پیشینه پژوهشی خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان (رشته علوم تربیتی)

تعداد بازدید
2292 بازدید
۹,۰۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان (رشته علوم تربیتی)» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

فهرست محتوا

  • 2-3- خودکارآمدی.. 45
  • 2-3-1- مفهوم خودکارآمدی.. 45
  • 2-3-2- نظریه شناختی – اجتماعی بندورا 48
  • 2-3-3- مراحل رشد خودکارآمدی.. 50
  • 2-3-4- مولفه های خودکارآمدی.. 51
  • 2-3-4-1- سطح. 51
  • 2-3-4-2- عمومیت.. 52
  • 2-3-4-3- نیرومندی.. 52
  • 2-3-5- منابع خودکار آمدی.. 53
  • 2-3-6- راهبردهای افزایش خودکارآمدی.. 58
  • 2-3-7- خودکار آمدی بالا و پایین. 60
  • 2-3-8- حیطه های مختلف خودکارآمدی.. 62
  • 2-3-9- خودکار آمدی تحصیلی. 62
  • 2-3-10- خرده مقیاس های خودکارآمدی تحصیلی. 63
  • 2-3-10-1- استعداد 63
  • 2-3-10-2- کوشش… 64
  • 2-3-10-3-  بافت.. 65
  • 2-3-11- ویژگی های دانش آموزان با خودکار آمدی تحصیلی بالا و پایین. 66
  • 2-5- پیشینه تجربی. 81
  • 2-5-1- پیشینه داخلی. 81
  • 2-5-2- پیشینه خارجی   83

خودکارآمدی

مفهوم خودکارآمدی

خودکارآمدی در فرهنگ روانشناسی و روان پزشکی به صورت باورهای شخصی در مورد توانایی کنار آمدن با موقعیت های متفاوت تعریف شده است (شاه بختی، ۱۳۹۰). امروزه مفهوم خودکارآمدی، متغیر کلیدی در روانشناسی بالینی، تربیتی، اجتماعی، رشد، سلامت و شخصیت[1] محسوب می شود(بندورا، ۱۹۹۳؛ نقل از محمدی، امامی و فانی، ۱۳۹۲) و به عنوان یکی از عوامل فرهنگی در حال ظهور معرفی شده است (مک پی، فاررو و کانتو[2]، ۲۰۱۳).

خودکارآمدی از نظریه شناختی-اجتماعی بندورا نشأت گرفته و نزدیک به سه دهه است که توسط روانشناسان نظریه پرداز مورد مطالعه و بررسی قرار دارد(تجلی و اردلان، ۱۳۸۹). به نظر بندورا(۱۹۹۹) خود کارآمدی عبارت است از اعتقاد به قابلیت های فردی در سازماندهی و انجام اعمالی که در موقعیت های پیش رو ضروری است. به عبارت دیگر، خودکارآمدی باور شخصی به این است که می تواند در یک موقعیت خاص، موفق عمل کند. او همچنین خودکارآمدی را یکی از فرآیندهای شناختی می داند که ما از طریق آن بسیاری از رفتارهای اجتماعی و خصوصیات شخصی را بسط می دهیم. اینکه افراد به آزمایش یا کنار آمدن با موقعیت های مشکل ساز خواهند پرداخت یا نه، تابعی از میزان اطمینان آنها به کارآمدی خود است. خودکارآمدی ادراک شده، نه تنها ترس ها و بازداری های انتظاری را کاهش می دهد، بلکه از طریق انتظار موفقیت احتمالی، بر میزان تلاش برای کنار آمدن اثر می گذارد(تجلی و اردلان، ۱۳۸۹). بدیهی است که تفکر، احساسات و رفتار انسان در موقعیت هایی که به توانایی خود اطمینان می کند، متفاوت از رفتار وی در موقعیت هایی است که در آن کارآمدی بر الگوهای تفکر، انگیزش و عملکرد و برانگیختگی هیجانی تاثیر می گذارد(بندورا، ۱۹۹۹). بندورا(۱۹۹۷؛ نقل از پورقاز، محمدی و دوستی، ۱۳۹۱) معتقد است که برای پیش بینی عملکرد حل مسأله افراد در حوزه های مختلف هم چون مدرسه، کار و روابط، خودکارآمدی نقش مهمی را ایفا می کند. بنابراین به نظر می رسد هرچه خودکارآمدی افراد بیشتر باشد، قدرت حل مسأله آن ها نیز بیشتر می شود. تحقیقات نشان می دهد که خودکارآمدی تاثیرات مثبتی در تعیین هدف، تلاش و پشتکار دانش اموزان دارد(پاجارس، ۲۰۰۹؛ نقل از لین، لیو، چن و چن[3]، 2014).

نظریه خودکارآمدی بیان می کند که قضاوت فرد در کارآمدی و کفایت خود برای اجرای موفقیت آمیز اعمالی که برای رسیدن به پیامدهای مطلوب نیاز است، واسطه ای برای شرکت در آن اعمال می باشد. ادراک و باور به توانمندی خود، نقش تعیین کننده ای برای انجام هر عمل و رفتار دارد و بنابراین باور خودکارآمدی به عنوان تعیین کننده این که فرد در یک موقعیت چگونه رفتار خواهد کرد و پیش بینی کننده افکار و عواطف تجربه شده در آن موقعیت می باشد. در این نظریه تمامی فرآیندهای روان شناختی و رفتاری از طریق حس خودکارآمدی و تسلط شخصی صورت می گیرد (طهماسیان و اناری، ۱۳۹۰). محققان بر این عقیده تاکید دارند که افرادی که خود را قادر به انجام کاری می دانند، بیشتر از زمانی که چنین احساسی ندارند، درگیر کاری خواهند شد (عظیمی، 1395). همچنین، به گفته بندورا(۱۹۹۷، نقل از اوزر و آکگون[4]، ۲۰۱۵)، خودکارآمدی باعث ایجاد احساسی شایستگی در فرد شده و به او کمک می کند تا در جهت تحقق اهداف خود قدم بردارد و این احساس باعث کاهش یا از بین رفتن افکار نادرست درباره خود می شود. به عقیده بندورا (۱۹۸۶) افراد منابع اطلاعاتی متفاوتی را در رابطه با توانمندی خود پردازش نموده و سپس مطابق آن، رفتارها و کوشش های خود را تنظیم می نمایند (طهماسیان و اناری، 1390).

دویک[5] (۰ ۲۰۰) می گوید باورهای ما هستند که دنیای اطراف مان را سازمان می دهند. نظام باورها در انسان ها از یک سو سبب بهبود رفتار، کسب سلامتی، رضایت خاطر از زندگی و خشنودی می گردند و کیفیت زندگی انسان ها را ارتقا می دهند و از سوی دیگر به نظر می رسد بسیاری از مشکلات و مسائلی که افراد در زندگی با آن مواجه می شوند و تجربه می کنند منتج از این باور است و رابطه نزدیکی با باورهای افراد درباره خودشان و توانایی هایشان دارد (شاه بختی، ۱۳۹۰).

بندورا، خودکارآمدی را به عنوان یک مفهوم مرکزی ارائه داده که به ادراک توانایی ها برای انجام دادن عملی که مطابق میلی است، اشاره می کند. در این دیدگاه، رفتار تحت تاثیر نیروهای اجتماعی است ولی نحوه برخورد و چگونگی تاثیرگذاری بر نیروهای اجتماعی در اختیار فرد است. بنابراین، همان قدر که شرایط محیطی، انسان را شکل می دهد، انسان نیز موقعیت ها را انتخاب می کند، بر دیگران تاثیر می گذارد و از دیگران تاثیر می پذیرد. اعتقادات خودکارآمدی چارچوب انگیزشی برای افراد در رسیدن به سلامتی، رفتار و موفقیت ایجاد می کند. افراد معتقدند که فعالیت هایشان می تواند نتیجه ای مطابق آرزو هایشان داشته باشد. از این رو برای انجام فعالیت های خود خواسته دارای مشوق هستند و به پافشاری و استقامت در مواجهه با مشکلات می پردازند. خودکارآمدی میزان استقامت افراد در زمان مقابله با مشکلات و سختی ها است. از این رو میزان آسیب پذیری انسان را در برابر استرسی، افسردگی و چگونگی انتخاب گزینه های مختلف را در زندگی شان می دهد (بهبودی، ۱۳۸۸).

نظریه شناختی – اجتماعی بندورا[6]

آلبرت بندورانظریه ای بنیان نهاد که ترکیبی از عینیت مورد توجه رفتارگراها و شناخت گرایان[7] در ارتباط با محیط اجتماعی است. این نظریه در آغاز شکل گیری تحت عنوان یادگیری اجتماعی[8] مبتنی بر نظریات شرطی شدن بود ولی با گذشت زمان از آن فراتر رفت و نقشی فرآیندهای شناختی را در یادگیری مورد توجه قرار داد و رفتار گرایی را به تحلیل و مطالعه فرآیندهای شناختی تعمیم داد (عظیمی، 1395). نظریه شناختی – اجتماعی ریشه در کارگذاری انسانی دارد. بدین معنی که هریک از افراد نماینده فعالی در گسترش و تحول خویشتن هستند. کلید احساسی، کارگذاری شخصی و اعتقاد به خود است. بدین ترتیب افراد قادر به کنترل تفکرات، احساسات و فعالیت های خویش می شوند. بندورا معتقد است افراد نسبت به آنچه می اندیشند، به آن اعتقاد دارند و نسبت به آن وابستگی دارند، مسئول هستند و باید در رفتار خود نیز آن را نشان دهند (پاچارس، ۲۰۰۲). در این نظریه انسان به صورتی پویا، پردازش کننده اطلاعات، حل کننده مسائل و بالاتر از همه ارگانیسمی اجتماعی توصیف شده است. چه ما از تجربه مستقیم بیاموزیم و چه از تجربه غیرمستقیم یا جانشینی، بیشتر یادگیری های ما در برگیرنده سایر افراد در موقعیت های اجتماعی هستند. این نظریه مبتنی بر الگوهای علمی سه جانبه رفتار، محیط و فرد است. این الگو به ارتباط متقابل بین رفتار، اثرات محیطی و عوامل فردی که به ادراک فرد برای توصیف کار کردهای شناختی اشاره دارد تاکید می کند. براساس این نظریه، فرد در یک نظام علیت سه جانبه بر انگیزش و رفتار خود اثر می گذارد (شاه بختی، ۱۳۹۰).

منابع

  • اثرزاده، الهام (1394). بررسی روابط بین مهارت های تدریس معلمان و باورهای انگیزشی دانش آموزان در آموزش متوسطه کاشان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه کاشان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
  • احمدی، سعید و خضری، حسن (1390). مقايسة مهارت هاي تدريسِ معلمان فارغ التحصيل از دانشگاه آزاد اسلامي، دولتي و پيام نور، پژوهش در برنامه ريزي درسي، سال هشتم، دورة دوم، شمارة 1و2، صص 32-41.
  • ادیانی، یونس (1383)، منطق بنیادین فکر، تهران، نقش جهان.
  • اعتماد اهری، علا الدین و تختی پور، مریم (1394)، بررسی رابطه میزان خود نظم دهی و خود کارآمدی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی، سال هفتم، شماره 1، 35-64.
  • امیر سرداری، لیلی؛ رحیمی، مجتبی و اسمعیلی، احمد (1393)، بررسی رابطه بین خودکارآمدی عمومی و اضطراب صفت و حالت در بین کارکنان نیروی انتظامی، فصلنامه طب انتظامی، دوره 3، شماره 2، 95-100.
  • باقری نسامی، معصومه و همکاران (1392)، بررسي رابطه رضايت از زندگي با حمايت اجتماعي و خودكارآمدي در سالمندان ساكن منازل شهرستان ساري در سال 91، مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، دوره 23، شماره 101، 38-47.
  • بالاوندی، افسانه (1395)، آزمودن تاثیر آموزش مدیریت خشم بر خودکارآمدی و سازگاری دختران دوره متوسطه، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم انسانی.
  • بختیارپور، سعید (1391)، رابطه تفکر انتقادی، راهبردهای فراشناختی و مدیریت زمان با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، یافته های نو در روانشناسی، سال هفتم، شماره 22، 5-19.
  • بسطامی، حیدر (1395)، مقایسه عزت نفس و خودکارآمدی تحصیلی و مهارت های اجتماعی کودکان دوزبانه و تک زبانه شهر ایلام، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم انسانی.
  • بهبودی شبخانه، زهرا (1388)، رابطه بین تفکر انتقادی و سبک های هویت با خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان سال دوم دبیرستان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
  • پرگاری، نسیبه (1390)، بررسی تاثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر بهبود خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم انسانی.
  • تجلی، فاطمه و اردلان، الهام (1389)، رابطه ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده با خودکارآمدی و سازگاری تحصیلی، مجله روانشناسی، شماره 53، 62-78.
  • تقی زاده، اکرم (1391)، رابطه بین پذیرش اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی با قلدری در دانش آموزان مقطع راهنمایی شهر گناباد، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم انسانی.
  • توسلی نیا، سعید (1395)، بررسی اثربخشی فرآیند تماس با شیوه های اهمال کاری بر خودگردانی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم انسانی.
  • جلیلیان، فرزاد؛ امدادی، شهره؛ کریمی، مهرداد؛ براتی، مجید و غریب نواز، حسن (1390)، افسردگی در بین دانشجویان، بررسی نقش خودکارآمدی عمومی و حمایت اجتماعی درک شده، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان، شماره 4، 60-66.
  • جمشیدیان قلعه سفیدی، توران و خمیجانی فراهانی، علی اکبر (1388)، رابطه زبان مادری، جنسیت و سن با سطح تفکر انتقادی، مجله پژوهش زبان های خارجی، شماره 55.
  • جهانی یلمه، زهرا (1383)، بررسی رابطه رضایت شغلی معلمان با انگیزه پیشرفت و مهارت های تدریس آنان در مقطع متوسطه شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
  • خزاعی، طیبه؛ شریف زاده، غلامرضا، اکبرنیا، مرضیه؛ پیری، مهران و قنبرزاده، ناهید (۱۳۹۲). ارتباط افسردگی و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بیرجند در سال ۱۳۹۱، فصلنامه علمی پژوهشی دانشکده پر ستاری ومامایی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. سال دهم، شماره 2، 141-148.
  • زمانیان، شکوفه (1390)، بررسی رابطه خودکارآمدی تحصیلی و جهت گیری های هدفی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال سوم راهنمایی شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
  • سعیدی پور، مرضیه (1389)، مقایسه مهارت های خودتنظیمی، تفکر انتقادی دانشجویان برخوردار از آموزش ترکیبی و سنتی (حضوری)، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
  • سلطانی مجد، سید امیر هوشنگ؛ تقی زاده، محمد احسان و زارع، حسین (1391). اثربخشي آموزش گروهي مهار تهاي تحصيلي بر خودكارآمدي و انگيزش پيشرفت دانش آموزان پسر سال اول دبيرستان، مجله علميپژوهشي پژوهش هاي علوم شناختي و رفتاري سال چهارم، شماره دوم، صص 31-44.
  • سیف، علی اکبر (1391)، روانشناسی پرورشی نوین، روانشناسی یادگیری و آموزش، تهران، دوران.
  • سيف، علي اكبر. ( 1386 )، روا نشناسي پرورشي نوين: روا نشناسي يادگيري و آموز ، ش تهران، نشر دوران.
  • شاه بختی، زینب (1390)، بررسی اثربخشی آموزش مهارت های تحصیلی بر انگیزش پیشرفت و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
  • شریفان, شیرین؛ فرشید خسروپور و علی ابراهیمی نژاد، (1394). مقایسه میزان پرخاشگری و خودکارآمدی دانش آموزان بر اساس مهارتهای ارتباطی آموزگاران، سومین کنفرانس ملی روانشناسی و علوم رفتاری، تهران، موسسه اطلاع رسانی نارکیش.
  • شعبانی، حسن (1389)، روش تدریس پیشرفته در آموزش مهارت ها و راهبردهای تفکر، تهران، سمت.
  • صابری راد، احمد (1386)، بررسی تاثیر آموزش مهارت های ارتباط مثبت با الگوی درایکورس بر رضایت شغلی معلمان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
  • صفرزاده، سحر و مرعشیان، فاطمه سادات (1394). رابطه تفکر انتقادی و فراشناخت با موفقیت تحصیلی در دانشجویان دختر، فصلنامه علمی پژوهشی زن و فرهنگ، سال هفتم. شماره 25، صص 29-43.
  • طهماسیان، کارینه و اناری، آسیه (1390)، ارتباط مستقیم و غیرمستقیم خودکارآمدی تحصیلی با افسردگی نوجوانان، مجله دستاوردهای روانشناختی، شماره 1، 227-244.
  • طیبی چوبری، مرتضی (1394)، بررسی رابطه مدارس ترغیبی با هدف گرایی تحصیلی و خودکارآمدی ادراک شده دانش آموزان مقطع متوسطه، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
  • عزیزی نژاد, بهاره؛ فاطمه سعیدی محمودآبادی و مدینه محمودی (1394)، بررسی رابطه بین مهارت تفکر انتقادی دانش آموزان بر اساس توانایی انتقاد پذیری معلمان در بین پایه های چهارم و پنجم ابتدایی، همایش بین المللی روانشناسی و فرهنگ زندگی، استانبول، موسسه سفیران فرهنگی مبین.
  • عزیزی، محمد (1392)، کلاس تفکر انتقادی، مجله رشد آموزش ابتدایی.
  • عظیمی، داریوش (1395)، بررسی اثربخشی آموزش سرسختی روانشناختی بر خودکارآمدی تحصیلی و پذیرش اجتماعی دانش آموزان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم انسانی.
  • علی نوروزی، رضا؛ ابراهیمی دینانی، آرزو و خنجرخانی، ذبیح الله (1387)، درآمدی بر ضرورت و کاربرد تفکر انتقادی در تعلیم و تربیت، مجله علوم انسانی دانشگاه امام حسین (ع)، شماره 73.
  • غلامعلی لواسانی، مسعود؛ اژه ای، جواد و افشاری، محسن (1388)، رابطه خودکارآمدی تحصیلی و درگیری تحصیلی با پیشرفت تحصیلی، مجله روانشناسی، سال 3، 289-305.
  • فرداودی، محسن (1396)، بررسی تاثیر بازی های رایانه ای آموزشی بر یادگیری خود راهبر و تفکر انتقادی دانش آموزان پسر پایه اول دوره متوسطه دوم شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی.
  • فرشادفر، ندا (1395)، بررسی سبک مدیریت کلاس معلمان با شادکامی و تفکر نقادانه دانش آموزان دختر، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی.
  • قبول، احسان (1384)، تفکر انتقادی و اهمیت کاربرد آن در نظام آموزشی ادبیات و زبان فارسی، کتاب مجموعه مقالات نخستین کنگره بین المللی دانشگاه آزاد اسلامی.
  • کردلو، محسن (1389)، تعیین وضعیت موجود و مطلوب برخورداری از مهارت های اطلاعاتی-ارتباطاتی در معلمان دوره ابتدایی استان زنجان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
  • کیادربندسری، فتانه (1395)، تاثیر آموزش مبنی بر هوش های چندگانه گاردنر بر یادگیری مهارت خواندن و نوشتن، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
  • گنجی، کامران؛ یعقوبی، ابوالقاسم و لطفعلی، رضا (1392)، اثر بخشی آموزش مهار تهاي پرسشگري به معلمان بر تفکر انتقادي دان شآموزان متوسطه، فصلنامه روان شناسی تربیتی، سال نهم،  شماره بیست و هفتم، 1-25.
  • الله کرمی، آزاد و زارعی زوارکی، اسماعیل (1393). مقایسه اثر آموزش تلفیقی با آموزش سنتی بر تفکر انتقادي و شادکامی دانش آموزان، فصلنامه فن آوري اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، سال چهارم  شماره چهارم، صص 39-57.
  • محمدی گزستانی، هایده؛ امامی، سید عبدالصاحب و فانی، حجت الله (1392)، رابطه هوش فرهنگی با خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس، فرهنگ در دانشگاه اسلامی، سال 6، 107-130.
  • محمدی، سید داوود؛ مسلمی، زهرا و قمی، مهین (1395). رابطه بین مهارت های تفکر انتقادی با خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم، دو ماهنامه علمیپژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، سال نهم، شماره 1، صص 79-89.
  • مصلی نژاد، لیلا و سبحانیان، سعید (1389). بررسی تفکر انتقادی در دو گروه آموزش مجازی و سنتی، مجله دانشگاه جهرم، شماره سوم.
  • ملکی، حسن و حبیبی پور، مجید (1386)، پرورش تفکر انتقادی هدف اساسی تعلیم و تربیت، فصلنامه نوآوری های آموزشی، سال ششم، شماره 19. 33-45.
  • میر سمیعی، مرضیه (1385)، بررسی رابطه بین خودکارآمدی، حمایت اجتماعی و اضطراب امتحان با سلامت روان دانشجویان دختر و پسر دانشگاه علامه طباطبایی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
  • نوری فرد، ناهید (1389)، مبانی نظری تفکر انتقادی، مجموعه مقالات اولین همایش کشوری تفکر انتقادی و نظام سلامت.
  • همایون فرد، آنیتا (1390)، بررسی سیر تحول در معنا و مفهوم تفکر انتقادی و تحلیل زمینه های همگرایی آن با تربیت دینی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
  • هیبدی، شادی (1395)، اثربخشی آموزش مولفه های وجودی اخلاقی بر بهبود تفکر انتقادی و خلاق نوجوانان، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی.
  • AllahKarami A, AliAbadi kh. The role creativity in prediction critical thinking and happiness. J Inno & Creat in Hu Sci. 2012;2(2):50–69.
  • Bandura, A. (2001). Social cognitive theory: An agentic perspective. Annual Review of Psychology, 52, 1-26.
  • Bandura, B. (2006). Toward a psychology of human agency. Perspectives on Psychological Science, 1, 164-180.
  • Banning, M. (2006). Measures that can be used to instill critical thinking skills in nurse prescribers. Nurse Education in Practice, 6(2), 98-105.
  • Bishop, R., Berryman, M., Richardson, C., & Tiakiwai, S. (2003). Te Kotahitanga: The experiences of year 9 and 10 maori students in mainstream classrooms, Wellington, New Zealand: Ministry of Education.
  • Borko, H. (2004). Professional development and teacher learning: Mapping the terrain. Educational Researcher, 33(8), 3-15.
  • Bowell Tracy, kemp Gary (2010). Critical Thinking: A Concise guide. 3, USA, Routledge.
  • Bowell, T., & Kemp, G. (2014). Critical thinking: A concise guide. Routledge.
  • Cece, K. D., & Webb, C. (2000). A critical inquiry into web-mediated collaborative learning. In A. Aggarwal (Ed.), Web-Based Learning and Teaching Technologies: Opportunities and Challenges (pp. 307-326). Hershey, PA: Idea Publishing.
  • Crosson, J. (2015). Moderating Effect of Psychological Hardiness on the Relationship Between Occupational Stress and Self-Efficacy Among Georgia School Psychologists. Doctoral Dissertation, Walden University.
  • Daniel, M. F. & Auric, E. (2011). Philosophy critical Thinking and philosophy for Children. Educational philosophy and Theory, 5(43), 415-435.
  • Daniels, J. F. (2004). The relationship of health related hardiness, self efficacy, and perceived health to the stage of motivational readiness for behavior change. Doctoral Dissertation, University of South Florida.
  • Dilekli, Y., & Tezci, E. (2016). The relationship among teachers’ classroom practices for teaching thinking skills, teachers’ self-efficacy towards teaching thinking skills and teachers’ teaching styles. Thinking Skills and Creativity, 21, 144-151.
  • Duron R, Limbach B, Waugh W.(2006). Critical thinking framework for any discipline. IJTLHE. 2006;17,(2):160-166.
  • Emir S. (2009). Education faculty students’ critical thinking disposition according to academic achievement. Procedia SoC Behav Sci; 1(1):2466-9.
  • Emir, S. (2009). Education faculty students’ critical thinking disposition according to achedemic achievement. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1(1), 2466-2469.
  • Facione P. A. (2000). The Disposition toward Critical Thinking its character, Measurement. And Relation to critical Thinking skill Informal Logic, 2001), 61-84.
  • Facione, P. A (2011). Critical Thinking: what it is and why it counts.
  • Ferila, J., Valcke, M., & Cai, Y. (2009). Academic self-efficacy and academic self-Concept: Reconsidering structural relationships. Learning and Individual Differences, 4,499-505.
  • Garrison, D. R., & Kanuka, H. (2004). Blended learning: Uncovering its transformative potential in higher education. The Internet and Higher Education, 7(2), 95-105.
  • Gessner, A. & Schwarz, B.B. (2007). What stands and develops between creative and critical thinking? Thinking Skills and Creativity, 2, 10-18.
  • Gibson, G. (2002). Critical thinking implications for instruction. Refrence & User Services Quarterly (R.Q.), 35, 27-35.
  • Gul R, Cassuma SH, Ahmada A, Khana SH, Saeeda T, Parpio Y. (2010). Enhancement of Critical thinking in curriculum design and delivery: A randomized controlled trial for educatorS. Procedia SOC Behav Sci; 2(2):3219-25.
  • Gul, R., Cassuma, S. H., Ahmada, A., Khana, S. H., Saeeda, T., & Parpio, Y. (2010). Enhancement of critical thinking in curriculum design and delivery: A randomized controlled trial for educators. Procedia – Social and Behavioral Sciences; 2(2):3219-3225.
  • Honicke, T., & Broadbent, J. (2015). The influence of academic selfefficacy performance: A Systematic review. Educational Research Review, 17, 63-84.
  • Huang, J.T. (2015). Hardiness, Perceived employability, and career decision Self-efficacy among Taiwanese College students. Journal of Career Development, 42,311-324.
  • Hughes, J. N., & Chen, Q. (2011). Reciprocal effects of student–teacher and student–peer relatedness: Effects on academic self efficacy. Journal of applied developmental psychology, 32(5), 278-287.
  • Karp, J. M. (2010). Teacher expectations and the mediation effects of trust on eighth grade adolescent academic self-efficacy and achievement. Doctoral dissertation. Pittsburg university.
  • Lai, E. R. (2011). Critical Thinking: A Literature Review? Pearson. Lawrence Erlbaum Associates, Publishers. Pp. 399-413. Learning readiness scale. Unpublished doctoral dissertation, University of Georgia, Athens. Learning Research, 21(2), 237-255.
  • Lin, S. H., Lu, W. C., Chen, M. Y., & Chen, L. H. (2014). ASSOciation between proactive personality and academic self-efficacy. Curr Psychol, 33, 600-609.
  • Maazi, M. (2009). The impact of educational software on critical thinking and its relation to cognitive. Master’s Thesis, Kharazmi University.
  • MacPhee, D., Farro, S., & Canetto, S. S. (2013). Academic self-efficacy and performance of underrepresented stem majors: gender, ethnic, and social class patterns. Analyses of Social Issues and Public Policy, 1,347-369.
  • Maddux, J. E. (2002). Self-efficacy: The power of believing you can. Inc. R. Snyder & Lopez, S. J. (Ed). New York: The handbook of positive psychology.
  • Nie, Y., Lau, S., & Liau, A. (2011). Role of academic self-efficacy in moderating the relation between task importance and test anxiety. Learning and Individual Differences, 21, 736-741.
  • Ozer, E. A., & Akgun, O. E. (2015). The effects of irrational beliefs on academic motivation and academic self-efficacy of candidate teachers of computer and instructional technologies education department. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 197, 1287-1292.
  • Ozkan, l. (2010). Telling ELT tales Out of School a path to critical thinking. Procedia Soc Behav Sci. 3:210-2.
  • Pajares, F. (2002). Overview of social cognitive theory and of self-efficacy. http://www.uky.edu/~eushe?/Pajares/eff.html.
  • Palos, R. (2011). Motivational and Cognitiv Variables with Impact on Academic Performance. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 138-142.
  • Pamela, J. and Karen, M. P. (2004). Effects of A Memory Strategy on Second-Graders’ Performance and Self-Efficacy. Contemporary Educational Psychology, 29, 27-49.
  • Paul, R. W., & Elder, L. (2006). The thinker’s guide to how to Read a paragraph and Beyond (Vol. 3). Foundation Critical Thinking.
  • Paul, R. W., & Elder, L. (2008). The miniature guide to Critical thinking concepts and tools. Foundation of Critical Thinking press.
  • Paul, R., & Elder, L. (2008). Critical thinking. The Foundation for Critical Thinking.
  • Perlman, D., Lockwood, P., & Topeka, K. S. (2010, March). The Influence of the Sport Education Model on Physical Self-Efficacy. In RESEARCH QUARTERLY FOR EXERCISE AND SPORT (Vol. 81, No. 1, pp. 65-66.
  • Phan, H. P. (2010). Critical thinking as a self-regulatory process component in teaching and learning. Psicothema, 22(2).
  • Popill. (2010). Promotion of critical thinking by using case studies as teaching method. Nurse Educ Today., 31(2):204-7.
  • Purbaghban, S., Rezapour, S., Fathi, A., & Malekirad, A. A. (2013). Evaluation of academic self-efficacy based on implied intelligence beliefs. Special Issue on Teaching and Learning, 2,273-278.
  • Qing, Z., Jing, G., & Yan, W. (2010). Promoting preservice teachers’ critical thinking skills by inquiry-based chemical experiment. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 4597-4603.
  • Ricketts, J. C. (2003). The efficacy of leadership development, critical thinking dispositions, and student academic performance on the critical thinking skills of Selected youth leaders (Doctoral dissertation, University of Florida).
  • Sacco, J.M, & Cook , J.M. (1976). Learning Hierarchies Improve Teachers Attitude Toward Accountability. Journal of Teacher Education, 27 (2), 113-115.
  • Saeed Pour, M. (2010). Effects of a blended learning and traditional teaching on self-regulation and creative thinking of students of nursing and midwifery. Master’s Thesis, Allameh Tabatabaei University.
  • Schmidt, M., Blum, M., ValkanOver, S., & Conzelmann, A. (2015). Motor ability and self-esteem. The mediating role of physical self-concept and perceived social acceptance. Psychology of Sport and Exercise, 17, 15-23.
  • Simpson, E. (2002). The development of critical thinking in Saudinurses: An Ethnographical approach. Unpublished doctoral dissertation, School of nursing, Faculty of Health, University of Queensland.
  • Sloffer, S., Duber, B., & Duffy, T. M. (1999). Using asynchronous conferencing to promptcritical thinking: Two implementations in higher education. Unpublished Manuscript, Center for Research on Learning and Technology Report, Indiana University, Bloomington.
  • Sommers, J. and Sommers, R. (2012). Counselling and Psychotherapy Theories in Context and Practice. New Jersey: John Wiley & Sons, Inc, Hoboken.
  • Ten Dam, G. & Volman, M. (2004). Critical thinking as citizenship competence: Teaching strategies. Learning and Instruction, 14, 359-379.
  • Thedhothon, J, (2002). Enhancing critical thinking in language learning though ComputerMediated collaborative learning. Proceedings of the international conference on computer in Education. O-7659-1509.
  • Timperley, H., Wilson, A., Barrar, H., & Fung, I. (2007). Teacher professional learning and development: Best evidence synthesis iteration. Wellington, New Zealand: Ministry of Education.
  • Tseng, H., Gardner, T., & Yeh, H. T. (2016). Enhancing Students’ Self-Efficacy, Elaboration, and Critical Thinking Skills in a Collaborative Educator Preparation Program. Quarterly Review of Distance Education, 17(2), 15-29.
  • Zimmerman, B. J. and Schunk, D. H. (2011). Handbook of Self-Regulation of Learninig and Performance. New York: Routledge Taylor & Francis.
راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “پیشینه پژوهشی خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان (رشته علوم تربیتی)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *