مبانی نظری و پیشینه پژوهشی ویژگی های آنتروپومتریکی بازیکنان فوتبال

نوع فایل
word
حجم فایل
120 کیلوبایت
تعداد صفحه
55
تعداد بازدید
365 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری ویژگی های آنتروپومتریکی بازیکنان فوتبال» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

 

. مقدمه

يكي از ويژگي هاي مشترك ورزش، صنعت و علوم نظامی انتخاب افراد براي مشاغل ويژه­اي است كه به اجراي مناسب مهارت­هاي حركتي نيازمند است. فرايند انتخاب شامل پيش بيني است. در پيش بيني به عمل آمده انتظار مي رود فرد انتخاب شده فعالیت مورد نظر را بهتر از فعالیت­های ديگر و شايد بهتر از افراد ديگر اجرا كند. به عبارت ديگر، فرض مي كند كه فرد انتخاب شده فعالیت مورد نظر را بهتر از كساني اجرا خواهد كرد كه انتخاب نشده­اند. اگر افراد مناسب، كارهاي مناسب خود را انجام دهند، وقت و پول زيادي صرفه جويي خواهد شد و كاركنان از كارشان رضايت بيشتري خواهند داشت. در اين موقعيت، بخش كليدي فرايند پيش بيني، تكامل راه­هاي مناسب براي سنجش توانايي­هاي حركتي داوطلبان و سپس هدايت كردن افراد انتخاب شده به كارآموزي و تمرين ورزش يا شغل مورد نظر است (حضرتی وند، 1375).

در این فصل ملاحظات و عوامل مرتبط با فرایند استعدادیابی و پیش بینی عملکرد ورزشکاران بحث و بررسی می­شوند. همانطور که در این فصل خواهید خواند ادبیات تحقیق به وضوح به این مطلب اشاره دارد که در حال حاضر یکی از چالش­های اصلی ورزش و محققانی که بر روی پیش بینی موفقیت تحقیق و مطالعه می­کنند مقوله استعدادیابی است. هر كسي مي تواند ياد بگيرد كه آواز بخواند، نقاشي كند و يا در ورزش ويژه اي شركت كند، اما تعداد كمي از افراد به سطوح بالايي از مهارت دسترسي پيدا مي كنند. در گذشته و حتي امروزه نيز در برخي از كشورها يك جوان سراغ ورزش هايي مي رود كه مبتني بر عرف يا تمايل و ايده هاي او باشد، اما در كشورهاي پيشرفته و اروپاي شرقي اين روش­ها منسوخ شده و چندان طرفدار ندارند (بومپا، 1999).

حيطه استعداديابي، به عنوان موضوعي جالب به ويژه براي كساني كه با ورزشكاران جوان كار مي كنند و به سطوح رقابتي چشم دارند، به سرعت وارد دنياي ورزش شده است. تا اين اواخر، شناسايي ورزشكاران بر مبناي انتخاب طبيعي بوده است. اين موضوع هنوز در بسياري از كشورها وجود دارد. نوباوگان اغلب بر اساس بينش مربي و عملكرد ورزشي آنان در مقايسه همسالان خود، انتخاب شده اند. با وجود اين، اين روش، به اين علت كه آثار بلوغ بر عملكرد را در نظر نمي­گيرد و از سوي ديگر، برآورد موفقيت در ساير رشته­ها را امكان پذير نمي­كند محدوديت هايي دارد (بلومفیلد، 1995).

با توجه به خطر صرف منابع زماني، مالي، اجتماعي، اخلاقي و روان شناختي، چگونه بايد براي يك ورزشكار جوان تصميم گيري كرد؟ در بعضي از كشورها، ورزشكاران تا حد زيادي، خود گزينشي هستند اما استعداديابي بايد بر اساس يك نظام سازماندهي شده انجام شود. عوامل اصلي در اين مورد عبارتند از: برخورداري از ورزشكاران جوان و مستعد، برنامه تمريني خوب، تندرستي و انگيزه بالا (ریگنیر و همکاران، 1993). زماني كه ورزشكاران بر اساس سن، ملاك فني مشخص و به همان اندازه سابقه اخلاقي و روحيات اجتماعي مناسب انتخاب شدند، دوام آنها در آن ورزش ويژه بيشتر بوده و دسترسي به هدف نهايي ممكن خواهد شد (براون، 2001). مهمترین موضوع و هدف در استعدادیابی عبارت است از: یافتن افرادی که بیشترین امید برای موفقیت آنها در آینده وجود دارد و فراهم کردن زمینه ای که به حداکثر پتانسیل خود دست پیدا کنند. (باتون و ابوت، 2006. پیرسون و همکاران، 2006). در این بخش قصد داریم تا مروری بر ادبیات تحقیق در زمینه استعدادیابی و اندازه­گیری عملکرد در ورزشکاران انجام دهیم تا نقش علوم ورزشی در شناسایی بازیکنان مستعد مشخص شود. بنابراین این سئوال مطرح می­شود که چقدر علوم ورزشی می­تواند به پیش بینی بازیکنانی با قابلیت رسیدن به سطح نخبگی کمک کند؟ در این فصل پاسخ این پرسش مورد بررسی قرار می­گیرد.

2-2. فوتبال در گذر زمان

محبوبيت و جذابيتی که امروز فوتبال و فوتباليست‌ها در ميان عامه‌ مردم، به‌خصوص جوانان دارند، در دوران طلايی فلسفه در آتن، به ‌فلسفه و فيلسوفان تعلق داشت. امروزه فوتبال همه مرزها را درنورديده و تمام ابعاد زندگی اجتماعی و فرهنگی ما را دربرگرفته و ناگزير، کس را گريزی از آن نيست و تنها ورزشی نيست که در محدوده‌ی ورزشگاه‌ها و به‌ منظور سرگرمی و تفنن برگزار شود، بلکه امروز سخن از “صنعت فوتبال” در ميان است. “صنعت فوتبال” در نيم قرن گذشته به‌تدريج فربه شده و قدرت يافته است صدها هزار شغل در سرتاسر جهان ايجاد کند و گردش سالانه پول ناشی از بازی‌های باشگاهی و جابجايی بازيکنان و تبليغات تجاری و جز اينها، سالانه به ميليارها دلار می‌رسد. محبوبيت بازيگران فوتبال هم، گرچه گاه گذرا و موقتی است، ولی فراگير است. در این میان فوتبال در کشور ما نیز  از این قاعده مستثنی نبوده و از جذابیت و گستردگی بسیار بالایی برخوردار می باشد. بر اساس مطالعاتی که اخیراً صورت گرفته‌است، ورزش فوتبال از نظر مردم کشور ما در میان ورزش‌های دیگر از محبوبیت بالاتری برخوردار می‌باشد، نتایج حاصل از این تحقیق مؤید این واقعیت است که، فوتبال به عنوان محبوب‌ترین ورزش جهت پرداختن به آن در اوقات ‌فراغت در ایران به شمارمی‌آید؛ که این خود نشان‌ دهنده اقبال عمومی جامعه ما به فوتبال می‌باشد. با نگاهي گذرا به فوتبال كشورهاي اروپايي و مقايسه آن با فوتبال كشور ايران، درمي يابيم در حالي كه فوتبال اروپا به يك صنعت درآمدزا تبديل شده‌است، فوتبال ايران همچنان به صورت مستقيم (استقلال و پرسپوليس) و غيرمستقيم (تيم‌هاي صنعتي و نظامي) از بودجه عمومي دولت ارتزاق مي‌كنند. که بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران دلیل اصلی آن را عدم بهره‌گیری صحیح و مناسب از مفاهیم مدیریت علمی ورزشی و شیوه های نوین آن در فوتبال روز دنیا می دانند. تنها با ايجاد نوآوري در سيستم مديريت، برنامه ريزي، ساختار داخلي، تكنيك و تاكتيك و با هدف توسعه پايدار و مستمر و بالطبع آن با  بکارگیری درست و صحیح از این مفاهیم است که، اين امكان فراهم خواهدشد تا فوتبال ايران بتواند جايگاه خود را در فوتبال مدرن پیدا کند و بروز شود (مرادی، 1388).

 

فهرست منابع

ابراهیم، خ.، حلاجی، م. (1386). استعدادیابی ورزشی. انتشارات بامدادکتاب، تهران.

اسلامی، م.، دماوندی، م.، (1391). اصول و مبانی بیومکانیک و تجزیه و تحلیل حرکت. انتشارات پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی.

بهپور، ن.، یوسفی، ب.، فرامرزی، م. (1380). ارتباط نوع پیکری و ترکیب بدنی با عملکرد در الگوهای حرکتی پایه و اجرای مهارتهای پایه فوتبال. حرکت، شماره 7, صفحه 37-15.

پرنو، ع.، قراخانلو، ر.، آقاعلی‌نژاد، ح. بررسی  نیمرخ ترکیب بدن فیزیولوژیکی و آنتروپومتریکی بازیکنان نخبه فوتسال ایران. فصلنامۀ المپیک، شمارۀ2

جعفری، ا. (1385). ارزیابی ویژگی های آنتروپومتریکی ،زیست حرکتی و زیست انرژیک تکواندوکاران نخبه زن ایرانی و تعیین ارتباط این وبژگی ها با موفقیت های آنها. پایان نامه کارشناسی ارشد: دانشگاه مدرس.

جيم، ب. (1385). استعداديابي در ورزش. (س. ارشم  ا. رادنيام مترجم). چاپ اول، تهران انتشارات علم و حركت.

چاله‌چاله، م. (1386). مقایسه ویژگی های فیزیولوژیکی و پیکر سنجی بازیکنان پست های مختلف لیگ برتر فوتبال ایران با بازیکنان لیگ برتر فوتبال انگلستان. پایان نامه کارشناسی ارشد: دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شهید بهشتی.

حسینی، س. م. کشف استعداد در بازیکنان پایه فوتبال، مجموعه مقالات ششمین همایش بین المللی تربیت بدنی و علوم ورزشی. کیش.1386.

حضرتی‌وند، ع. (1375). رابطه میان ویژگیهای آنتروپومتریکی و بیومکانیکی شناگران زبده با زمان شنای 100 متر. پایان نامه کارشناسی ارشد: دانشگاه تربیت معلم، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی .

ریلی، ت. (1374). نیمرخ فیزیولوژیک فوتبالیست، (ف. ناظم، مترجم) کمیته ملی المپیک تهران اول، چاپ72.

شفیع‌زاده، ع. (1388). ارتباط اندازه های آنتروپومتریکی نوجوانان مدارس فوتبال با مهارت¬های فردی آنان. پژوهش نامه علوم ورزشی، شماره 10، صفحه 14-11.

صمدی، ه.، علیزاده، م. (1385).  پیش بینی و مقایسه سهم متغیر های آنتروپومتری در انعطاف پذیری مفصل ران برای فوتبالیست ها و غیر ورزشکاران. پايان نامه کارشناسي ارشد: دانشگاه تهران، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی.

علیجانی، ر. (1381). بررسی وضع موجود و تدوین شاخص های استعدادیابی در رشته کاراته. طرح پژوهشی، پژوهشکده تربیت بدنی.

علیزاده، م، فارسی، ع. (1384). تعیین نورم آمادگی روانی، مهارتی و جسمانی تیم¬های ملی فوتبال نوجوانان، جوانان و بزرگسالان. طرح پژوهشی کمیته ملی المپیک.

فرامرزی، م.، قراخانلو، ر.، چوبینه، س. (1389). نیمرخ آمادگی جسمانی بازیکنان زبدۀ فوتبال ایران. فصل نامه المپیک شماره 18.

فرج‌زاده، ش. (1385). پیکرشناسی ورزشی. انتشارات کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران.

هادوی، ف. (1379). استانداردهای استعدادیابی ورزشی، معاونت ورزشی و امور فدراسیون‌ها، دفتر پایگاه‌های قهرمانی و امور باشگاه‌ها.

فیاضی، ن. (1380). بررسی رابطه اندازه آنتروپومتریکی اندام های فوقانی و تحتانی با بعضی از عوامل آمادگی جسمانی دانش آموزان دختر مدارس اول راهنمایی منطقه 11 تهران. پايان نامه کارشناسي ارشد: دانشگاه  آزاد اسلامي واحد تهران مرکز.

قراخانلو، ر. (1381). بررسی وضع موجود و تدوین شاخص‌های استعداد یابی در فوتبال طرح پژوهشی پژوهشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی.

قراخانلو، ر. (1387). فیزیولوژی کاربردی فوتبال. کمیته ملی المپیک، چاپ اول تهران.

کارگرفرد، م.، کشاورز، س. (1385). شناخت توان هوازی و بی هوازی بازیکنان فوتبال لیگ برتر ایران پست های مختلف بازی. حرکت، شمارۀ 27، دانشگاه تهران.

مان، ن. (1375). اصول روان‌شناسی، ترجمه محمود ساعتچی. انتشارات امیرکبیر، چاپ دوازدهم، تهران.

مایلی‌کهن، م. (1386). توصیف برخی از ویژگی های آنتروپومتریکی، آمادگی جسمانی و حرکتی بازیکنان نخبه فوتبال ایران. پايان نامه کارشناسي ارشد: دانشگاه  آزاد اسلامي واحد تهران مرکز، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی.

مرادی‌چالشتری، ج. (1388). تبین وضعیت سرمایه گذاری خارجی در صنعت فوتبال جمهوری اسلامی ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد: دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بروجرد.

معروفی، خ. (1379). بررسی و مقایسه توان هوازی و توان بی هوازی بازیکنان تیم ملی فوتبال جوانان ایران در پست های مختلف بازی. پایان نامه کارشناسی ارشد: دانشگاه تهران.

منتظری، آ. (1383). ارتباط اندازه های آنتروپومتریکی اندام های فوقانی با عملکرد حرکتی پرتاب وزنه و دیسک دانش آموزان دختر دوره متوسطه. پایان نامه کارشناسی ارشد: دانشکده تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب.

نمازی‌زاده، م. (1381). بررسی وضع موجود و تدوین شاخص های استعدادیابی در بسکتبال. طرح پژوهشی پژوهشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی.

وزینی‌طاهر، ا. (1390). تعيين ويژگيهاي رواني، تكنيكي، فيزيولوژيكي وآنتروپومتريكي فوتباليستهاي نخبه و زيرنخبه كمتر از 16 سال، . پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران.

هادوی، ف. (1378). تحلیل منطقی از روش های استعدادیابی برای دوهای سرعتی و استقامتی در پسران جوان. رساله دکتری: دانشگاه تربیت معلم.

هويدا، ز. (1381). تعيين رابطه همبستگي بين ويژگي هاي آنتروپومتريک و بيو انرژيک با عملکرد شناگران نخبه نابالغ. پايان نامه کارشناسي ارشد: دانشگاه  آزاد اسلامي واحد تهران مرکز.

Abbot, A., Button, C., Pepping, G., & Collins, D. (2005). Unnatural selection: Talent identification and development in sport. Nonlinear dynamics. Psychology and Life Sciences, 9 (1), 61-88.

AI-Hazzaa, H. M. K. S., Alumuzaini, A., AI-Rafaee, M. A., Sulaiman, M. Y., Dafterdar, A. (2001). Aerobic and an aerobic power characteristics of Saudi elite soccer players. Journal Sports Medicine and Physician Fitness, 41(1), 54-61.

Arnason, A., Holme, I. (2004). Physical fitness, injuries and team performance in soccer. Journal of  Science and Medicine in Sport,78- 285.

Bayati, M., & Agha-Alinejad، H. (2010(. Place of kinanthropometry in talent identification processes in rowing. International Sport Science Congress, 1012-1014.

Bloomfield, D. (1995). Talent identification and profiling. Science and Medicine in Sport. 995:206.

Bloomfield, J., Polman, D., Butterly, R., & Donghoue, P. (2007). Physical demands of different positions in FA Premier League soccer. Journal of  Sports. Med Physician Fitness , 45, 58-67.

Bompa, T. O. (1994). Theory and methodology of training: the key to athletic training Champaign. Human Kinetics.

Bompa, T. O. (1999). Periodization: theory and methodology of training Champaign. Human Kinetics.

Brocherie, F. T., Morikava, N., & Hayakawa, M. (2005). Per-season anaerobic performance of elite Japanese soccer players. in Science and Football.

Brown, J. (2001). Sport talent identification: How to identify and develop outstanding athletes.  Human Kinetics.

Button, C., & Abbot, A. (2007). Nature-nurture and sport performance. International Journal of Sport Psychology, 38, 83-88.

Carter, L. D., and Martin. (1970). Somatotype of  athlete. A Review Human Biology, 39, 466.

Cox, R. H. (1994). Sport Psychology: concepts and applications, rev. edn, Brown & Benchmark, Dubuque, IA.

Figueiredo, A., Goncalves, C., Coelho, E., Silva, M., & Malina, R. (2009). Characteristics of youth soccer players who drop out, persist or move up. Journal of Sports Sciences, 27(9), 883–891.

Geczi, G. (2009). Success and Talent Development as Indicated by motor tests and psychometric variables of U18 ice hockey players. PhD dissertation, Semmelweis University, Budapest.

Gil, S., Gil, J., Ruiz, F., Irazusta, A., & Irazusta, J. (2007). Physiological and anthropometric characteristics of young soccer players according to their playing position. Strength Cond Res, 21(2), 438-445.

Goldberg, D., Dieffenbach, K., & Moffett, A. (2002). Psychological characteristics and their development in Olympic champion. Journal of Applied Sport Psychology, 14, 172-204 .

Hanavan, E., (1964). A Mathematical Model of the Human Body. AMRLTechnical Report, 64-102.

Haywood, K.M., (1993). Life span motor development. 2nded., university of Missouri Human Kinetics Publishers.

Hazir, T. (2010). Physical characteristics and somatotype of soccer players according to playing level and position. Journal of Human Kinetics, 26, 83-95.

Hirose, N., Gakuhari, H. (2007). Possible predictor of talent identification of professional soccer players. 6th world congress on science and football. Journal of Sports Science and Medicine, 189-190.

Hoare, D., & Warr, C. (2000). Talent identification and women’s soccer: An Australian experience. Journal of Sport Sciences, 18, 751-758.

Howe, M., Davidson, J., & Sloboda, J. (1996). Innate gifts and talents: reality or myth?. Behavioural Brain Science, 21, 399-419.

Hoyan, S. (2009). The physical fitness profile of Hong Kong elite female soccer players. An honours project submitted in partial fulfilment of the requirements for the degree of.

Ingebrigtsen, J., Dillern, T., & Shalfawi, S. (2011). Aerobic capacities and anthropometric characteristics of elite female soccer players. Journal Strength Cond Res, 25(12), 3352-3357.

James, P., Alan, J. (2008). Performans and anthropometric characterize of prospective elite junior astralian footballers. Journal of Science and Medicine in Sport, 11, 227-230.

Juric, I. (2007). Analysis of morphological features and played team positions in elite female soccer players. Journal of Sports Science and Medicin Sport, 10.

Le Gall, F., Carling, C. B., Williams, M. C., & Reilly, T. (2008). Anthropometric and fitness characteristics of international, professional and amateur male graduate soccer players from an elite youth academy. Journal Sciences and Medicin Sport, 10, 1016.

Magil, R. (1998). Motor learning, concepts and applications, McGraw, Hill Publisher, 5th edition, 276 – 277.

Malina, R. (1997). Talent identification and selection in sport. 16 April 2001. http://ed-web3.educ.msu.edu/ysi/spotlight1997/talent.html.

Malina, R., Ribeiro, B., Aroso, J., & Cumming, S. (2007). Characteristics of youth soccer players aged 13-15 years classified by skill level. Journal Sports Medicin, 41, 290–295.

Matkovic, B., Misigoj-Durakovic, M., Matkovic, B., Jankovic, S., Ruzic, L., Leko, G. (2003). Morphological differences of elite Croatian soccer players according to the team position. Coll Antropol, 1, 167-174.

Mc, N., & Mc, C. (1975). Motor Learning and human performance. USA, 322.

Mladenovic, I. (2005). Developing characteristics and functional abilities of top female football players. Medicine and Biology, 2, 97 – 99.

Morris, T. (2000). Psychological characteristics and talent identification in soccer. Journal of Sports Sciences, 18, 715–776.

Nilsson, B.E. and Westlin, N.E. (1971). Bone density in athletes. Clin Orthopaed & Related Res, 77, 179-182.

Orhan, O., Sair, M., Kishali, E., & Kishali, N. F. (2010). A comparison of somatotypical values from the players of two football teams playing in Turkcell Turkish super league on the basis of the players’ positions. Journal of Physical Education and Sport Management, 1, 1-10.

Ostojic, S. (2000). Physical and physiological characteristics of elite Serbian soccer players Facta Universitatis Series. Physical Education and Sport, 1(7), 23 – 29.

Pearson, D., Naughton, G., & Torode, M. (2006). Predictability of physiological testing and the role of maturation in talent identification for adolescent team sports. Journal of Science and Medicine in Sport, 9 (4), 277-287.

Peyna Reyes, M., Cardas-Barahona, E., & Malina, R. (1994). Growth, physique and skeletal maturation of soccer players 7-17 years of age. Human biologa Budapestinensis, 5, 453-458.

Power, K., Dunbar, G., & Treasure, D. (2003). Differences in fitness and psychological markers as a function of playing level and position in Two English premier league football clubs. In proceedings of fifth world congress on science and football Lisbon Technical University (Universidade Tecnica de Lisboa) Portugal, 133-144.

Pynea, D. B., Gardnera, A. S., Sheehanc, K., & Hopkinsd, W. G. (2006). Positional differences in fitness and anthropometric characterize in Astralian football. Science and Medicine in Sport, 9, 143-150.

Raick, G.L., (1973). Physical activity: human growth and development. New York: Academic press.

Regnier, G., Salmela, J. H., & Russell, S. J. (1993). Talent detection and development in sport. Handbook of research on sports psychology. New York: Macmillan, 190-313.

Reilly, T., Bangsbo, J., & Franks, A. (2000). Anthropometric and physiological predispositions for elite soccer. Journal Sports Science, 18, 669-683.

Reilly, T., & Gil et albourne, D. (2003). Science and football: a review of applied research in the football codes. Journal Sports Science, 21, 693-705.

Reilly, T., Williams, A., & Nevill, A. (2000). A multidisciplinary apporoach to talent identification in soccer. Jornal of Sport Science.

Rico-Sanz, J. W. R., Frontera, P. A., Mole, M., Rivera, A., & Rivera- Brown and Meredith, C. N. (1998). Dietary and performance assessment of elite soccer players during a period of intense training. Journal Sport Nutr, 8(3), 230-240.

Reives, M., Cardas-Barahona, E., Malina, R. (1999). Growth, physique and skeletal maturation of soccer players 7-17 years of age. Human Biologa Budapestinensis.

Rogan, S., Hilfiger, R., Clarysb, P., & Clijsenc, R. (2011). Position-specific and team-ranking-related Morphological characteristics in German amateur soccer players. International Journal of Applied Sports Sciences, 23, 168-82.

Salvo, V. D., & Pigozzi, A. F. (1998). Physical training of football players based on their positional rules in the team. Journal Sports Medicine Phys Fitness, 38(4), 294:297.

Schmidt, R., & Lee, T. (1999). Motor Control and Learning Human Kinetics Publisher. 3 rd edition, chapter 9.

Sedano, S., Vaeyens, R., Philippaerts, R., Redondo, J., & Cuadrado, G. (2009). Anthropometric and anaerobic fitness profile of elite and non-elite female soccer players. Journal Sports Medicine Phys Fitness, 49(4), 387-394.

Sporis, C., Canaki, M., & and Barisic, V. (2007). Morphologicaal differences of elite Croatian female soccer players according to team position Hrvat. Sports Komed, 22, 91-96.

Stinl, W. (1988). Kin Anthropometry. Human Kinetics, 5-23.

Stolen, T., Chamari, K., Castagna, C., & Wisloff, U. (2005). Physiology of soccer: an update. Sports Medicine, 35, 501-536.

Vaeyens, R., Malina, R. M., Janssens, M., Van Renterghem, B., Bourgois, J., Vrijens, J. (2006). A multidisciplinary selection model for youth soccer: the Ghent Youth Soccer Project. Journal Sports Medicine, 40, 928–934.

Warren, B., Young, A., & Pryor, L. (2007). Relationship between per-season anthropometric and fitness measures and indicatorsn of playing performance in elite junior Australian arules football. Journal of Science and Medicine in Sport, 110-118.

Williams, A. M., & Reilly, T. (2000). Talent identification and development in soccer. Journal of Sports Sciences, 18, 657 – 667.

Winter, D. (1930). Biomechanics and Motor Control of Human Movment, 3rd.ed.

Wolstencroft, E. (2002). Talent identification and development, An academic review. University of Edinburgh.

Wu CH. (1992). Talent identification in China. New studies in Athletics, 3, 37-39.

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی ویژگی های آنتروپومتریکی بازیکنان فوتبال”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *