پرسشنامه پردازش شناختی برای سنجش مهارت‌های پردازش اطلاعات، ارزیابی سبک‌های یادگیری، و تشخیص افتراقی اختلالات خاص یادگیری

نوع فایل
word
حجم فایل
25 کیلوبایت
تعداد صفحه
9
دسته بندی
تعداد بازدید
366 بازدید
۳,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

دانشجویان و کاربران گرامی محتوای این فایل کامل ترین و بهترین پرسشنامه پردازش شناختی برای سنجش مهارت‌های پردازش اطلاعات، ارزیابی سبک‌های یادگیری می باشد که با کمترین قیمت در سایت سحا فایل قرار گرفته است که با خرید و دانلود آن نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

دانلود پرسشنامه پردازش شناختی برای سنجش مهارت‌های پردازش اطلاعات، ارزیابی سبک‌های یادگیری

این پرسشنامه در قالب word و در 9 صفحه و 40 گویه، قابل ویرایش، شامل: توضیحات جدول توصیف نمره گذاری متغیر عادت های خواندن ضریب پایایی پرسشنامه عبارات پرسشنامه

مقدمه

در فصل سوم به بررسی روش تحقیق به منظور تعمیم پذیری نتایج و ارتباط با تحقیقات دیگر پرداخته می­شود. در این فصل به بررسی جامعه آماری، نمونه، روش نمونه گیری و ویژگی­های نمونه، ابزارهای پژوهش و پایایی و روایی آن­ها، طرح پژوهش و روش­های تجزیه و تحلیل آماری داه­ها پرداخته می­شود.

3-2- طرح تحقیق و بیان متغیرهای تحقیق

تحقیق حاضر، تحقیق توصیفی از نوع اکتشافی می­­باشد و متغیرهای تحقیق شامل ابعاد مختلف سنجش پردازش شناختی می­باشند.

3-3- جامعه آماری، نمونه و روش نمونه­گیری

جامعه آماری: شامل کلیه دانش­آموزان اختلال یادگیری مقطع ابتدایی مراکز اختلالات یادگیری شهر شیراز در سال تحصیلی 93-92 می­باشد.

نمونه و روش نمونه گیری: شامل 120 دانش­آموز ابتدایی (38 دختر و 82 پسر) با اختلال یادگیری بود  که در مراکز اختلالات یادگیری در حال بازپروری بودند و از طریق نمونه­گیری هدفمند با مراجعه به مراکز اختلال یادگیری شهر شیراز در سال 1392 انتخاب شدند.

جدول (3-1)  توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه به تفکیک جنسیت

شاخص آماریجنسیت فراوانی درصد
پسر 82 3/68
دختر 38 7/31
مجموع کل 120 100%

مطابق با جدول (3-1) 3/68 (82 نفر) از نمونه آماری را پسران و 7/31 (38 نفر) را نیز دختران به خود اختصاص داده­اند.

جدول (3-2) توزیع فراوانی نمونه مورد مطالعه به تفکیک مقطع تحصیلی

شاخص آماریجنسیت فراوانی درصد
اول 19 8/15
دوم 40 3/33
سوم 29 2/24
چهارم 20 7/16
پنجم و ششم 12 10
مجموع کل 120 100%

مطابق با جدول (3-2) بیشترین فراوانی برای افراد مقطع دوم دبستان با 3/33% (40 نفر)، و کمترین فراوانی برای افراد مقطع پنجم و ششم با 10% (12نفر) است.

3-4- تعاریف عملیاتی متغیرها

3-4-1- پردازش شناختی

بر اساس نمرات کودکان در مقیاس پرسشنامه پردازش شناختی (CPI)­(کروز، 1999)، تعیین می­شود که معرف مشکلات پردازش اطلاعات در 6 حوزه پردازش بینایی، پردازش شنوایی، سرعت پردازش، توجه، پردازش متوالی/منطقی، پردازش مفهومی/انتزاعی است.

3-4-2-اختلال یادگیری

دانش­آموزانی دارای اختلالات یادگیری شناخته می شوند که در مراکز اختلال یادگیری تشخیص داده شده و در حال بازپروری هستند.

3-5- ابزار پژوهش

3-5-1- پرسشنامه پردازش شناختی   

پرسشنامه پردازش شناختی (CPI) که کروز در سال 1999 برای کمک به روند تشخیص افتراقی[1] اختلال یادگیری  خاص برای سنین 7 تا 19 سال تهیه نموده است مبتنی بر مرور کامل جریان عصب شناختی، اندازه گیری رسمی شناختی از 1200 دانش­آموز، مصاحبه با بیش از صد والدین و دانش­آموز و مشاهده مستقیم رفتار افراد با اختلال یادگیری است. مشخص شده است که این پرسشنامه می­تواند پایایی افتراقی زیر گروه­های خاص اختلال یادگیری و ترویج درک واضح­تر اختلال یادگیری همراه با مداخلات آموزشی مناسب بدست بدهد.  این پرسشنامه در یک فرآیند دو مرحله­ای استاندارد­ شده که بیش از یک سال به طول انجامیده است. مرحله اول فرایند، شامل توزیع فرم­های نمره دهی  CPI به بیش از 5000 خانواده در منطقه برون شهری مینه­سوتا بود که حدودا 1000 نفر از والدین و دانش­آموزان فرم نمره­دهی را تکمیل کرده و برای تحلیل اطلاعات تحویل دادند. فاز دوم، شامل ارسال یک برنامه نمره­دهی CPI  روی شبکه اینترنتی بود که هر شخص با اتصال به اینترنت مجاز به شرکت در فرآیند استاندارد سازی بود که جمع آوری داده­ها را از سراسر آمریکا آسان کرد. در نهایت هدف این ابزار آن بود که بتواند مکمل شیو­های استاندارد اندازه گیری و همچنین اطلاعات کمی باشد که والدین در مورد یادگیری فرزندان و مهارت شناختی و مهارت­های یادگیری آنان ارائه داده اند. مدل پردازش اطلاعات انتخاب شده برای  CPIشامل 6 حوزه عمومی از پردازش شناختی است که هر کدام بر اساس نظریه­های پژوهشی یادگیری و شناخت می­باشند. این شش حوزه شامل پردازش بینایی (10 سوال)، پردازش شنوایی (10 سوال)، پردازش متوالی/منطقی (9 سوال)، پردازش مفهومی/انتزاعی (10 سوال)، سرعت پردازش (10 سوال) و توجه (9 سوال) می­باشد. این حوزه­های گسترده پردازش به دلیل حمایت قوی تاریخی و تجربی به همراه مفاهیم آموزشی مستقیم که هر یک ارائه می­دهند، انتخاب شده­اند. سنجش شنوایی و بینایی قدیمی­ترین و گسترده­ترین بخش­های حوزه­های تحقیق شده پردازش هستند. وقتی مفهوم اختلال یادگیری برای اولین بار مطرح شد، این دو بخش حوزه­های پردازش اولیه بوند. مقیاس­های هوشی مختلف از قبیل مقیاس وکسلر[2]، مک کارتی[3]،  آزمون ترسیم یک داستان[4]، استنفورد-بینه[5] و غیره به تاکید بر این حوزه­های اولیه ادامه دادند. حوزه پردازش متوالی/ مفهومی که گاهی اوقات به عنوان پردازش متوالی/ همزمان یا پردازش متوالی/ جامع نامیده می­شود، سنجش آن به طور مستقیم از طریق تحقیقات عصب شناختی[6] گسترده تکامل یافته است. سرعت پردازش، یکی از حوزه­های پردازش شناختی اخیرا شناسایی شده که به خوبی  از طریق پژوهش پشتیبانی شده است. سرعت واقعی انتقال عصبی اندازه گیری شده و همبستگی منفی آن با برخی از انواع مشکلات یادگیری (به عنوان مثال، سرعت پردازش کم برابر است با احتمال زیاد مشکلات یادگیری) مشخص شده است. حوزه عملکرد اجرایی[7]، با توجه به افزایش محبوبیت این ساختار شناختی در جوامع آموزشی و سلامت روانی[8] به نسخه پنجم CPI اضافه شده است. این حوزه اشاره به توانایی کلی برای مدیریت و یا نظارت بر تمام فرآیندهای مختلف شناختی و عاطفی دارد، این شامل شروع، برنامه­ریزی، سازماندهی، اجرای وظایف مختلف و همچنین توانایی کنار آمدن با تغییر و یا تنظیم پاسخ­های عاطفی است. افراد با مسائل مربوط به عملکرد اجرایی اغلب نیاز به ساختار بیرونی[9] (به عنوان مثال، لیست­ها، برنامه­ها و غیره) دارند و عموما به خوبی به افزایش ساختار و قابلیت پیش­بینی در زندگی خود پاسخ می­دهند. ضعف در این زمینه اغلب با اختلال نقص توجه[10] همراه است (کروز، 1999)

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “پرسشنامه پردازش شناختی برای سنجش مهارت‌های پردازش اطلاعات، ارزیابی سبک‌های یادگیری، و تشخیص افتراقی اختلالات خاص یادگیری”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *