مبانی نظری و پیشینه پژوهشی سلامت رواني فرزندان

نوع فایل
word
حجم فایل
347 کیلوبایت
تعداد صفحه
176
تعداد بازدید
297 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری سلامت رواني فرزندان» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع :انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل:WORD و قابل ویرایش با فرمت
doc

 

1مقدمه

خانواده نهادی است اجتماعی،که درگذرزمان دستخوش تغییرات بیشماری گردیده ومسائل ومشکلاتی عدیده فراراه آن قرار گرفته است.امروزه جامعه ما چالش هاي اجتماعي عمده اي دارد.يكي از آنها، كه وضعيت آن بسياروخيم ودهشتناک است،كودكان تك سرپرست مي باشد.خانواده تک والدبه معنای آن است که پدریا مادربه تنهایی نقش والدراایفا می کند.در این خانواده‌ها فرزندان تنها با یكی از والدین خودودراكثر مواردبامادر زندگی می‌كنند.اين پديده برساختارخانواده درسالهای اخیراثرگذارده وباسرعت سرسام آوری روبه افزایش بوده كه حاصل،عواملی نظیرمرگ،ترک،جدایی یاطلاق می باشد.این شكل ازخانواده به لحاظ ساختار خاص اجتماعی، اقتصادى و فرهنگی،در اکثرجوامع به چشم مى خورد،ولی اطلاعات نسبتاًکمی درباره آن وجودداشته وکمتراین موضوع درک شده است.

روانشناسان معتقدندكودكاني كه درخانواده هاي تك سرپرست رشدمي كنند،مستعد انحراف در آينده بوده ودرنتیجه فرآیند هویت یابی،دلبستگی وسلامت روانی آنان دچار اختلال می شود،چراكه راه رشد وتربيت آنها به درستي طي نشده است.خانواده محل اولیه تکوین شخصیت کودک وزمینه ساز تحول و تکامل بعدی او می باشد،ازاین حیث حضور مستمرهردو والددرخانواده ومشارکت فعالانه آنهادرقبول مسئولیت های معین و فراهم نمودن شرایط جهت رشدوپرورش کودک بسیار حایزاهمیت است. اگر حضور یکی از والدین در اثر طلاق، مرگ و…در خانواده قطع شود. آثار بسیار زیان بار و عمیقی بر ذهن و روان کودکان باقی می گذارد. چنین شرایطی، کودک را گرفتار زندگی ناخواسته ای می کند که خیلی زود،بسیاری ازآسیب های اجتماعی راتجربه خواهد کرد.این امربرعملکردتحصیلی، سازگاری اجتماعی،عزت نفس و موقعیت های شغلی واجتماعی آینده آنهااثرات منفی پایدارو دامنه داری خواهد گذاشت(حبیبی،1376).

بنابراین انتقال ناگهاني سرپرستي ازهمسر به مادر باعث به وجود آمدن رشته اي از ناامني هاووظايف مضاعف شامل از دست دادن درآمد،تربيت فرزندان،ايفاي نقش دوگانه (پدر و مادر) براي زنان مي شو د. به همین دلیل انجام تحقیقاتی درزمینه سلامت روانی فرزندان بی سرپرست وتک سرپرست ازاهمیت ویژه ای برخورداراست(شادی طلب،1384).

2-1بیان مسئله

خانواده بعنوان نخستين واحداجتماعي كه كودك ونوجوان درآن رشدمی کند،نقش اصلي وسازنده رادرتكوين شخصيت آينده كودك ونوجوان بعهده دارد.لذاتزلزل پايه هاي خانواده،درصورت نبودیاکم رنگ بودن حضورپدر،باعث بوجودآمدن پيامدهاي مخرب شده،كه فرزندان بعنوان اولين قربانيان اين پيامدها دچارآسيب پذيري هاي روان شناختي بسيارمي شوند.که می تواندمشكلات رفتاري وهيجاني،مثل        پرخاشگري ،بزهكاري،افسردگي،اضطراب وشكايات جسماني دربچه‎هاي تك والد،تحت سرپرستي مادر بوجود آورد.

اصطلاح هویت[1] از دهه­ی 1950رایج شده­است. هویت یک ساختار روانی- اجتماعی است که بذر شکل­گیری آن درسال­های پیش ازنوجوانی پاشیده شده ­است.اریکسون[2] ودیگرروان­شناسان معتقدند،تمایل به هویت­یابی ازنوجوانی شروع می­شود.ازمشخصه­های اصلی هویت،انتخاب ارزش­ها،باورهاوهدف­های زندگی است،شکل­گیری هویت درنوجوانی بارشدفکرواحساس،اخلاق،رشدعواطف وعزت نفس ارتباط قوی دارد.از جمله عواملی که بررشدهویت تأثیر می­گذاردشخصیت،خانواده،مدرسه و جامعه کوچک و بزرگ است.هویت با ویژگی­های شخصیت ارتباط دارد، انعطاف­پذیری،­بازبودن ذهن فردونداشتن تعصب در برخورد با ارزش­ها و باورها، هویت پخته را تشکیل می­دهد. (بخشایش و رضایی مقدم، 1390).

اریکسون به تأثیرنیرومندگروههای همتابررشدهویت من درنوجوانی اشاره می­کندوازطرفی معتقدبودکه  عوامل اجتماعی وتاریخی،شکل­گیری هویت راتحت تاثیرقرارمی­دهند(شولتز[3]؛به نقل ازشهرآرا؛ 1383).

همین موضوع لزوم توجه به هویت درنوجوانان وتأثیرآن بر روی بهزیستی روانی راروشن می­سازد. داشتن یک حس منسجم ومحکم ازهویت پیش نیازرشدبهینه فرددرطول زندگی است وعدم تشکیل چنین حسی می تواندزمینه سازآسیب های روانیـ اجتماعی باشد.احساس خود،اساس شخصیت بزرگسالی مارا تشکیل میدهد.اگرپایه واساس ثابت وقوی باشدیک هویت فردی محکم بوجودمی آید.اگرچنین نباشد، نتیجه آن چیزی است که اریکسون آن راگم گشتگی هویت[4]می نامد.وی تأکیدداردکه شکل گیری هویت برای آماده کردن نوجوانان به عنوان فردی آماده انجام تکالیف دربزرگسالی،لازم است(برک،2001؛ به نقل از سیدمحمدی؛1383)[5]

انتخاب اصطلاح بحران هویت[6]برای انتقال از نوجوانی به بزرگسالی، اشاره به حساسیت این دوران دارد؛ زیرا در این دوران است که فرد یا موفق به تعریفی مناسب و قابل قبول از خود می­شود که با شرایط فردی و اجتماعی او هماهنگ است و یا اینکه دچار سردرگمی می­گردد.

بحران هويت که نوجوان را به ابهام و سردرگمی می کشاند، دارای عوارضی به شرح زير است.

1- اختلال در احساس زمان و وقت است، دسته ای نوجوانان وقت خود را به بطالت می گذرانند و در مقابل اين دسته، برخی نوجوانان نيز احساس می کنند که زمان به سرعت می گذرد و هيچ گاه وقت و زمان کافی برای انجام امورشان را نخواهند داشت.

2- احساس شديد نسبت به خويش است.دراين حالت تفکر نوجوان هميشه مشغول خصوصيات شخصی يا شغلی و نقشی است که بر عهده داردو نمی تواندافکارش راازدايرۀ تنگ خويش آزادسازدبه عبارت ديگر   نمی تواند از خود فراتر برود.

3- هويت منفی است،در اين صورت نوجوان وظايف و نقشی را که به واسطة خانواده يا اجتماع برايش مناسب تشخيص داده شده وبه وی محول شده با تمسخر يا پرخاشگری و حالتی خصمانه ردمی کندو ممکن است رفتاری عجيب و غريب و نامانوس با اجتماع از خود نشان دهد.

اگرچه بیشترپژوهش ها درموردشکل گیری هویت بادانشجویان ودانش آموزان دبیرستانی انجام شده است، هم اکنون مطالعاتی دررشدهویت وجودداردکه تفاوتهای فردی مهمی رادردانش آموزان دبیرستانی آشکارساخته اند.این یافته هانشان می دهندکه دانش آموزانی که دراندازة گیری هویت نمرة بالای میانگین می آورندقابل اعتمادتر،سازگارتر،خودپذیر،وازلحاظ شخصی منسجم تراز دانش آموزانی هستندکه نمرات رسش آنهاپایین ترازمتوسط است(رجب پور،1386).

یافته هادوسک وفلاهرتی(1981)خاطرنشان می سازدکه زمینه های اجتماعی تجربه های نوجوانان درتجربه روان شناختی بحران هویت نقش دارند(شهرآرا،1383).

بنابراین درمورد رابطه سلامت روانی وسبکهای هویت می توان این چنین استدلال کرد،که گم گشتگی هویت(هویت مغشوش)به حالت بلاتکلیفی درزندگی اطلاق می شود.دراین وضعیت تعهدات نسبت به هرشخصی یامجموعه ای ازباورها واصول اگروجودداشته باشد بسیارکم است.درعوض،تأکیدعمده برنسبیت وغنیمت شمردن لحظه است.فردازهیچ حوزه ای ازلذت فردی چشم پوشی نمی کند.هستة اصلی در شخصیت فردوجودندارد،نقش های اجتماعی آزموده شده وسریعاًرها می شوند،شخص بدون خود بلاتکلیف وسرگردان به نظر می رسد(شهرآرا،1383).

دروضعیت گم گشتگی هویت،فردهیچ گونه انتخاب ثابتی درمورد تعهدات خودنداردوبه جستجو واکتشاف نیزنمی پردازد.(کروگر[7] ؛ به نقل ازشهرآرا،1383).

 

فهرست منابع

آزاد، ت.،(1377) بررسي مسائل اجتماعي،تهران: نشر جهاد دانشگاهي.

آقاجانی حسین آبادی،م.ح.،(1381)،هنجاریابی مقدماتی پرسشنامة سبک هویت برروی دانشجویان  

         دانشگاههای دولتی تهران.پایان نامه کارشناسی ارشد.دانشگاه تربیت معلم تهران.

آقاجانی،م.،فرزاد،و.،شهرآرا،م.،(1385)،مقایسه سبک های هویت دانشجویان دانشگاه تهران براساس  

         جنسیت.وضعیت تأهل ورشته تحصیلی. سومین سمینارسراسری بهداشت روانی دانشجویان، تهران

اتكينسون،و همكاران،(1381)، زمينه روان شناسي هيلگارد، ترجمه دكتر محمدنقي براهني و همكاران.

تهران: انتشارات رشد

احمدي،ج.،(1374)ميزان افسردگي دردانشجويان پزشكي دانشگاه علوم پزشکی یاسوج. مجله  

   روانپزشكي  وروانشناسي باليني ايران (انديشه و رفتار) 2(4)ص6-12 .

احمدی،ا.،(1373)،بحران هویت دردوره نوجوانی وارزیابی آن،نشرپژوهشی دانشکده آزاداسلامی واحد

خوراسگان.          

ادبي،ر.،(1379)بررسي رابطه پايگاه هويت وسلامت رواني در اوايل و اواسط نوجواني،پايان

نامه  كارشناسي ارشد دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي

اصلانی،خ.،صیادی،ع.،امان الهی،.ع،(1391).رابطه بين سبك هاي دلبستگي باكاركرد انواده وسلامت عمومي،

فصلنامه مشاوره وروان درمانی خانواده،(2)2،تابستان.

اکبرزاده ،.ن، (1376)،گذر از نوجوانی به پیری ( روان شناسی رشد وتحول )، تهران : ناشر،مولف.

امانی،ر.،مجذوبی،.م،(1390).پیش بینی سبک های هویت براساس سبک های دلبستگی،دوفصل نامه علمی

پژوهشی دانشگاه شاهد،سال سوم،شماره 5.

امیدیان،م.،(1382)، مقایسه حالتهای چهارگانه هویت درمتغیرهای مسئولیت پذیری،انگیزه پیشرفت،

سلامت روانی وعملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه چمران،پایان نامه کارشناسی ارشد.

امیریان،م.،(1382)،بررسی رابطه هویت باسلامت روانی وانگیزه پیشرفت دربین دانشجویان دانشگاه    

فردوسی مشهد،پایان نامه کارشناسی ارشد.

باقري يزدي، ع.، بوالهري، ج.، پيروي،ح.،(1374) بررسي وضعيت سلامت رواني دانشجويان دانشگاه

تهران. انديشه ورفتار،(1)4،ص39-30 .

بالبي،ج.،ترجمه :ثفقیان ،.ح(1359)،روانشناسي كودک ،تهران:ناشر،عارف.

برک،ل.،ترجمه:سیدمحمدی،ی.،(1386)،روانشناسی رشد،جلداول،تهران:انتشارات  ارسباران .

بشارت،م.،(1385)،نظریه دلبستگی ،مبنای زیست شناختی روان در مانگری ، تازه های روان درمانی ،  

         سال چهارم شماره 13 و 14.

بهرامي،ف.ورضوان،ش.،(1386)،رابطة افكار اضطرابي با باورهاي فراشناختي دردانش آموزاندبيرستاني مبتلا

به اختلال اضطراب ،فراگير. مجلة روانپزشكي و روا نشناسي باليني ايران .3.

بی ریا ، ن.،(1375)،روان شناسی رشد ،جلد2 .تهران:انتشارات سمت.

بیابانگرد، اسماعیل،(۱۳۸۷)، فرزند من و رسانه، انتشارات :مرکز امور زنان و خانواده.

بيرامي، م.،(1378)، خانواده و آسيب شناسي آن،تهران: انتشارات آيدين.

پاشا،غ.،گل شکوه،ف.،(1382)،رابطه بین اکتساب هویت وبهداشت روانی دردانشجویان دختروپسردانشگاه

آزادسلامی واحداهواز،مجله علوم وتربیتی،دانشگاه فردوسی مشهد،جلد4،شماره1.    

پاشا شريفي، ح.، ( 1375 ) اصول روان سنجي و روان آزمايي. تهران: انتشارات رشد.

 

پاکدامن،ش.،(1380بررسی ارتباط بین دلبستگی و جامعه طلبی در نوجوانی،پایان نامه دکترای روان­

شناسی،دانشگاه تهران.

پژوهنده،ع.،(1385)،مقـايسه‌ي كيفيت دلبستگي دانش‌آموزان نابينا و همشيران آنها ،پایان نامه دوره  

       دکتری دانشگاه علامه طباطبایی تهران .

تايبر،ا.،ترجمه:تمدن،ت.،(1369)، بچه هاي طلاق،تهران:انتشارات روشنفكران،

تركان،ع.،(1373)،بررسي شيوع افسردگي در دانشجويان. پزشكي زاهدان، پايان نامه دكتري

پزشكي،دانشگاه علوم پزشكي زاهدان.

تقوي،م.،(1380)،بررسي روايي واعتبارپرسشنامه (G..H.Q) سلامت عمومي،مجله روان شناسي، 

20،.381-398

جنکینز، ر.، (1381)، هویت اجتماعی، ترجمه تورج یار احمدی، تهران انتشارات شیرازه.

حبیبی،ف.،(1376)،آسیب پذیري اجتماعی کودکان درخانواده هاي تک والدي،سایت مدارس خراسان

رضوي .                                                         

حجازی،ا.،فرتاش،س.،(1385).بررسی رابطه سبکهای هویت و تعهد هویت با کیفیت دوستی،مجله روان

شناسی و علوم تربیتی، سال سی و ششم ،شماره 1و2،1385،ص167-184.

حسین زاده،ر.،(1388).روشهای تحقیق درعلوم رفتاری،تهران:نشرساوالان.

حسيني ، س .م.،(1377)، مشاوره ازدواج، تهران: انتشارات آواي نور.

حسینی،ف.،آمنه،ا.،(1388)، بررسي سلامت روان زنان سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزيستي

شهرتهران، فصلنامه ي پژوهش اجتماعي، سال دوم، شماره سوم، تابستان.

 

حقیقی، جمال و همکاران( 1378)،رابطه سرسختی و مولفه های آن باسالمت روان در دانشجویان پسر دوره

کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، مجله علوم تربیتی و روانشناسی، دوره سوم،سال ششم،

         شماره   های .1 18 ص ص 4و3.

حکیم شوشتری،م.حاجبی،ا.پناغی،لوعابدی،ش.،(1378)،مشکلات رفتاری وهیجانی درفرزندان خانواده

های تک والدتحت  سرپرستی مادربامقایسه باخانواده های دو والد کمیته امداد امام خمینی(ره)،

مجله دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران،(3)66.

خانجانی،ز.، (1381)، بررسی رابطه جداییهاي موقت مادر-کودك با شکلگیري دلبستگی و مشکلات                  رفتاري  کودکان، نشریۀ دانشکده ادبیات و علوم انسانی تبریز، 45 ، صص 162-127.

خانجانی،ز.،(1384)، تحول وآسیب شناسی دلبستگی ازکودکی تا نوجوانی.تبریز :انتشارات فروزش.

خدارحيمي،ر.،(1374). بررسي ارتباط بين سلامت عمومي با شيوه هاي فرزند پروري ، پايان نامه

كارشناسي  ارشد ؛ دانشگاه آزاد اسلامي ؛ واحد اسلامشهر

خدری،ز.،عسگری،پ.،(1390)،مقايسه ي ويژگي هاي شخصيتي و سازگاري فردي- اجتماعي نوجوانان

تك والد و دو والد شهر اصفهان، فصلنامه انديشه و رفتار، شماره 19، بهار .

خوي نژاد،غ،(1377)، زمينه روان شناسي تندرستي،مشهد: انتشارات آستان قدس.

دادستان، پ.،(1382)، روانشناسی جنایی،تهران: سمت.

دلاور، ع.،(1383) مباني نظري و علمي پژوهش در علوم انساني واجتماعي.تهران :انتشارات رشد.

دوان شولتز،د.،(2005) نظريههاى شخصيت، ترجمه يحيى سيدمحمّدى، ويرايش سوم، تهران، مؤسسه نشر

ويرايش، 1384.

رجب پور،ع.، (1386)، بررسي رابطه سبكهاي دلبستگي باهويت فردي درنوجوانان دختر متوسطه

          شهرري (ناحیه1).

لینگ‌،ر.د.،(1374)،خویشتن ‌از هم ‌گسیخته،ترجمه ‌خسرو باقری‌،انتشارات رشد،

رضوي، ا. س.،(1388)، نوجواني و هويت يابي، مشاور مدرسه،1،20-16.

رضوی،اقدس سادات(1388)،نوجوانی وهویت یابی،مجله روانشناسی مشاوره مدرسه،شماره17

رضوي، ا. س.،(1388)، نوجواني و هويت يابي،نشریه روان‌شناسی: رشد مشاور مدرسه ،پاییز شماره (17)

ص از 16 تا 20.

سارافينو،ا.، ترجمه: زيرنظر ميرزايي،ا.،(1384)،روان شناسي سلامت، تهران:انتشارات رشد.

ساروخاني، ب.(1376)، طلاق ـ پژوهشي در شناخت واقعيت و عوامل آن،تهران: انتشارات دانشگاه

تهران.

ساپینگتون، ا.،ترجمه:حسین شاهی برواتی،م.،(1379)، بهداشت روانی،  تهران:انتشارات نشر روان.

سلیگمن، م. روزنهان، ب. ،(1381). آسیب شناسی روانی. ترجمه سیدمحمدی. تهران: انتشارات ارسباران.

شرفی ، م.، (1389)،جوان و بحران هویت،تهران:انشارات سروش.

شرقاوى،م.،ترجمه:حجتی،م.،(1366)،گامى فراسوى روان شناسى اسلامى یا اخلاق و بهداشت روانى در

        اسلام، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامى.

شكركن، ح. نجاريان،ب. و حقيقي،ج.،(( 1380، بررسي و مقايسة انواع هويت در ابعاد اعتقادي و روابط

بين فردي در دانشجويان،مجلة علوم تربيتي و روان شناسي دانشگاه شهيد چمران .8(2و1).

شکری،ا.اسماعیلی،ع.دانشورپور،ز.غنائی،ز.ودستجردی،ر.،(1386)،تفاوتهای فردی درسبک های هویت

وبهزیستی روانشناختی،نقش تعهد،تازه های علوم شناختی،(2)9.

شمس،ح.کاکلوند،ع.وترابی،ز.، (1389)،رابطه  سبك هاي دلبستگي و هويت با سلامت عمومى و پيشرف تحصیلی

دانش آموزان پيش دانشگاهی شهر قزوين،دانشگاه الزهرا(ص).اندیشه نوین تربیتی،(2)7.

شولتس،د.،ترجمه:خوشدل،گ.،(1368)، روان شناسى كمال،تهران: نشرنو.

شهرآرای،م.،(1363)اصول و مباني رشد . انتشارات كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان .

کريمی، ع.،(1375)، بررسی عزت نفس و ارتباط آن با هويت نوجوانان شهر تهران. پايان نامه کارشناسی

ارشد، دانشگاه تربیت معلم.

کریمی،ع،ا.،خلیلی،ش.،(1389)،رابطه کارکرد خانواده با سبک های هویت و جهت گیری مذهبی در  

 دانش آموزان پایه سوم متوسطه تهران،پایان نامه کارشناسی ارشد.

كي نيا، مهدي،‌(1373) پژوهشي در عوامل اجتماعي طلاق، مطبوعات ديني(قم).

گل محمدي،ا.،(1381)، جهاني شدن هويت. فرهنگ، تهران، نشر ني .

گودرزی،ع.،(1379).بررسي سلامت رواني دانشجويان ورودي سال1375،انديشه ورفتار،20.

گنجى،ح.،(1376) بهداشت روانى، تهران: ارسباران.

ﻋﺒﺎدي،غ.،اﻣﯿﺪﯾﺎن،م.، (1382)، ﺑﺮرﺳﯽ وﺿﻌﯿﺖ ﻫﻮﯾﺖ ﯾﺎﺑﯽ در اﺑﻌﺎد اﻋﺘﻘﺎدي و رواﺑﻂ ﺑﯿﻦ ﻓﺮدي و راﺑﻄﻪ  

آن ﺑﺎﺳﻼﻣﺖ روان درداﻧﺶ آﻣﻮزان دﺧﺘﺮﭘﯿﺶ داﻧﺸﮕﺎﻫﯽﺧﻮزﺳﺘﺎن، پایان نامه کارشناسی ارشد.

عبدی زرین،س. سجادیان،پ.شهیاد،ش.بیان معمار،ا.و عظیمی،ح.، (1389)،رابطه­ی بین سبک هویت

وبهزیستی روانی در دانش­آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر قم،فصلنامه پژوهشی دانشکده 

  بهداشت  یزد(طلوع بهداشت)، 9(1).

علوي،س.س.ودیگران.،(1387)،استفاده دانشجويان درروان سلامت وهويت مقايسه واينترنـت ازكننده

محيط تهران دانشگاه مجازي هاي،تحقيقات علوم رفتاري سال دهم،شماره ششم.

علیخانی،ع.،(1383)، مبانی نظری هویت و بحران هویت ،تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی .

عطاریان، م.،(1388)، اثرات مثبت و منفی اشتغال زنان، بازیابی شده در5/6/89،از

http://www.banoo.net/thread-29704.html

غرابی،ب.،(1388)،بحران هویت ومهارت های مقابله ای،نشرقطره ،تهران چاپ اول

غضنفری،ا.، (1382)، بررسي رابطه سبك‌هاي هويت و سلامت روان با عملكرد تحصيلي دردانش آموزان

دوره‌ي متوسطه،دانشگاه فردوسی مشهد، فصلنامه مطالعات تربيتي وروانشناسي،(1)7.

غضنفری،احمد(1382).بررسی تأثیر هویت وراهبردهای مقابله­ای برسلامت روانی دانش­آموزان

          دبیرستانی وپیش­دانشگاهی شهر اصفهان.رساله دکتری،دانشگاه علامه طباطبایی:دانشکده روان

شناسی وعلوم تربیتی.­

غفاری،م.،رضایی،ا.،(1390)،ﺑﺮرﺳﯽ ارﺗﺒﺎط ﺳﺒﮏ دﻟﺒﺴﺘﮕﯽ و ﺳﺒﮏ ﻫﻮﯾﺖ ﺑﺎ. اﺧﺘﻼل ﺷﺨﺼﯿﺖ ﻣﺮزي.         درداﻧﺶ آﻣﻮزان دﺑﯿﺮﺳﺘﺎﻧﯽ شهرتبریز، مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایلام دوره بیست    

ویکم، شماره ششم،آذر 9.

فرتاش، سهيلا ( 1384 ). رابطه هويت و تعهد هويت با كيفيت د وستي با توجه به نقش جنس و پايگاه

         اجتماعي اقتصادي در دان شآموزان سال سوم دبيرستان تهران. پايان نامه كارشناسي ارشد

      روانشناسي.دانشگاه تهران

قربان شیرودی،ش.،پورصدیقی،زو،(1389)،ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ي ﻣﻴﺰان ﺳﻼﻣﺖ روان در ﻣﻴﺎن ﻫﻤﺴﺮان ﺷﺎﻫﺪيﻛﻪ

ازدواج ﻣﺠﺪد ﻛﺮدﻧﺪ و ﻫﻤﺴﺮان ﺷﺎﻫﺪي ﻛﻪ ازدواج ﻣﺠﺪد ﻧﻜﺮدﻧﺪ و ﺗﻌﻴﻴﻦ اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ درﻣﺎن

رﻓﺘﺎري-ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ CBT ﺑﺮ ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎي ﺳﻼﻣﺖ روان آﻧﻬﺎ،ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ رواﻧﺸﻨﺎﺳﻲ ﺗﺮﺑﻴﺘﻲ داﻧﺸﮕﺎه  

          آزاداﺳﻼﻣﻲ واﺣﺪ ﺗﻨﻜﺎﺑﻦ، ﺳﺎل دوم، ﺷﻤﺎره اول، ﺑﻬﺎر 1390، ﭘﻴﺎﭘﻲ 5 .

قمری گیوی،محمد(1387معنویت، هویت و بهداشت روانی در گستره زندگی، نشریه:روانشناسی و دین

 زمستان، شماره 4.

 قمری گیوی،محمد(1389)مقايسه شيوه هاي مقابله با استرس و بهداشت روان و رابطه اين متغيرها در بين

دانش آموزان طلاق و غير طلاق دانشگاه آزادابهر،مجله علوم رفتاري تابستان 1389; 2(4).

كاپلان،ک.،سادوك،س.،ترجمه:پورافکار،ن.،(1373)، خلاصه روان پزشكى، علوم رفتارى و روان پزشكى

 بالینى،تهران:انتشارات آزاده.

كافي،م.بوالهري،ج.و پيروي،ح.،(1373)،بررسي وضعيت تحصيلي و سلامت رواني گروهي از دانشجويان

         ورودی 72دانشگاه تهران: انتشارات واحد پژوهشي دفترمشاوره دانشجويي دانشگاه تهران.

كافي،م.بوالهري،ج.و پيروي،ح.،( 1377 )،بررسي  رابطه وضع تحصيلي و سلامت رواني دانشجويان. انديشه

          ورفتار،(1)3.        

كرين،و.،ترجمه:خوی نژاد،غ.،(1384)،نظريه‌هاي رشد(مفاهيم وكاربردها)،تهران:انتشارات رشد.

كلارك،و فريدمن،ترچمه:تولایی،ت.،(1376)،رشد كودك از نوزادي تا نوجواني، تهران:انتشارات امیرکبیر.

كميجاني،مهرناز(1385)، واكنشي دلبستگي اختلال   ،نشرية و تعليم استثنايي تربيت ، شماره63 و 62.

کریمی،خ.، (1389)،رابطه کارکرد خانواده با سبک های هویت و جهت گیری مذهبی در دانش آموزان

 پایه،سوم متوسطه،دانشگاه تهران،دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی.

گروسی فرش،ت.،(1370)،هویت دردوره نوجوانی،مجله رشد شماره81.

گنجي،ح.،(1376 )، بهداشت رواني،تهران:انتشارات ارسباران.

گواهي، ز.،(1373)، بررسي حقوق زنان در مسئله طلاق،‌تهران: چاپ سازمان تبليغات اسلامي.

کوین،و.، (1382)،پیشگامان روانشاسی رشد،ترجمه:فریدخدایی تهران انتشارات اطلاعات

گيدنز، آنتوني، جامعه شناسي، ترجمه منوچهر صبوري، نشر ني، 1373، ص434.

گيدنز،آ.،ترجمه: موفقيان،ن.،(1378)،تجدد و تشخص: جامعه و هويت شخصي درعصر جديد،تهران:

انتشارات نشر ني.

لطف آبادي، ح.،(1385)،روان شناسي رشد 2: نوجواني، جواني و بزرگسالی،تهران :انتشارات وزارت

فرهنگ و ارشاد اسلامي،چاپ هشتم.

لطف آبادی، ح،(1380).عواطف وهویت نوجوانان،تهران:انتشارات نسل سوم

لطف آبادی، ح،(1366).نظریه اریکسون دربارة رشد-روانی اجتماعی،مجله دانشکده ادبیات وعلوم انسانی  

دانشگاه فردوسی مشهد.

مارشال ریو، ج.،ترجمه،سیدمحمدی،ی.،(1384)، انگیزش و هیجان،تهران:: انتشارات ویرایش،چاپ7،

محبی،ف،ترجمه:بختیاری،ف.،حسینی،ه.،(1383)، غرب و پدیده خانواده های تک والدی، کتاب

زنان،شماره 24،

محرابي، ح.،(1378)، بررسي ومقايسه سلامت روان والدين داراي کودک عقب مانده ذهني باساير

والدين در شهرستان گناباد، پايان نامه کارشناسي ارشد.

محسنی،نیک چهره،(1375)،ادراک خود:از کودکی تا بزرگسالی، تهران:مؤسسه انتشارات بعثت.

محمد شرقاوى،ح.، ترجمه:حجتی،س.م.ب.،(1366)،گامى فراسوى روان شناسى اسلامى یا اخلاق و

 بهداشت روانى در اسلام، ص 285.

مساواتي، مجيد(1374)،آسيب شناسي اجتماعي ايران ( جامعه شناسي انحرافات)، تبریز:انتشارت نوبل.

مساواتي، م.،(1374) آسيب شناسي اجتماعي ايران ـ جامعه شناسي انحرافات،تبریز:انتشارات نوبل

مشهدی،ع.،محمدی،م.،(1388)،مقایسه سبکهای دابستگی درنوجوانان عادی مناطق19گانه مدارس      

  تهران وبزهکار کانون اصلاح وتریبت دختروپسرتهران،پایانامه کارشناسی ارشد.   
محمدی،م.،(1382)، بررسی سبکهای دلبستگی در نوجوانان عادی و بزهکار پایان نامه کارشناسی  

ارشدروانشناسی کودکان استثنایی دانشگاه تهران.

مطهرى،م.،(1375)، تعلیم و تربیت در اسلام، قم: انتشارات صدرا،.

مظاهري، م.ع.، (1379)،نقش دلبستگي بزرگسالان در كنش وري ازدواج ، مجله روان شناسي.(15) 4.

مظفري،ن.،(1387) ،بررسي رابطه ي پايگاه هاي هويت و مسند مهارگذاري با سلامت رواني دانش  

موزان مقطع متوسطه، پايان نامه ي كارشناسي ارشد، دانشگاه شهيدبهشتي.

منصور،م.،دادستان،پ.،(1369)،روانشناس ژنتيك 2،تهران، چاپ دريا.

منتظر قائم، م.، (1379)،رسانه های جمعی و هويت، فصلنامه مطالعات ملی، شماره 4 .                         عبدی زرین،ع.سجادیان،پ.بیان معمار،ا. وعظیمی،ح.،(1389) رابطه بين سبک هويت و بهزيستي رواني در

دانش آموزان دختر مقطع راهنمايي شهر قم ، طلوع بهداشت بهار 1389شماره 9.

نجفی،م.،(1383)، خانواده وهویت یابی، نشریه: علوم تربیتی ،رشد معلم،  شماره 187

نصرتی،م.،(1383)،بررسی تحولی رابطه پایگاه های هویت با میزان دلبستگی در نوجوانان پسر شهرستان

کامیاران،نشریه مطالعات جوانان تابستان و پاییز  شماره 7.

ﻧﻴﻜﺨﻮ، ﻣﺤﻤﺪ رﺿﺎو آوداﻳﺲ ﻳﺎﻧﺲ ، ﻫﺎ ﻣـﺎ ﻳـﺎك ، (1379)، ﻣﺒﺎﺣـﺚ ﻋﻤـﺪه در رواﻧﺸﻨﺎﺳـﻲ ،ﺗﻬﺮان،

اﻧﺘﺸﺎرات رﺷﺪ.

نوابی نژاد،ش.،(1384)،.هویت وبحران هویت،تهران:انتشارات رشد.

نوربالا،ا.،فخرايي،ع.،(1380)،بررسي فراواني نشانه هاي روانپزشكي دردانشجويان سال آخر پزشكي وغير

پزشكي دانشگاه تهران.نشریه انديشه ورفتار،27.

والچاك،.ا، و برنز،ش.، ترجمه: طاهري،ف.، طلاق از ديد فرزند،تهران: نشر مركز، 1366، ص 232.

هنری ماسن،پ.کیگان،ج.کارول هوتسون،ا.،ترجمه:یاسایی،م.،(1380)،رشد و شخصیت کودک،تهران:

انتشارات نشرمرکز.

يارمحمديان،ا. عريضي، ح.،(1385)،رابطه بيکاري با سلامت رواني با توجه به نقش تعديلي تعهد به اشتغال

در بين دانش آموزان ترک تحصيل کرده، مجله رفاه اجتماعي(20)5.

يونگ،ک.،ترجمه:فرامرزی،پ.،(1372)، روانشناسي و كيمياگري ،چاپ اول انتشارات ،معاونت فرهنگي

 

منابع انگلیسی

 

Accordino, D., Accordino, M., Slaney, R.( 2000). An investigation perfectionism, mental  health, achievement and achievement motivation in adolescents, Psychology in the Schools, 37 (6), 535-545.

Allison, N. Barbara (2001) Interpersonal identity formation during early adolescence,

          Journal of & Theology; 28 (3): 221-228. :10. Fry PS.

Amato, P. R., & Sobolewski, J. M. (2001). The effects of divorce andmarital discord on adult children’s psychological well-being. American Sociological Review, 66, 900-921

Armsden, G.C. & Greenberg, M.T, (1987). The inventory of parent and peer Attachment:

Individual differences and their relationship to psychological well-being in

adolescence, Journal of Youth Adolescence, 16, 427- 457.

Barber, B. L., & Eccles,  J. S. (1992).  Long-term  influence  of  divorce  and  single

parenting  on  adolescent  family-  and    work-related   values,  behaviors, And   aspirations.   Psychological bulletin,  111,   108-126

            Berzonsky, M.D, (1992). Identity style and coping strategies. Journal of Personality,

            60, 777- 788

Berzonsky ,  M.  D.,  and  Kuk,  L. s.  (2000).  Identity  status  processing   style,  and  the

transaction  to  university.  Journal  of  Adolescent  Research,  15 ,  81-98

Berzonsky, M.D., & Kuk, L.S , (2000). Identity style, psychosocial maturity, and academic performance. Personality and Individual Differences, 39, 1, 235-247.

-Berzonsky, M.D, (2003). Identity style and well-being: Does commitment matter? International Journal of Theory and Research, 3(1), 131- 142.

-Berzonsky, M.D, (2003). The structure of Identity: Commentary on Jane Kroger view of Identity status. Identity: An International Journal of Theory and Research, 3(3), 231- 245.

Berzonsky, M.D., & Kuk, L. (2005). Identity style, psychological maturity and academic performance, personality and individual difference. European Journal of Personality, 39(1), 235-247.

Berzonsky, M.D. (2008). Identity formation: The role of identity processing style and cognitive processes. Personality and Individual Differences, 44: 645–655.

Berzonsky, M.D., Cieciuch, J., Duriez, B., & Soenens, B. (2011). The how and what of identity formation: Association between identity styles and value orientations. Personality and Individual Differences, 50(2), 259-299.

Birtchnell, J. (1993). Does recollection of exposure to poor maternal care in childhood affect   later ability to relate? British Journal of Psychiatry,162, 335-344.

Bowlby, J. (1953). Child Care and the growth of Love. Harmondsworth,England:

Penguin.

Bowlby.J.(1969),“Attachment and Loss”.Vol.L.London.Hogarth.

Bowlby.J.(1969/1982),“Attachment and Loss”.Vol.I. Attachment. London(2nded.) New

York: Basic Books.
Bowlby, J, (1969). Attachment and Loss, London: The Hogarth press.

Bowlby J, (1969)editor. Attachment and loss: attachment. New York: Basic Books,

Bowlby J. (1969). Attachment. Attachment and Loss: Vol. 1. Loss. New York: Basic

Books.

Bowlby J, (1973)editor. Attachment and loss: Separation, anxiety and anger.New York:

Basic  books,

Bowlby.J.(1973),“Attachment and Loss Vol. II. Separation: anxiety and anger ·London.

The Hogarth Press and the Institute of Psycho-Analysis.

Bowlby J,(1980) editor. Attachment and loss: sadness and depression. New York: Basic

Books,

Bretherton.(1985),“Attachment theory:Retrospect and prospect. In I. Bretherton & E. Waters

(Eds.),. Growing points in attachment theory and research. Monographs of the Society

 for Research in Child Development,50(1-2.Serial No.209),3-35.

Chaugan,s.s,(1986) Mental Hygiene, New Delhi (Alied publishers,1991),P.2.

cassidy ,j.(1988). child -mother attachment and self in six-year -old .Child Development, 59

            ,121-134

Cohen, G.J. (2002). Helping children and families deal with divorce andseparation.American Academy of Pediatrics, 6, 1019-1022.

Collins NR, & Read SJ, (1990). Adult attachment, working models, and relationship quality

          in dating couples. J Personal Soc Psychol, 58, 644–663.

Cooper, L., Shaver, P. R., & Collins, N. L. (1998). Attachment styles, emotion regulation, and adjustment in adolescence,Journal of Personality and Social,74, 1380-139

Cote,  J. E.,  & Levine,  C.  (1998).  A   critical   axamination   of  the   ego  identity status  paradigm.  Developmental  Review,   8,   147-184

-Daleire, T., & Kalil, A. (2001). Single parent multigenerational family structure and   adolescent adjustment Paper provided by North Western University / University of Chicago Joint Center for Poverty Research in its series JCPR working papers with number 242.

DB Downey, B Powell(1993, 1993.Do children in single-parent households fare better living with same-sex parents? ) – Journal of Marriage and the Family…………..volum

DollingerS. J., & Clancy, S. M.(1993). Identity,self, and personality: II. Glimpses through the auto photographic eye Journal of Personality an SocialPsychology,64: 1064-1071.

DollingerS. J., & Clancy, S. M.(1993). Identity,self, and personality: II. Glimpses through the auto photographic eye Journal of Personality an SocialPsychology,64: 1064-1071.

Douglas B. Downey and Brian Powell.(1993) Do Children in Single-Parent Households Fare Better Living with Same-Sex Parents?.  Journal of Marriage and Family. Vol. 55, No. pp. 55-71.

Dusek,j.Flaherty,(1981).the development of the self-concept during the Adolescent years Monographs of the Society. for Child Development ,46,(Serial No.4).

feeny , J, A., Noller patricia.(1990).Attachment styles a predictor of adult romantic relationships. Journal of Personality and Social Psychology,Vol. 58.No.29. 281-291.

Finlay-Jones, R.A. & Burvill, P.W. (1977) The prevalence of minor psychiatric morbidity in the community, Psychological Medicine, 7, 475-89

Fogel, Allen.(1997).infancy:infant, family and society.Mest publishing company. Minneapolisst. Paul Newyork, losangeles. Sanfracisco.

Goldberg, D.P., & Hillier, V.F, (1979). A scaled version of the General Health Questionnaire, Psychological Medicine, 9, 139-145.

Guttmann, J., & Rosenberg, M. (2003). Emotional intimacy and children’s adjustment: A comparison between  single-parent divorced. Intact Families, 23, 457-412.

James, Q., & Wilson, P. (2002). http://www.SID.ir

Hetherington,   E. M.  (1972).  Effects  of   father  absence  on  personality  development  in  adolescent  daughters.  Developmental   psychology,  7,  313-325.

Hetherington,   E. M.  (1989).Coping with family transitions:Winners, Losers, and survivors.Child Development,60,1-14.

Hetherington, E. M. (1999). Social capital and the development of youth from nondivorced, divorced, and remarried families. In W. A. Collins & B.

Kroger, J. (1996). Identity in adolescence, the balance between self and others. New York: Routledge.

Kroger,j. Identity in adolescence: The balance between self and other.UK:Routledge . Malekof,A.,(2004)Grope work with adolescents: principle and practice.New York: Guilford.

Kroger, J., Martinussen, M., & Marcia, J.E. (2010). Identity status change during adolescence and young adulthood: a meta-analysis. Journal of Adolescence, 33(5), 683-698.

Lieberman, M., Doyle, A. & Markie Wicz, D, (1999). Development pattern in security of Attachment to mother and father in late childhood and early adolescence: Associations with peer relations. Child Development, 1, 202- 213.

Lansford, E. J. (2009). Single-parent and children’s adjustment, address correspondence to Jennifer E. Lansford, center for child and family policy. Duke University, Durham.

L East, D Jackson, L O’Brien(2006). Father absence and adolescent development: a review of the literature. Journal of Child Health Care.

Lorenz, K. (1935). “Kumpan in der Umwelt des Vogels”. J Ornithol 83: 137–413.

Luyckx, Koen, Luc Goossens, Bart Soenens, Wim Beyers, and Maarten Vansteenkiste

(2005)  “Identity statuses based on 4 rather than 2 identity dimensions: Extending and

refining Marcia’s Paradigm” , Journal of Youth and Adolescence, Vol. 34, No. 6, December 2005, pp: 605–618.

Luyckx, K., Soenens, B., Berzonsky, M.D., Smits, I., Goossens, L., & Vansteenkiste, M. (2007). Information-orientated identity processing, identity consolidation and well-being: The moderating role of autonomy, self-reflection, and self-rumination. Personality and individual differences, 43(5): 1099-1111.

Main.  M.,  &  Solomon, J.  (1989).  Discovery of a new,  insecure-disorganized/disoriented attachment pattern. In T. B. Barzelton & M.W.Yogman  (Eds.),Affectiv development in infancy (pp.   95-124).Norwood, NJ:Ablex.

Main.  M.,  &  Hesse, E. (1990).Parents’unresolved traumatic experiences are related to infant disorganized attachment status: Is frightened and/or frightening parental behavior the linking mechanism? In M. T. Greenberg, D. Cicchetti, & E. M. Cummings (Eds.), Attachment in the Preschool Years: Theory, Research, and Intervention, 161-182. Chicago, IL: University of Chicago Press.

Marcia, J. E. (1966) “Development and validation of ego identity status”,Journal of

           Personality and Social Psychology,3,551-558     

Marcia , J . E. (1973) . Ego identity status and the intimacy versus isolation crisis of young

adulthood . Journal of personality and social psychology , 27,211-219

Marcia, E. James. (1976) “Identity six years after: A follow-up Sstudy“,Journal of Youth  

           and  Adolescence ,5, 145-160

Marcia, E. James. (1976). Identity adolescence.In.j.Adelson (Ed),Handbook of adolescent  Psychology(PP.159-187).New York: Wiley.

Marcia, J. E. (1989). Identity diffusion differentiated. Psychological Development, 8: 289-

           295.

 Marcia, J. E. (1991). Identity and self development.In R .M.Lerner, A. C.petersen,&

          J.Brooks-Gunn (Eds),Encyclopedia of adolescence (Vol.1,pp.529-533).New York:   

           Garland.

Marcia, J. E. (1993) “The status of the statuses”, Research Review InMarcia, J. E., Waterman, A. S.

Marvin. R. S. (1992). Attachment and family systems-based intervention in developmental psychological. Developmental and psychopatology,4,697-711

Matteson, D. R., Archer, S. L., andOrlofsky, J. L. (eds.), Identity: A Handbook for Psychosocial Research.Springer-Verlag, New York, pp:2241.

McLanahan, S., & Bumpass, L. (1988). Intergenera­tional consequences of family disruption.  

           American Journal of Sociology, 94, 130-152.

-Meeus, W. (1996). Studies on identity development in adolescence, an overview of research and some new data. Journal of youth and adolescence, 25: 569- 598.

Meeus, W. Iedema, J. Helsen, M. & Vollebergh, W. (1999) Patterns of adolescent identity development: Review of literature and longitudinal analysis. Developmental Review 19,419–461.

Meeus, W. Iedema, J. & Maassen GR (2002) Commitment and exploration as mechanisms ofidentity formation. Psych Rep 90 (3 Pt 1) : 771-85.

Mikulincer, M. florian, V .& Tolmaez, R. (1990)Attachment style and fear of personal death: A case study of affect regulation. Journal of personality and social. Psychology col. 58. 2,273280.

Mikulincer, M., Horesh, N., Eilati, I., & Kotler, M. (1999).The association between adult

          attachment style &mental health in extreme life-endangering conditions. Personality &

          individual Differences, 27, 831-842.

Moore, S. & Leung, C, (2002). Young people s romantic attachment styles and their association with well- being. Journal of Adolescence, 25(2), 243- 255. Archive of SID

Noftle, E. E. & Shaver P., R. (2006). Attachment dimensions   andthe big  five personality traits: Associations and comparative ability topredict relationship quality. Journal of research in personality, 40, 179-208.

O rlofsky , J L .,Marcia ,J.E., and lesser , ,I.M (1973) .ego identity status and the intimacy versus isolation crisis of young adulthood. Journalof personality and social psychology , 27(2) , 211-219.

Oshman Harvey and Martin Manosevitz (1974) ” The impact of the identitycrisis on the adjustment of late adolescent males”, Journal of Youth and Adolescence, VoL 3, No. 3.

Pfaller, J., Kiselica, M., & Gerstein, L. (1998). Attachment style and family dynamics in young adults. Journal of Counseling Psychology,45, 353-357.

Phillips, T. M. (2007). Influence of Appalachian fatalism on adolescent identityprocesses.               Journal of Family and Consumer Sciences , 99(2), 11-15.

Rholes, W. S., & Simpson, J. A. (2004). Attachment Theory: BasicConcepts and Contemporary Questions. Adult Attachment. Ed. W. SRholes and J. A. Simpson. New York.

Sigelman, C. K., Rider, E. A. (2009) Life-span human development, Sixth edition,

Wadsworth  Cengage Learning, USA.

Shaliza, S. (2001). A potential clinical approach to decreasing antisocial behavior in adolescents. Dissertation of psychology; California school of professinal psychology.http//:www.libumi.com.

Shaffer,D.R.(2001).Developmental psychology: Chidhood and adolescence.New York:   Wadsworth publishing.

Sicilani, O., Bellantuono, C., Williams, P. & Tansella,M. (1985) Self-reported use of psychotropic drugs andalcohol abuse in South Verona, Psychological Medicine, 15, 821-6

Stets, J.E. & Burk ,P.J, (2000). Identity theory and social identity theory. Social Psychology Quarterly, 63(3), 224- 237.

Trosi.  A.,  Dُ Argenio. A.peracchio,. F;pett. p.(2001). Insecure attachment and alexithymia in yang men with mood symptoms.J-Nerv-ment-Dis. 189(5).311-9.

Van wanger K.(1986) Attachment theory. Available at: http: //psychology. about. com; 2008.11- Mahoney G, Powell A, Finger I. The maternal ehavior rating scale. Top Early Child Spec Educ.; (6): 44-56.

Vleioras, G., & Bosma, H.A. (2005). Are identity styles important for psychological well-being? Journal of Adolescence, 28(3), 397-409.

Waterman ,A.  S., Geary, P.S.,& Waterman, G. K. (1974). Longitudinal study of changes in ego Identity status from the freshman to senior year at college. Developmental psychology, 10, 387-392.

Waterman ,A.  S.,Goldman, j.(1974). A Longitudinal study of ego identity development at a liberal arts collego. Journal of Youth and Adolescence, 3, 361-396.

White, J. M., Wampler, R., & Winn, K. I, (1998). The identity style inventory: A revision with sixth grade reading level (ISI-6G). Journal of Adolescent Research,13, 223-245.

Waterman ,A.  S.,(1992).Identity as an aspect of optimal psychological functioning.in G. R. Adams, T. P. Gullotta, & R. Montemayor  (Eds.), Adolescent identity formation (pp. 50-72). Newbury park, CA:Sage

Wilkinson, R.B. & Walford, W.A. (2001). Attachment and personality in the psychological health and adolescents. Personality and Individual Differences, 31(4), 473- 484.

Wolf.  Sula. (1989).   Childhood & Human Nature the Development, of personality. Routledge.London and New York.

Woodward, L. Fergusson, D. M, Belsky, J. (2000). Timing of parentalseparation and attachment to parents in adolescence: Results of aprospective study from birth to age 16. Journal of Marriage and the Family,62, 162-17.

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی سلامت رواني فرزندان”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *