مبانی نظری و پیشینه پژوهشی جرم پولشویی

نوع فایل
word
حجم فایل
99 کیلوبایت
تعداد صفحه
46
تعداد بازدید
327 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری جرم پولشویی » که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع :انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل:WORD و قابل ویرایش با فرمت
doc

 

مقدمه

امروزه جنایاتی که منفعت سرشار مادی دربردارد، به شکل سازمان یافته و توسط گروهها و باندهای مافیایی در بعد فراملی ارتکاب می یابد. گروه های جنایی سازمان یافته، حداقل دارای سه عضو است و معمولاً دارای سلسله مراتب، یک رییس، تقسیم کار و نظم شدید، همراه با ضمانت اجرای بی رحمانه است.[1] برای انجام مأموریت و نیل به هدف خود، به هر وسیله ای متوسل می شوند؛ ابتدا سعی می کنند از طریق افساد موانع را برطرف کنند و معمولاً در ارکان مختلف حکومتی و نهادهای عمومی نفوذ می کنند. در صورت  عدم توفیق، توسل به خشونت و حذف فیزیکی مأموران سرسخت، امری متداول محسوب می شود.[2] هدف غایی این      گروه ها تحصیل نفع مادی و مالی است که مهمترین وجه تمایز این نوع فعالیت ها از فعالیت های تروریستی است.[3]

فعالیت گروه های جنایی سازمان یافته، شامل موارد گسترده ای از قبیل: قاچاق مواد مخدر، سرقت و قاچاق میراث فرهنگی، هنری و تاریخی، قاچاق اشخاص، به ویژه زنان و کودکان، به منظور سوء استفاده های جسمی و جنسی، قاچاق ارز و به طور کلی هرنوع فعالیت ممنوع و سودآور می باشد. برای جلوگیری از کشف جرم و مشروع جلوه دادن منافع ناشی از ارتکاب جنایات سازمان یافته و به عبارت دقیق تر، پس از ارتکاب جنایات سازمان یافته، لازم است منافع حاصل شده تطهیر شود و منشأ نامشروع آن ها کتمان شود؛ لذا جنایت (( تطهیر عواید حاصل از جنایت)) به عنوان یک جنایت سازمان یافته، واجد اهمیت فوق العاده است. پولشویی، واقعا یک پدیده جهانی است و مقابله با آن همت شبانه روزی می طلبد. در گزارش سال 1993سازمان ملل متحد نیز آمده است: ویژگی اصلی تطهیر منافع حاصل از جرم که تا حد زیادی بیانگر فعالیت های جنایات سازمان یافته و فراملی است، عبارت است از، ماهیت جهانی آن، انعطاف پذیری و قابلیت انطباق عملیات آن، استفاده از آخرین وسایل فن آوری و کمک حرفه ای و منابع عظیم قابل استفاده برای آن.

به علاوه، ویژگی دیگری که نباید نسبت به آن بی توجه بود، استمرار مداوم منافع حاصل شده و گسترش آن به حوزه های جدید فعالیت است. چون تمام جنایات سازمان یافته، به منظور تحصیل منفعت مالی ارتکاب می یابد و عواید حاصل از آن باید به نحوی تطهیر شود، لذا برخورد مناسب با تطهیر پول، ضمن این که مبارزه با ارتکاب این عناوین مجرمانه است، در واقع، مبارزه با سایر جنایات سازمان یافته که جرم مقدم یا اصلی نامیده                می شود نیز محسوب می گردد.[4]

بیان مسأله تحقیق

پول شويي[5] آن روي سکه ارتکاب جرم براي تحصيل سود است. فرآيندي است سه مرحله اي که مرحله اول آن قطع هرگونه ارتباط مستقيم بين عوايد حاصل شده (پول) ازمنشأ غيرقانوني آن و مرحله دوم، مخفي کردن رد مال با انجام معاملات متعدد (اعم ازصوري و فرضي) مي باشد. و بالاخره مرحله سوم فرآيند، ظاهري قانوني دادن به مال  حاصل شده از جرم است. از اين رو پول شويي حلقه اتصال اقتصاد غير رسمي و         غير قانوني با اقتصاد رسمي و قانوني است. [6]

تعاريف متعددي در باره جرم پول شويي وجود دارد که کمابيش از نظر معني قابل انطباق به نظر مي رسد. هرچند جوهره تعريف پول شويي ناظر است به انجام عملياتي براي پنهان نمودن سرچشمه غيرقانوني مال به نحوي که ظاهري قانوني به خود بگيرد.

ليکن دو تعريف زير به لحاظ آنکه فرآيند پول شويي را با اقتصاد غيرر سمي ارتباط داده است از اهميت بسيار برخوردار است:

  • پول شويي فرآيندي است که مجرمين يا گروه هاي سازمان يافته با توسل به آن، ريشه و ماهيت مال حاصل از جرم را تغيير داده و آن را به حوزه اقتصاد رسمي وارد مي سازند.
  • پول شويي پلي است براي پرکردن فاصله و اتصال دنياي مجرمين با سايرين. در اين فرآيند از ابزار هاي مالي و حسابداري و حقوقي به عنوان وسيله اي براي تغيير منشأ، ماهيت، شکل و مالکيت مال غيرقانوني استفاده مي شود. تعريف اخير از اين منظر مهم است که پول شو يي را حلقه اتصال اقتصاد قانوني و رسمي با اقتصاد غيررسمي و غيرقانوني مي دانند .[7]

پولشویی عبارت است از پردازش عواید حاصل از فعالیت های مجرمانه و غیر قانونی به گونه ای که منشأ غیر قانونی مال تغییر یابد و هیچ گونه سوءظنی را در مورد منشأ غیرقانونی آن برنینگیزد. پدیده پولشویی و مبارزه با آن در کشورهای جهان مقوله ای فراتر از یک سلسله اقدامات داخلی است. بنابراین آن چه اکنون اهمیتی فراتر از قانون پولشویی یافته، چگونگی تعاملات و همگرایی منطقه ای و بین المللی میان کشورها برای استقرار چترهای نظارتی و کنترلی مبارزه با پول سیاه است. آگاهی کشورهای توسعه یافته از آثار پولشویی و تدوین قوانین و مقررات و اتخاذ تدابیر قابل توجه برای مبارزه همه جانبه با آن باعث شده است که عواید حاصل از فعالیت های مجرمانه به منظور پاک سازی، به سوی کشورهایی سوق یابد که ساز وکارهای نظارتی آن ها در بازارهای مالی ضعیف است، یا تدابیری را برای برخورد با این مشکل اتخاذ نکرده اند. بدون تردید این امر مشکلات فراوانی را برای کشورهای مزبور ایجاد خواهد کرد. بنابراین ما در این پژوهش ضمن بررسی اسناد بین المللی در جهت مبارزه با پولشویی نگاهی به قانون داخلی خود می اندازیم و نکات قوت و ضعف آن را بررسی خوهیم کرد. با توجه به این که پولشویی آثار زیانبار اقتصادی، اجتماعی و سیاسی قابل توجهی را برای جوامع به همراه دارد مبارزه با آن امری جدی به نظر می آید. سؤال اساسی ما در این تحقیق این است که آیا قانون مبارزه با پولشویی مصوب 1386 در زمینه مبارزه با این جرم کارایی داشته است؟

 

فهرست منابع

1.اسعدی، سید حسن (1386)،جرائم سازمان یافته فراملی، چ اول، تهران:نشر میزان.

  1. احسانی، بهمن (1388)، جرم نامرئی(پولشویی)، چ1، تهران: انتشارات دانشگاه علوم انتظامی.
  2. جزایری، مینا (1382)، پولشویی به عنوان یک جرم مستقل،مجموعه سخنرانی ها و مقالات همایش بین المللی مبارزه با پولشویی، چ1، تهران: نشر وفاق.
  3. جمشیدی، علیرضا (1382)، نقد وبررسی موادی از قانون پولشویی و رابطه آن با فرار مالیاتی، مجموعه سخنرانی ها و مقالات همایش بین المللی مبارزه با پولشویی، چ1، تهران: نشر وفاق.
  4. سلیمی، صادق (1382)، جنایات سازمان یافته فراملی ، چ1، تهران: ، انتشارات تهران صدا.
  5. صحرائیان، سیدمهدی(1382)، فرازهایی از یافته های تحقیقات پولشویی در ایران، مجموعه سخنرانی ها و 7. مقالات همایش بین المللی مبارزه با پولشویی، چ1، تهران: نشر وفاق.

طیبی فر، سید امیر حسین(1382)، مفهوم جرم پولشویی و جرائم مرتبط آن، مجموعه سخنرانی ها و مقالات همایش بین المللی مبارزه با پولشویی، چ1، تهران: نشر وفاق.

 

 

  1. کشتکار، مریم (1389)، پديده پولشويي، اقدامات بین المللی و راه کارهای ضدپولشویی، چ1، تهران: انتشارات اداره کل مبارزه با پولشويي.
  2. محقق داماد، مصطفی(1380)، قواعدفقه،چ8، تهران: مرکز نشر علوم اسلامی.
  3. میرمحمد صادقی، حسین(1381)، جرائم علیه اموال و مالکیت، چ9، تهران: نشر میزان.
  4. هادیان، ابراهیم (1382)، پولشویی و اثرات اقتصادی آن، مجموعه سخنرانی ها و مقالات همایش بین المللی مبارزه با پولشویی، چ1، تهران: نشر وفاق.

ب:مقالات

12.احمدی نژاد منفرد، مریم (1388)، پولشویی و سیستم مالی شامل آثار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، مجله توسعه صادرات، سال 13، ش78.

13.جزایری، مینا (1383)، نگاهی به جرم پولشویی و اسناد بین المللی مهم مرتبط با آن، مجله تحقیقات حقوقی، ش43و42.

14.سلیمی، صادق (1388)، تطهیر پول در اسناد بین المللی و لایحه پولشویی، مجله علمی-تخصصی دانشگاه علوم رضوی، ش 13،ص 128.

  1. 15. شمس ناتری، محمدابراهیم (1383)، جرائم سازمان یافته، مجله فقه و حقوق، سال اول، ش21.
  2. شاکری، عباس(1389)، مطالعه تطبیقی قوانین مبارزه با پولشویی در ایران و جهان، مجله تازه های اقتصاد، سال8، ش129.

17.شهریاری، محمد(1386)، پولشویی در اسناد بین المللی و حقوق ایران، مجله فقه و حقوق، ش13.

 

  1. 18. غلامی، علی و پوربخش، سیدمحمدعلی (1390)، مبارزه با پولشویی در قوانین ایران و اسناد بین المللی، فصلنامه مطالعات اقتصاد اسلامی، سال4، ش1.

ج: پایان نامه

19.حیدری، علی مراد (1382)، تطهیر پول در اسناد بین المللی و حقوق جزای ایران، رساله کارشناسی ارشد، مجتمع آموزش عالی قم.

 

  • منابع انگلیسی

 

  1. Albense,J., (1989),Organized Crime In America,New York.

 

21.Shelly,L., (1998),Crime &Corruption In Digital Age, Journal Of International Affairs,Vol.51.

 

  1. Shaskey,J.,(2012),Combating Transnational Organizaed Crime International Money Laundering A Treat Our Finnanical System, United States House Of Represnatives (U.S. Department of Justice), Vol .43.

 

23.Marcell,N.,(1996), Economic Consequences Of Money Laundering, Australian Institute Of Criminology, No.11.

 

  1. Mc Dowell,J.,(2001), Thecons Equence Of Money Laundering & Finanical Crime, Economic Perspective, Vol. 6(2)

 

 

25.Steel,B., Money Laundring-A Brief History, Center for Economic Policy ResearchNo.22.

 

  1. Hein,S.,(2001), Combating Illegal Proceeds In Italy, Towards European Criminal Law Against Orgaized Crime, Vincenzo Militell,No13.

 

  1. Daniel, L., Addressing Economics & Finanical Aspects Of Terrorism, Www. Antimoney Laundering. Net

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی جرم پولشویی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *