مبانی نظری و پیشینه پژوهشی هوش سازمانی

نوع فایل
word
حجم فایل
1447 کیلوبایت
تعداد صفحه
127
تعداد بازدید
282 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری  هوش سازمانی » که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع :انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل:WORD و قابل ویرایش با فرمت
doc

 

– مقدّمه:

با مطالعه مفهوم کاربردي هوش انساني به عنوان چارچوبي براي فرايند هوش سازماني، ديدگاهي از فرايند درک مي شود که براي پايه ريزي ظرفيت سازماني پيشرفته براي حل مساله و تصميم گيري در عرصه رقابت و درک فرصت هاي بازار مورد استفاده قرار مي گيرد. اين ظرفيت با گردآوري اطلاعات درباره موضوع کسب وکارمانند: رقابت، مشتريان، بازارها، روندهاي اقتصادي و با استفاده فناوري اطلاعات براي بدست آوردن، ذخيره سازي و تحليل اين اطلاعات، توانمندسازي شده است. گرچه اين ديدگاه از هوش نياز به گسترش بيشتري دارد تا شناخت و يادگيري سازماني را در برگيرد، اما اين کار کمک مي کند تا نشان داده شود که فرايندهاي هوشمند کسب و کار به عنوان يک توانمندساز کليدي عمل مي کند و ظرفيت يادگيري سازمان براي کاربرد در مسائل راهبردي، فرصت های پیش روی را بالا مي برد. بنابراين هوش درسازمان مي تواند به عنوان يک فرايند براي گردآوري، تحليل، بکارگيري و پخش اطلاعات و دانش سازماني از محيط بيرون و درون سازمان به منظور توليد مزيت رقابتي در نظر گرفته شود. از سوی دیگر این شاخص میتواند بر سایر ابعاد سازمان همچون چابکی سازمان، عملکرد مالی و یا کیفیت خدمات آن اثرگذار باشد که این تحقیق نیز در جهت کشف چنین روابط متقابلی انجام خواهد گرفت. این فصل از پژوهش به تعریف و بیان کلیات تحقیق از جمله بیان مساله، فرضیات و قلمرو تحقیق خواهد پرداخت تا بتواند راهنمایی کلی برای انجام فصول دیگر این رساله را فراهم آورد. لازم به ذکر است از آنجا که به عقیده (سعیدی و قزل­سفلو، 1390) مهمترین شاخصهای سنجش عملکرد مالی شرکتها، همان ریسک و بازده هستند، در این تحقیق از این دو شاخص با نام شاخصهای عملکرد مالی نام برده میشود.

 

1-2- تعريف موضوع (تعريف مساله، هدف از اجراء و کاربرد نتايج تحقيق):  

سازمان­­هایی که دارای محیطی هموار و غیرقابل تغییر هستند ممکن است نیاز چندانی به هوش نداشته باشند، اما سازمان­هایی که با محیطی متلاطم و متنّوع روبرو هستند نیازمند درجه بالایی از هوش هستند. به منظور گسترش هوش سازمانی، هزینه­های توسعه و حفظ آن باید بهبود یابد ولی سوالی که همواره بی­پاسخ مانده است این است که آیا این سرمایه­گذاری، بازگشتی نیز خواهد داشت و میتوان تاثیر آن را در خروجی سازمان مشاهده نمود یا خیر؟ (هاودی و همکاران، 2011)[1].

به گفته كارل آلبراخت واضع مفهوم هوش سازماني، يكي از مهمترين مواردي كه در مسير سازمان‌هاي امروزي قرار گرفته است و مطمئناً در آينده بحراني‌تر از هميشه نيز خواهد بود، نياز به جذب و حفظ افراد هوشمند در سازمان است (جعفری و فقیهی، 1388). حقيقت ساده اين است كه موفقيت كسب و كارها بستگي به قدرت فكري تعداد نسبتاً معدودي از كاركنان دانشي به شدت توانمند دارد. اين گروه، افرادي هستند كه مي‌توانند طرح‌ريزي، سازماندهي، رهبري، مديريت، تحليل، مفهوم‌سازي، راهبردي كردن، تصميم‌گيري، نوآوري، آموزش، توصيه و توضيح ايده‌ها را انجام دهند  (روهان و همکاران، 2009)[2].

باید بدانیم که در هر سازمان، افزون بر منبع عظیم و خلاق انسانی هوشمند، عوامل دیگری نیز در فرآیند عملکرد سازمانها نقشی موثر ایفا می­کنند و این تنها کافی نیست که سازمانها تلاش کنند با استفاده از ابزارهای گوناگون سنجش هوش، افراد باهوش را شناسایی و بکار گیرند زیرا ممکن است کارکنان یک سازمان، باهوش و توانا باشند اما این هوش جمعی و سازمانی آنهاست که باعث انجام فعّالیت­های بزرگ میشود (روهان و همکاران، 2009). هوش سازمانی دارای معانی متفاوتی است که عموما به معنای توانایی فکری یک سازمان به منظور حل مشکلات سازمانی و تاکید سازمان بر تلفیق انسان و توانایی­های فنی در راستای حل مسائل سازمان است و دقیقا شامل مجموعه ای از داده ها، تجربه، دانش و درک مسائل سازمانی خواهد بود (آکگون و همکاران، 2007)[3]. با تحّولات رخ داده در عرصه جهانی، اکنون توجه مدیران و نظریه پردازان مدیریت، بیش از پیش به دارایی­های فکری سازمان­ها معطوف شده است و هوش سازمانی، طراحی هوشمندانه فرآیندها، ابزار، ساختار و غیره با قصد افزایش، نوسازی، اشتراک یا بهبود استفاده از دانش است كه در هر کدام از سه عنصر سرمایه فکری یعنی ساختاری، انسانی و اجتماعی نمایان می­شود (روهان و همکاران، 2009). در حقیقت هوش سازمانی به سازمان­ها کمک می­کند تا اطلاعات و مهارت­های مهم را که به عنوان حافظه سازمانی محسوب می­شوند و به طور معمول به صورت سازماندهی نشده وجود دارند، شناسایی، انتخاب، سازماندهی و منتشر نمایند. این امر سازمان را به صورت کارا و موثر برای حل مسائل یادگیری، برنامه ریزی راهبردی و تصمیم­گیری­های پویا قادر می­سازد. هوش سازمانی بر شناسایی دانش و ارائه آن تاکید می­ورزد، به روشی که بتواند به صورت رسمی به اشتراک گذاشته شود و در نتیجه دوباره مورد استفاده قرار گیرد (ملک­زاده، 1389). از همین رو این مطالعه درصدد است تا با بررسی تاثیر هوش سازمانی بر ریسک و بازده شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، شاخصی جدید را در بهبود عملکرد مالی شرکتها معرفی نماید.

براي بقا و ماندگاري در رقابت، شركت‌ها نيازمند خلق و بازآفريني بي‌پايان دانش از طریق مدیریت هوش سازمانی خود میباشند. دانش به منبع ايجاد ارزش و مزيت رقابتي پايدار تبديل شده است. از توانايي هاي يك شركت دانش محور در استفاده از منابع انسانی، براي خلق دانش و مديريت آن نيز به عنوان عامل بحراني موفقيت و بقا ياد مي‌شود و از سوی دیگر شركتها‌يي كه منابع دانشي را توسعه داده و آن را متوازن كرده‌اند منابع محسوس با   ارزش­تری كسب نموده‌اند. مديريت هوش سازمانی نيز به نحوي فزاينده به عنوان بخشي يكپارچه از كسب و كار بسياري از سازمان‌ها تبديل شده است كه به كمك آن، سازمان‌ها رقابت‌پذيري خود را به مديريت اثربخش و خلق دانش وابسته كرده‌اند. صاحبنظران، خلق دانش در كسب و كار را به عنوان مبنا و اساس مزيت رقابتي پايدار مطرح كرده‌اند. كه توجه گسترده‌اي را در شركت‌هاي فعال در محيط‌هاي پرتلاطم و فوق رقابتي به خود جلب كرده است اما متأسفانه مطالعات و بررسي هاي اندكي به صورت نظام‌مند در رابطه با تاثیرات هوش سازمانی بر شاخصهای عملکردی و شاخصهای مالی صورت گرفته است و درك فرايندهاي خلق دانش از طریق فرآیند هوش سازمانی، مهمترین دغدغه مدیران امروز است (روهان و همکاران، 2009). براي خلق ارزش و توسعه مزيت رقابتي از طريق  نوآوري‌ها، دانش بايد خلق و به شكل راهبردي در سازمان‌ها، مديريت شود. تمامی این موارد حاوی این پیام است که باید برای توسعه سازمانها، استراتژیهای جدیدی در حوزه منابع انسانی توسعه داده شود. یکی از مواردی که   می­تواند در این حوزه مثمر ثمر واقع گردد یافتن ارتباطات متقابل بین شاخصهای منابع انسانی با تاکید بر هوش سازمانی با شاخصهای مالی از جمله ریسک و بازده میباشد. در صورت اثبات وجود رابطه مثبت بین این متغیّرها، سازمانها میتوانند از طریق بهبود هوش سازمانی خود، به توسعه سودآوری و عملکرد مالی خود خوشبین باشند.

 

فهرست منابع

آذر، عادل (1373). تبیین آماری فرضیات در پژوهش­های مدیریتی- رفتاری، دانش مدیریت، انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، شماره 26، پاییز 1373.

اعتمادی، حسین و همکاران (1388). تاثیر فرهنگ سازمانی، تمرکز مالکیت و ساختار مالکیت بر کیفیت اطلاعات مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال چهارم، شماره 15، صص 85-59.

افجه، علی اکبر و قادرپور، هانا (1389). بررسی تأثیر مدیریت سرمایه فکری بر عملکرد مالی سازمان، فصلنامه مدیریت دولتی، سال 1، شماره 3، 140-113.

بازرگان، عباس و همکاران (1380). روش­های تحقیق در علوم رفتاری. تهران، موسسه انتشارات آگاه.

برادران حسن زاده، رسول و نژاد ایرانی، فرهاد و لطف اللهی، ماهرخ (1388). بررسی تطبیقی تاثیر معیارهای عملکرد مالی بر تصمیم گیری مدیران بانکها (دولتی و غیردولتی) با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی (AHP)، فراسوی مدیریت، سال 3، شماره 11، صص 211-185.

بنی­مهد، بهمن و طالب­نیا، قدرت­اله و ازوجی، حسین (1388). بررسی رابطه بین عملکرد زیست محیطی و عملکرد مالی، پژوهشنامه حسابداری مالی و حسابرسی، صص 174-149.

تهرانی، رضا و باجلان، سعید (1388). بررسی ارتباط بین ویژگی­های شرکت و موفقیت مالی، دو فصلنامه پژوهش نامه مدیریت اجرایی، شماره 33، صص 102-77.

جعفری، پریوش و فقیهی، علیرضا (1388). میزان مولفه های هوش سازمانی در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، فصلنامه دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، شماره 23 صفحات 66-45.

حاجیها، زهره (1389)، مدل پیش بینی درجه سیاسی بودن مدیران مالی شرکت­های تحت پوشش بورس تهران با استفاده از شاخص­های عملکرد مالی، فصلنامه مدیریت صنعتی، شماره 12، صص 87-79.

حسن­زاده، محمد (1386). گامهای عملی برای مدیریت دانش، اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش، تهران، ایران.

خاکی، غلامرضا (1384). روش تحقیق در مدیریت، تهران، مرکز انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی.

رادینگ، آلن (1383). مدیریت دانش، ترجمه دکتر محمدحسین لطیفی، چاپ اول، تهران، انتشارات سمت.

رجبی، روح الله و گنجی، عزیزالله (1389). بررسی رابطه بین نظام راهبری و عملکرد مالی شرکت­ها، پژوهش های حسابداری مالی، شماره 4، صص 34-23.

رستمی، محمدرضا و قاسمی، جواد و اسکندری، فرزانه (1390). ارزیابی عملکرد مالی بانکهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار، مجله حسابداری مدیریت، سال 4، شماره 8، صص 30-19.

رضایی، فرزین و عیسی­زاده، خدیجه (1389). نقش سرمایه های فکری بر انعطاف­پذیری و عملکرد مالی شرکت ها با در نظر گرفتن متغیر تاخیر زمانی، سال 1، شماره 2، صص 26-15.

روحی، علی و آذر، نسرین (1389). بررسی روابط بین معیارهای غیرمالی و عملکرد مالی شرکت (مورد مطالعه: شرکت ها بیمه دولتی شعب استان تهران)، فصلنامه صنعت بیمه، سال 25، شماره 4، صص 130-105.

ستاری قهفرخی، مهدی (1386). رابطه بین زیرسیستم مدیریت دانش در سازمان یادگیرنده و هوش سازمانی و مولفه های آن در شرکت ذوب آهن اصفهان، اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش، تهران، ایران.

سعیدی، پرویز و قزل سفلو، جواد (1390). بررسی تأثیر واگذاری سهام دولتی بر عملکرد مالی (سودآوری)، پژوهش های مدیریت، شماره 88،  67-54.

سکاران، اوما (1380). روش­های تحقیق در مدیریت. ترجمه محمد صائبی و محمود شیرازی، تهران: موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه­ریزی.

سینایی، حسنعلی و صدفی، محمدعلی (1389). بررسی عکس العمل سرمایه گذاران به عملکرد مالی شرکت ها، پژوهشنامه مدیریت اجرایی علمی-پژوهشی، سال 10، شماره 1، صص 73-53.

صیادی­تورانلو، حسین.، جمالی، رضا و منصوری، حسین (1388). بررسي رابطه بين کيفيت زندگي کاري و تعهد سازماني: مطالعه موردي: کارکنان آموزش و پرورش يزد، فصلنامه علوم تربيتي (مجله علوم تربيتي و روانشناسي)، سال پنجم، شماره یک، صفحات 136-113.

عباسی، ابراهیم و گلدی صدقی، امان (1389). بررسی تأثیر کارایی عناصر سرمایه فکری بر عملکرد مالی شرکت­ها در بورس تهران، بررسی­های حسابداری و حسابرسی، دوره 17، شماره 60، صص 75-57.

فتحی، سعید و توکلی، یاسین (1388). بررسی ارتباط بین مدیریت سرمایه در گردش و عملکرد مالی بنگاه های اقتصادی، بررسی های بازرگانی، شماره 36، صص 116-104.

فرنچ، وندل و بل، سسیل، اچ (1385). مدیریت تحول در سازمان، ترجمه سیدمهدی الوانی و حسن دانایی فرد، تهران، نشر صفّار.

قائمی، محمدحسین و طوسی، سعید (1385)، بررسی عوامل مؤثر بر بازده سهام عادی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، شماره 17/18، صص 175-159.

قربانی، محمدجواد و همکاران (1389). تأثیر سرمایه فکری بر عملکرد مالی در صنعت داروسازی ایران، چشم انداز مدیریت بازرگانی، شماره 4، صص 40-27.

کامران، فریدون و حسینی، مصطفی (1387). بررسی تأثیر فرایند خصوصی سازی خدمات پستی بر عملکرد مالی و رضایت مشتریان (مطالعه موردی اداره پست شهرستان مازندران)، فصلنامه پژوهش اجتماعی، سال 1، شماره 1، صص 195-173.

کهن سال، هاجر.، ساعتچی، محمود و جاویدی، حجت اله (1389). کفایت شاخصهای روان سنجی مقیاس هوش سازمانی، مجله روشها و مدلهای روانشناختی، جلد 1، شماره 1، صفحات 118-105.

ملک زاده، غلامرضا (1389). هوش سازمانی، ابزاری قدرتمند در مدیریت شرکتهای دانش محور، فصلنامه رشد فناوری (تخصصی پارکها و مراکز رشد، شماره 22، صفحات 37-31.

ملک زاده، غلامرضا (1389). هوش سازمانی، ابزاری قدرتمند در مدیریت شرکتهای دانش محور، فصلنامه رشد فناوری (تخصصی پارکها و مراکز رشد)، شماره 22، صفحات 37-31.

ملکیان، اسفندیار و زارع، محمدجواد (1389). تبیین اثرات سرمایه فکری بر عملکرد مالی شرکت ها داروسازی با رویکرد فازی، پژوهشنامه مدیریت اجرایی، سال 10، شماره 2، صص 156-135.

مهدوی، غلامحسین و حسینی، مهدی (1387)، بهترین معیار برای ارزیابی عملکرد مالی چیست؟ پژوهشنامه اقتصادی، شماره 11، صص 146-121.

مهدوی، غلامحسین و قربانی، اصغر (1391). بررسی مقایسه ای نقش شاخص­های نوین و سنتی نقدینگی در ارزیابی عملکرد مالی شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، مجله پژوهش های حسابداری مالی سال 4، شماره 1، صص 88-67.

ناصحی­فر، وحید و پورحسینی، سیدجواد (1387). مطالعه تطبيقي اجزاي تدوين بيانيه ماموريت شرکت هاي فناوري اطلاعات داخلي و خارجي، فصلنامه مدیریت دانش، شماره 21، پیاپی 80، صفحات 142-123.

همّتی، حسن و معین الدین، محمود و مظفری، مریم (1389). بررسی ارتباط بین سرمایه فکری و ارزش بازار و عملکرد مالی شرکت ها غیرمالی، فصلنامه علمی پژوهشی حسابداری مالی، سال 2، شماره 7، صص 48-23.

یاوری (1386). ارزیابی مقایسه عملکرد بانک­های تجاری دولتی ایران با شاخص­های ملی و سودآوری و شاخص کارائی (مدل اندرسون پیترسون)»، پایان نامه کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه تهران.

Akgun, Ali, E; Byrne, John & Keskin, Halit (2007). Organizational intelligence: a structuration view, Journal of Organizational Change Management Vol. 20 No. 3,pp. 272-289.

Alanazi, A.S; Liu,, B &  Forster, J (2011). “The financial performance of Saudi Arabian IPOs”, International Journal of Islamic and Middle Eastern Finance and Management, Vol. 4 Iss: 2 pp. 146 – 157.

Albrekht,   k. (2003). Organizational   Intelligence   Survey, Australian institute of  Management.

Bramhandkar, A; Erickson, S & Applebee, I (2007). Intellectual Capital and Organizational Performance: an Empirical Study of the Pharmaceutical Industry, The Electronic Journal of Knowledge Management, Vol. 5, Issue 4, p.p. 357 – 362.

Cakir, R., Ada, S. (2008). Can the organizational intelligence be developed in  schools  by  in-service  training?.  world  Applied  Sciences  Journal 4(1): 24-30.

Chen, H & Wang, X (2011). Corporate social responsibility and corporate financial performance in China: an empirical research from Chinese firms”, Corporate Governance, Vol. 11 Iss: 4 pp. 361 – 370.

Chourides, P., Longbottom, D., & Murphy, W. (2003). Excellence in knowledge management: An empirical study to identify critical factors and performance measures. Measuring Business Excellence , 7, 29-45.

Clemens, B &  Bakstran, L (2010). “A framework of theoretical lenses and strategic purposes to describe relationships among firm environmental strategy, financial performance, and environmental performance”, Management Research Review, Vol. 33 Iss: 4 pp. 393 – 405.

Crisóstomo, V.L et al (2011). ,”Corporate social responsibility, firm value and financial performance in Brazil”, Social Responsibility Journal, Vol. 7 Iss: 2 pp. 295 – 309.

Dahawy, K; Meerino, D.B & Conover, T.L (2002).  The Conflict Between IAS Disclosure Requirement and the Secretive Culture in Egypt, Advances in International Accounting, Vol. 5, pp. 203-228.

Davenport, T., & Prusak, L. (1998). Working Knowledge: How Organisations Manage What They Know. Boston: Harvard Business School Press.

Debowski, Sh. (2006), Knowledge Management. Milton: John Wiley & Sons.

Dennis, Rob. & Winston, Bruce E., (2003),”A factor analysis of Page and Wong’s servant leadership instrument”, Leadership & Organization Development Journal, Vol. 24 Iss: 8 pp. 455 – 459.

Dragomi, V.D (2010). “Environmentally sensitive disclosures and financial performance in a European setting”, Journal of Accounting & Organizational Change, Vol. 6 Iss: 3 pp. 359 – 388.

Glynn, M.A (1996). Innovate genius: a framework for relating individuals and organization intelligences to innovation academy of management, Journal of Applied Psychology, Vol. 86. No. 2. PP.326-336.

Gold, J., & Smith, V. (2001). Precipitating change: Towards the learning movement. (J. Streumer, Ed.) Enschede: University of Twente.

Gupta B, Iyer L S, Aronson J E. Knowledge management: practices and challenges, industrial management and data systems, (2000), 100(1-2).

Halal , W.E.,(2006). Organizational Intelligence . Melcrum publishing ltd.

Halal, W.E. (1997). Organizational Intelligence: What is it. And how can manager use it? Retrieved, 2007. from. http://www.Bah.com.

Halkos, G.E & Dimitrios, S.S (2004). Efficiency Measurement of the Greek Commercial Bank with the Use of Financial Ratios: a DEA Approach, Management Accounting Research, 15(2).pp201-224.

Hawedi, Hadya S., Haryani Haron , Ariza Nordin and Abadalgader A. .Ahmed (2011). Current Challenges and Future Perspective: The Influence of Organizational Intelligence on Libyan Oil and Gas Industry, IJCSNS International Journal of Computer Science and Network Security, Vol. 11 No.1.

Itami, H. Mobilizing Invisible Assets. Harvard University Press. London, (1987).

Jacob, R.A; Madu, C.N & Tang, C (2012). Financial performance of Baldrige Award winners: a review and synthesis”, International Journal of Quality & Reliability Management, Vol. 29 Iss: 2 pp. 233 – 240.

Kim, S.H et al (2012). “Effects of the size of the board of directors and board involvement in strategy on a private club’s financial performance”, International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol. 24 Iss: 1 pp. 7 – 2.

Kivrak, S., Ross, A., & Arslan, G. (2009). Impacts of Cultural Differences on Knowledge Management Practices in Construction. Fifth International Conference on Construction in the 21st Century (CITC-V). Istanbul, Turkey.

Lazaridis, L & Tryfonidis, D (2006). Relationship Between Working Capital Management and Profitability of Listed Companies in the Athens Stock Exchange, Journal of Financial Management and Analysis, Vol. 19, No.1, pp. 1-12.

Lefter, V., Prejmerean,  M.,  &  Vasilache,  S.  (2008),  The  dimension  of organizational  intelligence  in  Romanian  companies-a  human  capital perspective. Academy of economic studies, Bucharest.

Levette, G. P., & Guenov, M. D. (2000). A methodology for knowledge management implementation. Journal of Knowledge Management , 4, 258-69.

Liebowitz, J. (1999). Building organizational intelligence knowledge management primer, CRC press, Boca Paton London New York Washington. D.C.

Longbottom & Chourides. (2009). Knowledge management: A survey of leading UK companies. In I. P. Hermel (Ed.), Proceedings of the 2nd MAAOE international conference (pp. 113–126). Versailles, France: UVSQ Press.

Luethge, D & Han, H.G (2012). “Assessing corporate social and financial performance in China”, Social Responsibility Journal, Vol. 8 Iss: 3 pp. 389 – 403.

Maditinos, D et al (2011). ,”The impact of intellectual capital on firms’ market value and financial performance”, Journal of Intellectual Capital, Vol. 12 Iss: 1 pp. 132 – 151.

Martinsons, M., Davison, R., & Tse, D. (1999). The balanced scorecard: A foundation for the strategic management of information systems. Decision Support Systems , 71–88.

Massa, S., & Testa, S. (2009). A knowledge management approach to organizational competitive advantage: Evidence from the food sector. European Management Journal , 129– 141.

Miller, Brian K. (2009),”Confirmatory factor analysis of the equity preference questionnaire”, Journal of Managerial Psychology, Vol. 24, Iss: 4, pp. 328 – 347.

Mishra, A; Wilson, c &  Williams, R (2009). ,”Factors affecting financial performance of new and beginning farmers”, Agricultural Finance Review, Vol. 69 Iss: 2 pp. 160 – 179.

Moneva, J.M &  Ortas, E (2010). Corporate environmental and financial performance: a multivariate approach”, Industrial Management & Data Systems, Vol. 110 Iss: 2 pp. 193 – 210.

Murray, P. (2003). From continuous improvement to organizational learning. Australia learning organization, Vol(10), 272-282.

Newell, S., Bresnen, M., Edelman, L., Scarbrough, H. and Swan, J. (2006). “Sharing knowledge across projects: limits to ICT-led project review practices”, Management Learning : Vol. 37. No. 2, pp. 167-85.

Nobanee, H. & Hajjar, M.A (2009). Working Capital Management, Operating Cash Flow and Corporate Performance, Available at SSRN: http://ssrn.com/abstract=1471236.

Oeyono, G; Samy, M &  Bampton, R (2011). “An examination of corporate social responsibility and financial performance: A study of the top 50 Indonesian listed corporations”, Journal of Global Responsibility, Vol. 2 Iss: 1 pp. 100 – 112.

Olson, D & Zoubi, A (2008). Using accounting ratios to distinguish between Islamic and Conventional banks in the GCC region, The International Journal of Account, pp45-65.

Pew Tan, H; Plowman D & Hancock P (2007). Intellectual capital and financial returns of companies, Journal of Intellectual Capital, 8(1), pp.76-95.

Rudez, H.N & Mihalic, T (2007). Intellectual capital in the hotel industry: A case study from Slovenia, Hospitality Management, Vol. 26, pp.188-199.

Ruhan, A. & et al. (2009). A study on relationship between organizational intelligence  quotient  and  firm  performance  –  A  comparison  study  between Japan and China.Tokyo Institute of Technology.

Rzevski, G. (2002) Knowledge Management Fundamentals, MADIRA Paper 025, Version 1.0, http://www.brunel.ac.uk/research/madira/papers/p25.pdf.

Schwaninger,    M.    (2001).    Intelligent    organizations:    an    integrative  framework, John Wiley and Sons, LTD.

Secme, N; Bayrakdaroglu, Y & Kahraman, A (2009). Fuzzy performance evaluation in Turkish banking sector using analytic hierarchy process and Topsis, Expert Systems with Applications, 36, pp11699-11709.

Shawa, G., & Williams, A. (2009). Progress in Tourism Management Knowledge transfer and management in tourism organisations: An emerging research agenda. Tourism Management , 30.

Smits, M., & Moor, A. D. (2004). Measuring knowledge management effectiveness in communities of practice. In R. Sprague (Ed.), Proceedings of the 37th Hawaii international conference on system sciences (p. 80236b). IEEE Press.

Stein, E. W., Manco, M. P., & Manco, S. A. (2001). A knowledge-based system to assist university administrators in meeting disability act requirements. Expert Systems with Applications , 21, 65–74.

Tan, H.P; Plowman, D & Hancock, P (2007). Intellectual Capital and Financial Returns of Companies, Journal of Intellectual Capital, Vol. 9, No. 1, pp 76-95.

Veryard Projects Ltd. (2004) Towards organizational intelligence, Retrieved 12 August 2007 from http://www.users.globalnet.co.uk/~rxv/kmoi/orgint.htm.

Vrontis, D; Thrassou, A & Rossi, M (2011). Italian wine firms: strategic branding and financial performance”, International Journal of Organizational Analysis, Vol. 19 Iss: 4 pp. 288 – 304.

Weiß,  G.  (1994)  Some  studies  in  Distributed  Machine  Learning  and  Organizational  Design, Technical  Report  FKI-189-94,  Institut  für  Informatik,  Technische  Universität  München, Germany, http://citeseer.nj.nec.com/weiss94some.html.

Weiß, G. and Sen, S. (eds.) (1996) Adaptation and Learning in Multiagent Systems, Springer Verlag, Berlin.

Wen, Y.-F. (2009). An Effectiveness Measurement Model for Knowledge Management. Knowledge-Based Systems .

Yim, N.-H., Kim, S.-H., Kim, H.-W., & Kwahk, K.-Y. (2004). Knowledge based decision making on higher level strategic concerns: system dynamics approach. Expert Systems with Applications , 27, 143-158.

Yolles  M., (2005).  “Organisational  intelligence.  The  Journal  of Workplace Learning vol. 17, no. 1/2, pp. 99-114.

Zeidan, M.J (2012). The effects of violating banking regulations on the financial performance of the US banking industry”, Journal of Financial Regulation and Compliance, Vol. 20 Iss: 1 pp. 56 – 71.

Zhang, R & Stem, D (2007). Firms Environmental and Financial Performance: An Empirical Study, Working Paper,  Rensselaer Polytechnice Inistitute

 

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی هوش سازمانی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *