ارزش بیشتری نسبت به رقبا بیافزاید لذا شناخت عوامل مؤثر بر ایجاد مزیت رقابتی در صنایع کوچک استان از ضرورت بیشتری برخوردار است.

رقابت

      رقابت در بعضي از صنايع با عباراتي نظير «جنگ آسا»، «تلخ» و «طاقت فرسا» توصيف مي‌شود، در حالي كه در ديگر صنايع از عباراتي نظير «آرام» و «مؤدبانه» براي توصيف آن استفاده مي‌شود رقابت شديد حاصل تعدادي عوامل ساختاري مي باشد كه تأثير متقابل بر همديگر دارند (پورتر،1385،59). همچنین ازدياد شركتهاي كوچك موجب تشديد انحراف از چند جانبگي، هدايت شده به سوي روابط بين المللي آكنده از رقابتهاي شديد بين المللي گشته، و آن هم نه فقط بين دولتها بلكه بين واحدهاي بخش عمومي كشورهاي رقيب (تلالی و همکاران، 1382،106) از این رو اقتصاددانان بر این باورند كه سياست بازرگاني و رقابت دو روي يك سكه‌اند.

      كسب و كارهاي امروزي در دو دنيا به رقابت مشغولند؛ دنياي عيني منابع كه در چشم مديران آشكار است، و دنياي نمادين ساخته‌ شده از اطلاعات. رهبران و مديران ارشد سازمان بايستي؛ توانمنديها، كاستيها، فرصتها و تهديدها را از هر دو جنبه عيني و نمادين تحليل و ارزيابي كنند و رخدادهاي هر دو قلمرو مي‌توانند كسب و كار را پيشتاز يا نابود نمايند (چرنیاوسکا و پاتر، 1380،90).  بنابرین رقابت در بهترين حالت، عبارت خواهد بود از « رقابت هدايت شده» و در بدترين حالت، «رقابت به قصد كشت» و خصومت آشكار. محيط رقابتي امروز براي ما مرگ آور خواهد بود اگر فقط با گوشه چشم و به صورت سطحي به توسعه نگاه كنيم و براي اين منظور از تلاش و نيروي خود استفاده نكنيم. در دهه 1980 شركتهاي رايانه اي اپل و آي.بي.ام تصور مي كردند كه درصدر رقابت قرار دارند درصورتي كه شركت مايكروسافت پيشرفت مناسبي كرد و خود را درجهان بالاتر از همه قرار داد.

منابع و مآخذ

منابع فارسی

  • آقایی، ر.ا، 1384، رابطه بین فن­آوری اطلاعات و کارائی، پایان­نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه علامه طباطبائی دانشکده حسابداری و مدیریت گروه مدیریت.
  • الوانی، س.م.، 1388، مدیریت عمومی، تهران: نشرنی، چاپ سی و هفتم.

3. پورتر، م.، ترجمه: مهرپویا، ع. و مجیدی، ج.، 1385، استراتژی رقابتی، تهران: انتشارات رسا، چاپ دوم.

  • تلالي، م.، فرانداز، ك.، توتز، ر.، ترجمه: موفقیان، ن.، 1382، تكنولوژي، فرهنگ و رقابت پذيري تحولات و اقتصاد سياسي جهاني، تهران: انتشارات موسسه توسعة دانش و پژوهش ايران، چاپ اول.
  • تدین ش.، و ثاقب­تهرانی م.، 1384، مدیریت فن­آوری اطلاعات، تهران: انتشارات مهربان، چاپ اول.
  • تقی­زاده، ا.، 1387، فن­آوری اطلاعات استراتژی هزاره سوم، تهران، انتشارات جهان نو، چاپ اول.
  • دسترنج، ح.­ا.، 1379، بررسی اثرات فن­آوری اطلاعات بر ساختار سازمانی در بین شرکت­های تابعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، پایان­نامه کارشناسی­ارشد، دانشگاه تهران.
  • حسینی، ش.ا، احتیاطی، ا.، 1385، مزیت رقابتی و اندازه­گیری آن: مطالعه موردی متانول ایران، فصلنامه پژوهش­های اقتصادی، شماره 28، ص193-169.
  • خدادحسینی، ح.، عزیزی، ش.، 1387، مدیریت و برنامه­ریزی استراتژیک (رویکردی جامع)، تهران: صفار، چاپ دوم.
  • جی­اكس، ز. ترجمه: مجیدی، ج.، 1383، نقش صنايع كوچك در اقتصاد مديران، تهران: انتشارات مؤسسه فرهنگي هنري رسا، چاپ دوم.
  • جمعي از اساتيد مديريت، 1380، اطلاعات و نقش آن در بهبود نظام تصميمگيري كشور، تهران: انتشارات مركز آموزش مديريت دولتي، چاپ اول.
  • چرنياوسكا، ف.،و پاتر، گ.، ترجمه: رضايي نژاد، ع.، 1380، دنياي نمادين كسب و كار: جادوي اطلاعات و امتياز رقابتي، تهران، انتشارات موسسه خدمات فرهنگي رسا، چاپ اول.
  • حافظ­نیا، م.ر.، 1385، مقدمه­ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران: سازمان سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، چاپ اول.
  • ده­یادگاری، س.، انواری­رستمی، ع.ا، کرد­نائیج، ا.ا.، 1384، بررسی رابطه بین ابعاد مزیت رقابتی و عملکرد صادراتی شرکتهای ایرانی صادر کنندۀ سنگ های تزئینی، فصلنامه پژوهشهای بازرگانی، شماره37، ص152-133.
  • راسخی، س.، ذبیحی­لهرمی، ا.، 1387، مزیت رقابتی در سطح بنگاه: مفهوم وتئوری، پژوهشنامه علوم انسانی واجتماعی، سال هشتم ، شماره28، ص54-31.
  • رئیسی­اردلی، غ.ع. و خاکباز، ح.، 1384، تأثیر فن­آوری اطلاعات بر مدیریت کیفیت جامع، ماهانه علمی آموزشی تدبیر، سال شانزدهم، شماره 165.
  • رضائیان، ع.، 1384، سیستم اطلاعات و مدیریت (مدل­سازی اطلاعات)، تهران: انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهی(سمت)، چاپ پنجم.
  • زاهدی، ش.­ا.، 1383، تجزیه و تحلیل طراحی سیستم­های (مبانی سیستم­های اطلاعاتی و مدیریت)، تهران، انتشارات دانشگاه علامه­ی طباطبایی، چاپ پنجم.
  • سازمان ملل متحد، ترجمه: كميته صنايع روستايي دفتر مركزي جهاد سازندگي، 1366، برسي وضعيت صنايع كوچك در آسيا و اقيانوسيه، انتشارت كميته صنايع روستايي جهاد سازندگي، چاپ معراج، چاپ اول.
  • شرفي­نژاد، ن.ا.، 1386، بررسي واولويت بندي عوامل موثر بر توسعه صادرات صنايع كوچك و متوسط»(مطالعه موردي صنعت شيريني وشكلات)، پایان­ نامه کارشناسی ارشد، موسسه عالي آموزش و پژوهش سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، تهران.
  • صرافی­زاده، ا.، 1386، فن­آوری اطلاعات در سازمان مفاهیم وکاربردها، تهران: انتشارات میر، چاپ دوم.
  • صرافی­زاده، ا.، و پناهی، ع.، 1381، سیستم­های اطلاعات مدیریت نظریه­ها مفاهیم و کاربرد­ها، تهران: انتشارات میر، چاپ اول.
  • فرهمند، ش.، و فیروزکوهی، پ.، 1386، مدیریت فن­آوری اطلاعات، تهران: انتشارات مریم دانش، چاپ اول.
  • کلارک، ا.، ترجمه: اعرابی، س.م.، و ایزدی، د.، 1386، مدیریت استراتژیک سیستم­های اطلاعاتی رهیافتی جامع، تهران، انتشارات دفتر پژوهش­های فرهنگی، چاپ سوم.
  • كرمي، ا.، 1387، نگرش استراتژيك به بررسي نقش SMEها و ارائه راهكارهاي توسعه آن در استان آذربايجان شرقي، انتشارات وزارت كشور استانداري آذربايجانشرقي، معاونت برنامهريزي استانداري آذربايجانشرقي، چاپ اول.
  • كرمي، ا.، 1386، بررسي ديدگاه مديران ارشد در فرايند مديريت استراتژيك در بنگاه هاي كوچك و متوسط صنعت الكترونيك انگلستان، پایان نامه دکترا، دانشگاه توسعه بین المللی انگلستان.
  • كي­مرام، ف.، 1384، نقش صنايع كوچك و متوسط در توسعه صنعتي، دانشگاه صنعتي شريف: انتشارات علمي، چاپ اول.
  • موسوي شاهرودي، م.، 1383، صنايع كوچك محور توسعه روستايي7، تهران: انتشارات نگين، چاپ اول.
  • مولايي، م.، 1382، ارزیابی عوامل مؤثر بر سودآوري، عملكرد صنايع كوچك در ايران، رساله دكتري دانشگاه علوم انساني، دانشگاه تربيت مدرس، تهران.
  • مولایی، م.، 1384، نوین­سازی صنایع کوچک، ماهنامه­ی تدبیر، شماره 150، سال پانزدهم.
  • ملکیان، ا.، 1384، اصول طراحی­های شبکه­های کامپیوتری، تهران: انتشارات سازمان چاپ وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی، اول.

منابع انگلیسی

  • Acs, Z J and Audretsch, D. B., 1991, Innovation and Technological Change :An International Compearison (Ann Arbor:University of Michigan Press).
  • Link,A,N. and Ress, c., 1990, firm size, university based Reaserch and the Return to R&D . Small Business Economics , 2 ,25-33
  • Porter, M., 2007, Competition is at the core of the success or failure of most firms, htpp://(www.tsicanada.com/.
  • Porter, M.E., 1985, Competitive advantage: creating and sustaining superior performance: with a new introduction/Michael E.Porter p.cm. Orignally published: new York: Free Press: London: Collier Macmillan.
  • Hill Charles w.l., & garethr j., 2004, Strategic management: an Integrated Approach 5 thed. Boston: Houghton miff lin2004.

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “پیشینه پژوهشی مزیت رقابتی درونی (رشته مدیریت اجرایی)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *