پرسشنامه نگرش ديني

نوع فایل
word
حجم فایل
18 کیلوبایت
تعداد صفحه
6
دسته بندی
تعداد بازدید
208 بازدید
۳,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

دانشجویان و کاربران گرامی محتوای این فایل کامل ترین و بهترین پرسشنامه  نگرش ديني می باشد که با کمترین قیمت در سایت سحا فایل قرار گرفته است که با خرید و دانلود آن نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

دانلود پرسشنامه نگرش ديني

این پرسشنامه در قالب word و در6 صفحه و 48 گویه، قابل ویرایش، شامل: توضیحات جدول توصیف نمره گذاری متغیر عادت های خواندن ضریب پایایی پرسشنامه عبارات پرسشنامه

روش تحقيق و روش گردآوري اطلاعات :

روش گردآوري اطلاعات به صورت ميداني است و چون متغيرها غير قابل دستكاري هستند (ويژگي) از روش غير آزمايشي و از روش همبستگي استفاده مي‌كنيم.

جامعه آماري:

جامعه آماري در اين تحقيق كليه دانشجويان علوم تربيتي دانشگاه آزاد اسلامي واحد دماوند است، كه شامل 440 نفر مي‌شوند.

نمونه آماري (حجم نمونه) و روش نمونه‌گيري:

نمونه آماري در اين تحقيق، شامل 105 نفر است كه از طريق فرمول حجم نمونه بدست آمده است.

تعيين حجم نمونه :

جامعه آماري محدود در سطح اطمينان 95% به صورت زير محاسبه گرديد.

روش نمونه گيري از نوع تصادفي ساده است. بدين صورت كه 100 نفر از دانشجويان علوم تربيتي دانشگاه آزاد اسلامي واحد دماوند را به صورت تصادفي انتخاب كرده و پرسشنامه‌هايي كه تهيه شده است را براي ارزيابي در اختيار آنها قرار مي‌دهيم تا پاسخ‌هاي خود را ارائه دهند. سپس آنها را جمع‌آوري كرده و مورد بررسي و تجزيه و تحليل قرار مي‌دهيم.

ابزارهاي گردآوري اطلاعات :

در اين پژوهش همانطور كه گفته شد براي جمع‌آوري اطلاعات از پرسشنامه (بسته پاسخ) استفاده مي‌شود كه شامل 2 پرسشنامه نگرش ديني و تفكر انتقادي است و اطلاعات مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

مقياس سنجش نگرش مذهبي دانشجويان

خداياري فرد و همكاران (1385) به آماده سازي مقياس سنجش دينداري و هنجارابي آن در بين دانشجويان دانشگاههاي شهر تهران پرداختند. به اين منظور براساس مباني نظري دين اسلام و ساختار نظري دينداري با چهار بد اصلي شناخت ديني، باور ديني، گرايش و عواطف ديني و التزام به وظايف ديني، كه در برگيرنده هجده عنوان فرعي بود، استخراج و تعريف شد.

آنگاه طبق اين ساختار، خزانه سئوالاتي با 383 سئوال طرح گرديد. از خزانه اوليه سه نوع پرسشنامه اوليه تهيه شد؛ پرسشنامه سئوالات باز پاسخ، پرسشنامه با سئوالات موقعيتي و پرسشنامه با مقياس ليكرت، يافته‌هاي مطالعه مقدماتي در بين يك گروه نمونه 30 نفري مشخص نمود كه اكثر مفاهيم سئوالات باز در خزانه‌ي سئوالات بكار رفته و از سويي يافته‌ها بيانگر آن بوده كه سئوالات با مقياس ليكرت پنج درجه‌اي تعيين گرديد پس از آن طي سه مطالعه مقدماتي ديگر دو فرم الف و ب سنجش دينداري دانشجويان هر يك با 113 سئوال براي مطالعه اصلي نهايي شد.

آزمون نگرش ديني

روايي و پايايي

پايايي يك وسيله اندازه‌گيري، به دقت آن اشاره مي‌كند. (يك آزمون در صورتي داراي پايايي است كه اگر آن را در يك فاصله زماني كوتاه چندين بار به گروه واحدي از افراد بدهيم نتايج حاصل نزديك به هم باشد) براي محاسبه ضريب پايايي از آزمون آلفاي كرونباخ استفاده شده است. بدين صورت كه نسبت مجموع واريانس مربوط به هر سئوال بر واريانس كل سئوالات از يك كسر مي‌گردد كه پايايي به دست آمده براي پرسشنامه نگرش ديني (   ) مي‌باشد.

شواهد اعتبار :

روايي يا اعتبار اصطلاحي است كه به هدفي كه آزمون براي تحقق بخشيدن به آن شده است اشاره مي‌كند. به سخن ديگر آزموني داراي روايي است كه براي اندازه‌گيري آنچه مورد نظر است مناسب باشد. براي بررسي اعتبار اين آزمون از دو روش اعتبار محتوايي و اعتبار صوري استفاده گرديد.

الف) اعتبار محتوايي

اعتبار محتوايي به اين مطلب اشاره مي‌كند كه نمونه سئوالات مورد استفاده در يك آزمون تا چه حد معرف كل جامعه سئوالهاي ممكن است كه مي‌توان از محتوا يا موضوع مورد نظر تهيه كرد بنابراين براي ساختن يك آزمون روا بايد بكوشيم تا سئوالات يك آزمون نمونه كاملي از هدفها و محتواي موضوع مورد نظر باشد.

ب) اعتبار (روايي) صوري

اعتبار صوري به اين مطلب اشاره مي‌كند كه سئوالات آزمون تا چه حد در ظاهر شبيه به موضوعي هستند كه براي اندازه گيري آن تهيه شده‌اند گراندايك و هيگن (1979) مي‌گويند كه (گاه صورت ظاهر يك آزمون (اعتبار صوري)، از لحاظ قابليت پذيرش و معقول بودن آزمون براي آزمون شوندگان داراي اهميت است). بنابراين مي‌توان گفت كه تا آن اندازه كه ظاهر آزمون بر انگيزش آزمون شونده اثر مي‌گذارد، روايي صوري مي‌تواند مهم باشد.

نتيجه اينكه مي‌توان ديد كه روايي صوري، هر چند كه ضامن اندازه‌گيري دقيق نيست ممكن است بر انگيزش آزمون شونده و در نتيجه بر روايي نهايي حاصل از آزمون تاثير داشته باشد.

براي بررسي اعتبار صوري از نظر 5 تن از اساتيد محترم استفاده گرديد كه اين آزمون از نظر آنان براي بررسي سنجش ميزان آگاهي و نگرش دانشجويان از مفهوم مهارتهاي ده گانه زندگي را دارد. در هنگام اجرا نيز ضمن جلب نظر پاسخگويان در مورد اهميت كار، با توجه و نظارت محقق به روا بودن سئوالات آزمون كمك شده است. (احدي، 1386، ص 174)

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “پرسشنامه نگرش ديني”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *