دانشجویان و کاربران گرامی محتوای این فایل کامل ترین و بهترین پرسشنامه پردازش شناختی برای سنجش مهارتهای پردازش اطلاعات، ارزیابی سبکهای یادگیری می باشد که با کمترین قیمت در سایت سحا فایل قرار گرفته است که با خرید و دانلود آن نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.
فهرست محتوا
دانلود پرسشنامه پردازش شناختی برای سنجش مهارتهای پردازش اطلاعات، ارزیابی سبکهای یادگیری
این پرسشنامه در قالب word و در 9 صفحه و 40 گویه، قابل ویرایش، شامل: توضیحات جدول توصیف نمره گذاری متغیر عادت های خواندن ضریب پایایی پرسشنامه عبارات پرسشنامه
مقدمه
در فصل سوم به بررسی روش تحقیق به منظور تعمیم پذیری نتایج و ارتباط با تحقیقات دیگر پرداخته میشود. در این فصل به بررسی جامعه آماری، نمونه، روش نمونه گیری و ویژگیهای نمونه، ابزارهای پژوهش و پایایی و روایی آنها، طرح پژوهش و روشهای تجزیه و تحلیل آماری داهها پرداخته میشود.
3-2- طرح تحقیق و بیان متغیرهای تحقیق
تحقیق حاضر، تحقیق توصیفی از نوع اکتشافی میباشد و متغیرهای تحقیق شامل ابعاد مختلف سنجش پردازش شناختی میباشند.
3-3- جامعه آماری، نمونه و روش نمونهگیری
جامعه آماری: شامل کلیه دانشآموزان اختلال یادگیری مقطع ابتدایی مراکز اختلالات یادگیری شهر شیراز در سال تحصیلی 93-92 میباشد.
نمونه و روش نمونه گیری: شامل 120 دانشآموز ابتدایی (38 دختر و 82 پسر) با اختلال یادگیری بود که در مراکز اختلالات یادگیری در حال بازپروری بودند و از طریق نمونهگیری هدفمند با مراجعه به مراکز اختلال یادگیری شهر شیراز در سال 1392 انتخاب شدند.
جدول (3-1) توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه به تفکیک جنسیت
شاخص آماریجنسیت | فراوانی | درصد |
پسر | 82 | 3/68 |
دختر | 38 | 7/31 |
مجموع کل | 120 | 100% |
مطابق با جدول (3-1) 3/68 (82 نفر) از نمونه آماری را پسران و 7/31 (38 نفر) را نیز دختران به خود اختصاص دادهاند.
جدول (3-2) توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه به تفکیک مقطع تحصیلی
شاخص آماریجنسیت | فراوانی | درصد |
اول | 19 | 8/15 |
دوم | 40 | 3/33 |
سوم | 29 | 2/24 |
چهارم | 20 | 7/16 |
پنجم و ششم | 12 | 10 |
مجموع کل | 120 | 100% |
مطابق با جدول (3-2) بیشترین فراوانی برای افراد مقطع دوم دبستان با 3/33% (40 نفر)، و کمترین فراوانی برای افراد مقطع پنجم و ششم با 10% (12نفر) است.
3-4- تعاریف عملیاتی متغیرها
3-4-1- پردازش شناختی
بر اساس نمرات کودکان در مقیاس پرسشنامه پردازش شناختی (CPI)(کروز، 1999)، تعیین میشود که معرف مشکلات پردازش اطلاعات در 6 حوزه پردازش بینایی، پردازش شنوایی، سرعت پردازش، توجه، پردازش متوالی/منطقی، پردازش مفهومی/انتزاعی است.
3-4-2-اختلال یادگیری
دانشآموزانی دارای اختلالات یادگیری شناخته می شوند که در مراکز اختلال یادگیری تشخیص داده شده و در حال بازپروری هستند.
3-5- ابزار پژوهش
3-5-1- پرسشنامه پردازش شناختی
پرسشنامه پردازش شناختی (CPI) که کروز در سال 1999 برای کمک به روند تشخیص افتراقی[1] اختلال یادگیری خاص برای سنین 7 تا 19 سال تهیه نموده است مبتنی بر مرور کامل جریان عصب شناختی، اندازه گیری رسمی شناختی از 1200 دانشآموز، مصاحبه با بیش از صد والدین و دانشآموز و مشاهده مستقیم رفتار افراد با اختلال یادگیری است. مشخص شده است که این پرسشنامه میتواند پایایی افتراقی زیر گروههای خاص اختلال یادگیری و ترویج درک واضحتر اختلال یادگیری همراه با مداخلات آموزشی مناسب بدست بدهد. این پرسشنامه در یک فرآیند دو مرحلهای استاندارد شده که بیش از یک سال به طول انجامیده است. مرحله اول فرایند، شامل توزیع فرمهای نمره دهی CPI به بیش از 5000 خانواده در منطقه برون شهری مینهسوتا بود که حدودا 1000 نفر از والدین و دانشآموزان فرم نمرهدهی را تکمیل کرده و برای تحلیل اطلاعات تحویل دادند. فاز دوم، شامل ارسال یک برنامه نمرهدهی CPI روی شبکه اینترنتی بود که هر شخص با اتصال به اینترنت مجاز به شرکت در فرآیند استاندارد سازی بود که جمع آوری دادهها را از سراسر آمریکا آسان کرد. در نهایت هدف این ابزار آن بود که بتواند مکمل شیوهای استاندارد اندازه گیری و همچنین اطلاعات کمی باشد که والدین در مورد یادگیری فرزندان و مهارت شناختی و مهارتهای یادگیری آنان ارائه داده اند. مدل پردازش اطلاعات انتخاب شده برای CPIشامل 6 حوزه عمومی از پردازش شناختی است که هر کدام بر اساس نظریههای پژوهشی یادگیری و شناخت میباشند. این شش حوزه شامل پردازش بینایی (10 سوال)، پردازش شنوایی (10 سوال)، پردازش متوالی/منطقی (9 سوال)، پردازش مفهومی/انتزاعی (10 سوال)، سرعت پردازش (10 سوال) و توجه (9 سوال) میباشد. این حوزههای گسترده پردازش به دلیل حمایت قوی تاریخی و تجربی به همراه مفاهیم آموزشی مستقیم که هر یک ارائه میدهند، انتخاب شدهاند. سنجش شنوایی و بینایی قدیمیترین و گستردهترین بخشهای حوزههای تحقیق شده پردازش هستند. وقتی مفهوم اختلال یادگیری برای اولین بار مطرح شد، این دو بخش حوزههای پردازش اولیه بوند. مقیاسهای هوشی مختلف از قبیل مقیاس وکسلر[2]، مک کارتی[3]، آزمون ترسیم یک داستان[4]، استنفورد-بینه[5] و غیره به تاکید بر این حوزههای اولیه ادامه دادند. حوزه پردازش متوالی/ مفهومی که گاهی اوقات به عنوان پردازش متوالی/ همزمان یا پردازش متوالی/ جامع نامیده میشود، سنجش آن به طور مستقیم از طریق تحقیقات عصب شناختی[6] گسترده تکامل یافته است. سرعت پردازش، یکی از حوزههای پردازش شناختی اخیرا شناسایی شده که به خوبی از طریق پژوهش پشتیبانی شده است. سرعت واقعی انتقال عصبی اندازه گیری شده و همبستگی منفی آن با برخی از انواع مشکلات یادگیری (به عنوان مثال، سرعت پردازش کم برابر است با احتمال زیاد مشکلات یادگیری) مشخص شده است. حوزه عملکرد اجرایی[7]، با توجه به افزایش محبوبیت این ساختار شناختی در جوامع آموزشی و سلامت روانی[8] به نسخه پنجم CPI اضافه شده است. این حوزه اشاره به توانایی کلی برای مدیریت و یا نظارت بر تمام فرآیندهای مختلف شناختی و عاطفی دارد، این شامل شروع، برنامهریزی، سازماندهی، اجرای وظایف مختلف و همچنین توانایی کنار آمدن با تغییر و یا تنظیم پاسخهای عاطفی است. افراد با مسائل مربوط به عملکرد اجرایی اغلب نیاز به ساختار بیرونی[9] (به عنوان مثال، لیستها، برنامهها و غیره) دارند و عموما به خوبی به افزایش ساختار و قابلیت پیشبینی در زندگی خود پاسخ میدهند. ضعف در این زمینه اغلب با اختلال نقص توجه[10] همراه است (کروز، 1999)
- به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.