پرسشنامه مربوط به خریداران کالا

نوع فایل
word
حجم فایل
58 کیلوبایت
تعداد صفحه
4
دسته بندی
تعداد بازدید
292 بازدید
۳,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

دانشجویان و کاربران گرامی محتوای این فایل کامل ترین و بهترین پرسشنامه مربوط به خریداران کالا می باشد که با کمترین قیمت در سایت سحا فایل قرار گرفته است که با خرید و دانلود آن نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

دانلود پرسشنامه مربوط به خریداران کالا

این پرسشنامه در قالب word و در 4 صفحه و 15 گویه، قابل ویرایش، شامل: توضیحات جدول توصیف نمره گذاری متغیر عادت های خواندن ضریب پایایی پرسشنامه عبارات پرسشنامه

همانطور که در فصل قبل اشاره شد، بازارها به دلیل تحولات ایجاد شده که مهمترین آنها خیابان کشی می باشد، به سرنوشت های مختلفی دچار شدند.

  • بعضی از بازارها مانند بازار سمنان به علت در انزوا قرارگرفتن و قطع دسترسی های مطلوب فرسوده شدند و به تدریج به حاشیه خیابان ها منتقل شدند. فرسایش فضاهای خالی از عملکرد باعث ویرانی آن ها شد.
  • بعضی از بازارها مانند بازار اردبیل به وسیله خیابان ها قطعه قطعه شدند و قطعات باقیمانده بر حسب موقعیت جدید در شهر ، فعالیت های متفاوتی در پیش گرفتند. بازار مشهد نیز در این دسته قرار می گیرد.
  • دسته دیگری از بازارها به دلیل غنای منطقه از تولید صنایع داخلی ، هویت اصلی خود را حفظ کردند و از نفوذ تاثیرات وضع جدیدی تا حدی در امان بودند. بازار اصفهان نمونه موفقی در این زمینه می باشد.
  • در شهرهای بزرگ، به ویژه در تهران، بازارها ضمن حفظ بعضی از عملکردهای خود، فعالیت جدیدی را نیز در خود جای دادند. در این بازارها قرارگیری بخش های خدمات جنبی، انبارداری و عرضه برخی کالاها حتی در قسمت های فرسوده بازار باعث رونق چشم گیری شده است. اما با توجه به توسعه سریع بخش های مسکونی در بافت های همجوار، کالبد این بازارها توان پاسخ گویی به تمام این فعالیت ها را ندارد.

بر اساس این دسته بندی، برخی از بازارها در برابر تحولات شهر مقاومت کرده و نقش و هویت خود را حفظ نموده اند و در مقابل، بعضی از بازار ها نیز نتوانسته اند بر تغییرات ایجاد شده اثر بگذارند و خود تحت تاثیر تحولات شهر قرار گرفته و به مرور زمان نقش خود را از دست داده اند.

در این بخش به بررسی نمونه هایی از بازارها که در این چهار دسته قرار گرفته اند می پردازیم. لازم به ذکر است در این بخش از کتاب های “بازار ایرانی تجربه ای در مستندسازی بازارهای ایران” تالیف جهاد دانشگاهی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران، ” استخوانبندی شهر تهران”تالیف سید محسن حبیبی،” بازار تهران:مطالعه انسان شناسی اقتصادی”تالیف سمیه کریمی،” مکتب اصفهان در شهرسازی” تالیف زهرا اهری،” تحلیلی از ویژگی های برنامه ریزی شهری در ایران” تالیف ناصر مشهدیزاده دهاقانی و نیز مقاله ” نقش و کارکرد اجتماعی بازارهای سنتی شهرهای ایرانی”( مصطفی بهزادفر) استفاده شده است که قسمت بیشتر این مبحث مربوط به منبع اول ذکرشده می باشد.

3-1- بازار سمنان

روند شکل گیری و تکامل بازار

بازار اولیه سمنان مانند اغلب شهر های ایران، منطبق بر راههای مهم و اصلی شهر بوده و در امتداد راه ابریشم، در فاصله میان دروازه عراق در غرب و دروازه خراسان در شرق و در کنار مسجد جامع به صورت شرقی- غربی شکل گرفته است. در قرن هفتم و هشتم ق. بازاری مهمی به نام بازار شیخ علاء الدوله در غرب مسجد جامع و در امتداد راه ابریشم به صورت مسقف، توسط شیخ علاء الدوله احداث شد. در دوره صفویه گذر اصلی شهر سمنان از دروازه غربی شروع شده و پس از گذشتن از بازار شیخ علاء الدوله و عبور از طول مسجد جامع و در کنار آن حمام پهنه و نیز میدان کاروانسرا، از طریق گذری به نام چاپارخانه به آرامگاه پیر نجم الدین در خارج از شهر می رسیده است. در آغاز دوره قاجاریه، این شهر پایگاه تشکیل حکومت قرار گرفت و در نتیجه تحولات کالبدی عظیمی در شهر رخ داد. در این دوره علاوه بر ارگ حکومتی ، مسجد بزرگی به نام مسجد شاه(سلطانی) و میدانی در مرکز شهر و در کنار بازار بنا شد (جهاد دانشگاهی تهران، 1388، 160).

از دیگر بناهای بازار در دور ه قاجاریه، می توان به تکیه های متعددی چون تکیه ناسار و پهنه اشاره کرد.در این دوره ، با توجه به اهمیت ارگ حکومتی جدید در شمال شهر و اتصال آن به مسجد جامع از طریق دو تکیه بزرگ ناسار و پهنه و نیز گذر میان آن ها، این راسته به تدریج کاربری تجاری یافت و راسته بازار شمالی- جنوبی را شکل داد که کاملا بر بازار قدیمی شیخ علاء الدوله عمود بود. این حرکت شهری مهم که علت ایجاد بازار جدید بود، راسته ای سرپوشیده با عملکرد تجاری بوده است و عناصر کالبدی شاخصی مانند تیمچه، سرا و چارسوق در آن کمتر دیده می شود. و این امر نشان می دهد که بازار جدید از لحاظ کالبدی چندانی برخوردار نیست.

گسترش سریع بازار از مشخصات خاص بازار سمنان است که منجر به شکل گیری دسترسی های متعدد مسسکونی به راسته بازار شمالی شده است. این واحدهای مسکونی تنها دسترسی خود را از بازار گرفته اند. بنابراین این راسته صرفا تجاری نبوده، بلکه مانند معبر جمع و پخش کننده محلی، دسترسی ساکنان را نیز تأمین می کرده است. پس از ایجاد راسته بازار، تراز کوچه های مسکنونی منشعب از آن در سطح پایین تری قرار گرفته و این امر منجر ایجاد مشکل برای تردد خانه های مسکونی شد.

عناصر موجود در بازار سمنان

بازارها: بازار سمنان خود از چهار بازار تشکیل شده است که عبارتند از: بازار شیخ علاء الدوله، بازار جلوخان، بازار شمالی و بازار جنوبی

بازار شیخ علاء الدوله : این بازار اولین بازار سرپوشیده شهر بوده و همانطور که قبلا نیز اشاره شد، بر سر راه ارتباطی جاده ابریشم بنا شده است . این بازار اکنون در سمت جنوب خیابان امام قرار دارد و تقریبا متروک شده است. در شمالی مسجد جامع در این بازار باز می شود . بقعه ابراهیم اسماعیل نیز در آن واقع شده و روبه روی آن کاروانسرای  شیخ علاء الدوله قرار دارد. بخش زیادی از قسمت شمالی بازار بر اثر خیابان کشی از بین رفته است و در حال حاضر بیش از 5 تا 6 مغازه فعال در آن وجود ندارد.

بازار جلوخان : بازار چه کوچک جلوخان که در زمان فتحعلی شاه قاجار همزمان با مسجد شاه و تیمچه سلطانی ساخته شد است، از بازار حضرت منشعب می شود. سقف بازار با طاق های ضربی پوشانده شده است.

بازار شمالی : این بازار تقریبا 640 متر طول دارد  و به نام قدیمی خود، “راسته بازار” خوانده می شود و شامل تعداد زیادی حجره، سه حمام، پنج مسجد و چهار کاروانسرای مخروبه و یک تکیه به نام ناساراست.

بازار جنوبی(بازار حضرت) : قسمت دوم بازار عمومی که در امتداد راسته اصلی(راسته بازار) قرار گرفته و به دلیل نزدیکی با حرم مطهر یحیی بن موسی به بازار حضرت معروف است. طول تقریبی این بازار 100 متر می باشد و از خیابان شاه(خیابان امام امروزی) شروع و به تکیه بزرگ پهنه در محله اسفنجان ختم می شود.

تکایا : تکیه های اصلی بازار سمنان عبارتند از تکیه پهنه و تکیه ناسار. تکیه پهنه در بازار جنوبی واقع شده است و دارای دکان های متعدد، ایوان و یک محوطه سرپوشیده بزرگ است. طرفین دکان ها با کاشی کاری زیبا زینت داده شده و سقف این تکیه نیز شیروانی است. در اطراف این تکیه، آثار تاریخی متعددی وجود دارد. به طوری که در جنوب شرقی آن مسجد امام، در جنوب مقبره طوطی، در در جنوب غربی امامزاده یحیی و در شمال غربی، حمام پهنه و مسجد جامع و در سمت شرق تیمچه سلطانی قرار دارد. تکیه ناسار در انتهای بازار شمال قرار دارد. ساختار سقف این تکیه در حال حاضر کاملا چوبی است و اطراف آن مغازه های ساده و آجری قرار دارد.تکیه با محوطه ای وسیع حدود 25 حجره دارد و بر بالای آن ایوان و بالکن سرتاسری به چشم می خورد. در این تکیه بزرگترین آب انبار سمنان و نیز یک مسجد کوچک قرار دارد.

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “پرسشنامه مربوط به خریداران کالا”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *