پیشینه پژوهشی سوء مصرف مواد (رشته روانشناسی)

نوع فایل
Word
حجم فایل
214 کیلوبایت
تعداد صفحه
43
تعداد بازدید
399 بازدید
۹,۰۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و مبانی نظری سوء مصرف مواد (رشته روانشناسی)» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

فهرست محتوا

21- مقدمه. 3

2-2- سوء مصرف مواد 3

2-2-1- سبب شناسی اعتیاد 4

2-2-2- انواع نظریه ها درباره اعتیاد 5

2-2-2-1- نظریه یادگیری اجتماعی – شناختی. 6

2-2-2-2- نظریه های شناختی – عاطفی. 7

2-2-2-3- نظریه های روان تحلیل گری.. 10

2-2-2-4- نظریه رفتارگرایان شناختی. 15

2-2-2-5- نظریه کاهش تنش یا استرس… 19

2-2-2-6-  الگوهای تقویت مثبت.. 22

2-2-2-7- استعداد ژنتیکی. 25

2-2-2-8- نظریه نوروشیمیایی. 27

2-2-2-9- نظریه گروه همسالان. 29

2-2-2-10- مدل استرس اجتماعی. 31

2-2-2-11- نظریه شخصیت.. 32

2-2-2-12- نظریه انگ زنی. 33

2-2-3- نوجوانی و جوانی و خطر سوء مصرف.. 34

2-2-4- رویکردهای پیشگیری از سوء مصرف مواد 36

2-6- پیشینه تجربی. 37

2-6-1- پیشینه داخلی. 37

2-6-2- پیشینه خارجی. 38

منابع  40

بخشی از پژوهش

2-2- سوء مصرف مواد

سوء مصرف مواد غالباً در کنار وابستگی به مواد، عبارت از مجموعه ای از علائم و نشانگان بالینی است که به دنبال مصرف مواد در حالات رفتاری، شناختی و فیزیولوژیکی ظاهر می شود. فرد وابسته به مواد علیرغم تجربه مشکلات متعدد ناشی از مصرف مواد قادر به قطع مصرف نیست و به طور اجباری و وسواس گونه ای به مصرف آن ادامه می دهد. بر اساس ملاکهای تشخیص DSM-5 ، (دشتی، 1392)، برای اینکه فرد را بیمار وابسته به مواد بدانیم لازم است حداقل ۱۲ ماه الگوی مستمر مصرف مواد را داشته باشد.

2-2-2- انواع نظریه ها درباره اعتیاد

رویکرد سیستمی و کل نگر به مساله سوء مصرف و وابستگی به مواد مخدر رویکرد سیستمی در تبیین پدیده ها، وقایع و رفتارها، تحولی وسیع در روند رو به گسترش علوم و فنون ایجاد نموده است. در دیدگاه سیستمی، سیستم عبارت است از: «موجودیتی متشکل از عناصر مرتبط و متعامل است، به گونه ای که این ارتباط و تکامل به سیستم نوعی کلیت و تمامیت می بخشد». در این رویکرد به فرد و محیط به منزله اجزای مرتبط به هم نگریسته می شود، که هر یک بر دیگری تأثیر دارد، و از آن تأثیر می پذیرد. ولی در عین حالی به منظور رسیدن به هدفی یکسان، ناگزیر از هماهنگی و همکاری اند (مومنی، 1389).

2-2-3- نوجوانی و جوانی و خطر سوء مصرف

نوجوانی و جوانی غالبا به عنوان یک دوره مهم غیر جسمی و روانشناختی توصیف شده است. در طول نوجوانی افراد، نوعا با دامنه گسترده ای از رفتارها و الگوهای سبک زندگی آزمایش می شوند. این به عنوان بخشی از فرایند طبیعی جدایی از والدین، رشد حسی خود مختاری و استقلال، ایجاد هویت شخصی، و اکتساب مهارتهای ضروری برای عملکرد سودمند در جهان بزرگسالی رخ می دهد.

تعدادی از تغییرات رشدی که پیش نیازهای ضروری برای بزرگسالان سالم شدن هستند. خطرات نوجوانی سیگار کشیدن، مصرف مشروبات و مصرف مواد را افزایش می دهند. نوجوانی که در پذیرفتن نقش های بزرگسالی بی شکیب است و بالغ تر به نظر می رسد ممکن است سیگار کشیدن، مصرف مشروبات و مصرف مواد را به عنوان شیوه ای برای ادعای موقعیت بزرگسالی مطرح کند، همچنین نوجوانان ممکن است به مصرف مواد مشغول شوند زیرا مواد برای آنها معانی از ایجاد مسئولیت مشترک با گروه مرجع خاص، طغیان در برابر اقتدار والدینی یا ایجاد هویت فردی شان، فراهم می کنند (آکست-مارگتیک و مارگتیک، 2005).

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “پیشینه پژوهشی سوء مصرف مواد (رشته روانشناسی)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *